View Full Version : HDJ80 -94 automaatti arpoo vaihdetta..
Mistä lähtisi vikaa paikantamaan kun laatikko lämpimäksi ajetuna 0-40kmh nopeuksissa arpoo vaihdetta.. Heittää yhtäkkiä pienemmän vaihteen silmään ja taas palaa oikealle vaihteelle.. Toistaa tätä niin kauan kunnes vauhtia kerätty enemmän :confused::confused:
Hessu888
03.12.2015, 19:09
Tuolta pdf-sivulta 10 lähtien löytyy jotain tietoja mahd vian aiheuttajista: http://www.sugarlump.no/cruiser/HDJ-80_3.pdf
Ensimmäiseksi testeriin kiinni ja mahdolliset vikakoodit lukuun. Samaten testerin kanssa kannattaa ajaa pieni testiajo ja katsoa kraafista livedataa nopeusantureista ettei ole katkoksia tai piikkejä käyrissä jotka sekottaisi tcm:n ajatuksia.
Ensiapuna voi myös koittaa irroittaa akkukaapelin hetkeksi jolloin tcm nollaa opitut tavat ja aloittaa opiskelemaan ajokäytöstä uudestaan puhtaalta pöydältä. Käy ensin kuitenkin lukemassa vikakoodit ettei johtolangat häviä tcm:n resetoinnin yhteydessä.
Öljy on varmaan kirkasta ja hyvän hajuista? Ei pakkasnestettä joukossa tai muuten mustaa lietettä?
Ensimmäiseksi testeriin kiinni ja mahdolliset vikakoodit lukuun. Samaten testerin kanssa kannattaa ajaa pieni testiajo ja katsoa kraafista livedataa nopeusantureista ettei ole katkoksia tai piikkejä käyrissä jotka sekottaisi tcm:n ajatuksia.
Ensiapuna voi myös koittaa irroittaa akkukaapelin hetkeksi jolloin tcm nollaa opitut tavat ja aloittaa opiskelemaan ajokäytöstä uudestaan puhtaalta pöydältä. Käy ensin kuitenkin lukemassa vikakoodit ettei johtolangat häviä tcm:n resetoinnin yhteydessä.
Öljy on varmaan kirkasta ja hyvän hajuista? Ei pakkasnestettä joukossa tai muuten mustaa lietettä?
Ei taida tässä olla vikakoodin lukua..? :confused: Eikä kyllä minusta ole oppivaa laatikkoakaan. :confused: Eikös se ole vasta 100 sarjassa tuo oppiva laatikko..??
Öljyt on kirkasta ja vaihdettukkin 20tkm sitten..
Kaasuvaijerin sääsin äsken edellisen viestissä annetun ohjekirjan mukaan. vaijerin säädöt oli ainakin pielessä.. vielä en ole päässyt testi lenkille..
Ei taida tässä olla vikakoodin lukua..? :confused: Eikä kyllä minusta ole oppivaa laatikkoakaan. :confused: Eikös se ole vasta 100 sarjassa tuo oppiva laatikko..??
Öljyt on kirkasta ja vaihdettukkin 20tkm sitten..
Kaasuvaijerin sääsin äsken edellisen viestissä annetun ohjekirjan mukaan. vaijerin säädöt oli ainakin pielessä.. vielä en ole päässyt testi lenkille..
Olet muuten aivan oikeassa, aamukankeutta vielä aivoissa... tuon ikäisen dieselin perässä on vaijeriloota ilman sähköjä.
Aloita mittaamalla linjapaineet ja governor paineet ohjeen mukaan, jos vaiva ei poistunut.
Ei aivan. Elokusssa -92 on tullut hodariin A442F:n SÄHKÖohjattu versio, tätä ennen malli on ollut sama A442F mutta sähköjä on vain vaihdevalitsimen asentokytkmisessä + lämpöanturi.
Ulkomaan foorumeillalin osa on ollut vähän hukassa mallien suhteen ja esim -90:n loota on väitetty olevan A440(F).
Tuolta lataat RM314E opuksen, tarvit lataamiseen vaikka utorrentin.
http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=2
huom, tuo olikin korjausopus, seuraavala sivulla on RM315E jossa on enemmänkin vianhausta.
Ei aivan. Elokusssa -92 on tullut hodariin A442F:n SÄHKÖohjattu versio, tätä ennen malli on ollut sama A442F mutta sähköjä on vain vaihdevalitsimen asentokytkmisessä + lämpöanturi.
Ulkomaan foorumeillalin osa on ollut vähän hukassa mallien suhteen ja esim -90:n loota on väitetty olevan A440(F).
