View Full Version : Kesämökin saneeraus
Täältä kun löytyy apu kaikkeen niin pistetään remppa käyntiin. :D Eli kohde on noin 50m2 kesämökki. Noin 100mm vahva hirsirunko ja rakennettu about 60-70 luvulla. Remontin syy on "hiukan" liian voimakas "mökin tuoksu" joka tarttuu jo 15min aikana vaatteisiin ja jokapaikkaan. Lisäksi mökki on alkuperäis kunnossa joten tarkoitus olisi päivittää se tälle vuosituhannelle. Katto ( pelti ) on uusittu joskus 2000 luvun alussa ja samalla korjailtu mätiä kattotuoleja. Vanhoista tuoleista sahattu mädät pois ja lyöty uusi kylkeen. Kaikki puut käsitelty boracolilla. Rakenteita purettu nyt alhaaltapäin ja löydetty seuraava. Alhaalta ylöspäin ( katto ). Paneli--> muovi --> villaa 400mm --> tuulensuojalevy --> pelti. ei ilma rakoa paitsi pellin ja tuulensuojalevyn välissä. ulkopuoleltakin tuolien välit pistetty laudoilla umpeen. Seinissä ei eristettä mutta lattiasta löytyi sitten seuraavaa. ylhäältä alas. Lauta --> muovi --> 150mm villaa --> muovi --> lauta. Lattiassa siis villa pistetty "pussiin" mökin alla on puhdas kallio joka kerää muutamaan onkaloon vettä ( valetaan umpeen tai kiilataan ura vedelle ). Reunoilla kiertää valettu antura/sokkeli mutta alin hirsi ei makaa koko matkalta tämän päällä vaan 30cm x 30cm "kakkujen" varassa. Ilma kiertää siis alla reilusti. Vesi pääsee kenties höyrystymään ja pitää paikkoja märkänä?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6180&pictureid=187218
Tuulensuojalevy on täynnä pilkkua ja seinissä ikäviä läikkiä. Vesi pääsyt valumaan kun vanha katto ei pitänyt vettä. Hirret kuitenkin kovia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6180&pictureid=187217
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6180&pictureid=187216
Ulkoota pinnat suht jees.
Ideana olisi:
- kattoon uudet eristeet. Finfoam poikittain kattotuolin alle, koolaus, paneli?
- Seinille käsittely tai koolaus + uusi paneli, Eristys väliin?
- Lattia uusiksi + eristys. Foami? lauta tulee takaisin pinnaksi
- Sähköt uusiksi
- Kamina ja piipu uusiksi
- Ikkunat uusiksi
- Kaikki muu paitsi peltikate ja runko siis uusiksi.
Helpointa olis kenties purkaa pois mutta mökillä tunne arvoa suvussa joten saneeraus ainut vaihtoehto. Pienillä apujoukoilla suoritetaan hommat joten budjetti on töiden osalta pieni. Kannattaako nuo seinät hioa sisäpuolelta ja käsitellä sitten vai suosiolla uudet pinnat? Pitääkö hirsi käsitellä jos jää vain panelin taa? Käyttöä siis lähinnä kesäkaudet ja talvella olisi kylmillään. Vai onko parempi eristää ja pitää vaikka 5 astetta peruslämpöä? Miten tuo katon eristys olisi paras suorittaa? finfoam vai villa takas? Villat olivat siis osittain melko mustia nyt.. haju on pinttynyt mökkiin vaikka suurin osa on purettu pois. Millä tästä pääsisi eroon että remppa ei ole aivan turha?
