PDA

View Full Version : "Väärän"kätinen ohjaus?

Gary Grand
15.01.2016, 13:49
Onko porukalla minkä verran oikeanpuoleisella ohjauksella olevia autoja ajossa?

Tuli vaan mieleen kun tällaisten poikkeusten hinnat tuntuu olevan tonnin-pari halvempia chattiautossa jo kuuden tonnin autoissa.:cool: Olisi oiva paikka säästää!

Itseä tuo ei ajatuksena vaivaa ollenkaan, mutta onko teidän kotijoukot tottuneet ajamiseen auton toiselta laidalta( Siis ratin takana sillä puolen :D Ei vain suullisesti ajoa sieltä avustaen):

:) a) Heti
:) b) nopeasti
:( c) huonosti
:mad: d) ei suostu ajamaan ollenkaan..:D:rolleyes:

Jonkinasteista jupinaa aiheutti paremmassa puoliskossa kun esitin Englannintuonnin hankintaa vaikka koitin puolustella, ettei siinä istu kuin metrin lähempänä ojaa..

JAMANT
15.01.2016, 14:11
Paria Jeeppiä olen meidän halliin ajanu väärältä puolen, mielenkiintoisesti hahmotus oviaukosta vaikeampaa, että osuu aukosta sisään, eikä ovenpieleen...

Ja juttuja kuullut sitten puhallutusratsioista, mielenkiintosiia juttuja kun on ryyppykuskina ja joutuu puhallutukseen se apukuski. Puhalluttaja vaan toteaa, että sammutas se auto ja tule tuonne meidän autoon ja apukuski toteaa, että eiks enää saa matkustajakaan olla kännissä.... Toteaa puhalluttaja, että hitto, enpäs huomannukkaan, että ratti puuttuu ;) ;) ;)

Gary Grand
15.01.2016, 14:13
Paria Jeeppiä olen meidän halliin ajanu väärältä puolen, mielenkiintoisesti hahmotus oviaukosta vaikeampaa, että osuu aukosta sisään, eikä ovenpieleen...

Ja juttuja kuullut sitten puhallutusratsioista, mielenkiintosiia juttuja kun on ryyppykuskina ja joutuu puhallutukseen se apukuski. Puhalluttaja vaan toteaa, että sammutas se auto ja tule tuonne meidän autoon ja apukuski toteaa, että eiks enää saa matkustajakaan olla kännissä.... Toteaa puhalluttaja, että hitto, enpäs huomannukkaan, että ratti puuttuu ;) ;) ;)
:cool::D
Just tällaisia källejä olen suunnitellukin jo..:D
Tuollasellahan saa vaikka mitä hauskaa aikaan kun mielikuvitusta riittää:eek::o

ÄSKOO
15.01.2016, 14:15
Onko porukalla minkä verran oikeanpuoleisella ohjauksella olevia autoja ajossa?

Tuli vaan mieleen kun tällaisten poikkeusten hinnat tuntuu olevan tonnin-pari halvempia chattiautossa jo kuuden tonnin autoissa.:cool: Olisi oiva paikka säästää!

Itseä tuo ei ajatuksena vaivaa ollenkaan, mutta onko teidän kotijoukot tottuneet ajamiseen auton toiselta laidalta( Siis ratin takana sillä puolen :D Ei vain suullisesti ajoa sieltä avustaen):

:) a) Heti
:) b) nopeasti
:( c) huonosti
:mad: d) ei suostu ajamaan ollenkaan..:D:rolleyes:

Jonkinasteista jupinaa aiheutti paremmassa puoliskossa kun esitin Englannintuonnin hankintaa vaikka koitin puolustella, ettei siinä istu kuin metrin lähempänä ojaa..

Ei oo itellä tällähetkellä tommosta "siviili postiautoo" mutta jonninverran tullu ajeltua, eipäse sen kummosempi ole kun pertti perusmallikaan.
Toki itellä käänti aivot jotenkin että kun istutaan oikeella niin vilkun/pyyhkijän viiksi olis toisinpäin, eli aina ku löi vilkut päälle johki suuntaan niin rävähti pyyhkijät tulille :D

Näin ainakin STi subarussa mitä tuli puikotettua.

