Kirjaudu sisään

View Full Version : Cherokeesta offariksi?


erga
14.02.2016, 13:40
Sattuneesta syystä näytti haltuuni päätyneen 96 vuotinen bensa cherokee. Metsäisistä harrastuksista johtuen ajattelin että autoa voisi hiukka parannella ja korottaa. Koska aihe on minulle uusi, mutta erittäin kiinnostava, ajattelin, että täältä voisi ammentaa tietoa konkareilta.

Nuo Cherokeet ovat ilmeisesti kohtuu hyviä aihioita vähän rankempaankin metsään tutustumiseen, mutta onko tuosta bensamallista kulkijaksi?

Nopealla nettisurffailulla erilaisia alustapalikoita sun muita näyttäisi löytyvät kasapäin, joten osien hankinta ei varmaan tuota ongelmia. Löytyiskö jostain hyvä nyypparithreadi, mitä kaikkea olisi syytä huomioida että sen auton saisi muutosten jälkeen vielä leimoihinkin. Näyttää trafin säännösten mukaan olevan aika rajoitettua modausten tekeminen.

cannon_ball
14.02.2016, 14:35
Näistä voisi olla hyvä aloittaa:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116510
Tuon ekan linkin toisesta postauksesta löytyy tosi hyvä vinkki Cherokeen päivittämiseen ;)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50457
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=126016
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=128939
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=26956
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92184
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29897
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137361

ImacInnes
14.02.2016, 16:04
XJ on kevyt ja kääntyvä maastokuljin. 2" korotusta, karkeammat kumi, vinssi keulille ja panssaria alustaan ja helmoihin niin johan pääsee kummiin paikkoihin ja useinmiten jopa takasinkin.

Tuolta löytyy tarvittaessa lisää tarinaa Jeepeistä.
http://www.fjdc.org/bbs/index.php?sid=72393cfd7ca32150ee134c6c185e2850

t. Ismo Ämmä

Timo_L
14.02.2016, 16:45
Juu.. ja tuo nelilitrainen kuutoskone automaatilla ryyditettynä on se ainoa oikea voimapaketti noihin, eikä mikään dieselraato.. ;)

erga
15.02.2016, 06:27
Kiitos vinkeistä, noita threadeja selaillessa meneekin sitten jokin tovi.

Eiköhän tässä vielä metsikköön päästä kun vähän ensin harrastellaan.. :D

Katselin muuten netistä, että Jenkeistä saisi valmiita alustapaketteja XJ:n. Onko niistä kokemusta, meneekö sellainen suomen katsurilta läpi jos ei ala liikaa korkeuden kanssa rehvakoimaan?

Timo_L
15.02.2016, 10:07
Kyllä niitä korotuspaketteja saa Suomestakin, tahtoo noissa isoissa ja painavissa paketeissa rahtikulut nousta melkoisiksi, ja sitä kautta tulli + alv. on myös isot. Ja ihan kokemuksella, mahdollisten takuuasioiden kohdalla ulkomaisten kauppojen kanssa Suomen Tulli on hankala kaveri, ja lisäksi saatat itse joutua maksamaan takuuosien rahtikuluja. Vaikka ulkomailta tiettyjä tavaraoita kannattaa rahan puolesta tilata, niin monessa asiassa kotimainen kauppias on silti parempi vaihtoehto. Tapauskohtaista, ja kandee aina miettiä mitä ostaa täältä ja mitä ei. Alustasarjoissa varsinkin XJ:ssä kun on vielä lehtijouset takana -> ne painaa aivan helvetisti ja on myös muotonsa takia kalliit kuljettaa. Toki sitten Suomessa ongelma on varsin rajallinen määrä valmistajia joiden korotuspaketteja on saatavilla, eli jos tiettyä haluat niin siinä tapauksessa ulkomailta tilaaminen on melkeinpä ainoa vaihtoehto.
Kannattaa sitten oikeasti tutustua miten XJ:n korotus on syytä tehdä jos haluaa että auto on hyvä ajaa ja toimii siellä metsässäkin.

Rengaskokoa saat kasvattaa alkuperäisestä halkaisijasta 77mm (on olemassa Trafille kelpaava todistus josta löytyy 225/75 R16 rengaskoko, jolla saa 32" renkaat leimaan), ja korotusta saa olla lainmukaiset 77mm + 25mm ekstraa; XJ:tä oli Up-country versiona, joka oli 1" normaalia korkeampi -> tällä saa sen 25mm pelivaraa.

