PDA

View Full Version : Offi cross+AKK ?


vepele
05.02.2016, 20:19
Mitä mieltä on kisaajat,järjestäjät,harrastajat?
Hyödyt,haitat,mielipiteet?
Crossicup?AKK mukana,vai "villinä"tapahtumana,kun kilpailustahan eisaa puhua?

mikaelt
05.02.2016, 21:50
Taitaa lisätä kustannuksia sekä järjestäjille että kilpailijoille, kun AKK:n alaisissa kisoissa tulee olla AKK:n lisenssi, poissulkien joku autoslalom tms. mihin pääsee Autoliiton lisenssillä myös.
http://www.autourheilu.fi/palvelut/lisenssit/osta-lisenssi/hinnasto/

- Apuskuskillakin tulee olla lisenssi, samoin toimitsijoilla ja vielä jos joutuu kursseja käymään ja tenttimään josta otetaan euroja niin...
- Lisenssihän sisältää vakuutuksen, joka kattaa lähinnä hoitokuluja. Ei siis korvaa ajoneuvon liikennevakuutusta. Käsitykseni mukaan aina jos osapuolena on ajoneuvo, on sen vakuutus 1.sijainen maksaja. Eli lisenssi vakuutus korvaisi vaikka liukastumisen varikolla tai kilpailumatkalla tapahtuneen onnettomuuden, jossa ei mukana ajoneuvoa. Monella on varmasti jonkilainen vapaa-ajan vakuutus, mutta niitä on voitu rajata, niin että ei koske moottoriurheilu, laskuvarjohyppyä yms.

Sitten tietenkin epäilyttää se, että vaaditaanko autoihin luokitellut vyöt ja penkit ja kuskeille tulenkestävät kalsarit ym :D

Kun kisat tapahtuu suljetulla alueella, niin ei AKK punakilpisäännöistäkään ole juuri hyötyä. Vakuutus kuitenkin pitää olla ja pelkkä lisenssi vakuutus ei siis kata autoa!

Eli siis toisinsanoen, en usko että AKK tuo mitään hyötyä officrossiin. Viimevuosinahan suunta on ollut pikemminkin poispäin AKK:sta, kuten jokkis race ym. AKK on koettu lähinnä rahankeruujärjestelmäksi, josta hyötyy ylimmät portaat ja Neste rally...

Edit: Jos nyt johonkin järjestöön pitää kuulua, niin onhan tuokin olemassa vaihtoehtona Autourheilun Kansalliselle Kartellille: http://www.harrastemoottoriurheilu.fi/index.php

ImacInnes
05.02.2016, 22:05
Juu ei kiitos.
Pyrokraattista , hankalaa ja vaikeaa.
Taitavat enemmän ottaa kuin antaa??
t. Ismo Ämmä

kivinen
06.02.2016, 07:48
En varmaan moneen officrossikisaan ollut menossa, mutta AKK -säännön kisoihin en omalla autolla oikein voi osallistua.

Suora lainaus säännöistä:
6.4.9 Akselit
6.4.9.1 Napavälitys on kielletty.

Mitenköhän olen saanut aikaiseksi Suomen ainoan napavälitteisillä akseleilla olevan offiauton poissulkemisen kilpailusta?

Aika hyvät naurut tämä sattumus on tarjonnut.

young n dum
06.02.2016, 13:56
Oha volvolaisissakii välitys navassa vai pitääks niihi vaihtaa yks yhteen välitykset :)

Ja kysymys johon tahtoo vastauksen. Mitä hyötyä akk alaseks menosta on ? :)

mikaelt
06.02.2016, 14:22
Olikos toi napavalitys pikkuluokan säännöistä?

Hanna
06.02.2016, 16:24
Ehdoton ei.

Kisojen järkkääminen menee monimutkasemmaks ja kalliimmaks, osallistuminen nyös.
Hanki kaikki lisenssit, muokkaa auto tuulilasista lähtien..

En näe mitään hyötyä AKK'n sotkeutumisessa officrosseihin

mikaelt
06.02.2016, 22:37
Mikäs kohta tuulilasin vaatii vaihtamaan? Nuo säännöthön on suora kopio Eestin säännöistä, muistaakseni. Laminoitu tuulilasi on ollut vakiovaruste autoissa n. -30 luvulta lähtien, eli siis kieltää plexien ym käytön.

Tuolla FB puolella kirjoitin vakuutus keskusteluun:
Jos nyt joku haluaa tehdä jotain (mielestäni) järkevää asian suhteen nii ottais yhteyttä tuonne harrasterallin puolelle. Lähinnä niin että selvitettäisiin, miten heillä on ja tulee oleman jatkossa vakuutusasiat. Mikäli tuo vakuutus on ainut mikä on syynä AKK:h liittymiseen nii eiköhä tarpeeksi jäseniä sisältävä yhdistys saa neuvoteltua sopivat vakuutukset.
- Toisalta, ei ole varmaankaan mitän haittaa, että samalla on sovittu vaikka Kansallisen Harraste offroad crossin säännöt ja kisan järjestäjille yhteiset ohjeet, mm katsastukseen, rataan ym. Ei siihen tarvi käydä AKK:n kursseja ja heille maksaa rahaa.

NIin ja la illan kevennyksenä, viime Klaperjahdissa eräs pikkuluokan kuljettaj loukkaantui tosi pahasti ja apukuski, joka ilmeisesti oma vaimo vielä pahemmin. Syynä oli paikalla olleet poliisit, jotka aamun puhallutusten jälkeen estivät parin kilpailun!

Edit, pikku lisäys, varsin huomioitava seikka!
http://www.harrasteralli.net/forum/viewtopic.php?f=14&t=1723

Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestö Ry (myöhemmin Hamu) sai 2.10.2015. päivätyllä päätöksellä Liikennevirasto Trafi:n tunnustuksen kansalliseksi ajoneuvourheilun keskusjärjestöksi. Samalla Hamu täytti ajoneuvolain 66f §:n mukaiset ehdot kilpa-ajoneuvojen siirtoluville.

PunisherFIN
06.02.2016, 22:56
koko AKK ajatuksen voi työntää ihan suoraan huoran perseeseen, kuten ne rahat mitä tulis palamaan jos AKK:hon mennään.

Patu925
07.02.2016, 01:13
Vakuutusturva on tämä päivän kuuma puheenaihe. Ainakin jos yhtään keretään asiaa puhumaan... Ja tässä kohtaa kiinnostaa KILPAILUUN liittyvät vakuutukset. Tarkemmin ihmisiin (kuskit, apukuskit, yleisö ja järjestäjän henkilöstö) liittyvä vakuutusturva. Niin siinä tapauksessa että se kilpailija auton kanssa teloo itsensä tai muita kisassa.

Tähän asti on pärjätty jollain tapaa liikennevakuutuksella. Rimaa hipoen. Ja hyvällä tuurilla. Jos hyvän tuurin vaikutus jätetään pois niin tulevaisuus ei näytäkkään niin leppoisan turvalliselta ainakaan kilpailijan tai järjestäjän silmin...

Ne muutokset on lähempänä kuin kukaan toivoo...
http://stm.fi/hankkeet/liikennevakuutuslaki

Liikennevakuutuksen perusrakenteet eivät muuttuisi. Muutokset selkeyttäisivät ja osin parantaisivat vakuutuksenottajien ja liikennevahingosta kärsineiden asemaa ja oikeuksia. Toisaalta korvausten ulkopuolelle rajattaisiin esimerkiksi moottoriajoneuvokilpailun osallistujat.Tässä kohtaa ollaankin siinä tilanteessa että jos kisassa napsahtaa pahasti niin saatta välimallin offaria hirvittää kun sitä käydään puhumaan korvaussummista jotka on taatusti suurempia kuin se kaljalavan tai murroksen hinta. Pahimmillaan puhuttaisiin kymmeniätuhansia kertaa kalliimmista laskuista...

No tässä kohtaa pitäisi alkaa kiinnostumaan että milläs pannaan vakuutusturva kohdilleen seuraavaan kisaan vai pitäskö lopettaa leikki tähän kohtaan kun vielä kaikki on kivaa...

Niin että eikun niitä vaihtoehtoja selvittelemään. Ne vastuuvapautuspaperit ovat ihan vaan perseen pyyhintää varten jos käy se vahinko. Eli ne pitää unohtaa heti tässä kohtaa.

Kisaajat etsii kukin omalta taholtaan vakuutusturvaa ja järjestäjä omaltaan. Sitten sormi nenässä ihmetellään kisakatsastuksessa että mitähän on kenellekin vakuutuksen nimellä myyty ja mitä se vakuutuspaperi oikeasti kattaa vahinkotilanteessa. No jos on yhtään mielikuvitusta tai peräti kokemusta ko. tilanteesta niin voi vaan kuvitella että katsurilla on vähintään paha paikka siinä kohtaa ottaa selvää niistä lipuista ja lapuita mitä kisaajat esittelee.
Meinaan jos se vakuutus ei syystä tai toisesta korvaakkaan mahdollista vahinkoa niin onko sitä sitten mitään järkeä edes ostaa sitä???

