View Full Version : Porttaaliakseli kysymyksiä
En löytänyt ketjua jossa olisi kysy & vastaa keskustelua porttaaleista.
tehdään tästä sellainen:)
Eli kysymys:
Volvon etuporttaali-akselista kuuluu kolahtelua kun pyörää pyöritetään käsin keulan ollessa ilmassa.
Kolahtelua kuuluu vain silloin kun lukko ei ole päällä.
kolahdus kuuluu aina samassa kohdassa. klo 2 klo 6 ja klo 10 -eli 3-kolahdusta per pyörän pyöräytys.
lukon kellon säätöä kokeiltu, tällä ei vaikutusta asiaan, muuten akselissa ei tunnu väljää.
ääni tuntuu tulevan perän / lukon paikkeilta, tärähdys tuntuu selvästi kardaanissa.
missä vika? akselit vm 77-78 volvosta ja 7.55 välityksellä jos se jotain meinaa.
Easy Rider
18.02.2016, 19:50
Äkkiä ei osaa keksiä muuta vikakohdetta kuin tasauspyörästön rattaat. Jostain leuasta puuttuu hammas tai hampaan väliin on jäänyt edellisistä eväistä joku luunsiru.
Suu auki ja kattoo tarvisteeko hammastikkua vai -lääkäriä:)
Äkkiä ei osaa keksiä muuta vikakohdetta kuin tasauspyörästön rattaat. Jostain leuasta puuttuu hammas tai hampaan väliin on jäänyt edellisistä eväistä joku luunsiru.
Suu auki ja kattoo tarvisteeko hammastikkua vai -lääkäriä:)
myyjän mukaan autossa ei kuulema ole ollut mitään ongelmia ko. akseleiden kanssa, eikä niitä ole avattu koskaan.
-ostin auton edellispäivänä joten omaa tietoa ei vielä ole.
akselit on tungettu sussukin alle.
pyöritätkö vain yhtä pyörää, vois laskeskella perän ja pinionin pyörimiset per 1/3 pyörän kierros kun tietäis pyöriikö toinen mukana myös ...
eikö äännä lukko päällä ?
pyöritätkö vain yhtä pyörää, vois laskeskella perän ja pinionin pyörimiset per 1/3 pyörän kierros kun tietäis pyöriikö toinen mukana myös ...
eikö äännä lukko päällä ?
koitettu siten että pyörittää vain yhtä pyörää, toinen pyörii vapaana ilmassa toiseen suuntaan.
lukko päällä pyörittäessä ei tosiaan kuulu ylimääräsiä kolinoita.
koitettu siten että pyörittää vain yhtä pyörää, toinen pyörii vapaana ilmassa toiseen suuntaan.
lukko päällä pyörittäessä ei tosiaan kuulu ylimääräsiä kolinoita.
Eli lautaspyörä ja pinioni pysyy paikallaan.
Joku tasauspyörästön pikkupyöristä (4 kpl) saanu hammaskipeetä ?
Eli lautaspyörä ja pinioni pysyy paikallaan.
Joku tasauspyörästön pikkupyöristä (4 kpl) saanu hammaskipeetä ?
koitettu pyörittää pinionia, sillä jos lautasessa tai pinionissa olisi hammas irronnut niin silloinhan sieltä löytyisi tyhjä kohta jossa ei ole ollenkaan hammaskosketusta? - kardaanista pyörittäen tuntuu normaalilta.
koitettu myös niin että kädellä on pidetty kardaania paikallaan samalla kun on pyöritetty pyörää, suunnalla tai kumpaa pyörää pyörittää ei ole merkitystä.
tasaupyörästön rattaita itsekkin epäilen..
näkeekö niitä öljyntäyttöaukosta?
ja mistä saa "uusia"?
Muuttuuko kolauksen "taajuus" jos pidät yhtä pyörää paikallaan, pyörität toista, ja annat siis pinionin pyöriä.
Onko öljyn seassa mitään outoa?
Lukkoholkki voi pitää tuollaista ääntä. Mullakin kerran oli säätö mennyt liian lähelle.
Eli lukon säätöä aukipäin ja kokeile pyörittää.
Lukkohaarukka voi myös hajota ,taipua tai ne kynsipalat jotenkin vinksallaan.
Onko öljyn seassa mitään outoa?
