View Full Version : Jumittunut pultti Geen hihnapyörässä
http://i.imgur.com/to3MUBS.jpg
Pultti mennyt poikki eikä tule pois pienoista väkivaltaakaan käyttämällä. Pois pitäisi kuitenkin saada niin, että siivapyörä ja värinänvaimennin säilyisivät ehjinä. Pyörii siis tyhjää tuossa pultti.
Ideoita :confused:
Mahtuuko ottamaan dampperin kanssa pois ? Tai avaimella pultista ja poralla kantaa pois ?
Jälkeähän tuossa siivapyörässäkin jo on, hihnaa syövää
Bäkström
16.02.2016, 15:36
Itse irroittaisin koko paketin pöydälle, tuo keskipultti vain, kannattaa olla kiilan kanssa tarkkana.. Samalla on helppo uusia stefa joka vanhemmiten näissä vuotaa.
Itse irroittaisin koko paketin pöydälle, tuo keskipultti vain, kannattaa olla kiilan kanssa tarkkana.. Samalla on helppo uusia stefa joka vanhemmiten näissä vuotaa.
Miten moottorin saa lukittua, jotta saan pultin auki? Manuaali kyseessä.
Miten moottorin saa lukittua, jotta saan pultin auki? Manuaali kyseessä.
Nopee kakkonen päälle sekä neliveto,käsijarru ja jarrupolkimen painaja. Vaikka palikat vielä renkaiden eteen. Tai jos mahtuu ni kokeile pulttipyssyllä.
Kuukaus sitte aukasin '02 L200:sesta vastaavan pultin ja tarvin siihen metrisen varren+ noi edellämainitut lukitukset.
27mm hylsy ja vääntövarsi jonka asettelet runkopalkkia vasten. Sitten vaan virta-avaimesta kevyt kääntö.
Noin se aukeaa. Kiinni sitten pulttikoneella. Pultin rikasta riippuen 200nm+90ast tai 400nm
27mm hylsy ja vääntövarsi jonka asettelet runkopalkkia vasten. Sitten vaan virta-avaimesta kevyt kääntö.
Noin se aukeaa. Kiinni sitten pulttikoneella. Pultin rikasta riippuen 200nm+90ast tai 400nm
Ite yleensä varmistan lisäksi sammutinsoleinoidin johdon irroittamisella ettei kone lähde käyntiin. Tojotassa onnistuu niin, liekö mersussa samalla tapaa.
ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin.
Pulttipyssy löytyy kyllä, mutta pitäisi purkaa keulaa lisää jotta mahtuisi.
Pitänee yrittää huomenna hutikan ohjeen mukaan kun on apulainen paikalla, jos ei lähde niin sitten syyläri pois ja pulttipyssyllä (toivottavasti riittää kompurassa ja pyssyssä puhti) auki. Tiukassa tuo varmasti kyllä on, mutta mitäpä ei voima avaa :D
Etkö usko tuohon startilla auki kalauttamiseen ??
Etkö usko tuohon startilla auki kalauttamiseen ??
Uskon toki, kuulostaa vain sellaiselta että menee helposti puihin ja tulee lisää korjattavaa meikäläisen tuurilla :D
hiluvitkutin
17.02.2016, 16:17
Uskon toki, kuulostaa vain sellaiselta että menee helposti puihin ja tulee lisää korjattavaa meikäläisen tuurilla :D
Asemoi vaan avaimen sinne hyvin, vaikka runkoa vasten ja käy napsauttamassa startilla.
Sitte voit kädet silmillä mennä katsomaan mitä kaikkee hajos.☺
Uskon toki, kuulostaa vain sellaiselta että menee helposti puihin ja tulee lisää korjattavaa meikäläisen tuurilla :D
Ei siin oikeen isoa murhetta pääse tapahtumaan, kunhan:
- asemoi avaimen niin, ettei varsi pääse lyömään muualle, kuin haluttuun kohtaan runkoa, huomioiden välykset pois, sekä hylsyltä että varren ja runGon osumakohdasta
- ei päästä konetta käyntiin
- asemoi avaimen niin, ettei varsi pääse lyömään muualle, kuin haluttuun kohtaan runkoa, huomioiden välykset pois, sekä hylsyltä että varren ja runGon osumakohdasta
Mä oon käyttäny apuna sellasta koukkupäistä kumiköyttä, sillä saa tuettua/ohjattua vääntövarren haluamaansa kohtaan ja sen avulla vääntimen voi laittaa sinne runko-aisojen alapuolelle, siellä on paljon vähemmän rikkoutuvia juttuja ku konehuoneen puolella.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/461930/Kumikoysi-8mm-60cm-2kpl
Ei siin oikeen isoa murhetta pääse tapahtumaan, kunhan:
- asemoi avaimen niin, ettei varsi pääse lyömään muualle, kuin haluttuun kohtaan runkoa, huomioiden välykset pois, sekä hylsyltä että varren ja runGon osumakohdasta
- ei päästä konetta käyntiin
Miten saan helpoiten varmistettua ettei kone käynnisty?
