View Full Version : Reikasahalla kevennys
Topi1982
02.12.2015, 19:44
4mm rautaan, jos teet dia 30mm reikia 100 kpl niin kevennysta tulee n. 2kg.
No kannattaa, jos ei oo muuta tekemista. :)
Mutta onhan se "race" 😁😁😁
Punanenä
02.12.2015, 19:55
Ja koska re on "race" niin rakentlumotivaatio pysyy paremmin elossa:D ainakin omalla kohdalla.....
Topi1982
02.12.2015, 20:37
Race off road ja paljon reikia.:rolleyes:
Sataan reikaan menee aika paljon aikaa ja teria ja on ihan vitun turhaa.:cool:
Punanenä
02.12.2015, 21:08
Itte ainakin tykkään reijistä ja onhan plasma ja polttopillitkin keksitty:eek:
Race off road ja paljon reikia.:rolleyes:
Sataan reikaan menee aika paljon aikaa ja teria ja on ihan vitun turhaa.:cool:
Monta reikää lie häänrikki kairannu sillä biltsun setillä? :rolleyes:
Vastahan sitä kehuttiin siellä rakentelutopikissa.
Liekkö siitä reikkiin kairroomisesta tulloo muotijuttu? Mie berttaan kairasin takavaloille 108mm reijät, ja tuntu niin tuskaselta että miulo joko viärät vehkkeet tai lyhyt pinna.. :D
Arska-tehtaalta
02.12.2015, 21:20
Race off road ja paljon reikia.:rolleyes:
Sataan reikaan menee aika paljon aikaa ja teria ja on ihan vitun turhaa.:cool:
Turha on turhaa, plasma on sikapaljon nopeempi reikien tekoon, tekee vaan sapluunat
Topi1982
02.12.2015, 21:21
Pudotettaan paksuus yhteen milliin niin taitaa vaatia n. 400 reikää/ 2 killoo.
Mikä korkki pitäis kiinnittää ja mihin?
Nuo race-miehethän sanoo että helpoin tapa keventää autoa kilo on ottaa 10 grammaa sadasta eri paikasta. Pitänee paikkansa. :rolleyes:
On ne reiät näin heteromiehenä iha jees, hitsatkoon vaik tappeja omaan autoon ne keistä tuntuu pahalta :)
Kai sitä vois vaan lattarautaakin räkiä ristiin rastiin ja kaikki tehä päin helvettiä, mutta mitäs hauskaa siinä olis?
Eihän se oikeesti ole ku ulkonäkökysymys, mut jokanen saa tehä sellasen ku haluaa. Kyllä mun mielestä on kivaa tehä joku kivan näkönen osa, se on tän harrastuksen idea.
ImacInnes
02.12.2015, 21:31
Ei oo itellä niin ehjää peliä vielä ollu mihin pitäisi reikiä tehdä??
Aina on joutunna hitsaamaan reikiä umpeen.
60kiloo saan kevennettyä omaa maasturia kun laitan pojan rattiin ;)
t. Ismo Ämmä
On ne reiät näin heteromiehenä iha jees, hitsaa vaik tappeja omaan autoon jos tuntuu pahalta :)
Kai sitä vois vaan lattarautaakin räkiä ristiin rastiin ja kaikki tehä päin helvettiä, mutta mitäs hauskaa siinä olis?
Eihän se oikeesti ole ku ulkonäkökysymys, mut jokanen saa tehä sellasen ku haluaa. Kyllä mun mielestä on kivaa tehä joku kivan näkönen osa, se on tän harrastuksen idea.
Nyt putos! :D Mut Hänrikki osuu kyl oikeeseen. Näyttää paremmalta silmään ja kai siit jotain hyötyäkin on pesun kannalta offi vehkeissä. Näissä kun taitaa helpoin alkaa toi kevennys kuskista ja tykötarpeista :D
Topi1982
02.12.2015, 21:36
Otsikko oli "reikäsahalla kevennys"
Onhan se hienon näköistä, kun sieltä sun täältä porraillaan aineita pois.
