PDA

View Full Version : H-kaaviosta sekventiaali?


Kala92
22.01.2016, 15:39
Taas näitä hulluja ideoita päässäni pyörittelen, mutta asiaan. Eli kun nyt on pakko patrolliin loota vaihtaa entisen porsittua ja aloin miettimään, että kerran saa taas puottaa sen laatikon alas, niin tekis siihen jotain jännää. Tutkin nettiä hyvän tovin ja tulin siihen tulokseen, että tahdon sekventiaalivaihteiston :D Ongelmaksi muodostui, että onko olemassa mitään mekaanista koneikkoa millä tuommoisen setupin voisi suorittaa 5 loviseen askiin vai pitääkö tässä alkaa taasen soveltaa? Niin ja onko se sitten katulaillinen viritys vai onko vaihteenvalitsimeenkin olemassa joku pykälä?

Edit ja niin vielä kyseessä siis GR:n loota.

Nikuzai
22.01.2016, 19:21
Eikö lie räikkä shifteriä ainakin löydy normaalillekkin laatikolle

Muistelen joskus kuvan nähneeni jossain häristimessä missä vaihdelaatikko oli kovalla kepillä ja coe hytti, siinä oli vaijeri/tankovältteinen räikkä ja kepin pätkä lavan alla pystyssä


Vai tarkoitatko sellaista jossa vedetään keppi kokonaan taakse kuten polkupyörissä tangossa oleva vipu
Sellaisiakin on ainakin ralli autoissa, mutta varmaankin vaatii jos enemmän lootaa sisälle kuin vain kanteen kulissit

hutikka
22.01.2016, 23:00
Jonku corollan tms vaijeri vaihdevivustot keppeinnee,kynä,paperia ja muutama olut.. :D:D

Kala92
22.01.2016, 23:10
Selvittelin asiaa pitkin iltaa ja jos ei halua maksaa 1400€ 200sx vaihteiston muunnos osista, mitkä passaa tohon, niin ainut vaihtoehto on tehä ite. Selvitin hiukan lisää ja mahdollista toteuttaa joko pnematiikalla ja helvatanmoisella määrällä antureita -> ei hyvä. Eli pakko toteuttaa kahdella hiukan kestävämmällä karamoottorilla ja jollain ohjauspoksilla. Ohjaus sillein, että pakin saa suorilla silmään ilman mitään erillistä vipua -> todella nopea pakki-ykkönen onnistuu. Sama laulu vapaa aseennolla eli miltä tahansa vaihteelta saa laatikon vapaalle. Kaveri uhkas tehä piirikortin vaihdenäyttöineen, jos hoidan ite mekaniikkapuolen. Katsotaan mitä tulee, kuhan saan nyt ensikuussa moottorihuoneen kondikseen.

pee
22.01.2016, 23:12
Katteles miten Mercedeksen sprintshift toimii ... Siinähän taitas olla aika lailla kaipaamasi systeemi.

Kala92
23.01.2016, 11:19
Katteles miten Mercedeksen sprintshift toimii ... Siinähän taitas olla aika lailla kaipaamasi systeemi.

Oisko heittää jotain linkkiä, mistä saisi havainnollistavia kuvia ja tietoa? :eek:

FinnDRZ
23.01.2016, 12:30
Oisko heittää jotain linkkiä, mistä saisi havainnollistavia kuvia ja tietoa? :eek:

google.com

Kala92
23.01.2016, 13:36
Kokeilin kännykällä selaa hiukan laihoin tuloksin :D Kaavio on vaan väärä ja hiukan hankala sovittaa tohon lootaan. No eipä mitään, mallinnan idean ohjelmalla tos iltapuhteena ja katotaan, milta näyttää raadin mielestä. Alustava idea ois ristin muotoinen kaavio, missä eteenpäin tökkäys on isompi vaihde, alas pienempi, vasemmalle vapaa ja oikealle pakki. Laskin vaihtoajan olevan luokkaa puoli sekunttia esim vaidettaessa 1->2 ja 2->3 hiukan vajaa sekuntti riippuen vaihtajan jäykkyydestä.

Bj Andy
23.01.2016, 20:12
Hitaalta kuulostaa ja sitähän sähkökeppi aina on. Mutta mites raaka mekaniikka? Eli esim. Pyörivä putki mihin on leikattu kaikille siirtäjille oma ura joka aina pyöräytyksestä tekee uuden jutun...lienee paskempi idea kuin sähkö...:confused::D

Ja sähkö mahdollistaa automatiikkaa myös että sikäli parempi...

