View Full Version : Koukun 13-napaisen sähkörasian kytkennät
Virittelin tuossa viikonloppuna koukun sähköt toimintaan. Ihan autoon sopiva sähkösarja piti olla. Kaikki liitännät ainakin meni ihan ok suoraan töpsykästä toiseen. Mutta nyt on pieni ongelma. Parkit toimii pistorasiassa ok, jarruvalo ok, sumuvalo ok, mutta vilkut ei ole ok. Ihan sama kumpaa vilkkua käyttää niin autossa vilkut toimii kuin joku polttimo olisi pimeänä, eli vilkkuvat todella nopeasti. Sähkörasiassa taas kummatkin vilkut vilkkuu + jarruvalo vilkkuu niiden mukana.
Jotenkin olettaisi että sähköt on kuitenkin kytketty rasiaan oikein jos jarruvalokin toimii ok ja kumpikin vilkku oireilee täsmälleen samalla tavalla. Sarjan mukana tuli tuollainen relehässäkkä sinne takakonttiin. Alkuperäisiltä valoilta kaapataan sähköt, aivan kuten muinoin on toimittu. Tosin tässä tapauksessa tuo sähkösarja hoitaa sen kaappauksen. Eli siinä vaan otetaan alkuperäinen sähköliitin valoista irti. Tökätään johtosarjaan kiinni ja johtosarjan liitäntä tökäät valoihin. Autossa ei pidä tehdä mitään ohjelmointeja vaunun sähköjä varten. Voisko tuo rele olla jotenkin viallinen? Vai mistä tuota lähtisi selvitteleen?
jokke-76
07.12.2015, 14:56
Onko mikä auto kyseessä? Uudemmat joutuu koodaa koneella.Joissain tapauksissa täytyy vilkkua pitää niin kauan päällä että se rupee vilkuttaa normaalisti ja sit toinen puoli.
Mites maadoitus?
Transit tekee hassusti vasemmalle auto vilkuttaa pari kertaa ja sit tulee kärry mukaan oikeelle tais tulla ensimmäisen jälkeen, mikäli kattojien selitystä ymmärsin
Möröhilu
07.12.2015, 21:15
Mä rakentelin viimekesänä naapurin kärryyn uudet valot ja meinasin että kun varastossa oli led versiot niin laitan sellaset??? 13-napanen pistoke ja adapteri väliin,,,, kärry oli kuin joku Turkkilaine siirrettävä pizeria. Valot vilkku sivuilla, takana, edessä ja ihan omaan tahtiin. Mulla syynä led valojen ja can-väylän yhteensopimattomuus. Naapurin autossa valot kumminkin toimi ( tietysti näytin discoversion hänelle)
Mulla on ml mesessä 13-napainen pistoke.Adapteri ei voi olla autossa kiinni jos ei ole kärryä perässä muuten vilkut vilkuttaa nopeasti niin kun oisi joku vilkkupoltin rikki.
Onko mikä auto kyseessä? Uudemmat joutuu koodaa koneella.Joissain tapauksissa täytyy vilkkua pitää niin kauan päällä että se rupee vilkuttaa normaalisti ja sit toinen puoli. Se on tuo meikäläisen toiseksi viimeisin ostos, eli Dacia Lodgy. Onhan se jopa 2 viikkoa vanha. Selvitin etukäteen ettei tuota pidä koodata millään tavalla. Näin huolto sanoi. Sitä en sitten tiedä pitääkö tuota vilkkua vaan vilkutella? Sen huomasin, että kun vaihdoin päiväajovalot ledeihin (ne kun oli hehkulangalliset 21w polttimot) niin ne ei heti toiminut. Siinä meni joku 10-15min, minkä jälkeen ne alkoi toimia. Auto kuulemma "opettelee" uudet valot. On kyllä niin turha ominaisuus kuin olla vaan voi.
Maadoituksessa tuskin on ongelmia, koska parkit, jarru ja sumuvalo toimii ok. Tuo 13->7 napaisuus adapteri on itsellä koko ajan kiinni. Ei vaikuta valojen toimintaan.
