Kirjaudu sisään

View Full Version : Benton BX-5 akkulaturi akut pilalla


Heering80
25.12.2015, 12:41
Mulla oli autossa kaksi Faamin akkua, jotka olivat tyhjät. Ajattelin koittaa elvyttää niitä Bentonin älylaturilla. Akkujen napajännite yleismittarilla oli noin 10,5 ja 11,2 tms. Nyt laturi kuitenkin sanoo, että molemmat olisi kaput. Olen aikaisemminkin ihmetellyt tuon laturin toimintaa. Ohjeiden mukaan ton pitäisi noissa jännitetasoissa aloittaa jo normaali lataus. Mikäli jännite olisi 4,5 - 10,5 sen pitäisi herätellä sitä 1,5A ja 5A intervalleissa, kunnes jännite olisi tuo 10,5. Nyt se tekee jotain 0,3A:lla ja ilmoittaa hetken päästä, että akku on vaihtokunnossa.

Onko nyt niin, että akku voi olla paska ja kykenemätön ottamaan virtaa, vaikka jännite ei olisi tippunut lähellekään tuota 4,5V:a? Näin selitin ainakin itselleni, että tuo 0,3A on jotain analyysivaihetta, jota ei vaan manuskassa ole mainittu, ja jonka lopputulema on että akku on huono. Ja onko sitten mahdollista, että akun jännite olisi tuo 4,5V, mutta se olisi vielä heräteltävissä? Mikä näissä tilanteissa on erona?

Laturista löytyy myös boosti-toiminto, jota voi käyttää elvyttämään "kerrostuneen hapon johdosta syväpurkautuneita" akkuja. Voiko akku olla syväpurkautunut, jos jännite on kuitenkin yli 10V? Ja mistä tunnistan tämmöisen tapauksen? Tuntuu et toi laturi ei pysty lataamaan kuin pakasta vedettyjä akkuja. Paska laite?

T: Tosialoittelija

Viipo
25.12.2015, 13:31
Mulla tapahtu isommalle bentonille jotain, ku koitin vanhaa akkua sillä elvyttää. vähä aikaa se latas sitä ja sit rupes heitrtämään Failia myös ehjillä akuilla jos jännite on jossain alle 12v tietämillä. 24v puoli tuntus toimivan ok, mut 12v puolella ei meinaa ladata ku vähä aikaa ja tulee joko fail tai se 0.3A.

MK
25.12.2015, 16:33
Mulla on Benton BX-2 ja se ainakin on täysin susi. Jos käy noin kun sulla niin olen laittanut perinteisen laturin kiinni ja kun se on hetken ladannut niin sitten on bentonikin suostunut lataamaan. Elvytystoiminto ei ole koskaan toiminut.

pee
25.12.2015, 17:29
Boostilla ensin sen verran jännitettä ylös, että saa testitoiminnon hereille.


Paskojahan nuo Bentonit on.

Heering80
25.12.2015, 17:41
Jätin boostin päälle. Katsotaan saako se mitään aikaan, vai onko torppa palanut kun kotio päästään.

Luulis et manuska kehottais kokeilemaan boostia tommosessa tilanteessa.. Sen sijaan siinä sanotaan, että boostista saa parhaan tuloksen täyteen ladatulla akulla (?)..

pee
25.12.2015, 18:07
Onks kyse ison mersun isoista akuista ?

Jos siellä toinen on kypsynyt, niin 24 voltin latauksella saattaa vielä onnistuakin, kun akut on kytketyt sarjaan, josko vaikka toisen napajännite on 10,5 ja toisen 12,5


Lataa vaan aika vinoon.


Irralleen kytkettynä, kummallekin erikseen elvytys, ja rasitustesti tai jännitteen mittaus muutaman tunnin kuluttua, jos selkee ero niin vaihtoon.

Heering80
25.12.2015, 18:21
Nää on c303:sta. Hommasin siihen aikoinaan vissiin väärän tyyppiset akut (ei käynnistys), ja ne meni aika nopeesti huonoiks. Auto tuli mulle hiljattain takasin muutaman vuoden kiertolaisuuden jälkeen. Startatessa sylki kipinää akkuja yhdistävän kaapelin kengästä. En sit tiedä kuinka pitkään oli kenkä ollut huonona.

pee
25.12.2015, 18:31
Ok.