[QUOTE=Mika_T;1284205]ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin.[/QUOTE
Vastaus edeltävään kysymykseen lienee tuossa
[QUOTE=Mika_T;1284205]ko. koneessa sammutin on alipaineella.
Sammutinvivun voi vetasta vaikka rautalangalla alas niin ei lähde käyntiin.[/QUOTE
Vastaus edeltävään kysymykseen lienee tuossa
Kappas, meni ohi.
Varmistan vielä, että menee oikein ylimääräisen tuhon välttämiseksi.
Avain:
http://i.imgur.com/YRW1WEw.jpg
Käynnistykseneso:
http://i.imgur.com/LjGlYEX.png
Ahdas tila, avainta ei oikein saa muualle :confused:
http://i.imgur.com/fBxHfds.jpg
Sulla on nyt tuo sammutin YLÄ asennossa. Jolloin kone käynnistyy!
Eikä sammu kun sammutin on lukittu ylös...
Paina vipu alas ja sido se sinne kiinni.
Ja aika loivassa kulmassa tuo vääntövarren nivel. Olisi hyvä olla mahdollisimman lähelle 90astetta ettei se loikkaa suoraksi kun kone pyörähtää.
Kokeile vaikka laittaa se kuskinpuolelle koria vasten.
Miks et kokeile pulttipyssyllä? Jatkon kans noista reijistä?
Ja jos kerran syylärikin on jo otettu pois niin miksei samalla irrota noita muutamalla ruuvilla olevia peltejä ja unohda tuon rautalangalla tuetun vääntövarren hakkaamisen runkoon.:rolleyes:
Ja ehkä varuiks yks pultti siihen hihnapyörälle vielä takaisin, vaikka ei se kauas pääse, mutta ettei vääntyile mihkään väliin.
Hylsyn ja kiinteän vääntimen väliin kun sais lyhyen jatkon, sais varren parempaan asentoon, runkoa vasten ?
Onko tuo ny niin vaarallista jos lähtee käyntiin. Samaa startti kolautusta koitin Discon kanssa kun yksin touhusin ja pönkät eikä käsijarru riittäny. Melkein auki asti tuli pultti ennenkuin sain koneen sammuksiin. Sai lopun pyöritellä auki sormin. :p
Lähteehän tuo yksinäinen pulttiki pois ku sulla nuin paljon tilaa on.. Pulttikoneella pyörittelet ja samalla kampiat pyörää pois.
Bäkström
20.02.2016, 08:00
Ota suosiolla jo tuo vesipumpun hihnapyörä pois, se kun on kuitenkin tiellä niin ei käy sille sitten mitään..
Tommonen nivelletty varsi on vähän huono, etenkin jos sitä ei asemoi 90 asteen kulmaan.
Edit: Itse ottaisin pulttipyssyllä tuossa vaiheessa jos mahdollista, ja ottaisin nuo raudat pois tieltä, jatkot heikentää pulttipyssyn tehoa.
Riittäneekö tavallinen pulttipyssy vai pitäisikö olla joku erityisen hyvä että lähtee pultti suosiolla eikä pyöri kone?
No jos se on siinä 400nm kuten joku tuolla aikasemmi sano momentiks niin periaatteessa pitäs lähtee normi 1/2" karasella.
Ja pyörii sitten käyntisuuntaa vastaan, jos ja kun pyörii.
pulttipyssyllä (toivottavasti riittää kompurassa ja pyssyssä puhti) auki.
Kompuran kokoa enemmän ratkaisee ilmaletkun paksuus. Alle 10mm letku syö yllättävän paljon voimaa pois pulttipyssystä. Pikkukompurallakin saa ammuttua lyhyitä sarjoja kuitenkin, tarvii vaan olla kärsivällisyyttä rutkasti enemmän, kuin isomman koneen kanssa.
Ja pyörii sitten käyntisuuntaa vastaan, jos ja kun pyörii.
Eli kuvassa avain on oikein?
Aika kovaa on kiinni, pulttipyssyllä ei hievahdakkaa :mad:
Eli kuvassa avain on oikein?
Aika kovaa on kiinni, pulttipyssyllä ei hievahdakkaa :mad:
On oikein. Ja voi olla tiukassa. Siks se avain pitäis saada vastaamaan aika hyvin johonkin, ei maskin pelteihin. Runkoon mieluiten.
koittaas sitä lämmitta,sit jos on kierrelukitella kinni sit liima sula ja avautui helpommiin ja vaan isolla mutteripyssylla
Ei se tarvi mitään ihmeitä. Tuo vääntövarsi runkoa vasten ja startilla auki.
Menee hieromisineen se 5min.
Millään tavis 1/2" mutteripäristimellä sitä on turha availla.
