View Full Version : Jeep ja mersun diesel
eipelita
28.12.2015, 00:17
Jepulista. Jeep crand Cherokee ja 5.2 bensa automaatti. Toi bensan kulutus on alkanut hirvittää siinä määrin, että josko sen dieselöisi. Om606 mersun pata ja mekaaninen pumppu. Mutta mites tuo vaiheloota, onko ideata miten tämmönen toteutetaan ja onko mahdollista pitää kilvissä ??
Kyllä sen kilvissä kait pitää jos vain laitat vastaavan päästötason dieselkoneen kaikkine tarvittavine himmeleineen.
Se vaan, että onko siinä sitten niin minkäänmaailman järkeä ottaen huomioon auton iän ja homman vaatiman työ- ja rahamäärän? Tietysti jos vain projektina ottaa homman niin miksipä ei, mutta paljonko maksaa kone, paljonko vaihdelaatikko, ja kaikki muu siihen päälle? Paljonko tulee vuodessa kilsoja?
Maakaasu, voi pitää kasin ja silti ajella kohtuullisin kustannuksin.
Gary Grand
28.12.2015, 07:31
Maakaasu, voi pitää kasin ja silti ajella kohtuullisin kustannuksin.
Komppaan tätä, jos vaan on kaasun jakelupisteitä järkevästi.
Täällä kun ei sellasia ole niin on ajeltava bensalla.:D Tuo tirsselöinti alkaa olla aika kannattamatonta, jos ei kilometrejä tuu aivan tajuttomasti.
Tietty jos haluaa Jeeppiin Woimaa, niin sitten savukonetta keulille..:D
Miten savukone Jeepin keulalla woimaan liittyy? Saahan sitä voimaa kasistakin..
Gary Grand
28.12.2015, 10:35
Miten savukone Jeepin keulalla woimaan liittyy? Saahan sitä voimaa kasistakin..
:D Kuhan ärsytin.. (Tähän irvistävä Kuha..):rolleyes:
Onhan nuo tupaöljykoneet yllättävän voimakkaita sopivasti ahistettuina, mutta jenkkien vanhoista bensa-krematorioista saa kierroksiakin irti..
Mitään järkeä traktorin (lue diesel) motin kampeamisessa bensakasin tilalle ei ole käyttöpelissä, ellei autoa halua ehdoin tahdoin pilata ja jälleenmyyntiarvoa tuhota. Mutta jos haluaa Harrastaa, niin silloin tempun järkevyyttä en tietenkään kyseenalaista..:cool:
Mulle maistuu ihan yhtälailla kaikki koneet!
Juu, onhan niitä hyviä voimasavukoneitakin :) tuosta olen kyllä samaa mieltä, että en alkaisi tunkea dieseliä kasin tilalle.. voi olla homman kannattavuus aika heikolla tasolla.
Gary Grand
28.12.2015, 10:43
Kyllä sen kilvissä kait pitää jos vain laitat vastaavan päästötason dieselkoneen kaikkine tarvittavine himmeleineen.
Juu, onhan niitä hyviä voimasavukoneitakin :) tuosta olen kyllä samaa mieltä, että en alkaisi tunkea dieseliä kasin tilalle.. voi olla homman kannattavuus aika heikolla tasolla.
Taitaa olla tuossa sun aiemmassa kommentissa se kohta miksi ei kannata alkaa temppuilemaan.. Edes harrastusmielessä.
Riippuu tietty jonkin verran Jeepin iästä, mutta taitaa mekaaninen pumppu olla jo OUT? Eli löytyykö riittävällä päästötasolla Mersun konetta?
luulis päästöjen puolesta onnistuvan kun väyrysessä on aika pitkään om606 sähköpumpulla.
katastuksen jälkeen laittaa vaikka sitte mekaanisen pumpun kunnon tapeilla jos haluaa virittää.
samallahan se kannattaa laittaa mersun laatikolla kun ne kestää älyttömän hyvin.
aika moneen jakolaatikkoon taitaa saada kittiä millä kiinteän jakiksen saa kartaani käyttöseksi.
Ookkos huomannut että mersun öljypohja on ihan erimallinen (pahka eessä) joten osuu jeepissä ohjauksen osiin.
Pahkaa ei pysty muokkaamaankaan mitenkään koska siellä majailee öljypumppu, sen pystyy vaihtamaan mahdollisesti toisen malliseen jossa pahka siirtyy taakse mutta maksaa aika paljon +tarvit erimallisen öljypohjan.
Jos pidät orkkis lootan niin ainakin automaatin kanssa tulee ongelmia kanssa jos on sähköohjattu, ja joudut siihenkin rakentamaan ohjauksen uusiksi tai käyttämään Ns "Stand alone" aftermarket osaa, sitten tietenkin turbiinin kiinnitys ynnä muuta pientä.
