PDA

View Full Version : Parhaat ledipitkät tässä ajassa?

AtteL
20.12.2015, 21:01
Eli mahollisimman kattava valokuvio, ei mitään isoja pistelukuja joita ei leditekniikalla ilmeisesti juuri saakkaan.
Wattilukemat on numeroita, hinta kertoo laadusta.
Jos hyvistä ei ole kertynyt kokemusta, niin kertokaa mitkä on ainakin paskoja ettei tuu tallattua miinaan.

Jeepp
20.12.2015, 23:01
Elä osta lediä, kyrpii ku ei lumi satella hetkeäkään oo linssi puhtaana.. Mulla Luminalights 35w led lisävalot 99e kpl. Näkee 200m kohtalaisesti ja valaisee hyvin ympäriinsä.. Nyt laitoimma työ autoon Nbb alpha xenonit erikoistekniikan kasaamat 75w high speed ballastilla ja 50w polttimolla 159e kpl ja kyllä näkee ja kauas sekä valaisee reunat todella hyvin.

AtteL
21.12.2015, 09:25
Ok, kiitos tiedosta!

Dinosaurus
21.12.2015, 13:16
Luminaligtsin 70w ledipitkät autossa. Kyllä ne mun mielesrä aikas hyvin valasee. Sopivasti pituutta ja etenkk leveyttä penkkoihin.
Jabkyllä ne lumisatees auki pysy, kädellä tuntee kun hohkaa lämpöä päällä ollessaan.

AtteL
21.12.2015, 19:08
No nii. Nykyään kun saa olla kaukovalot etuakselin takapuolella nii tollanen katonlevyinen bar kaukovalo ois rouheen näkönen. Harmi että kaukovaloja pitää olla parillinen määrä...kun ei olla ruotsissa.
Tota lumisateella sulanapysymistä en pidä näillä leveysasteilla ongelmana, kuienkin jos sataa jalkarättejä niin pitkät päällä ei voi oikeen ajaa kun häikäisee...

SptV
21.12.2015, 20:48
Tällee ammattilais käytössä olen päätynnyt seuraavaan:

Pitkiin ei enää ikinä ledejä, Työvaloihin ei enää koskaa xenoneita.

vexi4x4
21.12.2015, 21:33
Ei kai niitä valoja tartte enää suomessakaa olla parillista määrää

2,4TD
22.12.2015, 05:51
Elä osta lediä, kyrpii ku ei lumi satella hetkeäkään oo linssi puhtaana.. Mulla Luminalights 35w led lisävalot 99e kpl. Näkee 200m kohtalaisesti ja valaisee hyvin ympäriinsä.. Nyt laitoimma työ autoon Nbb alpha xenonit erikoistekniikan kasaamat 75w high speed ballastilla ja 50w polttimolla 159e kpl ja kyllä näkee ja kauas sekä valaisee reunat todella hyvin.

Xenoniko sitten sulattaa lumen?
Viime viikolla ajelin ehtoolla kotio niin lisäpitkiin jäätyi lumi vaikka 100w halogeenipolttimo.

2,4TD
22.12.2015, 05:52

Mitä moitit lisävaloissa jos ne on led versiona?
Mulla on nyt ajovalot ledinä ja halogeenia paremmat, olen meinannut että vaihtuu noi lisävalotkin vielä lediin, halpisvaloja en meinaa katsella vaan sellaisia millä jotakin jo näkeekin.

Repro
22.12.2015, 08:15
Ei kai niitä valoja tartte enää suomessakaa olla parillista määrää

Tarvii.

HiluxMan
22.12.2015, 09:25
Tarvii.

Lainaus TM artikkelista:
Lisäkaukovaloja saa asentaa kaksi kappaletta tai raskaaseen kalustoon neljä. Pariton määrä ei ole sallittu. Uusien sauvamallisten valojen kohdalla tämä herättää keskustelua, sillä rekisterikilpirautaan olisi helppo laittaa yksi leveä sauva.

