View Full Version : Mistä akunkengät ja päävirtakatkaisin?
Mistä olette löytäneet hyviä akunkenkiä, joihin voisi kytkeä lisäksi vinssin kaapelit? Lisäksi vinkkiä mistä löytyis sopiva päävirtakatkaisin. Käsittääkseni vinssiin pitää laittaa plussapuolelle, ainakin tuo ComeUp 6000 näyttää siltä, että se maadoittaa vinssin rungostakin maihin eli miinusjohtoon ei vaikuta katkaisinta laittaa. Muuten laittaisin --puolelle. Kun plus puolelle laittaa, niin eikö se pitäisi olla aika järeä, ettei se muodostu "tulpaksi". Ajattelin, että 1000A riittävä, vai minkämoista olette käyttäneet? Lisäksi jos laittais toisen päävirtakatkaisimen auton muille sähköille (riittäis varmaan pienempikin). Se tulis miinuspuolelle, mutta mutta kuten tuosta kuvasta näkyy, että mulla tulee Suzukissa lataus suoraan laturin kahdesta B+ johdoista akulle (nuo kaksi paksumpaa punaista johtoa +napaan).Niin eikö siinä käy niin, että vaikka miinuksen katkaisee, niin kone ei sammu kun laturi pukkaa virtaa ja laturi maadottaa itsensä runkoon? Tuo miinuskatkaisin ois helppo toteuttaa, kiinnitys tulipeltiin tms. ja lisäksi vaijeri T-kahvalla sisälle. Mutta mistä nuita löytyy? Ja mikä se olis paras ratkaisu tuohon päävirtakatkaisin ongelmaan?
Tän tyylinen kenkä on yksi vaihtoehto, saa useamman kaapelin lattaliittimillä kiinni:
http://www.ikh.fi/Sahkotarvikkeet/GAG28352B_AKUNKENKA_10MM_KAAPELILIITIN_BLISTER
Miinuspuolelle ei voi laittaa heikompaa päävirtakatkaisijaa koska samaa virtaa sielläkin kulkee.
Tuohan vois olla ihan hyvä, kaapelin päihin lattaliittimet ja päällekkäin mutterin alle. Tiedä sitten tuleeko miten virtahävikkiä. Joo, se taitaa pitää sitten se miinuspuoli unohtaa, sillä jos kaks päävirtakytkintä laittaa niin liitoksissa virtahäviöitä. Eli yks plus puolelle, jonka kautta kaikki virta, myös auton virrat tai sitten vain pelkästään vinssille. Mietitään ja kuunnellaan ehdotuksia.
Cupariputkea 3 - 4cm pätkä joka sopii naftisti kaapelin ( pää tietty kuorittu ) päälle. Pää vaikka vasaralla kasaan ja sopiva reikä poralla. Loppu hifistely omalla tyylillä. Kohtuu helposti halpoja liittimiä.
offroadjouni
30.12.2015, 23:01
Tuolla olen kertonut mielipiteeni miten kannattaa tehdä -> http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1031548&postcount=240 . Kuvan akkukenkä on ihan ok näköinen, itselläni on samankaltaisia käytössä.
Edit: Tuosta päävirtakatkaisija -> http://www.motonet.fi/fi/tuote/482046/Paavirtakatkaisin-24V250A-iso tai sitten jos haluat parempilaatuista niin http://www.motonet.fi/fi/tuote/386925/Blue-Sea-Systems-Paavirtakytkin-ON-OFF-Max-32V--450Amp . Minulla on tuo halvempi kestänyt suht rajua käyttöä useamman vuoden, joten mielestäni se on ihan hyvä sekin.
Unohda kupariputki patentit ja osta niitä oikeita päitä ja tämä http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Muut/Liitinpuristin-2000019420/
Tai oikeestaa? Tolla taitais puristuu se kupari putkikin hyvin.
Akkukenkien laadussa on valtava ero. Menee laatu hinnan kanssa yksiin. En suosittele halvimpia. Jostakin syystä ne kun pääsevät hapettumaan niin ovat hetkessä murusina koko napa. Ja halvimmissa on niin rosoinen valu että kontakti on kyseenalainen.