Onks siellä rosvottu toiselta akulta jotain 12 V laitteille.

Heering80
25.12.2015, 18:58
Jotain lisävaloviritelmiä siellä oli. Katolle menevät johdot poistinki jo, mutta pitkät ja lisäpitkät saattaa olla yhdeltä akulta vielä. Täytyypä tarkastaa jossain välissä.

pee
25.12.2015, 19:59
Joo.

Äkkiä pilaa akun kyllä. Aina alentimella 12 V lisälaitteet. Aina.

Nikuzai
26.12.2015, 20:32
Ite oon muutaman akun onnistunut elvyttämään kuolleesta laittamalla rinnalle toisen akun ja pikkuisella laturilla ladannut

Meillä jotain älyllisiä latureita ja sellaisella latasi kolmepäivää putkeen ennenkuin illasta näytti vihreää.
normaalisti 3 aikaan jos laittaa 10volttisen akun lataukseen niin aamusta voi ottaa pois

Mutta viimekesänä se akku oli autossa käytössä ja ei mitään vikaa


Eli tuurissaan saako herätettyä, mutta isolla boosterilla lataaminen on omien kokemusten mukaan varma konsti tappaa akku kunnolla
Joidenkin mielestä akku latautuu parhaiten keittämällä kennoja pari päivää, jossain vaarin aikusessa piki akussa se on voinu toimiakkin


Sit maasturissa huomasin, et jos akunnapa on löysällä tappaa toisen yleensä sen 24 puoleisen akun melko nopeasti ja se kun pehmenee menee sit toinenkin

Uazmies
01.01.2016, 11:01
Optima + Ctek = :)

Nostokurki
01.01.2016, 11:38
Töissä laittoivat yhteen varavoimakoneeseen tuollaiset Bentonin ylläpitolaturit. Alle vuosi ja akut kypsät.

JiiPee
01.01.2016, 13:33
Minulla on tallilla useampi laturi, mm. yksi Benton BX-1. Muuten ajaa asiansa, mutta lopettaa lataamisen liian alhaisessa jännnitetasossa, eli akku jää vajaaksi. Sopii siis vajaan akun alkulataukseen, mutta viimeistely pitää tehdä ajoneuvossa tai muulla laturilla. Toinen hieman arsyttävä piirre siinä on, ettei se muista virtakatkoa edeltänyttä tilaa, vaan se pitää aina napsutella mode-napista tekemään haluttua latausohjelmaa. Ei voi siis käyttää ylläpitolaturina.

On Bentonitkin varmasti kehittyneet tuosta, mutta eipä ole silti toista Bentonia tullut hankittua, vaan CTEKiä.

qaw
02.01.2016, 16:59
Mulla on kahdesta ctekistä ja appiukolla kolmannesta hajonnut se ainoa liikkuva osa eli kytkin. Lisäksi yksi ctek onnistui keittämään mökillä ylläpitolatauksessa olleen auton akun.

Ei enää ikinä ctekkiä.

liero
02.01.2016, 18:09
aika hyvin olette imuroineet maanantaina tehdyt ctekit kaupasta.
tässä lähipiirissä (mopotalli) on n.15kpl erimallisia ctek latureita ollut jo vuosia käytössä, en ole kuullut että kenelläkään olisi antautunut laturi tai että se olisi rikkonut/keittänyt akun.
nuo on käytössä ajokauden ulkopuolella kokoajan ja kesällä satunnaisesti.

SptV
02.01.2016, 19:21
aika hyvin olette imuroineet maanantaina tehdyt ctekit kaupasta.
tässä lähipiirissä (mopotalli) on n.15kpl erimallisia ctek latureita ollut jo vuosia käytössä, en ole kuullut että kenelläkään olisi antautunut laturi tai että se olisi rikkonut/keittänyt akun.
nuo on käytössä ajokauden ulkopuolella kokoajan ja kesällä satunnaisesti.

Itselläni ollut useita c-tekkejä, ja on tällä hetkelläkin. Niistä todellakin hajoaa se kytkin ja johdot katkeilevat kun eivät kestä pakkasta.
Nyt vaihdoin polar malliin joka on tarkoitettu kylmiin tiloihin ja yli vuoden aktiivisen käytön jälkeen ei ole vikoja ilmennyt.

Kertaakaan ei ole keitellyt akkuja.