ImacInnes
15.02.2016, 10:35
Katsuri sitten nykyjään vaattii myös hyväksyttävän pyöränkulmamitta todistuksen kortettuun autoon.
Caster kulma tuppaa muuttumaan kovastikkin pois tehtaan arvoista korotuksen myötä.

Tuolta voi vaikka lueskella pyöränkulmista.
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/13/auton-saadot-osa-5-%E2%80%93-camper-caster-toe/

t. Ismo Ämmä

Timo_L
15.02.2016, 11:34
Katsuri sitten nykyjään vaattii myös hyväksyttävän pyöränkulmamitta todistuksen kortettuun autoon.
Caster kulma tuppaa muuttumaan kovastikkin pois tehtaan arvoista korotuksen myötä.

Tuolta voi vaikka lueskella pyöränkulmista.
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/13/auton-saadot-osa-5-%E2%80%93-camper-caster-toe/

t. Ismo Ämmä

Casterin voi säätää pyöränkulmamittauksen ajaksi sopivaksi että kelpaa leimasedälle, ja sen jälkeen säätää takaisin niin että pinionikulma on oikea.
Aurauksen joutuu säätämään joka tapauksessa, joten siltä osin hämminkiä ei ole..

Karvapöpö
18.02.2016, 19:27
Kyllä niitä korotuspaketteja saa Suomestakin, tahtoo noissa isoissa ja painavissa paketeissa rahtikulut nousta melkoisiksi, ja sitä kautta tulli + alv. on myös isot. Ja ihan kokemuksella, mahdollisten takuuasioiden kohdalla ulkomaisten kauppojen kanssa Suomen Tulli on hankala kaveri, ja lisäksi saatat itse joutua maksamaan takuuosien rahtikuluja. Vaikka ulkomailta tiettyjä tavaraoita kannattaa rahan puolesta tilata, niin monessa asiassa kotimainen kauppias on silti parempi vaihtoehto. Tapauskohtaista, ja kandee aina miettiä mitä ostaa täältä ja mitä ei. Alustasarjoissa varsinkin XJ:ssä kun on vielä lehtijouset takana -> ne painaa aivan helvetisti ja on myös muotonsa takia kalliit kuljettaa. Toki sitten Suomessa ongelma on varsin rajallinen määrä valmistajia joiden korotuspaketteja on saatavilla, eli jos tiettyä haluat niin siinä tapauksessa ulkomailta tilaaminen on melkeinpä ainoa vaihtoehto.
Kannattaa sitten oikeasti tutustua miten XJ:n korotus on syytä tehdä jos haluaa että auto on hyvä ajaa ja toimii siellä metsässäkin.

Rengaskokoa saat kasvattaa alkuperäisestä halkaisijasta 77mm (on olemassa Trafille kelpaava todistus josta löytyy 225/75 R16 rengaskoko, jolla saa 32" renkaat leimaan), ja korotusta saa olla lainmukaiset 77mm + 25mm ekstraa; XJ:tä oli Up-country versiona, joka oli 1" normaalia korkeampi -> tällä saa sen 25mm pelivaraa.

Tartteeko muuten jotain dokumenttia konttorille jos korottaa? Mulla on omassa XJ:ssä tällä hetkellä 31x10,5R15 renkaat merkattu otteeseen ja etujousten alle laitettu se 1 3/4" jääkiekkokorotus. Korotusta ei ole otteeseen merkattu, mutta ajattelin tilata siihen 3" korotussarjan ja käyttää sen sillä konttorilla.

edit: ohjauskulmatodistuksen tosiaan saan töistä, että siitä ei ole murhetta, mutta tätä korottamista koskien muuten. Nehän varmaan pyörännavasta mittaa lokarin reunaan, mutta löytyykö heiltä iteltään alkuperäiset mitat vai kuinka?

Timo_L
18.02.2016, 21:30
Tartteeko muuten jotain dokumenttia konttorille jos korottaa? Mulla on omassa XJ:ssä tällä hetkellä 31x10,5R15 renkaat merkattu otteeseen ja etujousten alle laitettu se 1 3/4" jääkiekkokorotus. Korotusta ei ole otteeseen merkattu, mutta ajattelin tilata siihen 3" korotussarjan ja käyttää sen sillä konttorilla.

