View Full Version : Kehä ykkösen peltipoliisit töissä.
ImacInnes
04.02.2016, 14:34
Pistinkin merkille jotta talven aikana on kasvanut kehä ykköselle noita peltipoliiseja nopeutta valvomaan.
Nyt olikin paikallislehdessä jotta tämän viikon maanantaina (1.2.2016) on otettu käyttöön ja odotetaan arviolta 30.000 räpsyä vuonna 2016.
Ensimmäinen kuva ylinopeudesta tuli vain muutama minuutti kameroiden päälle laittamisesta Espoossa.
Tolppia on kehä ykkösellä 35 kpl ja kumpaankin suuntaan on yhdessä pyritään pitämään kamera.
Ajakaan rajotusten mukaan jos pystytte niin säästyy rahaa muuhun.
t. Ismo Ämmä
Liki joka päivä kuljen ykköstä turun motarilta malmille. Nyt tällä viikolla jo pari jännää tapausta käynyt kun nopeus tiputetaan varmuudeksi 20km/h alemmaksi kuin sallittu ( jotkut siis tolpankohalla ) ja tähän yhdistetään vaikkapa 3 autoo jotka punkee hitaiden kaistalle = vauhti tippuu 80 alueella 40.iin sielä 10 auton päässä tämän vuoksi.. jokainen voi siitä laskea että miten tämä vaikuttaa liukkaalla kelillä ruuhka aikaan.. muutenkin ko. Tienpätkällä jos pidät reilu turvaväliä niin menee noin 3 sekunttia kun edessä on niin monta autoa kun vaan sopii. Kohta siirryn taas kehä3 käyttäjäksinja kierrän hiukan pidemmän matkan.
Joku vois tehä tutkimuksen et kuinka monta kolaria/läheltä piti tilannettaa syntyy peltipollareista.
Monesti tuo on ihan hyvä tapa valvoa nopeuksia, mutta nyt on hiukan menty vikaan. Muutaman kameran oisin vielä nielly, mutta muutaman kilsan välein pönttö on hiukan liiottelua. Ei siin muuten mitään, mutta kun nuo nopeusrajoitukset muuttuu kehällä muutamassa kohassa tosi ilkeästi. 80->60 muutoksen kohalla kun on pönttö, niin ruuhkassa se tekee sen, että porukka kiireellä hiljentää tolpalle ja 800m päässä tolppasta jono toppaa aikasen joutuin, kun nopeuden lasku kertaantuu. Sitten kun lisätään siihen joku kiihdytyskaista, mistä porukka yrittää liittyä 80km/h vauhdista pieniin väleihin, niin arvaakin jo lopputuloksen. Kai tällä nyt ainakin saadaan se työllistävä vaikutus peltikorjaamoille :D
Ei käy kateeks alueella liikkuvia. Mutta sitä firmaa käy, joka valmistaa niitä tolppia. Eikös ne maksanu sen 50 000e ja siihen ei sisälly ne kameravehkeet.
Tämä vielä päälle niin sit on varmasti turvallista ja hyvä olla kaikilla: http://m.taloussanomat.fi/kansantalous/2016/02/04/lainrikkojalle-voi-kohta-rapsahtaa-tuplasakot-hallituksen-suunnitelma-kerannyt-kovaa-kritiikkia/20161351/12
Käsittämätöntä perseilyä tuplata kolmatta kertaa vuoden sisään sakkoja. :mad::mad::mad:
Alkaa isänmaallisuus kadota pikkuhiljaa kun maa ajetaan ihan sekopäiseks kantaväestön veroilla, sakoilla ja mamujen hyysäämisellä.
Ja en sano sitä ettenkö vois ajaa rajoitusten mukaan mutta just nämä humppaajat, etenkin ruuhka-aikaan. Sylettää hyppiä jarrulle kun joku hinaaja polkee jarrua tolpan kohalla vaikka ajaa valmiiks alinopeutta, se kun heijastuu pitkälle ja kertautuu. Jonon vetäjä kun hiljentää 5 km/h niin 10. jonossa hiljentää jo 30 km/h jos on tarpeeks uunoja välissä.
Koukatkaa oikealta ohitte... :).
Nojooh, kylähän tuo varmadti aiheuttaa haitari-ilmiötä, sitä se tekee muuallakin kun peltipoliisi tulee näköpiiriin.
Se mikä ihan oikeesti jurppii on tuo sakkojen korotus ja kun muistaa että 3 sakkoa/vuosi niin kortti kuivamaan....
ImacInnes
04.02.2016, 18:57
Eikäku, paikallislehdessä kerrottiin jotta nuo tulivat vähentämään ylinopeuksia ja näin onnettomuuksia.
t. Ismo Ämmä
Taitaa kohta olla helpompi ottaa se rekisterikilpi pois siitä auton keulasta.
Tokaisee että katsos kettua kun varastaneet kilven jos joku järjenjättiläinen asiaa ihmettelee , pienempi rike varmaankin kuin ne monta kertaa korotetut sakot.
