View Full Version : Työkkäri kelkka tai mönkkäri hakuses.....
Hitaamman omaavat laitelkaa kokemuksia....
Ilma vai vesi kiertonen......
Vesikiertosella ilmeisemmin ongelmia jäällä jos ei lumipölyä jäähdyttimiin astinlautojen alle......
Sähkösestä pakista myös kuultua.....Menee päälle muttei enää suostu kone pyöriin oikeinpäin....
Sais myös olla hidas ja nopee eteenpäin ja toki myös pakki.....
Pitkällä ja leveellä matolla.....
Ja uusia ei tarvii ehdotella.... kelpaa vain hyvän hita/laatusuhteen omaavat..
Ja toki mönkkärin omaavat.....talvella niitä raakoihin töihin ja kalastukseen käyttävät kertokoon myös kommenttinsa.....
Eli työkkärikelkka vai mönksy........Tosin riippuu lumen määrästä mitä sattuu oleen näillä leveyspiireillä talvisin......
Vanha Lynx 5900. Pitkä ja leveä tela, eli 50 cm leveä. Moottorina iki-iäkäs ja kestävä Rotax 503. Kolso ajettava, mutta jos telasto ja matto kunnossa, niin kiskoo autojakin ojasta. Ja jos Syncro niin öljyt pitäs joka vuosi vaihdella tai ainakin tarkastaa laatikon öljyjen taso.Se on tarkka niiden suhteen. Semmosella on tullu joskus vedettyjä isojakin kuormia,tälle talvelle vaan polttopuita ajellut.
Missäpäin aikomus laitetta käyttää? Eteläsuomen lumimäärillä äkkiseltään mietittynä mönkijällä pitkä käyttöaika vuodessa, ja talvella ei välttämättä niin paljoa lunta etteikö pärjäisi.
Olen kohta kaksi vuosikymmentä kelkkailua harrastanut, mutta myös mönkijöitä oikeassa työkäytössä käyttänyt. Eli kelkoista paljon kokemusta ja mönkijöitäkin käyttänyt muuhun kuin hupiajoon, niin niiltä taustoilta tuo ajatus heräsi. Vähälumisessä metsässä se vähäisessä hötölumessa kyntävä kantomagneetti ei välttämättä ole ideaali ratkaisu, vaan mönkijä telasetillä voisi olla paikallaan.
Missäpäin aikomus laitetta käyttää? Eteläsuomen lumimäärillä äkkiseltään mietittynä mönkijällä pitkä käyttöaika vuodessa, ja talvella ei välttämättä niin paljoa lunta etteikö pärjäisi.
Olen kohta kaksi vuosikymmentä kelkkailua harrastanut, mutta myös mönkijöitä oikeassa työkäytössä käyttänyt. Eli kelkoista paljon kokemusta ja mönkijöitäkin käyttänyt muuhun kuin hupiajoon, niin niiltä taustoilta tuo ajatus heräsi. Vähälumisessä metsässä se vähäisessä hötölumessa kyntävä kantomagneetti ei välttämättä ole ideaali ratkaisu, vaan mönkijä telasetillä voisi olla paikallaan.
Möksä käyttöön..
Puumala- Imatra - LPR akselille......Ei tosiaan ehkä niin suurta tarvetta alaspäin eli LPR suuntaan...... Eli Puumala - Imatra korkeuksille... jäätyneen veden ääreen....Sattu oleen lunta mitä sattuu.....Ja mettäsäkin pitäisi pärjätä reen kanssa......Ja jäätietietäkin olisi hyvä aurailla....noin 300m..Ja saares n.500m .ns. saareen tehtyä tietä. Koita nyt valita näistä lähtökohdista.....:D :D :D
Ja tosin kaikki ei mahdu samaan värkkiin/pakettiin......aura vehkeet löytyy erikseen...jos tarvis vaatii.....Ja jäätie kantaa.....:D :D :D
Missäpäin aikomus laitetta käyttää? Eteläsuomen lumimäärillä äkkiseltään mietittynä mönkijällä pitkä käyttöaika vuodessa, ja talvella ei välttämättä niin paljoa lunta etteikö pärjäisi.