Tuolta lataat RM314E opuksen, tarvit lataamiseen vaikka utorrentin.
http://daemon4x4.org/portal/downloads.php?dcid=17&p=2
Käsittääksen sähköohjattu versio löytyy Bensa koneen perästä näissä vanhemmissa malleissa. Näitä ei omalta pöydältä vielä ole avattuna löytynyt joten hieman vierasta aluetta vielä.
Sähköohjatun tunnistaa yksinkertasimmillaan vaihteenvalitsimesta, nupissa on od off nappi ja kaaviosta puuttuu siten 3:nen.
Joo elikkä vieläkin arpoo vaihdetta vaiherin kiristyksen jälkeen.
Laatikko on tuollainen että OD nappi löytyy kepin kyljestä ja ECT nappula koketaulusta.
Mutta tämmösen nyt huomasin, vaihdekepin vieressä kun menee valo mikä vaihde päällä niin oli vanhan omistajan toimesta teipattu piiloon. Aina kattonut kojetaulusta mikä vaihde päällä. Kepin viereinen osoitin näyttää yhden hahlon väärin, voikos tämä aiheuttaa jotain..?? Täytyypi huomenna koittaa ohjelirjan mukaan säätää tuo keppi oikein..
hunter hdj
04.12.2015, 22:06
Syöttöpumpulle tuleva vaijeri vaihteistolta ... Löysäämällä vaihteiston vaijeria niin ei niin äkkiä tarjoa pienempää vaihdetta .. . Aika tarkka säädöistään.. Sit kun moottori trimmataan ja syöttöä lisätään et moottori herkäksi et ottaa kierroksia taas on säädettävä vaijerit uudelleen et vaihtaa pehmeästi ja kun kaasua lisää niin ei aina tarjoa pienempää vaihdetta. Kokeile vaihteiston vaijeria eri asetuksilla niin saat hyvän kuvan mikä vaikuttaa mihinkin :)
Syöttöpumpulle tuleva vaijeri vaihteistolta ... Löysäämällä vaihteiston vaijeria niin ei niin äkkiä tarjoa pienempää vaihdetta .. . Aika tarkka säädöistään.. Sit kun moottori trimmataan ja syöttöä lisätään et moottori herkäksi et ottaa kierroksia taas on säädettävä vaijerit uudelleen et vaihtaa pehmeästi ja kun kaasua lisää niin ei aina tarjoa pienempää vaihdetta. Kokeile vaihteiston vaijeria eri asetuksilla niin saat hyvän kuvan mikä vaikuttaa mihinkin :)
Se mikä epäilyttää on kun ei ole mitään säädetty minun aikana ja alkanut itsestään kaikki oireet pikkuhiljaa viimeisen kuukauden/1000km sisään....
BJ-40/76
05.12.2015, 00:46
Siis ensiksi: Lukeeko konehuoneessa olevassa alumiinisessä tyyppikilvessä alemmalla rivillä stanssattuna (ulkomuistista) A442f vai jotain suuruusluokkaa 55 tms.
Ja tuo vaihteen valitsimen teippaus:
Onko valitsimessa kuinka monta asentoa? (wanhassa a442f hdj-80 automaatissa, siis TÄYSIN mekaanisesti/hydraulisesti ohjatussa, on kepissä yksi pykälä enemmän . Tuossa uudemmassa, olikohan? 8/-92 puuttuu kepistä kolmonen?
Ja jos on alkuperäinen sähköohjattu? niin automaatin boksi/älylaatikko saa tietoa niin monesta paikasta, että en edes muista, Vaikka vuosi sitten molemmat laatikot oli lattialla vierekkäin.... ja tuo vanhempi oli poissa tuosta minun hodarista.(siis tuo vanhemman a442f päivitys sähköohjattuun tökkäsi siihen, että aika loppui; siis tuo uudempi laatikko tarvii noiden "painonappien" lisäksi tuon ecu:n ja muutaman muun tiedon.... em lisäksi.
Helpoin lienee tarkistaa kaasupolkimen asennon tunnistimen olemassaolo, siis siinä pumpun päällä on asennontunnistin, jonka vastus muuttuu portaattomasti tyhjäkäynniltä täyskaasulle.
Tuota varaosia, siis harvinaisen hydraulisen A442 (hdj-80 noin 07/-92 asti) ja uudemman a442 :Tuohon vanhempaan varaosat ovat "marmoritiskillä", ja tuohon uudempaan löytyy pilvin pimein toimittajia; ja luin taannoin kommentoin levypakkojen levyjen lukumäärää, niin samaan hintaan olisi saanut puuttuvan levyparin...