Sekin on mahdollista, jos sauvan etäisyys ajoneuvon uloimmasta ulkoreunasta on ajoneuvon molemmilla puolilla enintään 0,4 m, ja jos sauva on vähintään 0,8 m:n pituinen. Eli 159 cm leveään autoon saa asentaa yhden vähintään 80cm leveän ledipalkin keskelle. Leveämmissä autoissa palkin pitää olla pidempi yllä olevien ehtojen mukaan.

Kappalemäärä- ja symmetriavaatimus ovat aiheuttaneet Trafissa puhelimen pirinää. Monille on tullut mieleen kysymys, saako sauvamallisia valaisimia asentaa kaksi päällekkäin. Vastaus on, että saa.

Repro
22.12.2015, 09:33
Lainaus TM artikkelista:
Lisäkaukovaloja saa asentaa kaksi kappaletta tai raskaaseen kalustoon neljä. Pariton määrä ei ole sallittu. Uusien sauvamallisten valojen kohdalla tämä herättää keskustelua, sillä rekisterikilpirautaan olisi helppo laittaa yksi leveä sauva.

Sekin on mahdollista, jos sauvan etäisyys ajoneuvon uloimmasta ulkoreunasta on ajoneuvon molemmilla puolilla enintään 0,4 m, ja jos sauva on vähintään 0,8 m:n pituinen. Eli 159 cm leveään autoon saa asentaa yhden vähintään 80cm leveän ledipalkin keskelle. Leveämmissä autoissa palkin pitää olla pidempi yllä olevien ehtojen mukaan.

Kappalemäärä- ja symmetriavaatimus ovat aiheuttaneet Trafissa puhelimen pirinää. Monille on tullut mieleen kysymys, saako sauvamallisia valaisimia asentaa kaksi päällekkäin. Vastaus on, että saa.

Hyvä että on tullut selkoa noista led bar valoista, muutamaan otteeseen ollut puhetta ja vastaus on ollut että kaksi tarvitsee, vaikka päällekkäin.

Dinosaurus
22.12.2015, 10:19
Voi piru, tuon kun olis tiennyt niin tollasta pötköä olisin ilman muuta kattellu.

smgt
22.12.2015, 11:04
Onko niin pitkää pötköö olemassa minkä saa laittaa lisäkaukovaloksi? Jos aikoo yhen laittaa.

Mahtaa olla niin kallis että samalla rahalla xenonia saa järkevämmin valot.

Juhis.T
22.12.2015, 13:26
Kyllä niitä löytyy. Esim. Fixukselta ja Erikoistekniikalta, jos suomesta kattelee. Toki Ebaysta sit lisää halvemmalla.

smgt
22.12.2015, 14:06
Näkkyy erikoistekniikassa olevan, mutta on kyllä niin kallis ettei kukkaa semmosta osta :D

Ebayn ledbaareilla taitaa puuttua e hyväksyntä. Ainakin rapakon takaa tilattaessa.

Mojoman
22.12.2015, 17:48
Olen siinämielessä onnellisessa asemassa, että pääsen aina ilmaiseksi testailemaan kaikkea uutta led-tekniikkaa kun otan niistä kuvia. Tällä hetkellä mielestäni on ollut mukavin tuo Lights Out.n 70w combo. Valaisee todella laajasti ja on E1 hyväksyttykin. Takuu 10v.

Kohta testiin 80w spottipaneeli. E1 hyväksytty sekin.

dodge3500
22.12.2015, 21:03
Kaverille laitoin noin 70 cm levee laaseri ledi paneelin ja kyllä näkee mut hinta oli vähän vajaa tonni. laillisuus?