Eihän tässä ole muutenkaan mitään järkeä :(
Ihmettelijäthän voi kätevinä poikina tehdä sen varkaus/rikosilmoituksen eikös tämä poliisivoimat ole myös palveluammatissa vaikka sitä ei joskus uskoisi.
Taitaa kohta olla helpompi ottaa se rekisterikilpi pois siitä auton keulasta.
Tokaisee että katsos kettua kun varastaneet kilven jos joku järjenjättiläinen asiaa ihmettelee , pienempi rike varmaankin kuin ne monta kertaa korotetut sakot.
Eihän tässä ole muutenkaan mitään järkeä :(
Ihmettelijäthän voi kätevinä poikina tehdä sen varkaus/rikosilmoituksen eikös tämä poliisivoimat ole myös palveluammatissa vaikka sitä ei joskus uskoisi.
Mitesse loppujakaan meni laki siitä et autossa pitää olla 2 rekisterikilpeä
takakilpi pitää olla "noin keskellä" ja valaistu
Onko se totta, ettei missään sanota mitään etukilven sijoituksesta?
Mitesse loppujakaan meni laki siitä et autossa pitää olla 2 rekisterikilpeä
takakilpi pitää olla "noin keskellä" ja valaistu
Onko se totta, ettei missään sanota mitään etukilven sijoituksesta?
Joskus aikanaan oli hj missä oli kilpi vinssikotelossa ja rek.otteessa merkintä poistettavasta vinssikotelosta
Eli kotelo kotiin ja luvallisesti etukilvettä liikkeellä :confused: :eek:
Kyllä kilpien sijoittelusta löytyy säännöt.
Corveten omistajia voi haastatella, ne kun tykkää ajella ilman etukilpeä ja sakko etukilvettömyydestä on kuulemma kova...
Mitesse loppujakaan meni laki siitä et autossa pitää olla 2 rekisterikilpeä
takakilpi pitää olla "noin keskellä" ja valaistu
Onko se totta, ettei missään sanota mitään etukilven sijoituksesta?
Vanhassa laissa oli totta, mut muuttu jo vuosia sitten.
Mikäs etukilven "oikea" paikka on? Voinko pistää sen vaikka tuulilasin yläpuolelle kaariputkeen? Ihan näin offitopicina.
Taitaa kohta olla helpompi ottaa se rekisterikilpi pois siitä auton keulasta.
Tokaisee että katsos kettua kun varastaneet kilven jos joku järjenjättiläinen asiaa ihmettelee , pienempi rike varmaankin kuin ne monta kertaa korotetut sakot.
Sudenpentujen käsikirjasta (https://poliisi.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/intermin/embeds/poliisiwwwstructure/14947_kasikirja_SUOMI_20062012.pdf?8bdfb75e4d2ad28 8):
Rekisterikilpien peittäminen / taittaminen / kiinnittämättä jättäminen ajoneuvoa liikenteessä käytettäessä
4-12 ps normi 8 ps
Vastaa suunnilleen 16-20 km/h ylitystä tai luvatonta rakennemuutosta.
Onko se totta, ettei missään sanota mitään etukilven sijoituksesta?
Mikäs etukilven "oikea" paikka on? Voinko pistää sen vaikka tuulilasin yläpuolelle kaariputkeen? Ihan näin offitopicina.
Lakikirjasta (http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070893#L6P22) löytyy:
22 § Rekisterikilpien kiinnitys
Ajoneuvoa varten annettuja rekisterikilpiä ei saa kiinnittää ajoneuvoon ennen kuin ajoneuvo on ensirekisteröity ja otetaan liikennekäyttöön Suomessa.
Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.
Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.
Luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen käytettävän auton rekisterikilvet on kiinnitettävä erilliseen, niitä ympäröivään keltaiseen kohoreunaiseen kehykseen, jonka leveys on 20 mm.
(E-säännöistä en löytänyt itse rekisterikilvistä mitään..)
Hitto mullahan on laiton kiinnitys kun on semmoiset valkeat muoviset kiinnitysruuvit :eek:
Eli joku virkainto on kattellut lehdistä tai kierrellyt cruisingeissa kattelemassa et rodeissa on maskin sisäpuolella etukilpi ja sehän pitää kieltää, ettei kukaan vaan näytä erilaiselta :mad:
pystyasentoon tai enintään 30 astetta alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu.
Mites onko se peittämistä jos on toyotan vinssipuskuri ja laittaa kilven 30astetta ylöskallistettuna puskurin alle hiekkapeltiin kiinni, niin ettei varmasti kilpi näy kuin edestä seisoessa kattomalla :confused: :confused: :D
Ex_inkkari
05.02.2016, 08:20
Eikö se ole paljon helpompaa kun ajelee vaan rajoitusten mukaan, vuosia ajellut kehä III päästä päähän ilman sakkoja, ei ole kovin vaikeaa ja aina olen töihin ehtinyt.
Tämä ei ole siis tarkoitettu moraalisaarnaksi vaan kysyn ihan vilpittömästi.
Eikö se ole paljon helpompaa kun ajelee vaan rajoitusten mukaan, vuosia ajellut kehä III päästä päähän ilman sakkoja, ei ole kovin vaikeaa ja aina olen töihin ehtinyt.