hj 60/61
11.01.2016, 11:03
Otsonointihan poistaa hajua, ja ei oo varmaan kallis laite vuokrata, vaik viikonlopuks. Ja sit mun mielipide. Piiluat hirsipinnat sisältä, jos ei kauhee naulojen nyppiminen. Eikä mitään paneelia. Lattiassa foami toisaalta hyvä, mut ite varmaan toteuttaisin koolaamalla harvalaudan lattiavasan alapintaan, ja siihen tuulensuojalevy, saumat uretaanilla tiiviiksi, ja sit villa perään... Lattiavasa oli siis 2"x6" jos huonekorkeus antaa periksi, ni siihen ristiinkoolaus 2"x2" ja viel 50mm villaa, tervapaperi, ja lattiapontti. Yläpohjan eristys villalla myös, jos pistät kattoon foamin, ni tuuletus kuntoon, myös vintillä, eli päätykolmioihin räppänät. Toi muovin ja muiden "hengittämättömien" materiaalien käyttö tuollaisessa kohteessa, ei välttis kovin järkevää... Ja vintin tuuletus kannattaa hoitaa kyl joka tapauksessa kuntoon, räystäiden kitalaudat uusiks, joku 50mm rakoa kaikiin... Paha tietty tällee sanoa, ku jotkut asiat tarvii toteuttaa kohteen vaatimalla tavalla, mut nää on vaan mun mielipiteitä. Hoyrynsulkua en itse laittais vanhaan taloon, ku pesutiloihin, ja sinnekkin sen johdosta joku koneellinen ilmanvaihto....
Varsinkin jos kerran vain kesäkäytössä ja talvet kylmillään, niin ehdottomasti ei mitään lisävirityksiä seiniin, vaan anna olla pelkkä hirsi. Eipä tule kastepisteitä eikä tarvi miettiä koskaan että mitähän niille eristeille kuuluu. Kuivajääpuhalluksella puhtaaksi ja enintään joku kuullote / vaha pintaan helpottamaan puhtaanapitoa.
Oliko tuolla nyt aluskatetta ollenkaan? Jos oma mökki olisi, niin harkitsisin kyllä koko katon uusimista, samalla saisi ne kattotuolit korjattua oikein ja laitettua kunnon aluskatteen. Itse laittaisin kattotuolien alle poikittain 50-100mm foamia ja kattotuolien väliin 100-150mm, silleen että jää yläpuolelle riittävä ilmarako, mielellään jopa 100mm. Katoksi laittaisin pontatun raakalaudan, alushuovan ja palahuovan (tai jos mökin tyyli vaatii niin kolmiorimahuopakaton). Ei homehdu eristeet ikinä ja katosta näkee ulkopuolelta helposti jos se aikanaan alkaa oireilemaan. Lattiaan sama homma eli vasojen väliin yksi kerros foamia ja tilasta riippuen alle tai päälle toinen ristiin. Pontattu lauta pintaan ja täts it.
Foamien kanssa on tärkeää saada pari kerrosta ristiin, kun vaikka ne miten saumaa urtsilla, niin tuppaa saumat halkeilemaan ajan kanssa ja sitten tulee kylmäsiltoja.
Tuosta katosta samaa mieltö kun edellinen kirjoittaja..
Näin kattomiehen nähnyt monenlaista.. Aluskate pakollinen koska kondenssi vettä tulee yllätävän paljon,
Ite tekisin katon alhaalta ylöspäin:
Paneeli-lautakoolaus- 30mm spu tai normaali foam (spu levyt isompia 120x240cm helpompi laittaa) tämä niskojen alapintaan.. -Niskojen väliin yläreunaan asti villa tai foam (villa vaimentaa ääntä paremmin)- niskoje päälle joko tuulileijona 18mm tai normaali cyproc tuulensuoja, tuuli leijona eristää lämpöä paremmin..- 22x100 lauta 60cm jaolla vaakan levyn saumoihin ja keskelle- 48x48mm pystyyn niskojen kohdalle-aluskate-tuuletusrima 20x48mm-vaakaruoteet- pelti.. Tai vaihtoehtoisesti 48x48 päälle raakapontti-aluhuopa ja lappuhuopa.
Räystäällä huomioitava tuuletus raot ja harjalla sama.