Ja ehkä noloimpia kommelluksia, tuttu osti mitsun 300GTO:n ja juuri leiman saatuaan kylille kurvailemaan sillä "postiautolla" ja kaupanpihassa vanhasta tottumuksesta sisälle--> jänkärin paikalle :DEi auttanu kuulemma ku könytä keskikonsolin yli kun porukka kyyläs pihalla :D

PS; Puhallusratsiat on kivoja istua repsikkana :D:D

ÄSKOO

JepJap
15.01.2016, 17:40
Ainakin se mitä itselläni on kokemusta postiautoista, niin ainut mitä moittisin jotta ohittaminen on hankalampaa.

hj 60/61
15.01.2016, 17:52
Pikku veljen aristo on "väärän kätinen". Sitä ku testasin, ni jonkin aikaa meni niin, et pyrki pois päin ojasta, vastaantulijan kaistalle. Silloin se oli vielä automaatti, ni en tiä mimmosta olis sotkee laatikkoa vasurilla...

Ja se autohan on jyrille ihan helmi. Yks kerta ku olin vierasilla, ni treffattiin paikallisella pirkkamarketilla, ensin katoin, ku Tiina nous autosta, et miten se anto emännän ajaa. Mulla ku oli auto kauempana parkissa... No siitä sit käpöteltiin kaupan oville päin, ni kysyn velipojalta, et Mitenkäs sä annat emäntäs ajaa sun helmellä. Hetken katto mua hölmönä, ennen ku taas oma pää reagoi, että voi Vittu...:D

gr patrol
15.01.2016, 18:44
On ollu evo mitsu oikean puolen ohjausella. Enkä kyllä enää hanki posti autoa. On niin hankala ohitella ja sekoittaa vaihteita. Oli talven yli ja tottu siihen nopeasti mutta ärsyttävä ajaa.

tapsa4x4
15.01.2016, 18:48
Mul oli viime syksyn hetken vääränkätinen e46 m3 bwm manuaaali loota. Aika nopeesti oppi ajaan ja suht helppoa.
Mulle aivan tarpeeton aparaatti niin sai lähteä.
mut hetken oli ihan hauskaa polkee tollast m3 bemmiä.

joppeoo
15.01.2016, 19:00
Pari vuotta kohta ollut postin entinen gaddy automaatti ja ei kait sen ajaminen ole sen kummempaa kuin muillakaan autoilla. Ite tulee ajettua lähempänä tien laitaa kun se on helppo seurata.

Raskaan kaluston ohittaminen on melkein mahdotonta turvallisesti muutoin kuin heti mutkan jälkeen kun suora aukeaa.

Ostaisin hetimiten oikealta ajettavan maasturin kun olisi vain tarjolla mieleinen,
nettiautossa olevat suikat ja mitsut ovat liian pieniä sisätiloiltaan ja range ei vaan nappaa...
Päässä liikkuu erinäisiä ideoita mutta ne tarvitsevat auton missä on "palkki runko" ja ohjaus oikealla eli jos jollain on kyseinen maasturi jouten niin saa tarjota.
Olen joskus yrittänyt etsiä myös autoa englannista mutta huonolla Lontoon murteella se on vaikeaa.