Ne korotuspalat toivottavasti on etujousten päällä, eikä alla.. ;) Olisihan se hyvä vietereistäkin olla vaikka valmistajan esite mistä näkee että ko. autoon tarkoitettu, vaikka ei TÜV- lappuja tarvitsekaan. Ei siitä koskaan haittaa ole.


edit: ohjauskulmatodistuksen tosiaan saan töistä, että siitä ei ole murhetta, mutta tätä korottamista koskien muuten. Nehän varmaan pyörännavasta mittaa lokarin reunaan, mutta löytyykö heiltä iteltään alkuperäiset mitat vai kuinka?

Yleensä korotuksen määrä merkataan tuolla pyörännavasta lokarin reunaan, mutta mitään virallisia valmistajan lippulappuja ko. mitasta ei ole olemassa, joten yleensä on mitattu katosta. Siinä vain on se ongelma, että jos on jo isommat renkaat alla niin se pitäisi huomioida - kuten pitäisi huomioida se, että kaikki renkaat ei ole STRO- määritelmien kokoisia halkaisijaltaan -> pinnoitettu 31 x 10.50 voi hyvin olla samankokoinen kuin tavallinen 32 x 11.50 tjsp..

Karvapöpö
18.02.2016, 22:17
Ne korotuspalat toivottavasti on etujousten päällä, eikä alla.. ;) Olisihan se hyvä vietereistäkin olla vaikka valmistajan esite mistä näkee että ko. autoon tarkoitettu, vaikka ei TÜV- lappuja tarvitsekaan. Ei siitä koskaan haittaa ole.




Yleensä korotuksen määrä merkataan tuolla pyörännavasta lokarin reunaan, mutta mitään virallisia valmistajan lippulappuja ko. mitasta ei ole olemassa, joten yleensä on mitattu katosta. Siinä vain on se ongelma, että jos on jo isommat renkaat alla niin se pitäisi huomioida - kuten pitäisi huomioida se, että kaikki renkaat ei ole STRO- määritelmien kokoisia halkaisijaltaan -> pinnoitettu 31 x 10.50 voi hyvin olla samankokoinen kuin tavallinen 32 x 11.50 tjsp..

Juu tosiaan jousten yläpäässä sijaitsee tämä kiekko. :D:D:D olipas ajatukset taas jossain muualla kirjoittaessa. :D ja autossa on alla tällä hetkellä pinnotetut renkaat joka nurkassa, jotka ei ole pyöreätä nähneetkään ja en yhtään epäilisi, vaikka halkaisijakin olisi vähän sinnepäin. Sitä tosiaan ihmettelin, että nykyistä korotusta ei ole otteessa ollenkaan, mutta ei ne leimalla viimeks kyselleet mitään siitä.

Mutta onnistuuko se käytännössä siis niin, että laitan uudet palikat alle ja menen konttorille sanomaan että tässä olis nyt 3" alustasarja ja näytän mahdolliset sarjan mukana tulleet paperit? Eli kun ne esim mittaa maasta kattoon olevan korkeuden niin löytyykö heiltä vakiomitat, vai pitääkö nekin toimittaa heille? Ja tosiaan nyt alkoi arvelluttamaan niitten 31" renkaiden tuoma korkeus tähän autoon.

Asia on varmaan käsitelty miljoona kertaa tällä palstalla, mutta kyselläänpä nyt kun tuli tämä puheeksi.:cool:

PunisherFIN
19.02.2016, 07:53
harvemmin löytyy mittoja konttorilta, joudut ne sinne ihan ite viemään jos haluat. meilläpäin on lähteneet ajatuksesta, että kaikki jeepit on korotettuja ja yleensä jos otteessa ei ole mitään niin on kysytty suoraan, et paljonko nostettu. tuollasen 1,5" lyyhähtää omat jousensa jo vuosien saatossa, eli jos ei ole koskaan vaihdeltu uusia alle, niin koet yllätyksen kun nakkaat alle uudet ehjät korottavat jouset ja sen tietää katsurikin, ettei ne suotta puutu johonkin 35mm jääkiekkoon jousien välissä :D

lähtökohtasesti se korottaminen ja sen otteeseen saaminen menee näissä näin:

1. hankit oikean korosarjan/jouset, talletat kuitin/tositteen minkä auton setti kyseessä
2. asennat paikalleen ohjeiden mukaan
3. marssit (ajat) konttorille, pyydät muutoskatsastusta jousituksen osalta, maksat trafin korruptiomaksut. esim vakio => +3,5" (mittojen muutoksen kerrot toki itse inssille, ei se konttorivirkailija mitään tajua), tällön inssi osaa jo varautua mitä on tulossa ja suhtautuu yleensä täyspäisesti kun informoidaan hiukan etukäteen
4. auton ollessa hallissa kerrot uudelleen mittojen muutoksista, eli paljonko sarja korottaa ja tarjoat mahdollisia dokumenttejä (vanhassa ostokuitti, uusissa TUV paprut) inssille sanojesi tueksi, jos olet valinnut ammattitaitoisen ja täyspäisen konttorin, katsuri ei ole ns ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, vaan näkee jo suoraan mitä olet alle tarjonnut ja kysyy silloin jotain tarkentavia kysymyksiä jousien merkistä, mallista ja miten asennus meni :) tällöin voit kertoa mikä asennuksessa vitutti ja mitä tekisit uudelleen toisella tapaa ja nauratte yhdessä näille kommelluksille.
5. katsuri ottaa tarvittavat mitat autosta, avusta mahdollisesti tarvittaessa mittaustoimenpiteissä ja inssi myöskin kirjailee nämä uudet tiedot otteeseen ja tulostaa sinulle uuden rek.otteen. no nykyään ei tulosta, mutta tarkastatte viellä, että tiedot tuli oikein.
6. kiität lähtiessäsi saamastasi hyvästä palvelusta ja lupaat tulla toistekin (jos katsuri on sen näköinen, että se teki homman mielellään)

Timo_L
19.02.2016, 08:14
^- jeps, juuri näinhän tuo menee. Aika hyvä on jos löytyy esim. auton ohjekirja jostain, vaikka lainaat kaverilta jos ei omassa ole tallella. Trafilla ei ole syystä tai toisesta XJ:stä mitään korkeustietoja järjestelmässä, tuskin on tosin ainoa auto jossa näin..

Minulla aikanaan korottui XJ Rubicon Expressin 3,5" korotussarjalla edessä 5", ja takana 6,5" :D toisaalta kun mittasin tilanteen ennen korotusta, niin sillä hetkellä 16 vuotta vanhassa ja reilu 200tkm ajetussa suomiautossa oli etupää aika tarkkaan 1,5" lässähtänyt, ja takapää reilusti sitä enemmän (akseli oli melkein pohjaanlyöntikumeissa kiinni) :rolleyes: Yleensähän sitten XJ:ssä takapää korottuu enemmän kuin mitä markkinoidaan, kannattaa latoa takapaksiin 150-200kg hiekkasäkkejä ja ajaa hetken aikaa ne kyydissä, meno tasoittuu ja pehmenee vähän nopeammin. Lehtijousialustassa muutenkin omat juttunsa, ajomukavuuden ja jousipakkojen elämisen osalta riipukkeen kulma on aika oleellinen asia, ja se tahtoo XJ:ssä mennä usein aivan vituilleen jos on alkuperäinen riipuke käytössä korotusjousien kanssa.

PunisherFIN
19.02.2016, 08:31
joo tuo kuuden tuuman pompsahus ei oo uus ilmiö :D edesmenny patrolli nousi kanssa aika tarkasti sen verran ja kerkesin jo panikoida ihan kunnolla niitä mittoja ja se konttorille meno jännitti ihan pirusti. ehin haalia netistä ja sitten sain merkkihuollostakin mittakuvat autosta, jossa oli maksimi korkeus, joka kyllä todennettiin konttorillakin, oli sama kaveri joka tapasi auton ensimmäisen kerran rekisteröintikatsastuksessa ja taivasteli hänkin miten pahassa kunnossa orkkis jouset oli olleet :) selitti sitten nyybille alustan kulumisesta hiukan muutakin nice to know tietoa, joista oli apua auton rakentamisessa edelleen :) eli konttorille menoa on turha jännittää erikseen, ite oon saanu aina tosi hyvää palvelua ja neuvoja, kun on kysyny ja osa katsureista on itekin ns automiehiä, eli rakenneltujakin he katselee mielellään, koska ne tuo hyvää vaihtelua massaan. toki valitettavasti niitä paskojakin konttoreita on, mutta kannattaa hiukan kysellä muilta automiehiltä, että millä konttorilla "tuunatut" ei ole vastenmielisiä ja mennä sitten sellaselle konttorille. toinen minkä oon havainnu, ettei kannata koittaa vilppiä, niistä palaa kuitenkin ja kun se palo käy, niin hommat mutkistuu ihan älyttömästi, itelle ei ole näin käyny, mutta oon kyllä nähny ja kuullu niitä tarinoita kun on koitettu kusettaa konttorilla.. :D

JAMANT
19.02.2016, 09:17
Hyvä ohjeistus, paitsi että ennen kuin marssit (ajat) konttorille, ajat ensin ohjauskulmien tarkastukseen/säätöön ja pyydät tulostetuna arvot, mihin ne nyt sitten säädettiiin, jotka sitten pitää olla ohjearvojen sisällä!! Katsastusmies sen kumminkin nykysääntöjen mukaan vaatii...