Olen kohta kaksi vuosikymmentä kelkkailua harrastanut, mutta myös mönkijöitä oikeassa työkäytössä käyttänyt. Eli kelkoista paljon kokemusta ja mönkijöitäkin käyttänyt muuhun kuin hupiajoon, niin niiltä taustoilta tuo ajatus heräsi. Vähälumisessä metsässä se vähäisessä hötölumessa kyntävä kantomagneetti ei välttämättä ole ideaali ratkaisu, vaan mönkijä telasetillä voisi olla paikallaan.
Niin tai laita tuommonen pikkunen Suzuki SJ. Vähän kun parantelee maasto-ominaisuuksia, koukku persiiseen ja mönkijän kärry. Ei tarvi mönkijöitä. Tuolla SJ:llä menee sinne mihin mönkkärilla en lähtis. No tuosta Suzukista ei kokemusta niinkään monilta vuosilta, mutta kelkoista 30-40 vuotta. ja onhan nuita mönkijöitäkin tullut ajettua,niin työ- kuin muussakin hommissa. Mutta sehän se on että,niinkuin yllä todettu, eli käyttötarve ja luonnonolosuhteet sen ratkaisee.
Niin tai laita tuommonen pikkunen Suzuki SJ. Vähän kun parantelee maasto-ominaisuuksia, koukku persiiseen ja mönkijän kärry. Ei tarvi mönkijöitä. Tuolla SJ:llä menee sinne mihin mönkkärilla en lähtis. No tuosta Suzukista ei kokemusta niinkään monilta vuosilta, mutta kelkoista 30-40 vuotta. ja onhan nuita mönkijöitäkin tullut ajettua,niin työ- kuin muussakin hommissa. Mutta sehän se on että,niinkuin yllä todettu, eli käyttötarve ja luonnonolosuhteet sen ratkaisee.
4WD Toyota Hiacen kanssa joka on saariautona....... Ja pääsee pilkkiin kopista......:D :D :D Ja tällä ei aurailla....
Muilla vehkeilla hoidetaan aura hommat....
Silti tekis mieli päästä talviaikaa jäälle nopeesti ja varmasti uusia verkkopaikkoja löytään.....:D :D :D
Eikä huonojen kelien aikaan kun jäätie ei kanna ole mukavaa kiskoo ahkioo suksilla......:D :D :D
Ja riittävän kevällä tai syksyllä kun ei ole asiaa kuin ilmatyynyaluksella tai ambifiolla......:D :D :D Jos edes tarvii silloin liikkuu......:D :D :D
Virta paikka välis.....:D :D :D.....Kiertääkin sen pääsee mutta pitkän kaava mukaan.....
Mönkijä,4wd,saa kesälläkin harrastaa,muutaman kelkan omistaneena vitutti vaan kun kesän seisoivat,mönkijällä ois ollu ympärivuoden käyttöä.vaikka sitten hupiajelua,mutta niinhän se kelkallakin on suurimmaksi osaksi talvea,mönkijää pystyisi käyttämään kesät talvet.mun mielipide.
4WD Toyota Hiacen kanssa joka on saariautona....... Ja pääsee pilkkiin kopista......:D :D :D Ja tällä ei aurailla....
Muilla vehkeilla hoidetaan aura hommat....
Silti tekis mieli päästä talviaikaa jäälle nopeesti ja varmasti uusia verkkopaikkoja löytään.....:D :D :D
Eikä huonojen kelien aikaan kun jäätie ei kanna ole mukavaa kiskoo ahkioo suksilla......:D :D :D
Ja riittävän kevällä tai syksyllä kun ei ole asiaa kuin ilmatyynyaluksella tai ambifiolla......:D :D :D Jos edes tarvii silloin liikkuu......:D :D :D
Vrita paikka välis.....:D :D :D.....Kiertääkin sen pääsee mutta pitkän kaava mukaan.....
No sitten tuomoset Karhun 250 cm. metsäsukset. Sitten kun näyttää siltä että jää saattaa pettää,niin ottaa takasiteen irti kengän takaa ja hiihtelöö etu siteen narun varas niinku Mietaa tekös.
