View Full Version : Transit AWD
Tuli hankittua tällainen työmatkakulkineeksi 4wd Hiacen tilalle puolisen vuotta sitten.Transitissa on hyvin omaperäinen nelivetosysteemi,siinä on rakenteesta johtuen tasauspyörästön lukot keski- ja etutasauspyörästöissä! Etuakselilla olevat kaksi Haldex kytkintä hoitavat tasauspyörästöjen tehtävät ja lukitukset.Transittiin asennettiin myös 4x4 Partsin kehittämä 50mm alustankorotussarja,ainakin tähän astisten kokemusten perusteella tuntuu hyvin etenevältä umpipakulta.Ristiriipunnassakaan en ole onnistunut vielä kokeiluista huolimatta autoa kiinni saamaan.Onko muilla kokemuksia kyseisestä kulkineesta?
Mitä vuosimallia ja tekniikkaa ?
Olen itse nähnyt, ehkä oli diy, 4wd transitin mallia n. 1986.
Tuon ajan nokkamalli- transitit olivat normaalisti takavetoisia..
Vuosimalli 2011.Nelivetotekniikka Fordin oma MJ Allen yhtiön kanssa yhteistyössä kehitetty juuri Transittia varten.
Mitä vuosimallia ja tekniikkaa ?
Olen itse nähnyt, ehkä oli diy, 4wd transitin mallia n. 1986.
Tuon ajan nokkamalli- transitit olivat normaalisti takavetoisia..
Joku kotimainen firma teki noita, en muista mikä ja kuinka monta mutta teki kuitenkin. Oli aikanaan Tekniikan Maailmassa.
Ja 85 oli viiminen nokkamalli, 86 tuli se uudempi kori.
bj45lava
14.02.2016, 20:22
Se on hyvä niin kauan kun se loota toimii.
Periaatteessa takavetolootasta otettu kyljestä välirattailla se etuveto ulos, vaikkakin samoissa kuorissa on valettuna.
Yhteen on loota vaihdettu, mut siinä taisi olla syynä hieman painavahko kaasujalka.
motörhead
14.02.2016, 20:40
Restauranta päiviltä viimekesänä. Omistaja kertoi: alkuperäinen countyn tehtaalla valmistettu.
Topi1982
15.02.2016, 09:45
[QUOTE=Krisse;1283824]Joku kotimainen firma teki noita, en muista mikä ja kuinka monta mutta teki kuitenkin. Oli aikanaan Tekniikan Maailmassa.
Oisko ollut Kemilaisen Autoliike Joensuussa ja Matti Kemilainen ( ajoi ratakisoja ensin Lotus Cortinalla ja sitten Escortilla) johtajana.
Samainen firma teki aikoinaan Fordson Majorista tela puskukoneen, oliko bolt on vai miten en tieda. Asuttiin samassa talossa niin nain sen ihan livena, vaikka hatistelivatkin aina sivummalle norkoilemaan.
Mulla oli töissä tollanen transit 4wd. Oli metka ajella liukkaalla traileri perässä. (silloin tuli n15000 km/v traileria vedetty)
Risteyksestä kun lähdit , niin suti ensin ja sitten kytki etupään vetäväksi. Oikein pelotti kun tiesi että etupää oli pitävällä, suolatulla pinnalla ja takapää jäällä, 2500kg trailerissa.
Liukkaalla ylämäkeen mentäessä (tietenkin traileri perässä), heitti perää sivulle ja samalla kytki nelivedon.
Oli aika hankala käsitellä kun ei koskaan tiennyt koska neliveto oli päällä.
Hyvin se kesti sen 3v metä se firmalla oli.
Tällänen nelikko transit kelpais itsellekkin käyttöautoksi. Ovat vaan pirun harvinaisia varsinkin suomessa. Ja hinta taitaa pompata verrattuna etu tai takavetoon. Ja kevyt kuorkkina tietysti...
Itse en ole kuullut omistajilta enkä edes netin syövereistä löytänyt tietoa nelivedon kestävyysongelmista. Sen verran terävästi neliveto kytkkeytyy,että varmaan sen hajallekin saa. Tähän näyttää MJ Allenin nettisivujen mukaan saavan lisävarusteena sähköpumpun,jolloin nelivedon saa kojelaudasta kytkettyä kiinteäksi tarvittaessa. Uusimmassa mallissa tämä pumppu onkin vakiona.