No tässä kohtaa AKK kuviot saattaa aiheuttaa mielenkiintoa. Varmaan sen takia että jos ko. puljulla olisi tarjota tähän polttavaan ongelmaan jonkinlaista ratkaisua. Tässä kohtaa infoa ei ole mutta luulen että jos ei vallan kamalia muutoksia tapahdu niin jonkun viikon sisällä allekirjoittanut on asiasta paljon enemmän tietoisempi. Käydään kuuntelemassa että mitä on köyhille kerhoille ja offareille tarjota. Tämä kuunteluoppilaan keikka ei sido tai maksa mitään. Jos sitä nyt joku pelkää.

Onhan sitä Harrastemoottoriurheilun Keskusjärjestö RY mielipidettäkin kysytty ja sieltä vastattiin seuraavaa:


"Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestöllä ( HAMU) on jäsenseurojen
järjestämiin kilpailuihin jotka ovat kilpailukalenterissa olemassa
vastuuvakuutus ja talkoovakuutus. Kalenterissa oleviin kilpailuihin
Trafin päätöksellä saadaan punakilvet eli siirtolupa ja ajoneuvolle
liikennevakuutus.
Kilpailijoiden vakuutusta ei meillä ole kuin AKK:lla, koska meillä ei
ole erillistä kilpailijalisenssiä eli kilpailijat huolehtivat itse
henkilökohtaiset vakuutus asiat
ja turvansa parhaalla katsomallaan tavalla."Okei eli sieltä ei ihan kattavaa vakuutusturvaa irtoo eli taas sitä kisakatsastajaa saattaa jännittää taas tässä kohtaa kun niitä vakuutusjuttuja tutkii...

Kustannuspaineet. Jos kisaa kohti hinnat nousee vakuutusten takia niin johonkin kohtaan on pakko vetää raja. Kuvittelisin että 100e on kyllä jo kipurajan pahemmalla puolella. Eli sen alta pitäs helposti olla vakuutus+osallistumismaksu per tiimi. Tulevaisuus näyttää että mitkä on vaihtoehdot ja kustannukset.


Jos täällä tulee jollekin se pelko perseeseen että nämä crossikisat tahallaan sotketaan/lopetetaan AKK/jonkun muun tahon kanssa kaveeraamalla niin ei se juttu ihan niin mene...

Kyllä se oman perseen suojeleminen on ekana mielessä. Näin järjestävän tahon edustajana. Just siinä kohtaa JOS sattuu jotain. Vaikka joskus tuntuu että helpompi ois hypätä sinne siiman toiselle puolelle ihan vaan kattelemaan että miten valmista muut saa aikaiseksi...

rane58
07.02.2016, 04:12
...omalla vastuulla ja maan omistajan luvalla..? :cool:
-Ja minkäs sille voi että muitakin on eksynyt sinne ajelemaan ja pitämään hauskaa.... :p

Aiheuttaako Kateutta Kenessäkään? :D

Mase
07.02.2016, 11:56
Tuolla veipuukissa on käynyt keskustelu kovana ja suurin pinnalla oleva huolenaihe tuntuu olevan se järkyttävän kallis kypärä.Onhan se kallis jos kalliin ostaa, bilteman mopokypärä taas maksaa sen parikymppia joka myöskin riittää Officrossiin, saattaan jollain olla mp kypärä jo valmiina kotona, säännöthän eivät edellytä hyväksyttyä autourheilu kypärää. Se taas on jokaisen oma asia minkä arvoiseksi jokainen arvioi sen suojaamisen kohteen. Parinkympin päätä on hyvä suojella parinkympin kypärällä, itse arvioin oman pään ihan 109 € arvoiseksi ja ostin hyväksytyn kypärän :D

Toinen pelko mikä vallitsee on se että AKK kaappaa joka ikisen krossikisan mustan varjonsa alle, mutta kyllähän kuka vaan saa kisan järjestää eikä se AKK-mörökölli sinne kisapaikalle tule ellei sitä kutsuta!

Minä en näistä paperi ja byrokraattisista puuhista ymmärrä mitään, mutta jos ajatellaan se pahin mahdollinen tapaus eli: Kilpailija X ajaa alamäkeen lujaa ja samalla vierellä ohitusta yrittävä kilpailija Y osuu kantoon ja tönäisee samalla X:ää joka menettää ajoneuvon hallinnan ja kilpuri kierii katsomoon ja lapsiperhe jää alle. Tällaisessa tilanteessa en haluaisi olla järjestävän porukan joukossa kun liikennevakuutus yhtiö alkaa etsimään korvauksesta vapauttavaa syyllistä turmalle. Ja nehän etsivät... Sitten kovasti mietitään ja vedetään pitkää tikkua kuka se kilpailun johtaja oikein nyt sitten on. Akk kisan tapauksessa se vastuullinen taho on... AKK. Siellä on vastuuvakuutukset ja juristit juuri näihin skenaariohin ajateltuna.

Säännöt: Olisi hyvä että olisi koko maan kattavat turvallisuus painotteiset säännöt jolloin kilpailijat tietäisivät etukäteen että heidän sääntöjen mukaan rakennetut autot kelpaavat suoraan kaikkii krossikisoihin muutaman vuoden. Nämä nyt julkaistut säännöt ovat ilmeisesti sen takia lähes suorat suomennokset Virostä jotta Suomeen tehdyllä autolla voi menna suoraan Viron Cupiin tai Virolaiset voivat tulla tänne ajamaan. Näissä suomennoksissa on ehkä jotain korjattavaa vielä mutta ajatuksella luettuina suurimmat muutokset tämän hetkisiin kilpureihin ovat varmaan takavalot ja lokasuojan levikkeet. Ei vaadi montaa talli-iltaa.

Krossi on varmasti nouseva laji ja lisää kalustoa ja kilpailuja ja näyttävyyttä tulee koko ajan. Pidetään laji mukavana, vauhdikkaana harrastuksena ilman turhaa keskinäistä tappelua, se on paras keino tuhota laji. Ei pelkkä AKK:n läsnäolo lajia tapa.

Ja kuten sanottu, jokainen järjestää kisansa omalla tavalla oli siinä järjestöjä taustalla tai ei, se on täysin jokaisen oma valinta.

Meidän ja Muulin osalta tämä kausi on varmaan vähän hiljaisempi, mutta Luumäelle ja Worryyn tullaan aivan varmasti!

Fruehauf-CJ
07.02.2016, 12:18
Minua mietityttää kilpailijan asema liikennevakuutuslain uudistuksen jälkeen ja mikäli tuo -17 tuleva laki vaikuttaa todella etukäteen eli -16 vuoden vakuutuksien korvauksiin. Asia on ajankohtainen!

http://stm.fi/hankkeet/liikennevakuutuslaki

http://stm.fi/documents/1271139/1340739/HE_liikennevakuutus081115.pdf/8e39cce8-c6e6-4311-8928-9a3e4d7c361e

Liikennevakuutuslainsäädännön kokonaisuudistus, esitysliikennevakuutuslaiksi sivu 27:

"Ajoneuvokilpailut ovat normaalista tieliikenteestä ja moottoriajoneuvon muusta tavanomaisesta käytöstä poikkeavaa ja huomattavan korkean vahinkoriskin toimintaa, jossa ei yleensä noudateta liikennesääntöjä. Tästä huolimatta kilpailuun osallistumattomien katsojien vakuutusturva on perusteltua pitää ennallaan. Sen sijaan itse kilpailuun osallistuvien henkilöiden ja ajoneuvon osalta tilanne on erilainen.
Heidän osaltaan vahinkoriski on niin korkea ja riskinotto tietoista, että sen rahoittaminen yleisen liikennevakuutuksenottaja kollektiivin toimesta ei ole perusteltua. Laissa säädettäisiinkin nykyistä laajemmin siinä käytettävistä määritelmistä, joista tärkeimmät ovat moottoriajoneuvon, liikennevahingon, ajoneuvon haltijan ja ajoneuvon pysyvän kotipaikan käsitteet."

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2017.
Sairaanhoitokustannusten korvaamista koskevat 4 luvun säännökset ovat kuitenkin tarkoitetut tulemaan voimaan 1. päivänä tammikuuta 2016.

Eli onko tänä vuonna sellainen tilanne, että liikennevakuutus ei korvaa kilpailijan sairaanhoidosta tulevia kustannuksia?