Tämä ei ole siis tarkoitettu moraalisaarnaksi vaan kysyn ihan vilpittömästi.
Sama kävi mielessä. Hirvee haloo taas noista kameroista ja sakoista, kun ajaa sääntöjen mukaan niin ei haittaa :cool:
veijon-esso
05.02.2016, 09:16
Sama kävi mielessä. Hirvee haloo taas noista kameroista ja sakoista, kun ajaa sääntöjen mukaan niin ei haittaa :cool:
Ei muakaan haittaa ne kamerat kun ajelen suht tyhjällä tiellä rajotuksen mukaan, mut sitte ku on enempi liikennettä ja porukka jarruttaa kameroiden kohdalla varmuuden vuoksi niin alkaa liikenne tökkimään oikein kunnolla. Tähän kun lisää jotku virolaiset rekat jotka painaa rajotinta vasten ohituskaistaa, niin onhan se melkoinen soppa. :D:D
Ex_inkkari
05.02.2016, 09:23
Ei muakaan haittaa ne kamerat kun ajelen suht tyhjällä tiellä rajotuksen mukaan, mut sitte ku on enempi liikennettä ja porukka jarruttaa kameroiden kohdalla varmuuden vuoksi niin alkaa liikenne tökkimään oikein kunnolla. Tähän kun lisää jotku virolaiset rekat jotka painaa rajotinta vasten ohituskaistaa, niin onhan se melkoinen soppa. :D:D
Tässä olen samaa mieltä, tolppien kohdalla vauhti 60 km/h ja muualla 120, rekat painaa ohi vaikka ajelisi mitä nopeutta ja niitä sennoja jotka puskuria hipoen vaihtaa kaistaa 5 sekunnin välein. Pari kertaa erehtyny vasemmalle kaistalle, voi sitä showta mikä siitä alkaa kun scodiilakit pukkaa takaluukusta sisään :)
Cruiseristi
05.02.2016, 09:28
Lähtee 3 minuuttia aikasemmin, säätää cruisen jonon keskinopeuteen (40 Km/h ?) , mankan 100% ,
reiskat päähän ja kattelee ku ohiajelijat heittää tollasia Mr.Bean tervehdyksiä ja vastailee niihin lentosuukoilla :D .
Ex_inkkari
05.02.2016, 09:29
Lähtee 3 minuuttia aikasemmin, säätää cruisen jonon keskinopeuteen (40 Km/h ?) , mankan 100% ,
reiskat päähän ja kattelee ku ohiajelijat heittää tollasia Mr.Bean tervehdyksiä ja vastailee niihin lentosuukoilla :D .
Tuota nopeutta ajellaan ainoastaan ruuhka-aikana ja muutamassa kohtaa kehä III, kyllä se jono vetää 80 vauhdissa ilman ongelmia.
Cruiseristi
05.02.2016, 09:57
Tuota nopeutta ajellaan ainoastaan ruuhka-aikana ja muutamassa kohtaa kehä III, kyllä se jono vetää 80 vauhdissa ilman ongelmia.
Ajatuksenani on pyrkimys ajonopeuden sovittaminen jonon / avohärdellin keskinopeuteen , jolloin toimitaan ikään kuin iskunvaimentimena jonossa.
Eli en kiihdytä , vaikka edellä ajava niin tekeekin."ylipitkä" turvaväli kuroutuu kiinni, kun edellä oleva jonon osa hidastaa ja turvaväliä muodostuu, kun edellä oleva jono kiihdyttää. Oma nopeus pysyy samana ja takana tulevan jonon "humppaaminen" vähenee.
Ex_inkkari
05.02.2016, 10:01
Ajatuksenani on pyrkimys ajonopeuden sovittaminen jonon / avohärdellin keskinopeuteen , jolloin toimitaan ikään kuin iskunvaimentimena jonossa.
Eli en kiihdytä , vaikka edellä ajava niin tekeekin."ylipitkä" turvaväli kuroutuu kiinni, kun edellä oleva jonon osa hidastaa ja turvaväliä muodostuu, kun edellä oleva jono kiihdyttää. Oma nopeus pysyy samana ja takana tulevan jonon "humppaaminen" vähenee.
Näin juuri, joskin se turvaväli kyllä täyttyy hyvin nopeasti muista autoista, ajetaan ohi, jonoon ja jalka pois kaasulta :) ja taas jarrutellaan...
Sehän näillä kamereteillä vituttaa, ja varsinkin Kehä III ja nyt myös Kehä I, kun jengi ei oikeasti osaa ajaa sitä rajoituksen mukaista nopeutta. Tolppien välit 100-110km/h mittarissa, ja tolppien kohdalla varmuuden vuoksi 65-70km/h. Vittu mitä urpoja. Ruuhkaliikenteessä tuo aiheuttaa melkoista pumppausta, ja jo muutenkin liian pienet turvavälit aiheuttaa sitten tilanteita muodossa jos toisessa.
Sama vaikka ajaisit puolityhjällä tiellä cruise päällä, niin aina on joku saatanan nutipää edessä tolpan kohdalla 70km/h mittarissa, kun varmuuden vuoksi vielä pitää ajaa kahta kaistaa rinnakkain samaa vauhtia.