Lattian vois tehä näin
http://www.finnfoam.fi/kayttokohteet/alapohja/tuulettuva-alapohja/
tai
http://www.perinnemestari.fi/?id=65&id2=75
vellihousu
11.01.2016, 17:26
Muovia en laittais kesämökkiin ollenkaan, ehottomasti aluskate vaikka alakautta tuolien väliin, jos ei yläkautta onnistu.
Tuuletusräppänöitä laittaisin kans sisätiloihin, että ilmä vaihtuu kun on kylmillään.
idea on siis tehdä talven aikana mahdollisimman paljon.. Pelti on vielä ok kuntoinen joten se käytetään sitten maksimissaan "ylhäällä" ja lyödään aluskate väliin.Tämä toimenpide jää väkisin kesälle. Saisi samalla tuulensuojalevyjen jämät pois. Alta jos saisi nyt tuon poikittaisen foamin niin tarkenisi tehdä töitäkin pakkasilla. :D Seuraava vaihe on siivous ja sitten seinien kimppuun. Joka huoneessa on siis tuollaisia valumia. :rolleyes: Eli piiluaminen ja kuivajääpuhallus siis ehdottettu. Pintoihin ei olisi tulossa kuin kuulote tai öljy.
Minkä kokone mökki? Soleku päivä huki purkaa ja kasata katto, jos ei kerkee nii voi jättää aluskatteelle aivan hyvin vähäksi aikaa.. Lape kerralla.
Rakentamisesta ja remppaamisesta en mitään tajua, mutta tutulla oli "hirsi" runko purettuna ja pestynä useamman vuoden kuivassa säilössa. Hänen sen kasatessa oli "mokin tuoksu" (homeen) valmiina, vaikka kaikki muu oli uutta.
Kesäasuttavaan mökkiin en muovipohjaisia eristeitä laittaisi.
Kattoon esim (sisältä ulospäin):
Paneeli
Koolinki
Ilmansulkupaperi
Lämmöneriste n.250mm (mieluusti puupohjainen)
Jos matalat räystäät, niin tuulenohjainpahvit räystäille
Aluskatteen ja yläpohjaeristeiden väliin ehdoton min.50mm ilmarako, mieluusti 100mm tuuletusväliä. Jos siis matalat rakenteet räystäillä niin tuo tuulenohjainpahvi em. tuuletusraon mukaan, ja sinne eriste vain tuulenohjaimeen asti.
Lattiaan esim (sisältä ulospäin):
Lankut
Ilmansulkupaperi
Lämmöneriste n.250mm (mieluusti puupohjainen)
Puukuitulevy, tutummin esim. karhulevy
Ei siis kosteussulkuja, jos talvet kylmillään.
Ja pellit kannattaa pois käyttää, aluskate, korokerimat ja ruoteet alle (jossei vanhoja ruoteita halua purkaa). Jos pelti hyvässä iskussa, niin uusilla ruuveilla paikalleen vanhoja reikiä hyödyntäen, ja uutta maalia pintaan niin pysyy hyvänä.
Ja mikä niiden kattorakenteiden kunto on? Ristikkovalmistajilta löytyy ristikkokaavioihin ohjeistukset, ja kattoristikot on yllättävän halpoja. Muutama vuosi sitten tuontapaiseen kohteeseen tein rempan siten, että tasakerrasta ylöspäin kaikki uusiksi. Ei tarvi lumikuormia tms. jännittää kun on varmuus kattorakenteiden kestävyydestä.
hj 60/61
11.01.2016, 21:30
Kesäasuttavaan mökkiin en muovipohjaisia eristeitä laittaisi.
Kattoon esim (sisältä ulospäin):
Paneeli
Koolinki
Ilmansulkupaperi
Lämmöneriste n.250mm (mieluusti puupohjainen)
Jos matalat räystäät, niin tuulenohjainpahvit räystäille
Aluskatteen ja yläpohjaeristeiden väliin ehdoton min.50mm ilmarako, mieluusti 100mm tuuletusväliä. Jos siis matalat rakenteet räystäillä niin tuo tuulenohjainpahvi em. tuuletusraon mukaan, ja sinne eriste vain tuulenohjaimeen asti.