Nikuzai
15.01.2016, 19:11
Ei oo itellä tällähetkellä tommosta "siviili postiautoo" mutta jonninverran tullu ajeltua, eipäse sen kummosempi ole kun pertti perusmallikaan.
Toki itellä käänti aivot jotenkin että kun istutaan oikeella niin vilkun/pyyhkijän viiksi olis toisinpäin, eli aina ku löi vilkut päälle johki suuntaan niin rävähti pyyhkijät tulille :D

ÄSKOO

Ite oon jo oppinut, et vivut on aivoille väärin päin, kun jotenkin luonnollisempi on, et vilkku on oven puolella

Kaveri kokeili jotain RHD autoa ja sano ettei hän millään tajunnut viiksien vääräkätisyyttä, mitsun canterissa on muuten RHD rattiputki sellaisenaan viiksi väärällä puolella

Manuaalia en oo päässy kokeilemaan, mut varmaan lihasmuisti sanoo ykkonen reiden viereen ja sit tumppaa valoihin

Tuttu hetken ajeli meiän posti volkkarilla ja tuli sit juttua niin sano, et suurin vaikeus oli tajuta ratissa olevan kierros enemmän kuin normaalissa volkkarissa, aina tuli koukattua vastaan tulevien puolelta tai sit meinasi mennä vastapuolen ojaan.

Hän huomasi kanssa saman, et kun emäntä kyydissä ei ongelmia mut kun yksin niin vastaan tulevat hivuttautu keskiviivalle pahimmat yli, kun on ihmiset oppineet, et kuskista läheltä mennään ohi, oli sit pahvimainoksen laittanut apparin penkille niin alkovat pysymään omalla kaistallaan

Jos ohittelu huolettaa niin pikkuinen peili koelaudalle lasin nurkkaan ja siitä kahtelee tuleeko ketään vastaan, venäläiset käyttää kameraa,
toisen peilin voi laittaa keskelle, et näkee vasemmalle viistoon risteyksissä
Ja suomessa kaikki ajaa niin keskellä et kurkaa sieltä ojan puolelta ja samalla aiheuttaa hämmennystä edessä menevässä, et ne monesti jopa väistää reunaan :eek: :D

Nostokurki
15.01.2016, 20:58
Itsellä oli ja parilla kaverilla oli oikealta ohjattavat autot. Omani ajoin helsingistä kuopioon, ja sen jälkeen ei tarvinnut enää totutella.

Alussa meni lasinpyyhkijät päälle kääntyessä ja käsijarrua etsi väärältä puolelta, mutta nopeasti siihen kyllä tottui. Ohittamisessa kyllä piti olla hieman tarkempi, mutta minusta se on vaan hyvä asia, jää turhat ohittamiset pois ja nekin vähät mitkä tulee tehtyä, tulee hoidettua varovasti. Riittävä turvaväli edellä ajavaan auttaa paljon.

Mun mielestä se vaihteiden hämmentäminen vasemmalla kädellä ei ollut sen kummempi homma, vaikka ensimmäistä kertaa manuaali-RHD:lla ajoinkin radalla.

Ostaisin toistekin, vaikka siitä olisi auton hankinta kiinni :)

-MaTTi-
15.01.2016, 21:00
Ite en ottais vaikka ilman sais, paitsi jos sais kohtuudella vaihdettua puolta. Tai sit pitäis muuttaa sumuisille saarille.

Kyllähän sillä ajaa, tottuukin nopeeta, mut ei oo turvallista (ohitukset/kaistanvaihdot/näkeminen ylipäätään) eikä käytännöllistä (parkkiautomaatit/autokaistat).

hj 60/61
15.01.2016, 21:13
Mut minkälaista olis ajaa vasemman puoleisessa liikenteessä vasemman puolen ohjauksella? Ajo olis tuttuu, mut entäs se, ku istut taas siel ojan puolella.... Mopolla thaikuissa oli ihan iisii, ku vältteli vaan niitä kaahailijoita... Mut autolla sinne, ei kiitos. Mieluummin kympin hiluxi taxi, ja pussi changia nautiskellen lavalla...:D

Gary Grand
15.01.2016, 21:30
Ite en ottais vaikka ilman sais, paitsi jos sais kohtuudella vaihdettua puolta. Tai sit pitäis muuttaa sumuisille saarille.

