Kirjaudu sisään

View Full Version : X-TRAIL -08


Vormula77
16.02.2016, 13:42
Olisko jollain tietoa tollasen datsunin takakardaanista. Kaverilla on kardaanin ristikko paskana ja uus kardaani on kuulemma kallis. Ideoita millä pääsis halvemmalla? Mä ehdotin kardaanin poistoa... Muita ehdotuksia.

KoniJeep
16.02.2016, 15:36
O Ideoita millä pääsis halvemmalla? Mä ehdotin kardaanin poistoa... Muita ehdotuksia.

polkupyörällä?

Vormula77
16.02.2016, 15:51
polkupyörällä?
Ei oo kuulemma vaihtoehto.
Lähinnä onko tietoa pystyykö ristinivelen vaihtamaan tai korjaamaan?

kenppi
16.02.2016, 17:16
Varaosaliikkeestä mittojen mukaan uusi ristikko? Ei taida saada pelkkää ristikkoa alkuperäisenä?

Vormula77
16.02.2016, 17:31
Ei saa tarvike niveltä ja alkuperäis varaosa on koko kardaani. 1700 euroa...

HeikkiH
16.02.2016, 18:49
Onko maailmalta etitty? Jostainhan se nivel on siihen kardaaniin alkujaan tullu.
Kupin halkaisijat, ristikon pituus kuppien ulkoreunasta, lukot sisä/ulko. Noilla tiedoilla luulis jotain löytyvän jostain.

HeikkiH
16.02.2016, 18:52
Vähän vanhempaan löytyy:

http://m.ebay.com/itm/Fits-Nissan-Xtrail-2005-2006-Driveshaft-U-joint-Pair-2-U-joints-/190824517469

Mase
16.02.2016, 19:20
Kardaanin lenkithän voi aina kalvaa ylikokoon sen mukaan minkä ristin siihen löytää. Joku kardaanikorjaamo varmasti sovittaa siihen tarvike nivelen ja painottaa sen halvemmalla mitä uusi maksaa.

Vormula77
17.02.2016, 07:06
Täytyy ehdottaa tuota vaihtoehtoa.

vartiainen
17.02.2016, 08:17
Ei millään pahalla mut onhan tuo nyt Nissanilta aika pohjanoteeraus jos muutaman kympin ristinivelen, joka on siis jeesuksen vanha yleisosa, vaihtamiseksi pitää vaihtaa koko 1700 e (mistä sekin hinta koostuu) kardaani!!??

Timo_L
17.02.2016, 10:35
Ei millään pahalla mut onhan tuo nyt Nissanilta aika pohjanoteeraus jos muutaman kympin ristinivelen, joka on siis jeesuksen vanha yleisosa, vaihtamiseksi pitää vaihtaa koko 1700 e (mistä sekin hinta koostuu) kardaani!!??

Se on sitä nykyaikaa.. Mitähän luulette että tapahtuu sille huollossa pois otettavalle "rikkinäiselle" kardaanille? Veikkaan, että lähtee tehdaskunnostettavaksi sen jälkeen kun maksavalta on ensin vedetty rahat taskusta uuden (?) kardaanin muodossa :rolleyes:

Vormula77
17.02.2016, 10:40
Niin onhan tollanen 1700e maksava osa aika hintava suhteessa auton arvoon. Myynti hinnat on n.12000e luokkaa.

Timo_L
17.02.2016, 13:37
Custsom- kardaani maksaa yleensä siinä 400-500€ (tai jenkeissä vastaavan taaloissa), jos tehdään kokonaan uusista osista.

1700€ on pelkkää rahastusta, asiakkaan aliarviointia ja puhdasta kusetusta.

-MaTTi-
17.02.2016, 20:06
Eikö nuita nyt aika moni paja tee ja sorvaa mittojen mukaan vaikka hoojiin ristikolle käypäseks jos tykkää.

jesse89
17.02.2016, 22:09
Usein nuo on kasattu ristikot siis ettei ne ole tavallaan avattavissa ilman väkivaltaa vrt perus sokka kiinnitykseen. ja se miks ne on tehty noin johtaa siihen että kun on monelaista tallaajaa jotkut asentaa ristikot väärin ja saa heitolliseks kardaanin niin tämän jälkeen kun hajoaa jotain on helppo todeta että asiakas on itse tehnyt korjauksia ei korvata mitään. Edes mikään valtuutettu huolto ei saa tehdä kyseistä toimenpidettä vaan tehdas ainoastaan heillä vain on oikeanlaiset laitteet ja menetelmät jolla saa heitottoman :D

KoniJeep
17.02.2016, 22:31
Custsom- kardaani maksaa yleensä siinä 400-500€ (tai jenkeissä vastaavan taaloissa), jos tehdään kokonaan uusista osista.

1700€ on pelkkää rahastusta, asiakkaan aliarviointia ja puhdasta kusetusta.

viimex noin 3 vuotta sitten tilasin niin maksoi jotain 250 ekee uusi custom kardaani jenkeistä pihaan toimitettuna... ei paha?