Itselle on tullut kahdet "vahinkosakot", kun en ole huomannut rajoituksen tippumista maantiellä ja on ollut tolppa. Omia mokia, mutta ei tarkoituksellista ylinopeutta. Muuten pyrin ajamaan liikennevirran mukaan.
Mitä tulee tuohon Kehä I liikenneturvallisuuden parantamiseen: jossain näin tilaston jonka mukaan tietä käyttää keskimäärin 90 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Onnettomuuksia on ~240kpl./ vuosi, ja niissä loukkaantuu n.40 henkilöä vuodessa. Eli siis hieman vajaa 33 000 000 ajoneuvoa vuodessa, ja noin vähän onnettomuuksia/ loukkaantumisia? Ehkä nuokin tolppien rahat olisi voinut sijoittaa paremmin.
Kaikenlisäksi tolpat eivät millään muotoa paranna ajokäytöstä, turvavälejä, vilkun käyttöä, toisten huomioimista liikenteessä yms... sitä parantaisi poliisin näkyvyys liikenteessä, mutta niitähän ei ole kun ei ole määrärahoja. :mad:
ImacInnes
05.02.2016, 10:57
Joo, Alussahan nämä tolpat vähän häiritsee menoa ja jos ne tiedostaa niin eihän sitä sakkoja noista tule.
Tälläkin keskustelulla ne saatiin onneksi ainakin muutamien tiekäyttäjän mieleen ja näin toivottavasti muutama sakonmaksu säästyy. ;)
t. Ismo Ämmä
Nehä vois laittaa sellasen kameran mikä on yhteyvvessä sellasee digitaali nopeusnäyttöön niin ne sais paljon vähemmällä kameramäärällä sakkoja, katos kun laittas sen tekee silleen et auto ajaa ohi sen taulun joka näyttäs vaikka 80km/h ja sen jälkeen se vaihtuu 60km/h ja kamera tietenki sit tuijaa jos joku ajaa ylinopeutta(Yli 60km/h) jota se äskeinen autoilija nyt ajaa. Helppoa rahaa valtiolle ja ei tarvi 100metrin välein tolppaa :)
Oikeudessa voi sit selitellä et ihan varmaa se näyttö näytti 80km/h eikä 60km/h. Noihan on nii helppo sekottaakki keskenään että... :D:D:D
Porvoon Hilma
05.02.2016, 14:57
Mua ei noi kamerat haittaa. Edellä ajavaan reippaahkosti väliä (että siihen eteen mahtuu ne audit, bemarit ja muutenvaan kiireiset, joiden on pakko päästä eteen roiskimaan mutaa tuulilasiin), ajellaan nimellisnopeutta ja annetaan kaikkien mennä ohi ja itte keskitytään radion kuunteluun. No worries. En jaksa riehaantua noista kameroista.
Onhan se peltipoliisi tosi kustannustehokas tapa kerätä lisää rahaa valtino kirstuun.
Ajatuksenani on pyrkimys ajonopeuden sovittaminen jonon / avohärdellin keskinopeuteen , jolloin toimitaan ikään kuin iskunvaimentimena jonossa.
Eli en kiihdytä , vaikka edellä ajava niin tekeekin."ylipitkä" turvaväli kuroutuu kiinni, kun edellä oleva jonon osa hidastaa ja turvaväliä muodostuu, kun edellä oleva jono kiihdyttää. Oma nopeus pysyy samana ja takana tulevan jonon "humppaaminen" vähenee.
Älä nyt sitten ainakaan vasenta kaistaa aja. ;) Nää "vauhdintasaajat" kun ei välillä honaa et nyt se kaista jo oikeesti vetääkin ja ajelee rankkaa alinopeutta tulpaten kaistan vaikka edessä jo parisataa metriä vapaata raittia.
Cruiseristi
07.02.2016, 10:55
Älä nyt sitten ainakaan vasenta kaistaa aja. ;) Nää "vauhdintasaajat" kun ei välillä honaa et nyt se kaista jo oikeesti vetääkin ja ajelee rankkaa alinopeutta tulpaten kaistan vaikka edessä jo parisataa metriä vapaata raittia.
Vasen kaista on ohittamista varten , siinä vedetään läski lattiassa :D
On tosi helppoa olla tällainen autisti; ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei ole ongelmia peltipoliisin kanssa.
young n dum
07.02.2016, 11:27
On tosi helppoa olla tällainen autisti; ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei ole ongelmia peltipoliisin kanssa.
X2
paitti just viime vk tuli testattua Lahdessa tolpan toiminta heppa koppi perässä :D 7 sataa kertaa tuostaki tullu ajettua mut kahvin juonti ja tupakointi ajaessa aiheutti muisti katkon :D
ImacInnes
07.02.2016, 12:44
Lauantaina ajoin kulmaan Kehä 1. pitkin ja huomasin jotta siinähän on oikein tupla kamerat ainakin kahdella suoralla, eli kumallekkin kaistalle omansa.
Eli ei siis mitään hyötyä ajaa vasentakaistaa ylinopeutta.