Mutis
23.01.2016, 20:47
Onneksi muillakin on yhtä levottomia ideoita kuin minulla. :)


Hitaalta kuulostaa ja sitähän sähkökeppi aina on. Mutta mites raaka mekaniikka? Eli esim. Pyörivä putki mihin on leikattu kaikille siirtäjille oma ura joka aina pyöräytyksestä tekee uuden jutun...lienee paskempi idea kuin sähkö...:confused::D

Ja sähkö mahdollistaa automatiikkaa myös että sikäli parempi...

Vähän samankaltaista ajatusta pyörittelin mielessä joskus vuosia sitten, poikkeuksena se, että etuveto ja vaihdekeppi alunperin kaapeleilla ohjattu. Ajatuksena kiekko mihin olisi jyrsitty urat mitkä ohjailisi liikkeitä.
Mitään koneistusmahdollisuutta tai taitoa ei ollut käytössä, joten homma jäi siihen.
Pieni epäilys myös siitä, että käytännössä kepin liikkeet olisi ollut pitkiä tai raskaita käyttää. Tai molempia.
Jos joku olisi sopivan (edullisen) sovelluksen kehittänyt, niin kai siitä google kertoisi.

hutikka
23.01.2016, 21:21
Ootko ajanu citikan c2 vts sähkövaihteilla?siinä on normi manuaaliloota mutta sähköohjatut vaihteet ja kytkin.
http://i43.photobucket.com/albums/e366/siwar72/C2%20useful%20pics/c3P_15z.jpg

bj45lava
23.01.2016, 21:54
Noissahan on tosiaan vaihderobotti normi keppisiirtäjämekanismin tilalla, kunnon kytkimenpolttaja toi systeemi...
Kerran tollaselle ajanut kun näytti r niin meni eteenpäin ja päinvastoin.

hutikka
23.01.2016, 22:22
Noissahan on tosiaan vaihderobotti normi keppisiirtäjämekanismin tilalla, kunnon kytkimenpolttaja toi systeemi...
Kerran tollaselle ajanut kun näytti r niin meni eteenpäin ja päinvastoin.

Joo kyl se vähän luistattaa kytkintä. Muutenki omaan mieleen hiukka kömpelö systeemi.
Kaveri suunnitteli joskus kilpa-autoosa solenoidia kytkimen työsylinterin tilalle ja nappia v-kepin nuppiin,en muista mihin se idea sitte kaatu..

Kala92
23.01.2016, 22:40
Kytkimen pidän jalalla ihan jo lakia noudattaakseni :D Päädyin nyt tuohon kahdella karamoottorilla toteutettavaan. En tänään ehtinyt viel Radnezin hallilla käydä mittaa kepin liikkeitä, mutta just lopetin sen vaihdelaatikon päälle tulevan palikan mallintamisen ja kohta jos sais mallinennettua sen vaihdekepukan. Saa nähä ehinkö tälle illalle(yölle) valmiiksi, mutta koitetaan :D

Rak
23.01.2016, 22:52
Imo isommalle vaihto vetämällä. Ainakaan itselle ei ole ollenkaan luonnollista kepistä työntämällä pistää isompaa. Nimimerkillä useita erilaisia tehastekosia edestakas heiluttamalla vaihtavia laatikoita ajaneena.
Kotona taitaa ollakkin yksi automatisoidun manuaalin käyttölaite.

Vaan tuossa normilootan sähkösekventalisoinnissa tullaan siihen että synkrot tarvii toiminta-aikansa ja tehassähköohjauksissa ohjainlaite huolehtii siitä. Mekaanisesti vois toimia sen puolesta paremmin.

Itse olen ajatellut asian tehtäväksi niin että otetaan automaattilaatikko, sovitetaan sen eteen normaali kytkin, asennetaan manuaalikoneisto käännetyllä kaaviolla, joko perinteinen tai sähköohjattu ja herätetään viritys henkiin ulkoisella öljypumpulla jolloin tuloksena on powershift- vaihteisto :-) Kytkimellä liikkeelle ja sitten ilo irti :D

Viipo
23.01.2016, 23:47
Ite oon tottunu jostakin syystä siihen, et löytyy se kytkinpoljin, ja sit kepin kaulusta nostamalla ja eteenpäin tuuppaamalla löytyy pakki, taaksepäin vetämällä pykälän vapaalta löytyy robottivaihtaja, ja siitä pykälä taaksepäin löytyy manuaalivaihtaja.
Oikeelle tökkimällä menee isommalle pykälälle, vasemmalle tökkimällä pienemmälle....

