View Full Version : Rav4 Luistonesto
Jeppaa!
Ostettiin tuossa äskettäin tuollainen 04 vuoden wannabeemaasturi RAV4.
Asentelin siihen sitten lauantaina vetokoukun ja koukulle sähköt käyttäen sähkösarjaa.
Tuupattiin vaunu perään ja lähdettiin liikkeelle. Matkaa taittui n.20km jonka jälkeen lakkasi vastaamasta kaasuun ja
syttyi moottorivian ja luistoneston varoitusvalot. Tien sivuun ja uudelleen käyntiin jolloin lähti kulkemaan normaalisti.
Ajelin sitten kaverin luo lahteen ja luettiin vikakoodit joka viittasi egr venttiiliin ?!?
Nollattiin vikakoodi ja jatkettiin matkaa, kunnes sama tapahtui jonkin matkan jälkeen uudelleen.
Uudelleen käynnistettäessä auto kuitenkin toimi normaalisti, vain moottorin vikavalo jäi palamaan.
Säännöllisen epäsäännöllisesti koko sadan kilometrin matkan ajan kävi kuitenkin sama, eli lakaa vastaamasta kaasuun
ja luistoneston valo syttyy. Mikäs tuossa koukun laitossa meni vikaan? Sumuvalon johdot jätin kytkemättä, kun
ei ollut ihan plug and play homma, muutenhan nuo meni ihan auton omien liittimien väliin. Saako tuo luistonesto sumuvalon johtoa pitkin jotenkin tiedon, että on kärry perässä ja nuo tarttis siksi kytkeä?
Itsellä ei vilkut oikein toiminut, kunnes tosiaan kytkin kaikki piuhat kiinni kuten kuuluu. Voi olla, että se sumuvalon kytkeminen sitten korjaa tuonkin ongelman. Eihän tuossa mallissa tarvi ohjelmoida koukun sähköjä?
7 vai 13 napainen liitos ?
7 napainen pistoke on.
Tai no oikeastaan 8, kun on siellä pistokkeessa olemassa tuo sumuvalon poiskytkentä.
Tuskin on sillä koukun asennuksella mitään yhteyttä vikaan. Taitaa vaan olla huonoa tuuria että sattui tuo vika tulemaan melkein heti koukun asennuksen jälkeen.
Taitaa olla sähköohjattu egr-venttiili? Onhan sillä autolla jo ikää 11 vuotta, niin ei olisi ihme vaikka vanhuuttaan reistailee :) lue uudestaan vikakoodit josko saisi vian selville.
Kyllä sillä vaunun vedolla nyt jotain tekemistä asian kanssa on...
Akka kävi tänään töissä (ilman asuntovaunua 😆 ) moottoriinvikavalo sammui
Itsestään ja auto toimi kaikinpuolin normaalisti.
Täytyy kytkeä ne sumuvalojen johdot koukun sähköihin seuraavan
Kerran kun näkee päivänvalossa tuon auton ja testailla sitten.
Katopa kärrin kytkennät ja lamput ajatuksella läpi. Tulis mieleen jotta kieppaa jännite nyt jotain kautta jarruvalon johtoon, ja kuvittelisko jarrua painettavan. Risa tai väärä tai väärin asennettu polttimo, huonot maadoitukset tms, eihän vaan ledivaloinen kärri ole ??
Ei ole ledivaloja vm 93 soliferissa...
Kaikki pitäisi olla vaunussa ok. ja ei kiukutellut millään lailla kun 04 vuotisella avensiksella tähän saakka vedeltiin.
Sekin koitettiin viikonloppuna, että vedettiin pätkän matkaa vaunun pistoke irrallaan eikä vaikuttanut asiaan.
Siis hetkinen.. vaunun pistoke irrallaan oireili myös, vai siis ei oireillut?
Eihän tuossa nyt voi olla sitten siitä kiinni että kun on enemmän kuormaa perässä niin siksi oireilee, eli joku vika siinä mielessä päällä että kevyellä kuormituksella toimii, mutta ei reilummalla koneen rasituksella?