Ajelin vakkarilla sallittua nopeutta ja niin meni kovasti autoja ohi vaan ei yhtään räpsyä näkynyt?
Nopeuksia tuolla matkalla oli 80, 70 ja 60 ja yhdet kamerat on 70 alueella ennen espoon tunnelia jossa nopeus on 60.
Takasin ajoin kehä 3. pitkin ja sielä on 80 ja 100 nopeudet ja taas meni lähes kaikki ohi kun vetelin sallittuja nopeuksia oli kyllä mukavampi ajaa kun sielä on harvemassa kameroitakin.
Itse olen saanut kamera sakon kun oudolla tiellä otin vauhtia ylämäkeen tarileri perässä jossa auto transportterilla ja kamera oli mäenalla ja vissiin siinä risteyksessä 60 kmt ja kameran jälkeen pitkä mäki ja 80kmt. Mäen päälle kuin pääsin niin vauhtia oli enään 55kmt ja jono autoja perässä. Kyllä hymyilytti.
t. Ismo Ämmä
Töihin ajan päivittäin kehää pitkin Lahden ja Turun motareiden välin. Länteenpäin en ole nähnyt missään tolpassa kameraa sisällä, itäänpäin näyttää olevan kahdessa eri kohdassa. Eli ei voi heti kameran jälkeenkään ajaa loppumatkaa vanhaan malliin :-)
ImacInnes
07.02.2016, 12:55
Miksikäs se näkyisi ulospäin että onko kamera vai ei ja miksi se kannttaisi näyttää?
Ystäväni uskoi kovasti että silloin ei ole kameraa kun toinen linssi on oranssi, Yllytin häntä sitten sjamaan kovaa kun senhän näkee jo sitten pitkältä. Sai sakot joten ei usko enään tuohon teoriaan. ;)
t. Ismo Ämmä
Töihin ajan päivittäin kehää pitkin Lahden ja Turun motareiden välin. Länteenpäin en ole nähnyt missään tolpassa kameraa sisällä, itäänpäin näyttää olevan kahdessa eri kohdassa. Eli ei voi heti kameran jälkeenkään ajaa loppumatkaa vanhaan malliin :-)
Muistan kyllä lukeneeni, että kaikissa tolpissa on kamerat koko ajan ja ne ei enää ole sellaisia, että tarvii käydä paikalla, menee sähköisessä muodossa suoraan Pasilaan yms paikkaan, jossa ne kuvat tulkitaan...
ImacInnes
07.02.2016, 14:05
Tossa paikallislehden jutussa polliisi kertoi että kokoajan pyritään yhdessä tolpassa pitämään kameraa per suunta.
Tiedä sitten kiun on?
t. Ismo Ämmä
Muistan kyllä lukeneeni, että kaikissa tolpissa on kamerat koko ajan ja ne ei enää ole sellaisia, että tarvii käydä paikalla, menee sähköisessä muodossa suoraan Pasilaan yms paikkaan, jossa ne kuvat tulkitaan...
Muistan kyllä lukeneeni, että kaikissa tolpissa on kamerat koko ajan ja ne ei enää ole sellaisia, että tarvii käydä paikalla, menee sähköisessä muodossa suoraan Pasilaan yms paikkaan, jossa ne kuvat tulkitaan...
No aika hassultahansa se tuntuisi nykyään, kun huomioi vaikkapa tänä päivänä mitä laadukkaat riistakamerat maksavat.
Mitesse loppujakaan meni laki siitä et autossa pitää olla 2 rekisterikilpeä
takakilpi pitää olla "noin keskellä" ja valaistu
Onko se totta, ettei missään sanota mitään etukilven sijoituksesta? Nilkki silloin vuosi sitten keikkasi kilvet. Kukaan sanonut mitään kun ajelin ilman kilpiä. Eikä haitannut vaikka duunipaikan tien toisella puolella on poliisiasema.
Mutta tuohon kehä 1:sen valvontaan liittyen. Noilla tolpillahan ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Ne on vain ja ainoastaan rahastusta varten. Jos niillä olisi jotain tekemistä turvallisuuden kanssa niin ne kuvaisi kehä 1:sen tunnelia. Kukaan ei aja siinä tunnelissa 60 vauhtia.
Nyt kun nuo tolpat on tullut tuonne niin on ainakin itse huomannut jumittamisen lisääntyneen. Siinä tolpan kohdalla kun pitää ajaa joku 60-70 vaikka on 80 rajoitus. Eli tolppien tarkoitus on tuottaa lisää ruuhkaa, minkä myötä saadaan sitten lisää maksuja ruuhkamaksun muodossa.
Edelleen se paras vaihtoehto olisi jos poliisi oikeasti suorittaisi sitä liikennevalvontaa joskus. Enkä tarkoita mitään typeriä kamera-autoja vaan ihan oikeasti kaveri olisi siellä tutkan kera ja pysäytettäisi se ylinopeutta ajava. Kyllä sillä on paljon enemmän vaikutusta nopeuksiin kun saat samantien käteen sen sakon kun olet ajanut ylinopeutta, eikä niin että saat sakot käteen kuukausi sen jälkeen kun et edes muista ajaneesi ylinopeutta.