Ei kyllä ites ajattelis edes sitä starttilla avamis metodia,töyssa kun vaihtetaan niita jakoremmeja ,on siellä välilla monessa merkkissa se keskipultti nii pirun tiukkassa. mut aina on ne auki saatu,ja starttimedotia ei ole ikina käyttetty
Ei kyllä ites ajattelis edes sitä starttilla avamis metodia,töyssa kun vaihtetaan niita jakoremmeja ,on siellä välilla monessa merkkissa se keskipultti nii pirun tiukkassa. mut aina on ne auki saatu,ja starttimedotia ei ole ikina käyttetty
Onko starttimetodin käyttämättömyyteen joku syy ?
Kotioloissa kuitenkin aivan ylivoimainen konsti avata tuo kampiakselin pultti.
Kiristys on sitten oma taiteenlajinsa...
kerran kiiruissa onohtui toi hylsy jatkovarren kans sinne kampiakselin pulttiin ,käynnistaessa tuhoutui kampiakselin tunnistin ,sen tapahtumisesta on jo oma 15 vuotta sitten ,piti se tunnistin omasta lomppakosta osta ja sen jälkeen on muistissa joka kerta jas semmoisia hommia tule tehtya:D
kerran kiiruissa onohtui toi hylsy jatkovarren kans sinne kampiakselin pulttiin ,käynnistaessa tuhoutui kampiakselin tunnistin ,sen tapahtumisesta on jo oma 15 vuotta sitten ,piti se tunnistin omasta lomppakosta osta ja sen jälkeen on muistissa joka kerta jas semmoisia hommia tule tehtya:D
Eli 15 vuotta sitten kävi pieni moka ja siitä syystä et ole sen koommin hyvää konstia käyttänyt, jaahas :D
hiluvitkutin
23.02.2016, 20:47
Pönkkää nyt se sinne ja täräytä startilla auki.
Kun tossa nyt on jo tota tilaa edessä, niin ite ottaisin pitkän jatkon ja sen alle pukki tai jotain vaikka tunkki, niin et on aavistuksen alaviistoon se jatko
Siihen jatkoon kiinni toi väännin klo10 asentoon ja sit lekaa ei vasaraa vaan lekaa siihen vääntövarren päähän
Ei ole vielä yhtään pulttia tullut vastaan joka ei olisi auennut, sit kun lyömisen ääni muuttuu pehmeämmäksi voi kokeilla pultti pyssyllä
Ja sen iskun pitää olla terävä, kaikki koneet ei kestä pyörittää väärään suuntaan, hommaa voi tehostaa kaverilla polkemassa jarrua 1 vaihde päällä ja pikkuperä kytkettynä
Niin ja vaikka joku ehdottaisikin, et lyö lekalla siihen pultin päähän niin en suosittelisi kampiakselia lekalla hakkaamaan
Kohta joku varmaan kertoo kampiakselin kärsivän moisesta vääntämisestä ...
Mua ainakin rupee jo ihan jännittämään että aukeeko se pultti ja jos aukee niin millä tavalla... :D
Gary Grand
24.02.2016, 08:03
Ja sen iskun pitää olla terävä, kaikki koneet ei kestä pyörittää väärään suuntaan, hommaa voi tehostaa kaverilla polkemassa jarrua 1 vaihde päällä ja pikkuperä kytkettynä
Miksi pikuvaihde/pikkupuoli?!?
Kai tuohon joku looginen itseopittu syy on?:confused::):rolleyes:
Itse laittaisin nelosvaihteen(suora) ja ison puolen päälle jos haluaisin jotain tapahtuvaksi, niin pysyisi jarrulla paikallaan.. Ehkä. Pienillä vaihteilla momenttia syntyy sen verran ettei ihan kivutta jarrulla paikallaan pysy.:D
EDIT.
Alkaa muakin jo tosissaan kiinnostaa aukeaako tää ruuvi..
Voisko täst tehä video dokumentin :D
Millään tavis 1/2" mutteripäristimellä sitä on turha availla.
Noissahan on eroja kans kuin yöllä ja päivällä. Millään halpis 350Nm hakkaavalla ei tee mitään, mutta kun alkaa 1000Nm voimalla aukaisemaan niin pulttikin saattaa aueta.
Porvoon Hilma
24.02.2016, 11:37
Jees. Pultin aukeamisen tilanteesta uutisoidaan kohta pääuutislähetyksessä; on tää sen verran jännää...:D
Vedonlyöntikerroin kampiakselin katkeamiselle ja pultin aukeamiselle on nyt 600 - 1.......
Jännäksi menee :)
Annetaan vertaistukea: Joskus piti avata LT-volkkarin kutosdieselistä ko pultti, irtomoottori oli kyseessä ja vaikka kampuran sai hyvin lukittua vauhtipyörästä lohkoon niin ei vaan pultti auennu.
Jatkovartta pidennettiin, kunnes ei enää konetta pystyny pitämään paikoillaan vaan pyrki pyörimään mukana. Ja hyvin huomas kuinka paljon kampiakseli jousti siinä.
