Kirjaudu sisään

View Full Version : pajero 2.8 ei käynnisty


turakki
10.01.2016, 21:39
Potilas on -97 pajero 2.8 koneella.
Raakana lähti käyntiin helposti -14 kelissä. Ke-to yön vietti lämpimässä ja torstaina ei enää viitsinyt syttyä työpäivän jälkeen pltuaan pari tuntia roikassa. Startti pyörittää hyvin. Löpö tuntuu nousevan suodattimelle käsipumpulla hyvin. Suodatin on vaihdettu loppusyksystä ja talvilaadulla on ajettu monta tankillista.

Sain sen torstaina käyntiin, kun väänsin startilla auton työpaikan talliin. Puoli tuntia sisällä, samalla kiristelin suodattimelta pumpulle-letkun klemmarit ja luulin löytäneeni vian. Auto lähti laakista tulille ja kävi hyvin kotimatkan.

Illalla tein uuden letkun (koko muu tankilta tuleva linja meni syksyllä uusiksi). Eipä auttanut. Sain sen vielä perjantaina käyntiin laittamalla konepellin alle pienen sisätilalämppärin. Ajelin koneen lämpimäksi, ja käynti oli ok. Vaihdoin varuiksi hehkut. Tänään ei lähtenyt enää lämmittämälläkään.

Aiempi elämä on mennyt noiden 70-80 lukujen tojojen kanssa, niin tällaiset sähköjä sisältävät hifivehkeet on vieraita.

Onko tässä jotain käynnin estäviä vehkeitä, vai pitääkö ruveta etsimään ilmavuotoja?

-JoNe-
11.01.2016, 08:21
Hehkuttaako se sit normaalisti ku ollu lämmityksessä? Itellä seatti piti lyödä aina pakkasesta tulille ku ei hehkuttanu lohkolämmittimen kanssa. Tai sit ottaa lämpömittarin anturilta johdot irti.
Lähtikö se sit paremmin käyntiin ku pumppusit sitä käsipumppua?

turakki
11.01.2016, 11:22
No niin. Tänään käynnistyi lämmittämättä nätisti, pakkanen oli lauhtunut parista kympistä kahteentoista. Eli jotain tuollaista hehkufeelua voisi olla kyseessä, kun kerran ilman lohkolämppäriä lähtee. Nyt on pajero tallin lämpimässä, niin viitsii taas katsella. Ja käsipumpulla ei tainnut olla mitään vaikutusta, nyt en siihen koskenut.

-JoNe-
11.01.2016, 11:39
Kokeile onko lämpötila-auturin johdon irroituksella merkitystä jos on lämmityksessä. En tiiä mikä lie ollu siinä seatissa mutta ei se korjaantunut edes anturin vaihdolla.

BJ-40/76
11.01.2016, 13:54
Mitsun sukuvika?

Siis minulla oli taannoin Galantti 2,3 turbodiesel, ja siinä dieselkäyttöinen esilämmitin: Jos se oli päällä esim. puoli tuntia, niin ei lähtenyt käyntiin 15 asteen pakkasesta, mutta kun sammutti ja odotti puolikas tunnin niin lähti todella hyvin käyntiin, vaikka oli 35 astetta pakkasta. (tuo lämmitys sotki mekaanisen jakajapumpun toiminnan, piti odottaa että jäähtyi)
Ilman lämmitystä lähti muistaakseni noin -25 asteesta, kun oli tupla-akut.

Magwel
11.01.2016, 17:14
Minkälaiset hehkut laitoit?
Itse en ole saanut toimimaan kuin orkkis hehkut.
Tarvike hehkuissa väärä vastus arvo.

turakki
11.01.2016, 18:01
Jotkut tarvikhehkut sinne meni, mutta liekö vikaa niissä edellisissäkään. Ja lähtipä se noillakin ilman lohkolämppäriä. Luotto ei tosiaan ole suuri noihin tarvikeosiin japseissa.

L-200
12.01.2016, 13:09
Jotkut tarvikhehkut sinne meni, mutta liekö vikaa niissä edellisissäkään. Ja lähtipä se noillakin ilman lohkolämppäriä. Luotto ei tosiaan ole suuri noihin tarvikeosiin japseissa.


Paljonko säästit noilla tarvikehehkuilla vrt. orkkishehkut.
Jkl deltassa orkkishehkut oli muistaakseni alle 100€ kaikki 4 kpl.
Kaoppa se kisko että on kunnolla kiinni, ja samalla vilkaise maakapeli, oireet kuullostais noille jos kerran polttoainetta virtaa.

turakki
12.01.2016, 14:27
Paljonko säästit noilla tarvikehehkuilla vrt. orkkishehkut.
Jkl deltassa orkkishehkut oli muistaakseni alle 100€ kaikki 4 kpl.
Kaoppa se kisko että on kunnolla kiinni, ja samalla vilkaise maakapeli, oireet kuullostais noille jos kerran polttoainetta virtaa.

Eipä tuossa rahan säästöstä ollut kyse, vaan ajan. Deltaan täältä metsästä on matkaa... Noillakin lähtee käyntiin ainakin kympistä, kunhan ei ole lohkolämmitintö käytetty. Eli ainakin toistaiseksi toimivat. Johonkin ohjausjuttuun tuo tosiaan viittaa, kun kerran lähtee kylmänä ja ajolämpöisenä, mutta ei esilämmitettynä. No, testit jatkuvat.

turakki
15.01.2016, 16:12
Nyt tuntuisi toimivan. Päälle parinkympin testikelejä ei vielä ole ollut. Putsailin kaikki pumpun seudun sähköliittimet, olivat aika hapettuneita,
ja kiristelin vielä kertaalleen kaikki löpölinjan liitokset. Nyt lähtee tulille -14 raakana, - 16 lohkolämppärin kanssa ja ajolämpimänä. Vika siis jäi varmentamatta.

Jotain hyötyä toki tuollaisesta rassailusta, kun samalla löytyi vuotava jäähdytysnesteletku. Se on saattanut ruikkia liemiä pumpun päällä olleille liitoksille.