BJ-40/76
02.01.2016, 20:59
Itsellä 2 kpl 7 ampperin ctekkejä, ja jos jostain löytyy samaan hintaan parempia akkulatureita, niin hinta/laatu suhde kohdallaan.
(Noita perinteisä akkulatureita on ollut muutama, kaksi 30 amppeerin Black&Decker- laturia/apukäynnitintä; ensimmäinen kesti muutaman akunlatauksen ja testit, mutta pimeni mystisesti kesken normaalin latauksen...
Ja toinen kirjaimellisesti "posahti" ensimmäisen apuvirran antamisessa, savun mukana karkasi kaikki toiminnot....)

Minä arvostan tuota ctek:n muistitoimintoa; siis sähkökatkon jälkeen jatkaa siinä moodissa, mihin sen aikaisemmin jätit. Ja toimii aivan yhtä hyvin, vaikka verkkojännite on vain 185 volttia 230 Voltin sijasta.
(edellinen "pelti heikki" Einhell , vaikka oli jotain elekroniikkaakin, latasi 185 voltin verkkojännitteellä n.13 volttiin alle amppeerin! siis n. 1/10 osa siitä, mitä oli nimellisvirta:cool:
ja tuo minun ctek latasi 7,02 Amppeeria...)

Olen elvyttänyt akkuja kytkemällä ctek verkkovirtaan kellokytkimen kautta, siis 15 minuuttia lataa, alkaen elvytystoiminnolla, ja sitten 15 minuuttia ilman sähköä.
Kannattaa hankkia oikean kokoinen ctek; siis nuo toiminnot toimii parhaiten, kun akun koko on laturin suositusten sisällä, mielellään vielä siellä keskivaiheilla.
Noissa minun 7 A ctek:ssä on myös Virtalähde toiminto; siis voi käyttää powerina esim. kylmälaukulle.

Ja kaveripiirissä noita ctek:kkejä on 25 Ampperiseen asti. (tuo 25 A ctek ei ole yhtä hyvin suojattu vedeltä/lialta kuin pienemmät)

Ja ainoat viat, mitä noissa on ollut, on juurikin pakkasessa murtuvat johdot.
Tuosta katkaisijan kalvon pettämisestä olen kuullut juttua, ja sitä olen yrittänyt välttää siten, että kovassa pakkasessa olen lämmittänyt nappulaa kämmenellä muutaman hetken ennen painamista.
Yhtään katkaisimen mekaniikan rikkoutumista ei ole tullut vastaan.

Ja tuosta akun lataamisesta yms.

Tuo minun ctek:n korkein latausjännite moodi on muistaakseni 15-16 Volttia! siis aivan liikaa jatkuvaan lataukseen, tarkoitettu juurikin akun "keittämiseen"; siis yliladataan niin pitkään, että akun jokainen kenno on saavuttanut täyden varauksen.
Tuo poweri- toiminto on muistaakseni n. 13,6 volttia; sitä kaytän esim. veneessä, kun on maasähköissä. (Normi lataus asennossa Latausautomatiikka sekoilee, kun välillä paljonkin kulutusta...) tuo 13,6 Volttia ei riitä lataamaan akkuja täyteen! Siis jos haluaa, että akut täynnä, niin pitää ladata tuolla "Lataus-" asennolla täyteen.
Normaalisti lataan akkuja tuolla pienemmällä latausjännitteellä, olikohan n.14,2 Volttia?
Ja jos kiire/pakkanen/huono akku... niin tuo korkeampi latausjännite, olikohan n.14,5 volttia? mutta tahtoo keittää/hukata vettä enempi käytettäessä....

Ja jos tuo/nuo 7 Amppeerin ctek:it ei riitä, niin silloin otetaan käyttöön -80 luvun kotimainen akkulaturi(-kin); n. 50 kg painoa ja 12v järjestelmään lykkää n. 70-80 Amppeeria jännitteestä riippuen, 24v noin puolet siitä, elektoniikka pitää jännitteen säädettynä, muuta älyä ei tuossa valovirta kempissä ole:cool:

p.s

Tuo tyhjän akun lataaminen on aikaa vievä tapahtuma....

Esimerkiksi 100 Ah akku, ja yleisin? ctek, 3,6 Amppeeria: tyhjän akun lataaminen täyteen vie aikaa nopeimmillaankin reilun vuorokauden:cool: