View Full Version : Spartan locker
Tietämystä,eli ajoneuvo johon asennettu on suzuki samurai,mistä voisi johtua perän pamahdus,ilmenee enempi peruuttaessa,eteenpäin ajaessa kuuluu"normaali naksutus mutkissa",akselit ja akseli putket ovat suorat,eli voisko kyseessä olla vain niin sanottu sisään ajo(ajettu noin 30 km).eli ajanko ja katonko?
Omaan asensin samaisen lukon ja aina se vähän paukkui. En keksinyt muuta kun sen että rattaat kiristyy omiin pikkurattaisiin ja kun ne on harjataan kartiot niin ei aina pure pohjaan saakka. Kokeilin ajaa vikaa pihalle mutta aina vaan kesti :)
Joo,samaa oon kuullu muualta,eli kovaa ajoa vaan,paukkuu mitä paukkuu ja lopulta ehkä antautuu,häiritsee vaan se pauke,että tulikohan asennettua kaikki niin kuin pitää,mutta asennettu on ohjeiden mukaan.
Joskus oli kaks suskaa täällä mihin molempiin oli laitettu taka akseliin palalukot ja toisessa paukku.
Muistelen että se jossa lukko paukahti oli lukkopalojen välissä tupla jouset.
Sen muistan varmaksi että toisen perä kasattiin vaan yhillä jousilla ja siitä tuli hiljanen.
Nivaar-6
04.12.2015, 22:47
Mullakin ryskäs alkuun ihan älyttömästi, purinkin jo kertaalleen kun ajattelin että jotain asentaessa olis mennyt pieleen mutta sama pauke jatku vaan. Nyt ajamalla on paukkuminen hävinnyt eli toimii todella sivistyneesti ;) Veikkaan että vetari ahisti seillä lukossa, tuntu siltä kun rengaskin olisi heilahtanut pamauksessa. Eli mulla sisäänajo helpotti tilannetta.
Joo,eli laitamme tämän sitten ominaisuuden piikkiin,ja jatkamme ajamista naama leveenä
KoniJeep
05.12.2015, 23:11
Joo,eli laitamme tämän sitten ominaisuuden piikkiin,ja jatkamme ajamista naama leveenä��
mikäs siellä susukien spartoiss paukkaa? Ei minulla Jeepin etusessa kuulu mitään ääniä ja lukko ottaa kuin ajatus kiinni.
Nivaar-6
05.12.2015, 23:30
Nisse, tuli vaan mieleen, onhan sulla takapyörän laakerit kunnossa? Mul ryskääminen rupes rauhottumaan laakerin vaihdon jälkeen, eli sekin saatto vaikuttaa.
Noitten paukkumisista ota selvää,joo,laakerit on laitettu viime kesänä,pitää nyt ajaa vaan ja kattoo josko rauhoittuisi kun osat hakevat vähän paikkaansa.
zuitsisti
06.12.2015, 21:30
Itsellä kans tollainen partaani, nimensä mukainen, ei mikään hienotoiminen mutta ehkä pikkasen rauhottunut käytössä.
Lukenut nyt näitten toiminnasta aika paljon. Kadulla selviää kun ajelee mutkat sievällä kaasulla ja välttelee moottorijarruttelua. Sievän kaasuttelun pystyn vielä sietämään mutta kaksoispoljenta-välikaasu-alasvaihdoista en luovu ikinä! Mielummin lapioin autoni paskasta irti. Onko nää siis aina moottorijarrutuksella lukossa? Talvella voi olla ihan kiva mutta miten käyttäytyy kuivalla asfaltilla?
Paljonko suomihinta ja saatavuus? Ois tulossa K10 Chevyyn
veijon-esso
15.01.2016, 07:03
Onko nää siis aina moottorijarrutuksella lukossa?
On. Samalla tavalla kuin ne on "lukossa" aina vetopäälläkin. Ja silti tasauspyörästöominaisuus toimii mutkassa, molemmissa em tilanteissa. Ei oo kemppitönkkö. Aika jännä.
http://www.ebay.com/itm/Spartan-locker-for-Chevy-GM-8-5-10-Bolt-w-28-Spline-Axles-1-2-Ton-K5-Blazer-/281404987243?hash=item41850b576b:g:Z9sAAOSwT6pVsYG 8&vxp=mtr tuolta lähti tulemaan, n. 370e jää kokonaishinnaksi ja ~1-2vk toimitusaika.
Ei ollutkaan yhden illan asennus niinkuin ohjeiden mukaan piti olla.. Tasauspyörästön rattaat räjähtäny -> kaikki laakerit ja carrier vaihtoon.
Onhan se mukava kun pystyy nyt ajaan takavedollakin talvella. Luisussahan tuo menee nyt koko ajan kun koskee kaasuun mutta parempi sekin on kun kun jäädä lumihiutaleeseen jumiin :confused: Muutan kerran jarruttaessa takapää nytkyttänyt kovaäänisesti, epäilen että oli toinen rengas jäällä ja toinen hiekalla, ehkä? Pitää päivitella kokemuksia sitten sulien aikaan lisää.
Huomannut että auto vaikuttaa paljon lukkoihin, noissa on omia hyviä sekä huonoja puolia.
Itsellä kun on lava-auto ja p-ilmalukot niin takavedolla kiinni jäädessä se takapään lukko on oikeastaan turha, esim talvella parkkipaikalla joutuu paikoiltaan lähtemään taakse ylämäkeen, nousee hetken ja sutii, lukko päälle niin ei nouse yhtään vaan sutii paikoillaan :D
Etupään lukko sitten jo on eri ja kahden vaiheilla olin silloin itsekkin noissa, itse kytkeytyvä ajon aikana tarvittaessa menee heti päälle ja tuo kytkettävä pitää kytkeä ennen tarvetta.
veijon-esso
17.02.2016, 10:37
itse kytkeytyvä ajon aikana tarvittaessa menee heti päälle ja tuo kytkettävä pitää kytkeä ennen tarvetta.
Kyllä paitsi itsekytkeytyvä on oikeastaan aina lukossa ja sit vaan päästää ulkokurvin pyörii lujempaa jos tarvii. Jos automaattilukko olis "auki" tai "pois päältä" niin se ei vetäis ollenkaan...
Noi kytkettävät lukot on välillä kyl semmonen offireittien syöjä kun ensin pitää kokeilla lukot auki takavedolla, sitte takalukkopäällä kuovitaan, sitten lukko auki ja neliveto päällä ruovitaan, sitte takaalukko ja lopuks myös etulukko ja tässävaiheessa ollaan kaivettu reittiä niin perkeleesti. :D Koska onhan se hienoo jos voi sanoo "meni ilman lukkoja".. :D:D
Noi kytkettävät lukot on välillä kyl semmonen offireittien syöjä kun ensin pitää kokeilla lukot auki takavedolla, sitte takalukkopäällä kuovitaan, sitten lukko auki ja neliveto päällä ruovitaan, sitte takaalukko ja lopuks myös etulukko ja tässävaiheessa ollaan kaivettu reittiä niin perkeleesti. :D Koska onhan se hienoo jos voi sanoo "meni ilman lukkoja".. :D:D
Samaa katsellut ja ihmetellyt monesti.
Mulla on lähes poikkeuksetta kiinteä nelikko päällä koko ajan, ja etulukkokin tulee heitettyä usein päälle jo valmiiksi jos paikka näyttää siltä että tarvetta on :)
Takalukkoa en laita päälle, kun sitä ei vielä ole :D ..tosin nyt on onneksi vihdoin tulossa palalukko. Ei tarvii ihmetellä sen kanssa sitten mitään, kovaa ajoa vaan :cool:
Easy Rider
18.02.2016, 20:09
Takalukkona tulee Aussie/Spartan Lockerilla puskemisilmiö jonkin sorttisena. Mutkassa ei nelikolla välitys täsmääkään etupään kanssa kun vetää tönkkönä vain sisäkaarteesta, silloinkin kuin ei oikeestaan haluta. Etuperässä automaattilukko voi olla huono sivurinteessä. Taas puskee, keulaa alamäkeen, kun ylös olis mieli.
Mää härväsin Ladan osista mokoman piharaktoriin. "Russie-Locker"
https://www.youtube.com/watch?v=CkA8y6WbO-g
Veti kuin juna ummessa kunnes keskinaula solujakaantui kolmeksi ja kaikki muu meni samalla syltyksi.
Lisää rautaa reiän päälle seuraavassa prototyypissä.:)
Kyllä paitsi itsekytkeytyvä on oikeastaan aina lukossa ja sit vaan päästää ulkokurvin pyörii lujempaa jos tarvii. Jos automaattilukko olis "auki" tai "pois päältä" niin se ei vetäis ollenkaan...
Noi kytkettävät lukot on välillä kyl semmonen offireittien syöjä kun ensin pitää kokeilla lukot auki takavedolla, sitte takalukkopäällä kuovitaan, sitten lukko auki ja neliveto päällä ruovitaan, sitte takaalukko ja lopuks myös etulukko ja tässävaiheessa ollaan kaivettu reittiä niin perkeleesti. :D Koska onhan se hienoo jos voi sanoo "meni ilman lukkoja".. :D:D
:) no mulla ei ole edes nelikko päällä kun pakon sanelemana talvellakaan ja nyt jos lukkoja laittaisin niin en taakse laittaisi ollenkaan, pelkästään eteen.
^- en nyt oikein ymmärrä tuota aiempaa viestiäsi, että yhdellä renkaalla etenee paremmin kuin kahdella? Kyllähän se lukko kaivaa pidon jos sitä vain on saatavilla (esim. toinen puoli liukkaalla ja toinen pitävällä -> lukolla menet takavedolla helposti, ilman et mihinkään), ei lukon takia helpommin jumiin jää :eek: Fysiikan lakeja kun on paha muuttaa pelkällä perstuntumalla..
Se, että ensin on kaivattanut itsensä jumiin kun yrittänyt ilman lukko(j)a, ja vasta sitten luko(i)lla niin kappas vaan että ei mene välttämättä mihinkään - on sitten pelkkä takavetotilanne tai metsässä nelivedolla. Koittaisi heti luko(i)lla, niin menee paljon paremmin. Sitten kun ei mene, niin tietää että ei siitä sitten mennä ajamalla niillä eväin mitä tarjolla on :D Sehän tuossa perspäädyn palalukossa on hyvä, että se on aina päällä kun tarvitsee, ja pitoa tarjolla jos vain kitkaa on. Tietää sitten heti jos tarttee nelivetoa :)
Timo L mullekko vastailit?
En ole mistään offaamisesta kirjoittanut, vaan siitä miten liukkaalla ei etene takaperin tuo Hiluxi liukkaalla lukkojen kanssa.
En tiedä sun fysiikasta tai muidenkaan mutta useamman kerran kokeiltu.
Varmaan se kaivaa sen jään ja repii jos kuovittaa lukko päällä mutta ei sitä tässä iässä ehdoin tahdoin n 700 eken talvirenkaita viitsi polttaa ja täysin turhaan.
Myös eteenpäin menossa jos takavedolla tökkää ja laittaa lukon päälle niin ei etene, korkeintaan lyö perän sivulle, niin kevyt perä ja painojakauma huono vaikka fyssan kirja sanoo mitä :D
Timo L mullekko vastailit?
En ole mistään offaamisesta kirjoittanut, vaan siitä miten liukkaalla ei etene takaperin tuo Hiluxi liukkaalla lukkojen kanssa.
En tiedä sun fysiikasta tai muidenkaan mutta useamman kerran kokeiltu.
Varmaan se kaivaa sen jään ja repii jos kuovittaa lukko päällä mutta ei sitä tässä iässä ehdoin tahdoin n 700 eken talvirenkaita viitsi polttaa ja täysin turhaan.
Myös eteenpäin menossa jos takavedolla tökkää ja laittaa lukon päälle niin ei etene, korkeintaan lyö perän sivulle, niin kevyt perä ja painojakauma huono vaikka fyssan kirja sanoo mitä :D
Sinuun viittasin juu. Jos luit mitä kirjoitin, niin puhuin että takavedolla tai nelivedolla, en puhunut mistään offireiteistä vaan myös kadulla ajaessa. Minulla on ollut noita lukollisia ja lukottomia takavetoja, osassa aika vähänkin painoa takana.. kaikki ne on lukon asennuksen jälkeen/ lukko päällä menneet paremmin takavedolla kuin ilman lukkoa. Esim. Volvo 240:llä oli avoimella perällä jumissa joka paikassa, kitkalukollinen eteni kuin juna. Jeepit mitkä olleet ensin (kuluneella) kitkalukolla, ja olen vaihtanut palalukon on menneet palalukolla takavedolla selvästi paremmin kuin kitkalla. Tämän huomaa jopa katuajossa jos on riittävästi lunta, ja varsinkin jos on toinen puoli pitävällä ja toinen jäällä/ lumella.
Ei tässä ole kukaan puhunut mistään jään läpi sutimisesta, vaan ihan vain siitä että lukko päällä se pitävämmällä oleva rengas tarjoaa pidon ja auto etenee. Jos on tasaisien liukasta, niin sitten on kaksi vetävää pyörää yhden sijaan. Ilman lukkoa taas liukkaammalla oleva pyörä sutii ja meno katkeaa heti. Jos lähdet lukko päällä pöpperöstä samantien, niin pääset todennäköisemmin liikkeelle kuin ilman sitä. Se, että hanuri heittää vähän sivuun niin sitten heittää. Jos et pääse jostain lukko päällä liikkeelle, niin ei siitä voi päästä ilman lukkoakaan liikkeelle.
Jotenkin aina kummastuttaa nämä fysiikan lakeja rikkovat ajoneuvot.. :eek: :D
Nimen omaan,ja eikös niitä lukkoja laitella juuri sen takia että etenemiskyky lisääntyy?tai itse ainakin olen sen näin ajatellut ja jopa ajossa todennut,että olipa huima muutos etenemiskykyyn lukon asennuksella.
Nimen omaan,ja eikös niitä lukkoja laitella juuri sen takia että etenemiskyky lisääntyy?tai itse ainakin olen sen näin ajatellut ja jopa ajossa todennut,että olipa huima muutos etenemiskykyyn lukon asennuksella.
Tuota en ole kiistänytkään, varsinkin etupään lukko on ehdoton ja pitävällä alustalla toi takapääkin tekee osanasa.
Kuten kirjoitin niin vaikuttaa asiaan myös auto ja millainen painojakauma siinä on akseleille.
Tuo lava-auton perä on kevyt ja tuo parkkipaikka kokeiltu muutaman kerran, toki kun riittävästi kuopii niin kääntää se edes perän sivulle.
Ja nythän oli kyse lievään ylämäkeen kevytperäisellä autolla pakitus, fysiikan kirjat voitte nostaa vaikka samalle jalustalle kun koraanit
Tuota en ole kiistänytkään, varsinkin etupään lukko on ehdoton ja pitävällä alustalla toi takapääkin tekee osanasa.
Kuten kirjoitin niin vaikuttaa asiaan myös auto ja millainen painojakauma siinä on akseleille.
Tuo lava-auton perä on kevyt ja tuo parkkipaikka kokeiltu muutaman kerran, toki kun riittävästi kuopii niin kääntää se edes perän sivulle.
Ja nythän oli kyse lievään ylämäkeen kevytperäisellä autolla pakitus, fysiikan kirjat voitte nostaa vaikka samalle jalustalle kun koraanit
Nyt en kyllä ymmärrä mitä haet, joka tapauksessa uskon fysiikan lakeihin enempi kuin sun empiirisiin kokeisiin kotipihalla :cool:
Ja nythän oli kyse lievään ylämäkeen kevytperäisellä autolla pakitus, fysiikan kirjat voitte nostaa vaikka samalle jalustalle kun koraanit
Joo, no sovitaan että fysiikan lait eivät päde kohdallasi. Ne jotenkin maagisesti kumoutuu kun sädekehäsi hohtaa auton ympärillä.. ihan oikeasti, voi nyt vittu sentään :D :rolleyes:
Toihan on nyt ihan täysin päätöntä mitä yrität väittää, että lukon kanssa auto jumii helpommin kuin ilman. Mistä sinä oikein kuvittelet autosi kaivavan pitoa tasauspyörästö auki, kun se liukkaamalla oleva rengas aina hävittää vedon taivaan tuuliin kun se sutii -> auto on silloin jumissa koska pitävämmällä olevalle pyörälle ei välity ollenkaan voimaa? Miten lukko päällä etenee huonommin, jos vain jomman kumman fillarin alla on riittävä määrä pitoa etenemiseen? Jos aina koitat ensin lähteä peruuttamaan siihen liukkaaseen mäkeen ilman lukkoa kunnes alkaa sutimaan ja vasta sitten kytket lukon kun on jo kuoppa toisen renkaan alla ja toinenkin liukkaalla, niin päin vittuahan se menee. Laita hyvä mies se lukko päälle ennenkuin liikahdat senttiäkään. Jos ei siltikään liiku mihinkään, niin osta paremmat renkaat tai käytä nelivetoa - lukon kanssa jos ei liiku niin silloin ei vain ole riittävästi kitkaa etenemiseen. Ei siis mene silloin ilman lukkoakaan.
Ihan näin aiheeseen liittyen, jos duunissa koitan mennä tyhjällä vetomestarilla perse edellä laivan märkää/ sohjoista/ lumista ramppia ylös niin ne jää käytännössä aina sutimaan ilman lukkoa paikalleen. Jos pidän perän lukon päällä, niin nousee ~75% kerroista ihan nätisti ylös vaikkakin lievässä luistossa. Jos ei nouse perän lukollakaan, niin sitten nelivedolla. Veturi painaa sen ~10 tonnia, ja siitä taka-akselilla ilman kuormaa on vain muutama tonni - eli malliesimerkki kevytperäisestä kulkuvälineestä.
Mulla on kaupungilla kans tuollainen ylämäkeen peruutus parkkipaikka. Pari kertaa tullu nyt vaan käytyä siellä, ekalla kerralla piti laittaa neliveto ja toisella kerralla riitti pikku hiiaus. Avoperällä meni 10min (ei toiminu neliveto) kun ensin tappeli hiiaamalla, sitten kumimattoa renkaan alle, hiiaus, rapusta lapiollinen hiekkaa, hiiaus, hiiaus, viis lapiollista hiekka ja sit lähtee. Eli vaikka sutii lukollakin niin kyllähän se paljon paremmin lähtee :) taas toisaalta asia ois paljon paskempi jos olis ruutu jossain keskellä missä ei oo vara yhtään liukua sivuttain.
Joo, no sovitaan että fysiikan lait eivät päde kohdallasi. Ne jotenkin maagisesti kumoutuu kun sädekehäsi hohtaa auton ympärillä.. ihan oikeasti, voi nyt vittu sentään :D :rolleyes:
Toihan on nyt ihan täysin päätöntä mitä yrität väittää, että lukon kanssa auto jumii helpommin kuin ilman. Mistä sinä oikein kuvittelet autosi kaivavan pitoa tasauspyörästö auki, kun se liukkaamalla oleva rengas aina hävittää vedon taivaan tuuliin kun se sutii -> auto on silloin jumissa koska pitävämmällä olevalle pyörälle ei välity ollenkaan voimaa? Miten lukko päällä etenee huonommin, jos vain jomman kumman fillarin alla on riittävä määrä pitoa etenemiseen? Jos aina koitat ensin lähteä peruuttamaan siihen liukkaaseen mäkeen ilman lukkoa kunnes alkaa sutimaan ja vasta sitten kytket lukon kun on jo kuoppa toisen renkaan alla ja toinenkin liukkaalla, niin päin vittuahan se menee. Laita hyvä mies se lukko päälle ennenkuin liikahdat senttiäkään. Jos ei siltikään liiku mihinkään, niin osta paremmat renkaat tai käytä nelivetoa - lukon kanssa jos ei liiku niin silloin ei vain ole riittävästi kitkaa etenemiseen. Ei siis mene silloin ilman lukkoakaan.