Jostain kun saisi sellasia vanhan ajan kokonaan lyijysiä? Kenkiä.
Autohifikaupasta löytyy kenkiä joihin voi tuupata useita johtoja holkin kanssa sisään ja kuusiokololla kiristys, yleensä näissä myös suojat päällä. Itselläni oli HJ:ssa audisonin connection kengät, esim tuolta löytyy! Omaani jyrsin +kengästä yhden reiän pikkasen isommaksi, niin sai 50 ja70mm2 johdot kätevästi kiinni.
http://www.hifikonex.fi/product_catalog.php?c=174&page=5
Oma ratkaisu johtojen liittämiseen oli potentiaalintasauskisko. Kuorin akun johdon hieman pidemmältä matkalta, pujotin kiskon reiästä läpi ja siihen normaali akunkenkä. Kiskoja saa sähköliikkeistä, ja on aika edullisia, esim. viidelle 50 neliön johdolle tarkoitettu maksoi rapeat 20 euroa.
Päävirtakatkaisin Sisun ja Volvon kuorma-autoissa käytetty malli kestää virtaa ihan reilusti, löytyy raskaan kaluston varaosia myyvistä kaupoista. ei halvin mutta hyvä.
pitiki kokeilla tota kupariputki hommaa tänään. ihan jees siitä tulee oikeiden puutteessa.
http://i9.aijaa.com/b/00244/14062616.jpg
http://i7.aijaa.com/b/00622/14062615.jpg
Tuo kupariputki olisi syytä olla aika vahvalla seinämällä ettei puristus löysty ajan kanssa.
Joku millinen putkiseinämä ei paljoa jaksa pitää johtoa puristuksessa.
Akulta plus navasta kaapeli erilliseen virtakiskoon. Vinssin rele boksista etit sen piene maa johdon jonka väliin laitat normi katkaisijan. Ei tarvi turhia isoja päävirtakatkaisijoita Lkaa laittamaan.
Voit kytkeä vinssin virran sit siihen kiskoon ni ei tarvi alkaa kaikkia niputtaa akkuun kiinni.ja kiskosta helppo ottaa muihinki laitteisiin virtaa... mulla rojekti topicissa jokunen kuva toteutuksesta.
Akulta plus navasta kaapeli erilliseen virtakiskoon. Vinssin rele boksista etit sen piene maa johdon jonka väliin laitat normi katkaisijan. Ei tarvi turhia isoja päävirtakatkaisijoita Lkaa laittamaan.
.
Ja sitten kun solenoidi hitsaa ihtensä kytkyasentoon, ei taida sen pikku kytkimen napsuttelu enää asiaa auttaa ... ???
Juurikin sen takia mielellään laittaisin pelkästään vinssin plussaan, että sais boxin kärkien hitsautuessa tai muussa vikatilanteessa virrat vinssiltä pois. Tai oikeastaan vinssiltä sais olla koko ajan virrat pois. Päävirtakytkimestä laittaa sitten tarvittaessa virrat päälle. On kumma, että ei löydy semmoista päävirtakatkaisinta missä olis valmiiksi vaijeri kytkentä. Ei olis vaikea tehdä jo tehtaalla siihen mekanismiin avaimen tyveen parin sentin vipu, josta vaijeri ohjaamoon. Nyt on avaimen korvassa pieni reikä johon voi kukin tavallaan viritellä vaijeri viritykset. Tuo ComeUp näyttäis ottavan täydellä kuormalla 300A, joten hakusessa 300-500A jatkuvaa virtaa kestävä katkaisin. Eikö se olis sopiva? Vaijerin meinasin laittaa, kun tuo on semmoisessa käytössä jossa monesti yksin liikenteessä ja kiinni ollessa kuskin paikalta pitäs vinssi kyetä sammuttamaan vikatilanteessa.
Ja sitten kun solenoidi hitsaa ihtensä kytkyasentoon, ei taida sen pikku kytkimen napsuttelu enää asiaa auttaa ... ???