Siis sekä mekaanisessa että sähköisessä versiossa on vaijeri kaasuvivustolta laatikolle, sähkö versiossakin sen toiminto on linjapaineen säätö.
Lisäksi on kaasun asentoanturi siellä vivustossa, vaihtoajankohta määritetään sen lisäksi moottorin ja lähtöakselin pyörintänopeusanturien avulla.
Konehuoneen tyyppikilvessä pitäisi hdj:ssä lukea A442F aina, ellei sitten ole alkujaan ollut jotain muuta lootaa...
Joo sähköversiossa puuttuu kaaviosta 3:nen, eli asennot on D,2,L
BJ-40/76
06.12.2015, 00:11
Siis voi olla virheitä/puutteita/väärää tietoa. sorry.
Siis millä moottorilla tuo sinun hodari on? Oletan että mekaanisella syöttöpumpulla (siis kaasuvaijeri tulee kaasupolkimelta syöttöpumpun päälle, ja kääntää akselia)
Siis jos hdj-80 on alunperin automaatilla, niin siinä tyyppikilvessä on tuo mhk:n mainitsema A442F. Ja uudemman ja vanhemman laatikon välillä ei k.o tyyppikilvessä ole eroa. Mutta jos auto on jälkikäteen "automatisoitu", niin tuo vaihteistokoodi on manuaalilaatikon koodi, jossa vois olla 55...
Ja tuo vaihteen valitsimen teippaus viittaa siihen, että joku on tehnyt jotain oman pään mukaan... En usko, että maltillinen korin korotus vaatii teippaamaan nuo "pykälän väärässä olevat" asennot, ja että auto toimii vielä oikein?
siis toimiiko automaatti oikein? parkkilukkohan on kaavion toisessa päässä, ja toisessa päässä pakko ykkönen? (ainakin tuossa vanhemmassa, ilman sähköjä olevassa!!!!) ja hämärä mielikuva, että tuossa sähköojatussa pakko 2:nen tarkoittaa sitä, että lähtee vaihteella 2.
kysymys tuohon Hessu888 linkkiin: tuo taitaa olla vanhempaan, siis tuohon täysin mekaaniseen hodarin automaattiin? (tuo solennoidi, mikä tuossa vanhassa, vakionopeussäätimellä olevassa on, pyrkii estämään vaihteiden ja/tai turbiinilukon edestakaista kytkeytymistä)
Ja tuohon vikakoodeihin: OD merkkivalon saa vilkkumaan vikakoodeja,
pitää vain olla nappulat oikeassa asennossa, ja ?oikosulkea? jotkin johdot, vai olisko se että jostain sähköt hetkeksi pois???....
Ja tuohon sähköohjauksen "toiminta" verrattuna vanhempaan:
Siis yhteistä on se, että Tuohon hydrauliseen "muurahaispesään" tuodaan mekaanisesti tieto vaihde valitsimen asennosta ja vaijerilla tieto kaasupokimen asennosta.
Ja tuohon uudenpaan "murahaispesään", siis sähköohjattuun automaattiin on tehty uusi Hydrauliikka ohjaus osa,4 sähkösolennoidia, jolla laatikon toimintaa voidaan ohjata sähköisesti.
Ja tärkein on napit , siis sekä od että veto?
Ja tuo ECU ohjaa noita neljää hydrauliikka venttiiliä siellä laatikon sisällä...
Siis en muista/tiedä, mutta kun tuohon omaan omaan hodariin oli tarkoitus vaihtaa vanhan automaatin tilalle tuo sähköohjattu a442f... niin tuo egu tahtoi (paperilla) tietoa mm koneen kierroksista, laatikon kierroksista, JA nopeussingaalin takakardaanilta ja laatikosta...Ja kaikkea muuta pientä
mm. jakolaatikon asennot.
ja sitten siihen vaihdeisen vaihtamis ongelmaan: tuo 40 km/h voi helposti ajaa myös hitaalla puolen? ja jos edelleen sama ongelma, niin se ei ole sähköisessä nopeusmittarin anturissa..... ....
Siis voi olla virheitä/puutteita/väärää tietoa. sorry.
Siis millä moottorilla tuo sinun hodari on? Oletan että mekaanisella syöttöpumpulla (siis kaasuvaijeri tulee kaasupolkimelta syöttöpumpun päälle, ja kääntää akselia)
Siis jos hdj-80 on alunperin automaatilla, niin siinä tyyppikilvessä on tuo mhk:n mainitsema A442F. Ja uudemman ja vanhemman laatikon välillä ei k.o tyyppikilvessä ole eroa. Mutta jos auto on jälkikäteen "automatisoitu", niin tuo vaihteistokoodi on manuaalilaatikon koodi, jossa vois olla 55...