Ihan näin aiheeseen liittyen, jos duunissa koitan mennä tyhjällä vetomestarilla perse edellä laivan märkää/ sohjoista/ lumista ramppia ylös niin ne jää käytännössä aina sutimaan ilman lukkoa paikalleen. Jos pidän perän lukon päällä, niin nousee ~75% kerroista ihan nätisti ylös vaikkakin lievässä luistossa. Jos ei nouse perän lukollakaan, niin sitten nelivedolla. Veturi painaa sen ~10 tonnia, ja siitä taka-akselilla ilman kuormaa on vain muutama tonni - eli malliesimerkki kevytperäisestä kulkuvälineestä.
Nyt ei pösilö ilmeisesti halua ymmärtää, sädekehääkin jo haet mukaan.
Josko nyt osasit lukea niin mitään kuoppia en ole sudittanut enkä jäätä puhki mutta ehkä vielä kerran yritän sinullekkin vääntää rautalangasta.
Eli liukas jäinen pinta ja tuolla kevyperäisellä avolavalla lievään ylämäkeen lähtee paikoiltaan peruuttamaan takavedolla ilman lukkoa niin nousee palan matkaa ja suti, ehkä vuortellen pyörät mutta ei pääse ylös asti.
Luko lyö päälle niin ei nouse senkän vertaa vaan kääntää perän sivulle.
Kyllä toikin nelikolla nousee mutta kuten myös kirjoitin niin noi napalukot ei normaalisti ole käännettynä.
Mutta pidä sinä nyt vakaa uskosi fysiikan kanssa että lukolla nousee :D
Nyt ei pösilö ilmeisesti halua ymmärtää, sädekehääkin jo haet mukaan.
Josko nyt osasit lukea niin mitään kuoppia en ole sudittanut enkä jäätä puhki mutta ehkä vielä kerran yritän sinullekkin vääntää rautalangasta.
Eli liukas jäinen pinta ja tuolla kevyperäisellä avolavalla lievään ylämäkeen lähtee paikoiltaan peruuttamaan takavedolla ilman lukkoa niin nousee palan matkaa ja suti, ehkä vuortellen pyörät mutta ei pääse ylös asti.
Luko lyö päälle niin ei nouse senkän vertaa vaan kääntää perän sivulle.
Kyllä toikin nelikolla nousee mutta kuten myös kirjoitin niin noi napalukot ei normaalisti ole käännettynä.
Mutta pidä sinä nyt vakaa uskosi fysiikan kanssa että lukolla nousee :D
Kyllä tämä pösilö ymmärtää oikein hyvin, mutta näemmä toinen pösilö ei nyt ymmärrä mistä on kyse.. ;) :D
Jos pääset ilman lukkoa vähän matkaa ja jäät siihen = pito loppuu, ei siis noussut ilman lukkoa koska kitkaa on liian vähän. Perä ei heitä sivuun sen vähän aikaa mitä etenet, koska vain yksi pyörä sutii, toinen - sutimaton paremman pidon puolella oleva vapaasti rullaava pyörä tarjoaa siihen asti sivuttaispitoa.
Jos lukko päällä kääntyy poikittain = auton alla oleva pinta on kalteva, ja pyörien vähänkin sutaistessa perä heittää sivuun koska kitkaa on liian vähän.
Alusta on siis yksinkertaisesti liian liukas siihen että takavedolla olisi missään muodossa riittävästi kitkaa. Ei se lukko sitä sinun etenemistä tässä estä, tai yksipyöräisenä varsinaisesti etene mitenkään paremmin kun kerran jäät jumiin.. Alusta vain on liukas ja olet kummallakin tavalla jumissa, hieman eri syistä mutta molemmat aiheutuu kitkan puutoksesta.
Kaivapa ihan huvikseen testimielessä takafillareiden taakse vähän reilu renkaan levyiset 5cm syvät riittävän pitkät urat, ja kokeile meneekö silloin samasta paikasta taaksepäin pidemmälle lukko päällä vai ilman. Nyt kun ei perä enää käänny urien takia poikittain, niin saatat yllättyä lopputuloksesta! :D :eek:
edit: Tai tee homma vielä yksinkertaisemmin: laita riittävä määrä karkeaa hiekoitussepeliä vain toisen takarenkaan kulku-uralle, ja kokeile ilman lukkoa ja lukon kanssa peruutusta. Katso kummalla pääset ja kummalla et. Voit myös koittaa mennä perä edellä mäkeen, missä toinen puoli on suht pitävällä ja toinen on jäällä. Koita lukolla ja ilman mitä tapahtuu. Vasta näiden jälkeen voit sitten tulla uudestaan kertomaan, miten vähän se lukko auttaa kevytperäisellä mäkeen peruutettaessa tai ettei se oikein auta.
Eli kyllä se fysiikka toimii tässäkin ihan omien lakiensa mukaisesti, turha sinun on siihen väittää vastaan. Se, jos et ymmärrä mitä ne fysiikan lait aiheuttaa missäkin tilanteessa on sitten ihan toinen tarina... ;)
..ja ettei nyt jää ymmärys epäselväksi, niin onhan niitä tilanteita esim. metsässä ajaessa missä lukko päällä on vähän vaikea liikkua, ja lukottomana mennään olettaen että kaksivetona (= neliveto päällä ilman lukkoja) kitka riittää vs. nelivetona (=lukot päällä). Eli esim. se perinteinen tilanne jossa olet liukkaalla sivullepäin kaltevalla pinnalla menossa eteenpäin -> lukot päällä valut helposti kylki edellä alamäkeä alas jos renkaat sutaisee, lukot auki menet suoraan koska sivuttaispito ei karkaa yhtä herkästi vaikka renkaat sattuisi sutaisemaan. Tässäkin ne fysiikan lait toimii ihan normaalisti: jos vetopito riittää ilman lukkoja niin etenet vaikka hieman sutien, ja sivuttaispito ei karkaa koska kaksi pyöristä rullaa vapaasti ja tarjoaa hieman sivuttaispitoa (eivät luista koska rullaavat). Jos taas ajat lukot päällä niin renkaiden sutaistessa lähdet valumaan kylki edellä alas, koska kaikki pyörät sutii ja sivuttaispito karkaa samalla.