Jos oireilee vain kärryperässä pistokkeesta riippumatta, niin kattoo renkaan paineet jos se haistelee samalla tavalla kuin hymer;i luiston eston päälle eli mittaa pyörintä nopeuksia
Siihen kaveriksi vielä sopivasti vähän kuluneemmat renkaat toisella akselilla, niin voi olla just, et riittää
Vanhemmilla oli alla jotkut hienot campereihin tarkoitetut renkaat oli hiljaset ja kaikki, mutta saksanreissulla kaljuksi edestä, niin palatessa vilkutteli luistonestoa kesäkelissä mäissä
Eli ensikokeiluksi takarenkaat eteen ja vaunuperään, oireileeko sitten
Juu, siis vaunu perässä pistoke irti oireili myös.
Kuulostaa että menee limppiin. Mulla golffissa oli sama mut ei vaan vikavaloja. Turbon ja egr:n puhdistus vois auttaa. Googleen:"Limp mode toyota rav4" ni tulee siellä samat oireet esille.
Ei ole pakkitutkaa...
Ja tuo limp on ilmeisesti jokin suojamoodi?
Eiköhän tuo johdu lisäkuormasta. EGR jumittelee, eikä normiajossa niin kai sitten haittaa. 1CD-FTV moottori lienee kyseessä? Luistoneston ja ABS:n valot syttyy Toyotassa aina jos moottorin vikavalo palaa.
Putsaa/herkistä EGR. Melko helppo homma, purettavissa osiin kotikonstein.
Tutkinkin jo sen verran, että egr on aika helposti saatavilla. Täytynee irroittaa ja putsata huomenissa.
Luistoneston ja ABS:n valot syttyy Toyotassa aina jos moottorin vikavalo palaa.
Ei syty ainakaan -12 vuoden hiluxissa . Pari eri vikaa kerenny olemaan ja vaan moottorin vikavalo palanut.
Varmaa auton mielestä liikaa painoa. -08 pikku sprintteriki alkaa valittaa painosta ja iskee laatikon suojatilaan(automaatti) jo tonninkin painosta.
no jotaki yhteistä on toyotan pistokkeessa ja vikavaloissa...
kaverin kärryn pistokkeessa oli joku kontakt errori, ku jarrua painoin niin hiacen taulussa sytty abs:n merkkivalo.. eikä toiminu absit enää. liekkö siinä muita keltasia valoja tosin olikaan :D vikavalo katos ku lennosta käytti virrat pois :D vähän ku ravisteli pistoketta niin tuo vamma katos..
Komppaan kyllä sitä että on vain EGR paskainen
Purin egr:n pois ja ei todellakaan ollut paskainen, ehkä 0,1mm nokikerros eikä muuta karstaa ollenkaan.
Pesin nyt kaasarinpuhdistusaineella nuokin noet pois ja laitoin paikoilleen. Ilmanputsari sensijaan oli aivan tukossa ja vaihdoin moisen uuteen. Sitten ajeltiinkin vaunu perässä n.250km jolloin teki tuon saman taas, mutta toistaiseksi vain yhden kerran ja vikavalokin sammui lopulta itsestään... Välillä koko kosla nykii jonkun verran kiihdyttäessä, eli jotain siellä nyt on pielessä.
Tätyy vaihdella vielä ainakin polttoainesuodatin, kun ei moisestakaan huollosta ole tietoa.
Joo, ei se EGR tukkoon mene, venttiilin varsi tuntuu vaan hirttävän ohjuriin kiinni.
Juolahti mieleen, olikos tuossa mallissa jo ESP eli VSC Toyotan kielellä? Vaunu perässä saattaa löysillä takakumeilla muljuttaa persusta sen verran että VSC potkii päälle tämän tästä. Sitähän ei heti huomaakkaan, valo syttyy ja piippari huutaa vasta isommissa heitoissa.
Tuossahan sellanen on kyllä, katotaan paineet takarenkaista...
Vaikka ei se nyt sinne viittaa, kun tuo ilmanputsarin vaihto helpotti niin paljon (tai sitten se egr:n rassaus)...