Tommonen:
http://m.nettimoto.com/lynx/535/1954257?vifAdCount=2&vifNav=Y
Voi ajaa kesät talvet :D
Minä laittaisin ehdottomasti mönkijän ja jos tarvetta, niin telat kaveriksi. Menee lumessa teloilla sinne minne kelkkakin. Telasarjojen hinnat tulleet huimasti alaspäin.
Niin tai laita tuommonen pikkunen Suzuki SJ. Vähän kun parantelee maasto-ominaisuuksia, koukku persiiseen ja mönkijän kärry. Ei tarvi mönkijöitä. Tuolla SJ:llä menee sinne mihin mönkkärilla en lähtis. No tuosta Suzukista ei kokemusta niinkään monilta vuosilta, mutta kelkoista 30-40 vuotta. ja onhan nuita mönkijöitäkin tullut ajettua,niin työ- kuin muussakin hommissa. Mutta sehän se on että,niinkuin yllä todettu, eli käyttötarve ja luonnonolosuhteet sen ratkaisee.
Teretulemast meille ajamaan susukilla mönkijän perässä tuonne takapihan mettään. Jos puita runtelematta ja kiinnijäämättä pysyt perässä niin nostan hattua ja tarjoon kaljan. Tai vaikka kaks.
Onhan se mönkijä paljo monipuolisempi käytettävä kun kelekka. Itekkiin miettiny kelekan vaihtamista mönkijään. Mutta on sillä kelekalla vuan niin paljo mukavampi ajjoo hupiajoja että vielä on siinä pysytty. Minulta ääni työ kelekoista kanssa lynx 5900 siinä on meleko vetäjä.
Mönkkäri. Teloilla tai ilman. Mutta telasarjan hinnalla saa jo moottorikelkan eli samalla hintaa kaksi hauskaa laitetta, mitä mönkkäri teloilla ja ilman tehostinta ei ole...:D
Minäkin nostan mönkkäri kortin esiin. Joskus 2008 vaihdoin kelkan mönkkäriin, enkä oo montaakertaa katunut. Mönkkäri on niin paljon monikäyttösempi. Toki, jos olis ylimäärästä rahaa, ois molemmat. mutta kun on pakko valita niin mönkkäri. Kelkalla ase ajoaika on 3-4 kk, mutta mönkkärillä 12kk.
Ja sillä voi tehdä juurikin muitakin hommia, kuten just se auraus. Ennenkuin sen ostin, en oikeastaan ees tiennyt tarvitsevani moista, nyt en antais pois. Etenkin kun likkuminen on välillä hankalaa tuon selän takia, niin mönkkärillä voi mökillä kuskata vesisaaveja tms. tai mennä huviksen mettään palloilemaan.
Eli menee mönksy puolelle......
Ja merkki Suskan kingi.......750cm3.
2009 tai uudempi ohjaustejostajalla varustettu, isommilla mutarenkailla, ja pohjapanssarilla. Hyvä vinssi niishä on jo vakiona ja vetokoukku......
Ketjuilla mennään talvella siihenasti kun teloille tullee tarvetta.
Ja pankkokärri DIY omalla hytikkavoimakoneella ja nostimella millä saa nosteltua puut kyytiin.......
Kesällä pyörillä.....talvella jalaksilla rekenä......
Päässee harvennysmettäs puita vahigoittamatta......täyskaadot hoitaa metsäyhtiö....
Kuinkas toi verottoman kilvitys raksas onnistuu.... ja mitkä on veroseuraamukset????????
Tekniikka puolelta kai vaatimukset on 40km/h rajoitin "joka voi kai mallia kytkimellä päällä tai pois niin kuin mopois kunhan vain omistaja tietää kytkimen sijainnin" ja joka jarrukahvasta ja pedaalista jarruttaa kaikilla 4:llä pyörällä..ja kolmio...eikä tavii käyttää kyrpärää. Sorryedittiin....
Ja vilkut unohtu samoin kuin kaikilta homeisilta/senioreilta vois odottaa...... jotka on yli 50.........:D :D :D
Onko jotain muuta?
Ja mitä tommonen muutos leima kustantaa....????
ei onnistu muutokset. ostettava t3 tyyppihyväksytty jos mielii traktorilla ajella.
ei onnistu muutokset. ostettava t3 tyyppihyväksytty jos mielii traktorilla ajella.