RIPAX
24.01.2016, 00:19
Mietiskelly ite kans lootan parantelua,olis käheetä ku ylämäessä tai mutaspoorissa vetelis vaan isompaa ilman et tarttis väkisin runtata sisään synkkojen huutaessa leipää. Mun mielestä se vaihtaminen ei nopeudu sillä et tekee erilaisen kaavion vaikka sekventiaali kivampi oliskin. Olihan ralli autoissakin suorakytkentä lootaa H-kaaviolla ja on vieläkin. En tiijä millaset lootat on uusissa WRC autoissa mut arvailisin et jonkinlainen robotisoitu suorakytkentä laatikko. Mulle kelpais hyvin sekventiaali suorakytkis,en tiijä vaan onko semmosia saatavilla edes mitenkään järkevään hintaan,lähin taitaa olla Tremecin kisa-aski mut nissä ei oo sopivia välityksiä,tiuhin ykkönen on jotain pikkasen päälle kolmen ku meikäläisen kotterossa pitää olla yli neljän. Eikä nekään mitään halpoja ole,sithän rataspaketteja tekee jotkut pajat mut johki Tojotan lootaan neki maksaa sen verran et ei taida kynnet pystyä.

Rak
24.01.2016, 09:40
Ite oon tottunu jostakin syystä siihen, et löytyy se kytkinpoljin, ja sit kepin kaulusta nostamalla ja eteenpäin tuuppaamalla löytyy pakki, taaksepäin vetämällä pykälän vapaalta löytyy robottivaihtaja, ja siitä pykälä taaksepäin löytyy manuaalivaihtaja.
Oikeelle tökkimällä menee isommalle pykälälle, vasemmalle tökkimällä pienemmälle....

Omalla osalla vitsi piilee siinä että en muistaakseni ole koskaan ajanut sellaisella robotiikalla tms. jossa pykälä suurenis taaksepäin :) Toistakymmentä erilaista sellaista kepukkaa tullut hämmennettyä mutta kaikki on ollu väärinpäin!
Omaksi jos sellainen tulis niin saattais mikrokytkinten johdot vaihtua ristiin hyvin äkkiä :)

Mietiskelly ite kans lootan parantelua,olis käheetä ku ylämäessä tai mutaspoorissa vetelis vaan isompaa ilman et tarttis väkisin runtata sisään synkkojen huutaessa leipää. Mun mielestä se vaihtaminen ei nopeudu sillä et tekee erilaisen kaavion vaikka sekventiaali kivampi oliskin. Olihan ralli autoissakin suorakytkentä lootaa H-kaaviolla ja on vieläkin. En tiijä millaset lootat on uusissa WRC autoissa mut arvailisin et jonkinlainen robotisoitu suorakytkentä laatikko. Mulle kelpais hyvin sekventiaali suorakytkis,en tiijä vaan onko semmosia saatavilla edes mitenkään järkevään hintaan,lähin taitaa olla Tremecin kisa-aski mut nissä ei oo sopivia välityksiä,tiuhin ykkönen on jotain pikkasen päälle kolmen ku meikäläisen kotterossa pitää olla yli neljän. Eikä nekään mitään halpoja ole,sithän rataspaketteja tekee jotkut pajat mut johki Tojotan lootaan neki maksaa sen verran et ei taida kynnet pystyä.

Juurikin suorakytkentä taitaa olla se sana sekventaalien ja minkä tahansa manuaaliperiaattella toimivan laatikon nopeaan vaihtamiseen. Automatisoidut manuaalitkin haukottelee vaihtamistilanteessa jos äly pelaa suunnitellusti, em. synkrot vaatii aikansa.
Se kytkimen polkeminen siitä pitäisi pois saada jos haluaa katkotonta vetoa.

Mutta että kohtahan me tiedetään miten se pelaa normilootalla :)

Kala92
25.01.2016, 15:21
Laitoin ne mallinnetut palikat tonne projektikertomuksen jatkoksi. Kuinka nopeasti synkrot kestää teoriassa vaihtaa vaihdetta, tai siis onko siihen joku aika, mitä se vaihteenvaihto ei sais mielellään alittaa?

RIPAX
26.01.2016, 00:24
Laitoin ne mallinnetut palikat tonne projektikertomuksen jatkoksi. Kuinka nopeasti synkrot kestää teoriassa vaihtaa vaihdetta, tai siis onko siihen joku aika, mitä se vaihteenvaihto ei sais mielellään alittaa?