Kyllähän sillä ajaa, tottuukin nopeeta, mut ei oo turvallista (ohitukset/kaistanvaihdot/näkeminen ylipäätään) eikä käytännöllistä (parkkiautomaatit/autokaistat).
No nyt!
Tulihan sieltä viimein ihan hyvä peruste moisen hylkäämiselle:eek::D
Tuo parkkitalo-homma.. Voi olla aika tuskaa, kun kuitenkin joutuu viikottain noissa seikkaileen.:eek:
Mäckärin kaistaa ei tuu käytettyä ees joka vuosi..:D

HV
15.01.2016, 22:08
En kyllä ymmärrä miks joku hommaa näitä vääränkätisiä...

Ite en huolisi vaikka maksettais.

Danlig
15.01.2016, 22:11
Kelpais oikeanpuolen ihme, katoinki just et siel ois elko paukukas supra myynnis :D :D :D Kaverilla nippon s15 oikeakätisenä, en oo ajanu sillä :D Kuulemma hyvä riftinki hommissa ja parempi oikealla ajettavana tai jotain

H_Nietu
15.01.2016, 22:12
No nyt!
Tulihan sieltä viimein ihan hyvä peruste moisen hylkäämiselle:eek::D
Tuo parkkitalo-homma.. Voi olla aika tuskaa, kun kuitenkin joutuu viikottain noissa seikkaileen.:eek:
Mäckärin kaistaa ei tuu käytettyä ees joka vuosi..:D

Käytä järkee.....
Ja parkkitalihin ja mäkkärin autokaistalle voit myös peruuttaa......:D :D :D
Jos et kuskin jakkaralta jaksa nousta tai kurotella.....:D :D :D
Tai käytä muutama toimitatonni lisää hankinnan yhteydessä ja hanki vasemalta ajettava.....:D :D :D
Ps.
Rata hommiin toi väärältä eli oikelta ajettava on luultavati parempi....
Kun suurimpaa osaa radoista kierretään myötäpäivää lintu perspektiivistä.

JanneBlomgren
15.01.2016, 22:21
Pari vuotta kohta ollut postin entinen gaddy automaatti ja ei kait sen ajaminen ole sen kummempaa kuin muillakaan autoilla. Ite tulee ajettua lähempänä tien laitaa kun se on helppo seurata.

Mikähän laite tuollainen gaddy on?

siffo
15.01.2016, 22:22
Se vaan pitää ajaa takaperin sinne mäkin kaistalle :)
edit: katos, olin aika hidas...

H_Nietu
15.01.2016, 22:32
Mikähän laite tuollainen gaddy on?
Mieluummin manuaali kuin dsg.......niin ongelmien ratkaisu on huomattavasti edullisempaa.......
Mulla ei muuta kuin hyviä kokemuksia T5 riihikoneista manuaalina.....
Vasemmalta ajettavina........:D :D :D
Jos mukavuudesta haluut nauttia niin jossain vaiheessa voi kolahtaa omaan nilkkaan......kuluina......:D :D :D
Tosin mun frendi on ajellut nyt parivuotta Postin vanhalla T5 dsg:llä......"väärältä" puolelta.....
Eikä sillä ole ollut laatikon kanssa ongelmia......mutta longlifet oli päässy puraseen kanteen.....:D :D :D
eli alkoi vuotaan yhdestä imuvenasta....remppa about 2k€.... muuttui nelisylinteriseks......:D :D :D
ps.
Mä olen aina ajellut normi diesel öljyillä 10k km vaihtovälillä 30k sijaan......

Häänrik
15.01.2016, 22:33
Itellä oli kaverin vääränkätistä +400hp evo mitsua ajaessa hankaluuksia vaihteenvaihdon kanssa. Sitä vähä meni niinku "paniikkiin" ku se kiihty aivan vitusti, ja heti sai kattella isompaa pykälää ja meinas tulla hätä kun keppi oli väärällä puolella ja alko aina miettiin kaaviota että kuinkas se menikään vaikka samoin päin oli kuin oikeissa autoissa. Noita vähän lievempiä 200-300hp ajellessa ei muuta ongelmaa kuin juuri ohittaminen tai esim jalankulkijan väistäminen jos vastaan tulee autoja. ja ne pyyhkijät :D Kyytissä istumiseen tottuu erittäin nopeesti

Gary Grand
15.01.2016, 22:57
:DNo, olishan täss kyllä taas kerran asenne kohillaan..:D
Perse eellä vaikka Mäckäriin! Saattais siinä jonossa seuraava olla silmät pyöreenä, kun peruuttelis edellä.:D
Se vaan pitää ajaa takaperin sinne mäkin kaistalle :)
edit: katos, olin aika hidas...