Lukkoholkki voi pitää tuollaista ääntä. Mullakin kerran oli säätö mennyt liian lähelle.
Eli lukon säätöä aukipäin ja kokeile pyörittää.
Lukkohaarukka voi myös hajota ,taipua tai ne kynsipalat jotenkin vinksallaan.
lukkotappia koitettu säätää aukipäin, ei vaikutusta.
Muuttuuko kolauksen "taajuus" jos pidät yhtä pyörää paikallaan, pyörität toista, ja annat siis pinionin pyöriä.
edit. ei muutosta taajuuteen, 3 kolahdusta per pyörän pyöräytys. ei vaikutusta pyöriikö toinen vai ei.
varmin tapa on ottaa perä pöydälle ja tuijottaa silmällä
varmin tapa on ottaa perä pöydälle ja tuijottaa silmällä
se on juuri näin! ei vaan millään kerkeis / viitteis palastella.. kai se pakko vilkaista on.:D
tuli vielä testattua nosturilla autuo pyörät ilmassa vaihde päällä auto käynnissä ei kuulu kolinaa.
testattiin myös siten että vasen etupyörä oli maassa ja kaikki muut ilmassa ja vaihdepäällä auto käynnissä, ei kolinaa. eli ainoastaan kolahtaa silloin kun käsin pyöriä pyrittää
Mulla oli takana samanlaista oiretta. Meinasin et kyl se siitä myöhemmin selviää jos vakavampaa 😆 ja niin selvisi. Kesken kisan rysähti yksi pikku pyörä halki. Sen jälkeen kuului hieman enemmän kummia ääniä..
Kannattaa ehdottomasti ottaa navat irti ja perä pöydälle!
Mulla oli takana samanlaista oiretta. Meinasin et kyl se siitä myöhemmin selviää jos vakavampaa 😆 ja niin selvisi. Kesken kisan rysähti yksi pikku pyörä halki. Sen jälkeen kuului hieman enemmän kummia ääniä..
Kannattaa ehdottomasti ottaa navat irti ja perä pöydälle!
kiitos vinkistä, mistä sait tasauspyörästön rattaat ja mitä kustansi?
Muistaakseni Volvon porttaaliakselin tasauspyörästön rattaat on samat kuin Dana30:ssa - ainakin minulta joskus sellaiset Jeepin etuperästä ostettiin Volvon porttaaliakseliin.
Varmista nyt vielä että pitää paikkansa, mutta jos on samat niin uudet tai käytetyt tasauspyörästön rattaat löytyy varsin edukkaasti melkein mistä vain :)
Eli ääni kuuluu käsin rengasta pyörittäessä jos:
- apparin puolen rengas ei pyöri tai pyörii toiseen stuuntaan ja kuskin puolen rengasta pyöritetään, sekä
- kuskin puolen rengas ei pyöri tai pyörii toiseen stuuntaan ja apparin puolen rengasta pyöritetään?
Tämä poissulkee porttaalipoksin (pyörännavan) rattaisen vian, aika epätodennäköistä että molemmilla puolilla olisi sama vika. Eli vika tasauspyörästössä. Tätä puoltaisi sekin jos ääntä ei kuulu kun lukko on päällä, tasauspyörästö on silloin "jumissa".
Jos taas ääni kuuluu vain toista puolta pyöritettäessä, niin vikaa voisi lähteä hakemaan sen puolen porttaalipoksista.
Välitys (lautaspyörä + pinjoni) tuntuis kokeilujen perusteella olevan ehyitä.
-Paavo
Tuo kolmella jaollinen taajuus mua hämää, eiks portaalin välitys ollu luokkaa reilu 2 / 1
Tuo kolmella jaollinen taajuus mua hämää, eiks portaalin välitys ollu luokkaa reilu 2 / 1
Samoin, tai siis ehkä, jos ekassa postauksessa ei olis sanottu että 7.55 kokonaisvälitykset. 5.99 kokonaisvälityksillä insinöörikin osais laskea johonkin kolmella jaollisuuden.
-Paavo
7.55 murikka näyttää tälle:
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/albums/range-misc/DSC07538.jpg?m=128661469
5.99 murikka näyttää tälle:
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/albums/range-misc/DSC07545.jpg?m=1286614695
-Paavo
myyjä väitti että 7,55 perät.
tarkastan asian maanantaina, samalla purkaan perän, niin ollaan viisaampia.
mikäs volvossa on muuten renkaan pulttijako? 8x??
tämä on rumpujarruilla.