Jos taasen sama paikka on niin liukas että jäät ilman lukkoja sutimaan paikallesi, niin lukoilla (tai lähinnä takalukolla ja etulukko auki) ja sopivalla kaasunkäytöllä ja ohjaamisella voit hyvinkin päästä paikan läpi jos uskallusta riittää; auto kyllä kääntyy poikittain mutta etenet silti. ..ja taas ne fysiikan lait toimi ihan kuten pitääkin :D
Kyllä tämä pösilö ymmärtää oikein hyvin, mutta näemmä toinen pösilö ei nyt ymmärrä mistä on kyse.. ;) :D
Jos pääset ilman lukkoa vähän matkaa ja jäät siihen = pito loppuu, ei siis noussut ilman lukkoa koska kitkaa on liian vähän. Perä ei heitä sivuun sen vähän aikaa mitä etenet, koska vain yksi pyörä sutii, toinen - sutimaton paremman pidon puolella oleva vapaasti rullaava pyörä tarjoaa siihen asti sivuttaispitoa.
Jos lukko päällä kääntyy poikittain = auton alla oleva pinta on kalteva, ja pyörien vähänkin sutaistessa perä heittää sivuun koska kitkaa on liian vähän.
Alusta on siis yksinkertaisesti liian liukas siihen että takavedolla olisi missään muodossa riittävästi kitkaa. Ei se lukko sitä sinun etenemistä tässä estä, tai yksipyöräisenä varsinaisesti etene mitenkään paremmin kun kerran jäät jumiin.. Alusta vain on liukas ja olet kummallakin tavalla jumissa, hieman eri syistä mutta molemmat aiheutuu kitkan puutoksesta.
Kaivapa ihan huvikseen testimielessä takafillareiden taakse vähän reilu renkaan levyiset 5cm syvät riittävän pitkät urat, ja kokeile meneekö silloin samasta paikasta taaksepäin pidemmälle lukko päällä vai ilman. Nyt kun ei perä enää käänny urien takia poikittain, niin saatat yllättyä lopputuloksesta! :D :eek:
edit: Tai tee homma vielä yksinkertaisemmin: laita riittävä määrä karkeaa hiekoitussepeliä vain toisen takarenkaan kulku-uralle, ja kokeile ilman lukkoa ja lukon kanssa peruutusta. Katso kummalla pääset ja kummalla et. Voit myös koittaa mennä perä edellä mäkeen, missä toinen puoli on suht pitävällä ja toinen on jäällä. Koita lukolla ja ilman mitä tapahtuu. Vasta näiden jälkeen voit sitten tulla uudestaan kertomaan, miten vähän se lukko auttaa kevytperäisellä mäkeen peruutettaessa tai ettei se oikein auta.
Eli kyllä se fysiikka toimii tässäkin ihan omien lakiensa mukaisesti, turha sinun on siihen väittää vastaan. Se, jos et ymmärrä mitä ne fysiikan lait aiheuttaa missäkin tilanteessa on sitten ihan toinen tarina... ;)
..ja ettei nyt jää ymmärys epäselväksi, niin onhan niitä tilanteita esim. metsässä ajaessa missä lukko päällä on vähän vaikea liikkua, ja lukottomana mennään olettaen että kaksivetona (= neliveto päällä ilman lukkoja) kitka riittää vs. nelivetona (=lukot päällä). Eli esim. se perinteinen tilanne jossa olet liukkaalla sivullepäin kaltevalla pinnalla menossa eteenpäin -> lukot päällä valut helposti kylki edellä alamäkeä alas jos renkaat sutaisee, lukot auki menet suoraan koska sivuttaispito ei karkaa yhtä herkästi vaikka renkaat sattuisi sutaisemaan. Tässäkin ne fysiikan lait toimii ihan normaalisti: jos vetopito riittää ilman lukkoja niin etenet vaikka hieman sutien, ja sivuttaispito ei karkaa koska kaksi pyöristä rullaa vapaasti ja tarjoaa hieman sivuttaispitoa (eivät luista koska rullaavat). Jos taas ajat lukot päällä niin renkaiden sutaistessa lähdet valumaan kylki edellä alas, koska kaikki pyörät sutii ja sivuttaispito karkaa samalla.
Jos taasen sama paikka on niin liukas että jäät ilman lukkoja sutimaan paikallesi, niin lukoilla (tai lähinnä takalukolla ja etulukko auki) ja sopivalla kaasunkäytöllä ja ohjaamisella voit hyvinkin päästä paikan läpi jos uskallusta riittää; auto kyllä kääntyy poikittain mutta etenet silti. ..ja taas ne fysiikan lait toimi ihan kuten pitääkin :D
Melkein ymmärsit, kalteva se pinta ei muuten ole kun ylämäki ja edelleenkin ilman lukkoa nousee sen 1m verran suurinpiirtein kunnes toppaa.
Vauhtia kun ottaa taas alusta niin saman kohtaan jää. Lukko päälle ja ei nouse tuota matkaa vaan kääntää perää sivulle.
Toki se on kitkan puutetta jos sutii, sinä sitä fysiikkaa sekoitit ja väitit että paremmin etenee lukko päällä :D
Se ei ole ollut asiana että pitoa löytyessä lukko päällä ei etenisi paremmin.
Eli se 1m etenee ilman lukkoja, mutta jos laittaa lukon päälle niin auto on poikittain ennen kuin matkaa on menty edes metriä?
lavanelikko
23.02.2016, 17:28
Kyllä tämä pösilö ymmärtää oikein hyvin, mutta näemmä toinen pösilö ei nyt ymmärrä mistä on kyse.. ;) :D
Jos pääset ilman lukkoa vähän matkaa ja jäät siihen = pito loppuu, ei siis noussut ilman lukkoa koska kitkaa on liian vähän. Perä ei heitä sivuun sen vähän aikaa mitä etenet, koska vain yksi pyörä sutii, toinen - sutimaton paremman pidon puolella oleva vapaasti rullaava pyörä tarjoaa siihen asti sivuttaispitoa.
Jos lukko päällä kääntyy poikittain = auton alla oleva pinta on kalteva, ja pyörien vähänkin sutaistessa perä heittää sivuun koska kitkaa on liian vähän.
Alusta on siis yksinkertaisesti liian liukas siihen että takavedolla olisi missään muodossa riittävästi kitkaa. Ei se lukko sitä sinun etenemistä tässä estä, tai yksipyöräisenä varsinaisesti etene mitenkään paremmin kun kerran jäät jumiin.. Alusta vain on liukas ja olet kummallakin tavalla jumissa, hieman eri syistä mutta molemmat aiheutuu kitkan puutoksesta.