Lopulta aukes kun sain lainaksi 3/4" karalla olevan pulttikoneen.
Kohta voi kirjottaa kirjan "1001 tapaa avata mutteri":rolleyes:
hiluvitkutin
24.02.2016, 20:07
No voi.
Ei vielä tänäkää iltana oo aukaisu raporttia tullu😦
Auki lähti kolmannella pulttipyssyllä :) Kaverilta löytyi riittävän tehokas vekotin, lähti heti :cool:
Seuraavaksi sitten akselin navan ehjäys. Joku laittanut siivapyörän kiinni pehmeillä pulteilla, ja pulttien tumpit ovat navassa kiinni. Helpointa olisi vaihtaa uusi setti, mutta hintaa pitkästi yli toista tonnia KL:ssä, eli vanha pitää ehjätä :p Siivapyörä pitää hakea jostain, tuossa on pari vekkiä niin kuluttanee hihnaa turhaan.
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t34.0-12/12769377_10154142623038287_1747299593_n.jpg?oh=428 3db007d695ee742571ed2acc7db9c&oe=56D09913
Kuvassa murhetta aiheuttanut viimeinen pultti. Katkennut ja leikkauskohtaan jäänyt väkänen niin ei tullut pois.
Tuurilla auto jo viikonloppuna ajossa :rolleyes:
Hyvä !!
Laitapa hihnapyörylän halkaisija, niin tonGitaan vähän hyllyjen alusia. OM 617 konehan tuo oli, vapari ?
Hyvä !!
Laitapa hihnapyörylän halkaisija, niin tonGitaan vähän hyllyjen alusia. OM 617 konehan tuo oli, vapari ?
617 on kiilahihnoilla, ei moniuralla.
Hyvä !!
Laitapa hihnapyörylän halkaisija, niin tonGitaan vähän hyllyjen alusia. OM 617 konehan tuo oli, vapari ?
OM 603 turbolla ;) Alkuperänumero on 603 032 0404.
Kai nuo siivan pultit ovat tavallisia 12.9 pultteja? Ettei ole jollain erikoisen harvinaisella kierteellä
617 on kiilahihnoilla, ei moniuralla.
No niinpä. Sittenpä ei tarviikaan könytä :p
Ettei ole jollain erikoisen harvinaisella kierteellä
Normaali M8 kierre.
Onko tässä muuta hyvää korjauskohdetta nyt samalla vaivalla, kun keula on purettuna? Termarin voisi ainakin vaihtaa ja vesipumpun tarkistaa.
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.
Mua ainakin rupee jo ihan jännittämään että aukeeko se pultti ja jos aukee niin millä tavalla... :D
Jännät paikat on ollut :D
Kyllä on ilkeän pultin laittaneet tehtaalla moottoriin remonttia tekevän kiusaksi. Monenlaista taistoa ja atakkia sitä vastaan on porukalla näköjään ollut. Mutta on noissa sitten erojakin - ex-naapurilla oli paljon helpompi tapaus työn alla, Trooperista kun aukesi kyseinen pultti ihan itsekseen, niin ei tarvinnut sen aukaisun kanssa taistella :rolleyes::eek::D
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.
Onko tuo kovin vaikea homma? Ei ole tullut ennen moista stefaa vaihdettua. Vanha ei näytä vuotavan.
Ensimmäiseltä sivulta kun aloin topickia lukemaan, tuli heti mieleen tuo OD:lla ollut "millä pyörä irti". Mutta täähä oliki ihan lälläri-juttu :D
http://overdrive.fi/forum/threads/mill%C3%A4-py%C3%B6r%C3%A4-irti.277085/
ÄSKOO
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.
Onko tuo kovin vaikea homma? Ei ole tullut ennen moista stefaa vaihdettua. Vanha ei näytä vuotavan.
Onko mersuissa sama kuin japseissakin, että tarvike stefat ei tahdo pitää eli kannattaa laittaa alkuperäislaatuisia?
Kohta sitä ollaan taas jännän äärellä. Uskaltaako tuon ison pultin ampua pulttipyssyllä kiinni? Kunhan ei laita täydellä teholla.... :confused:
Kohta sitä ollaan taas jännän äärellä. Uskaltaako tuon ison pultin ampua pulttipyssyllä kiinni? Kunhan ei laita täydellä teholla.... :confused:
jos tietäis momentin arvon ostaisin lähempänä olevan vääntösauvan mieliummin hieman alle kuin yli momentin arvon sitten pulttipyssyllä täydellä teholla momenttisauva rupee joustamaan kun momentti saavutettu. Tosin tarkin tapa ois kiristää käsin momenttiavaimella oikeeseen momenttiin.