Mitäs toi tarkoottaa.......??????
Veikkaan että maahantuojan tyyppihyväksynnällä kilvitetetään kaikki raksatkin.....vai meneekö jotenkin muuten....????????
Jos se on saatavilla niin missä vika....????? Ja muutokset sen mukaisia......:D :D :D
Jos jollain oikeasti jotain tärkeetä sanottava avatkoon suunsa.....:D :D :D
Jos tyyppi hyväksyntä haettu niin kaikille laki sama.....:D :D :D
Vai menikö jotain väärin.....?????
Rekisteröintiin tarvitsee CoC-todistuksen jota kukaan ei siihen maastomalliin kirjoita.
Mönkkäripalstalla puitu läpi, että ei onnistu maastomallin muuttaminen valko tai keltakilpiseksi. Poislukien tl-optiomallit, jotka pystyy rekisteröimään tieliikennemönkijäksi.
Rekisteröintiin tarvitsee CoC-todistuksen jota kukaan ei siihen maastomalliin kirjoita.
Mönkkäripalstalla puitu läpi, että ei onnistu maastomallin muuttaminen valko tai keltakilpiseksi. Poislukien tl-optiomallit, jotka pystyy rekisteröimään tieliikennemönkijäksi.
Tyhmä ei tiedä......Ymmätäis jos päästöistä puhutaan.......
Mitä sviddua......:D :D :D
Vaatimuksenmukaisuus todistuusko...... ei taida olla kuitenkaa sitä.....
Kaikki onnistuu rahalla..... tai se on hallinas.....
On se järkevää tai ei......
Vai onko se verotttajan hallitsema maksu valtiolle......:D :D :D
Tai hiilidioksidi päästöjen lukemat puuttuu.....tai jotain muuta....:D :D :D
Nehän saa varsin helposti selville julkiseksi.......:D :D :D
Ei muuta kuin päästö- tai vaatimustenmukaisuustodistus mukaan.......Ja siinä vaiheessa katsotaan kuka puhuu totta.....
Ja silti kaikki pohjautuu epäsosioogissa yhteiskunnassa käytyyn keskusteluun ja kusetukseen...:D :D :D
Täytyy ottaa selville onnistuuko vai ei.....:D :D :D
Jos ei niin sit hankittava raksa malli......:D :D :D
Vai onko se mahantuojan tyyppihyväksyntä k.o mallille.....????
Kerrran tyypiteetty....ainiaisuuteen hyväksyttyy......:D :D :D
Silti mä mitän kilpimallia tarviii.....:D :D :D
Kulkee se omilla mailla ilman kilpeekin......:D :D :D
Enkä haluu tunkata pakolaisii......:D :D :D
Saati päivävuorolaisia....:D :D :D
Hankkikaa elämä.......vaaleet ja tummat.......:D :D :D
Yksittäishyväksynnällä saattaa jo tänä vuonna onnistuakin mutta voi olla melkoinen byrökraattimuuri vastassa.
Mutta mihin oikeasti tarvii kilpeä? Tai siis moneenkin mutta ilmankin pärjää aika pitkälle. Eli jos tarvii päksteriä niin hommaa semmosen. Tuo Rinconin kilvitämishomma on aina sillointällöin mielessä mutta ei oo edennää koska lähes kaiken mitä tarvii saa ajaa ilman kilpiäkin.
Yksittäishyväksynnällä saattaa jo tänä vuonna onnistuakin mutta voi olla melkoinen byrökraattimuuri vastassa.
Hyvin saa perustella, kun noita t3:sia on kaupasta helposti saatavilla.
Sitä en osaa sanoa mutta yksittäispläjäyksessä ei tarvi kaikki vaatimukset täyttyä. Mutta joo. Jos suomaliassa oli luokkaa 500 t3 mönkkäriä saanu hyväksynnän kaikkiaan niin tuskin on helppoa.2016 Direktiivissä on kylläkin maininta ettei mikään jäsenmaa saa estää laitteiden markkinoille pääsyä mutta se ei varmaan koske suomaliaa...