Itellä ainaki on kytketty sillai se katkaisija että jos siellä joku fiba tulee ni mykistää koko paketin. Katkasee herätteen releboksilta ja sillonhan se menee mykäksi. Kerran vinssatessa solkku meni oikoseen ja napista boksi mykäksi ja uuden solkun vaihto.
En sitte tiedä miten oisit ollu kytkemässä sitä mutta noin se ainakin toimii....
Ja löytyy omasta suikasta päävirta kytkin penkkien välistä jolla saa kerrasta koko auton mykäksi tilanteen vaatiessa.
Jos tuo releboksin herätteen katkaisu riittää vinssin mykistämiseen myös vikatilanteessa, niin sehän se helpoin olis tehdä. Pitää suunnitella.
Jos tuo releboksin herätteen katkaisu riittää vinssin mykistämiseen myös vikatilanteessa, niin sehän se helpoin olis tehdä. Pitää suunnitella.
Ja vielä parempi oli se ku laitto siihen releboksin pienen maajohdon väliin katkaisijan. Johto joka menee vinssin pohjaan maa pistokkeeseen...eli ns 4 napa.se joka on vinssin moottorin alapuolella.tuo johto maadoittaa releboksin maihin.
Jos tuo releboksin herätteen katkaisu riittää vinssin mykistämiseen myös vikatilanteessa, niin sehän se helpoin olis tehdä. Pitää suunnitella.
Ei se sitä vinssiä pysäytä, jos solenoidin kärjet on palaneet kiinni.
Ei se sitä vinssiä pysäytä, jos solenoidin kärjet on palaneet kiinni.
Kyllähän tuo näyttää pysäyttävän kun maa katkotaan pois. Mut hei. Jokainen tyylillään..
Ei se sitä vinssiä pysäytä, jos solenoidin kärjet on palaneet kiinni.
Jep.
Tilannehan on sama kuin solenoidia ei olisi, vaan suora kytkentä.
Mutta, kukin tulkoon uskossaan autuaaks. Tapoja on monia.
offroadjouni
01.01.2016, 20:10
On kumma, että ei löydy semmoista päävirtakatkaisinta missä olis valmiiksi vaijeri kytkentä. Ei olis vaikea tehdä jo tehtaalla siihen mekanismiin avaimen tyveen parin sentin vipu, josta vaijeri ohjaamoon. Nyt on avaimen korvassa pieni reikä johon voi kukin tavallaan viritellä vaijeri viritykset. Tuo ComeUp näyttäis ottavan täydellä kuormalla 300A, joten hakusessa 300-500A jatkuvaa virtaa kestävä katkaisin. Eikö se olis sopiva? Vaijerin meinasin laittaa, kun tuo on semmoisessa käytössä jossa monesti yksin liikenteessä ja kiinni ollessa kuskin paikalta pitäs vinssi kyetä sammuttamaan vikatilanteessa.http://www.motonet.fi/fi/tuote/482046/Paavirtakatkaisin-24V250A-iso tuossa on kahvassa valmiiksi reikä johon saa vaijerin kiinni. Mulla oli aikaisemmin Boschin vastaava -> http://www.vinssit.net/paavirtakytkin-bosch-250a-24v-jatkuva-hetkellinen-2500a-5sek-p-7286.html joka antautui n. vuoden käytön jälkeen. Tämä halpakopio on toiminut aika monta vuotta ongelmitta, vaikka etuvinssin Bowmotor 2 vie enemmän virtaa kun mikään vakio Comeup. Ja kun vielä ajettiin suunnistustusta niin usein käytettiin sekä etu- että takavinssiä yhtäaikaa.
On kumma, että ei löydy semmoista päävirtakatkaisinta missä olis valmiiksi vaijeri kytkentä. Ei olis vaikea tehdä jo tehtaalla siihen mekanismiin avaimen tyveen parin sentin vipu, josta vaijeri ohjaamoon. Nyt on avaimen korvassa pieni reikä johon voi kukin tavallaan viritellä vaijeri viritykset. Tuo ComeUp näyttäis ottavan täydellä kuormalla 300A, joten hakusessa 300-500A jatkuvaa virtaa kestävä katkaisin. Eikö se olis sopiva? Vaijerin meinasin laittaa, kun tuo on semmoisessa käytössä jossa monesti yksin liikenteessä ja kiinni ollessa kuskin paikalta pitäs vinssi kyetä sammuttamaan vikatilanteessa.