Ja jos ääni tulee silloin kun kardaani ei pyöri, ei se tule lautaselta eikä pinionilta.
Pikkupyörät, nivel tai napa.
Toisaalta osuis kohtuuhyvin tuohon 5.99 välityksien jaollisuuteen, mutta luulis silloin löytyvän 6 rusausta per kierros, mutta edelleen ääntähän ei kuulu jos kardaani pyörii
9x33 = 3.666666 (x 2.06 = 7.553333:1)
9x31 = 3.444444 (x 2.06 = 7.095555:1)
11x32 = 2.90909 (x 2.06 = 5.992727:1)
Ja jos ääni tulee silloin kun kardaani ei pyöri, ei se tule lautaselta eikä pinionilta.
Pikkupyörät, nivel tai napa.
Toisaalta osuis kohtuuhyvin tuohon 5.99 välityksien jaollisuuteen, mutta luulis silloin löytyvän 6 rusausta per kierros, mutta edelleen ääntähän ei kuulu jos kardaani pyörii
9x33 = 3.666666 (x 2.06 = 7.553333:1)
9x31 = 3.444444 (x 2.06 = 7.095555:1)
11x32 = 2.90909 (x 2.06 = 5.992727:1)
kardaani voi pyöriä tai olla pyörimättä niin paukkuu.
ääni tulee murikasta tai sen välittömästä läheisyydestä ei siis porttaalibokseista.
paukahtelun myös tuntee kardaanista. puretaan maanantaina niin ollaan viisaampia. =)
paavojaelvis
21.02.2016, 08:45
Oma veikkaukseni on että tasauspyörästön pikkuratas halki. Tasauspyörien suhde on puolentoista luokkaa.
perä purettuna ja syyllinen selvisi, pikkurattaissa kahdesta pienemmästä kummastakin 1 hammas poikki.
toisesta isommasta pikkurattaasta 1 hammas lohjennut puoliksi..
mistä uusia`?
legenda kertoo että dana 30 perästä sopeisi suoraan sekä volvon 740 2.3 bensa kovalla askilla vm 88.87 sopeisi..
mistä uusia`?
legenda kertoo että dana 30 perästä sopeisi suoraan sekä volvon 740 2.3 bensa kovalla askilla vm 88.87 sopeisi..
Johan minä tuolla aiemmalla sivulla ehdottelin, että Dana30- akselista pitäisi käydä pikkurattaat.. UglyHJ joskus minulta sellaiset haki käytettynä ja oli tyytyväinen.
D30 akseli on lähes kaikissa Jeepeissä 80- luvun alkupuolelta lähtien pitkälti 2000- luvulle (osin edelleen käytössä). Eli siis pikkurattaita saa melkein mistä vain ja varsin kohtuuhinnalla. Niin uusia kuin käytettyjäkin..
pikkurattaat varmasti käy, mutta käykö poskirattaat? eli onko booritus sama ja akselin reikä sama kuin volvolla?
mistä uusia`?
http://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=177 (O/M/V Varaosat ja tarvikkeet)
http://www.tatanka.nu/category/volvo-c303
https://www.facebook.com/groups/offipalsta/
https://www.facebook.com/groups/38340479905 (VOLVO C303 and TGB -ryhmä)
-Paavo
Ja oliko muuten 7.55 välitys?
Ja oliko muuten 7.55 välitys?
kyllä. yhdellä ristitapilla.
pikkurattaat varmasti käy, mutta käykö poskirattaat? eli onko booritus sama ja akselin reikä sama kuin volvolla?
Jos menen kauppaan ja ostan tasauspyörästöön uudet rattaat, niin kyllä vituttaisi jos kauppias myisi minulle vain puolet niistä :D ;) Suomeksi sanottuna, käsittääkseni tasauspyörästön rattaat (mistä aiemmin kirjoitin) tarkoittaa kaikkia niitä rattaita, jotka osallistuu tasauspyörästön toimintaan. Eihän se värkki toimi ollenkaan jos siellä on vain puolet rattaista..
Pikaisen googletuksen perusteella Volvon porttaaleissa sisemmät vetarit on 27-spooriset ja halkaisijaltaan 1.16" (29,46mm) = sama kuin D30:ssa.