Ippe69
22.12.2015, 21:40
Mulla on ebayn 180 wattinen paneeli katolla
Aiemmin ollu boschilaisia xenoneilla. Xenoneilla on saanu enemmän valoa samaan hintaan ja wattimäärään, mutta en silti vaihda takaisin. Ledien suurin etu on paneelin helppo asennus katolle, neljällä magneetilla on tanko paikallaan. Normaalin malliset valot vaatisi hyvän telineen eikä ulkonäöllisestikään olisi kovin miellyttäviä. Katolle siksi, että valaisee ojat huomattavasti paremmin, tuiskukelilla tosin ei voi käyttää.
Lisäksi ledivalossa on huomattavasti tasaisempi valo kuin normaaleilla lisäpitkillä, helpompi kohdistaa erityisesti korkeussuunnassa. Lisäksi ei häikäise vastaantulijaa niin aikaisin kuin xenonit, toisaalta valojen kantama on samalla huonompi.

JiPe
22.12.2015, 21:52
Halvimmalla jos haluaa päästä, niin itse ole todennut kohtalaisen hyväksi bilteman isot umpiot ja kiinasta xenon setti niihin. Nyt toista talvea loistavat mersun ja jeepin keulilla. Umpiot oli 24,90/kpl ja xenon setti ~17€. Eli n. 70€ 2kpl lisävaloja. Kun ottaa pienen mallisset ballastit niin saa ne sinne umpion sisään mukavasti.

Toki ovat isot ja rumat, mutta rahallahan siitä sitten selviää. :D

Jartzi
22.12.2015, 22:08

Perustelutkin olisi kiva kuulla.

Jeepp
22.12.2015, 22:42
Xenoniko sitten sulattaa lumen?
Viime viikolla ajelin ehtoolla kotio niin lisäpitkiin jäätyi lumi vaikka 100w halogeenipolttimo.

Väitän että sulaa paremmin mitä ledivaloilla viimestää kun hidastaa vauhtia.. Ledit muurautuu umpeen 5 minuutissa eikä sula vaikka tunnin parkissa valot päällä..

2,4TD
23.12.2015, 11:32
Väitän että sulaa paremmin mitä ledivaloilla viimestää kun hidastaa vauhtia.. Ledit muurautuu umpeen 5 minuutissa eikä sula vaikka tunnin parkissa valot päällä..

Nyt on pakko kovasti ihmetellä, led lämmittää samoin kun halogeenit, xsenonista ei kokemuksia mutta ei taida sekään sen enempää lämmittää

Lerssinen
23.12.2015, 16:42
Led lämmittää mutta se lämpö ohjataan yleensä johonkin takana sijaitsevaan lämpölevyyn.. Halogeeni posottaa lämpösäteilyään 360 astetta jokasuuntaan..

Jeepp
23.12.2015, 17:25
https://www.facebook.com/Erikoistekniikka/videos/468666073258362/?video_source=pages_finch_main_video

Tuossa vähän valojen pintalämpötila testiä

SptV
23.12.2015, 18:30

Ledit muurautuu umpeen jo pienimmästäkin lumisateesta, eikä sula edes parkissa.

Xenonit työvaloina ei kestä jatkuvaa on/off rytkettä.

TOPPAHOUSU
23.12.2015, 18:36
Aiheeseen liittyen...
Lisäpitkäthän auttavat olivatpahan ne lähes millaiset tahansa, mutta itse koen suurimmaksi ongelmaksi lähivalojen tehottomuuden...
Pitkiltä, kun vaihtaa lyhkäsille on kuin sukeltaisi maakellariin.

Eli miten saisi laillisesti parantaa auton lähivalojen tehot?
( on jo uudet umpiot ja tehokkaat h7 polttimot )

Häänrik
23.12.2015, 18:43
Aiheeseen liittyen...
Lisäpitkäthän auttavat olivatpahan ne lähes millaiset tahansa, mutta itse koen suurimmaksi ongelmaksi lähivalojen tehottomuuden...

( on jo uudet umpiot ja tehokkaat h7 polttimot ) Kuinka uus? vanhoissa olikohan vm74 ja sitä vanhemmissa autoissa lyhyet valot saa tuplata. Tai siis "kaksentaa" niinkuin trafin ihmekirjanen tais sanoa
:D

Krisse
23.12.2015, 19:36
Kaukovaloista ei ole kokemusta mutta ainakin oikeasti tehokkaista ledityövaloista tulee kyllä lämpöä niin että pysyy lasitkin sulana.

Itellä on tälläsiä (http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/tyoevalo_hella_power_beam_1000_led-p-4753-73/) ja vaikka ledit ovat vielä tuolla aika syvälläkin niin lasi on ihan selvästi lämmin. On mulla noita 'Motonetin' ledityövalojakin, ja ne eivät noihin Helloihin verrattuna tuota sen enempää lämpöä kuin valoakaan.

2,4TD
24.12.2015, 10:50
https://www.facebook.com/Erikoistekniikka/videos/468666073258362/?video_source=pages_finch_main_video

Tuossa vähän valojen pintalämpötila testiä

Eli ostaa kunnolliset Led-pitkät niin pysyy sulana suht samoin kun halogeenit.
Kelihän vaikuttaa kanssa, muurautui umpeen juuri tosiaan noi 100w halogeenitkin ja varmaan lämpeää.
Valoteho ja valon väri sekä määrä on ihan eri luokkaa kuitenkin.

kaistapää
25.12.2015, 09:09
Aiheeseen liittyen...

( on jo uudet umpiot ja tehokkaat h7 polttimot )

Mulla audissa myös h7 lyhkäiset.umpiot olivat jo ajan hakkaamat ja hioin sekä kiillotin ne ja väittäisin että tuli kohtuulliset.lisäksi laitoin 55w kiinan xenonit ja rupesi jo vähän näkemään myös lyhkäisillä.valokuvio tuli ihan kuin olisi alunperinkin xenoneilla ja ei häikäse ollenkaan,tai enempää kuin halogeeneillä.ei toki ihan laillista mutta suosittelen.

Rompe1
25.12.2015, 14:17
Kuinka uus? vanhoissa olikohan vm74 ja sitä vanhemmissa autoissa lyhyet valot saa tuplata. Tai siis "kaksentaa" niinkuin trafin ihmekirjanen tais sanoa
:D

Ennen 1.1.1980 käyttöön otetun auton valot saa kahdentaa. Eli käytännössä saa laittaa toiset H4-umpiot. Ja lisäksi saa laittaa viä sumuvalot ja lisäpitkät.

Mustis
25.12.2015, 16:30
Kohta 4.3.1 uusisa määräyksisä:
Jos ajoneuvoon asennetaan lisävalaisimia, niiden on täytettävä ajoneuvon käyttöönottoajankohtana voimassa olevat vaatimukset hyväksynnästä, sijainnista ja näkyvyydestä.
Eli etuakselisääntö tuli takas muutamaa vuosimallia lukuunottamatta.

Olihan se kivaa niin kauan kun sitä kesti.

Villeri
25.12.2015, 18:43
Mustis tainnu lukea sen virheellisen pykälän?

http://www.autosuunnistus.net/forum/viewtopic.php?t=1830

2,4TD
27.12.2015, 10:19
Eilen kun metsältä tullessa ajelin illan pimeydessä kotiin ja oli sakea lumisade niin pitää todeta että led valot hakkaa 100-0 noi halogeent.
Valot oikeasti valaisee eikä sekoita näkymää, saman huomannut sumussa.
Vaikka tässä nyt parjattu noita ledejä niin seuravat lisäpitkätkin on itsellä ledit mitkä tulee hlö autoon.
Tuo jäätämisongelma kun on kaikissa kelin ollessa sopiva, olkoot sitten isot halogeenit tms xsenonit.

smgt
27.12.2015, 10:56
onhan ledeissä hyvät puolesa.
-ne syttyy heti.
-valon väri kunnon lampussa on parempi ku halokeeni.

mutta omasta mielestä ne on kalliita. samalla rahalla saa xenonilla enempi valoa.

kenni_
27.12.2015, 21:33

Mulla oli samat, tosin sae merkkiset ja tosiaan ei kyllä pysy lumessa auki. Itteeni ärsyttää monissa ledivaloissa hervoton hajavalo ~50metrin päähän. Sama ongelma oli noissakin. Sai suunnata sika ylös että näytti järkevästi. Ite jos ostaisin niin laittaisin NBB alpha special Edition xenonit. Kato jussinmäen blogista testikuvat. Sieltä löytyy hyvä testi.