Ei sille vaijerikorvalliselle ole paljoa kysyntää, yleensä kun ovatten asennettu siten että pääsee helposti käsiksi (kuorma-autoissa akkukotelon vieressä). Helppohan sellainen vaijerikiinnitys on rakentaa siihen kahvaan, ja tossahan kerrot että siinä on reikä, joten mikä on ongelma? ;)
Mutta sitten sellainen järeä kytkin, kuten tossa aikasemmin mainittu Sisun kytkin, millainen mullakin on jemmassa:
http://www.hollenautosahko.fi/shop/images/70262_list_1302_1ab.jpg
http://www.hollenautosahko.fi/shop/product_details.php?p=902
(24V 600A / 2500A 5 sek.), niin siihen joko poraa sen reiän, tai rakentaa jonkun muun kiinnityksen vaijerille.
offroadjouni
01.01.2016, 20:15
Kyllähän tuo näyttää pysäyttävän kun maa katkotaan pois. Mut hei. Jokainen tyylillään..Pysäyttää joo, kunhan solenoidi on kunnossa. Siinä vaiheessa kun solkun kärjet on hitsanneet kiinni pitää irroittaa iso kaapeli että veto katkeaa.
Miten se vaikuttaa kun tuo on 24V vehkeeseen tarkoitettu ja itsellä 12 V auto. Vaijereita T-kahvalla löytyy ralli puolelta alle 20 €.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/482046/Paavirtakatkaisin-24V250A-iso tuossa on kahvassa valmiiksi reikä johon saa vaijerin kiinni. Mulla oli aikaisemmin Boschin vastaava -> http://www.vinssit.net/paavirtakytkin-bosch-250a-24v-jatkuva-hetkellinen-2500a-5sek-p-7286.html joka antautui n. vuoden käytön jälkeen. Tämä halpakopio on toiminut aika monta vuotta ongelmitta, vaikka etuvinssin Bowmotor 2 vie enemmän virtaa kun mikään vakio Comeup. Ja kun vielä ajettiin suunnistustusta niin usein käytettiin sekä etu- että takavinssiä yhtäaikaa.
Periaatteessa kestää saman 250A 12V:llä kuin mitä 24V:llä
Läpi saatava teho vaan puolittuu. (kW)
Pysäyttää joo, kunhan solenoidi on kunnossa. Siinä vaiheessa kun solkun kärjet on hitsanneet kiinni pitää irroittaa iso kaapeli että veto katkeaa.
Riippuu releboksin rakenteesta. Warnissa 4 solkkua ja 2 solenoidin pitäisi hitsata yhtäaikaa kiinni jotta veto pysyisi päällä. Jos yksi hitsaa kiinni niin sitten pääsee savut poksista kun vaihtaa suuntaa.
Perään vois esittää tilastollisen kysymyksen siitä että kuinka montaa päälle jäänyttä solenoidia on tiedossa?
offroadjouni
01.01.2016, 22:24
Riippuu releboksin rakenteesta. Warnissa 4 solkkua ja 2 solenoidin pitäisi hitsata yhtäaikaa kiinni jotta veto pysyisi päällä. Jos yksi hitsaa kiinni niin sitten pääsee savut poksista kun vaihtaa suuntaa.
Perään vois esittää tilastollisen kysymyksen siitä että kuinka montaa päälle jäänyttä solenoidia on tiedossa?Minulla on itsellä hitsannut solenoidi kiinni ja muutaman olen ollut vieressä todistamassa.
.
Perään vois esittää tilastollisen kysymyksen siitä että kuinka montaa päälle jäänyttä solenoidia on tiedossa?
Joulun alla tilttas boxi jumiin.
Huokasin helpotuksesta siinä vaiheessa kun hyppäsin autosta pihalle ja käänsin PÄÄvirrat pois.