PunisherFIN
07.02.2016, 12:26
mie harvoin oon Masen kanssa erimieltä mut nytten olen tuosta, ettei AKK tappas lajia.

ekanakin, ne kustannukset ei lopu siihen kypärään, miekin joutusin ostamaan tuollasen 109€ paskapotan, ko miun shoeista ei löydy FIA tarraa, mut se on kuitenkin aivan satavarmasti parempi ja turvallisempi miun päähän, kun ykskään vitun FIA tarrallinen, ostohinta kertoo jo sen, et multikuitunen kypärä suojaa tälleissä paremmin ku joku motonetin satasen paska, oli siinä tarra eli ei.

toisena, jakkarat menee vaihtoon, leveempiperseiselle ei oo muita kun noita 600++ euron maksavia tarrallisia tarjolla, laitetaan siitä vaikka cherokeehenkin pari kappaletta.

kaaret, enää et voi tehä niitä ite, eli menen vaikkapa tuohon mikkeliin ja pyydän leimattua kaarta autoon, palanee rahaa exoon noin pari tonnia, about ehkä?

sit ostellaan kalsaria, ajopukuu, kenkää, jne niihi äkkiä vois epäillä et pyäröhtää se viissatanen per jarttu?

pannaan turvatankkia kyytii (400ekee), spessurattia/rattiputkee (en ees tiiä mistä cherokeeheenkaa saa), hyväksyttyy rengasta (tokana vuonna viimestään joku keksii et insa/ryssäläiset on vaaralliset), letkuu/putkee/johtuu/suojusta eli sekalaisiin turva asennustarvikkeisiin saa budjetoida sen viissataa (tai mie tiedän hyvin paljoko niihi menee, kukaan ei voi väittää ny täs asias vastaan ko kolome olen suoltanu autoja vuoden sisään ni kulut on PIRUN TARKASTI selevillä.)

sit nää loput onki hiukan hämärän peitossa, mut AKK lisu oli satasen? se kertaa kaks, eli pari hunttia ajoparin kanssa, sit korottuneet osallistumismaksut, ku pitäähä järjestäjien maksaa suojelurahaa AKK:lle, eli noussee nykysestä 30-40 ekee => satku per kisa, about?

nii ja tartteehan tuo auto punakilpikatsastaa, ei oo hajua paljoko sellane leimaus on, mut varmasti kaikkine vikalistan korjauksineen siihe pyörähtää se viissatanen/vuosi eli oottakaas hetki ku kaivan laskimen ja kerron mitä tää kulu vaiks kolmolle kilpailuvuodelle on, vai kaivanko??

eli miä varovasti luulen, et ku joku ilimottaa et AKK:ssa ollaan ja sit pittää autojen täyttee se, ja, se, ja, se, ja, se ja sit viel maksaa XXX€ enempi ku tuutta ajamaan viran kisoja, voipi meleko moni myyä kaluston ja siirtyä jaaratahommiin ja peltoautoiluun kavereidensa kanssa..

koska, summa summarum, alle neljän-viiden tonnin ET TEE kilpailukykystä ja täysin nykyset AKK säädökset täyttävää "crossaria", siihen lisenssit sun muut päälle, ni hävii pikkuluokkaset kokonaan, koska viimees radalla oli omatekeleitä jotka maksaa kaikkinensa <2000€ ja tuo kaks tonttua on se ero, mitä työssä käyvä mielummin syö/käyttää lastensa elättämiseen ja harrastuksiin. ja huom, lajihan on viellä todella halpa, vaikka auto maksaski sen viis tonnia.. siinä se suosion salaisuus piileekiin.

Patu925
07.02.2016, 12:59
mie harvoin oon Masen kanssa erimieltä mut nytten olen tuosta, ettei AKK tappas lajia.

ekanakin, ne kustannukset ei lopu siihen kypärään, miekin joutusin ostamaan tuollasen 109€ paskapotan, ko miun shoeista ei löydy FIA tarraa, mut se on kuitenkin aivan satavarmasti parempi ja turvallisempi miun päähän, kun ykskään vitun FIA tarrallinen, ostohinta kertoo jo sen, et multikuitunen kypärä suojaa tälleissä paremmin ku joku motonetin satasen paska, oli siinä tarra eli ei.

toisena, jakkarat menee vaihtoon, leveempiperseiselle ei oo muita kun noita 600++ euron maksavia tarrallisia tarjolla, laitetaan siitä vaikka cherokeehenkin pari kappaletta.

kaaret, enää et voi tehä niitä ite, eli menen vaikkapa tuohon mikkeliin ja pyydän leimattua kaarta autoon, palanee rahaa exoon noin pari tonnia, about ehkä?

sit ostellaan kalsaria, ajopukuu, kenkää, jne niihi äkkiä vois epäillä et pyäröhtää se viissatanen per jarttu?

pannaan turvatankkia kyytii (400ekee), spessurattia/rattiputkee (en ees tiiä mistä cherokeeheenkaa saa), hyväksyttyy rengasta (tokana vuonna viimestään joku keksii et insa/ryssäläiset on vaaralliset), letkuu/putkee/johtuu/suojusta eli sekalaisiin turva asennustarvikkeisiin saa budjetoida sen viissataa (tai mie tiedän hyvin paljoko niihi menee, kukaan ei voi väittää ny täs asias vastaan ko kolome olen suoltanu autoja vuoden sisään ni kulut on PIRUN TARKASTI selevillä.)

sit nää loput onki hiukan hämärän peitossa, mut AKK lisu oli satasen? se kertaa kaks, eli pari hunttia ajoparin kanssa, sit korottuneet osallistumismaksut, ku pitäähä järjestäjien maksaa suojelurahaa AKK:lle, eli noussee nykysestä 30-40 ekee => satku per kisa, about?

nii ja tartteehan tuo auto punakilpikatsastaa, ei oo hajua paljoko sellane leimaus on, mut varmasti kaikkine vikalistan korjauksineen siihe pyörähtää se viissatanen/vuosi eli oottakaas hetki ku kaivan laskimen ja kerron mitä tää kulu vaiks kolmolle kilpailuvuodelle on, vai kaivanko??

eli miä varovasti luulen, et ku joku ilimottaa et AKK:ssa ollaan ja sit pittää autojen täyttee se, ja, se, ja, se, ja, se ja sit viel maksaa XXX€ enempi ku tuutta ajamaan viran kisoja, voipi meleko moni myyä kaluston ja siirtyä jaaratahommiin ja peltoautoiluun kavereidensa kanssa..

koska, summa summarum, alle neljän-viiden tonnin ET TEE kilpailukykystä ja täysin nykyset AKK säädökset täyttävää "crossaria", siihen lisenssit sun muut päälle, ni hävii pikkuluokkaset kokonaan, koska viimees radalla oli omatekeleitä jotka maksaa kaikkinensa <2000€ ja tuo kaks tonttua on se ero, mitä työssä käyvä mielummin syö/käyttää lastensa elättämiseen ja harrastuksiin. ja huom, lajihan on viellä todella halpa, vaikka auto maksaski sen viis tonnia.. siinä se suosion salaisuus piileekiin. http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/30048890_akk_8_offroad_low.pdf Sivut 31-35. Siinä olisi crossisäännöt. Joita vielä varmasti viilataan yksityiskohtien suhteen. Muutama ote ko. ehdotuksesta:
Ei muuten hirveen kamalasti heitä esim. viimevuoden Worrycrossin säännöistä... :)
6.1 Yleiset määritykset
6.1.1
Kilpa-autojen on oltava ulkoiselta olemukseltaan
ehjiä ilman vaarallisia ruostevaurioita ja kolarivaurioita.

6.1.2
Kaikenlainen vahvistaminen osissa ja osakokonaisuuksissa on sallittua kunhan vahvistuksissa käytetyt
materiaalit ovat linjassa alkuperäisten osien ja kokonaisuuksien kanssa, eivätkä ole ristiriidassa muiden teknisten määräysten kanssa.

6.1.3
Katsastushenkilöstö voi estää auton osallistumisen kilpailuun, jos sen epäillään olevan vaaraksi kilpailijoille tai katsojille.

6.2 Turvallisuusvarusteet
6.2.1 Turvavyöt
On oltava vähintään 3-pistevyöt jokaiselle autossa
olevalle henkilölle. Vyöt pitää olla joko E/e-, FIA- tai SFI-
hyväksytyt ja niissä ei saa olla minkäänlaisia vaurioita.
FIA-hyväksyttyjen turvavöiden hyväksynnän ei tarvitse
olla voimassa.

6.2.2 Ensiapupakkaus
Jokaisessa autossa on oltava ensiapupakkaus. Pakkauksen sisällön päiväykset eivät saa olla vanhentuneita. EA-
pakkauksen on oltava vedenpitävä ja helposti saatavilla.

6.2.3 Sammuttimet
Jokaisessa autossa on oltava vähintään yksi 2 kg käsisammutin. Sammuttimessa pitää olla mittari vihreällä
ja/tai voimassa oleva tarkastustarra. Sammuttimien
pitää olla helposti saatavilla, mutta tukevasti kiinnitetty.
6.2.4 Hinausköysi
Jokaisessa kilpa-autossa pitää olla vähintään 5 metriä
pitkä ja vahvuudeltaan 5000 kg oleva köysi tai vaijeri.

6.2.5 Kypärät
E-hyväksytty kypärä, suositellaan FIA-hyväksyttyä autourheilukäyttöön hyväksyttyä.

6.4.3 Istuimet
6.4.3.1
Ajoneuvossa täytyy olla ohjaamo ja vähintään kaksi istuinta.
6.4.3.2
Istuimet voivat olla alkuperäiset tai muut riittävän turvalliset sarjatuotantoauton istuimet. Myös autourheilukäyttöön hyväksytyt istuimet ovat sallittuja,
FIA-hyväksyttyjen istuimien hyväksynnän ei tarvitse olla
voimassa.

6.4.3.3
Istuimien tulee olla kiinnitetty tukevasti, mikäli
alkuperäistä kiinnitystapaa muutetaan, suositellaan FIA
Liite J mukaisia kiinnitystapoja.