Joku kotimainen firma teki noita, en muista mikä ja kuinka monta mutta teki kuitenkin. Oli aikanaan Tekniikan Maailmassa.
Ja 85 oli viiminen nokkamalli, 86 tuli se uudempi kori.
Isä oli parisenkymmentä vuotta sitten ostamassa tuollaista, vuosimalli 1984 tai 1985. Oli rajavartioston käytössä vissiin ollut alkujaan.
Wagoneerin etuakselilla ja ehkä myös jeepin jakolaatikolla.
Jostain syystä jätti ostamatta. On nyt myöhemminkin vielä kaduttanut.
Sen verran historian havinaa tässä AWD Transitissa on,että nelivetolaatikko etuvetopyörästöineen valmistetaan tietääkseni samalla Countyn tehtaalla missä valmistettiin 80-luvun County Transititkin.Näkyy MJ Allenin sivuilla olevan tarkka varaosa manuaalikin vielä sen nelivetomuunnokseen käytetyistä osista.
- Neliveto transit 1985/86 malliin kiinnostaa.
Tuo mainittu jeepin jakolaatikko ja etuakseli voisi sopia. Tosin, miten siellä on tilaa asentaa ?
Näkemäni 4-veto nokkamallin omistajaa en tavoittanut, niin se tekniikka jäi mysteeriksi....
- Miten sen tm jutun, tms. tietoa löytää...? (ei tärpänny pikahaulla. viel..).
- Tuo mainittu jeepin jakolaatikko ja etuakseli voisi sopia. Tosin, miten siellä on tilaa asentaa ?
Jos tankin ottaa pois edestä, niin eikös siellä ole tilaa vaikka muille jakaa? En nyt muista kuinka lähelle lootaa/kardaania se alkuperäinen tankki menee.
Ison jeepin etuakseli oli siinä, mitä isä aikanaan kyseli, eikös se ole jeepissäkin lehtijousilla?
Puolikorkea, pitkä transitti paripyörillä ja nelivedolla, siinäpä vasta hurja peli :eek:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=11409&sid=77e4f59ce7dab240bb07d89d754bc88e
Ohjauksen muutos uudelle etuakselille on myös mietittävä.
Ehkä ohjauksen osat Jeepistä, tms.
Full size jeep on tukevilla lehtijousilla. Raideleveyskin aika sopiva, jne.
- Esim. Transitin oma vaihdelaatikko-jeepin jakolaatikko-etuakseli.
Tai Vaihteisto-jakolaatikko-etuakseli Land roverista, tms..
- Tällaisessa projektissa olisi järkeä, jos kohtuu kustannuksin osat löytyy.
Ohjauksen muutos uudelle etuakselille on myös mietittävä.
Ehkä ohjauksen osat Jeepistä, tms.
Full size jeep on tukevilla lehtijousilla. Raideleveyskin aika sopiva, jne.
- Esim. Transitin oma vaihdelaatikko-jeepin jakolaatikko-etuakseli.
Tai Vaihteisto-jakolaatikko-etuakseli Land roverista, tms..
- Tällaisessa projektissa olisi järkeä, jos kohtuu kustannuksin osat löytyy.
Ja voihan ohjauksenki vaihtaa,helpoin ja halvin ois kai ottaa akselit jostain jenkistä missä kantavuuskin riittää ja akselityyppikin on sama (banjotyyppi) erillisjousituksen naittaminen erirunkoon voi olla hiukka hankalampi homma (uudemmat luiskanokkaiset)mut ne "reinikais" mallin ranukat on jäykällä etuakselilla joten vaikkapa Ford F250 akselit alle ni siinäpä se,hankalin osio lienee 4wd vaihteiston löytäminen Ransiitin koneen persiiseen,toki voi laittaa takavetolaatikon perään erillisen jakiksen ni ei jää ku jakiksen kiinnitys ja sopiva kardaani väliin ja tietty kardaanit akseleille. Sen Transhitin taka-akselin unohtaisin jo siks et voi olla vaikeeta löytää etuakselia jossa samat välitykset. Paljonhan esim. Suzukin alle laitetaan jonku Tojotan akseleita ja eihän tää käytännössä oo juuri erikoisempi homma. Sit voi kysyy et mitä järkee mut jos ei vaivaa sellaisella epäolennaisuudella päätään ni pahin ongelma lienee katsastus.