Miksikäs se näkyisi ulospäin että onko kamera vai ei ja miksi se kannttaisi näyttää?
Ystäväni uskoi kovasti että silloin ei ole kameraa kun toinen linssi on oranssi, Yllytin häntä sitten sjamaan kovaa kun senhän näkee jo sitten pitkältä. Sai sakot joten ei usko enään tuohon teoriaan. ;)
t. Ismo Ämmä
Kyllä ne kovin tyhjiltä suurin osa pömpeleistä vielä näyttää. Tosin eilen oli jo 4 tolppaa itäänpäin missä näkyi se hopeinen salama? toisessa aukossa, joten ehkä ne vasta asentelee sisuskaluja noihin...
Juu länteen päin mentäessä ei ole kameroita mutta itäänpäin kylläkin useita. 600 metriä taitaa olla muuten lyhkäsin väli noilla!:eek:
Topi1982
08.02.2016, 17:31
Ottaako ne teijät hurjastelijat molemmilta kaistoilta?
Ottaako ne teijät hurjastelijat molemmilta kaistoilta?Jep
Muistan kyllä lukeneeni, että kaikissa tolpissa on kamerat koko ajan ja ne ei enää ole sellaisia, että tarvii käydä paikalla, menee sähköisessä muodossa suoraan Pasilaan yms paikkaan, jossa ne kuvat tulkitaan...
Joo, ei tarvii käydä filmirullaa vaihtamassa nykykameroista. Mutta oliko viime vuonna joku uutinen jossa todettiin että oliko edes 20%:ssa tolpista vara pitää kameraa. Luulis äkkiä maksavan ittensä, mut se ite kamera kai sit maksaa puol miljoonaa, tai emmäätiijä.
Onhan noita nytkin ykköskehällä kymmeniä tolppia, mutta vain 1 kamera!
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1454905785845.html
On tosi helppoa olla tällainen autisti; ajaa vaan rajoitusten mukaan niin ei ole ongelmia peltipoliisin kanssa.
Enpä oo minäkään sakkoja tolpasta ottanu, paitsi ulkomailla. Eihän se tutussa ympäristössä haittaa, mutta läheppä tonne jonnee maakuntiin oudoille teille. Nopeusrajoituskylttejä kun pihistellään eikä aina siis tiedä mitä vauhtia sais ajella kun eihän sitä nykyään tien leveydestä ja suoruudesta enää voi päätellä. Aja siinä sitten rajoitusten mukaan kun et tiijä mikä se on.
Se hyvä puoli noista tolpista että empä oo kertaakaan tutkan kans poliisia nähny tuossa tiellä 45 mitä oon suhaillu päivittäin jo 11 vuotta. Tolpat kun muistaa jo unissaan niin mikäpä tuossa ajellessa jos ei olis niin paljoo menijää.
Easy Rider
08.02.2016, 23:17
Ne ei tohi pistää sinne kuppavaaran tunneliin kameroita, kuten tokko muihinkaan. Tarvitaan vaan se yks rattitaapero kun röörissä kameran nähessään vetää hiilet kiinni, ennenku ees mittariinsa kattoo, ja takana on kohta kymmenen ratissauneksijan koslaa mytyssä ja tulipalo tunnelissa. Aletaan kysellä jo kenen idea tämä oli. Ei tasamaalla, palakoot paskat, voi ne aurata sivuun.
Se hyvä puoli noista tolpista että empä oo kertaakaan tutkan kans poliisia nähny tuossa tiellä 45 mitä oon suhaillu päivittäin jo 11 vuotta. Tolpat kun muistaa jo unissaan niin mikäpä tuossa ajellessa jos ei olis niin paljoo menijää. Siinä Nukarilla Nummenniityntiellä oli kerran puhallusratsia aamusta. Tiedä sitten kauan kaverit oli ollut siinä, mutta veikkaan olleeni aamun ensimmäinen asiakas. Piti kyllä hieman niille ihmetellä miten ne on tuollaiseen ihan kuolleeseen paikkaan laittanut puhallusratsiaa pystyyn kun siinä melko lähellä ois tuo tie 45, missä on pikkusen enemmän muuten liikennettä. Oiskohan tuosta aikaa joku reilu 5v voi olla enemmänkin.
savustin
09.02.2016, 13:05
Sain vuosi sitten kyselylomakkeen josta kävi ilmi kellonaika,nopeus,rekisterinumero ja paikka ,lapussa oli kaksi ruutua myönnätkö vai kiellätkö kielsin kun en ollut siellä päinkään tekoaikaan.Parinviikon päästä tuli lappu josta kävi ilmi mistä sakon saa noutaa ja mukana puhelin-numero pitää ilmoittaa kun menee,Soitin ja kyselin että miksi sakkoa ei lähetetä kuskille vaan omistajalle jonka olisi voinut kuvastakin päätellä vastaus oli yksinkertaisesti kuvalla ei ole väliä ajoneuvon omistaja vastaa aina sakoista.Pitkän väännön jälkeen sakko lähetettiin kuskille eikä asiasta sen jälkeen ole mitään kuulunut.
