View Full Version : ford ttb vaihto dana 60
mehtämörö
21.12.2015, 01:47
Onkos täällä kukaan vaihtanu f250 ttb etuakselin tilalle f350 danaa? Iteltä porsi tänään etuakseli niin ajattelin jos suoraan vaihtas koko akselin. Mitä muutoksia vaatii ja kuinka paljon pitää ottaa osia 350 alustasta? Jouset vissiin menee ristiin mutta ohjauksen palikoita pitää ilmeisesti vaihtaa ristiin. Ja jarruista ei ole mitään hajua?
tapsa4x4
21.12.2015, 03:48
Mut jos päädyt vanhaa korjaamaan niin mulla on kokonainen 5-pulttinavoilla olevan -80luvun broncon ttb etuakseli kaupan.
Broncon ja F250:sen akseleissa ei ole samoja osia.
mehtämörö
21.12.2015, 19:42
Eikös f250 ole dana 50 ja ronkossa dana 44?
F250stä on molemmilla, D44 ja D50. Mulla oli F250 -88 7.3idi/c6 4x4 ja siinä oli ronkkon kans yhtenevä D44 TTB. Tommotten akselin toinen puolikas ja toinen napa ois myynnissä myyntiosastolla.. vink.vink. (8pulttinen)
Kevyimmissä F250 malleissa on Dana 44HD akseli edessä, joka ei sekään ole samanlainen kun Broncon/F150:sen akseli. Murikka ja spindlet pyörän navoissa ovat samoja, muuten eri osat. Yleisempi perä F250:sessä on Dana 50.
Alkuperäiseen kysymykseen: Simpukka lienee sama molemmissa malleissa, ohjausvarret ja raidepäät ovat eri, mutta alkuperäiset saattavat kuitenkin toimia D60:sessä?
Helpoin tietenkin on kun ottaa kaikki etuakseliin liittyvät osat varaosa-autosta jos sellainen on.
mehtämörö
21.12.2015, 20:53
Kevyimmissä F250 malleissa on Dana 44HD akseli edessä, joka ei sekään ole samanlainen kun Broncon/F150:sen akseli. Murikka ja spindlet pyörän navoissa ovat samoja, muuten eri osat. Yleisempi perä F250:sessä on Dana 50.
Alkuperäiseen kysymykseen: Simpukka lienee sama molemmissa malleissa, ohjausvarret ja raidepäät ovat eri, mutta alkuperäiset saattavat kuitenkin toimia D60:sessä?
Helpoin tietenkin on kun ottaa kaikki etuakseliin liittyvät osat varaosa-autosta jos sellainen on.
Voisin olettaa et mulla on dana 50 kun takana on FF 10.25 akseli. Ja olis tarkotus löytää f350 mistä ajattelin purkaa ohjaus varret, lehtijouset ja tietysti itse akselin.
Olen onnellisen tietämätön fordeista, niin aattelin kysästä että onko tuo f350 jäykällä akselilla? Ja ylipäätään pitääkö olla katulaillinen muutos?
mehtämörö
22.12.2015, 14:31
Olen onnellisen tietämätön fordeista, niin aattelin kysästä että onko tuo f350 jäykällä akselilla? Ja ylipäätään pitääkö olla katulaillinen muutos?
https://i.ytimg.com/vi/vTyS9unPx2A/hqdefault.jpg
Tuossa on ttb akseli. Tuo on tollanen puol hämärä melkein jäykkä akseli.
http://www.bigblocksix.com/f100swb/F250/leafttb/88f350.jpg
Toi olis f350 dana 60.
Ja eipä kai tuossa pitäs olla mitään erikoista lain kirjan mukaan. Ja siis on tarkotus jättää lehtijouset niin eihän tuossa muutu kun akseli.
veijon-esso
22.12.2015, 14:50
Ja siis on tarkotus jättää lehtijouset niin eihän tuossa muutu kun akseli.
Eiks tossa muutu jousitustyyppi (tai akseliston tyyppi tms) erillijousituksesta jäykkään akseliin? Jossei mallisarjasta löydy jäykkää akselia, niin voipi trafi pistää hanttiin.
Vähä vuosimallia kun laajentaa, niin vuodesta 99 noita F250:siä tullut solidi D50:sellä, jota ei oikeen erota ulkopäin D60:sestä. Sit joskus 2003 on ruvennut oleen D60:siä F250 alla.
veijon-esso
22.12.2015, 15:26
Vähä vuosimallia kun laajentaa, niin vuodesta 99 noita F250:siä tullut solidi D50:sellä, jota ei oikeen erota ulkopäin D60:sestä. Sit joskus 2003 on ruvennut oleen D60:siä F250 alla.