Jakolaatikon jos taas haluat kardaanimalliseksi niin ainakaan alkuperäiseen jakikseen ei ole olemassa muutossarjaa, Tai jos on niin ei ole tullut vastaan, Jonkin muun sarja VOI sopia tietenkin jos tykkää tehdä ja osaa itse koneistaa.
Mekaanisen pumpun kanssa ei pitäisi olla ongelmaa päästöjen kanssa jos on kunnossa ja oikein säädetty.
Jos tahot mersun koneen niin hommaa G-wagen siihen koneen ympärille.
Pääset helpommalla.
Ja sillä rahalla mikä menee dieselöntiin ajaa melkoisen siivun bensakoneellakin.
Oman diesel comanchen kanssa olen hakannut päätä seinään tarpeeksi ja yhden asian olen oppinut: Jeep ja diesel ei vain kuulu yhteen :mad:
tekniikkamies
29.12.2015, 10:24
Jepulista. Jeep crand Cherokee ja 5.2 bensa automaatti. Toi bensan kulutus on alkanut hirvittää siinä määrin, että josko sen dieselöisi. Om606 mersun pata ja mekaaninen pumppu. Mutta mites tuo vaiheloota, onko ideata miten tämmönen toteutetaan ja onko mahdollista pitää kilvissä ??
Yhden vahan Crownin nuorena dieseliksi muuttaneena mieleen tulee, että tollasella koneella oleval Jeepillä on kyllä oma markkina-arvonsa ja netissä on tarpeeksi dieselmaastureita myynnissä.
Itellä ei ole edes pakuksi rekisteröidyssä Hiluxissa verot mitkään kauheen pienet. Ennen ei dieselpakussa mennyt kovin suurta veroa. Henkilöautossa vielä suurempi.
Jos taas auto pelkästään jossain metsäajossa, niin tuskin kannattaa dieselöidä.
Tuli mieleen kun joku vois nimenomaan tollasella koneella olevan Jeepin haluatkin!
Gary Grand
29.12.2015, 10:27
Tuli mieleen kun joku vois nimenomaan tollasella koneella olevan Jeepin haluatkin!
Mm. minä..:p
Jepulista. Jeep crand Cherokee ja 5.2 bensa automaatti. Toi bensan kulutus on alkanut hirvittää siinä määrin, että josko sen dieselöisi. Om606 mersun pata ja mekaaninen pumppu. Mutta mites tuo vaiheloota, onko ideata miten tämmönen toteutetaan ja onko mahdollista pitää kilvissä ??
Tuollainen projekti työnalla. Minulla tulossa vaihelootaksi 46RH. Välilaippa koneen ja laatikon väliin, moottorinkannattimet uusiksi, kardaanit uusiksi, tankista pumppu pois ja uudet polttoainelinjat, ylimääräiset sähköt pois, ym... Eipä siinä OM606 laittamisessa Jeeppiin ole sen kummempaa, kuin muihinkaan autoihin, tilaakin on reilusti. Eikä sen muutoskatsastukselle mitään esteitä ole.
Täältä peukkua projektille. Eihän se varmaan järkevää ole talous mielessä, mutta harraste mielessä kylläkin. Mersun 606 koneesta saa konetta avaamatta 400 heppaa ulos jos vain rahapussi kestää. Pumppuun isot elementit, sopivampi turbo ja riittävä kuuleri, väljempää pakoputkea ym. pientä. Mersufoorumilta löytyy sitten enempi tietoa.
Miten sitten voimansiirto kestää tuommoisilla tehoilla, niin se on toinen juttu. Mutta Mersun viri pumpussa on yleensä syötön ulkoinen säätö, niin sillä saa ruuvata tehot kohdilleen ....
eipelita
04.01.2016, 22:43
Tuollainen projekti työnalla. Minulla tulossa vaihelootaksi 46RH. Välilaippa koneen ja laatikon väliin, moottorinkannattimet uusiksi, kardaanit uusiksi, tankista pumppu pois ja uudet polttoainelinjat, ylimääräiset sähköt pois, ym... Eipä siinä OM606 laittamisessa Jeeppiin ole sen kummempaa, kuin muihinkaan autoihin, tilaakin on reilusti. Eikä sen muutoskatsastukselle mitään esteitä ole.
No ni loistavaa 👍🏼👍🏼👍🏼. Eli toi aski on tuo omansa, eikö ?? Mites turbiini onko sekin oma. Laitatko mekaanisen vai sähkö pumpun. Onko sun auto minkävuotinen. Jos olisi muutama kuva pistää niin olis aika mahtista 😃😃.