6.5.19 Turvakaaret
6.5.19.1
Metallikattoisissa autoissa pitää olla teräksinen
turvakaari asennettuna etupenkkien takapuolelle kiinnitettynä koriin/runkoon vähintään 4 pisteestä. Turvakehikko vaaditaan autoihin, joissa on enemmän kuin 2 istuinta.

6.5.19.2
Kaikki ajoneuvot pehmeällä katolla tai avoautot on varustettava turvakehikolla, jonka perusrakenne
on vähintään kohdan 253-1, 253-2 tai 253-3 mukainen.
Suositellaan diagonaalitukien ja oviputkien käyttöä.
Kaikkia FIA Liite J:n mukaisia lisätuentoja voidaan käyttää.
6.5.19.3
Turvakehikon materiaali pääkaaren ja pitkittäisten turvakaarien (sivukaari) osalta kylmävedettyä
teräsputkea vähintään (ulkohalkaisija x seinämäpaksuus) Pää- ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat
saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm,
mikäli käytetään saumallista materiaalia tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm
tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm. FIA Liite J:n
mukaiset irrotettavat liitokset ovat sallittuja pois lukien
pää- ja sivukaaret. Turvakaarikehikko voi olla osa koria ja
korin osat on sallittua kiinnittää kehikkoon.

6.5.19.4
Turvakehikon kohdat, joihin kuljettajat ovat
mahdollisesti kosketuksissa on niiltä osin pehmustettava. Itsetehdyissä turvakehikoissa on pääkaaressa oltava
5 mm reikä pystyputkessa ainevahvuuden mittaamiseksi. Turvakehikon rakentamisessa on suositeltavaa
noudattaa FIA Liite J:n sääntöjä. Avoautot joissa on turvakehikko, on kehikon yläosan avonainen osa on peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä,
joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin
50 cm:n välein (vähintään 6kpl) 8mm:n pulteilla.

Mase
07.02.2016, 13:01
mie harvoin oon Masen kanssa erimieltä mut nytten olen tuosta, ettei AKK tappas lajia.

ekanakin, ne kustannukset ei lopu siihen kypärään, miekin joutusin ostamaan tuollasen 109€ paskapotan, ko miun shoeista ei löydy FIA tarraa, mut se on kuitenkin aivan satavarmasti parempi ja turvallisempi miun päähän, kun ykskään vitun FIA tarrallinen, ostohinta kertoo jo sen, et multikuitunen kypärä suojaa tälleissä paremmin ku joku motonetin satasen paska, oli siinä tarra eli ei.

toisena, jakkarat menee vaihtoon, leveempiperseiselle ei oo muita kun noita 600++ euron maksavia tarrallisia tarjolla, laitetaan siitä vaikka cherokeehenkin pari kappaletta.

kaaret, enää et voi tehä niitä ite, eli menen vaikkapa tuohon mikkeliin ja pyydän leimattua kaarta autoon, palanee rahaa exoon noin pari tonnia, about ehkä?

sit ostellaan kalsaria, ajopukuu, kenkää, jne niihi äkkiä vois epäillä et pyäröhtää se viissatanen per jarttu?

pannaan turvatankkia kyytii (400ekee), spessurattia/rattiputkee (en ees tiiä mistä cherokeeheenkaa saa), hyväksyttyy rengasta (tokana vuonna viimestään joku keksii et insa/ryssäläiset on vaaralliset), letkuu/putkee/johtuu/suojusta eli sekalaisiin turva asennustarvikkeisiin saa budjetoida sen viissataa (tai mie tiedän hyvin paljoko niihi menee, kukaan ei voi väittää ny täs asias vastaan ko kolome olen suoltanu autoja vuoden sisään ni kulut on PIRUN TARKASTI selevillä.)

sit nää loput onki hiukan hämärän peitossa, mut AKK lisu oli satasen? se kertaa kaks, eli pari hunttia ajoparin kanssa, sit korottuneet osallistumismaksut, ku pitäähä järjestäjien maksaa suojelurahaa AKK:lle, eli noussee nykysestä 30-40 ekee => satku per kisa, about?

nii ja tartteehan tuo auto punakilpikatsastaa, ei oo hajua paljoko sellane leimaus on, mut varmasti kaikkine vikalistan korjauksineen siihe pyörähtää se viissatanen/vuosi eli oottakaas hetki ku kaivan laskimen ja kerron mitä tää kulu vaiks kolmolle kilpailuvuodelle on, vai kaivanko??

eli miä varovasti luulen, et ku joku ilimottaa et AKK:ssa ollaan ja sit pittää autojen täyttee se, ja, se, ja, se, ja, se ja sit viel maksaa XXX€ enempi ku tuutta ajamaan viran kisoja, voipi meleko moni myyä kaluston ja siirtyä jaaratahommiin ja peltoautoiluun kavereidensa kanssa..

koska, summa summarum, alle neljän-viiden tonnin ET TEE kilpailukykystä ja täysin nykyset AKK säädökset täyttävää "crossaria", siihen lisenssit sun muut päälle, ni hävii pikkuluokkaset kokonaan, koska viimees radalla oli omatekeleitä jotka maksaa kaikkinensa <2000€ ja tuo kaks tonttua on se ero, mitä työssä käyvä mielummin syö/käyttää lastensa elättämiseen ja harrastuksiin. ja huom, lajihan on viellä todella halpa, vaikka auto maksaski sen viis tonnia.. siinä se suosion salaisuus piileekiin.

Mitä sääntökirjaa sinä luet officrossin osalta?

Repro
07.02.2016, 14:12
Ei kai noissa säännöissä pitäisi mitään ylitsepääsemätöntä olla?
Vähän pientä viilausta vielä vaille.
Itseäni ei kiinnosta järjestää enää yhtään kisaa ilman selviä sääntöjä esim.vakuutusten osalta.
Nimimerkillä: on kivempi nukkua öisin

Rak
07.02.2016, 18:22
En varmaan moneen officrossikisaan ollut menossa, mutta AKK -säännön kisoihin en omalla autolla oikein voi osallistua.

Suora lainaus säännöistä:
6.4.9 Akselit
6.4.9.1 Napavälitys on kielletty.

Mitenköhän olen saanut aikaiseksi Suomen ainoan napavälitteisillä akseleilla olevan offiauton poissulkemisen kilpailusta?

Aika hyvät naurut tämä sattumus on tarjonnut.

Mikaelt siitä tuossa jo vähän vihjaili, on ET1 luokan säännöistä, ET2 luokassa ko. rajoitusta ei ole.

HaKu
07.02.2016, 19:16
Meillä autolle maastoliikenne vakuutus,joka korvaa muille kuin autossa oloille tapahtuvat vahingot.
Autossa olijoille meillä on sairaskuluvakuutukset,tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset.(ei laji tai kilpailuehtoja)

Eli en näe että AKK lisenssi toisi meille parempaa vakuutusturvaa ?

Toivotaan vain että harvinainen maalaisjärki voittaisi ,radat sellaisia että sivullisille ei mitään sattuisi ja järjestäjien maggara koju ei kaatuisi kenenkään päälle !

Calmari
07.02.2016, 20:19
Hirveen hankalaa, mites lääkärintarkastus mikä vakiokamaa tuos naapuris ennen kisaa ?

PunisherFIN
07.02.2016, 21:17
Mitä sääntökirjaa sinä luet officrossin osalta?

siis. olen minä nuo offin "omat" lukenu ja nähny, mutta luuletteko rehellisesti, että ne pitää kun AKK herrat alkaa vinkumaan tiukennuksia jollakin tekosyyllä?

ei mene kun vuosi, max 2, kun aletaan vaatimaan leimoja jakkaroihin, kypäriin, kalsareihin ja joka paikkaan. siitähän se eurojen karkaaminen jatkuukin mukavasti, jo tuon 79€/vuosi lisenssimaksun päälle, joka muuten tarvinnee olla myös suunnistusautojen miehistöillä jos täysillä AKK:hon mennään, tulee kivasti lisäkulua jos tiimissä on 4 jannua ja huoltomies.

eli suomeksi, jos ette saa takuita, esim pitkiä sopimuksia, että AKK maksaa kulut harrastajalle sääntömuutoksista aiheutuvien hankintojen osalta, AKK:hon meno on pohjaton kaivo rahanmenon suhteen ja sen tietää jopa itse ko kertsiin kuuluvatkin. käytännössähän tällästen takuiden vaatiminen voi olla esim, että kun auto kerran kisakatsastetaan, niin sillä saa ajaa vanhojen sääntöjen mukasella varustuksella X ajan, vaikka 10v, muuten jatkuva vekslaaminen sääntöjen kanssa aiheuttaa harrastajille todellisen taloudellisen ongelman ja sitä kautta lajin kuolemisen. mikään muu kuin tuollaset uhkasopimukset ei hillitse pikku byrokraatteja kun ne innostuu visioidensa toteuttamiseen huonoin lopputuloksin, se on nähty jo monta kertaa elämän eri osa-alueilla.

mikaelt
07.02.2016, 21:46
Officrossin AKK säännöt taitaa olla suora käännös Eestin sääntökirjasta. Löytyy googlettamalla, jossain palstallakin on linkki, offroad racing estonia rules tms. Noi eestin säännöt taisi olla niin että ne on voimassa 2013-1017, ettei joka vuos tarvi uutta autoa tehdä.
- Joku varmaan palstalla osaa sanoa kuka käännöksen on tehnyt? Muistaaksi siitä on ollut juttua joskus useita kk sitten.