Riippuu pyörintä erosta se vaihtoaika,tietty keppi voimastakin kun väkisin survomalla nopeutuu. Öljyn laatukin vaikuttaa.

nurtsa
26.01.2016, 05:06
Omassa kilpa escortissa on tehty syncro laatikko niin melkeen joka vaihdolla rusahtaa. Pääsin kokeilemaan kytkyllä varustettua escorttia niin on tosi iso ero vaihtamisessa. Patrollissa on kuitenkin paljon enemmän rautaa kuin Voortin isossa laatikossa. Kyllähän nytkin voit vetää ykköseltä kakkoseen ja kolmosesta neloseen yhtä nopeasti kuin tolla sekventaali kepillä. Epäilen vaan että tuuttaa varattua.

nurtsa
26.01.2016, 06:06
Lähinnä tarkotan että yleensä se hitaus tulee laatikon sisältä

Nikuzai
26.01.2016, 08:48
Jos karamoottorilla toteuttaa niin eikö ole vaarana, et on hampaat vastakkain?

Karamoottori ei taida tossa vaiheessa kysellä onko kolot kohdakkain vaan survoo siihen väli lihalle väkisin ja jostain särkyy


Ilma ois siirtelemiseen parempi jossei ole kohdalla niin liikepysähtyy ja kytkintä nostettaessa poksahtaa vaihde paikalleen


Eikös sen vuoksi ralliautoissa ole syncronoimattomat laatikot, ettei ole vaaraa hampaiden vastakkain pysähtymisestä/nopeudentasaantumisesta

Kala92
26.01.2016, 09:01
Karamoottorit on asemantureilla olevia, eli ei ole vaarana väkisin väärään väliin meno. Logiikka saa tiedon, että sylinteri ei mene asemaansa-> vetää laatikon takaisin vapaalle, tai ainakin yrittää. Tämä siis sillon jos esim laatikon sisältä särkyy jotain.

Kuvitteleppa kuin hankala on toteuttaa pneumatiikalla kyseinen systeemi. Ei ole kahdella sylinterillä mahdollista, vaikka miten yrittäisi. Ja pneumatiikan asema-ajo vaatisi helkkarinmoisen määrän antureita. Toisinkuin tuo karamoottori laskee vain kierroksia ja on sääsuojattu paketti. Tiedä sitten, kukin tietenkin toteuttaa tyylillään ja voihan se olla, että joku toinen saisi pneumatiikalla paremman tuloksen :D Mutta itsella on toi logiikan kanssa leikkiminen tutumpi juttu kuin pneumatiikan kanssa.

HeikkiH
26.01.2016, 09:17
Kuvitteleppa kuin hankala on toteuttaa pneumatiikalla kyseinen systeemi. Ei ole kahdella sylinterillä mahdollista, vaikka miten yrittäisi. Ja pneumatiikan asema-ajo vaatisi helkkarinmoisen määrän antureita.

Onnistuu yhdellä anturilla ja kahdella sylinterillä, tosin sylinterien pitää olla kolmekammioisia.

edit/ Eikun nyt pitääkin miettiä noit sylintereitä että miten ne meni... Yhdellä anturilla kuitenkin, eli Hall-anturi haistelee vivuston asentoa. Tarvii ohjaimen kuten nuo lineaarimoottoritkin, mutta siihen ohjelmaan on hyvä sitten tehdä aikaraja kytkennälle ettei väkisin sorvaa pykälää päälle.

edit2/ Kolmekammionen sylinteri, mutta sikäli spesiaali että männät eivät ole kiinni männänvarressa vaan liikkuvat siinä. Ja riippuen halutusta asennosta, mäntä ottaa kiinni männänvarren olakkeisiin, joko jomman kumman männän päätyyn paine jolloin saadaan eteen/taakse liike, ja mäntien väliin paine niin saadaan keskitys.
Tuommoinen sovellus on Scanian Opticruisessa vaihteen pituussiirrossa.

J0hannes
26.01.2016, 12:39
http://www.ebay.com/sch/Pneumatic-Cylinders-/67010/i.html?_from=R40&_nkw=tandem&_sop=15

Noihin tandem sylintereihin saa kyllä anturointia niin että päätä alkaa särkemään. Pneumatiikalla yhdistyisi voima, nopeus toimintavarmuus.

Kuten tuossa aikaisemmin sanottiin, niin vauhtiahan noissa saa säädettyä virtausventtiileillä.