Jos järkevästi ajattelee, niin ei olisi proj. ideaa....( enempi on hobby asiaa...).
Mutta, jos löytyy osat sopivasti, niin silloin voi ajatella.
esim. 4 veto, raaka työkone, reinikais mallia.
Myös esim. ford f250, 150 tekniikka olisi soveltuva.
Tänään tuli testattua Punkalla Transitin maastokelpoisuutta.4x4 Partsilla tehty 50mm alustankorotus helpottaa vakiorenkaillakin selkeästi epätasaisella alustalla liikkumista,ei ole etupuskuri niin helposti tökkimässä esteisiin.Maantiellä ajettavuuskaan ei tunnu heikentyneen yhtään. Kohtuullisen hyvin tuntui etenevän,vaikka renkaissa oli maantiepaineet,takana 4,5 bar! Tietysti iso koko asettaa omat rajoitteensa maasto ajeluille.
Vuonna 2009 kuvasin tämän Suomi muutoksen. Muistaakseni edessä on Jeeppi-sukuinen Dana 44. Taitaa olla tehty samalla reseptillä kuin County Transitit?
Tämä nyt varsinaisesti tähän liity kun ei puhuta enää suorista akseleista ja oikein Transiteistakaan. Oranssi wanha transit nähty suomessa 20 vuotta sitten unimogin akseleilla.
Muilla muistikuvaa laitteesta?
https://www.youtube.com/watch?v=KRgBqZx6fU8
Jo useamman vuoden käytössäni ollut vm.2015 AWD Transitti alkoi jurisemaan ja täristämään 50-60 km/h vauhdeissa jokunen kuukausi sitten. Ensin epäilin kardaanin tukilaakeria, joka olisi vioittunut 2" korotuksesta johtuvasta ylimääräisestä jännityksestä. Transitissa on kolmisen metriä pitkä kolme osainen kahdella tukilaakerilla tuettu kardaani taakse. Tutkittuani huomasin yhden 3x4cm. kokoisen tasapainotusliuskan irronneen. Hitsasin vastaavan kokoisen metalliliuskan kardaaniin pudonneen paikalle. Koeajolla huomasin, että tärinät ja jurinat olivat hävinneet täysin! En olisi uskonut, että näin pienestä tämäkin voi johtua!
Jo useamman vuoden käytössäni ollut vm.2015 AWD Transitti alkoi jurisemaan ja täristämään 50-60 km/h vauhdeissa jokunen kuukausi sitten. Ensin epäilin kardaanin tukilaakeria, joka olisi vioittunut 2" korotuksesta johtuvasta ylimääräisestä jännityksestä. Transitissa on kolmisen metriä pitkä kolme osainen kahdella tukilaakerilla tuettu kardaani taakse. Tutkittuani huomasin yhden 3x4cm. kokoisen tasapainotusliuskan irronneen. Hitsasin vastaavan kokoisen metalliliuskan kardaaniin pudonneen paikalle. Koeajolla huomasin, että tärinät ja jurinat olivat hävinneet täysin! En olisi uskonut, että näin pienestä tämäkin voi johtua!
Moro,
Onkos tämä nyt tuo 2011 mallin awd josta kerroit ketjun alussa?
Onko linkkejä tms mistä voisi tutkailla AWD ransun toimintaa?
Pitikin tehdä uusi tunnus ja rekisteröityä uudelleen kun on spostit yms vaihtunut.
hitsi, tossahan se lukee että 2015 mallin transiitti.
Elikkä olet kai sitten vaihtanut uudempaan AWD ransuun?
Koivunoksa
13.12.2022, 21:00
Ohjauksen muutos uudelle etuakselille on myös mietittävä.
Ehkä ohjauksen osat Jeepistä, tms.