Niin itse en kyllä ymmärrä, miksei tämmönen dieselöinti kannattaisi. Tällä hetkellä bensaa menee vähintään 15litraa ja jos traileri perässä vähintään 20 litraa. Dieseliä ei ihan siihen malliin mene 😃😃
tekniikkamies
04.01.2016, 23:12
Itellä pörisi henkilöautossa tänään tuntitolkulla Mersun OM617, on tiä onko OM606 sitten nykymittapuun joku niin mainio, että kannattas kovin isoon projektiin ryhtyy jos vertaa muihin vaihtoehtoihin.
Oon tainnu vapaina kokeilla OM606:sta w124:sessa, eikä se niin ihmeellinen ollu etteikö uudempia ja muunkin merkkisiä koneita voi kokeilla.
Mä ymmärtäisin innon hyvin jos OM606:sessa olisi vaikka helkutista voimaa valmiina.
Jeeppiä ja Mersua on valmiiks jo dieselillä.
Myös harrastehenkistä vaihtoehtoa on:
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/7658392
Ja vaihtoehtoa enempi katuajoon:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/7474723
No ni loistavaa 👍🏼👍🏼👍🏼. Eli toi aski on tuo omansa, eikö ?? Mites turbiini onko sekin oma. Laitatko mekaanisen vai sähkö pumpun. Onko sun auto minkävuotinen. Jos olisi muutama kuva pistää niin olis aika mahtista 😃😃.
Niin itse en kyllä ymmärrä, miksei tämmönen dieselöinti kannattaisi. Tällä hetkellä bensaa menee vähintään 15litraa ja jos traileri perässä vähintään 20 litraa. Dieseliä ei ihan siihen malliin mene 😃😃
Auto on -97, joten siinä ei ole tuota askia. Aski vanhemmasta 93 - 95 V8 mallista. Dodge Ramista myös löytyy tuota. Turbiini tulee tuosta samasta laatikosta, aluksi kokeilen ihan vakiota, jos ei tunnu välittävän voimaa, niin vaihdetaan paremmin pitävä.
Syöttöpumppuun kaasuvaijeri. Kuvia ei ole vielä. Tämän hetken tilanne on, että Jeepin oma tekniikka nostettu pois, ja vähän muutakin purettu. Seuraavaksi välilaipan teko ja uudet moottorin kannattimet rungon puolelle.
Jos välilaippa kiinnostaa jotakuta muutakin, niin voin leikkauttaa noita laserilla.
Oon tainnu vapaina kokeilla OM606:sta w124:sessa, eikä se niin ihmeellinen ollu etteikö uudempia ja muunkin merkkisiä koneita voi kokeilla.
Mä ymmärtäisin innon hyvin jos OM606:sessa olisi vaikka helkutista voimaa valmiina.
Tuo mersun tiiselihän on ylivoimasesti paras henkilöauton diesel.
Voimaa saa luotettavasti niin paljo ettei tuo rh46 kestä sitä.
Voimaa saa luotettavasti niin paljo ettei tuo rh46 kestä sitä.
Miten 46RH ei kestä sitä tehoa? Kyseisen lootan saa rakennettua kestämään melkeinpä mitä vain, eikä se vakionakaan ole ihan surkea. Muistaakseni käytännön elämässä jossain 700-800Nm-> väännöllä kampuralta ja raskaalla tossulla voi saada aikaan tuhoa vakiolaatikolle.
Dodgen isojen pick-up:ien 5.9 Cumminsin perässä oli alunalkaen 46RH, mikä vaihdettiin myöhemmin 47/48 versioihin - se taas on sama laatikko vähän vahvemmilla sisäosilla. Auto kuitenkin painaa tyhjänä ~1000kg enemmän kuin Jeep, ja toisaalta voi kiskoa 10 tonnin kärryä perässä.
Tuli muuten näistä dieselöinneistä mieleen, ZJ:ssä on aika paljon älyohjattuja toimintoja, etenkin '96-'98 malleissa. Mitenkäs esim. mittaristo, body control modulen ohjaamat toiminnot, yms. tällaisen dieselöinnin yhteydessä? Kaiken saa toki nyhdettyä irti ja jää vain manuaalitoiminnot ilman hälyttimiä, ajonestoa, keskuslukitusta yms..
Tuli muuten näistä dieselöinneistä mieleen, ZJ:ssä on aika paljon älyohjattuja toimintoja, etenkin '96-'98 malleissa. Mitenkäs esim. mittaristo, body control modulen ohjaamat toiminnot, yms. tällaisen dieselöinnin yhteydessä? Kaiken saa toki nyhdettyä irti ja jää vain manuaalitoiminnot ilman hälyttimiä, ajonestoa, keskuslukitusta yms..Ja kun ei mittaristo saa tietoa, jää valoja palamaan ja jos poistaa moduleita tai polttimot, niin siellä on kumminkin valoja joiden pitäis myös katsastuksessa toimia...