Kala92
27.01.2016, 08:02
Selvittelin hiukan asiaa ja melkein sama olisi toteuttaa pneumatiikalla. Asema-ajossa oli jotain eroa, mutta ei nyt mitään, mitä ei logiikalla saisi säädettyä. Ainut ero olis, että pneumatiikkasta pitäs sylintereistä laskea paineet kun pykälä ois silmässä, että ei söis siirtäjän haarukkaa. Kummassakin puolensa, sähköllä saan vaihdettua vaihteet vaikka auto ei ole käynnissä, jos vaan akussa piisaa kapasiteetti. Pneumatiikka vaatisi erillisen ilmasäiliön ja kompuran, mutta tällöin vaihteiden vaihto onnistus myös auton ollessa sammuksissa. Luotettavuus menee aika tasan, molemmissa kuitenkin tulisi olemaan logiikkaboksi.

smgt
27.01.2016, 08:38
Viairin tupla kompurat takapoksiin ja ilmajouset samalla rautojen tilalle

Kala92
27.01.2016, 09:06
Pitäs löytää viel se maksumies ja aikaa tehä, mutta nyt on liian kiire saada auto ajoon :D Polte on meinaan kova! Vaihdelaatikko nyt on helppo testata ja säätää irtaallaan, niin senkun pultaa kiinni. Ajelee vaan ton nykysen palasiksi pahimpaan poltteeseen.

Kumpumäen seppä
28.01.2016, 18:14
Mä suunnittelin yhteen autoon kanssa tuollaista muutosta. Vaikka logiikat ja paineilmat on työssä arkea, niin olisin tehnyt tuosta täysin mekaanisen. Eli keppiin olisi tullut räikkä-mekanismi, joka keppiä eteenpäin työnnettäessä olisi siirtänyt levyä pykälän verran eteenpäin. Keppiä taaksepäin vetäen levy olisi sitten liikkunut pykälän taaksepäin. Tuohon levyyn olisi sitten kiinnitetty erilliset levyt, joissa olisi ollut laakerin mentävät mutkalliset urat. Kepin eteen taakse liikkeelle oma ura, ja kepin sivuliikkeelle oma ura. Esim. 1 -> 2 vaihtaessa pelkästään eteen-taakse urassa olisi mutkat. 2 -> 3 vaihtaessa eteen taakse ura siirtäisi kepin ensin vapaa asentoon, sitten sivusiirtoura tekisi sivuttaisliikkeen ja sen jälkeen eteen taakse ura tekisi sitten vaihde päälle siirron. Sain suunniteltua silloin mielestäni toimivan mekaniikan, mutta siitä tuli niin monimutkainen, etten jaksanut alkaa sitä toteuttaa. Räikkä mekanismi olisi tullut aika hankalaksi, kun siinä tilanteessa, että vaihde ei menekkään kunnolla päälle, pitää pystyä palautumaan vapaa asentoon ja yrittää uudelleen. Eikä se nyt muutenkaan ihan helppo olisi tehtäväksi.

estate
29.01.2016, 09:59
Rumpuvaihtajahan noissa yleensä on, loppujen lopuksi aika simppeli
https://www.youtube.com/watch?v=QCLCR93RXvs
http://www.iagperformance.com/KAPS-R4-Sequential-6-Speed-Gear-Box-Conversion-Kit-p/kapsr4.htm

http://i562.photobucket.com/albums/ss63/rwalter83/sequenziale2wd019.jpg

http://i562.photobucket.com/albums/ss63/rwalter83/sequenziale2wd011.jpg

Rattiläpysköillä käskytettäessä yleensä paineilmasylkky hoitaa siirtotangon liikuttelun
http://static.race.fi/media/qmpad_1.jpg

Suorakytkentä oltava jos meinaa ilman kytkimen polkemista vaihtaa. Synkrolaatikon kanssa on käytettävä kytkintä ja sitten on sama veivata keppiä sivuttainkin. Tai kyllä synkrolaatikollakin pystyy ilman kytkintä vaihtamaan, mutta on hidas (nopeammin ja varmemmin onnistuu kytkintä polkemalla) ja synkrot menee äkkiä p**kaksi. Ja synkrolaatikossa en näe taas mitään iloa eteen-taakse heiluteltavasta kepistä, se laatikko ei muutu yhtään nopeammaksi vaihtaa. Ja jos sekaan sotketaan pneumatiikkaa/sähköä ja kuski kuitenkin polkee kytkintä niin entäs tilanne, jos kuskin kytkinjalka on nopeampi kuin vaihteensiirto? Niin kun voi käydä ihan mekaanisen kepin kanssakin. Silloin kuski yleensä osaa olla lykkäämättä väkisin pykälää päälle kun tuuttaa varattua, paineilmasylkky varmaankin lykkää rutinoista huolimatta pykälää päälle.