Jänkhäsatv
27.12.2015, 22:01
Mulla oli samat, tosin sae merkkiset ja tosiaan ei kyllä pysy lumessa auki. Itteeni ärsyttää monissa ledivaloissa hervoton hajavalo ~50metrin päähän. Sama ongelma oli noissakin. Sai suunnata sika ylös että näytti järkevästi. Ite jos ostaisin niin laittaisin NBB alpha special Edition xenonit. Kato jussinmäen blogista testikuvat. Sieltä löytyy hyvä testi.

Mulla 80w SAE:t ja se valopallo mikä tulee lumisella tiellä tuohon etualalle on todella häiritsevä.
Kunnon lumipyryssä en ole päässy ajelemaan vielä joten paha sanoa aukipysymisestä mitään.
Edellisessä autossa oli Hellan 3000 rallyet 35w xenoneilla ja samanmoiset tulee nuiden ledituikkujen tilalle oli ne vain niin paljon paremmat.

Vilkutin
03.01.2016, 00:00
Mä tilasin priuksen keulaan erikoistekniikalta sae seeker 10 pienet led valot kokeeks, toi dysonin muovipuskuri ei suosi kovin raskaita valoja siksi oli pakko tyytyä tommosiin fillarin valoihin.
4 **** saivat tm testissä eli luulis auttavan vähän, puolikkaissa 35w xenon ja pitkissä 50w joten vähän ku sais kantamaa lisää ni hyvä ois.

Jeepp
05.01.2016, 16:23
Ei lisävalot mutta oisko tässä ratkaisu piemyteen joka iskee kun livalot sammuttaa.. Ainaki kehuvat ensimmäisiksi jotka toimii oikeasti. Mulla iteelä vielä projektori linssi nii tohtisko koittaa?

http://www.valostore.fi/tuote/led_ajovalo_purelux_proserie_smart_led/

Gravedigger
05.01.2016, 17:37
No nii. Nykyään kun saa olla kaukovalot etuakselin takapuolella nii tollanen katonlevyinen bar kaukovalo ois rouheen näkönen. Harmi että kaukovaloja pitää olla parillinen määrä...kun ei olla ruotsissa.
Tota lumisateella sulanapysymistä en pidä näillä leveysasteilla ongelmana, kuienkin jos sataa jalkarättejä niin pitkät päällä ei voi oikeen ajaa kun häikäisee...

Lyö kaksi led baria päällekkäin.

Mojoman
06.01.2016, 06:38
Eikös nykyään saa olla pariton määrä? Ainakin tekniikan maailma näin julisti.

HiluxMan
06.01.2016, 08:36
Eikös nykyään saa olla pariton määrä? Ainakin tekniikan maailma näin julisti.

Tietyillä ehdoilla! Viesti #11.

dodge3500
06.01.2016, 09:09
Ei lisävalot mutta oisko tässä ratkaisu piemyteen joka iskee kun livalot sammuttaa.. Ainaki kehuvat ensimmäisiksi jotka toimii oikeasti. Mulla iteelä vielä projektori linssi nii tohtisko koittaa?

http://www.valostore.fi/tuote/led_ajovalo_purelux_proserie_smart_led/

Kaveri laitto tommoset/vastaavat eikä kauheesti eronnu alkuperäsistä (v70) volvoon

2,4TD
07.01.2016, 05:55
V70 on paskat valot, johtunee umpioista. Hiluxiin laitoin H4 ledilamput 40w tehossa ja eron huomaa.