Joskus luin noita juttuja mutta on niin raskasta tekstiä että ei meinaa kapasiteetti riittää. Varsinkin kun suurin osa kapulakielestä liittyy ihan muuhun kuin itse asiaan.
Hyvin saa perustella, kun noita t3:sia on kaupasta helposti saatavilla.
Tai muista myydyistä en ota kantaa......
Mihin sviduunn sitä kilpee metäs tarvii.....omissa mettis....:D :D :D
Ja päivävuorolaiset jääköön kaljojaan vaille......:D :D :D
Näin se menee.....:D :D :D
-Captain-
21.01.2016, 03:40
Eli menee mönksy puolelle......
Ja merkki Suskan kingi.......750cm3.
2009 tai uudempi ohjaustejostajalla varustettu, isommilla mutarenkailla, ja pohjapanssarilla. Hyvä vinssi niishä on jo vakiona ja vetokoukku......
Ketjuilla mennään talvella siihenasti kun teloille tullee tarvetta.
Ja pankkokärri DIY omalla hytikkavoimakoneella ja nostimella millä saa nosteltua puut kyytiin.......
Kesällä pyörillä.....talvella jalaksilla rekenä......
Päässee harvennysmettäs puita vahigoittamatta......täyskaadot hoitaa metsäyhtiö....
Kuinkas toi verottoman kilvitys raksas onnistuu.... ja mitkä on veroseuraamukset????????
Tekniikka puolelta kai vaatimukset on 40km/h rajoitin "joka voi kai mallia kytkimellä päällä tai pois niin kuin mopois kunhan vain omistaja tietää kytkimen sijainnin" ja joka jarrukahvasta ja pedaalista jarruttaa kaikilla 4:llä pyörällä..ja kolmio...eikä tavii käyttää kyrpärää. Sorryedittiin....
Ja vilkut unohtu samoin kuin kaikilta homeisilta/senioreilta vois odottaa...... jotka on yli 50.........:D :D :D
Onko jotain muuta?
Ja mitä tommonen muutos leima kustantaa....????
Täältä löytyy tommonen 750cm3 Suzuki, 28" pyörät kesäisin ja talveks löytyy litefootin telasarja.. Parina viime talvena ei oo tullu laitettua teloja alle kun ei oo ollu lunta kovin paljoa ja renkailla pärjänny hyvin. Nyt olis tarkotus laitella telat alle tulevana viikonloppuna. Ja tuo omakin on ihan maastomalli.
Täältä löytyy tommonen 750cm3 Suzuki, 28" pyörät kesäisin ja talveks löytyy litefootin telasarja.. Parina viime talvena ei oo tullu laitettua teloja alle kun ei oo ollu lunta kovin paljoa ja renkailla pärjänny hyvin. Nyt olis tarkotus laitella telat alle tulevana viikonloppuna. Ja tuo omakin on ihan maastomalli. Ihan mielenkiinnosta kuinka hyvin tuo laitos etenee telojen kanssa? Noita videoita on nähnyt, mutta eihän se nyt kaikkea kerro. Ilmeisesti etenee yhtä hyvin lumessa kuin kelkka? Lumettomassa maassa ei varmaan teloja kannata käyttää? Käsittääkseni ne kuluu melko paljon. Tiedä sitten saako niihen kuinka helposti sen telakumin uusittua ja saako niitä jotenkin eri kuvioilla kuten renkaita?
Kerran telamönkkäriä kokeilleena voin sanoa että vakuuttavaa menoa.
Ei ääriolosuhteissa kuitenkaan korvaa kelkkaa kokonaan.
Ja ääriolosuhteilla tarkoitan metri pakkaslunta ja pari rotevaa ukkoa työkaluineen.
Teretulemast meille ajamaan susukilla mönkijän perässä tuonne takapihan mettään. Jos puita runtelematta ja kiinnijäämättä pysyt perässä niin nostan hattua ja tarjoon kaljan. Tai vaikka kaks.