Kaivapa ihan huvikseen testimielessä takafillareiden taakse vähän reilu renkaan levyiset 5cm syvät riittävän pitkät urat, ja kokeile meneekö silloin samasta paikasta taaksepäin pidemmälle lukko päällä vai ilman. Nyt kun ei perä enää käänny urien takia poikittain, niin saatat yllättyä lopputuloksesta! :D :eek:
edit: Tai tee homma vielä yksinkertaisemmin: laita riittävä määrä karkeaa hiekoitussepeliä vain toisen takarenkaan kulku-uralle, ja kokeile ilman lukkoa ja lukon kanssa peruutusta. Katso kummalla pääset ja kummalla et. Voit myös koittaa mennä perä edellä mäkeen, missä toinen puoli on suht pitävällä ja toinen on jäällä. Koita lukolla ja ilman mitä tapahtuu. Vasta näiden jälkeen voit sitten tulla uudestaan kertomaan, miten vähän se lukko auttaa kevytperäisellä mäkeen peruutettaessa tai ettei se oikein auta.
Eli kyllä se fysiikka toimii tässäkin ihan omien lakiensa mukaisesti, turha sinun on siihen väittää vastaan. Se, jos et ymmärrä mitä ne fysiikan lait aiheuttaa missäkin tilanteessa on sitten ihan toinen tarina... ;)
..ja ettei nyt jää ymmärys epäselväksi, niin onhan niitä tilanteita esim. metsässä ajaessa missä lukko päällä on vähän vaikea liikkua, ja lukottomana mennään olettaen että kaksivetona (= neliveto päällä ilman lukkoja) kitka riittää vs. nelivetona (=lukot päällä). Eli esim. se perinteinen tilanne jossa olet liukkaalla sivullepäin kaltevalla pinnalla menossa eteenpäin -> lukot päällä valut helposti kylki edellä alamäkeä alas jos renkaat sutaisee, lukot auki menet suoraan koska sivuttaispito ei karkaa yhtä herkästi vaikka renkaat sattuisi sutaisemaan. Tässäkin ne fysiikan lait toimii ihan normaalisti: jos vetopito riittää ilman lukkoja niin etenet vaikka hieman sutien, ja sivuttaispito ei karkaa koska kaksi pyöristä rullaa vapaasti ja tarjoaa hieman sivuttaispitoa (eivät luista koska rullaavat). Jos taas ajat lukot päällä niin renkaiden sutaistessa lähdet valumaan kylki edellä alas, koska kaikki pyörät sutii ja sivuttaispito karkaa samalla.
Jos taasen sama paikka on niin liukas että jäät ilman lukkoja sutimaan paikallesi, niin lukoilla (tai lähinnä takalukolla ja etulukko auki) ja sopivalla kaasunkäytöllä ja ohjaamisella voit hyvinkin päästä paikan läpi jos uskallusta riittää; auto kyllä kääntyy poikittain mutta etenet silti. ..ja taas ne fysiikan lait toimi ihan kuten pitääkin :D
Täysin OT, mutta ISO PEUKKU kärsivällisyydestä:cool:
Eli se 1m etenee ilman lukkoja, mutta jos laittaa lukon päälle niin auto on poikittain ennen kuin matkaa on menty edes metriä?
Tässä tapauksessa ei kuulemma fysiikan lait toimi :D
Tässä tapauksessa ei kuulemma fysiikan lait toimi :D
Voi jeesus, tuossahan nyt on vakuuteltu miten etenee paremmin lukon kanssa kun on se fysiikka käytössä.
No jos se sitten etenee paremmin kun perä kääntyy sivulle ja on sitä fysiikkaa niin hyvä mutta taaksepäin ei sen enempää päässyyt...
Tähän vois ottaa vaikka popkornia ja mukavan asennon. Pohjustukseksi vois kattoa juutuubista Speden naisen logiikkaa jakson tasauspyörästöstä.
Minä voin ottaa vastaan tuon turhaksi käyneen väärälle henkilölle annetun lukon, sille on parempaa käyttöä vaikka kirjahyllyn koristeena
SALIASTAJA
23.02.2016, 19:41
Ainakin teoriassa voi edetä ilman tönkkölukkoa paremmin. Jos molemmilla renkailla sama pito ja alusta hieman epätasainen jolloin renkaiden kulkema matka eri mittainen. Pito menetetään sen takia, koska tasauspyörästö ei ole toiminnassa. Koska lepokitka on suurempi kuin liukukitka etenee fysiikanlain mukaankin paremmin ilman lukkoa jos osaa annostella voimaa renkaille niin ettei sudita.
Tähän vois ottaa vaikka popkornia ja mukavan asennon. Pohjustukseksi vois kattoa juutuubista Speden naisen logiikkaa jakson tasauspyörästöstä.
Minä voin ottaa vastaan tuon turhaksi käyneen väärälle henkilölle annetun lukon, sille on parempaa käyttöä vaikka kirjahyllyn koristeena
Onko porukalla tapana saivarrella vai mikä lie?
Nyt ehkä toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä.
Ihan oikeaan autoon ja oikealle henkilölle on lukot laitettu ja ihan molempiin päihin autoa ja ne pelaavat sekä auttavat mutta nythän oli kyse siitä että tuollaisessa kevytperäisessä autossa se pelkkä takalukko ei tee autuutta ja saattaa jopa edetä huonommin.
Fysiikan kirjoja kaiveltiin ja suhteellisuusteorioita on ollut esillä.
Toki se nelivedolla olis lähtenyt liikkeelle noissa muutamissa tapauksissa kun laiskana ei napalukkoja jaksanut käännellä ja lukkoon koitin turvautua.
Joka tapauksessa se ainut hyöty oli että perää käänti sivulle, ai kyllä tiedossa oli että liian liukas takavedolle mutta siitäkään ei ollut puhe...
Ainakin teoriassa voi edetä ilman tönkkölukkoa paremmin. Jos molemmilla renkailla sama pito ja alusta hieman epätasainen jolloin renkaiden kulkema matka eri mittainen. Pito menetetään sen takia, koska tasauspyörästö ei ole toiminnassa. Koska lepokitka on suurempi kuin liukukitka etenee fysiikanlain mukaankin paremmin ilman lukkoa jos osaa annostella voimaa renkaille niin ettei sudita.
Ihan käytännössä kokeiltu pariin kertaan ja vaikka ei sitä fyysikan Nobelin palkintoa ole tullutkaan niin noin on käynyt :D
Ainakin teoriassa voi edetä ilman tönkkölukkoa paremmin. Jos molemmilla renkailla sama pito ja alusta hieman epätasainen jolloin renkaiden kulkema matka eri mittainen. Pito menetetään sen takia, koska tasauspyörästö ei ole toiminnassa. Koska lepokitka on suurempi kuin liukukitka etenee fysiikanlain mukaankin paremmin ilman lukkoa jos osaa annostella voimaa renkaille niin ettei sudita.
