View Full Version : Mikä särki migin?
Kävi tänään hassu juttu. Kötöstelin Jeeppiin pientä paikkausta ja kaasu lopahti kesken. Kello oli jo monta joten lisää ei siihen hätään enää saanut, mutta pinkaisin lähirautiaan etsimään sellasta pikkupulloa Misonia tms. Oli siellä sellaistakin, mutta ei sopivaa venttiiliä siihen pulloon. Tulipa siis mieleeni kokeilla täytelankaa, kun sain vielä neljänneksen hinnasta veke. No, paskahan sillä oli hitsata, sen hetken minkä se suostui pistoolin läpi menemään. Se nimittäin jumittui ihan huolella kiinni.
Kun purin koko systeemin paljastui et se lanka oli palanut kiinni sinne langanohjain putkeen. Siinä oli sellainen niinkuin venynyt kohta ja se oli palanut siniseksi.
Mitäs mieltä sedät ja tädit on?
Paloiko se paska kiinni sinne letkuun ja kun revin sitä irki, se venytti sen putken. Vai, olenko jotenkin onnistunut vetämään sen letkun aiemmin jo sököksi, ja se oli vain sattuma et se hajos nyt sen paskalangan kanssa?
Suurempaa merkitystä asialla ei oikeastaan ole, koska ihan pienessä hädässä en enää sitä ydinlankaa koneeseen laita. Paitsi et
Jos sitä vielä joskus kokeilis, niin ei menis eurot hukkaan, ja olisihan se kätevä kun joskus on pakko hitsuutella vaikka tuulee ja tuuli vie suojakaasut pois kaus.
king cap
08.12.2015, 22:33
käänsitkö napaisuuden koneesta toisin päin kun laitot ydintäytelangan?plussan ja miinuksen paikka on aina vaihdettava kun vaihtaa suojakaasuhitsauksesta täytelankaan
Kävi tänään hassu juttu. Kötöstelin Jeeppiin pientä paikkausta ja kaasu lopahti kesken. Kello oli jo monta joten lisää ei siihen hätään enää saanut, mutta pinkaisin lähirautiaan etsimään sellasta pikkupulloa Misonia tms. Oli siellä sellaistakin, mutta ei sopivaa venttiiliä siihen pulloon. Tulipa siis mieleeni kokeilla täytelankaa, kun sain vielä neljänneksen hinnasta veke. No, paskahan sillä oli hitsata, sen hetken minkä se suostui pistoolin läpi menemään. Se nimittäin jumittui ihan huolella kiinni.
Kun purin koko systeemin paljastui et se lanka oli palanut kiinni sinne langanohjain putkeen. Siinä oli sellainen niinkuin venynyt kohta ja se oli palanut siniseksi.
Mitäs mieltä sedät ja tädit on?
Paloiko se paska kiinni sinne letkuun ja kun revin sitä irki, se venytti sen putken. Vai, olenko jotenkin onnistunut vetämään sen letkun aiemmin jo sököksi, ja se oli vain sattuma et se hajos nyt sen paskalangan kanssa?
Suurempaa merkitystä asialla ei oikeastaan ole, koska ihan pienessä hädässä en enää sitä ydinlankaa koneeseen laita. Paitsi et
Jos sitä vielä joskus kokeilis, niin ei menis eurot hukkaan, ja olisihan se kätevä kun joskus on pakko hitsuutella vaikka tuulee ja tuuli vie suojakaasut pois kaus. eikai rullat ollu liian kireellä? Se hajottaa lankaputken jos rullat on liian kireellä ja lanka palaa suuttimeen kiinni. Pari lankaputkee oon ite hajottanu ku tullu kirrattua liikaa.
käänsitkö napaisuuden koneesta toisin päin kun laitot ydintäytelangan?plussan ja miinuksen paikka on aina vaihdettava kun vaihtaa suojakaasuhitsauksesta täytelankaan
Mites toi napasuus käännetään?
king cap
09.12.2015, 08:49
Mites toi napasuus käännetään?
Se riippuu koneesta.mulla on esab origo mig ja siinä on lankakelan takapuolella johdot joiden paikka täytyy aina muistaa vaihtaa,joissakin koneissa ne pitää vaihtaa muuntajan sisältä
Miullakii on Esappi, ja helppo kääntää kyl. Tuota langan kireyttä en kyl osaa sanoa, se vois kyl olla syy? Tosin nyt laitoin ja tavallisen langan takas ja otan yhen hiilisammuttimen ja laitan siitä kaasut. Se pitää vaan kääntää ylös alaisin et sielt tulee kaasua, eikä nestettä.:) Kummia kokeiluita. Nimittäin kokeilussa on myös et toimiiko oikeasti se verhojen ripustus vaijeri langanohjaimena. Ostin kaupuntireisula liian stydiä vaijeria, niin keksin pikaratkaisun jonka oon joskus jostain lukenut. On nimittäin suunnitelmissa vaihtaa koko suutinletku pitempään, niin tuossa ei hyvä häviä, jos se tilttaa kokonaan.
Täytelanka on 0,9mm ja paljon pehmeämpi, eli vaatii omat syöttörullat. Jos vedät sen ensin muotopuoleksi 0,8 rullilla ja yrität tämän saada 0,8 suuttimesta huilaamaan niin onnistumisprosentti ei ole kovin suuri. Tuon napaisuuden vaihdon pakollisuus on vähän niin ja näin, kyllä se palaa vaihtamattakin mutta tunkeuma on surkea.
Itse asiassa paketis kyl luki 0.8 ja vaihdoin 1.0 suuttimen. Et siit se ei kyl ollu kiinni. Kaikki tein, paitsi ristin merkkejä ja olkapään yli sylkemistä. Tuo on kyl erittäin mahdollista et se syöttö oli liian tiukalla. sääsin sen samalla tavalla ku normilangalle.