Ehkä pitää kokeilla laittaa kärry vaan perään ja katsoa kuinka toimii. Ja sitten kokeillaan vaikka tuo 10min auto käynnissä, että lähteekö vilkku toimimaan ok kun sitä käyttää koko ajan. Jos se sitä jotenkin opettelee? Kärryä en siis ole kokeillut. Vain tuollaisella testerillä.
http://www.tech-accessoires.renault.com/download_doc/?document_id=4651 tuossa on vielä linkki alkuperäisiin Renault ohjeisiin kuinka se kuuluu asentaa. Tuon piuhan jätin katkaisematta mikä menee kuskin penkin kohdalle. Sähkösarjan mukana tullut ohje käski katkomaan sen ja tuo Renault ohje taas lisää sinne yhden pinnin. Oletettavasti siihen syötetään sähköä? Ei ollut mitään vaikutusta vaikka syötin siihen sähköä.
Ota se adapteri irti. Sitä ei ole tarkoitus pitää koko aikaa kiinni. Voi tulla muitakin häiriöitä autoon ja esimerkiksi jarruvalot ei toimi tai voi polttaa sulakkeen jos kärry ei ole perässä. On noita adaptereitakin viallisia ollu, niin kannattaa kokeilla myös toisella jos ei muuten pelaa.
Kärryä en siis ole kokeillut. Vain tuollaisella testerillä.
No jospa se menee just ton takia sekasin, testerissä on kuitenkin vain joku pieni merkkivalo/ledi eikä 21w lamppua joka ottaa sen vajaa pari ampeeria virtaa.
Ota se adapteri irti. Sitä ei ole tarkoitus pitää koko aikaa kiinni. Voi tulla muitakin häiriöitä autoon ja esimerkiksi jarruvalot ei toimi tai voi polttaa sulakkeen jos kärry ei ole perässä. On noita adaptereitakin viallisia ollu, niin kannattaa kokeilla myös toisella jos ei muuten pelaa. Ei siinä valoissa mitään ongelmaa ole jos testeri ei ole kiinni. Ei sen adapterin mitään pitäisi haitata. Samaa adapteria olen käyttänyt jo vuosia eri autoissa. Yhdessäkään ei ole haitannut vaikka on koko ajan kiinni. Tuolla ei oikein ole mitään paikkaa mihin laittaisin sen adapterin jos sen ottaa irti. Ei ole oikein mitään lokeroa takakontissa. Ja sitten kun sitä tarvisi niin tietenkin se on aina jossain tallin perällä, eikä koskaan löydä sitä.
No jospa se menee just ton takia sekasin, testerissä on kuitenkin vain joku pieni merkkivalo/ledi eikä 21w lamppua joka ottaa sen vajaa pari ampeeria virtaa. Tuo voi olla myös syynä. Pitää tänään käydä kokeilemassa kärryn kanssa mitä se sanoo.
Nii ootko siis kokeillu sitä pistoketta sellaisella 7nap. testerillä adapterin kans? Minä kokeilin kans joskus ja näytti mitä sattuu, mut kärry jälessä kaikki oli ok.
Eilen tuli vähän testailtua ihan kärryn kera. Kärryssä ei tapahdu yhtään mitään kun laittaa vilkkua päälle. Edes hätävilkut päällä ei tapahtunut. Lisäksi autosta sammuu takaa vilkut.
Satuin sitten huoltoasemalta löytämään 13-napaisen peräkärryn missä kokeilin ilman adaptereita. Kaikki muu ok, paitsi nuo vilkut. Mitkä ei siinäkään toiminut. Teki täsmälleen samoin, eli vilkut sammuu autosta takaa, edessä ja sivulla toimii. Kärryssä ei tapahdu yhtään mitään. Se rele naksuttaa kyllä takakontissa.
Minkäs merkkinen JA numeroinen johtosarja sulla nyt on työn alla?
http://osanetti.fi/vetokoukun-sahkosarjalodgy-052012-p-37774.html
Tuollainen sarja siellä on. Tuota myyjää ei paljon asia tunnu kiinnostavan.
Jaa. Tuotenumerosta päätellen Jaegerin johtosarja. Ei kuulu meijän valikoimii ei pysty auttaa.