Gary Grand
27.02.2016, 10:17
Ensimmäiseltä sivulta kun aloin topickia lukemaan, tuli heti mieleen tuo OD:lla ollut "millä pyörä irti". Mutta täähä oliki ihan lälläri-juttu :D
http://overdrive.fi/forum/threads/mill%C3%A4-py%C3%B6r%C3%A4-irti.277085/
ÄSKOO
Just näin.. Teki mieli tuo ketju linkittää tähän jo aikasemmin, mutta oli od silloin päivityksessä.:D:D:eek:
jos tietäis momentin arvon ostaisin lähempänä olevan vääntösauvan mieliummin hieman alle kuin yli momentin arvon sitten pulttipyssyllä täydellä teholla momenttisauva rupee joustamaan kun momentti saavutettu. Tosin tarkin tapa ois kiristää käsin momenttiavaimella oikeeseen momenttiin.
W124:sen ohjeen mukaan 320nm manuaalivaihteisessa autossa oikea momentti.
EDIT:
Yksi ohje näytti että 8.8pultti 200nm +90astetta
10.9 pultti 320nm
Käytännössä 1/2" pulttikoneella niin tiukkaan kuin menee. Ja toivoa ettei irtoa.
Pikkusen vaikka pehmeää kierreliimaa niin ei tarvi niin huolehtia.
W124:sen ohjeen mukaan 320nm manuaalivaihteisessa autossa oikea momentti.
Joo ei onnistu sitten oikeen pulttipysyllä kiristys 240nm asti momentti sauvoilla näyttäis olevan vain. Suosittelen momenttiavainta ja joku kaveri avuksi siihen vaikkapa.
Tuli mieleen tapaus nuoruudestani liittyen ks. pulttiin. Vanhemmassa 616 moottorissa ei remontin jälkeen kiritty pulttia riittävän tiukalle jolloin nokkaketjun hammasratas jäi hieman löysälle. Ks. ratas asetetaan puolikuukiilan kanssa oikeaan asentoon jonka jälkeen tasapainotuslimppu ja pultilla koko paketti kasaan. Ajan kuluessa auto alkoi käymään huonosti, mutta koska vikaa ei löydetty ajoa jatkettiin, kunnes kilahti. Ratas pääsi tekemään edestakaista liikettä ja kulutti kiilaa ja sen uraa pikkuhiljaa, kunnes kiila hajosi kokonaan. Venttiileitä ja nokka-akseli ym. pientä siitä muistaakseni hajosi.
Joissain moottoreissa se ratas on kai koneistettu kampiakseliin, jolloin tuota ei voi tapahtua, en tiedä miten om603:ssa.
Yksi katkennut pultti vielä laittaa vastaan. Tuohon napaan/liukurenkaaseen on yksi katkenneen pultin tumppi jäänyt. Porasin keskelle reiän ja yrin vastakierretapilla pois, mutta vastakierretapin kierteet menivät paskaksi mutta katkennut pultti ei hievahtanutkaan :mad: Miten tuon saisi pois?
Niin lyhyt pätkä ettei tuohon oikein saa mitään mutteriakaan hitsattua.
Yksi katkennut pultti vielä laittaa vastaan. Tuohon napaan/liukurenkaaseen on yksi katkenneen pultin tumppi jäänyt. Porasin keskelle reiän ja yrin vastakierretapilla pois, mutta vastakierretapin kierteet menivät paskaksi mutta katkennut pultti ei hievahtanutkaan :mad: Miten tuon saisi pois?
Niin lyhyt pätkä ettei tuohon oikein saa mitään mutteriakaan hitsattua.
Mahtuuks se menemään läpi, eli onks kierre taakse asti auki ? Jos on, niin laikalla pinta tasoon, kuumaks, jäähdytys ja kierrät sen pois, kumpaa kautta vaan ...
Tai autat vaikka poralla sieltä takaapäin, niin pyörii aukipäin etupuolelta ...
Mahtuuks se menemään läpi, eli onks kierre taakse asti auki ? Jos on, niin laikalla pinta tasoon, kuumaks, jäähdytys ja kierrät sen pois, kumpaa kautta vaan ...
Tai autat vaikka poralla sieltä takaapäin, niin pyörii aukipäin etupuolelta ...
Mahtuu joo. Laipan läpi menevään reikään jäänyt pultin tumppi. Ei ole mitään millä tuota lämmittäisi :(
Yksi katkennut pultti vielä laittaa vastaan. Tuohon napaan/liukurenkaaseen on yksi katkenneen pultin tumppi jäänyt. Porasin keskelle reiän ja yrin vastakierretapilla pois, mutta vastakierretapin kierteet menivät paskaksi mutta katkennut pultti ei hievahtanutkaan :mad: Miten tuon saisi pois?
Niin lyhyt pätkä ettei tuohon oikein saa mitään mutteriakaan hitsattua.
