View Full Version : Tarvisin kiireesti tietoa listaamieni WJ Grand Cherokeen vaivojen kustannuksista
Olen ostamasa WJ Grand Cherokeeta, 3.1L italodieseliä. Ajoin juuri yhden neljästä kandidaatista, vm. 2000, ajettu 172tkm. Ollut yhdellä ja samalla firmalla, eli km pitää varmasti paikkansa. Meidän on ostettava auto tänä viikonloppuna, ja tämä yksilö on siis yksi neljästä. Toinen on myös täällä Trondheimissa ja kaksi muuta 500km päässä Oslossa. Pyytävät tästä 3000e, muut maksaa noin 6000. Olen menossa ajamaan juuri toista täällä olevaa yksilöä.
Auto tuntuu olevan muuten siisti, ruosteeton ja hyvässä kunnossa, mutta:
Autotohtorin mukaan:
-Pieni öljyvuoto moottorin etuosassa
-Öljyvuoto turbossa
-Öljyvuoto automaattilootan takaosassa
-Mahdollinen öljyvuoto automaattilootan etuosassa, öljy laimeaa ja vaaleanpunaista, ehkä laimennut dieselistä tai jäähd. nesteestä.
-Öljyvuoto öljypohjassa, öljypohja täytyy vaihtaa (pitkä selitys)
-Öljyvuoto jakovaihteessa
-Öljyvuoto etuperässä
-Vuoto vesipumpussa
-Joku pusla uusittava
-Oikea taka pyöränlaakeri pieni klappi
-Yksi jarruputki ruosteessa
Ymmärrän että vaikea sanoa mitään, mutta haluan auton tuntevilta hyviä arvauksia kustannusarviosta em. vioista.
Auto tuntui siis ajossa aika hyvältä tommoseksi, ainoo minkä huomasin alussa aivan kylmänä kun lähdettiin maanalaisesta tallista, loota luisti hieman d-asennossa liikkeellelähtiessä ja sitten nykäisi aika voimakkaasti. Vika katosi auton lämmittyä.
Nämä viat voisin korjata myöhemmin Suomessa rauhassa, mutta nyt tarvimme kiireesti Jeeppiä .
Edit. kirjoitusvihreitä.
Fiksuna lisäsin tän tiedon ensin tähän, sitten keksin tuon edit-napin: Auto on siis 3.1L italodiesel Quadra Drive (Vuoristoisessa Norjassa Drive on noin 50% autoista, Suomessa jotain 25%??)
Arska-tehtaalta
12.02.2016, 16:57
Teettäisitkö korjaukset liikkeessä?
hiluvitkutin
12.02.2016, 18:45
Teettäisitkö korjaukset liikkeessä?
Todennäkösesti. Jos se ite tekis ni tuskin kyselis.
Osat äkkiä vois heittää 100-700 erittelemättä vikoja. Ja miten korjaa... ku ei tiijä mikä siellä oikeesti on. Ehkä vielä nolla perään.
Työ, jos pientä karkeesti päivä. Jos pahempaa ?
veijon-esso
12.02.2016, 19:15
Jos kuustoista vuotta vanha nelivetojenkki pitää saada öljyvuodottomaksi liikkeessä teetettynä, niin rahaa tulee palamaan reilusti. :D
Unohda se VM diesel ihan suosiolla.
- Halkeaa koneen ja laatikon välinen adapterilevy, ja kusee öljyä solkenaan kampiakselin tiivistyksestä. Tosin kusee joka paikasta muualtakin. Kunnossa ollessaan pelottaa koko ajan, mistä vuoto alkaa seuraavaks.
- 5 irtonaista sylinterikantta koneessa, yks yhteinen kannen tiiviste.
Unohda se VM diesel ihan suosiolla.
- Halkeaa koneen ja laatikon välinen adapterilevy, ja kusee öljyä solkenaan kampiakselin tiivistyksestä. Tosin kusee joka paikasta muualtakin. Kunnossa ollessaan pelottaa koko ajan, mistä vuoto alkaa seuraavaks.
- 5 irtonaista sylinterikantta koneessa, yks yhteinen kannen tiiviste.
Jaa.. niin VM:n koneelliset siis vuotaa vielä enemmän kuin 4.0 ja 5.2/5.9 :D
Eikös tuo pitkä kansipahvi kannattaisi ensimmäisen kansirempan kohdalla pätkiä osiksi, niin voisi aina kansi kerrallaan sitten vaihtaa uuden pätkän kun niitä kansia halkeaa? :p :cool:
Tarkoitus teettää työt jollain auton tuntevalla taholla. Suosituksia otetaan sitten (ja nytkin) vastaan.
Kävin kattoon sen toisen täällä, autoloota vuotaa eddestä ja takaa, transfer samoin. Taitaa olla vaikeaa löytää kohtuuhintaan öljyt sisällään pitäviä Jebejä.
Pysyykö Norjan kilvissä vai tuleeko Suomen kilpiin?
öljyt sisällään pitäviä Jebejä.
Jotain positiivista edes: kun lakkaa vuotamasta, tietää että on aika lisätä sitä öljyä.. :rolleyes:
Jos se adapteri on haljennut, niin siihen menee jo se vajaa kuusisataa (Jamantilla) + tarvikkeet. Stefoja, pyöränlaakeria yms tiivistettä, niin heitän nyt vaikka että toista tonniakin voi mennä.
Mut jos perän stefa vaikka hieman mehii niin ei ole akuutti, jos sieltä valuu öljyä niin kuntoon asap.
Näkemättä vaikea arvioida kustannuksia.
Ymmärrän. Korostan tässä sanaa "arvio". Mikähän tuota laatikkoa vaivaa? Lämpimänä tuntui toimivan hyvin. Laatikkoremppa kait max 2000-3000e? Sitten pärjääkin pitkän tovin sillä.
Selitän vielä että emme ole vielä 100 varmoja jäämmekö Norjaan, ja siksi siis emme halua ostaa kallimpaa (lue hyväkuntoisempaa) autoa. Jeeppi jäis muutenkin harrastusautoksi. Bensakoneella noi on paljon kalliimpia täällä , ja koko Norjassa (www.finn.no ,biler i Norge) niitä on vain muutama myynnissä. Kilometrejähän meille ei paljon tule, Suomenkeikat voidaan heittää Volvolla.
Aika vaikee sanoa edes karkeata arviota noilla spekseillä kun niitä ei ole tarkemmin tutkittu. Kaverilla (ei jeeppi) katsastuksessa todettiin "pieni välys takalaakderissa" pajalla sitten todettiin laakeripesä/koolinki kuluneeksi=> koko akseli vaihtoon.... Eli budjetin haarukka voi olla tosi iso ja joka ei selviä ennenkuin käytät pajalla.
Osan noista voit tehdä helposti itsekin, esim. vesipumpun vaihtoon löytyy juutubesta videoita (ainakin V8:lle), pumppu rapakon takaa luokkaa 30-50 euroa jne.
Laatikon remppaan riippuen laajuudesta saa menemään sen 0 -3000 mutta rapakon takaa purkuosana 150-400 +rahdit yms. Tietty aina purkuosariski jne. Joten vaihtoehtojen haarukoinnissa riittää harrastamista.....
Varmaan tuohon V8 vs kiissel hintaeroon on syynsä....
:eek: -Jos mulla olisi ollut noin iso vikalista aikoinaan kun ZJ:n ostin niin olisin jättänyt myyjälle.... :p
Hinta-arviota en osaa antaa mutta oletan sen olevan huomattavan suuren...? :o