Ei varmaa säännöt, autojen osalta tai tapahtumien suhteen tulisi olla mitkään ongelma. Ainakin jos niitä tulkitaan yhtä hyvin kuin... ;)

Mutta se kisojen järjestäminen, osaakos kukaan sanoa kuinka monta AKK järjestäjä lisenssillistä, eli koulutuksen käyneitä, erilaisia järjestäjiä pitää olla nykyisin jossain JM kyläkisoissa? Sitten nousee ne kustannukset kun ei se AKK taida ilmaiseksi järjestää toimitsija koulutuksia!

Jos johonkin liittoon pitäs kuulua, niin tuo HaMu. katsokaas vaikka sääntöjä ja ohjeita. Riittää pari A4 arkkia siihen mihin toiset painattaa kirjan! Hyötynä näkisin lähinnä sen, että tapahtumien järjestämisessä saisi tukea ja opastusta kokeneemmilta. Ehkäpä jopa ihan konkreettista apua, kun kisapäivä koittaa tarvitaan niitä makkaranmyyjiä, lipunheiluttajia ja paikoittajia. Uskoisin, että rallipätkän varrelle tarvitaan joskus myös maastureita vetoautoiksi.

Suunistus porukaita varmaan kiinnostais tieto että:
Harrastemoottoriurheilun keskusjärjestö Ry (myöhemmin Hamu) sai 2.10.2015. päivätyllä päätöksellä Liikennevirasto Trafi:n tunnustuksen kansalliseksi ajoneuvourheilun keskusjärjestöksi. Samalla Hamu täytti ajoneuvolain 66f §:n mukaiset ehdot kilpa-ajoneuvojen siirtoluville.
- Tulee mieleen SPR EA ryhmä hommat -90 luvulla. Ei riittänyt että oli EA1&3 suoritettuna, piti olla tietty määrä porukkaa jolla EA3 ja jokaisen piti käydä vkl kestävä päivystyskurssi...Eli SPR keräsi alemmista portaista rahaa aika reilusti. Muistan kun kurssilla istuttiin, sitä piti joku täti jostain toimisto hommista ja opetti meille kuinka toimia EA hommissa...Samassa rivissä mun kans istui mm. kätilö, 2X lääkintävaksia, pari SH ja LV/Obduktioapulainen :D

Edit: Vieläkös AKK:n säännöissä on se kohta, joka kieltää jäsenen osallistumisen muihin, kuin AKK:n alaisten kilpailuiden toimintaan, niin kilpailjana kuin toimitsijana? Muistaakseni sellainen tuli joskus ja JM lisenssejä otettin porukalta pois kun ajoivat rokkirallia tai JokkisRacen kisoja. Eli onkos nyt pelko että jos ajat ei AKK krossissa, niin AKK haluaa sulta laput takas, vaikka ajaisit sitten jokkista!

Rak
07.02.2016, 22:33
Ois mielenkiintoista tietää miltä pohjalta akk on noita varuste yms vaatimuksia lisännyt.
Eli onko sattunut haavereita jotka olisi estetty ko. varusteilla vai onko kyse vaan varmuuden vuoksi meiningistä.

Itse en akk:ta kaipaa mutta valmis sapluuna vakuutuspolitiikkaan on tervetullut.
Katsojista tuolla taidettiinkin todeta että kuuluvat jatkossakin liikennevakuutuksen korvattaviksi, mutta kuka korvaa toimitsijat ja kuka kilpailijat. Sekin mulle passaa että päätös vakuutuksen hankinnasta on kilpailijalla itsellään.

Itsellä ei ainakaan ole kovin kirkkaana mielessä mitä vakuutuksia kilpailuin järjestäjällä tarvii/on hyvä olla ja samat asia kilpailijan kannalta.

Vakuutusaiheesta vois ehkä olla opma topiccikin.

p.jäppinen
08.02.2016, 00:25
Meillä autolle maastoliikenne vakuutus,joka korvaa muille kuin autossa oloille tapahtuvat vahingot.
Autossa olijoille meillä on sairaskuluvakuutukset,tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset.(ei laji tai kilpailuehtoja)

Eli en näe että AKK lisenssi toisi meille parempaa vakuutusturvaa ?

Toivotaan vain että harvinainen maalaisjärki voittaisi ,radat sellaisia että sivullisille ei mitään sattuisi ja järjestäjien maggara koju ei kaatuisi kenenkään päälle !

Just tämä ei mene minullekkaan jakeluun, että miks osa pitää AKK:ta ainoana vaihtoehtona? Onhan näitä vakuutuksia vaikka kuinka paljon ja uudistuksien myötä tähänkin tarpeeseen varmasti tulee uusia vakuutuksia, kyllä vakuutusyhtiöille raha kelpaa.

petroman
08.02.2016, 00:27
Just tämä ei mene minullekkaan jakeluun, että miks osa pitää AKK:ta ainoana vaihtoehtona? Onhan näitä vakuutuksia vaikka kuinka paljon ja uudistuksien myötä tähänkin tarpeeseen varmasti tulee uusia vakuutuksia, kyllä vakuutusyhtiöille raha kelpaa.

Suomalainen on hyvä keksimään toiselle suomalaiselle sääntöjä?

susiraja2
08.02.2016, 05:13
hyvä että tämä saa keskustelua aikaseksi
täällä ollaan huolissa kulujen kasvusta no nehänkasvaa varmasti
mutta tuo vakuutus juttu rupes mietityttämään kun tuntuu ettää toinen osa puoli on sitä mieltä että akk on ainut jonka kautta tämän voi hoitaa ja toinen toista tässä on kaksi puolta ja se että joku sanoo että tuurilla on menty tähän asti ja vakkutuksissa rimaa hipoen sen verran noitten vakuutus yhtiöitten kansa riidellyt korvauksita että veikkaan että tässä lajissa sattuu se pahin mahollinen että auto on yleisönseassa niin soppa on valmis olipa vakuutus mikä hyväänsä kun on huonoo pisnestä maksaa hirveitä korvauksia
en nukkus järjestäjänä yhtään sen paremmin olisiko tämä akk alanen vai ei kun loppujen lopuksi noi vakuutus yhtiöt yrittää aina pestäkätesä kun puhutaan isoista korvauksista ja jos se ei onnistu niin sillon etitään syyllinen joka maksaa viulut vakuuttaminen on bisnestä muistakaa se

Patu925
08.02.2016, 05:44
Meillä autolle maastoliikenne vakuutus,joka korvaa muille kuin autossa oloille tapahtuvat vahingot.
Autossa olijoille meillä on sairaskuluvakuutukset,tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset.(ei laji tai kilpailuehtoja)

Eli en näe että AKK lisenssi toisi meille parempaa vakuutusturvaa ?

Toivotaan vain että harvinainen maalaisjärki voittaisi ,radat sellaisia että sivullisille ei mitään sattuisi ja järjestäjien maggara koju ei kaatuisi kenenkään päälle !

Tässä kohtaa pitää olla utelias että osaatko noin karkeasti kertoo millainen kustannus on vuotta kohti ko. autossa olijoitten vakuutukset? Tai yhtä kisaa kohti? Mikä yhtiö kyseessä?

Eli jos kestän kärryllä niin puhutaan neljästä eri vakuutuksesta yhtäaikaa (sairaskuluvakuutukset,tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset sekä auton liikennevakuutus)?
korjaa jos olin väärässä.

Arska-tehtaalta
08.02.2016, 06:21
vai on somepelko levinnyt yhteisöön?

Miksi tehdä muutoksia tulevan pelossa ilman että tietää mitä todella tapahtuu?

Eihän tartte mennä ku esim. seikkailupuistoon, niin siellä kerrotaan hyvin selvästi, ettei henkilöt ole tapaturmavakuutettuja, eli jos vakuutusturva koetaan tarpeelliseksi, se hankittanee itse.

Jos vakuutuskäytännöt muuttuvat, järjestävän kerhon tärkein tehtävä on kertoa kilpailijalle minimivakuutustaso jolla tapahtumaan pääsee mukaan.

Vakuutusyhtiöt kilpailevat keskenään ja kartellista saa aikanaan hintatiedot vakuutukselle.

liian tiukat säännöt karsivat ne osallistujat, jotka hinaavat navetan takaa vanhan maasturin käyntiin ja osallistuvat ajeluihin.

Ratojen yleisöturvallisuus on sellanen juttu mitä ei vakuutuksilla saada korvattua jos oikein huonosti käy...

Allekirjoituksesta huolimatta teksti on omaa ajattelua hommia sivusta seuranneena...

Patu925
08.02.2016, 08:22
[QUOTE]os vakuutuskäytännöt muuttuvat, järjestävän kerhon tärkein tehtävä on kertoa kilpailijalle minimivakuutustaso jolla tapahtumaan pääsee mukaan./QUOTE]

Tätä juttuu tässä yritän selvittää. Hiukan hankalaa kun porukka keskittyy AKK haukkumiseen... Niitä oikeita vaihtoehtoja ja ideoita edelleen kaivataan. Etenkin niitä ei AKKhon liittyviä...