Kaippa se pitää viedä johonkin koukkuliikkeeseen tutkittavaksi. Jos siellä sitten pitääkin tehdä jotain ohjelmointia autoon koukkua varten. Ei olisi ensimmäinen kerta kun myyjä antaa täysin väärää tietoa autosta vaikka kuulemma maahantuojalta selvitetty.
bj45lava
10.12.2015, 12:03
Tarvikesarjoja ei pääsääntöisesti tarvii koodata ja jos siellä pistorasiassa ei ole mikrokytkintä, joka tunnistaa pistokkeen paikallaanolon, niin adapteria voi roikottaa siellä syöpymässä ja syövyttämässä rasiaa ;)
Niissä, missä se kärryntunnistuskatkaisija on, niin adapteri pois ehdottomasti.
http://osanetti.fi/vetokoukun-sahkosarjalodgy-052012-p-37774.html
Tuollainen sarja siellä on. Tuota myyjää ei paljon asia tunnu kiinnostavan.
Ei kyseisestä sarjasta kokemusta, mutta kyseisestä myyjästä kylläkin. Ostin koukun ja sähkösarjan ja jotaki ongelmaa oli toimituksessa niin myyjältä ei saanut kuin vittuilut, halua ongelman selvittelyyn ei löytynyt minunkaan tapauksessa.
Ostin koukun ja sähkösarjan ja jotaki ongelmaa oli toimituksessa niin myyjältä ei saanut kuin vittuilut, halua ongelman selvittelyyn ei löytynyt minunkaan tapauksessa. Myyjän ensimmäinen kommetti oli vaan että väärin kytketty ja sarjoissa ei ole koskaan mitään vikaa. Noh. Voihan niissä vikaa olla. Edelleen veikkaan tuota relettä vialliseksi.
bj45lava
10.12.2015, 17:11
Onks sulla siellä kytketty ne 13-napaisen kaikki plussat ja maat jo kiinni, saattaa johtua siitäkin, et se releboxi saa syötöt niistä ja ei ilman toimi.
Juuri laitettiin uuteen Mondeoon tarvikesähköjä, ei tarvinnu koodata, eikä 13-sarjassa tullut mukana ollenkaan akku plussan välijohtoja akulle asti, vaan hankitaan tarvittaessa lisäsarjana...
pipo_esa
10.12.2015, 20:42
Menee hieman muistikuvalliseksi mutta audin laitoin aikoinaan myös jaegerin sähkösarjan niin vilkut ei pelannut ennenkuin sai sähköä sille purkille. Tuolta hakee oikeet ohjeet http://www.jaeger-automotive.de/2/service/
Siinä oli yksi ainoa maapiuha, minkä kytkin samaan kohtaan mistä jo ennestään otettiin maa. Kaksi piuhaa roikkuu irtonaisena. Mutta jos nyt oikein tulkitsin sitä ohjetta niin ne pitäs siitä viedä suoraan akulle. Toinen kait kuuluisi kytkeä jotenkin virtalukon taakse? En ole tuota tehnyt kun siihen ei tullut piuhoja mukana. Kokeilin kuitenkin syöttää niihin virtaa. Ei vaikutusta asiaan. Lisäksi siihen kuskin penkin kohdalle menee yksi piuha, minkä vedin sinne asti. Siinä pitäisi yksi alkuperäinen piuha vetää poikki ja kytkeä tuo uusi piuha siihen sitten. No en ole lähtenyt alkuperäisiä piuhoja vetämään poikki kun sen enempää ei edes kerrota mitä se piuha tekee. Kokeilin tähänkin piuhaan syöttää virtaa akulta. Ei vaikutusta asiaan.
http://www.jaeger-automotive.de/fileadmin/anleitungen//21620506.pdf
Tuossahan se ohje onkin.
Eli kohta 16 tekemättä. En ole sitä piuhaa vetänyt poikki. Tätä ei muuten tehdä tuossa Renaultin omassa ohjeessa.
Kohta 22 kytkemättä.