Jos menen kauppaan ja ostan tasauspyörästöön uudet rattaat, niin kyllä vituttaisi jos kauppias myisi minulle vain puolet niistä :D ;) Suomeksi sanottuna, käsittääkseni tasauspyörästön rattaat (mistä aiemmin kirjoitin) tarkoittaa kaikkia niitä rattaita, jotka osallistuu tasauspyörästön toimintaan. Eihän se värkki toimi ollenkaan jos siellä on vain puolet rattaista..
Pikaisen googletuksen perusteella Volvon porttaaleissa sisemmät vetarit on 27-spooriset ja halkaisijaltaan 1.16" (29,46mm) = sama kuin D30:ssa.
aina pitää hieman kyseenalaista ja varmistaa, eli lähdekritiikkiä, tännekkin voi kukavaan kirjoitella "ammattilaisena" ja niitäkin offaajia valitettavasti on ketkä ovat harrastaneet yli 20-vuotta eivätkä siltikään osaa edes peräänsä purkaa, kokoamisesta puhumattakaan..
-tämä ei ollut mitään henkilökohtaista eikä sinuun kohdistuvaa vaan yleistä mietettä internetsin ihmeellisestä maailmasta. :o
Juu, toki sitä on nähty kaikensorttisia kirjoituksia milloin missäkin. Internet on taattu väärän tiedon hyvä lähde :D
Varmista nyt vielä jostain itsekin, mutta kyllä nuo mitat pitäisi täsmätä :) Vanhat Volvon akselithan on muutenkin vahvasti Dana- sukuisia, ja mm. 140/240/740- sarjan (muistaakseni) isompaan perään menee samat kitkalukon osat tai lunchbox- lukot mitä näihin Jeeppien pikkuperiin.
_TERO_ myi perseensä sopivaa korvausta vastaan..:D
kohta saadaan pirssi kasaan. =)
Onkos jostain saatavilla kunnollisia raidetangonpäitä volvolaisiin? Siis muita kun niitä Kiinan tekeleitä? Itellä ei noista kokemuksia mutta kuuleman mukaan melko huonolaatuisia.
Tai onko joku jo kehittäny jonkun muun auton päistä katulaillisen ratkaisun näihin?
Itellä yks idea olemassa mutta pitäs olkavarsien kartioita muuttaa eikä viittis tehä jos jostain löytyis orkkis päitä vielä...
ja niitäkin offaajia valitettavasti on ketkä ovat harrastaneet yli 20-vuotta eivätkä siltikään osaa edes peräänsä purkaa, kokoamisesta puhumattakaan..
Ja nämä liittyvät toisiinsa mitenkä?
tapsa4x4
25.02.2016, 22:14
Onkos jostain saatavilla kunnollisia raidetangonpäitä volvolaisiin? Siis muita kun niitä Kiinan tekeleitä? Itellä ei noista kokemuksia mutta kuuleman mukaan melko huonolaatuisia.
Tai onko joku jo kehittäny jonkun muun auton päistä katulaillisen ratkaisun näihin?
Itellä yks idea olemassa mutta pitäs olkavarsien kartioita muuttaa eikä viittis tehä jos jostain löytyis orkkis päitä vielä...
Tatanka myy jotain r-päitä taas laadusta en osaa sanoa. Kotimaisen kauppiaan nivelet ei oo häävejä,omaan en niitä laittais.
Tatanka myy samoja tina valuosia.
Arska-tehtaalta
26.02.2016, 08:33
Ja nämä liittyvät toisiinsa mitenkä?
Kokemusperäinen tieto puuttuu?
Topi1982
26.02.2016, 09:13
Hyva, etta loytyi bolt on ratkaisu.
Ei tarvitse purkaa ja kasata persettaan.:)
Ja nämä liittyvät toisiinsa mitenkä?
-Kannattaa panostaa koko lauseen lukemiseen eikä vain sivulauseen, niin asian sisältö voi aueta paremmin.
Lopetaanko off-topic niin sotketa hyvää alkanutta threadia siäli mikäli joku muu haluaa porttaaliasioita täällä tiedustella. :)
Perä tuli kuntoon kiitos kaikille. :)
Hyva, etta loytyi bolt on ratkaisu.