Lattiaan esim (sisältä ulospäin):
Lankut
Ilmansulkupaperi
Lämmöneriste n.250mm (mieluusti puupohjainen)
Puukuitulevy, tutummin esim. karhulevy
Ei siis kosteussulkuja, jos talvet kylmillään.
Ja pellit kannattaa pois käyttää, aluskate, korokerimat ja ruoteet alle (jossei vanhoja ruoteita halua purkaa). Jos pelti hyvässä iskussa, niin uusilla ruuveilla paikalleen vanhoja reikiä hyödyntäen, ja uutta maalia pintaan niin pysyy hyvänä.
Ja mikä niiden kattorakenteiden kunto on? Ristikkovalmistajilta löytyy ristikkokaavioihin ohjeistukset, ja kattoristikot on yllättävän halpoja. Muutama vuosi sitten tuontapaiseen kohteeseen tein rempan siten, että tasakerrasta ylöspäin kaikki uusiksi. Ei tarvi lumikuormia tms. jännittää kun on varmuus kattorakenteiden kestävyydestä.
Samoilla linjoilla. Mie oon niin vastaan noita höyrynsulku materiaaleja... Ja joo, mut aloittaja ei ollut kattoa purkamassa... Se tosin ihmetyttää, et kuka sinne on asentanut tuulensuojan pellin alle... Ja joku tossa aiemmin sano, ni kaikki vittuun, pellit myyntiin, ja raakapontti katolle ja huovat perään...
. Paneli--> muovi --> villaa 400mm --> tuulensuojalevy --> pelti. ei ilma rakoa paitsi pellin ja tuulensuojalevyn välissä. ulkopuoleltakin tuolien välit pistetty laudoilla umpeen. Seinissä ei eristettä mutta lattiasta löytyi sitten seuraavaa. ylhäältä alas. Lauta --> muovi --> 150mm villaa --> muovi --> lauta.
Mutta höyry-/kosteus-sulku saa olla VAIN YHDELLÄ PUOLELLA......:D :D :D
Jos se on molemilla puolilla niin kaikki mätenee välistä.....:D :D :D
Ja tohon ulkopuoleiseen kosteuden hallintaan vaikuttaa kaikki.....jotka vaikuttaa kaikkeen.....:D :D :D
Yleensä hoyry-/kosteus-sulku on lämpimällä puolella........:D :D :D
Jossa lämpötilnvaihtelut on mahdollisimman pieniä kondension estämiseksi...
Onnea ja menestystä rojektissa......:D :D :D
Hessu888
11.01.2016, 23:50
Samoilla linjoilla. Mie oon niin vastaan noita höyrynsulku materiaaleja... Ja joo, mut aloittaja ei ollut kattoa purkamassa... Se tosin ihmetyttää, et kuka sinne on asentanut tuulensuojan pellin alle... Ja joku tossa aiemmin sano, ni kaikki vittuun, pellit myyntiin, ja raakapontti katolle ja huovat perään...
Täällä myös samalla linjalla. Sellanen pointti vielä topikin aloittajalle, että jos käyttöä on vain kesäkaudella, niin mökissä riittää minimieristepaksuudet ja vaikka purusta tehtynä. Lisäeristäminen kuitenkin maksaa ja se sit kuitenkin taas heikentää rakenteiden tuulettumista ja miks eristeet pitää olla passiivitasoa jos talvella ei käyttöä. Vesien ohjaaminen talon alta pois ja katon vuotojen estäminen on kaiken a ja o. En pidä sitä kondenssivettäkään ongelmana jos eristeet on puukuituset ja tuuletus laitetaan kuntoon, mutta ruuvattu/naulattu katto liimamassaläpivienteineen kyllä vuotaa helposti muutenkin kuin kondenssin kautta. Oikein tuuletettu konesaumattu kattorakenne ei mätäne 50 vuodessa yhtään vaikka aluskatetta ei olekaan.