Näyttäisi että tuo poikkilaittamaton piuha olisi takasten sähkön syöttö. Tulkitseisin sen silleen, että tuo kärryn sarja alkaa syöttämään sähkön tuonne takasille piuhan katkaisun ja yhdistämisen jälkeen, ottaa ohjauksen auton sarjasta. Saatan olla kyllä aivan väärässä :D , mutta muuten en tuota ymmärrä.
Kyllä kai se auto jotain tietoa pistokkeelta saa ja kaipaakin kun nuo johtosarjamuutokset ohjeessa on, eikai niitä huvikseen sinne ole piirretty. Ja se, että tarjoaa sähköä ohi muutosten, ei ole sama asia.
Ja tuohon 7/13 adapteriin, ei kestä saksalaisessa pitää paikallaan ilman kärryn kytkentää, kun herjaa just vilkuista, eikä ole mikrokytkintä.
Mutta miten siellä sitten jarruvalo, parkkivalo ja sumuvalo voi toimia? Eihän niidenkään pitäisi silloin toimia. Ihan sama onko siellä tuo 7-napainen adapteri kiinni vai ei.
Siks, kun ne toimii. Vilkut kaipaa nyt sähköä, ja auto lopettaa takavilkkuken käytön kun kaikki ei täsmää. Mikä tuon katkaistavan funktio on ? Ylimääräisen releen syöttöjännite, ohjaushan siellä naksuttaakin jo ?
Siks, kun ne toimii. Vilkut kaipaa nyt sähköä, ja auto lopettaa takavilkkuken käytön kun kaikki ei täsmää. Mikä tuon katkaistavan funktio on ? Ylimääräisen releen syöttöjännite, ohjaushan siellä naksuttaakin jo ?
Voisko olla, et se katkaistava johto on se joka kertoo oikarista takavaloissa
Nykyautot kun osaa kertoa jo mikä vika ja missä lampussa se on
Ny kun sitä purkilta tulevaa johtoa joka kertoo "hai sie auto, teäl on purkki kaikki jeppistä antaa vilkkua vaan", niin auto lopettaa taakse vilkuttamisen, ettei koko paska ole tulessa kun sähköjohto hinkkaa runkoon ja kipinöi mahdollisesti syttyvien materiaalien lähellä
Olikos, et smart;ille pitää kertoa lampun vaihdetun tietokoneella, et kytkee jännitteet lampulle
Myyjän ensimmäinen kommetti oli vaan että väärin kytketty ja sarjoissa ei ole koskaan mitään vikaa. Noh. Voihan niissä vikaa olla. Edelleen veikkaan tuota relettä vialliseksi.
Viddu, kytke niinko ohojeet sannoo ja hauku sitte kaikki muut niinko aina.
Tai oikeasthan vie se taimaanlahaja jonnekki korjaamolle missä oikeat ihmiset tekkee oikeita töitä niin ehkä siis ehkä se toimii niinko haluat tai sitte ei
On taas kyllä ihme vänkyttämistä että myyjä on paska niinko nerdolla on totuttu vitu,
ja taas oma moka? voi perse nyt kyrpii
Ja en, siis EN ole myyjän enkä kenekhän muun asialla ko omalla kännisellä mielipitheelä ja pysyn sanojeni takana ko selviän,
perkele että kyllä nyt uituttaa.
Viddu, kytke niinko ohojeet sannoo ja hauku sitte kaikki muut niinko aina.