Ja tuo vaihteen valitsimen teippaus viittaa siihen, että joku on tehnyt jotain oman pään mukaan... En usko, että maltillinen korin korotus vaatii teippaamaan nuo "pykälän väärässä olevat" asennot, ja että auto toimii vielä oikein?
siis toimiiko automaatti oikein? parkkilukkohan on kaavion toisessa päässä, ja toisessa päässä pakko ykkönen? (ainakin tuossa vanhemmassa, ilman sähköjä olevassa!!!!) ja hämärä mielikuva, että tuossa sähköojatussa pakko 2:nen tarkoittaa sitä, että lähtee vaihteella 2.
kysymys tuohon Hessu888 linkkiin: tuo taitaa olla vanhempaan, siis tuohon täysin mekaaniseen hodarin automaattiin? (tuo solennoidi, mikä tuossa vanhassa, vakionopeussäätimellä olevassa on, pyrkii estämään vaihteiden ja/tai turbiinilukon edestakaista kytkeytymistä)
Ja tuohon vikakoodeihin: OD merkkivalon saa vilkkumaan vikakoodeja,
pitää vain olla nappulat oikeassa asennossa, ja ?oikosulkea? jotkin johdot, vai olisko se että jostain sähköt hetkeksi pois???....
Ja tuohon sähköohjauksen "toiminta" verrattuna vanhempaan:
Siis yhteistä on se, että Tuohon hydrauliseen "muurahaispesään" tuodaan mekaanisesti tieto vaihde valitsimen asennosta ja vaijerilla tieto kaasupokimen asennosta.
Ja tuohon uudenpaan "murahaispesään", siis sähköohjattuun automaattiin on tehty uusi Hydrauliikka ohjaus osa,4 sähkösolennoidia, jolla laatikon toimintaa voidaan ohjata sähköisesti.
Ja tärkein on napit , siis sekä od että veto?
Ja tuo ECU ohjaa noita neljää hydrauliikka venttiiliä siellä laatikon sisällä...
Siis en muista/tiedä, mutta kun tuohon omaan omaan hodariin oli tarkoitus vaihtaa vanhan automaatin tilalle tuo sähköohjattu a442f... niin tuo egu tahtoi (paperilla) tietoa mm koneen kierroksista, laatikon kierroksista, JA nopeussingaalin takakardaanilta ja laatikosta...Ja kaikkea muuta pientä
mm. jakolaatikon asennot.
ja sitten siihen vaihdeisen vaihtamis ongelmaan: tuo 40 km/h voi helposti ajaa myös hitaalla puolen? ja jos edelleen sama ongelma, niin se ei ole sähköisessä nopeusmittarin anturissa..... ....
Joo elikkä hodarissa on 24v kone mallilltaan 1hd-ft muistaakseni. Jolloin syöttöpumppu on vielä mekaaninen. Vaihdekaavio on siis juuri tuo P,R,N,D,2,L
Pakkokakkosella lähtee kyllä mielestäni ihan ykkösellä liikkeelle.. Korin korotusta autossa ei ole..
Mitään en ole kerinnyt vielä ronkkimaan lisää autosta, pikkujoulujen jälkeen ollut vähän seis olo..:o:o
Nyt sen verran selvinnyt että 2vaihde on ainoa mikä katoaa / pätkii.. Ei merkitystä ajaako pakko 2 vai D-alueella..
Nyt sen verran selvinnyt että 2vaihde on ainoa mikä katoaa / pätkii.. Ei merkitystä ajaako pakko 2 vai D-alueella..
Pitääkö 2:konen muuten kuorman alla, esim ylämäessä tai kiihdytettäessä. Ainoa mikä on toiminnassa vain kakkosvaihteella, eikä vaikuta muihin vaihteisiin on toinen jarrupakka keskikannakkeessa. Jos pykälä muuten pitää niin syy löytyy ohjauksen puolelta.
Pitääkö 2:konen muuten kuorman alla, esim ylämäessä tai kiihdytettäessä. Ainoa mikä on toiminnassa vain kakkosvaihteella, eikä vaikuta muihin vaihteisiin on toinen jarrupakka keskikannakkeessa. Jos pykälä muuten pitää niin syy löytyy ohjauksen puolelta.
