PDA

View Full Version : Bj etuakseli kuntoon


Jull
03.10.2005, 08:47
Onko Bj:ssä perän pinjonin laakeri kiristettävissä vai uusituttaako laakerit (tai pelkän ulommaisen laakerin)? Välys tuntuu kun laipasta nykii ylösalas. Onhan ne kartiolaakerit ainakin periaatteessa kiristettäviä. Jos laakerin vaihtaa, niin käy vissiin ihan SKF:n valikoimasta?
Samalla vielä: etunapoihin olen aloittelemassa pronssiholkki & stefa remonttia, mites ne navan tiivisteet, uusinko automaattisesti, vain saako entisistä tai itse tekemällä ja liimalla? Toyotalla on tuo navan tiivistesarja niin pirun hintava.

Eskimo
03.10.2005, 09:21
Pinjonin laakeri kiristetään simmilevyillä. Saattaisi (=en ole kokeillut) onnistua paikoillaan repimällä kardaani, laippa, laakeri ja stefa pois.

Mukavampi pöydällä ruuvipenkissä murikka irroitettuna.

Ne napatiivisteet saa tehtyä kumista ja huovasta jos haluaa askarella. Itte kun ostin niin oli alle parikymppiä puolelleen. Eipä käynyt mielessä askarteleminen.

- jm



KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.

Jull
03.10.2005, 10:25
Piipahdin tuossa Toyota-liikkeessä ja hairahdin tilaamaan navan tiivistesarjat molemmille puolille kun olivat laskeneet hintaa 50% joku aika sitten, siltikin hintaa jäi 80€, mutta onpahan kaikki tiivisteet uusia. Tojo-liikkeen asentaja sanoi kiristyksen onnistuvan mutikka paikallaan (neuvoi muuten auliisti, ei aina niin tavanomaista näissä "merkkiliikkeissä").
Ensviikolla lomalla pitää ottaa etuakseli "luokalle".

lepoantti
03.10.2005, 12:20
Jull, otitko täydellisen tiivistesarjan vai mitä em. hintaan sait? ei kai kulhon sisäpuolen huopa ja kumilerssi x 2 voi ton vertaa maksaa? allprooffroad jenkkilandiassa tarjoaa täydellistä tiivistesarjaa laakereiden kera 89$.

Jull
07.10.2005, 18:52
Piti olla muutama päivä noita remonttirahoja tienaamassa sellaisessa korvessa, ettei ees nettiä voinut käyttää, mutta siis:


Se tiivistesarja on tämmönen, hinta 81,45 €. nuo shimmilevyt on tosin tällä hetkellä turhat kun ei oo tarpeen vaihtaa olkalaakereita. Olisihan noita voinut aika pitkälle askartelemalla korvata, mutta myyjä oli hyvä puhumaan...
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-7.10.2005%20011.jpg



Lisäksi hommasin vielä nämä. Koko kasa tiivisteineen tarkalleen 151,56 euroa.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-7.10.2005%2001.jpg

Saapas nähdä missä kunnossa murrokset on, vieläkö nekin "hankituttaa". Jos ne murrokset menee ostoon, niin kannattaako hommata Motonetin nivelet, oisivat vaan halvimmasta päästä. Käyttö on tieajoa 90%.

Gravehill
07.10.2005, 19:02
quote:
Saapas nähdä missä kunnossa murrokset on, vieläkö nekin "hankituttaa". Jos ne murrokset menee ostoon, niin kannattaako hommata Motonetin nivelet, oisivat vaan halvimmasta päästä. Käyttö on tieajoa 90%.

Mitäs ne loput 10% on? Jos kevyttä maastoajelua niin luulis kestävän. On ainakin mulla kestänyt nyt vuoden verran.

-1986 HJ-61-
SLCK#113

Taro92
07.10.2005, 19:08
Oliko kiristysohje luottamuksellista tietoa vai voisko sitä pyytää muidenkin nähtäville?

Jull
07.10.2005, 20:02
Jollapaku: No just sitä "kevyttä maastoajelua". Pitänee harkita noita jos on tarvis.

Taro92: Ei oo salaista ja vieläpä aika yksinkertainen juttu. Ensin kardaani ja perän laippa irti, sen jälkeen öljytiiviste pois. Tiivisteen takana on kartiolaakeri, jonka alla on simmilevy/levyjä. Simmilevyä ohuemmaksi vaihtamalla ja kokeilemalla välys pois, ei kuitenkaan liian kireälle. Lopuksi kasaus uudellä tiivisteellä.

Valmistenumerolla löytyi tieto, ettei tässä perässä ole sitä rymppiholokkia. (jos alkup. perä)

Taro92
07.10.2005, 20:08
Kiitti

kristian
07.10.2005, 20:41
quote:
Simmilevyä ohuemmaksi vaihtamalla




vaiko poistamalla levyjä? itellä olisi toi laakeri kanssa kiristystä vailla.

Jull
07.10.2005, 21:20
quote:
quote:
Simmilevyä ohuemmaksi vaihtamalla




vaiko poistamalla levyjä? itellä olisi toi laakeri kanssa kiristystä vailla.




No joo, sama asia. Kun en vielä ole irrottanut sitä laakeria, niin en tiedä onko siellä levy vai levyjä.

Jull
08.10.2005, 18:11
Sieltä löytyi vain yksi 0,4 mm vahvuinen prikka ja sen poistamalla kiristyy liikaa, eli nyt pitäs löytää jostakin 0,2-0,3 mm simmi! No, kai niitä viimeistään maanantaina jostain löytyy, mutta kun olis autolle käyttöä jo huomenna...