Voi koittaa ostamalla....:D :D :D.....Silti se on ajan ja resurssien haaskuuta.
Jos onni suosii niin voit saadakin sellaisen, mutta tarkkana pitää olla.....
Mä olen todennut seuraavaa......
Jos haluat hyvän ja sellaisen ku haluut......:D :D :D
Se ei ole mahdollista saada kuin itse johtamalla:D :D :D
ja itse tekemällä.... :D :D :D :D :D :D
Ja silloin se on juuri sitä mitä haluat........:D :D :D
ps.
Ei kannata haaskata voimavaroja ja resursseja vääriin hankintoihin....:D :D :D
Ja varsinkin sellaisiin josta on vain harmia......tulevaisuudessa........:D :D :D
Samoilla linjoilla kuin macro.
Hengittävät ja tuulettuvat rakenteet sekä puupohjaiset eristeet. Uretaanilevyt hukkaanheitettyä rahaa kesäkäytössä olevassa rakennuksessa. Muoviakin turha sotkea sekaan kun pitäisi saada liitettyä tiivisti hirsiin kiinni, muuten sillä ei ole oikeastaan mitään virkaa. Seinien eristämisellekään en näe tarvetta, halutessaan hioo tai veistää puhtaan pinnan esiin.
Vesikatonhan tekee viikonlopussa kuntoon kun alapuolelta on jo kaikki purettu. Jos oikein ymmärin niin sisäkatto on vesikaton myötäinen? Seuraavaksi pellit, ruoteet ja vanhat tuulensuojalevyt toiselta lappeelta pois. Sitten uusi tuulensuojalevy kattoniskojen päälle, sitten 50x50 kattoniskojen suuntaisesti, aluskate, 22x100 taas kattoniskojen suuntaisesti, ruoteet ja pellit. Sama toiselle lapeelle. Sitten saakin jo mennä sisälle eristämään, tarvittaessa voi vaikka lämmittää kun tuulensuoja kumminkin jonkin verran pitää lämpöä. Jos ei halua korottaa rakennetta ja niskoissa vaikuttaisi olevan korkeutta niin 50x50 (tai mieluummin 50x70) niskojen kylkeen yläreunaan kiinni, ja ts-levy niiden alapuolelle niskojen väliin kiinni, aluskate sitten suoraan kattoniskojen päälle. Jälkimmäinen tapa on hitaampi kun levyt pitää leikellä sopimaan niskojen väliin ja pitää altapäin naulata kiinni. Vähintään kuitenkin se 50 mm pitää jäädä ts-levyjen ja aluskatteen väliin tuuletusrakoa.
Lattiankin tekee viikonlopussa. Niskojen alapintaan painekyllästetty 22x100 (tai vaihtoehtoisesti niskojen kylkeen rima esim. 25x50), niiden päälle niskojen väliin poikittaiset laudan K300-400, niiden päälle niskojen väliin tuulensuojalevy, eristeet ja lattia kiinni. Tuo niskoihin nähden poikittainen harvalaudoitus niskojen välissä tuulensuojalevyn alla pitää olla, muuten tuulensuojalevyt rupeaa ajanoloon painumaan notkolle ja saattavat jopa tipahtaa.
Puutteellinen tuuletus ja puuttuva aluskate on nuo yläpohjan vauriot aiheuttanut. Samoin alapohja on on muhinut kahden muovin välissä. Ei sentään vielä mitään sieniä kasvanut? Se veden kertymin mökin alle tosiaan pitää saada estettyä tavalla tai toisella. Ja kaikki pehmennyt puu pois, sinistymä ei ole haitallista.
Täytyykin luke ajatuksella kaikki kommentit joista iso kiitos. Käyttöä voi olla siis kevät kesä syksy. Talvella en usko että kukaa sielä viihtyy. Katto siis rempattu liikkeen toimesta joskus 15v? Sitten. Lattia villat oli yllättävän hyvät ollakseen pussissa. Rakenteet oli kuivia. Sisäkatto on juurikin vesikaton myötäinen. Katon purkaminen varmasti tehdään mutta koitetaan saada sen alapuolelta hommat hoidettua edes johonkin pisteeseen. Tai jos aikaa ei löydy niin täytyy joku palkata ruoka ja vichy palkalla. :D
Byrocrat
15.01.2016, 16:25
Kesäasuttavaan mökkiin en muovipohjaisia eristeitä laittaisi.