Trafin runkkareiden jäätävän kapeakatseiset tulkinnat mallisarjoista ei oikein mene käsikädessä vuosimallien laajentamisen kanssa...
Mut tuskin tulee ongelmaa vuosileimalla jos akselin vaan vaihtaa ja tekee homman siististi. Kukaan ei jää sitä TTB akselia kaipaamaan jos siellä on D60 tilalla. :D
mehtämörö
22.12.2015, 17:05
Milläs tavalla nuo risukeula muutokset hiluxeissa on tehty? Niissähän vaihtuu jousitus ja akseli? Ja täs ei pitäs olla akselipainojen kanssa ongelmia koska f350 on raskaampi kun f250.
Joitain vuosia sitten oli mahdollista vaihtaa jousitus ja akselityyppiä. Nyt taitavat ikävä kyllä olla nihkeitä sen suhteen. Sikäli harmi ettei F250-F350 mallisarjoja voi rinnastaa kun kevyimmät F350:set on painoiltaan kuitenkin pienempiä kun raskaimmat F250:set!
Mitä muuten TTB:stä hajosi? D60 on jonnin verran vahvempi, mutta ajo-ominaisuudet huononee myös jonkun verran suoran akselin kanssa alkuperäiseen verrattuna.
Milläs tavalla nuo risukeula muutokset hiluxeissa on tehty? Niissähän vaihtuu jousitus ja akseli? Ja täs ei pitäs olla akselipainojen kanssa ongelmia koska f350 on raskaampi kun f250.
Niihin on olemassa jäykkäakselinen vertailumalli LN105.
mehtämörö
22.12.2015, 17:34
Joitain vuosia sitten oli mahdollista vaihtaa jousitus ja akselityyppiä. Nyt taitavat ikävä kyllä olla nihkeitä sen suhteen. Sikäli harmi ettei F250-F350 mallisarjoja voi rinnastaa kun kevyimmät F350:set on painoiltaan kuitenkin pienempiä kun raskaimmat F250:set!
Mitä muuten TTB:stä hajosi? D60 on jonnin verran vahvempi, mutta ajo-ominaisuudet huononee myös jonkun verran suoran akselin kanssa alkuperäiseen verrattuna.
Kiskoin yhtä tojotaa melko voimalla ja akselista kuulu pamaus ja sen jälkee kovaa rutinaa. Ristikot ja vetarit on ehjiä..
Kiskoin yhtä tojotaa melko voimalla ja akselista kuulu pamaus ja sen jälkee kovaa rutinaa. Ristikot ja vetarit on ehjiä..
Pikkurattaat kappaleina murikasta, D50:sen heikoin kohta. Laita Arppi sinne niin akseli kestää juuri sen mitä ristit jaksaa.
Mitään mainostamatta minulla olisi ehjä murikka jouten jos tulee tarvetta...
Eikait sieltä silloin ole kuin välitys pamahtanut.. tai sitten tasauspyörästön rattaat.
mehtämörö
22.12.2015, 18:13
No onnistuin silppuumaan tuon 33" allterraineilla.. Melko vahva tunne tuosta akselista. Tosin vois kiinnostaa se murikka että sais nyt aluks nelikon pelaamaan. Ei noita danoja näytä olevan ihan jokasen kiven alla. Onkos muute kukaan korottanu noita ttb keuloja reilummin? Meitin vaan et kuin ylös voi nostaa niin että saa vielä kulmat säädettyä kohdalleen?
mehtämörö
19.01.2016, 22:44
Tartteis näköjään saada napalukot eteen. Apparin lukosta löyty hieman purkaantunu väliholkki. Et jos jollain olis tuohon sopivat napalukot nii saa huudella.
tapsa4x4
20.01.2016, 17:30
Mul on -80luvun tbb etuaskeli tuolla lumihangessa missä manuaali napalukot. Ite jos käyt purkaan irti ei oo kalliit. Ja kilohinta on vielä sopivampi kun viet koko kasan mitä on mennessäs
Mul on -80luvun tbb etuaskeli tuolla lumihangessa missä manuaali napalukot. Ite jos käyt purkaan irti ei oo kalliit. Ja kilohinta on vielä sopivampi kun viet koko kasan mitä on mennessäs
Jos se on se 44:nen Broncosta niin napalukot on eri kun F250:sessä. Dana 60:sessä on samat napalukot kun F250:sen D50 ttb:ssä.