Poralla reikä siihen pultin jämään ja pienellä vasaralla naputtaa torx;in siihen reikään,
Isolla vasaralla jos moksii, niin se torx ei tee itelleen hammastusta
Tuli mieleen tapaus nuoruudestani liittyen ks. pulttiin. Vanhemmassa 616 moottorissa ei remontin jälkeen kiritty pulttia riittävän tiukalle jolloin nokkaketjun hammasratas jäi hieman löysälle. Ks. ratas asetetaan puolikuukiilan kanssa oikeaan asentoon jonka jälkeen tasapainotuslimppu ja pultilla koko paketti kasaan. Ajan kuluessa auto alkoi käymään huonosti, mutta koska vikaa ei löydetty ajoa jatkettiin, kunnes kilahti. Ratas pääsi tekemään edestakaista liikettä ja kulutti kiilaa ja sen uraa pikkuhiljaa, kunnes kiila hajosi kokonaan. Venttiileitä ja nokka-akseli ym. pientä siitä muistaakseni hajosi.
Joissain moottoreissa se ratas on kai koneistettu kampiakseliin, jolloin tuota ei voi tapahtua, en tiedä miten om603:ssa.
Sama rakenne tuossa OM603/606:ssa.
Juuri tuon takia on varsin tärkeää että se pultti on kunnolla kiinni.
Auki lähti kolmannella pulttipyssyllä :) Kaverilta löytyi riittävän tehokas vekotin, lähti heti :cool:
Seuraavaksi sitten akselin navan ehjäys. Joku laittanut siivapyörän kiinni pehmeillä pulteilla, ja pulttien tumpit ovat navassa kiinni. Helpointa olisi vaihtaa uusi setti, mutta hintaa pitkästi yli toista tonnia KL:ssä, eli vanha pitää ehjätä :p Siivapyörä pitää hakea jostain, tuossa on pari vekkiä niin kuluttanee hihnaa turhaan.
käytetty uus pari kymppiä? eiks tollane oo jokases om601-603 konees?
käytetty uus pari kymppiä? eiks tollane oo jokases om601-603 konees?
Vissiin. Ei tosin ole tähän hätään tiedossa vähän käytettyä.
Nyt lähti vanha irti, kierteet ovat tosin 5/6 reiästä paskana. Maanantaina sitten ostamaan helicoil-kitti :)
Älä helevetti laita tuohon mitään helicoileja.
Laita mersuvoorumille ostoilmotus tuosta kampiakselin hihnapyörästä.
Mullakin on tuomonen tallissa jouten mutta en prkl ole sitä löytänyt, Saat iliman jos se löytyy.
Älä helevetti laita tuohon mitään helicoileja.
Laita mersuvoorumille ostoilmotus tuosta kampiakselin hihnapyörästä.
Mullakin on tuomonen tallissa jouten mutta en prkl ole sitä löytänyt, Saat iliman jos se löytyy.
Onko parempaa ideaa miten ehjätä kierteet? Uusi napa on yli 250 euroa KL:ssäkin. Muuten tuo on ok, mutta kierteet entiset
Onko parempaa ideaa miten ehjätä kierteet? Uusi napa on yli 250 euroa KL:ssäkin. Muuten tuo on ok, mutta kierteet entiset
Onko mahdollista porata uudet reiät vanhojen reikien väliin? Riittääkö ainevahvuudet?
Onko mahdollista porata uudet reiät vanhojen reikien väliin? Riittääkö ainevahvuudet?
Aika ahtaaksi taitaisi käydä, kaikkia reikiä ei mahtuisi tekemään uudelleen.
Mikä vika helicoilissa on tähän tarkoitukseen :confused:
yks vaihtoehto on jos valua niin valu puikoilla polttaa reiän umpeen josta kierteet menneet. poraa uudestaan läpi ja tekee uuden kierteen. Joskus tullut konekierretappi poikkastua rautaan mihin tehnyt kierrettä niin isoilla virroilla hitsannut umpeen ja sit uudestaan poralla auki tosin pylväskoneella ajoin auki. Ja käsin tein kierteet.
Eikö samoihin reikiin saa tehtyä isompia kierteitä, ja kuusiokolo kantaisia pultteja käyttäen ellei ole tilaa normi kanalle.
Eikö samoihin reikiin saa tehtyä isompia kierteitä, ja kuusiokolo kantaisia pultteja käyttäen ellei ole tilaa normi kanalle.
Ei tuossa ole M8 koollakaan montaa milliä matkaa reunaan, eli ei oikein. Pitää yrittää metsästää sopiva purkaamolta tai yrittää helicoilia.
Ei tuossa ole M8 koollakaan montaa milliä matkaa reunaan, eli ei oikein. Pitää yrittää metsästää sopiva purkaamolta tai yrittää helicoilia.
nii siis kyseessä on tuo ekan kuvan lisä siivapyörä dampperi pyörän päälle? siin taitaa kulkea moniura hihna pelkästään? Mikäli näin on eihän nuo pultit varmasti kovan tiukkaan ole kun rasitusta ei tule siihen osaan vrt dampperi pyörään joka on kiilalla kampuran päässä. ainakin itse toitsus oon ihan pikkuräikällä kiristänyt 4 pultilla on kiinni en hampaat irvessä ja koskaan ei ole ollut löysällä jos tarvinut irroittaa siinä se pyörittää ohjaustehostajaa. Että jos saa vaikkapa viel 4 pultilla kiinni ristiin niin aivan varmasti pysyy.