Kattoon esim (sisältä ulospäin):
Paneeli
Koolinki
Ilmansulkupaperi
Lämmöneriste n.250mm (mieluusti puupohjainen)
Jos matalat räystäät, niin tuulenohjainpahvit räystäille
Aluskatteen ja yläpohjaeristeiden väliin ehdoton min.50mm ilmarako, mieluusti 100mm tuuletusväliä. Jos siis matalat rakenteet räystäillä niin tuo tuulenohjainpahvi em. tuuletusraon mukaan, ja sinne eriste vain tuulenohjaimeen asti.
Lattiaan esim (sisältä ulospäin):
Lankut
Ilmansulkupaperi
Lämmöneriste n.250mm (mieluusti puupohjainen)
Puukuitulevy, tutummin esim. karhulevy
Ei siis kosteussulkuja, jos talvet kylmillään.
Ja pellit kannattaa pois käyttää, aluskate, korokerimat ja ruoteet alle (jossei vanhoja ruoteita halua purkaa). Jos pelti hyvässä iskussa, niin uusilla ruuveilla paikalleen vanhoja reikiä hyödyntäen, ja uutta maalia pintaan niin pysyy hyvänä.
Ja mikä niiden kattorakenteiden kunto on? Ristikkovalmistajilta löytyy ristikkokaavioihin ohjeistukset, ja kattoristikot on yllättävän halpoja. Muutama vuosi sitten tuontapaiseen kohteeseen tein rempan siten, että tasakerrasta ylöspäin kaikki uusiksi. Ei tarvi lumikuormia tms. jännittää kun on varmuus kattorakenteiden kestävyydestä.
Samoilla linjoilla enkä laittais muovia talvikäytössä olevaan mökkiinkään.
Varsinkin vanha mökki säilyy parempana ja varsinkin kuivempana jos siellä pidetään pientä peruslämpöä ja vanhankin talon homeen(kosteuden)hajut häipyy kun rakenteet pysyvät kuivana eikä kosteina. Kokemusta on rungoltaan 1850-luvulla rekennetusta ympärivuotisessa "mökki"käytössä olevasta rakennuksesta jossa hajuhaitat hävisivät peruslämmön käyttöönoton myötä kokonaan. :):cool:
Ja kuten tuolla jo mainittiin niin puupohjaiset eristeet esim ekovilla!
tästä lisätietoa perinteiseen rakentamiseen: http://www.rakennusperinto.fi/Hoito/Rakennusmateriaaleja/fi_FI/Lammoneristeet/
Varsinkin jos kerran vain kesäkäytössä ja talvet kylmillään, niin ehdottomasti ei mitään lisävirityksiä seiniin, vaan anna olla pelkkä hirsi. Eipä tule kastepisteitä eikä tarvi miettiä koskaan että mitähän niille eristeille kuuluu.
Foamien kanssa on tärkeää saada pari kerrosta ristiin, kun vaikka ne miten saumaa urtsilla, niin tuppaa saumat halkeilemaan ajan kanssa ja sitten tulee kylmäsiltoja.
samoilla linjoilla lisäeristyksen kanssa ja tuo finfoamin kutistuminen/eläminen tullut monessa kohteessa vastaan kun on korjailtu/paikkailtu.
Lisäksi ekovillojen hiirien epäsuotuisat olotila puheet on puuta heinää, yhtä hyvin viihtyvät kuin muissakin eristeissä.
Hessu888
16.01.2016, 12:29
samoilla linjoilla lisäeristyksen kanssa ja tuo finfoamin kutistuminen/eläminen tullut monessa kohteessa vastaan kun on korjailtu/paikkailtu.