Ei tarvitse purkaa ja kasata persettaan.:)
Ei nyt ihan bolt on, teron perseessä on 7,05 välitys ja omassani 7,55
eli lautaspyörän joutui vaihtamaan, ja kosketuskulman tietty tarkastamaan mutta tuohon nyt ei tuhraantunut kuin tunti, ja siitäkin puolet meni puhelimessa kun asiakkaat soittelivat huoltoja. :D
Ei nyt ihan bolt on, teron perseessä on 7,05 välitys ja omassani 7,55
eli lautaspyörän joutui vaihtamaan, ja kosketuskulman tietty tarkastamaan mutta tuohon nyt ei tuhraantunut kuin tunti, ja siitäkin puolet meni puhelimessa kun asiakkaat soittelivat huoltoja. :D
Et sitten pinjonia vaihtanut?
paavojaelvis
27.02.2016, 09:53
Et sitten pinjonia vaihtanut?
Mietippä hetki...
Et sitten pinjonia vaihtanut?
Mietippä hetki...
Olisi mennyt hölmöläisen hommiksi niin en vaihtanut. :D
Olisi mennyt hölmöläisen hommiksi niin en vaihtanut. :D
Eli siis vaihdoit vanhaan perään tasauspyörästön, etkä uuteen lautaspyörää? :D
Eli siis vaihdoit vanhaan perään tasauspyörästön, etkä uuteen lautaspyörää? :D
vaihdoin uuden perän vanhan tilalle niinkuin sanoin, vaihdoin uuteen perään lautaspyörän vanhasta, jonka asensin vanhaan murikkaan.
t.haapala
28.02.2016, 21:02
Eikös se tuos nyt ihan selkeesti lue, et ei vaihtanu lautaspyörää :D.
Välitykset pysy samana (lautaspyörä, pinjoni), tasauspyörästö vaan vaihtu uuteen.
Voi helevetti. :D Lukekaas ajatuksen kanssa mitä A.I kirjotteli...
Ja kyllä. Välityspyörät pysyi pareina...
Nytkyl täytyy kaivaa iso pussi poppareita ja odotella mikä on lopputulos! 😆
Ei nyt ihan bolt on, teron perseessä on 7,05 välitys ja omassani 7,55
eli lautaspyörän joutui vaihtamaan, ja kosketuskulman tietty tarkastamaan mutta tuohon nyt ei tuhraantunut kuin tunti, ja siitäkin puolet meni puhelimessa kun asiakkaat soittelivat huoltoja. :D
Eikös se tuos nyt ihan selkeesti lue, et ei vaihtanu lautaspyörää :D.
Välitykset pysy samana (lautaspyörä, pinjoni), tasauspyörästö vaan vaihtu uuteen.
Voi helevetti. :D Lukekaas ajatuksen kanssa mitä A.I kirjotteli...
Ja kyllä. Välityspyörät pysyi pareina...
Joko en nyt puhu oikeaa kieltä tai jotain, mutta eikös tuossa ylhäällä lue ihan selvästi että lautaspyörän joutui vaihtamaan = lautaspyörä on vaihdettu. Miten helvetissä tuosta saa sen, ettei välitystä olekaan vaihdettu? Jotkut vissiin puhuu täällä naisten kieltä - sanotaan/ kirjoitetaan jotain, ja tarkoitetaan aivan päinvastaista? :D
Jos noissa eri kokonaisvälityksen akseleissa on sama välitys porttaaliboksissa, niin eihän silloin välitystä voi muuttaa kuin pinionin ja lautaspyörän vaihtamalla? ..ja ne taas vaihdetaan aina parina vaikka olisi saman valmistajan samat välitykset.
Mitähän tässä nyt taas on oikeasti tehty, ja mitä kirjoitettiin että tehtiin?
Minäkin kaivan popparit esiin! :D
aina pitää hieman kyseenalaista ja varmistaa, eli lähdekritiikkiä, tännekkin voi kukavaan kirjoitella "ammattilaisena" ja niitäkin offaajia valitettavasti on ketkä ovat harrastaneet yli 20-vuotta eivätkä siltikään osaa edes peräänsä purkaa, kokoamisesta puhumattakaan..
-tämä ei ollut mitään henkilökohtaista eikä sinuun kohdistuvaa vaan yleistä mietettä internetsin ihmeellisestä maailmasta. :o
Omakohtaista kokemusta ehkä...Missä vanhempi mikä lie ehkä jopa"ammattilainen" on joutunut oikomaan sun sepityksiä?