Ihan käytännössä kokeiltu pariin kertaan ja vaikka ei sitä fyysikan Nobelin palkintoa ole tullutkaan niin noin on käynyt :D
Taas saa jonkun vihat päälleen, kun kannatan tätä ajatusta
Ja ihan oikeen hj75;dellä koettua siis sillä oikeella maasturilla jolla ei kyllä vakiona pääse mihkään
Ei jaksanut laitella napiksia kiinni ja kokeilin sit lukottaa, perse samantein sivulle, ei puhettakaan, et liikeelle
Takalukko pois ja nytkyttelyä, mikä ei siis onnistunut lukko päällä vaan samantein kun pikkasenkin pyörähti lipesi perse sivulle
gummi huusi hallelujaa ja kaikkia muita, kun pakilla ilman lukkoa toinen pyörä pyörien peruutin niin paljon kuin cruiserista koneesta kierroksia löyty, tiehen tuli sula raita vetäneen renkaan kohdalle :D
Mutta sitten siihen fysiikattomuuteen, kyseisessä tapauksessa se vetämätön rengas tarjosi sivuttais pitoa ja se vetävä siirto voimaa
Sama on myös tullut todettua kuorma-autolla, lukolla persettä sivulle, mutta kun antaa vaan jauhaa, niin kauan, et jää sulaa ja tulee pitävää pintaa kumin alle niin lähtee liikkeelle tai sit alkaa sutia toiselta puolelta jolloin voi kokeilla lukolla ja vauhdilla, siinä tosin todennäköisenä mahdollisuutena se et nytkähtää sen metrin ja sit on petäjä taka-akselin ja valotelineen välissä :mad:
Sen taistelun hävisi se koivun näre fiskarssille :D :D
https://www.youtube.com/watch?v=AH4lX2lIdQE
että ei menis liian vakavaksi
Nikuzai, nyt astuit sinäkin vaaralliselle alueelle :D
Nuukana uusilla renkailla en itse asfalttia kynsinyt esiin, tuo ilmiö pari kertaa tullut kun on liukas alusta joko eteenpäin tai taakse ajaessa pelkällä takapotkulla.
Kilsojakin on autoilla takana varmaan ihan riittävästi, yhdistelmän ajot kyllä viimeksi tainnut olla työmerkeissä 90 luvulla.
veijon-esso
24.02.2016, 08:28
Äkkiä ne lukot pois autoista ni alkaa pelit etenee, niin metässä kuin parkkiksilla!
KoniJeep
24.02.2016, 08:30
shitti shattia tuli sit tästäkin tobiikista....
Ainakin teoriassa voi edetä ilman tönkkölukkoa paremmin. Jos molemmilla renkailla sama pito ja alusta hieman epätasainen jolloin renkaiden kulkema matka eri mittainen. Pito menetetään sen takia, koska tasauspyörästö ei ole toiminnassa. Koska lepokitka on suurempi kuin liukukitka etenee fysiikanlain mukaankin paremmin ilman lukkoa jos osaa annostella voimaa renkaille niin ettei sudita.
Tämä teoriassa on mahdollista.. käytännössä sitten niin että liukkaalla jokseenkin vain manuaalilla kytkintä luistattaen tyhjäkäynnillä homma voisi toimia hyvin. Jos kaasupedaaliin pitää koskea vaikkapa parkkiruudusta mäkeen peruuttaessa, niin peli on aikalailla jo menetetty. Tämähän liittyy tuohon samaan mistä ylempänä puhuin, eli jos vain pitoa riittää sille yhdelle tai kahdelle renkaalle riittävästi niin metsässä liukkaalla sivukaltevalla tasolla - niin lukottomana ajaessa lukottomana on monesti paljon parempi mennä koska auto ei käänny poikittain. Tässä tilanteessa siis kitka riittää; heti jos se vetopito loppuu, niin sitten on jumissa lukottomana, ja lukoilla taas voi päästä mutta ei ihan yhtä "tyylikkäästi" :) Sama toki tielläkin, ne tilanteet vaan oman kokemuksen perusteella aikalailla harvassa kun niin käy kadulla. Yleensähän se on juuri niin, että toinen puoli on liukkaammalla kuin toinen.
Toinen asia tässä on sitten se, että sopivan nuhapumppukoneella manuaalilla kytkimen kanssa kadulla (tai metsässä) homma voi vielä onnistua, mutta ainakin itsellä alavääntöisellä koneella + automaatilla ongelmaksi tulee riittävän liukkaalla se, että kun päästän jalan jarrulta niin renkaat lyö jo tyhjää. Ei siinä paljon voimaa annostella :D Omassa kotipihassa käynyt esim. nuoskakelillä tai märällä peilijäällä monesti se, että lähden peruuttamaan talliin niin takavedolla on auttamatta jumissa..
Se mitä töissä vetomestarilla kiskon kärryjä perässä (tyhjistä -> +80 tonniin asti) ja välillä aika perkeleen hankalissakin oloissa, niin ne tilanteet joissa menisi veturi liukkaalla kelillä takavedolla ilman perälukkoa paremmin kuin perälukolla on ehkä suhteessa 1:1000. En oikeasti totta puhuen edes muista sellaista tilannetta missä olisin lukottomana päässyt paremmin, kuitenkin 10 vuotta vetomestaria ajanut.. monesti on vielä niin että nelivetoa pakko käyttää, kun ei takavedolla pääse ruudusta liikkelle sen enempää lukolla kuin ilmankaan - tai sitten laivojen rampit märkänä/ sohjoisena/ lumisena niin liukkaita että edes sopivan raskaalla kuormalla (painoa mäessä takarenkailla) ei nouse kuin nelivedolla.
SALIASTAJA
24.02.2016, 09:55
Tämä teoriassa on mahdollista.. käytännössä sitten niin että liukkaalla jokseenkin vain manuaalilla kytkintä luistattaen tyhjäkäynnillä homma voisi toimia hyvin. Jos kaasupedaaliin pitää koskea vaikkapa parkkiruudusta mäkeen peruuttaessa, niin peli on aikalailla jo menetetty. Tämähän liittyy tuohon samaan mistä ylempänä puhuin, eli jos vain pitoa riittää sille yhdeelle renkaalle riittävästi, niin metsässä liukkaalla sivukaltevalla tasolla ajaessa lukottomana on monesti paljon parempi mennä koska auto ei käänny poikittain. Tässä tilanteessa siis kitka riittää; heti jos se vetopito loppuu, niin sitten on jumissa lukottomana, ja lukoilla taas voi päästä mutta ei ihan yhtä "tyylikkäästi" :)
Toinen asia tässä on sitten se, että sopivan nuhapumppukoneella manuaalilla kytkimen kanssa kadulla (tai metsässä) homma voi vielä onnistua, mutta ainakin itsellä alavääntöisellä koneella + automaatilla ongelmaksi tulee sopivalla liukkaalla se, että kun päästän jalan jarrulta niin renkaat lyö jo tyhjää. Ei siinä paljon voimaa annostella :D Omassa kotipihassa käynyt esim. nuoskakelillä tai märällä peilijäällä monesti se, että lähden peruuttamaan talliin niin takavedolla on auttamatta jumissa..