Isommalle vaihto keppiä vetämällä ja pienempää eteenpäin tuuppimalla.

Kala92
29.01.2016, 10:40
Rumpivaihtajan joo katoinkin läpi, mutta hiukkasen hankala toteuttaa tässä tilanteessa.

Ja hiukan selventääkseni, en ole tekemässä mitään suorakytkentälaatikkoa vaan ihan kytkimellä vaihteet sisään. Tämä sen takia, että katsastus näin vaatii. Vaihdekeppi voi olla kokonaan sähköinen, koska hätätilassa vedon saa pois, lykkäämällä jakoskin vapaalle ja se yhteys kuitenkin on mekaaninen (ihana tämä trafin pykäläviidakko :D )

Lisäsyyn sain tähän muutokseen, kun istutin emännän kuppipenkkiin. Hän minua 10 cm lyhyempi, ja olipahan mielenkiintoinen asento, mistä joutu vitosen tai pakin sorvaa sisään. Vyöt tiukalla tällaisella 175 cm lyhyelle keppi tulee liian paljon sivulle ja suuret liikeradat kepissä ei helpota asiaa.

Sähköllä toteutettaessa jos ei vaihde mene silmään, eli karamoottori toteaa jerkun loppuvan, se vetää vapaalle. Laskeskelin tuossa nuita voimia ja totesin sen olevan mahdollista toteuttaa niin, että jos ihminen saa työnnettyä vaihteen silmään voimalla x ja moottori lopettaa työnnön kun voima on yli 1000N, niin se mihin moottori lopettaa vastaa 58N voimaa kepin päästä. Tuollaisella voimalla ei saa vaihdetta väkisin silmään.

Vaihtoajassa ei välttämättä hirveitä voiteta, mutta saapahan sporttisen fiiliksen nykiessä keppiä ees taas ja jollainhan se kylähullun maine on pidettävä yllä :D

estate
29.01.2016, 12:06
Uuh teknisiä vimpaimia ja kylähulluja :D
Minä samantyylisen ongelman edessä tyydyin muokkaamaan keppiä. Jatkoin keppiä alapään siirtohaarukoita käyttävän "mollukan" ja nivelen väliltä pari senttiä ja nostin nivelen kuppia saman verran ylöspäin. Vaihdevälit lyheni ja keppiä taivuttamalla sai lähemmäs kuskia.
Mitäs jos lyö sen oman kepin vallan poikki ja liittää siihen nysään vaijerit ja uusi keppi vaikka siirrettävään telineeseen? Pitkät vaijerit niin saa nostaa kepin vaikka takapenkille tai ratin viereen :D

Kala92
29.01.2016, 12:42
Uuh teknisiä vimpaimia ja kylähulluja :D
Minä samantyylisen ongelman edessä tyydyin muokkaamaan keppiä. Jatkoin keppiä alapään siirtohaarukoita käyttävän "mollukan" ja nivelen väliltä pari senttiä ja nostin nivelen kuppia saman verran ylöspäin. Vaihdevälit lyheni ja keppiä taivuttamalla sai lähemmäs kuskia.
Mitäs jos lyö sen oman kepin vallan poikki ja liittää siihen nysään vaijerit ja uusi keppi vaikka siirrettävään telineeseen? Pitkät vaijerit niin saa nostaa kepin vaikka takapenkille tai ratin viereen :D


Mitäs jännää siinä ois, kaikki osatkin sais jo valmiina ja oma käde(ttömyyden) jälki jäis kokonaan pois :D Ei kato kun tästä on nyt saatu näinkin paljon keskustelua aikaiseksi, niin tottakai tämä pitää viedä maaliin. Vaikka vain todetakseen: Eihän tämä prkl toimi!