PunisherFIN
08.02.2016, 10:41
[QUOTE]os vakuutuskäytännöt muuttuvat, järjestävän kerhon tärkein tehtävä on kertoa kilpailijalle minimivakuutustaso jolla tapahtumaan pääsee mukaan./QUOTE]

Tätä juttuu tässä yritän selvittää. Hiukan hankalaa kun porukka keskittyy AKK haukkumiseen... Niitä oikeita vaihtoehtoja ja ideoita edelleen kaivataan. Etenkin niitä ei AKKhon liittyviä...

YV, AV ja silleen, koitan nykiä naruista ku nuita tuttuja jokapuolella et saatas jotain vedenpitävää dataa asian tiimoilta..

"jotta voi välillä kritisoida, on osallistuttava talkoisiin ja kannettava kortensa kekoon uuden rakentamisessa.." <= mie, tänä aamuna, päivän mietelause tälle vuodelle :D

HannuNurminen
08.02.2016, 16:39
Crossin säännöt on suomentanut minä ja sirP, niihin ollaan tulevana vkl pureutumassa muutamien kohtien osalta.

Sen enempää ottamatta nyt kantaa juupaseipäs keskusteluun, haluaisin kanssa saada niitä faktoja vaihtoehdoista esille näiden eri kattojärjestöjen jne tarjoamista eduista/vakuutuksista jne.

Kuten aiemminkin on tullut ilmi, ei sitä "kisaa" ole pakko pitää sen AKK:oon alla vaan jokainen pitää mitä itse parhaaksi katsoo. Pointtina tähän koko hommaan lähtöön oli juurikin se mitä muutama on ymmärätänytkin, että olisi joku yhtenäinen sääntö tekniikasta ja turvallisuudesta.

susiraja2
09.02.2016, 04:52
minusta noi säännöt mitkä tuolla alempana on esitelty on asialliset
auton perus turva varusteet + kypärä ei pitäs olla kellekkään ylitse pääsemättömät

HaKu
10.02.2016, 15:59
Tässä kohtaa pitää olla utelias että osaatko noin karkeasti kertoo millainen kustannus on vuotta kohti ko. autossa olijoitten vakuutukset? Tai yhtä kisaa kohti? Mikä yhtiö kyseessä?

Eli jos kestän kärryllä niin puhutaan neljästä eri vakuutuksesta yhtäaikaa (sairaskuluvakuutukset,tapaturmavakuutukset sekä henkivakuutukset sekä auton liikennevakuutus)?
korjaa jos olin väärässä.

Olet oikeassa, neljä eri vakuutusta.
vuosi vakuutuksia ja harrastamme tietty muutakin ,joten ei pelkästään autoiluun ja yrittäjä ei voi olla pois töistä ,joten noihin rahaa menee.
Nuo ovat Pohjolasta. En suoraan summia muista mutta mahtaako tuhat lappunen riittää?

Jäjestäjänä soittelisn vakuutusyhtiöt läpi ja selittäisin tilanteen ,jolloin saisi hinnan tapahtuma vakuutukselle. Onhan noita tapahtumia suomessa vaikka millaisia.

Calmari
12.02.2016, 22:40
liian tiukat säännöt karsivat ne osallistujat, jotka hinaavat navetan takaa vanhan maasturin käyntiin ja osallistuvat ajeluihin.

.
Just näi, tai ne ketkä lähtee huvikseen kokeileen käyttiksen rajoja, onks Suomes muuten jo lääkärintarkastus pakolline ennen kisaa niiku tuol jossai ulkomailla ? Loppupeleis kuitenkin jos joku oikeesti haluaa kilpailla kisois mis osallistujii koval kalustol ni kyl se pukkaa pois suomest
Luinpa muute jopa säännöt, kylhä noitte mukaa pääsee kaik rieskatkin mukaa, vakuutuksen saa puuhakilvil, ainut tuo AKK-katsastus nevörhöörd, ja tuo kypäräsääntö on aivan mainio, e-hyväksyntä riittää, ei tarvii olla autokäyttöön eli suomessakin voi siis ajaa skeittikypärällä jos haluu :-)

Patu925
13.02.2016, 00:20
Just näi, tai ne ketkä lähtee huvikseen kokeileen käyttiksen rajoja, onks Suomes muuten jo lääkärintarkastus pakolline ennen kisaa niiku tuol jossai ulkomailla ?

Tällä hetkellä ainoo tarkastus kuskille tehdään tarvittaessa alkometrillä... ;)


Roplema on juurikin tämä että punakilven liikennevakuutus ei kaikkee korvaa kisassa jos nuo yllä mainitut muutokset tulevat voimaan...

Calmari
13.02.2016, 18:36
Eiks palstalaisis tai palstalaisten kavereis löytys joku oikee lakimies joka selvittäs noi vastuu jutut ? Nyt ollaa iha mutu pohjal ja jos vakuutusmiehilt kysyy ni niil ain oma lehmä ojas, mikä sen mönkijä keissin lopputulos oli järjestäjälle oikeudellisesti/rahallisesti, vitutusta, syyllisyyden tuntoahan ei mikään vakuutus kuitenkaan pysty poistamaan.

Repro
13.02.2016, 18:55
No selvitäpäs.

Patu925
13.02.2016, 18:57
No selvitäpäs.

+1 :)

Calmari
13.02.2016, 19:09
Juu en oo lakimies eikä niit yllättäe mie miu olemattomasta kaveripiirist löyvy, aattelin vaa jos jollai ois ?

vepele
14.02.2016, 16:19
Saiks kukaan siell AKK tapaamises mitään tolkkuu,vai onks kaikki niin aivopestyjä etei tarina irtoo?

Patu925
14.02.2016, 17:04
Tähän ei voi muuta sanoa kuin tulen kestävät kalsarit joka ukolle... ;)

Asiaa puhuttiin ja infoa saatiin. Niinkuin on moni jo varmaan huomannut, tähän vitjaan on paha kirjoittaa mitään kun ennakkoasenne tuntuu olevan kovin vahva ja suorastaan negatiivinen. Jos se lohduttaa niin asia on tiedostettu myös AKK puolesta.

Mutta tämä vuosi mennään näin. Ei muutoksia. Tulevaisuuteen vaikuttaa se miten lainsäätäjät liikennevakuutuksen kanssa tekevät. Sillä on vaikutusta AKK alaisiinkin juttuihin.

Eli WorryCrossiin pyydetään liikennevakuutus kisaajilta joka härveliin. Se riittää. Jos jollain on muita lisäjuttuja niin ei ne haittaa tee. Järjestäjällä on tapahtumavakuutus jo valmiina. Ensi vuosi on sitten hämärän peitossa että miten liikennevakuutuksen käy.

vepele
16.02.2016, 19:40
Asenne varmaan negatiivinen,kun kokemusta AKK:sta,olen ajellut joskus vuonna miekka ja kirves jokista,rallisprinttiä,eli nopeuspuolen lisenssi ollut,toiminut parissa rallissa ratamestarina,eli toimitsialisenssi ollut.
AKK on hallinnut noita touhuja täysin ja mielestäni suurinosa on ollut pelkkää rahastusta,radan tarkastajat käy kerran/pari,maksaa majotukset,km-korvaukset,yms.Kisa katsastukseen lisenssit(tekniikka)maksaa ++++€ ja tarkkuus mallia katsastuksesta läpi muoviputkikaaret(sorry mut näin on käyny).
Vakuutuksien puoleen enusko,et saa lisenssivakuutuksesta sen maksamaa etua.
Maksut seuran jäsenistä,ei aktiiveista,menee hulppean toimiston ylläpitoon.(ei keikki,mut osa kuiteskii)
Mutta jos meininki muuttuu,muuttuu mielipiteenikin,koska Moottoriurheilu on lähellä sydäntä ja tahdon että HOMMAT TOIMII järjellisissä meiningeissä.

Patu925
16.02.2016, 21:46
Asenne varmaan negatiivinen,kun kokemusta AKK:sta,olen ajellut joskus vuonna miekka ja kirves jokista,rallisprinttiä,eli nopeuspuolen lisenssi ollut,toiminut parissa rallissa ratamestarina,eli toimitsialisenssi ollut.
AKK on hallinnut noita touhuja täysin ja mielestäni suurinosa on ollut pelkkää rahastusta,radan tarkastajat käy kerran/pari,maksaa majotukset,km-korvaukset,yms.Kisa katsastukseen lisenssit(tekniikka)maksaa ++++€ ja tarkkuus mallia katsastuksesta läpi muoviputkikaaret(sorry mut näin on käyny).
Vakuutuksien puoleen enusko,et saa lisenssivakuutuksesta sen maksamaa etua.
Maksut seuran jäsenistä,ei aktiiveista,menee hulppean toimiston ylläpitoon.(ei keikki,mut osa kuiteskii)
Mutta jos meininki muuttuu,muuttuu mielipiteenikin,koska Moottoriurheilu on lähellä sydäntä ja tahdon että HOMMAT TOIMII järjellisissä meiningeissä.