Voikos niihi huonoihin jenkoihin pyörittää kierretangon pätkät ja hitsata vaikka takaa kiinni? Muttereilla kiinnitys.
E: onks kierretangot 8.8 vai pehmeämpiä? Voihan ne pätkät tehdä jostain kovemmastakin pultista, m8 mutskuja löytyy esim jostai pakosarjoista ja japanialaisita 12mm kannalla jossei 13mm mahdu.
Voikos niihi huonoihin jenkoihin pyörittää kierretangon pätkät ja hitsata vaikka takaa kiinni? Muttereilla kiinnitys.
E: onks kierretangot 8.8 vai pehmeämpiä? Voihan ne pätkät tehdä jostain kovemmastakin pultista, m8 mutskuja löytyy esim jostai pakosarjoista ja japanialaisita 12mm kannalla jossei 13mm mahdu.
kierretankoja on moneen eri käyttö tarkoitukseen joku rakennuksiin oleva on jotain 4.7 lujuudeltaan mutta 8.8 sekä ainakin 10.9 lujuudeltakin löytyy.
Löytyi lähetä tarvikemallinen napa, käyn hakemassa sellaisen ja kampuran stefan :) Ei montaa kymppiä ollut hintaa, niin ei tuohon rahaan viitsi alkaa säätämään virityksiä vanhaan.
Se kampiakselin stefahan kannattaa vaihtaa samalla.
Se jakopäänkoppa on aika ohutta valua. Ei kannata kovin voimalla naputella stefaa paikalleen.
Onko mitään hyvää kikkaa millä uuden stefan saa paikalleen? Yhtä yritän painaa muoviholkill+pultilla mutta stefa vääntyi :mad:
Onko mitään hyvää kikkaa millä uuden stefan saa paikalleen? Yhtä yritän painaa muoviholkill+pultilla mutta stefa vääntyi :mad:
pieni vasara ja tuurna tai vanha stefa tai isohylsy.
pieni vasara ja tuurna tai vanha stefa tai isohylsy.
Tuurna ja vasara ei tuntunut toimivan. Pitänee ostaa joku iso hylsy samalla kun haen uuden stefan. Jämpti sovitus, mutta niinhän sen kuulunneekin olla.
Tuurna ja vasara ei tuntunut toimivan. Pitänee ostaa joku iso hylsy samalla kun haen uuden stefan. Jämpti sovitus, mutta niinhän sen kuulunneekin olla.
Tuo stefojen laitto on tarkkaa ihan suorassa pitää saada menemään muuten menee lyttyyn. Jos ei montussa ole niin en käyttäisi hylsyä apuna vaan pieni pajavasara mallia 1000g jonka lyömispään ala on joku 20mm tyyliin ja sillä hellästi pikkuhiljaa ristiin rastiin koputtaen eka kaikkialta sen menemään paikalleen ja tämän jälkeen hylsy avuksi jos tarvetta eli montun sisälle menee ettei itse vasaralla saa loppua koputettua. Jos hylsyllä jo aluksi koputtelee niin se tuppaa aina käymään niin että joku nurkka ei mene ja joudut hylsyllä leikkimään ja äkkiä hylsy kun ohut on niin sillä hajotat uuden stefan myös.
Lubricant on tärkee tässäkin.
Lubricant on tärkee tässäkin.
Näköjään punainen rasva ei ollut riittävän hyvää :(
http://i.imgur.com/5YeQ5BO.jpg
Kuuluisiko kuvan kiilan olla kampuran päässä ihan? Nyt se on öljypumpun tms ratasta vasten. Vaikea saada kuvaan tilannetta, kai tuosta jotain näkee :confused:
Näyttäks tuo kiila vaan siltä, että se vois olla aika päivittää alkuperäisen kaltaiseen ?
Jotenkin omituisen muotoinen ja matalan näköinen ...
(Edit: merteilin sivuilla uus hihnapyörä 15 euroa poistomyynnissä, ja oli sitä kierteytettyä pyörääkin, oisko 80 € kpl)
Näyttäks tuo kiila vaan siltä, että se vois olla aika päivittää alkuperäisen kaltaiseen ?
Jotenkin omituisen muotoinen ja matalan näköinen ...
(Edit: merteilin sivuilla uus hihnapyörä 15 euroa poistomyynnissä, ja oli sitä kierteytettyä pyörääkin, oisko 80 € kpl)
Muut osat on jo hommattuna. Millainen kiila tuohon kuuluu?
Eiköhän se joku Woodruff tyyppinen ole:
http://mbfans.info/EN/mercedes/c/M/a/M/cat/453/601970/spmn/0/g/03/crankshaft%20and%20flywheel/sg/015
Vaan liekö sen ura kampiakselilla missä kunnossa ?