Oisin mielummin halunnu tehdä etuakselille sen tukivarsien välille tulevan varren toteutuksen lisäjoustojen tuomiseksi, mutta inssin kanssa todettiin se aivan liian kalliiksi toteuttaa laillisesti :(

tdi
30.01.2016, 04:44
Mites automaatti? Löytyy sellasii jotka kestäis tehooki.:)

veijon-esso
30.01.2016, 09:03
Mites automaatti? Löytyy sellasii jotka kestäis tehooki.:)

Ei pysty antaa kytkinpommia spoorissa. :D

Kala92
30.01.2016, 14:19
Mites automaatti? Löytyy sellasii jotka kestäis tehooki.:)

Kallis :( Semmonen turbiini, joka pitää noi tehot takana maksaa jo sen verran, et saan tähän sillä rahalla kaikki osat(?)
Enkä tosiaan ole perehtynyt tuohon tomaatin sielunelämään oikeastaan ollenkaan. Pysyn mielummin noissa suuttimissa ja dieselpumpuissa, mitä tulee hienomekaniikan hieromiseen :D

Rak
30.01.2016, 22:50
Rumpivaihtajan joo katoinkin läpi, mutta hiukkasen hankala toteuttaa tässä tilanteessa.

Ja hiukan selventääkseni, en ole tekemässä mitään suorakytkentälaatikkoa vaan ihan kytkimellä vaihteet.

Kyllä siinä suorakytkyssäkin se kytkin on, sitä ei vaan tarvi käyttää vaihtaessa.
:-)

Kala92
30.01.2016, 23:34
Kyllä siinä suorakytkyssäkin se kytkin on, sitä ei vaan tarvi käyttää vaihtaessa.
:-)

Tiedossa on joo, mutta tarkotinkin just sitä, että pitää jokaisella vaihdolla käyttää kytkintä :rolleyes:

Rak
31.01.2016, 10:07
Mitä se katsastus sitten vaatii? Vaihteet on pakko vaihtaa kytkimellä vai mitenkä?
Itse en ole kuullut mistään pykälistä aiheeseen liittyen, mutta eipä ole ollut tarvetta perehtyä aiheeseen.

Saahan sillä suorakytkylläkin kytkintä polkea vauhdissakin jolloin se veto katkeaa.

Kala92
31.01.2016, 11:22
Ehtona on, että kun on kerran alunperinkin ollu mekaaninnen kytkin, niin ei saa vaihtaa sähköllä toimivaksi. Ellei käytä jonkun autovalmistajan liikenteeseen hyväksyttyä järjestelmää.
Sama juttu periaatteessa kuin sen vapaalle saamisen suhteen jos jotain tapahtuu, mutta se oli jotenkin inssin oma tulkinta. Eipä tuolla väliä kun jakoaskin saa kuiteskin vapaalle.

Rak
31.01.2016, 11:50
Mielenkiintoista.
Inssin mieliksi kytkimen varmastikkin pystyis toteuttamaan sillä tavalla että se poljin jäis sinne lattialle. Ja itse sen siellä tarkkaa ajoa varten pitäisin joka tapauksessa.

Tulipa mieleen 80-luvun autolehdissä mainostettu jälkiasennus-alipainetoiminen kytkin kaasuläpällisiin moottoreihin. Kun läppä on kiinni, alipaine vetää kytkimen auki, kaasua painaessa se sitten jossain kohti lopsahtaa kiinni :)

Easy Rider
07.02.2016, 23:13
Tutkikaa NSU Ro80 systeemiä, alipainekytkimen osalta.

JaWa:ssa hoiti polkimen vapaaliike kytkimen irroituksen ennen vaihteensiirtoa, riitti kun löysää kaasusta vaihtaessa.

offroadjouni
08.02.2016, 07:25
Ehtona on, että kun on kerran alunperinkin ollu mekaaninnen kytkin, niin ei saa vaihtaa sähköllä toimivaksi. Ellei käytä jonkun autovalmistajan liikenteeseen hyväksyttyä järjestelmää.
Sama juttu periaatteessa kuin sen vapaalle saamisen suhteen jos jotain tapahtuu, mutta se oli jotenkin inssin oma tulkinta. Eipä tuolla väliä kun jakoaskin saa kuiteskin vapaalle.Olisko tästä jotain mustaa valkoisella lakipykälistä tai Trafin ohjeista? En oikein sulata ajatusta että kytkimen toimintaa ei saisi muuttaa.

Kala92
08.02.2016, 12:45
Matti voi varmaan valaista lisää asiasta. Nämä ohjeet tuli konttorilta ja niiden mukaan toteutus.

baxxter
08.02.2016, 22:52
Olisko tästä jotain mustaa valkoisella lakipykälistä tai Trafin ohjeista? En oikein sulata ajatusta että kytkimen toimintaa ei saisi muuttaa.
"Muutokset eivät saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia"
Mun mielestä ihan omasta päästä rakennettu sähkökäyttöinen kytkin kuuluu tuohon yllämainittuun.