Karvapöpö
19.02.2016, 11:15
Noniin eli KIITOS kaikille. Tätä justiinsa hain ja ei olis selvempiä ohjeita voinu enää tulla.:D täytyy tulostella nää ohjeet ja tapetoida seinä niillä, niin ei enää jatkossa tartte kysellä :D
Onneks ei ole vielä kiire asian kanssa, kerätään nyt ensin rahaa pyöreisiin renkaisiin ja sitten siihen alustasarjaan :) Auton mukana taisi tulla joku saksankielinen ohjekirja EHKÄ, katotaan löytyykö sieltä mitään mittoja. Jos ei niin sitten varmaan jollain pyörii nurkissa parempi kappale. :p

ImacInnes
19.02.2016, 11:29
Sit eikun rakentamaan vaan.
Aivan varmasti vastaan tulee yksi jos toinenkin ihmettelyn kohde rakentamisen varrella vaan täältähän voi sitten kysyä.

t. Ismo Ämmä

KoniJeep
19.02.2016, 11:34
^- jeps, juuri näinhän tuo menee. Aika hyvä on jos löytyy esim. auton ohjekirja jostain, vaikka lainaat kaverilta jos ei omassa ole tallella. Trafilla ei ole syystä tai toisesta XJ:stä mitään korkeustietoja järjestelmässä, tuskin on tosin ainoa auto jossa näin..


Höh, ei minulla ole mitään korkeuksia ollut mukana katsastuksissa?
Kolmen Jeepin korotukset ovat merkinneet otteeseen vain tyyliin: " asennettu alustasarja, korkeus pyörän kaariin renkaan keskiöstä edessä 50000mm ja takana 88000mm".
Tuohan tarkoittas että avarrat kaaret ja viet muutoskatastukseen 3,5" alusta sarjalle ja sitten pienennät kaaria 2" ja korotat lissää 2" :D

Karvapöpö
19.02.2016, 11:59
Sit eikun rakentamaan vaan.
Aivan varmasti vastaan tulee yksi jos toinenkin ihmettelyn kohde rakentamisen varrella vaan täältähän voi sitten kysyä.

t. Ismo Ämmä

Joo satuin löytämään juutubesta tämmösen rakenteluvideon. Uudempi korimallihan tämä on omaan verrattuna, mutta kuvittelisin että alusta on samanlainen tai ainakin samalla periaatteella toimiva. https://www.youtube.com/watch?v=LqZA0JOc9sI

Tää oli aika hyvä ja opettavainen video ja 4x4partsilla näyttikin olevan tuota Rough Countryn alustaa varastossa. Ulkomailta tilaamistakin pohdiskelin, mutta luulen että tulliin menee ne rahat mitä sarjan hinnassa säästäis.

ValoMa
19.02.2016, 17:37
Kannattaa hakee Youtubesta sellainen kun bleepinjeep. Sillä on paljon noita rakenteluvideoita XJstä.

Limite
19.02.2016, 17:42
Joo satuin löytämään juutubesta tämmösen rakenteluvideon. Uudempi korimallihan tämä on omaan verrattuna, mutta kuvittelisin että alusta on samanlainen tai ainakin samalla periaatteella toimiva. https://www.youtube.com/watch?v=LqZA0JOc9sI

Tää oli aika hyvä ja opettavainen video ja 4x4partsilla näyttikin olevan tuota Rough Countryn alustaa varastossa. Ulkomailta tilaamistakin pohdiskelin, mutta luulen että tulliin menee ne rahat mitä sarjan hinnassa säästäis.

Itse tilasin aikoinani tuolta 4x4partsilta RC:n 4" etujouset,koropalat+riiput taakse ja pidemmät iskarit. Mietin kans Joelta amerikasta tilaamista mutta tulin siihen tulokseen etten siihen showhun ala jos jotakin tulee väärin tai just noita takuujuttuja...
Omaani laitoin ainakin pidemmät teräspunos jarruletkut kans.Aika täpärällä oli vakio etuletkut maksimi joustoissa.
Takakardaani meni kans uusiksi kun nousi senverran että murroskulma nivelessä män liian isoksi.Tuplanivel etukepistä sellainen syntyi kohtuu vaivalla
Niiin..oma auto oli vm -90

Timo_L
20.02.2016, 09:14
Itse tilasin aikoinani tuolta 4x4partsilta RC:n 4" etujouset,koropalat+riiput taakse ja pidemmät iskarit.

4" korotus tosin tappaa kaiken ajomukavuuden ja alustan edes kohtalaisen toiminnan jos pitää lyhyet tukivarret eikä nosta tukivarren kiinnikkeitä etuakselilla ylemmäs - on tukivarret sitten säädettävät tai ei. Rikkoo myös paikkoja helpommin kun kiviin töksäykset yms. välittyy kiinnikkeisiin ihan eri tavalla kuin tukivarret vaaterissa.

Korotuspaloja sekä lisälehtiä XJ:n takajousissa kannattaa yleensä välttää viimeiseen asti, jollei sitten halua karseaa määrää akselin kierymistä veto päällä ja/ tai katkenneita lehtiä. XJ:n vakiotakapakat on niin lötköt, että ne on tässä vaiheessa jo melkeinpä uusimmistakin aikalailla kuolleita, ja korotuspalan asentamisella saa aikaan lähinnä tuhoa. Jos asentaa traction bar:in, niin silloin korotuspala voi vielä toimia XJ:ssä.
Jos haluaa taakse esim. 4" korotusta, niin paras yhdistelmä tulee 2" pidemmillä riipuilla, rakentaa "shackle relocation box":in (sillä nimellä löytyy helposti googlesta), ja jotkut ~2" korottavat uudet lehtipakat taakse. Tällä yhdistelmällä saa ryhdikkäät uudet pakat, sopivasti korotusta, metsässä hyvin elävän alustan ja tiellä mukavan ja kuormaa kantavan yhdistelmän.


Jos taas haluaa pitää ajomukavuuden ja alustan toiminnan hyvänä edessä, niin 3" tai korkeammilla korotuksilla kannattaa vakavasti harkita eteen pitkiä tukivarsia, tai vaihtoehtoisesti ala- ja ylätukivarsien akselin kiinnityspisteiden nostoa ylemmäs jotta saa tukivarret vaateriin. Olen nyt kolmen eri Jeepin kanssa kokeillut varmaan kahdeksaa erilaista yhdistelmää, ja tähän mennessä ominaisuuksiltaan parhaaksi niistä on osoittautunut tukivarsien nosto edessä ylemmäs, jotta tukivarret on vaaterissa. Pitkät tukivarret hyvänä kakkosena, mutta nuo jakarivarret (joita käytännössä kaikki Jeeppien pitkät etutukivasi- paketit on) ei toimi yhtä hyvin kuin nelilinkki. Kun vain saisi itse rakentaa tukivarret haluamassaan mitassa, niin tekisi eteen "puolipitkillä" tukivarsilla kolmilinkki + panhard- yhdistelmän :)

ImacInnes
20.02.2016, 09:25
Ei se tullimaksu hirvetä ole vaan rahtikulut. Aika usein rahtikulut on samanverran kuin osa maksa.

Just ostin FSJ Jeepin kardaanin laippakiinniiteisen pään.
Osa maksoi 55,- ja rahtikulut 57,- + tulli 23,-. Paketin koko oli n. 20cm x 15cm.
Luottokorttilla maksoin osan + rahdin ja netissä tein ja maksoin tullauksen.
Paketti oli parinpäivän päästä lähipostista noudettavissa.

Jos ostaa ulkomailta niin aina kannattaa kysyä rahtikulut etukäteen.

t. Ismo Ämmä

Ulkomailta tilaamistakin pohdiskelin, mutta luulen että tulliin menee ne rahat mitä sarjan hinnassa säästäis.

Limite
22.02.2016, 21:33
4" korotus tosin tappaa kaiken ajomukavuuden ja alustan edes kohtalaisen toiminnan jos pitää lyhyet tukivarret eikä nosta tukivarren kiinnikkeitä etuakselilla ylemmäs - on tukivarret sitten säädettävät tai ei. Rikkoo myös paikkoja helpommin kun kiviin töksäykset yms. välittyy kiinnikkeisiin ihan eri tavalla kuin tukivarret vaaterissa.