Tai oikeasthan vie se taimaanlahaja jonnekki korjaamolle missä oikeat ihmiset tekkee oikeita töitä niin ehkä siis ehkä se toimii niinko haluat tai sitte ei
On taas kyllä ihme vänkyttämistä että myyjä on paska niinko nerdolla on totuttu vitu,
ja taas oma moka? voi perse nyt kyrpii
Ja en, siis EN ole myyjän enkä kenekhän muun asialla ko omalla kännisellä mielipitheelä ja pysyn sanojeni takana ko selviän,
perkele että kyllä nyt uituttaa. Sen hyvän huollon kun vielä löytäisi missä eivät tekisi täyttä paskaa ja yrittäisi kusettaa. Esim. tähän samaiseen autoon on kohta kolme viikkoa odoteltu pyyhkijöitä kun huolto ei tiedä millaiset pyyhkijät autoon kuuluu. Eikä kyllä maahantuojakaan tiedä ja ilmeisesti valmistajakaan ei tiedä. Jotenkin kummallista. Pitääkö asiakkaan itse alkaa selvittään pyyhkijöitä? Tuon auton pitäisi vastaa vuosimallin 2016 autoa ja siinä on syystä tai toisesta täysin erilainen pyyhinkiinnitystapa kuin 2015 mallisessa autossa. Mutta jotenkin olettaisi, että kyllä huollon silti pitäisi tietää mitä sinne tulee. Virallinen merkkihuolto antoi myös suosituksia nesteistä, mitä autoon EI SAISI laittaa. Taas piti itse selvitellä, että pitääköhän tuo nyt ihan paikkaansa. Ei pitänyt ja kun kysyi niiltä, että kuis tämä neste on valmistajan virallinen suositus niin johan tuli meriselityksiä.. Mitä olisi taas tapahtunut kun olisin noudattanut huollon ohjeita ja kone olisi vaikka hajonnut? Minun vikahan se olisi vaikka olin noudattanut huollon ohjeita. Tällä hetkellä myös vähän näyttää siltä että kaikki mitä etukäteen myyjältä selvitin autosta ei ole pitänyt paikkaansa. Myyjä saanut tietää huollosta vastaukset kysymyksiin. Ei se merkkihuolto ole siis mikään ratkaisu asiaan. Esim. autossa ei pitänyt olla rengaspainetunnistimia renkaissa vaan se piti abs:n kehältä mittaa paine. No se sitten oli täyttä paskaa taas kerran. Yksi anturi 120€/kpl, eli 480€/sarja. Talvirenkaat + työt maksoi 320€. Nuo hemmetin anturit maksaa enemmän kuin renkaat ja työt! Tosin tuo firma mikä renkaat vaihtoi ilmoitti, että heidän kauttaa anturit saa 40€/kpl. Lisäksi kun tuossa talvirenkaita laitettiin alle niin nämä anturithan hajosi joka renkaasta kun etukäteen oltiin sanottu ettei siellä ole antureita ja näin toimittiin. No kun siellä oli anturit niin tästähän pestiin kädet koko touhusta sanomalla, että teidän olisi pitänyt itse varmistaa onko ne anturit siellä vai ei. Eikä näin ollen takuuseen saa uusia antureita. Toisin sanoen ihan sama mitä huolto/myyjä sanoo niin itse olet siitä loppupeleissä vastuussa. Vaikka huolto/myyjä antaa vääriä tietoja. Ei se mun mielestä ihan noin pitäisi mennä. Jos valmistajan virallisesta huollosta saa väärää tietoa niin ei se asiakkaan syyksi pitäisi laittaa. Onneksi en noita kysele koskaan puhelimella vaan aina sähköpostilla niin on todiste mitä taas on väitetty. Toinen mikä aiheuttaa ongelmia on rekisterinumero. Koska auto on sen verran tuore niin se ei näy missään huoltojen rekistereissä. Runkonumerolla ei taas tee mitään kun sillä ei etsitä tietoa. Tähän on ratkaisuna vaan odottaa joku puolisen vuotta, että se ilmestyy sinne. Yritä siinä sitten tilailla huoltoja/asennuksia kun mikään liike ei tunnista koko autoa. Eikä kelpaa auton merkki ja malli. On tuokin vähän kummallista. Eikä tuo ongelma koske vain tätä autoa. Ainakin pk-seudulla nuo kaikki huollot tuntuu osaavan tuon kusettamisen, mutta ei sitä oikeaa korjausta. Tai sitten nykyään vaan luotetaan niin paljon noihin auton kertomiin tietoihin ja vaihdetaan täysin turhaan kalliita osia sinne. Lopuksi kun vika ei selviä niin aina pestään kädet koko touhusta ja käsketään menemään jonnekin muualle. Syy miksi mielummin itse asentelen noita kuin annan jonkun liikkeen tehdä ne. Itse ainakin tiedän mitä sinne olen tehnyt, koska kuitenkin loppupeleissä itse sen joudun maksamaan. Jos jälki on paskaa niin itseä saa syyttää.