Miten 46RH ei kestä sitä tehoa? Kyseisen lootan saa rakennettua kestämään melkeinpä mitä vain, eikä se vakionakaan ole ihan surkea. Muistaakseni käytännön elämässä jossain 700-800Nm-> väännöllä kampuralta ja raskaalla tossulla voi saada aikaan tuhoa vakiolaatikolle.
Dodgen isojen pick-up:ien 5.9 Cumminsin perässä oli alunalkaen 46RH, mikä vaihdettiin myöhemmin 47/48 versioihin - se taas on sama laatikko vähän vahvemmilla sisäosilla. Auto kuitenkin painaa tyhjänä ~1000kg enemmän kuin Jeep, ja toisaalta voi kiskoa 10 tonnin kärryä perässä.
Mulla itellä on dodgessa rh47. Ja sekään ei kestä ku hädintuskin vakio väännöt. Toki rakentamalla saa kestämään, mutta empä kirjottanukkaa että saa mersun moottorilla billetti laatikon rikki.
Asia mitä ajoin takaa niin jos jonku tiiselin laittasin bensan tilalle niin se olisi juurikin mersun moniventtiili tiisseli. Ite kylläkin suosin 5konetta ku säästää painossa vähän ja siitäkin saa voimaa ihan törkeesti. Vähä ylempänähän siinä on vääntö alue kun ramin moottorissa että säästää laatikkoa mutta uskon että sillä saa vakio rh:n rikki kun ruuvaa sen mukavaksi.
Mulla itellä on dodgessa rh47. Ja sekään ei kestä ku hädintuskin vakio väännöt. Toki rakentamalla saa kestämään, mutta empä kirjottanukkaa että saa mersun moottorilla billetti laatikon rikki.
47RH ;)
No mutta joka tapauksessa, Jeeppi painaa äkkipäätään lähes tonnin vähemmän kuin Dodge, joka jo vaikuttaa kestämiseen. Minulla on Jeepin 5.9:n perässä 46RE, ja näissä ei ole ollut ainakaan nettipalstojen perusteella juurikaan ongelmia edes vahvistamattomana n.400-500hp viritetyn koneen perässä missä on se 600-700Nm vääntöä. Vakiona on se vajaa 500Nm, ja valmistaja ilmoittaa laatikolle kestoksi muistaakseni 600Nm.
Ei siihen tarvitse sentään mitään billetti laatikkoa olla että kestää, jossein nyt sitten puhuta ihan älyttömistä tehoista ja väännöistä painavassa autossa..
Kaiken toki saa rikki, ja onhan se yleisessä tiedossa että Dodgessa Cumminsin 5.9:n perässä olevat automaatit - on se sitten 46/47/48 RH/RE - tahtoo olla kovilla, varsinkin jos on vähän kutiteltu kone. Tahtoo olla ne manuaalitkin kovilla.. :D
Dieselin voima toki tulee vähän eri tavalla, mutta isossa pickupissa niin ajoneuvon paino kuin myös Cumminsin koneen luonne vaikuttaa verrattuna pieneen Jeeppiin ja mersun koneeseen :)
tekniikkamies
05.01.2016, 16:43
Tuo mersun tiiselihän on ylivoimasesti paras henkilöauton diesel.
Voimaa saa luotettavasti niin paljo ettei tuo rh46 kestä sitä.
Mahtaako olla et aika olis kullannut muistot, mutta itselle on jäänyt mieleen positiivisissa merkeissä HJ61:sen diesel vaikkei omaa ole ollutkaan.
Tuumin et tollanen Jeep on ehkä pirteä jo nykyisellä koneella ja ei sil pisaralla pisimmälle kisaa voita Mersun dieselilläkään.
Mul on nyt autoissa kolme erilaista dieselkonetta ja kaikissa on hyvät ja huonot puolet. Lämpenemisominaisuus itsellä on ollut paras Hiluxin 90 hevosvoimaisessa dieselissä. Se on näil keleillä tarpeen...
Olisi sellanen Jeeppi minkä minäkin vosin ottaa. :) toivotaan että toteutuu! Ei nyt äkkisältään tulisi edes parempaa konetta mieleen kun 606.. potenttiaalia julmasti. Kertokaas nyt viisaammat vastauksiakin noihin puutteisiin? Saako nuo sähkö kilut ohitettua / jätettyä toimimaan miten?