Full size jeep on tukevilla lehtijousilla. Raideleveyskin aika sopiva, jne.
- Esim. Transitin oma vaihdelaatikko-jeepin jakolaatikko-etuakseli.
Tai Vaihteisto-jakolaatikko-etuakseli Land roverista, tms..
- Tällaisessa projektissa olisi järkeä, jos kohtuu kustannuksin osat löytyy.
Esim tästä on luvassa jo mahdollisesti tämän talven aikana minun näkemys asiasta. Tämä koko kertomus tullaan julkaisemaan sitten tuolla projektit osiossa kunhan saan tarpeeksi osia kokoon että kehtaa aloittaa... :D:D:rolleyes:
Muutama kuukausi sitten vaihdoin edellisen AWD Transittini 2021 vm. AWD Trail malliin, jossa on jo kolmas kehitysversio tästä nelivedosta. Ensimmäinen AWD neliveto tuli 2007 vm. Transittiin. Siinä oli molemmilla vetoakseleilla omat Haldex kytkimensä, jotka saivat öljynpaineensa sulkeutumiseen etu- ja takapyörien nopeuserosta. Tästä johtuen kytkeytymisessä on selkeä viive. Edessä ja keskellä ei ole tasauspyörästöjä ollenkaan. Seuraava versio tuli n.2015 vm. uudempaan pyöristyneeseen korimalliin. Tässä on jo sähköinen öljypumppu, joka pienentää kytkeytymis viivettä merkittävästi. Lisäksi nelivedon saa kojelaudan kytkimestä kytkettyä myös jäykäksi, kuin keski ja etu tasauspyörästöt olisivat lukittuina. Kolmas versio tuli tietääkseni 2019 vm. Tähän on sitten lisätty jo eteen tasauspyörästö. Poikittaislukituksen pitäisi hoitua jarruilla. Itse en ole vielä testannut, kuinka hyvin se toimii ristiriipunnassa?
Oliko tuo vm 2015 eteempäin kuuluista siitä, että laatikot eivät kestäneet 4wd versioissa kovin hyvinn? 100tkm välein joku kahden-neljän tonnin laatikkoremppa? Vai urbaania legendaa?
Ainakaan minulla ei ole ollut mitään laatikko murheita. 2015 mallisessa oli vajaa 150tkm. mittarissa, kun vaihdoin. Tiedän joitakin yksilöitä, joihin jouduttu luultavasti kulmavaihteen laakerointi korjaamaan alle 200tkm. ajettuna. Syynä saattaa olla se, että näissä ei ole ollenkaan vaihtosuositusta voimansiirron öljyille! Itse olen vaihdattanut öljyt voimansiirtoon viimeistään 90tkm:ssa. Öljylaadun oltava vaihteistossa/etuperässä juuri oikeanlaatuista kyseiseen AWD versioon, muuten neliveto ei toimi kunnolla. Ovat kuulemma merkkikorjaamolla joutuneet vaihtamaan useampaan Transitiin asiaan perehtymättömän korjaamon jäljiltä oikeat öljyt!
Etuperistä näistä nykymalleista jääny kuulemma öljyt vähiin tehtaalla ja niitä moni oottelee takuuseen uusia. Periä siis kun leipassu kiinni.
Onko Matilla tarkempaa tietoa missä vuosimallissa ja kuinka monta tapausta on tiedossasi? Luulisi tällaisen johtaneen pikaisiin takaisinkutsuihin ja tehtaalla myös nopeaan muutokseen tuotannossa. Oman tuttavapiirin AWD Transitin käyttäjiltä en ole tuosta kuullut. Aika vähän näitä uusimpia on, koska uuden toimitusajat oli kesällä kysyessäni ainakin parin vuoden luokkaa. Pitkä 5v./150000km. takuu antaa onneksi mielenrauhaa vielä pitkäksi aikaa!
Onko Matilla tarkempaa tietoa missä vuosimallissa ja kuinka monta tapausta on tiedossasi?
Kaupungilla näitä oli 2 vai 3. Olisko viime vuonna ollu ku juttelin… Kaikki perät menee uusiin autoihin niin jääneet seisomaan kun varaosana ei saa, ainakaan kohtuuajassa.