Ja mitä tuohon sarjaan tulee niin en todellakaan lähde alkuperäisiä piuhoja vetämään poikki ilman että tiedän mitä ne tekee. Edelleenkin auton valmistajan virallisen ohjeen mukaan sitä piuhaa ei vedetä poikki, mutta koukun valmistajan mukaan vedetään. Tässä on pieni ristiriita. Vedän sen piuhan poikki niin koko auto ei enää käynnisty. No meinaatko että se korjaaminen menee valmistajan piikkiin? Ei taida mennä. Riittääkö että piuhan yhdistää takaisin? Ei mitään varmuutta. Vien sen johonkin liikkeeseen niin minähän sen taas maksan kun huolto töpeksii..
Mitä tuohon myyjään taas tulee niin ei ole koko kaverista enää kuulunut yhtään mitään. Kysyin siltä vielä voinko jostain vaikka ostaa erillisen releen niin ei mitään ole kuulunut. Näin sitä Hami ilmeisesti asiat kuuluu hoitaa? Myydään uutta tavaraa perävalotakuulla.
Kohdassa 16 kerrotaan selvästi liittimen B1 nastan olevan akkujännitteelle (B+/30). Punainen 2.5 neliömillin piuha poikki, puristetaan liitin kiinni ja kytketään punakeltaiseen johtoon, joka syöttää jännitteen oikeaan osoitteeseen. Auton kytkiksiä tutkimalla selviäisi miksi vilkut eivät toimi, mutta tässä ei taida olla kuin tuo koukun kytkis tarjolla niin pitää tehdä sen mukaan.
Jos huolto kerran on noinkin hyvällä tolalla kuin kehut, niin en luottaisi ohjeeseen olla katkomatta ja kytkemättä sitä johtoa. Se ei kuitenkaan ole mikään väyläjohto tms, sen katkaisu vastaa akkukaapelin irroitusta. Jätät vaan jonkun sentin varaa liittimeen, jos tuleekin tilanne että se tarvitsee kytkeä takaisin.
Ja tuo kohta 22 on sitä varten jos vedät vaunua minkä akkua täytyy saada ladattua. Eivät vaikuta vilkujen toimintaan, eivätkä ole tarpeellisia jos tavan Muuli on perseessä kiinni :D
Ja mitä tuohon sarjaan tulee niin en todellakaan lähde alkuperäisiä piuhoja vetämään poikki ilman että tiedän mitä ne tekee. Edelleenkin auton valmistajan virallisen ohjeen mukaan sitä piuhaa ei vedetä poikki, mutta koukun valmistajan mukaan vedetään. Tässä on pieni ristiriita.
Todennäköisesti koukkuvalmistajan (-myyjän) ja autonvalmistajan (jälleenmyyjäorganisaation) piuhasarjat ovat eritavalla toteutettuja. Siitä tulee tuo ero.
mechanic-71
15.12.2015, 01:16
Että oma käyttis on vuodelta 1983 eikä mikään uus ni saa rauhassa kytkeä kärryn rasiat (3 kpl) ilman mitään tietokone ja muita valo onkelmii :D
Että oma käyttis on vuodelta 1983 eikä mikään uus ni saa rauhassa kytkeä kärryn rasiat (3 kpl) ilman mitään tietokone ja muita valo onkelmii :D Näin se meni myös tuohon edelliseen 2007 vuodelta olevaan autoon. Tökkäsi vaan liittimet valmiisiin tökkeleihin ja se oli siinä.