Eli vastaus kysymykseen 1kpl. :)
Oma kokemus kahdesta eri merkkisestä tapauksesta
Kiinalaisia bling blong bokseja ollu useampi ja yhdestäkään ei oo solkku hitsannu kiinni.kerran on vinssi lähteny itekseen pyörimään mutta sekin johtui viallisesta ohjain katkaisijasta.
Mulla on tommonen motonetin pinkiponki kytkin 6.2D Chevyssä päävirtakytkimenä www.motonet.fi/fi/tuote/482046/Paavirtakatkaisin-24V250A-iso (http://www.motonet.fi/fi/tuote/482046/Paavirtakatkaisin-24V250A-iso)
Hitsasin akkutelineeseen kiinnityskorvat kytkimelle ja räpelsin muutamasta mutterista ja pultista hitech nivelen kytkimen vivun päähän josta lähtee tanko tulipellin läpi jalkatilaan. Halpa, toimii, ei turhanpitkiä kaapeleita kytkimelle, operoitavissa kuskin penkiltä. Sen verran parannettavaa jäi että kovassa möykkyytyksessä vivuston massa saattaa avata kytkimen. Auto ei siitä sammu mutta laturi voi tykätä huonoa. Kokeilen patentoida jousen pitämään kytkintä tiukemmin kiinni.
Tieteellisiä kokeita tuli tehtyä sen verran että pihtivirtamittari startin pluskaapelin ympärille ja mitataan lukemat
1) kytkin kiinni
2) kytkin kiinni ja lisäksi ohitettu virtakaapelilla
Molemmissa tapauksissa käynnistysvirta oli samat reilu ~500A joten totesin että virtaa riittävästi.
On ne kiinan ihmeitä kestänyt ihmeen hyvin, olen aina avannut kannet ja tarkistanut johtojen kiinniitysmutterit ja aina on ollut jokunen löysällä. jos ei tarkstettu ja kiristetty niin vinssatessa kyllä jossain on alkanut savua viimeistään.
Liikaa hifistelyä kenties mutta tossa oma toteutus. Kaikki sähköt tiiviisiin purkeihin jossa läpinäkyvä kansi niin näkee jos on hämminkiä. Syötölle päävirtakytkin kanteen. Toivotaan toimii eikä mee turha työ hukkaan. :p
Itse meinasin tehdä pellistä tuommoisen telineen pellistä (Kuva). Kahdella pääkatkaisijalla tulee. Toinen pelkästään vinssille, joka sais olla aina auki kun ei vinssiä tarvi ja toinen muille sähköille (plus-kaapeli). Laturin johdot menee suoraan akulle, eli kun päävirtakatkaisijasta sammuttaa, niin sytytysvirta katkeaa kuten myös kaasuttimen magneettiventtiili sulkeutuu (Hitachin kaasutin Nissan Sunnysta). Sen mitä auto sammuttuaan pyörii niin laturi pukkaa loppu virrat akkuun. Ainoa on, että virta saattaa vielä kulkeutua järjestelmässä laturin herätevirtajohdon kautta. Siinä on kyllä latauksen merkkivalo siinä johdossa, mutta jaksaako se 3W hehku polttaa sen virran? Telineen alle kumimatto jos kaapeli irtoaa liittimestä. Liittimen liitoksiin pv-katkaisijalle kumiset napasuojat, joita ainakin moottorikelkan akuissa on. Tuossa versiossa ois lyhyet kaapeloinnit. Taakse pelti johon tulee vaijerit(kuoret) kiinni. Tuohon ei kovin korkeaa telinettä mahdu kun on renkaille tehty tilaa rankasti ja sisälokari korkealla. Itsellä sen verran kokemusta nuista pv-katkaisimista on, että 13 mm kiintoavain on apukuskin jalkatilassa akun kenkiä varten. Eli miten se on eristyksen kanssa nuissa pv-katkaisijoissa kun tarkoitus tehdä reiät peltiin, joihon upottaa ne katkaisijat ja johdot sitten alapuolelle liittimiin. Kai nuo kiinnitys onnistuu suoraan peltiin ettei siihenkin eristystä tarvi.