Lisäksi ekovillojen hiirien epäsuotuisat olotila puheet on puuta heinää, yhtä hyvin viihtyvät kuin muissakin eristeissä.
Ei ka finfoam elä tai kutistu vaan ympäröivät puurakenteet elää ja eristelevyn ja puun välinen saumavaahto sitten repee??
Edit: piti oikeen googlettaa ja finfoam tosiaan kutistuu ja saumaus repee. Onneks tullu käytettyä vaan spu:ta joka ei kutistu...
Kuivat purut on hiirille ilkiät, nääs niiden käytävät romahtaa. miulla on mökin seinissä vuorivillat jo ihan paskana kun rotat/myyrät/hiiret on myllineet ne. Ja sama noissa yläpohjissa.
Parissa kymmenessä vuodessa menneet pahaksi. Tuo rotta juttu on kummallinen, kun mistä helvetistähän nekään sinne osas? lähin vakituinen asutus on 1.5 km päässä. Ja ei ne rotat missään metässä asu, vaan vaan kulttuuri ympäristön (enkä tarkoita korkeakulttuuria, baletteineen ja oopperoineen).
Hessu888
16.01.2016, 14:05
Kuivat purut on hiirille ilkiät, nääs niiden käytävät romahtaa. miulla on mökin seinissä vuorivillat jo ihan paskana kun rotat/myyrät/hiiret on myllineet ne. Ja sama noissa yläpohjissa.
Parissa kymmenessä vuodessa menneet pahaksi. Tuo rotta juttu on kummallinen, kun mistä helvetistähän nekään sinne osas? lähin vakituinen asutus on 1.5 km päässä. Ja ei ne rotat missään metässä asu, vaan vaan kulttuuri ympäristön (enkä tarkoita korkeakulttuuria, baletteineen ja oopperoineen).
Ennen vanhaan purun sekaan seinien alareunoihin laitettiin lasin paloja jotta hiiret ja rotat tappaisi ittensä ylöspäin yrittäessään. Meil oli lisäks alapohjaan sähkönsyötön nousukohtaan kylvetty partakoneenteriä iso kasa jottei kukaan tulisi sitä kautta.
Olen muuten huomannut semmoisen et nuo jyrsijät ei tykkää tuosta saumaus vaahdostakaan. Purkautuukohan sitä purressa jotain kaasuja nokkaan vai mikäkö lie?
Purkuhommat jatkunut ja jatkuu edelleen. Pieni korjaus että löytyi siis aluskate pellin alta. Eli alhaalta ylös. Paneli, muovi, villa, tuulensuoja,aluskate,pelti. Seiniä koitin hinkata mutta läiskät on syvällä.. :rolleyes: jos tuota pitäisi perus lämpimänä talvet vaikkapa +5-10 asteessa niin miten noiden seinien eristys? Mieli tekisi edelleen koolata ja paneloida se kun yrittää saada vanhoja pintoja puhtaaksi. :o
Pari vaihtoehtoa ulkoa sisään päin:
- hirsi
- tuulensuojakangas
- esim.2x50mm eriste ja mahdollinen 48*48 ristikoolaus
- ilmansulkupaperi
- mahdollinen koolaus (esim. sähköasennuksia/johdon vetoja varten)
- seinäpaneeli
tai
- hirsi
- puukuituinen tuulensuojalevy
- haluttu määrä lisäeristettä +koolaukset
- ilmansulkupaperi
- seinäpaneeli
Tai pienimmillää puukuituinen tuulensuojalevy väliin että saa ilmavirran katkeamaan ja paneeli päälle. Hankala yhtä ainoaa oikeaa tapaa sanoa, riippuu mitä haluat, mutta nuita linjauksia noudattelisin. Järkevä lisäeristys noihin tarpeisiin lienee jotain 50...150mm väliltä. Ja lämmönpitävyyteen vaikuttaa paljon yksistään jo se, että tekee rakenteesta ilmatiiviin, kun nyt jokatapauksessa hirsiseinän saumat vuotaa enemmän tai vähemmän.
poksutin
21.05.2016, 07:05
foamieristeen päälle kannattaa katossa laittaa vielä villa tai muu vastaava...ei kuulu saderopina niin saatanan kovaäänisenä läpi :)
Talvikylmän rakennuksen rakenteet ei saisi olla mitään energiansäästöjuttuja tai muuten liian tiiviitä. Kuten on jo todettu, niistä tulee kosteusongelmia eristettyihin osiin.