Tänään iltapäivällä ajoin liki koko kehä ykkösen ja liikenne sujui mallikelpoisesti. Yhdenkään tolpan kohdalla ei ollut "jarrut pohjaan" efektiä, oikeastaan ihan päinvastoin. Ite vedin vakkari päällä lukemassa 85 km/h todellista nopeutta koko pätkän ja ei tarvinnut jarrutella. Ehkä ruuhka-aikaan tilanne on toinen, siitä ei ole kokemuksia.
Entä sitten kun........
http://www.metro.fi/uutiset/a1387816416912
Toivottavasti ne tuossa rempassa tajuaisi poistaa myös vihdintieltä liikennevalot kehä 1:lle. Lisäksi voisivat hieman muuttaa sitä hämeenlinnantien liittymää kun lähdetään pohjoiseen päin. Siinä on melkoiset ruuhkat joka päivä.
ImacInnes
10.02.2016, 07:52
Joo, Kontulan risteyksessä on palanut vihreää kahdet liikennevalot jo ainakin 20 vuotta putkeen kehää pitkin Itistä kohti ajaville??? Nekin vois varmaan siirtää jo muualle hyötykäyttöön?
Tosin siinä kohtaa ei oo remonttia tiedossa, joten ei niitä kukaan asiasta päättävä huomaa, joten palavat varmaan toiset 20 vuotta?
t. Ismo Ämmä
Toivottavasti ne tuossa rempassa tajuaisi poistaa myös vihdintieltä liikennevalot kehä 1:lle. Lisäksi voisivat hieman muuttaa sitä hämeenlinnantien liittymää kun lähdetään pohjoiseen päin. Siinä on melkoiset ruuhkat joka päivä.
Easy Rider
11.02.2016, 21:43
Toinen mikä hämää on vihdintie pohjoiseen ja käännyt kolmoskehälle itään. Vihreä nuolivalo killottaa ajasta iäisyyteen. Mitään virkaa sillä ei ole.
Tulipa näistä nuolivaloista mieleen, minua ihmetyttää miksi Suomessa ei ylipäätään saa kääntyä oikealle punaisia päin, ja/ tai ei ole tehty paljon enemmän oikealle käännyttäessä liikennevalot ohittavia jakajia.
Kääntymisen oikealle pitäisi olla aina sallittua jos risteyksessä on "pyöreä valo" valon väristä riippumatta - jos ei ole erikseen lisäkilvellä kiellettyä ko. paikalla. Sujuvoittaisi ihan helvetisti liikennettä, eikä oikeasti huonontaisi liikenneturvallisuutta millään tavalla kun vaan porukka tiedostaa asian = oikealle punaisia päin kääntyvällä olisi pakollinen pysähtyminen, ja punaisen palaessa väistää kaikkia tielläliikkujia. Toimii monessa paikassa ympäri maailman oikein hyvin, mutta täällähän se ei tule kuuloonkaan.. :rolleyes:
ImacInnes
11.02.2016, 22:54
Jep.
Useita vuosia sitten tuttustuin tuohon käytäntöön Atlantassa USAssa. Ekan päivän jälkeen oli jo tottunut tuohon kun muutaman kerran torve soittivat takana. ;)
Sen jälkeen se meni ihan luonnostaan. Toimii.
t. Ismo Ämmä
Tulipa näistä nuolivaloista mieleen, minua ihmetyttää miksi Suomessa ei ylipäätään saa kääntyä oikealle punaisia päin, ja/ tai ei ole tehty paljon enemmän oikealle käännyttäessä liikennevalot ohittavia jakajia.
Kääntymisen oikealle pitäisi olla aina sallittua jos risteyksessä on "pyöreä valo" valon väristä riippumatta - jos ei ole erikseen lisäkilvellä kiellettyä ko. paikalla. Sujuvoittaisi ihan helvetisti liikennettä, eikä oikeasti huonontaisi liikenneturvallisuutta millään tavalla kun vaan porukka tiedostaa asian = oikealle punaisia päin kääntyvällä olisi pakollinen pysähtyminen, ja punaisen palaessa väistää kaikkia tielläliikkujia. Toimii monessa paikassa ympäri maailman oikein hyvin, mutta täällähän se ei tule kuuloonkaan.. :rolleyes:
Joo, Kontulan risteyksessä on palanut vihreää kahdet liikennevalot jo ainakin 20 vuotta putkeen kehää pitkin Itistä kohti ajaville??? Nekin vois varmaan siirtää jo muualle hyötykäyttöön?
Tosin siinä kohtaa ei oo remonttia tiedossa, joten ei niitä kukaan asiasta päättävä huomaa, joten palavat varmaan toiset 20 vuotta?
t. Ismo Ämmä
Ettei muuten olisi pelastusajoneuvoja varten? Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun tuli liuta paloautoja ym Kontulan suunnasta ja olivat liittymässä kehän itään menevään liikenteeseen siinä Myllypuron kohdalla, niin valot vaihto punaselle. Nyt kun mietin, niin onhan se varsin tympeä kiihdytyskaista liittyä jollain palokunnan tikasautolla liikenteeseen vaikka ruuhka-aikana :D
Toinen mikä hämää on vihdintie pohjoiseen ja käännyt kolmoskehälle itään. Vihreä nuolivalo killottaa ajasta iäisyyteen. Mitään virkaa sillä ei ole. Se on itseasiassa erittäin hyödyllinen. Nimittäin yhden kerran olen nähnyt sen pimeenä ja nämä helvetin urpot pysähtyy siihen punaisiin valoihin, mitkä on siis vihdintielle, eikä sille rampille.