Käytä järkee.....
Ja parkkitalihin ja mäkkärin autokaistalle voit myös peruuttaa......:D :D :D
Jos et kuskin jakkaralta jaksa nousta tai kurotella.....:D :D :D

meroka
15.01.2016, 23:14
Mulla on ja on ollut useampi vääränkätine auto, ajon oppii nopeasti (200m). Vilkkuviiksi tosiaan eri puolella :D manuaalilootan oppii päivässä helposti. Ainoana "ongelmana" tietyt parkkihallit. Kun oikein ajattelee asiaa mulla on tainnut olla enemmän oikealta ohjattavia kuin vasureita :cool:

Timo_L
15.01.2016, 23:25
Mut minkälaista olis ajaa vasemman puoleisessa liikenteessä vasemman puolen ohjauksella? Ajo olis tuttuu, mut entäs se, ku istut taas siel ojan puolella.... Mopolla thaikuissa oli ihan iisii, ku vältteli vaan niitä kaahailijoita... Mut autolla sinne, ei kiitos. Mieluummin kympin hiluxi taxi, ja pussi changia nautiskellen lavalla...:D

Oikealta ajaminen vasemmanpuoleisessa liikenteessä on ainakin hyvin helppoa. Ajoin joskus Skotlannissa silloin n. vuoden vanhalla kortillani eikä mitään hämminkiä. Sama oli veljellä muutamaa vuotta aiemmin Malesiassa asuessamme. Tiedä sitten miten menisi meikäläisellä ratilla vääränpuoleisessa liikenteessä - veikkaan että vaikeaa.

Oikealta ajaminen meikäläisessä liikenteessä on yhtä helvettiä :D tiedä mikä siinä on, mutta itse en millään sitä saa päähäni..
Duunissa meille tulee Suomen uudet VW:t, Seatit ja Audit. Ne on tungettu laivaan todella tiukkaan (yleensä 5-15cm autojen välissä sivussa, jolloin vain yhdestä suunnasta pääsee purkamaan pois). Joskus tuli kasapäin uusia postiautoja muutaman viikon ajan, ja saatana kun niitä ei osannut oikeasti juuri kukaan ajaa kunnolla niistä ahtaista koloista pois.. :o
Kaveri osti joskus vanhan postiauton (Yaris verso), olin sillä kerran- pari kännikuskina liikenteessä, ja tuntui kuin hahmotuskyky olisi jäänyt kotiin.. Hämmästyttävän hankala sisäistää, vaikka duunissa ajan myös vetomestaria jolloin kääntyvällä penkillä "väärinpäin" ajaessa olet periaatteessa aivan väärällä puolella ajoneuvoa eikä siinä ole mitään outoa ollut missään vaiheessa.

Toisaalta tästä tuli tästä mieleen, joskus kokeiltiin pienessä hönössä frendin kanssa ajaa PS3:lla Gran Turismoa niin että otettiin pädi väärinpäin kouraan. Eli pakki = eteenpäin, vasen = oikea. Siihen jostain syystä tottui erittäin nopeasti ja lopulta nopeimmasta selvinpäin normaalisti ajetusta kierrosajasta jäi vain pari-kolme sekuntia :eek:

Ihminen on kummallinen kapine.

vmt
16.01.2016, 00:27
...Hän huomasi kanssa saman, et kun emäntä kyydissä ei ongelmia mut kun yksin niin vastaan tulevat hivuttautu keskiviivalle pahimmat yli, kun on ihmiset oppineet, et kuskista läheltä mennään ohi, oli sit pahvimainoksen laittanut apparin penkille niin alkovat pysymään omalla kaistallaan

No nyt on ihan huippujuttu! Uskotko itse tuohon? Tai katsotko aina sitä vastaantulevan auton kuskia? Edes usein? Entä pimeällä?