J.Niemi
14.02.2016, 01:20
"Muutokset eivät saa oleellisesti heikentää ajoneuvon liikenneturvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia"
Mun mielestä ihan omasta päästä rakennettu sähkökäyttöinen kytkin kuuluu tuohon yllämainittuun.
Tuollaseen satuin törmään tänään naamakirjas
https://www.facebook.com/ProjectSnowWhite/videos/917732931638279/

Kala92
30.06.2016, 22:01
No nyt tarviisi hiukan jeesiä osien hankinnassa. Mistä helv... saan kolme komiasentosylinteriä? En äkkiseltään tästä uudeltamaalta ainakaan löytänyt lafkaa joka osaisi auttaa asiassa, tai sitten ei vastattu s-postiin :mad:
Eli tarviisin kolme sylinteriä missä on isku sen 80mm yhteensä eli 40mm+40mm vai miten se nyt näis ilmoitetaan. Kuiteskin asemat mihin se pitäs saada topattua olisi 0mm, 40mm ja 80mm. Ketä osaa neuvoa semmosen pneumatiikkalafkan, mistä noi sais?

smgt
01.07.2016, 05:56
Miten pitkälle sylinterille sulla on tilaa?

Kala92
01.07.2016, 13:55
Teoriassa mahtuu 20cm sylinterit. Siis varsi sisässä. Jos tiukille menis, niin kyllähän tuo kardaanitunneli rälläkällä suurenee.

Jappi
01.07.2016, 14:42
No nyt tarviisi hiukan jeesiä osien hankinnassa. Mistä helv... saan kolme komiasentosylinteriä? En äkkiseltään tästä uudeltamaalta ainakaan löytänyt lafkaa joka osaisi auttaa asiassa, tai sitten ei vastattu s-postiin :mad:
Eli tarviisin kolme sylinteriä missä on isku sen 80mm yhteensä eli 40mm+40mm vai miten se nyt näis ilmoitetaan. Kuiteskin asemat mihin se pitäs saada topattua olisi 0mm, 40mm ja 80mm. Ketä osaa neuvoa semmosen pneumatiikkalafkan, mistä noi sais?

En nyt tiedä miten olet tuon suunnitellut mutta itse tekisin jousipalautteisilla sylintereillä (kaksi vastakkain, jouset vetää vapaalle) ja iskunpituus tuon vaihtoliikkeen mukaan säädettynä ettei jää painamaan siirtäjää vaihde päällä.

smgt
01.07.2016, 19:23
Sitä minäki että kaks sylinteriä peräkkäin. Sillon saa kolme asentoo. Mutta ite laittasin kaks toimiset niin saa molempiin suuntiin säädöt ja voimat.

HeikkiH
01.07.2016, 19:26
Vasemmalla on ihan vaan kaks sylinteriä perät vastakkain, mutta tuo oikean puolen ratkaisu vaikuttaa kohtuu mielenkiintoiselta.

http://rignitc.com/wp-content/uploads/2014/02/pne-6.png

Kala92
01.07.2016, 22:08
Oikeen puoleista haettas, mutta tarkemmin kun miettii, niin menishän se kahdella toisiinsa pultatulla. Kaksitoimisiahan niitten tulisi olla.

Nikuzai
02.07.2016, 07:29
Oikeen puoleista haettas, mutta tarkemmin kun miettii, niin menishän se kahdella toisiinsa pultatulla. Kaksitoimisiahan niitten tulisi olla.


Tai sit sellainen kun ilmaohjatussa hydrauliikka lohkossa on,
siellä on 1 jousi joka keskittää, kun paineet katoaa, samalla tulisi automatiikka jos vaihteen siirtäjä ei pidä kiinni jolloin paineiden hävitessä vaihtaa vapaalle, ainoo ettei voi jättää seisomaan vaihde päällä,
mut mun mielestä pysäköintijarru on pysäköimistä varten

smgt
02.07.2016, 10:47
Tuolla kolmiasentosella sylinterillä pos1->pos2 voi olla hias ja voimaton, kun siellä on vastapainetta.
Riippuu tosin männän varren halkasiasta.

Meillä töissä on käytetty kahta sylinteriä perät vastakkain silloin kun on ilmatoimiset sylinterit. Hyde hommat sitten yhellä, kun se ei ole puristuvaa ja saa sen myötä tarkat liikkeet ja pysäytykset.