Nerd-O
18.02.2016, 07:51
Ei millään pahalla mut onhan tuo nyt Nissanilta aika pohjanoteeraus jos muutaman kympin ristinivelen, joka on siis jeesuksen vanha yleisosa, vaihtamiseksi pitää vaihtaa koko 1700 e (mistä sekin hinta koostuu) kardaani!!?? Kaverilla oli sellainen Renaultin Scenic 4wd. Se citymaasturi versio. Siinä on muuten sama juttu. Koko kardaani pitää uusia jos ristikko menee. Sitä en muista saiko se siihen jotain sovellettua, mutta kyllä se hieman kiros kun hinta oli tuota samaa luokkaa. Voisko tuo sama homma olla sitten myös qashqaissa? Jos joku sellaisen nelivetoversion on ostanut.

Heguli
18.02.2016, 09:31
Sama homma useassa autossa, firman Vitoon piti uusia koko kardaani kun kannatinlaakeri meni sököksi. Kustannukset oli jotain 2000 e luokkaa.

vartiainen
18.02.2016, 09:36
Kannatinlaakeri? Eikö se ole ollut ihan irto-osa mersussa aikojen alusta asti?

Dacia Duster
18.02.2016, 16:29
Kaverilla oli sellainen Renaultin Scenic 4wd. Se citymaasturi versio. Siinä on muuten sama juttu. Koko kardaani pitää uusia jos ristikko menee. Sitä en muista saiko se siihen jotain sovellettua, mutta kyllä se hieman kiros kun hinta oli tuota samaa luokkaa. Voisko tuo sama homma olla sitten myös qashqaissa? Jos joku sellaisen nelivetoversion on ostanut.

Nissan ja Renault/Dacia allianssihan taitaapi käyttää samaa tekniikkaa kaikissa 4x4 laitteissa, ja tuosta linkistä tosiaan juttua liittyen ketjun aiheeseen,

http://www.rtf.fi/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=39&p=44432&sid=a5e83df439e0753e9058309e9cd69ea2#p44432

Heguli
18.02.2016, 16:43
Kannatinlaakeri? Eikö se ole ollut ihan irto-osa mersussa aikojen alusta asti?

Muistaakseni vika oli kannatinlaakeri ja sitä ei saanut erikseen. Tai näin meille sanottiin, kyseessä oli vielä merkkiliike ja uskoin selityksen. Mersuista en mitään tiedä muuta kun että pellit ruostuu silmissä :D

jesse89
18.02.2016, 18:46
kannatin laakerin idea on pitää kardaanin kulmat oikean laisina. Mikäli siis ajaa pitkään kannatin laakeri ihan rikki pääsee kardaani elämää liian paljon ja näin ollen myös hajottaa vähintään ristikon sekä vaihdelaatikon ja kardaanivälisen kumilaipan nämä kaikki yhdessä sit hajottavat kardaanista akseliputken kieroksi ja homma on valmista kauraa siinä vaiheessa. Se että kannatinlaakerista ja kuminiveltä vaihtaa tarvittaessa useammin periaattessa tälläisen kardaanin ristikot ovat lähes ikuiset eli ei voi verrata perus kardaaniin jossa molemmissa päissä ristikot esim.

Jouni_S
25.02.2016, 07:21
Sama homma useassa autossa, firman Vitoon piti uusia koko kardaani kun kannatinlaakeri meni sököksi. Kustannukset oli jotain 2000 e luokkaa.

Ja tääkin koskee vaan 200hv mallia. Pienempiin saa kannatinlaakerin vaikka motonetistä.

ÄSKOO
25.02.2016, 17:15
Jyväskylässä Hiomo Kantanen korjaa mm mersun kardaaneita mihin ei ristikoita ei ihan noinvaan vaihdeta.
Korjaa varmaan myös nissanin kardaanin?

Kannattaa pirauttaa sinne, työnlaatu hyvää, useita heidän korjaamia kardaaneita töissä asennettu asiakkaille eikä yksikään ole ollut susi.



ÄSKOO

Radis
15.11.2017, 06:42
Tuolta löytyynee ristinivelet näihin: https://www.autodoc.fi/

Hämäävästi kategoriassa "Vetopyörästö" => "kuminivel"!

select
16.11.2017, 17:46
Nissan foorumilla on ollu juttua tästä,siellä joku oli vaihtanu ihan mitoilla ostetun ristikon x-railiin.eikä vissiin ollu edes kovin paha laittaa..

Radis
18.11.2017, 18:56
Nissan foorumilla on ollu juttua tästä,siellä joku oli vaihtanu ihan mitoilla ostetun ristikon x-railiin.eikä vissiin ollu edes kovin paha laittaa..


No esim. 2.0 DCI koneella olevaan malliin näemmä väittävät löytyvän osat:

https://www.autodoc.fi/autonosat/nivellaippa-10807/nissan/x-trail/x-trail-t31/23198-2-0-dci

Ippe69
18.11.2017, 20:33
Jo -91 vuotisessa Geessä oli nivel stanssattu paikalleen, eli ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Käytännössä vaihto onnistui kotikonstein. Dremelillä hioin stanssit pois ja purin nivelen. Uusi paikalleen ja työntömitalla mittasin, että on keskellä. Kuppien päälle sitten prikat pistehitsillä kiinni akseliin, ettei nivel pääse liikkumaan. Oikea korjaamohan vielä tasapainottaa akselin, mutta ei tuokaan värise.