Edit: Muuten ei mahdu kyllä jakeluun kuin postiautot ja se, että jos just haluttua harrasteautoa ei saa kuin väärän puolen puolen ohjauksella, että miksi pitäisi semmoinen pitäisi saada ja hankkia oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Tuo näkeminen kun varmasti perustavanlaatuisin asia liikenteessä.

artsi777
16.01.2016, 12:58
Mul on noita vääränkätisiä posticorollia ollu joskus ajossa ja aika nopeesti siihen tottuu, paljon kauemmin menee tottua istumaan siinä pelkääjän paikalla. Ehkä eniten vie aikaa noitten vaihteitten vaihtamisen opettelu vasurilla, meinaa tulla helposti mennä väärä pykälä silmään.
Kuski näkee kyl apparin naamasta kun aikoo lähteä ohittamaan että tuleeko autoja :D

JanneBlomgren
16.01.2016, 13:53
Mieluummin manuaali kuin dsg.......niin ongelmien ratkaisu on huomattavasti edullisempaa.......
Mulla ei muuta kuin hyviä kokemuksia T5 riihikoneista manuaalina.....
Vasemmalta ajettavina........:D :D :D
Jos mukavuudesta haluut nauttia niin jossain vaiheessa voi kolahtaa omaan nilkkaan......kuluina......:D :D :D
Tosin mun frendi on ajellut nyt parivuotta Postin vanhalla T5 dsg:llä......"väärältä" puolelta.....
Eikä sillä ole ollut laatikon kanssa ongelmia......mutta longlifet oli päässy puraseen kanteen.....:D :D :D
eli alkoi vuotaan yhdestä imuvenasta....remppa about 2k€.... muuttui nelisylinteriseks......:D :D :D
ps.
Mä olen aina ajellut normi diesel öljyillä 10k km vaihtovälillä 30k sijaan......

Eli ilmeisesti jokin VAG tuote?
Kas kun ei ole sellaisesta Gaddystä kuullut.
Transportterit ja LT:t ja Caddyt on kyllä tuttuja.

Nikuzai
16.01.2016, 14:24
No nyt on ihan huippujuttu! Uskotko itse tuohon? Tai katsotko aina sitä vastaantulevan auton kuskia? Edes usein? Entä pimeällä?

Moniako tuhansia olet ajellut RHD autoilla?
Oletko koskaan seurannut mitä se vastaan tuleva tekee? Ajeletko päivittäin sellaisessa ympäristössä jossa pitää katsoa väistääkö se vastaan tuleva vai pöllytätkö ite penkkaa, kun papparainen tai muori tulee keskellä vastaan "mulla on oikeus" periaatteella kun keski viivaa ei näykkään sieltä lumesta?

Jos sua ei ole raiskattu hiekkaneekerin toimesta ei se tarkoita sitä, ettei ketään muutakaan olisi raiskattu

J.Niemi
16.01.2016, 15:56
3 rhd ollut tai yks on vieläkin, 2automaattia ja 1manuaali. Ajamaan oppimisessa meni sen 5-10min ja vastakkainen sukupuolikin oppi het miten ajetaan.
Kattellu japanista käyttöautoo taasen kun tekis mieli hommata jotain jännää :D

pipo_esa
16.01.2016, 16:09
Vladivostokin lentokentän parkista kun lähtee niin maksukopille pääsee kummallekin puolelle niin ei oo väliä että onko postiauto. Siellä niitä on muuten aika paljon

Pauli
16.01.2016, 20:42
Eli ilmeisesti jokin VAG tuote?
Kas kun ei ole sellaisesta Gaddystä kuullut.
Transportterit ja LT:t ja Caddyt on kyllä tuttuja.