--->
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140860
Joko en nyt puhu oikeaa kieltä tai jotain, mutta eikös tuossa ylhäällä lue ihan selvästi että lautaspyörän joutui vaihtamaan = lautaspyörä on vaihdettu. Miten helvetissä tuosta saa sen, ettei välitystä olekaan vaihdettu? Jotkut vissiin puhuu täällä naisten kieltä - sanotaan/ kirjoitetaan jotain, ja tarkoitetaan aivan päinvastaista? :D
Jos noissa eri kokonaisvälityksen akseleissa on sama välitys porttaaliboksissa, niin eihän silloin välitystä voi muuttaa kuin pinionin ja lautaspyörän vaihtamalla? ..ja ne taas vaihdetaan aina parina vaikka olisi saman valmistajan samat välitykset.
Mitähän tässä nyt taas on oikeasti tehty, ja mitä kirjoitettiin että tehtiin?
Minäkin kaivan popparit esiin! :D
Mulle tullut käsitus et naisten kuuntelemine on
Kuunnellaan puolet, ymmärretään siitä osa tai puolet ja loput sävelletään omasta päästä
Ainakin mitä työkaluja tarttennu tai käskeny tehdä jotain vaikeempaa kuin avata ovea, niin parikertaa pitää korjata ja kahdesti sekin selittää :eek: :(
Niijja
pinioni ja lautaspyörä on auton omat ja tasauspyörästö pikkurattaineen ja niiden kehto on vaihdettu ehjään
Eli sama kuin arppi asennetaan avoimen lukon tilalle
2-perämurikkaa ja toisessa perän pikkurattaat paskana niin etkö voi ottaa murikasta perää irti ja nostaa sitä pöydälle, sitten kun toistat saman jutun toisen murikan kanssa eli perä irti ja pöydälle niin huomaat että sulla on 2kpl periä pöydällä, toisella on paskat pikkurattaat ja toisessa ehjät, ehjässä on väärä lautaspyörä, joten vaihdat lautaspyörän rikkinäisestä perästä ehjään.
-nyt sulla on perä jossa ehjä tasauspyörästö ja oikea lautaspyörä
nokkelimmat tajusivat nyt että väärä lautaspyörällä ja rikkinäinen perä jäi pöydälle
lattialla on kaksi (2) murikkaa joista toinen uusi, ja toinen se joka on ollut autossa kiinni, asennat sen perän siihen murikkaan joka on ollut autossa kiinni niin kas kummaa, sinullahan on pinion valmiina murikassa kiinni ja nyt siinä on oikea välityskin.
Käsittikö kaikki nyt varmasti, vai tehdäänkö oikeen gif-animaatio tästä taikatempusta?
Offtopic
--------------
ja mitä pajaresin kommenttiin tulee niin varmasti olen ollut ennenkin väärässä ja tulen olemaan, ko. topiciin kommontoimani tieto on näköjään vanhenutunut = lainsäädäntö muuttunut. olen pahoillani etten seuraa lakikirjan viimeisimpiä muutoksia. :)
paavojaelvis
29.02.2016, 20:05
asennetaan avoimen lukon tilalle
Mistä tämmöisiä löytää? :D
Yeensä ainakin meilläpäin, voi toki olla toisin muualla, perällä tarkoitetaan kokonaisuutta mikä pitää sisällään lautaspyörän, pinjonin ja tasauspyörästön koteloineen. Ton takia mä ainakin kuvittelin et tässä oli vaihdettu koko perä, siksi sekaannus
Eli siis tässä oli vaihdettu tasauspyörästö koteloineen uudesta perästä vanhaan.
Kyllä tästä vielä hyvä tulee ku tarpeeks kauan järmätään:D:D:D
Yeensä ainakin meilläpäin, voi toki olla toisin muualla, perällä tarkoitetaan kokonaisuutta mikä pitää sisällään lautaspyörän, pinjonin ja tasauspyörästön koteloineen. Ton takia mä ainakin kuvittelin et tässä oli vaihdettu koko perä, siksi sekaannus
Eli siis tässä oli vaihdettu tasauspyörästö koteloineen uudesta perästä vanhaan.
