PDA

View Full Version : Toyota RAV4 hyvät ja huonot puolet


Pörö
24.01.2016, 20:48
Rouvalle puistomaasturia katsellut ja tollanen 2000 luvun alkupuolelta oleva 2.0l bensa rav4 olis sopivasti tarjolla, kertokaas mihin tuossa pitäis kiinnittää huomiota??
Tälläselle datsunin/pajeron hinkkaajalle nuo toyot on semist harmaata aluetta..

Tilley
24.01.2016, 22:20
(Moi vaan palstalaiset, olen jo jonkin aikaa lueskellut hienoa palstaanne ja oppinut paljon mutta nyt tuli aihe johon voisi olla itselläkin tietoa, niin rekisteröidyin.)

Meillä on rouvalla ollut -06 Rav4 nyt puolisen vuotta ajossa. Tämä on siis kolmannen sukupolven malli, 2001-2005 oli toinen sukupolvi. Toisen sukupolven mallissa on jatkuva neliveto viskokytkimellä keskitasauspyörästössä. Kolmas sukupolvi on pääosin etuveto, takavedon kytkentä takaperässä olevalla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Se on pitkälle automatisoitu, kuski voi kyllä kytkeä napista nelivedon pakkopäälle, mutta se kytkeytyy pois jo 40 km/h nopeudessa. Sitä suuremmissakin nopeuksissa automatiikka kytkee nelivetoa, jos etupyörät alkavat selkeästi luistaa.

Nojoo, mut kysyjää ei tainnut edes kiinnostaa neliveto-ominaisuudet, kyllähän näillä tiepohjilla joltisemmoisessa umpihangessa menee mut eihän nää mitään maastureita ole, maavara ainakin on aika huono jopa katumaastureiden mittapuulla ja joustovarat uskomattoman pienet.

Tyyppivika on pyöränkotelossa kulkevan polttoaineen täyttöputken ruostuminen. Sisälokasuoja ei ole tiivis ja päälle muodostuu hylly, joka kerää kuran ja ruostuttaa täyttöputken.

Meillä on automaattivaihteinen, ja siinä tyyppivika/ominaisuus on turvakytkimen väärä säätö, jolloin järjestelmä luulee että keppi ei ole P-asennossa ja moottori ei käynnisty. Kepin liikauttaminen auttaa.

Bensa maistuu tolle moottorille (automaatilla ainakin) ja siihen nähden tankki on pieni. Piripintaan tankaten 550 km saa rangeksi.

Muuten on kyllä hyvin toiminut ainakin tän ajan ja ainakin tän pääosin etuvedon kolmosversion ajo-ominaisuudet on varsinkin etuvetoisiin tottuneille sopivan ali-ohjaavan yllätyksettömät. Tällä kolmosversiolla liukkaissa risteyksissä tosin tulee seuraava ilmiö: kun lähtee kiihdyttämään kääntyen samalla -> etupyörät alkaa luistaa -> neliveto kytkeytyy mukaan -> perä karkaa sivulle -> ESP keskeyttää luiston. Mut tolla viskokytkin -kakkosella on varmaan tasaisempaa menoa.

Jos englanti taipuu, netistä löytyy valtavasti tietoa, sillä tämä on kätevästi niitä autoja, joita on myyty myös USA:n markkinoilla samanlaisena (tai no pitempi akseliväli ja isompi moottori siellä on). Paras sivusto on minusta rav4world.com, tässä esim. kakkossukupolven foorumi: http://www.rav4world.com/forums/76-rav4-2-second-generation-2001-2005-models/

-JoNe-
25.01.2016, 14:30
Mammalla vm. 2001 2.0vvti manuaali nurmikkomaasturi olluna alla nyt muutaman kuukautta. Takajarrusatulat ovat onnettomat... jos pahasti ruosteiset ni voi varautua uusimaan. Maksaa alle 90€/kpl.

Kulutus n. 8L paikkeilla ja nyt kovien pakkasten aikaan oli reilu 10L.

En osannu itekkään kyl kummemmin tutkia ennen ostoa. Testiä vaan et nelikko nappaa ku tekee ripeän lähön ja ettei mitään erikoisempia ääniä ku ajaa pientä rinkiä. Tuossa ei ainakaan oo mitää viivettä nelikossa verrattuna esim. C-RV. Pyörän laakerit kuulostella ku ne ei muistaakseni ollu ihan ilmaiset.

Moottorin häiriövalo sytty pakkasilla. Testerissä käytin ni molempia katteja herjas paskoiks. Käski sit puhdistaa ilmamassa-anturin. Sano että sen paskaisuus voi herjata katteja. Puhdistus ja nyt on toiminu ilman ylimääräisiä valoja.

Satula ja vikavalo ollu ainuut huolet toistaiseksi. Sanoisin hyvä ostos näin lyhyellä kokemuksella.

Pörö
25.01.2016, 18:57
Kiitokset näistä, aika hyviä kokemuksia on myös muualta kuullut joten melkeen tollaseen kallistutaan, toi nelikon toiminta miellyttää ainakin omaa mieltä..

Jhl
26.01.2016, 18:27
Kiitokset näistä, aika hyviä kokemuksia on myös muualta kuullut joten melkeen tollaseen kallistutaan, toi nelikon toiminta miellyttää ainakin omaa mieltä..

Manuaali vai automaattiko tulee? Automaatissa 01-03 oli Ecu ongelmaa, joka virheellisesti tulkitaan vaihteisto-ongelmaksi, kaverilla oli tällainen, Ecun korjaamalla tulee ḱuntoon.
Manuaalista voi rankassa käytössä 5-vaihteen siirtohaarukka ym. venähtää kulua, mutta korjattavissa laatikko paikallaan. Alkavan ongelman tunnistaa siitä että keppi liikkuu edestakaisin vedon mukana mutta vain viitosvaihteella. Tälläsellä tuli ajettua ja laatikko avattua, 6-8 tunnin homma korjata.

Pörö
26.01.2016, 19:08
Manuaalia ollaan katseltu vaikka automaatilla on mukavampi kylillä pyöritellä..

PH75
26.01.2016, 19:46
Ja kun pysyt 2005 vuosimallia vanhemmassa, eli mitä vanhempi rav4, niin parempi neliveto systeemi. Ensimmäisessä mallissa jopa keskilukko ja torsen perässä(tietyissä malleissa). Ja kakkosmallissakin luxury mallissa takaperässä torsen"lukko" 2003 vuoteen asti. Sen jälkeen tuli luistonestot yms. härpäkkeet . Makuasioitahan toki nämä, mitä varustetasoa kukin arvostaa :)