Taro92
08.10.2005, 18:28
Viitsisitkö mitata simmin sisä- ja ulkohalkaisijan niin tietäisi hommata omaan (auton) perään valmiiksi.

Jull
08.10.2005, 18:47
Ulko 37,6 mm, sisä 31,2 mm. Land Cruiserin korjausmanuaalin mukaan shimmejä on olemassa 0,25-0,45 mm mitoilla 0,05 mm välein.

Pari kuvaa aiheesta:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-8.10.2005%200015.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-8.10.2005%20018.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-8.10.2005%20033.jpg

-B-
08.10.2005, 20:22
quote:

Saapas nähdä missä kunnossa murrokset on, vieläkö nekin "hankituttaa". Jos ne murrokset menee ostoon, niin kannattaako hommata Motonetin nivelet, oisivat vaan halvimmasta päästä. Käyttö on tieajoa 90%.




Visku soitteli tänään warn trophystä. Hänellä oli minissä (BJ:n tekniikka) ihan uusi Motonetin muurros joka kesti 100 m!!!! onneksi oli lainannut meiltä sellaiset alkuperäiset väh.kunt.hyv.käyt. murrokset joilla pystyi jatkamaan kilpailua....
TSEMPPIÄ VISKU!!!!

-B-

Jull
09.10.2005, 12:31
No oli ne olkalaakerit sittenkin sököt, koolit tämän näköiset:
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-9.10.2005%200013.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-9.10.2005%200014.jpg
Nyt tarvitsisin vinkkiä, miten se navan keskitys tehdään ilman sitä Toyotan keskitystyökalua. Eikös se keskitys pidä tehdä kun laakerit vaihtuu uusiin? Vai pistäiskö vain kokeilemalla ylös ja alas esim. 0,10 mm shimmit lisää ja luottaisi että keskitys on ok?

Oho, tulipa kuville kokoa!



Edited by - Jull on 09/10/2005 13:33:21

Jull
14.10.2005, 19:59
Jees, uudet olkalaakerit on paikoillaan ja pienen vetopyörän laakerikin on tiukotettu, mutta kasatessa murroksesta löytyi tuommonen halkeama. No, aamulla Juukaan hakemaan tilalle uus "Löprö".
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Jull-Soko%20murros.jpg
Messinkihelat oli jo aika finaalissa, kuten murroksen hankausjälki kertoo.

SLCK #274

Käyttäjä
14.10.2005, 20:12
Siis...Jos perän pinionissa on välystä,niin kiritään pinionin mutskua...
Mikäli ei riitä niin puretaan perä ja lisätään sinne viimeisen laakerin alle shimmi/säädetään uusiksi se ...tanan laakeri.
Paskamainen homma kaikenkaikkiaan...selvä lapsus Toyotan Insingjööriltä kun on osannu suunnitella moisen syteemin.
Ainoo ilkee pointti on se et noita pinionin shimmejä ei löytyny ainaskaan viime talvena Suomen Yotalta joten Japanin tilauskamaa ja oisko ollu luokkaa...2-4 eskoo/kpl...
Nimim...On tilattu.

#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules
SLCK Member #51

cruiser60@luukku.com
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/Kayttaja-sig.png

Jull
15.10.2005, 01:48
Jaa-a, minä poistin siis pinionin akselin ylä-ala suuntaisen välyksen ohentamalla pienen vetopyörän akselin ulommaisen laakerin alla olevaa shimmiä 0,4 mm => 0,3 mm, välys hävisi ja laipasta käsin pyörittäen perä pyörii herkästi (mutteri reilu 20 kilon momentissa). Kyllä siellä pienen ja ison vetopyörän välissä välystä tuntuu, mutta eikös se ole OK?

SLCK #274

Ahosensetä
15.10.2005, 04:31
Sovitelevyjä saa teetettyä Suomessa. Olen teettänyt jo muutamia satoja Tampereella:
http://www.tt-gaskets.fi/fi/

Nopeampaa ja halvempaa, tosin eivät rupea tekemään ihan yhtä tai kahta shimmiä. Otan yleensä jokaista kokoa/paksuutta 10-20 kpl.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi

Eskimo
15.10.2005, 14:49
Miten olis kimppatilaus? Mä voisin ottaa joka paksuutta pari.

- jm

KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.

Ahosensetä
15.10.2005, 19:17
Voin kyllä tulla kimppaan, jos löytyy tarpeeksi tarvitsijoita. Mitat (sisä- ja ulkohalkaisijat + paksuudet) tietty tarvitaan. Paksuuksissa kannattaa muistaa, että usein yhden tehtaan käyttämän paksun shimmin voi korvata useammalla ohuella, jolloin paksuuden säätö on helpompaa eikä levyjä tarvita nin montaa paksuutta.

Otan usein esim. 0.10, 0.15 ja 1.00 mm, tai 0.20, 0.25, 0.30 ja 1.00. Näistä pystyy helposti rakentamaan minkä tahansa sovitelevypinkan esim. 0.50 - 3.00 mm 0.05 mm pykälin. Muuten paksuuksia tulee monta kymmentä.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
www.offroadpaja.fi

Eskimo
15.10.2005, 19:21
Mä yritän muistaa mitata huomenna ne halkaisijat.

Kysellään sitten tarjouksia.

- jm

KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110.