Talvikylmässä rakennuksessa pitää kosteuden päästä kulkemaan rakenteessa molempiin suuntiin ilman, että välissä on esteitä, höyrynsulkuja tai höyrytiiviitä eristeitä. Lämpötilat sisä/ulko on lämmittämättömässä rakennuksessa milloin mitenkin päin, eli välillä on sisällä kylmempää kuin ulkona ja kohta on päinvastainen tilanne. Lämmitettävän rakennuksen ratkaisut ei pitkällä aikavälillä sovellu käytettäväksi, jos rakennusta pidetään talvisin aina kylmillään.
Hirsiseinä tai tolpparunko puru- tai puukuitueristeellä toimii hyvin noissa, kunhan ilmanvaihto myös toimii. Talveksi pitää jättää ilmanvaihtoventtiilit ja savupellit auki.
Jos kesämökkiä haluaa pitää sähkölämmittimellä pienessä peruslämmössä, kannattaa tutustua myös aiheeseen differentiaalitermostaatti. Sisällä ei aina tarvitse olla kiinteästi +5 tai +10, vaan sopivasti lämpimämpää kuin ulkona. Lämpötilaeroa pitävällä eli ns. differentiaalitermostaatilla voi säästää vuodessa paljon sähkälaskussa ja silti tavoite saavutetaan, eli sisällä on vähän lämpimämpää kuin ulkona ja kosteuden suunta on rakenteessa ulospäin. Pakkaselle menee sisälläkin, jos ulkona on kova pakkanen, joten vesikalusteet pitää olla tyhjennettyinä.
Toinen veteen liittyvä ongelma on sadevesi, joka vuotaa huonosta katosta sisään tai pitää perustusten ympärillä ja alla olevaa maata liian märkänä, joka sitten routii talvella. Routiminen liikuttaa rakenteita, rikkoo piipuja, repii kattohuovan saumoja ja naulanreikiä auki jne. Sadevedet kouruihin ja niistä sitten tarpeksi kauas rakennuksesta, ei katolta tippuen suoraan perustusten viereen eikä syöksytorvella nurkalle maahan.
Elkää nyt hyvät ihmiset menkö laittaman kesämökkiin mitään lisäeristettä hirren kummallekkaan puolelle.
Se ohut hirsi eristää sen mitä tarttee eikä tarvi pitää mitään peruslämpöjä päällä.
Tuossakin vaan hirsien puhdistus ja joku huokoisa pinnoite sisälle esim. Osmocolor -vaha. Ulos myös huokoisa maali esim. keittomaali.
Elkää nyt hyvät ihmiset menkö laittaman kesämökkiin mitään lisäeristettä hirren kummallekkaan puolelle.
Se ohut hirsi eristää sen mitä tarttee eikä tarvi pitää mitään peruslämpöjä päällä.
Tuossakin vaan hirsien puhdistus ja joku huokoisa pinnoite sisälle esim. Osmocolor -vaha. Ulos myös huokoisa maali esim. keittomaali.
Juurikin näin ja korkeintaan tuulensuojalevy tai tervapaperi ja hirsipaneeli ja maun mukaan jompi kumpi puoli.
Tarvitsee järjettömät ainevahvuudet tullakseen "lämpö taloudelliseksi" ja puutahan mökissä pitää polttaa eikä sähköä.
Uretaanit sun muut kun on sitä tiivistä ja tykätään markkinoida kyllä joka välissä. bisnestä eikä muuta tolloilta € pois :)