Näyttää ihan ok:lta. Kuuluuko tuon uran mennä hammasrattaalle asti?
Näyttää ihan ok:lta. Kuuluuko tuon uran mennä hammasrattaalle asti?
Tuolta
http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/diesel-discussion/131583d1439691145-om603-300sdl-repair-broken-timing-cover-oil-sump_small.jpg
kun kuvaa kattoo, niin ei. Mutta silloin sllä jako/öp. rattaalla täytyy olla oma kiilansa.
Joku, esim -MikaT- tän varmaan vahvistaa vielä ... ?
Jeps. Siellä on kaks kiilauraa. Ja urat on pyöreäpohjaisia + kiilat on puolikuun muotoisia.
Kuvat on vähän isommasta myllystä mutta samallalailla ne on OM603:ssakin.
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_20160304_215115.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_20160304_215100.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_20160304_215047.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/mikatau/S600/IMG_20160304_215016.jpg
Kampiakselin kiilan asennus
Ole tarkkana, ettei se pääse tippumaan jakopään sisään !!!
Itse olen laittanut siihen ihan vähän jotain tahmeaa tököttiä (esim tiivisteliimaa).
Jaaha. Eli stefa pois taas että saa tilaa tuon kiilan kanssa härväämiseen. Ehkä edellisellä asentajalla tuo kiila on lähtenyt pois paikalta kun on tuon navan työntänyt. Vielä kun kiila tippuisi öljypohjaan niin projektissa lähes kaikki mahdollinen olisi mennyt vaikeimman kautta :D
Kiilasta lisää
Kyllä sen kiilan sinne paikalleen saa, vaikka stefa on paikallaan. "Keinutettava" kohdilleen niin, että suora pinta on akselin suuntainen.
Pätee samat ohjeet, kuin piikkisikojen paritteluun: "varovasti".
Mitä itsellä kokemusta kiiloista niin ei ne saa olla missään nimessä löysiä ja väljiä kiilauraan se ei ole pitkä ikäinen se paketti muuten muussa tavoin kuin jollain sitten liimaamalla se pysyvästi siihen ettei heilu. Toki tuollainen puoli pyöreä kiila on mukautuvaa mallia kun siihen asennetaan pyörä katsoo tarkasti sen että ura on varmasti puhdas ja itse kiila naputtaa metalli päisellä vasaralla hellästi pohjaan voi käyttää apuna vaikka cupari vasaraa tms jotain metallista apuna jos tiukahko. Ei missään nimessä saa käyttää kumista tms muovista vasaraa siitä lähtee aina irto osia muovista jotka menee sinne kiilan väliin ja sit homma alkoi uusiks. Itse pyörä asennetaan tasaisesti paikalleen ja kun kiila on oikein ja oikean kokoinen laittaa vaseliinia kiilan päälle tai sit itse pyörään et luistaa paremmin päälle niin pysyy kiila paikallaan paremmin. Jos kiila alkaa nousemaan taka päästä koputtuu sitä alemmas kun pyörä on tarpeeks paljon kiilan päällä kiila ei enää pääse nousemaan urasta pois voi huoletta käyttää apuna vaikka vasaraa mutta kakkos nelkku tms toinen joustavampi elementti välissä jos ei mene pienemmällä naputtelulla ettei pyörä vaurioidu.
Kuuluuko tuon "ylikoon" stefan jäädä pari milliä kopan päälle?
Kuuluuko tuon "ylikoon" stefan jäädä pari milliä kopan päälle?
jäikö vanha ehjäksi siis jos ymmärsin oikein että olisi paksumpi stefa jolloin tiivistys pintaa olisi enemmän akseliin nähden. Kyllähän se silloin väkisin jää sen verran kuin orggis ja ylikoon stefan erotus on. Kyllä sen huomaa kun stefa on pohjassa kun koputtelee vasaralla kehän suuntaisesti joko vasta tai myötäpäivää ei stefa yks kaks tössää jos se on tasaisesti mennyt pesäänsä muussa tapauksessa kuin jos se pohjaa.
jäikö vanha ehjäksi siis jos ymmärsin oikein että olisi paksumpi stefa jolloin tiivistys pintaa olisi enemmän akseliin nähden. Kyllähän se silloin väkisin jää sen verran kuin orggis ja ylikoon stefan erotus on. Kyllä sen huomaa kun stefa on pohjassa kun koputtelee vasaralla kehän suuntaisesti joko vasta tai myötäpäivää ei stefa yks kaks tössää jos se on tasaisesti mennyt pesäänsä muussa tapauksessa kuin jos se pohjaa.
Joo näin siinä juurikin tapahtui. Useammasta kohdasta yritin sitä koputella sisemmäs mutta ei mennyt, eli pohjassa oli.
Auto toimii taas ainakin näiltä osin, iso kiitos vinkkejä antaneille :)