Onhan tota VW Caddya alettu valmistaa jo -80 luvulla, miten oot onnistunu välttämään kuulemisen sellasesta, et sä kuitenkaan niin metsässä elä :)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Caddy

88
16.01.2016, 20:56
Jotkut valittaa että ajaessa sieltä oikealta tulee kaikennäköisiä ohjeita ajamiseen liittyen. Tommosessa RHD autossa on ratti laitettu jo tehtaalle sinne "apukuskin" puolelle. Eli jos siltä tulee kovin paljon neuvoja niin tottakai tämmönen on hyvä ostos😀

JanneBlomgren
16.01.2016, 22:06
Onhan tota VW Caddya alettu valmistaa jo -80 luvulla, miten oot onnistunu välttämään kuulemisen sellasesta, et sä kuitenkaan niin metsässä elä :)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Caddy

Kyllä Caddy on hyvinkin tuttu. Gaddy on ihan outo, ei lyödy mistään hikipedioista.

hermo
17.01.2016, 08:33
Tällä hetkellä varmaan 50tkm tullut ajettua oikealta ohjattavilta. Alla on ollut volkkareita, toyotia, nissaneita, fiiatteja, mersuja, relluja ja varmaan vielä joku muukin. Itse olin ainakin, kuin kotonani oikealta ohjattavan ratissa, kun oli automattivaihteisto. Ensimmäinen manuaalivaihteinen sitten vaatikin jo harjoittelua, mutta äkkiä senkin oppi. Aihtaissa paikoissa noita on oppinut pyörittelemään ihan samalla tavalla, kuin vasemmalta ohjattavaa ja hyvin ne on pysyneet omalla kaistalla. Ainoa varsinainen ongelma liikenteessä on voimakkaasti oikealle kaartuvat liittymät ilman kiihdytyskaistaa, kun alla on umpiseinäinen pakettiauto niin väistettävää liikennettä ei näe ilman, että roikkuu apukuskin puolella ja talvella se ikkunallinenkin voi mennä huuruun. Ohittaminen myös vaatii tuota apukuskin puolella roikkumista, joten se on aika hullua hommaa.

Itse olen ollut istumassa useamman kerran apukuskin penkillä, kun ihmiset on ekaa kertaa ajaneet oikealta ohjattavilla. Ylättävän hyvin se on sujunut kaikilta ja kaistalla on pysytty. Sen sijaan aina välillä siinä apukuskin paikalla istuessa oma jalka hakee jarrua, jos tulee tiukempi tilanne :D

-MaTTi-
17.01.2016, 11:25
Ainoa varsinainen ongelma liikenteessä on voimakkaasti oikealle kaartuvat liittymät ilman kiihdytyskaistaa, kun alla on umpiseinäinen pakettiauto niin väistettävää liikennettä ei näe ilman, että roikkuu apukuskin puolella ja talvella se ikkunallinenkin voi mennä huuruun. Ohittaminen myös vaatii tuota apukuskin puolella roikkumista, joten se on aika hullua hommaa.

Siinäpä ne kiteytettynä, ei auta vaikka kuinka olis konkari RHD-kuski, ei nää niin ei nää. Eli ylimääräisiä riskejä otettava liikenteessä = riittävä perustelu siihen että RHD-autoja tulis vältellä.

Ymmärrän kyllä harrastekamppeet joita ei leftiohjauksella saa, Skylinet ja muut. Mut 4-koppasta Supraakin saa LHD:nä, maksaa toki tuplat-triplat, mut ite maksaisin jos semmonen tarttis saaha.