Se mitä töissä vetomestarilla kiskon kärryjä perässä (tyhjistä -> +80 tonniin asti) ja välillä aika perkeleen hankalissakin oloissa, niin ne tilanteet joissa menisi veturi liukkaalla kelillä takavedolla ilman perälukkoa paremmin kuin perälukolla on ehkä suhteessa 1:1000. En oikeasti totta puhuen edes muista sellaista tilannetta missä olisin lukottomana päässyt paremmin, kuitenkin 10 vuotta vetomestaria ajanut.. monesti on vielä niin että nelivetoa pakko käyttää, kun ei takavedolla pääse ruudusta liikkelle sen enempää lukolla kuin ilmankaan - tai sitten laivojen rampit märkänä/ sohjoisena/ lumisena niin liukkaita että edes sopivan raskaalla kuormalla (painoa mäessä takarenkailla) ei nouse kuin nelivedolla.
Olen samaa mieltä, mutta hieman tarkentaisin. Eli jotta etenee ilman lukkoja pitää nimen omaan kaikilla pyörillä olla riittävästi pitoa. Niin kauan kun kaikilla pyörillä on yhtäpaljon pitoa niin lukoista ei ole mitään hyötyä. Yleensä kuitenkin jollakin pyörällä on aina parempi pito jolloin lukko päällä etenee paremmin.
Olen samaa mieltä, mutta hieman tarkentaisin. Eli jotta etenee ilman lukkoja pitää nimen omaan kaikilla pyörillä olla riittävästi pitoa. Niin kauan kun kaikilla pyörillä on yhtäpaljon pitoa niin lukoista ei ole mitään hyötyä. Yleensä kuitenkin jollakin pyörällä on aina parempi pito jolloin lukko päällä etenee paremmin.
Jeps, näinhän se menee - ja tällaisessa tilanteessa siis lukottomana voi mennä paremmin koska ei lähde luistelemaan kaltevalla tai epätasaisella pinnalla sivulle.
Ei ollutkaan yhden illan asennus niinkuin ohjeiden mukaan piti olla.. Tasauspyörästön rattaat räjähtäny -> kaikki laakerit ja carrier vaihtoon.
Onhan se mukava kun pystyy nyt ajaan takavedollakin talvella. Luisussahan tuo menee nyt koko ajan kun koskee kaasuun mutta parempi sekin on kun kun jäädä lumihiutaleeseen jumiin :confused: Muutan kerran jarruttaessa takapää nytkyttänyt kovaäänisesti, epäilen että oli toinen rengas jäällä ja toinen hiekalla, ehkä? Pitää päivitella kokemuksia sitten sulien aikaan lisää.
Nythän tässä on ollu vähän suliakin kelejä ajettavana ja ei tästä voi kun tykätä. Pientä karismaahan tuo lisää ajoon, itselle vaan mukava mutta ei varmasti kaikille sovi :)
Kliksutteluääntä mutkissa en ite kuule ollenkaan (pakoputkisto voi vaikuttaa asiaan). Välillä paukahtelee kun lukko on jotenkin väännätyksessä ja sit vapauttaa tms, jalankulkijoilta saa hyviä ilmeitä :D Tästä on muilla foorumeilla ollu paljon puhetta mutta ihan normaalia käytöstä pitäs olla.
Suoraa ajaessa kun kiihdyttää/löysää kaasun niin vähän hakee mutta vaikuttaa varmaan kun mulla pinnatut renkaat ja takana toinen taitaa olla hieman pienempi -> tarkoitus vaihtaa se eteen.
Toimintaperiaatteensa takia lukko lisää voimansiirtovälystä jonkun verran eli moottorijarrutuksissa voi nytkyttää enempi mutta sen kanssahan nyt muutenkin joutuu oppiin pelaan kaasulla.
Suurin miinushan on varmaan se että ei passaa unohtaa että se on sitte aina vedossa lukossa, 1kpl traktoriin ja 1kpl taloon luisunu pahki kävelyvauhdista kun ei muistanu varoa, eli liukkaalla parkkipaikalla saa olla tosi varovainen :o
Mutta ei oo nyt kertaakaan vituttanu takavedolla ajaminen liukkaalla. Ennen lukkoa vituttu aina.
Mutta ei oo nyt kertaakaan vituttanu takavedolla ajaminen liukkaalla. Ennen lukkoa vituttu aina.
Tässä ollaan asian ytimessä :) jos vähän tarkentaa, niin ainakin minä ajan silti mielummin vaikka lukottomalla takavedolla, kuin etuvedolla..
Tuli muuten taas tänään kokeiltua töissä tuota lukko vs. lukoton- tilannetta vetomestarilla. Sattui olemaan kone jossa oli kaikki takarenkaat jo aika loppu ja yläkannelle johtava ramppi märkä. Kun tykkään laivaa purkaessa ajaa koneella lähes aina perse edellä, niin väkisinkin on vetävä kevyempi pää "edessä". Kertaakaan en päässyt ilman lukkoa ramppia ylös, lukko päällä se nousi joka kerran :cool:
Etuperin mennessä nousi nätisti ilman lukkoa, niin ne perkele fysiikan lait vaikutti ihan oikein tässäkin kohtaa ;) :D
Tässä ollaan asian ytimessä :) jos vähän tarkentaa, niin ainakin minä ajan silti mielummin vaikka lukottomalla takavedolla, kuin etuvedolla..
Tuli muuten taas tänään kokeiltua töissä tuota lukko vs. lukoton- tilannetta vetomestarilla. Sattui olemaan kone jossa oli kaikki takarenkaat jo aika loppu ja yläkannelle johtava ramppi märkä. Kun tykkään laivaa purkaessa ajaa koneella lähes aina perse edellä, niin väkisinkin on vetävä kevyempi pää "edessä". Kertaakaan en päässyt ilman lukkoa ramppia ylös, lukko päällä se nousi joka kerran :cool:
Etuperin mennessä nousi nätisti ilman lukkoa, niin ne perkele fysiikan lait vaikutti ihan oikein tässäkin kohtaa ;) :D
Oisit vetäny seis siihen rampille aavistuksen kulmaan ja kokeillut peruuttaa ylös ilman ja lukolla
Oisit vetäny seis siihen rampille aavistuksen kulmaan ja kokeillut peruuttaa ylös ilman ja lukolla
Kokeiltu on kymmeniä kertoja. Ei se kone siitä ilman lukkoa lähde pöytä edellä ajaessa muualle kuin alamäkeen :)