Ettei muuten olisi pelastusajoneuvoja varten? Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun tuli liuta paloautoja ym Kontulan suunnasta ja olivat liittymässä kehän itään menevään liikenteeseen siinä Myllypuron kohdalla, niin valot vaihto punaselle. Nyt kun mietin, niin onhan se varsin tympeä kiihdytyskaista liittyä jollain palokunnan tikasautolla liikenteeseen vaikka ruuhka-aikana :D
No eihän se brankkareille tympeää pitäisi olla, jos vaan porukka väistäisi hälytysajoneuvoa kuten kuuluu. Tosin sekään ei aina tunnu luonnistuvan, kun katsoo miten pitkään ambulanssit ja pahimmillaan jopa paloautot saa usein odottaa ennenkuin tajutaan antaa tilaa takaa ohitulevalle sinivilkulle..
No eihän se brankkareille tympeää pitäisi olla, jos vaan porukka väistäisi hälytysajoneuvoa kuten kuuluu. Tosin sekään ei aina tunnu luonnistuvan, kun katsoo miten pitkään ambulanssit ja pahimmillaan jopa paloautot saa usein odottaa ennenkuin tajutaan antaa tilaa takaa ohitulevalle sinivilkulle..
Jos spotifyi (vai mikäs se nyt olikaan) soi 1000dB:n voimalla, ei voi kuulla sitä sireeniä ja jos eiyhtään kiinnosta peileistä, mitä takana tapahtuu ja aivot on jääny narikkaan, niin mitä muuta voi odottaa, kuin että siinähän jöpöttää hälytysajoneuvon edessä.... Toisille se on vain suorite, siinä kuin kusella käynti, toisille liikenne on aina seikkaulu, koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan...
Jos spotifyi (vai mikäs se nyt olikaan) soi 1000dB:n voimalla, ei voi kuulla sitä sireeniä ja jos eiyhtään kiinnosta peileistä, mitä takana tapahtuu ja aivot on jääny narikkaan, niin mitä muuta voi odottaa, kuin että siinähän jöpöttää hälytysajoneuvon edessä.... Toisille se on vain suorite, siinä kuin kusella käynti, toisille liikenne on aina seikkaulu, koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan...
Näinhän se kyllä on.. ja noita laput silmillä ja kuulokkeet korvilla ajavia tuntuu olevan käsittämättömän paljon :eek: Tuntuu välillä, että peilit on tehty autossa meikkaamista varten, eikä siksi että niistä seurattaisi mitä takana ja ympärillä tapahtuu :D
ImacInnes
12.02.2016, 09:52
Empä usko. Nykyjäänhän Kontulasta itäänpän käätyvillä on eritasoliittymä käytössään eikä valoja tarvita ja näin valot on ihan turhat.
Kyllä ne prankkaritkin pyrkivät ajamaan normi kaistoja oikeisiin suunntiin ja näin vähiten sekoittavat normi liikennettä. Eikä ne valoja tarvitse kun on omasta takaa.
Missäs tossa on lähin paloasema?
t. Ismo Ämmä
Ettei muuten olisi pelastusajoneuvoja varten? Jos en ihan väärin muista, niin sillon kun tuli liuta paloautoja ym Kontulan suunnasta ja olivat liittymässä kehän itään menevään likenteeseen siinä Myllypuron kohdalla, niin valot vaihto punaselle. Nyt kun mietin, niin onhan se varsin tympeä kiihdytyskaista liittyä jollain palokunnan tikasautolla liikenteeseen vaikka ruuhka-aikana :D
Soitin ja kyselin että miksi sakkoa ei lähetetä kuskille vaan omistajalle jonka olisi voinut kuvastakin päätellä vastaus oli yksinkertaisesti kuvalla ei ole väliä ajoneuvon omistaja vastaa aina sakoista.
Ei se kyllä noin mene, syyttäjän on osoitettava käräjillä että a) rikos on tapahtunut ja b) syytetty (omistaja) on syyllinen. Vaan mikäpä heitä kieltää budjettirahoja jouten tommoseen polttamasta, saahan sitä kiusaa tehtyä kun prosessi pitkittyy.
Kunnallinen pysäköintivirhemaksu (jonka omistaja joutuu viimekädessä maksamaan) on sitten eri asia, kun ei ole rikos vaan hallinnollinen maksu (vero). Niissä ei voi vedota perusoikeuksiin jotka perustuslaki, YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus ja Euroopan ihmisoikeussopmus meille jokaiselle täällä takaavat :rolleyes:
jostai just luin,että suomessa olis noin 900 tolppaa ja 90 kameraa