PunisherFIN
25.01.2016, 22:51

mie olen aivan samaa mieltä matin kanssa..
hanki pakettiauto, tai koeaja sellanen, jossa ei ole vasemmalla liukuovessa ikkunaa ja sit takalasia hytässä ja koitapa liittyä sillä motarille ku on liikennettä. ajelin tuollasta postiautomallin katuvaloautoo yhden talven ja vittujeesus mikä keksintö jos ei ole luotettavaa apumiestä kyydissä, joka voi ikkunastaan sit kuikkia mitä siel takanurkalla tapahtuu.. ja elekee sanoko et siinon peilit, sinne peilin katveeseen soppii täysperä aivan heleposti nimim. kokemusta on ja pyydän siltä rahtarilta syvästi anteeks et joutu torppaamaan ohituskaistan rekallaan ko mie perseilin eteen mut en sinnuu oikiasti nähny..

nuo postiauto paskat pitäs kieltää lailla ihan tykkänään, näkyvyys on päin vittua ja ne on hengenvaarallisia, vaikka ois kuinka henkilöauto kun verrataan muuhun liikenteeseen.

Nall3
26.01.2016, 06:30
Hermon kommenttiin jatkoa ja omaa mielipidettä jatkoksi.

Itsellä ollut 5kpl oikeelta ajettavia ja kilsoja tullut reilu 100tkm.
Liikenteessä pärjää vallan hienosti ja en ole mitään ongelmaa tavannu mistä ei olisi selvinnyt.
RHD rattiin kun hyppää niin asenteesta se on kiinni miten siinä pärjää.
Jos on heti alkuun ajatus että vittu tää on paska ajamatta vielä metriäkään niin vaikeeta tulee olemaan.

Toi hermon kommentoima umpipaku on sellanen minkä kanssa tulee varmana ongelmia just näkemisen suhteen ja sellaseen ei ole omaa kokemusta niin jätän kommentoimatta siihen enempää.
Ikkunoiden huurtumista tapahtuu riippumatta ratin sijainnista että aivan turha kommentti. Toi on kuskin omaa hölmöyttä jos lähtee liikenteeseen ettei ikkunoista ole riittävä näkyvyys.

Yleensä RHD autoista kommentoidaan mäkkärinkaista ja ohitustilanteet.
Ihan kun näillä ohiteltais mäkkärinkaistalla vaan.

Mäkkärissä käynti on onnistunut itsekseen vallan hienosti. Sen verran joutuu näkee vaivaa että vähän enemmän kurkottaa autossa. Sama tapahtuu aika monelle vasurillekin kun jättävät auton liian kauaksi luukusta.
Jos muutaman kerran vuodessa käy mäkkärillä niin kyllä siitä autosta voi sen verran nousta ulos että käy reippaasti liikkeessä sisällä syömässä sen purilaisen tai käy hakemassa mukaan.
Parkkihalleihin pääsee myös jos vähän viittii kurkottaa mutta pääsetkös sillä vasurimudzillamonsteroffroad autollas parkkihalliin vaikka vähän kurkottaisit korkeuden puolesta?
Ohitus:
JDM autoissa mitkä tuodaan suomeen löytyy yleensä se tehokkain moottori mitä kyseiseen malliin on saatavilla ja niissä teho on yleensä sen: 260-280hp.
Eli ohituksen pystyy suorittamaan suht reippaasti.
Oikeella ajettaessa jätät vähän turvaväliä ja odotat vaikka että tie ihan vähän kaartaa jonnekin suuntaan niin näät tuleeko vastaan autoa.
Vasurilla ajavat yleensä tekee sen että lähdetään sillä farmari vulvalla edellä ajavan takakontista kiihdyttämään näkemättä yhtään sen enempää kun oikeelta ajettavastakaan.

Yllätyin kuinka oma rakas eukkokin mikä lähtee kaikkeen vittu tää on paska asenteella tykästy oikeelta ajettavaan.
10minuuttia ajo ja tokas vaan että eihän tää oo yhtään sen ihmeellisempää kun vasemmaltakaan ajaminen ja sen kommentin jälkeen se on ajellu ilman ennakkoluuloja töihin ja kauppareissuja tolla meidän RHD:lla.

Asenteesta toi on kiinni todella paljon miten näihin suhtautuu ja ihmiset ostaa JDM autoja just sen takia että niissä on yleensä tosissaan tehokkaat moottorit ja varusteltu vähän paremmin kun perus suomimallit.