No voisinhan tuota keväällä tullakin, jahka Suzukin alustan saan päivitettyä talven aikana. No puita kyllä itekkin ajaneena sekä Polariksella että Can Amilla, niin enpä niitä rinteitä alaspäin kuorman kanssa tulis mönkijällä jos vaihtoehtona olis maasturi. Suzuki menee mönkijän jäljissä, vai pitäiskö sanoa että mönkijä SJ:n jäljissä. Raideleveydessä isoihin mönkijöihin ei paljon eroa. Kaljat kylmenemään.http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif
Pajakameli
21.01.2016, 22:18
No voisinhan tuota keväällä tullakin, jahka Suzukin alustan saan päivitettyä talven aikana. No puita kyllä itekkin ajaneena sekä Polariksella että Can Amilla, niin enpä niitä rinteitä alaspäin kuorman kanssa tulis mönkijällä jos vaihtoehtona olis maasturi. Suzuki menee mönkijän jäljissä, vai pitäiskö sanoa että mönkijä SJ:n jäljissä. Raideleveydessä isoihin mönkijöihin ei paljon eroa. Kaljat kylmenemään.http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif
Tähän vetoon mieki voin alkaa Can Amilla! Ostan korin kaljaa sekä tarjoan illan baarissa, jos seuraat Suzukilla mönkijää! Sama toisin päin jos et seuraakkaan ;) Eri asia tietty talvella mutta jos kesällä ajetaan!
Suskan Kingi.....Jos löytyy......Perustelut pitää olla transparentit eli....Läpinäkyvät.....:D :D :D
Samoin kuin lasis juuri plussan puolella oleva Suomalia kossu/vodka tai itänapurin hiilitislaukset.........:D :D :D
Ja löytyhä niitäkin ihan laatu juomia läpinäkyvinä itänaapurista kun tietää mitä ne on......:D :D :D
Silti kaikki mun kaverit ajellee näillä......
Eikä kukaan ole haukkunut...... tai sanonut mitään pahaa itse värkeistä....
Vaikka vinssejä ovat tyhmyyttään rikkoneet(voiman kertoja unohtunut välistä)...akkuja kuluttaneet loppuun....metsätöitä tehneet....ym.
Ja hupiakin pitäneet.....:D :D :D
Ja k.o konsernin myytijohtaja on entisiä työkaverita.....:D :D :D
Silti uusi kivetön halvemmalla Virosta...missä vika....:D :D :D
Taitaa olla kavereile ylennystä ja muille alennusta.....:D :D :D
Silti mulla ei oo kavereita......Eikä koskaan ole ollutkaan....:D :D :D
-Captain-
23.01.2016, 18:16
Ihan mielenkiinnosta kuinka hyvin tuo laitos etenee telojen kanssa? Noita videoita on nähnyt, mutta eihän se nyt kaikkea kerro. Ilmeisesti etenee yhtä hyvin lumessa kuin kelkka? Lumettomassa maassa ei varmaan teloja kannata käyttää? Käsittääkseni ne kuluu melko paljon. Tiedä sitten saako niihen kuinka helposti sen telakumin uusittua ja saako niitä jotenkin eri kuvioilla kuten renkaita?
Etenee paremmin kun kelkka (joo, myös kelkka löytyy iteltä), olisko ollu eka talvi ku oli nuo telat niin meidän kerhon ajoalueella kävi vierailulla muistaakseni makeLj suskalla 39.5 boggereilla? Voin kyl muistaa väärinkin... Mut mie tamppasin teloilla jälkee ku suskalla ei päässy ku lunta oli liikaa.
Ja mitä tulee tohon lumettomaan maahan niin riippuu pitkälti minkälainen maasto, pehmeetä jos on niin tuskin kuluu sen enempi, ainaki nuo omat on ympärivuotiset eli ei oo mitään kiskoja vaa täysjousitetut rullat sekä kaikissa liikkuvista osissa rasvanipat. Ja telamatot on umpinaiset. Ekana keväänä kokeilin rinteessä jossa käveleminenkin hankalaa, hyvin nousi ylös :) Ja painopiste pysyy aika hyvin kurissa vaikka maavara nousee melkei 20cm ku nuo on aika painavat ( n.220kg sarja ).
Tossa omat: http://www.mattracks.com/tracks/litefoot/xt/xt/
Ekas postauksessa se jo tuliki, 5900.