Kyllä tästä vielä hyvä tulee ku tarpeeks kauan järmätään:D:D:D
Kyllä. rakkaalla lapsella on monta nimeä, itse olen tottunut käyttämään murikka sanaa koko paketista ja perä on siellä sisällä, oli se sitten avoin perä, tai lukkoperä. tasauspyörästön lukkokotelokin kuulostaisi kauheen erikoiselta :D
onhan noita hj lantikoitakin, vaikka jeeppejähän nuokin ovat.:D
Minulle murikka on se mikä banjon sisältä löytyy. On se sitten lukkomurikka tai avoin murikka :D Se vaan, että akselista riippuen murikkaan tulee kiinni vain lautaspyörä, jos on 3rd-member tyylinen akseli niin sitten tulee pinionikin. Ei ole perkele helppoa, ihmekkään että menee sekaisin :eek: :p
Toisaalta jos vain tasauspyörästön rattaat oli huonona, niin itse olisin vaihtanut pelkät tasauspyörästön rattaat, enkä hommannut toista kokonaista murikkaa :cool: Tosin minulle ei missään vaiheessa selvinnyt että vaihdettiin koko murikka ja siihen lautaspyörä, ihmettelin että mitä vaihdettiin ja miksi, kun tarkoitus oli uusia tasauspyörästö :D
Minulle murikka on se mikä banjon sisältä löytyy. On se sitten lukkomurikka tai avoin murikka :D Se vaan, että akselista riippuen murikkaan tulee kiinni vain lautaspyörä, jos on 3rd-member tyylinen akseli niin sitten tulee pinionikin. Ei ole perkele helppoa, ihmekkään että menee sekaisin :eek: :p
Toisaalta jos vain tasauspyörästön rattaat oli huonona, niin itse olisin vaihtanut pelkät tasauspyörästön rattaat, enkä hommannut toista kokonaista murikkaa :cool: Tosin minulle ei missään vaiheessa selvinnyt että vaihdettiin koko murikka ja siihen lautaspyörä, ihmettelin että mitä vaihdettiin ja miksi, kun tarkoitus oli uusia tasauspyörästö :D
Jos murikan kuoria tarkoitat niin niitä ei vaihdettu kun ehjät olivat, näin ollen pinioniinkaan ei tarvinnut koskea.
jos taas kysyt että miksi en vain vaihtanut pikkurattaita toisen perän kuoriin niin työn määrältä homma on ihan sama.
pulttipyssyllä ja momenttivarrella vaihdan lautaspyörän samassa ajassa kuin vaihtaisin pikkurattaatkin..
Eli alkuperäiset parit on säilytetty ja kaikki on tehty niinkuin kuuluukin.
ps. miksi en olisi ostanut koko pakettia kun sellaista kaupataan myydään palstan ekalla sivulla? :D
Topi1982
01.03.2016, 11:38
Mukava ja opettavainen topiikki. Kaikki samaa mielta ja ymmartavat toisiaan, eivatka selittele turhia.:rolleyes:
Liikkuuko se ajoneuvo nyt, eli kaikki hjuvin?
asennetaan avoimen lukon tilalle
Mistä tämmöisiä löytää? :D
Vaikka toyotan perästä kun kaffalla ei kiskasta lukkoa kiinni niin mikäs se silloin on :p
P.S pikkasen sekaisin kun kissa pitää lopettaa, niin voi olla ajatus virheitä :(
Mukava ja opettavainen topiikki. Kaikki samaa mielta ja ymmartavat toisiaan, eivatka selittele turhia.:rolleyes:
Liikkuuko se ajoneuvo nyt, eli kaikki hjuvin?
autolla on ajettu jo onnistuneesti n. 10-kertaa hallista ulos parkkiin ja takaisin sisälle.:D
Raidetangonpää ongelmakin ratkesi ku jakso tarpeeksi hakea netin syövereistä. Länsinaapurista löyty pari sarjaa alkuperäisiä päitä...
mahtaakohan volvolta saada vetarin suojakumeja ja mitä moiset maksaa?
cross4wd ei ainakaan löytänyt mitään..
mahtaakohan volvolta saada vetarin suojakumeja ja mitä moiset maksaa?
cross4wd ei ainakaan löytänyt mitään..
Varmaankin Offroadtarvike tai Tatanka mistä helpoiten noita saat
Ja tosiaan joku vähän alle satasen taitaa olla per kumi
Heikki L
06.03.2016, 19:30
Suur@teedeehitus.ee
A.suur juuri Facebookin puolella kauppasi noita kumeja.kirjoitti olevan aika kovia. 65€ kpl posti suomeen 16.90€ murrokset 200 ja oli kai välityksiäkin.