Joo pitää normaalisti kiihdyttäessä ja ylämäessä. Tosiaan vaihde katoaa vain eritäin rauhallisessa ajossa. Tänään oisi tarkoitus katsoa kaikki anturin ja pienet säädöt lävitse.. Ei oo nyt ollut aikaa vielä katsoa tarkemmin..
Mistä kaikkialta noita tähän automaattiin liittyviä antureita löytyy kaiken kaikkiaan..?
Joo pitää normaalisti kiihdyttäessä ja ylämäessä. Tosiaan vaihde katoaa vain eritäin rauhallisessa ajossa. Tänään oisi tarkoitus katsoa kaikki anturin ja pienet säädöt lävitse.. Ei oo nyt ollut aikaa vielä katsoa tarkemmin..
Mistä kaikkialta noita tähän automaattiin liittyviä antureita löytyy kaiken kaikkiaan..?
Elikkä vaihteisto on nyt arvottu sähköohjatuksi A442F:äksi?
Aloita lukemalla vikakoodit läpi: konehuoneessa on testeripistoke jonka kannen alla on paljon liittimiä. Laita virrat päälle ja varmista että OD on päällä, eli mittaristossa ei pala OD OFF valoa. Laita hyppyjohto testeriliittimen napoihin E1 - Tt. Nyt OD OFF valo vilkuttaa mahdolliset vikakoodit morsettamalla kaksi numeroiset koodit ulos kun virrat käännetään päälle.
Koodit tulee tyylillä: IIII II, IIII III, IIII IIII, tässä siis olisi koodit 42, 43, 44
Vaihteiston ohjaukseen käytetään monia antureita, esim:
-2-3 nopeus anturia
-vaihdekepin asentotunnistin
-jarruvalokytkin
-jakolaatikon asentotunnistin
-ylivaihteen nappi
-moottorin ECU tai kaasun asentotunnistin
-cruisen ECU tai moottori boxilta tämäkin tieto
-abs/luistonesto ECU
-moottorin ja vaihteiston lämpötila anturit
Tuolla kuva diagnostiikka liittimestä http://forum.ih8mud.com/attachments/obd1-jpg.311040/
BJ-40/76
08.12.2015, 20:44
Sitä tarkoitin tuolla vaihteistokoodilla korissa, että onhan alunperin ollut automaatilla.
Ja jos tuontiauto, niin voi olla vaikka mitä kummallisuuksia, esim. joissain maissa jo alkupään hodareissa on automaattisesti säätyvä ohjaustehostus ja automaatti ilmastointi.....
Mietin/katselin tarkemmin noita ohjauksia, ja ne vois olla:
(Näistä löytyy hivenen ristiriitaista tietoa, minä olen yrittänyt selvittää juurikin noita alkupään sähköohjattuja hoderin laatikoita; toinen on muistaakseni -93? ja toinen -95?, molemmat ns. viscojakiksella (jatkuva neliveto visko+100% lukitus) ja näissäkin on joku ero ecuissa...)
Vaihteiston ohjaukseen käytetään seuraavia antureita:
-3 nopeus anturia (moottorilta 1, laatikosta 1, ja "nopeusmittarin anturilta" jakolaatikon hännästä 1)
-vaihdekepin asentotunnistin
-jarruvalokytkin
-jakolaatikon asentotunnistimet (hidaspuoli 1 ja vapaa 1)
-OD nappi
-Power -nappi (se nappi kojelaudassa, mitä suositellaa käytettäväksi esim. kärryä vedettäessä)
-kaasuvivun asentotunnistin ("potikkaa" syörröpumpun päällä)
-moottorin lämpötilakytkin (on/off?)
-Ilmastointilaite
-Automaatin lämpötilakytkin: muistaakseni tieto ei mene boksille, sytyttää pelkästään valon kojelautaan? Kuulostaa erikoiselta, mutta jostain jäänyt k.o mielikuva.
Samoin ABS ei taida ohjata automaattia?
Ja tuossa hodarissa ei taida olla olemassakaan moottorin ECU:a? (pois lukien hehkutuksen boksi)
Lueskelin tossa tein keskustelua ja omassa hodarissa kans ongelmia automaatti laatikon kanssa, kyseessä -95 vuotinen ja sähköohjattu laatikko. Kylmänä toimii jotenkin mutta lämpimänä ei oikeen löydy kun nelonen ja pakko vaihteilla 1 ja 4, välillä myös pakki hukassa. Hyvät vinkit olis tarpeen ja mistä tarkalleen konehuoneesta löytyy se testeri pistoke että sais koodit luettua?