Vai muoviputkikaaret... :eek::eek: Kumpi se on suurempi paha, se kilpailija joka tarjoaa nopeuskisan katsastukseen muoviputkikaaria vai se että katsastuksessa oleva ei huomaa niitä?

veijon-esso
16.02.2016, 22:29
Vai muoviputkikaaret... :eek::eek: Kumpi se on suurempi paha, se kilpailija joka tarjoaa nopeuskisan katsastukseen muoviputkikaaria vai se että katsastuksessa oleva ei huomaa niitä?

Molemmeille pitkää penaltia kyseisistä hommista, lisenssit nuotioon ja kassit pölkylle. Vittu mitä vajakkeja! :D

myllis
26.02.2016, 14:15
Tuossapä eräs vakuutusselvitys. Kyseessä on siis Pohjola, mutta varmaan kaikilla on samanlaisia/kaltaisia tuotteita.

Järjestäjälle:

On olemassa kahta eri vakuutusta eli tapahtumajärjestäjän vastuuvakuutus ja talkoovakuutus. Huomioi vakuutusehdoissa olevat rajoitukset eli esim. vakuutus ei kata vahinkoa omaisuudelle, joka järjestäjällä on hallinnassa tai lainassa. Vakuutus ei siis kata esimerkiksi vuokra-autolle tai vuokratulle äänentoistolaitteelle tapahtuvaa vahinkoa. Tällaisen omaisuuden vakuutustarpeet on järjestäjän selvitettävä erikseen.
Tapahtumajärjestäjän vastuuvakuutus kattaa toimihenkilölle, yleisölle tai ulkopuoliselle henkilölle sattuneen henkilö- tai esinevahingon, sekä rakenteiden, laitteiden ja kalusteiden puutteellisesta kunnosta johtuneen vahingon.
Vakuutuksesta korvataan vakuutetussa toiminnassa, eli tapahtuman järjestämisessä toiselle henkilölle tapahtumapäivän aikana aiheutettu henkilö- ja esinevahinko, joka todetaan vakuutuskauden aikana ja josta vakuutuksenottaja on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa.

Talkoovakuutus kattaa järjestäjän vapaaehtoiset tapaturman varalta, edeltävänä päivänä ja itse tapahtumapäivänä. Talkoovakuutus on vapaaehtoinen henkilövakuutus, jolla vakuutetaan talkooväki tapaturmien varalta. Ryhmätapaturmavakuutus kattaa talkootyöntekijät tapahtumapäivänä ja edellisenä päivänä. Tapaturmalla tarkoitetaan äkillistä tapahtumaa, joka johtuu ulkoisesta syystä ja aiheuttaa vakuutetulle ruumiinvamman hänen sitä tahtomattaan.

Kilpailijan vakuutus.

Järjestäjän vakuutukset eivät kata kilpailijaa. Liikennevakuutus kattaa esim. katsojalle sattuvan vahingon. Eli jos auto menee väkijoukkoon liikennevakuutus kattaa osan ja myös järjestäjän tapaturmavakuutus osan. Kuljettaja ja/tai apukuljettajan kilpailussa tapahtuvan tapaturman kattaminen onkin veteenpiirretty viiva. Eli ainakin Pohjolassa ellei tapahtumaa katsota "liikennetapahtumaksi" niin loukkaantumistilanteessa ei korvata kuljettajalle/apukuljettajalle liikennevakuutuksesta mitään. Mitä termi "liikennetapahtuma" pitää sisällään on hyvä kysymys. Se ratkaistaan kuulemma tapauskohtaisesti. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että jos kilpailu pidetään suljetulla alueella ei liikennevakutuus kata kuljettajan/apukuljettajan sairaalalaskuja. (Officrossi/trial).

Suljetulla alueella kipaiijaparin vahingot kattaa henkilökohtainen tapaturmavakuutus. Tosin niissä on eroja eri vakuutusyhtiöiden kesken esim. Pohjola ja A-vakuutus rajaavat tapaturmavakuutuksesta moottoriurheilun pois, koska se on kuulemma liian riskialtista. Pohjola ja A-vakuutus tarjoavat tilalle AKK:n tai SML:n lisenssivakuutusta. Ja se on jo kokonaan toinen juttu. Toisaalta esim. IF:n ja Turvan tapaturmavakuutus kattaa myös moottoriurheilun. Asia kannattaa mainita vakuutusta ottaessa, koska tapaturmavakuutus, joka kattaa moottoriurheilun on hiukan kalliimpi kuin tavallinen matti meikäläisen tapaturmavakuutus.

Eli vakuutusten puolesta kisojen järjestäminen ei ole ongelma jatkossakaan. Ja esim. Mönkkärit ry, joka pyörittää nykyistä suunnistus -sarjaa, lähtee siitä, että järjestäjällä on tapahtumajärjestäjän vastuuvakuutus ja kilpailijoilla liikennevakuutus. Koska suunnistus tapahtuu ei suljetulla alueella niin liikennevakuutus kattaa myös kilpailijaparin vahingot. Ainakin tämän vuoden.

Hinnoista: Järjestäjien vakuutuksien hintaan vaikuttaa tietysti vakuutettavien määrä, vakuutettavan omaisuuden arvo, kilpailijoiden määrä, oletettu katsojamäärä. Mutta muistini mukaan järjestäjien vakuutus ei ole kallis eikä näin ollen kaada kisabudjettia. Kuljettajan liikennevakutuus ja tapaturmavakuutuksen hintahan taas riippuu onko muita vakuutuksia samassa yhtiössä jne...kannattaa kysellä parista hintaa ja voihan vakuutuksen ottaa vain kisan ajaksi.

Uuden liikennevakuutuksen aiheuttama muutos. Niinkuin alla olevista lainauksista selviää uusi laki jättäisi kilpailiparin kokonaan liikennevakuutuksen ulkopuolelle. Mutta uusikaan laki ei heikentäisi kilpailuun osallistumattomien (lue katsojat) henkilökohtaista vakuutusturvaa. Mutta kilpailijaparille tuo tapaturmavakuutus, joka kattaa myos moottoriurheilun tulee tärkeämmäksi. Uudistettu laki olisi tulossa voimaan vuoden 2017 alusta, jos tuo hallituksen aikataulu pitää paikkansa. On aika oletettavaa, että liikennevakuuutuksen poistuminen tuo tilalle vakuutusyhtiöiltä uusia vakuutuksia, koska tapahtumia, joihin liittyy tavalla toisella moottoriurheilu, mikä ei kuulu kummankaan pääliiton alle, on aika paljon Suomessa.

————————————————————————————————————————————————
Otteita tieliikennevakuutuksen uudistuksen sisällöstä.

"Ajoneuvokilpailut ovat normaalista tieliikenteestä ja moottoriajoneuvon muusta tavanomaisesta käytöstä poikkeavaa ja huomattavan korkean vahinkoriskin toimintaa, jossa ei yleensä noudateta liikennesääntöjä. Tästä huolimatta kilpailuun osallistumattomien katsojien vakuutusturva on perusteltua pitää ennallaan. Sen sijaan itse kilpailuun osallistuvien henkilöiden ja ajoneuvon osalta tilanne on erilainen. Heidän osaltaan vahinkoriski on niin korkea ja riskinotto tietoista, että sen rahoittaminen yleisen liikennevakuutuksenottajakollektiivin toimesta ei ole perusteltua. Laissa säädettäisiinkin nykyistä laajemmin siinä käytettävistä määritelmistä, joista tärkeimmät ovat moottoriajoneuvon, liikennevahingon, ajoneuvon haltijan ja ajoneuvon pysyvän kotipaikan käsitteet."

"Muutoksena nykytilaan ehdotetaan, että vakuuttamisvelvollisuudesta vapautettaisiin tietyin laissa määritellyin edellytyksin myös yksinomaan kilpailutarkoituksiin käytetyt ajoneuvot."

"Moottoriajoneuvokilpailuissa ei ole tarkoituksenakaan noudattaa liikennesääntöjä, vaan ottaa tietoisesti normaalia suurempia riskejä. Tästä syystä näiden kilpailujen osallistujille aiheutuneita vahinkoja ei korvattaisi. Kilpailuun osallistuneita olisivat henkilöt, jotka kuljettavat kilpailuun osallistuvia ajoneuvoja tai ovat ajoneuvossa matkustajina, esimerkiksi kartanlukijoina. Kilpailuun osallistuvien moottoriajoneuvojen yhteentörmäyksessä tai muuten ajoneuvolle kilpailutilanteessa syntyviä vahinkoja tai muulle kilpailutoiminnassa aiheutuneita vahinkoja ei myöskään

————————————————————————————————————————————————

Eli AKK:n ulkopuolisen Officrossi tai Trial -kisan järjestäjä selviää yhdellä vakutuuksella eli tapahtuman vastuuvakuutuksella ja kilpailijpari selviää kahdella vakuutuksella eli liikennevakutuskella ja/tai tapaturmavakuutuksella (joka kattaa moottoriurheilun). Mielestäni tuossa tapaturmavakuutuksessa on suuremmat korvaussummat kuin mitä AKK:n lisenssin mukana tuoma vakuutus suo. Näin oli ainakin muutama vuosi sitten esim. Tapiolan suhteen.

Tämä ei nyt tarkoita, että olisin jotenkin AKK:ta vastaan, mutta kun en vuonna 1999 ymmärtänyt mihin AKK:n tarvitaan kisojen järjestämisessä niin se on vieläkin vaikea ymmärtää. Paljonhan on muuttunut niistä ajoista, mutta...