Nyt sain vahvistuksen maahantuojalta, että se piuha mikä pitäisi vetää poikki niin saa vetää poikki. Alkuperäisessä Renault sarjassa siinä tulee alkuperäiseen liitokseen vaan liitäntä. Mutta tuossa uudessa se piuha pitää vetää poikki, että sen saa liitettyä. Kyseinen piuha ei ole alunperin liitetty mihinkään. Eli tökkää siihen liittimeen. Maahantuojalta sai oikein kuvan siitä liittimestä ja tarkan selostuksen mikä napa sieltä pitää irroittaa/poikkasta. Tosin sitä ne hieman ihmetteli että jos akulta syötän suoraan virtaa sille liittimelle niin sen teoriassa pitäisi ajaa sama asia kuin tuon liittimen. Miksei ne vilkut sitten toimi silloin? Noh. Liitän tuon piuhan siihen niin katsotaan kuinka käy. Toivottavasti siellä joku tietokone aktivoituu ja kertoo koneelle miten ne valot pitää alkaa toimia.
Myyjäkin aktivoitui. Hän on sitä mieltä että voin toimittaa tuon releen suoraan puolaan, missä tukkuri tutkii sitä. Omalla kustannuksellani totta kai. Hän ei ole kuulemma tavaran toimittajana oikein vastuussa mistään. Voin myös palauttaa koko johtosarjan tuonne puolaan omalla kustannuksella ja saan rahat joskus sitten takaisin. Voin myös itse yrittää korjaa releen.. Nämä oli kaverin vaihtoehdot. Vähän kusee idea ostaa suomesta, kun kuitenkin joudut itse lähetteleen ulkomaille kamaa ongelma tilanteessa. Kaveri vaan vetoo että laki on muuttunut, mutta ei se oikein faktaa kaiva mistään esille. Itse tosiaan ehdotin että toimitan osan myyjälle, joka toimittaa sen tukkurille. Ei onnistu. Noh. Ei sinällään kyllä ihmetytä. Kun halvalla jostain saa niin onhan sen palvelun pakko olla sitten ihan perseestä. Mistään muualta en nimittäin koukkua ja sähkösarjaa saanut noin halvalla. Tosin syksyllä ebayn kautta ois saanut vielä halvemmalla, mutta olin jo tuon tilannut.
Edelleen, se syöttävä johto lienee valonvalvonnan alaisuudessa. Siks ei suoraan sen ohittamisella toimi.
Edelleen, se syöttävä johto lienee valonvalvonnan alaisuudessa. Siks ei suoraan sen ohittamisella toimi. Jep. Näinhän se oli. Ongelma poistui kun tuon piuhan poikkasin ja kytki toimintaan. Ohjeen mukaan sen piti olla 2.5mm piuhaa, mutta se on kyllä oikeasti lähempänä 0.5mm piuhaa. Hieman oli haastavaa saada kuorittua se. Sen piuhan vieressä oli keltainen piuha, mikä ei myöskään johda yhtään mihinkään ja tuo keltainen piuha oli 2.5mm paksua. Tuossa kun testerillä kokeilin niin se edelleen väitti valojen toimivan kuten ennen, eli kummatkin vilkut vilkkuu ja jarruvalo myös. Mietin jo sen keltaisen piuhan pätkäisemistä, mutta kävin sitten kokeileen mitä se tekee oikean vaunun kanssa. Testasin 13-napaisella vaunulla ja tuolla 13->7 napaisuus adapterilla. Kummallakin toimii kaikki ok. Ehkä testeri ei sitten anna tarpeeksi vastusta? Vaunussa ei saa myöskään olla led-valoja. Led-valojen kanssa koukun sähköt ei toimi ollenkaan. On myös mielenkiintoista kun tuossa omassa kärryssä kuskin puoleinen vilkku on hieman kosketushäiriötä omaavaa. Ja se kun tapahtuu kesken ajon niin auton vilkut sekoaa. Joko ne ei toimi ollenkaan kuskin puolelle vilkuttaessa tai sitten tulee melkoinen strobo valo vilkusta. Pitää vähän parantaa sitä vilkun kosketusta niin ei tule tuollaista säätöä. Aivan persiistä tuollaiset tietokoneen ohjamaat valot.
Jostain pitää myös keksiä millä siirretään tuota sähköpistoketta n.10cm lähemmäs koukkua. Nyt se on sellaiset 20-25cm koukusta. En tiedä mikä idea on ollut tehtaalla kun ovat sinne keksineet laittaa koukun sähköpistokkeen paikan. Piuhaa kyllä riittää.