Korotuspaloja sekä lisälehtiä XJ:n takajousissa kannattaa yleensä välttää viimeiseen asti, jollei sitten halua karseaa määrää akselin kierymistä veto päällä ja/ tai katkenneita lehtiä. XJ:n vakiotakapakat on niin lötköt, että ne on tässä vaiheessa jo melkeinpä uusimmistakin aikalailla kuolleita, ja korotuspalan asentamisella saa aikaan lähinnä tuhoa. Jos asentaa traction bar:in, niin silloin korotuspala voi vielä toimia XJ:ssä.
Jos haluaa taakse esim. 4" korotusta, niin paras yhdistelmä tulee 2" pidemmillä riipuilla, rakentaa "shackle relocation box":in (sillä nimellä löytyy helposti googlesta), ja jotkut ~2" korottavat uudet lehtipakat taakse. Tällä yhdistelmällä saa ryhdikkäät uudet pakat, sopivasti korotusta, metsässä hyvin elävän alustan ja tiellä mukavan ja kuormaa kantavan yhdistelmän.


Jos taas haluaa pitää ajomukavuuden ja alustan toiminnan hyvänä edessä, niin 3" tai korkeammilla korotuksilla kannattaa vakavasti harkita eteen pitkiä tukivarsia, tai vaihtoehtoisesti ala- ja ylätukivarsien akselin kiinnityspisteiden nostoa ylemmäs jotta saa tukivarret vaateriin. Olen nyt kolmen eri Jeepin kanssa kokeillut varmaan kahdeksaa erilaista yhdistelmää, ja tähän mennessä ominaisuuksiltaan parhaaksi niistä on osoittautunut tukivarsien nosto edessä ylemmäs, jotta tukivarret on vaaterissa. Pitkät tukivarret hyvänä kakkosena, mutta nuo jakarivarret (joita käytännössä kaikki Jeeppien pitkät etutukivasi- paketit on) ei toimi yhtä hyvin kuin nelilinkki. Kun vain saisi itse rakentaa tukivarret haluamassaan mitassa, niin tekisi eteen "puolipitkillä" tukivarsilla kolmilinkki + panhard- yhdistelmän :)

Näinhän se on. Itsellä oli päämääränä saada safariluokan tasoista menoa kestävä ja pystyvä rakkine aikaiseksi jolla pyhänä pääsi sitten kylille kirkkoon. Molemmat tehtävät se täytti moitteetta

Karvapöpö
22.03.2016, 11:06
Kävin katsastuskonttorilla kyselemässä tuosta Jeepin korotuksesta ja ukko oli sitä mieltä, että niin vanhan auton korottamisesta hän ei pahastu, kunhan on lain sallima 150mm. :D Ja lakihan taisi sanoa, että renkaat mukaanlukien 150mm kun kyseessä on itsekantava kori.
Eli kun mulla nyt on otteessa noi 31" muutoskatsastettuna niin STRO-kirjasta äkkiä katsottuna vakio 215/75R15 renkaiden halkaisija on 703mm ja 31" päässälaskettuna 787mm eli halkaisijan erotus on 84mm ja renkaiden korottava vaikutus 42mm eikö niin? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta alustaahan kaiken järjen mukaan saa korottaa vielä sen about 100mm. Jos en ihan väärin ymmärtänyt.
Tietysti sehän lasketaan allaolevien renkaiden korottava vaikutus eli mulla on nyt alla paskat pinnoitetut sileät renkaat, niin täytyis mittailla paljonko on uusien renkaiden ja vanhojen renkaiden ero halkaisijassa. Mutta eikö järjen mukaan kannata olla mahdollisimman sileät renkaat alla katsastuksessa jos haluaa pelata varman päälle?

Timo_L
22.03.2016, 11:52
Eli kun mulla nyt on otteessa noi 31" muutoskatsastettuna niin STRO-kirjasta äkkiä katsottuna vakio 215/75R15 renkaiden halkaisija on 703mm ja 31" päässälaskettuna 787mm eli halkaisijan erotus on 84mm ja renkaiden korottava vaikutus 42mm eikö niin? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta alustaahan kaiken järjen mukaan saa korottaa vielä sen about 100mm. Jos en ihan väärin ymmärtänyt.