PunisherFIN
11.04.2016, 21:22
pidetääs näkyvissä ettei unohdu..

joo, ei ole Tapiolasta tullut mitään vastausta ja kuitenkin pari kuukautta on kulunu. kysyin sillon taannoin, tai heitin heille palloa asian tiimoilta, että millasta kombinaatiota vakuutusyhtiöllä ois tarjota harrastajille ja kisajärjestäjille. ruvettava vissiin kovistelemaan, ettei tässä asiassa nyt vuotta halua kukaan odotella, kai siellä porukkaa lie töissä kun laskujakin vähän väliä tipahtelee :D

baxxter
13.04.2016, 06:53
pidetääs näkyvissä ettei unohdu..

joo, ei ole Tapiolasta tullut mitään vastausta ja kuitenkin pari kuukautta on kulunu. kysyin sillon taannoin, tai heitin heille palloa asian tiimoilta, että millasta kombinaatiota vakuutusyhtiöllä ois tarjota harrastajille ja kisajärjestäjille. ruvettava vissiin kovistelemaan, ettei tässä asiassa nyt vuotta halua kukaan odotella, kai siellä porukkaa lie töissä kun laskujakin vähän väliä tipahtelee :D
Asia lienee vielä vaiheessa:
"Olosuhdetyöryhmä käsitteli kokouksessa liikennevakuutuslain muutoksen tilannekatsauksen. Laki on parhaillaan eduskuntakäsittelyssä ja liikenne- ja viestintävaliokunta on antanut laista mietinnön ja päätösesityksen eduskunnalle. Asiasta tullaan tekemään laajempi artikkeli liiton viestintäkanaviin lähitulevaisuudessa."
http://www.autourheilu.fi/uutiset/olosuhdetyoryhman-kokous-1-2016/

sos
24.04.2016, 11:59
ei tarvitse niitä punkilpiä liikennevakuutusta varten itse meistetty runkonumerokin riittää

Patu925
12.12.2016, 13:50
Nostellaas ylös...

Muutoksen tuulet puhaltaa eli näin mennään jo konepyöräpuolella...

Eiku vaan korvat luimuun ja odottamaan miten autopuolen jutut "kehittyy"...
Onhan jo greencard venäjälle kallistumassa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201612122200034582_uu.shtml

13-vuotiaan motocross-vakuutus pamahti 10-kertaiseksi - "Meinasin tipahtaa penkiltä"

Maanantai 12.12.2016 klo 10.56 (päivitetty klo 10.58)

Kosti hämmästelee poikansa kymmenkertaiseksi paisunutta motocross-vakuutusta.



Motocross-vakuutuksen vuosihinta pomppasi 2900 eurosta 27 810 euroon.
Vakuutusyhtiön mukaan syynä on kohonnut henkilövakuutusriski.

http://static.iltalehti.fi/uutiset/motocrossetusk121216_503_uu.jpg (http://static.iltalehti.fi/uutiset/motocrossetusk121216_uu.jpg)
Kosti ihmettelee, miksi hänen 13-vuotiaan poikansa motocross-harrastuksen vakuutus pomppasi kymmenkertaiseksi. Kuvituskuva. (MOSTPHOTOS)

Kostin 13-vuotias poika aloitti tänä syksynä motocross-harrastuksen.
Motocross-harrastajan isä alkoi selvitellä vakuutuksia. Selvisi, että järkevintä vakuutus oli ottaa Pop-vakuutuksesta, jossa saattoi vuosivakuutuksen lisäksi ottaa vakuutuksen myös vain silloin, kun lähtee ajamaan.
Koska vuosihinta olisi 2 900 euroa, kannattaisi vakuutus ottaa vain silloin, kun lähtee ajamaan. Sen jälkeen vakuutuksen voisi irtisanoa ja avata jälleen uudelleen, kun seuraava ajokerta tulee.
- Tämä kuulosti aivan loistavalta, ettei maksa turhista päivistä, Kosti sanoo Iltalehdelle.
"Hirvittävä hinta"

Marraskuun alussa Kostia odotti kuitenkin yllätys: 1.11.2016 vakuutuksen hinta oli noussut kymmenkertaisesti.
- Asiakaspalvelijakin hämmästeli hintaa. Meni kotvan aikaa ja hän sanoi, että käy tarkistamassa hinnan toiselta henkilöltä: hän tuli takaisin ja sanoi, että uusi hinta on 27 810 euroa. Meinasin tipahtaa penkiltä. Sen jälkeen sanoin, etten taida ottaa vakuutusta teiltä.
Ystäviensä kanssa jutellut Kosti ei uskonut hinnannousua vaan soitti vakuutusyhtiöön uudelleen.
- Sieltä vastasi toinen henkilö. Kysyin, että onko rekisteröimättömän motocross-pyörän vakuutuksen hinta todellakin näin kallis. Hän vahvisti sen, että kyllä se todellakin on.
Kosti pitää kymmenkertaiseksi paisunutta hintaa älyttömänä.
- Tässä yritetään ilmeisesti tappaa motocross-harrastajien mahdollisuus harrastukseen. Tuo on hirvittävä hinta siihen nähden, että pyörä itsessään maksaa vain 4 000 euroa.
Kosti ihmettelee erityisesti sitä, että kyse on lakisääteisestä vakuutuksesta.
- Se on aivan pöyristyttävää. Kyse on kuitenkin lakisääteisestä vakuutuksesta, joten kyllä hinnan pitäisi olla jollain lailla kohtuullinen, että ihmisillä olisi varaa ottaa vakuutus.
Syynä riski

Pop-vakuutuksen Helena Tiehinen perustelee rajua hinnan nousua henkilövakuutusriskillä.
- Olemme muuttaneet kilpakäytössä olevien ajoneuvojen vakuutusten hinnoittelua marraskuun alusta alkaen, jotta hintamme vastaisivat paremmin näihin ajoneuvoihin kohdistuvaa suurta henkilövahinkoriskiä, Tiehinen vastaa Iltalehdelle sähköpostitse.
Tiehinen muistuttaa, että motocross-pyöriin on tarkoitus ottaa vakuutus yksittäisille päiville.
- Näin ollen asiakas maksaa todellisuudessa vain murto-osan kokonaisvuosihinnasta, jolloin mittarina on parempi käyttää päivähintaa vuosihinnan sijaan. Esimerkiksi, jos päivähinta on aiemmin ollut seitsemän euroa, se on nyt 70 euroa. Yksittäisiä asiakastapauksia emme voi tarkemmin julkisuudessa kommentoida.

mikaelt
12.12.2016, 16:31
Rekisteröimättömän ja paperittoman Pajeron vakuutuksessa oli hintaa 500-5000e
/vuosi

Fruehauf-CJ
12.12.2016, 19:19
Kovat on tuotto-odotukset POP-vakuutuksella. Täytyy sanoa.
Liikennevakuutuksesta korvattavat vahingot ja ehkä myös lakisääteisten vakuutuksien tuotto löytynee julkisena tietona.

Tuollainen korotus ei ole varmasti missään suhteessa vahinkojen kustannuksien nousuun.
Veikkaan ideologisia syitä.

POP vakuutus on mietiskellyt tarkkaan.
Sinne on palkattu henkilöitä joiden tehtävä suunnittella vakuutustuotteita.

Harrastuksen tuhoaminen käy lopullisimmin iskemällä juniori toimintaan.

Huolestuttava käänne!

artsi777
12.12.2016, 19:33
Harrastus maksaa? :D

Arska-tehtaalta
12.12.2016, 19:55
Jaahas, ei se miun pajeron vakuutus ihan sikahintane ollukkaan, ifissä alle viissataa.

Heguli
15.12.2016, 21:27
Kovat on tuotto-odotukset POP-vakuutuksella. Täytyy sanoa.
Liikennevakuutuksesta korvattavat vahingot ja ehkä myös lakisääteisten vakuutuksien tuotto löytynee julkisena tietona.

Tuollainen korotus ei ole varmasti missään suhteessa vahinkojen kustannuksien nousuun.
Veikkaan ideologisia syitä.

POP vakuutus on mietiskellyt tarkkaan.
Sinne on palkattu henkilöitä joiden tehtävä suunnittella vakuutustuotteita.

Harrastuksen tuhoaminen käy lopullisimmin iskemällä juniori toimintaan.

Huolestuttava käänne!

Jos ei kelpaa niin vaihtaa toiseen yhtiöön, ei elämä sen kummempaa ole. Vakuutusmatematiikka on aika yksinkertaista, vakuutuksen tuoton on katettava siitä korvattavat menot. Ja henkilövahingot maksaa maltaita, se mopo on tuossa ihan sivuseikka.

vmt
16.12.2016, 00:34
...Vakuutusmatematiikka on aika yksinkertaista, vakuutuksen tuoton on katettava siitä korvattavat menot. ...

Ei muuten ole lainkaan yksinkertaista, vaikka tuolla yksinkertaistuksella se vakuutusmatematiikka siltä vaikuttaakin.

Ja sen kaiken monimutkaisuuden takia voikin sitten tulla ihan älyttömiä tuloksia, jotka sitten marginaalituotteissa pääsee tuotantoon astikin.