Suur@teedeehitus.ee
A.suur juuri Facebookin puolella kauppasi noita kumeja.kirjoitti olevan aika kovia. 65€ kpl posti suomeen 16.90€ murrokset 200 ja oli kai välityksiäkin.
Ja täälläkin:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140187
Saa kait muistakin kun volvolaisista udella? Kellään mitään kokemuksia uazin porttaaleihin saatavista lukoista, et kestääkö nuo idän "lok raitit" vai onko kulutus kamaa? Vai hommaako suosiolla molempiin päihin paineilmamallit :confused:
http://autogur73.ru/index.php?id=4707
Vs
http://autogur73.ru/index.php?id=5536
Pystyykö volvon porttaaleissa siirtämään perämurikan oikealta vasemmalle puolelle jotta nuo saa jenkkeihin sopimaan?
eli tarkoitan että jos laittaisi taka-akselin etu akseliksi ja etuakselin taakse niin sillon pitäisi murikoiden olla vasemmalla puolella ja akselin pyöriä normaali suuntaan?
ovatko akseliputket muuten samanmoisia? tässähän pitäisi pultata entiseen taka-akseliin kääntöpäät ja etuakseliin kiinteät boksit.
käsittiköhän kukaan? :D
Fruehauf-CJ
22.06.2016, 17:01
Porailee lukon kytkentä haarukalle uuden akselikohdan ja alipainekellon kiinnityksen siirtää vastakkaiselle puolelle akseliputkessa niin sen voi kasata toiskätiseksi
Akseliputkissa pituuseroa reilusti, johtuen kääntöpäistä.
Akseliputkissa pituuseroa reilusti, johtuen kääntöpäistä.
Kiitos, eli tämän voi unohtaa.. :)
Fruehauf-CJ tarkoitti ilmeisesti että akseli pyöräytetään ylösalaisin, perämurikkaa käännetään puoli kierrosta jolloin se on taas oikein päin, pultataan boksit kiinni ja tehdään lukolle reikä akseliputkeen?
Kiitos, eli tämän voi unohtaa.. :)
Fruehauf-CJ tarkoitti ilmeisesti että akseli pyöräytetään ylösalaisin, perämurikkaa käännetään puoli kierrosta jolloin se on taas oikein päin, pultataan boksit kiinni ja tehdään lukolle reikä akseliputkeen?
Näin se taitaa onnistua "helpoiten".
Muistaakseni ainakin yhdessä portaali Geessä oli murikka pyöräytetty toisinpäin pyörimissuunnan kääntämiseksi, ja eiköhän tuossa sama lopputulos olis, äkkiä ajatellen ...
(Etsii LeGoja :cool:)
vai onnistuuko vaihtaa putket ja vetarit puolelta toiselle?:o
vai onnistuuko vaihtaa putket ja vetarit puolelta toiselle?:o
Volvossa ei ole Mokin tyylisiä irtoputkia, banjo on ns. yhtä puuta.
http://www.fmv4x4.com/en/wp-content/uploads/2010/04/IMG_2997-logga-1024x7681.jpg
Kätevä mies pyöräyttää putken toisinpäin ... tuleekin etuakselilla murikka kuskinpuolelle. Pieni mittaamis homma että tulee lukonkello kohilleen.
Kätevä mies pyöräyttää putken toisinpäin ... tuleekin etuakselilla murikka kuskinpuolelle. Pieni mittaamis homma että tulee lukonkello kohilleen.
Ja sorvaa vetarista lukkoholkkia varten booria pidemmäksi?
Ja sorvaa vetarista lukkoholkkia varten booria pidemmäksi?
Miks ?
Miks ?
No jos vetarit vaihtaa puolta, niin eiks sieltä jää puuttumaan se lukkoholkin boori? Vai oliko idea laittaa murikkakin ylösalaisin?
No jos vetarit vaihtaa puolta, niin eiks sieltä jää puuttumaan se lukkoholkin boori? Vai oliko idea laittaa murikkakin ylösalaisin?
Lukkoholkin voi laittaa kummallekin puolelle tasauspyörästön koteloa. Itseasiassa se on eri puolella edessä ja takana alunperin.