Tietysti sehän lasketaan allaolevien renkaiden korottava vaikutus eli mulla on nyt alla paskat pinnoitetut sileät renkaat, niin täytyis mittailla paljonko on uusien renkaiden ja vanhojen renkaiden ero halkaisijassa. Mutta eikö järjen mukaan kannata olla mahdollisimman sileät renkaat alla katsastuksessa jos haluaa pelata varman päälle?


Trafin pykälien hölmöys on siinä, että vaikka renkaiden koko tarkistetaan STRO:sta, niin niiden vaikutus korotukseen ei ole laskennallinen vaan mitataan todellisten mittojen mukaan. Eli leimaamaan mennessä ekalla kerralla kannattaa tosiaan olla mahdollisimman pienet 31" renkaat alla, ja korotukset otteeseen.

Alustan korotuksen maksimin määrettelee kuitenkin pykälät, eikä välttämättä se paljonko renkaiden halkaisijan kasvamisesta on "jäljellä". Alustaa saa korottaa maksimissaan 77mm alkuperäisestä, ja muutaman Jeepin tapauksessa tehtaan "Up-country"- paketin olemassaolon takia vielä ylimääräiset 25mm; up-countryt kun oli 25mm vakiota korkeampia.

Karvapöpö
22.03.2016, 12:16
Trafin pykälien hölmöys on siinä, että vaikka renkaiden koko tarkistetaan STRO:sta, niin niiden vaikutus korotukseen ei ole laskennallinen vaan mitataan todellisten mittojen mukaan. Eli leimaamaan mennessä ekalla kerralla kannattaa tosiaan olla mahdollisimman pienet 31" renkaat alla, ja korotukset otteeseen.

Alustan korotuksen maksimin määrettelee kuitenkin pykälät, eikä välttämättä se paljonko renkaiden halkaisijan kasvamisesta on "jäljellä". Alustaa saa korottaa maksimissaan 77mm alkuperäisestä, ja muutaman Jeepin tapauksessa tehtaan "Up-country"- paketin olemassaolon takia vielä ylimääräiset 25mm; up-countryt kun oli 25mm vakiota korkeampia.

Okei noniin hyvä, eli tämä mulla meni ohi. Kun siellä Trafin teksteissä tosiaan oli puhetta, että rungon ja korin väliin sai laittaa sen 77mm korotuspalikan vai miten se meni. Niin tästä mä ymmärsin toisin. :D mut eipä mitään. Eli vielä on varaa laittaa se 3" korotussarja alle kun se jää justiinsa tuon 77mm alle. Ja korkeus mitataan auton korkeimmasta kiinteästä kohdasta? Eli kattotelineet ja työvalot tuskin tähän kuuluu?
Enää pitäisi hankkia ne alkuperäiset arvot jostain. :cool: jotka tosiaan unohdin kattoa siitä mun omasta saksankielisestä ohjekirjasta.

Timo_L
22.03.2016, 12:42
XJ:ssä 77mm + tuo Up-country- paketin 25mm, eli 102mm. Käytännössä voit laittaa 4" korotuspaketin jos se vain ei korota liikaa.. usein nuo sarjat korottaa vähän enemmän kuin mainostetaan, varsinkin jos autossa ei ole järeämpiä puskureita, vinssiä yms.

Kattokorkeudesta XJ:stä ei ole Trafilla mittoja, katsotaan ohjekirjasta. Korkeuksia on eri, löytyy sekä varsinainen kattokorkeus että kaiteiden päältä mitattu.

Karvapöpö
22.03.2016, 14:56
XJ:ssä 77mm + tuo Up-country- paketin 25mm, eli 102mm. Käytännössä voit laittaa 4" korotuspaketin jos se vain ei korota liikaa.. usein nuo sarjat korottaa vähän enemmän kuin mainostetaan, varsinkin jos autossa ei ole järeämpiä puskureita, vinssiä yms.

Kattokorkeudesta XJ:stä ei ole Trafilla mittoja, katsotaan ohjekirjasta. Korkeuksia on eri, löytyy sekä varsinainen kattokorkeus että kaiteiden päältä mitattu.
Nojuu otteeseen mielellään niin korkea korotus kuin mahdollista, mutta teillähän justiinsa oli keskustelua, että muuttuu aika ikäväksi ajaa jos korottaa enemmän kuin 3". Ja mähän tottakai uskon viisaampia ja kokeneempia.

Varsinkin tällaista sunnuntaiajelua silmälläpitäen aika tarpeeton korottaa älyttömiä jos ajomukavuus häviää aivan tyystin.