Off Road vehkeissä näillä toimilla ei oo vitunkaan merkitystä ominaisuuksien parantamiseksi!
Valovuodet on ollu palstalla kuvia ku porukka tehny kevennysreikiä. Miten ne yhtäkkiä on niin puosta?
No jos nyt yhtään tarkemmin katsoo niitä kisavehkeitä, niin ei ne ole pelkkiä reikiä, vaan on prässillä painettu reunat kuopalle ("dimple"). Sen lisäksi että keventää, niin myös jäykistää levymäistä rakennetta huomattavasti. Noita kyllä käytetään hyvinkin monessa paikassa missä tarvitaan keveyttä ja jäykkyyttä samaan aikaan.
Voi siis esim. käyttää pykälää- paria ohuempaa matskua rei'itettynä ja dimpleillä, mutta on silti kestävämpi. Kai se on sitten ihan turhaa ja hölmöä? :rolleyes: ei ne pelkät reikäsahalla päryytetyt reiätkään turhia ole, jos nyt sitten se hyötykin on aika minimaalinen.
(Väärä lainaus poistettu)
Ja mulla kun eioo dimplejä ja kimblestäkin on nappulat hukkunu jo aikapäiviä sitten, niin reiät on oikeasti ulkonäön lisäksi siksi että ei paska keräänny kaikkialle. lisäks voit käyttää pinta-alaltaan suurempaa palasta joka tukee paremmin ja painaa yhtä paljon ku se pieni.
Jos nyt oikeasti on niin paha ongelma että jotku haluaa harrastaa niin sori keräsin noi reijät talteen, voin laittaa ne vaik pitkällä pultilla runkoon kiinni.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65905&stc=1&d=1449086135
Seuratkaa sitte vaikka niitä oikeita rojekteja, porailen reikiä sit kaikes hiljaisuudes»
PunisherFIN
02.12.2015, 22:05
jos tuo 2kg laskelma pitää paikkansa ni seki on painonsäästöö se 2kg.
oikeesti kun alkaa miettiä autourheilua ja myös offroadia, niin kevyt= ketterä= etenemiskykynen, siis jos KAIKKI muu on jo kunnossa.
tietty käsipelillä se keventäminen ja reikien tekeminen on hidasta, mutta joka pajassa ei löyvy hienoja vehkeitä, omakin on tehty pääasiassa akkuporalla, rälläkällä ja 20v vanhalla esabin 150A migillä ja parilla hylsysarjalla :)
Topi1982
02.12.2015, 22:11
Kysyin vaan painonpudotusta.
Tuli kyllä monia ajatuksia ja tekoja ihan muistakin aatesuuntauksista.
Hyvä se on puolustaa omaa suuntaustaan, vaikken sitä oo eholle pannukkaan!:cool:
veijon-esso
02.12.2015, 22:14
Häänrikin topikkia ei saa tälläsen jyty kritiikin takia hiljentää..! Se panhardin kiinnike on hieno ja varsinkin kun se on tehty suht alkeellisilla menetelmillä niin hattua nostan! Reikien tuusaaminen johonkin vahvikelappuun ei oo keneltäkään pois paitsi ehkä tekijältä, joten turha siitä on alkaa kenenkään ulkopuolisen ulisee.
Tee Jyty jotain niille autoilles ja laita kuvia ja tekstiä vaan palstalle, kyllä niitäkin seurataan ja katellaan varmasti. Ihan turha on rupee mollaa toisten tekemisiä.
Kysyin vaan painonpudotusta.
Tuli kyllä monia ajatuksia ja tekoja ihan muistakin aatesuuntauksista.
Hyvä se on puolustaa omaa suuntaustaan, vaikken sitä oo eholle pannukkaan!:cool:
Ja eikä täs nyt mitenkään tosissaan olla oltu missään vaiheessa, hyvä että ymmärrät huumoriakin. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif;)
Kyl miul ainakii oma paino ja lompakon paino pieneni kun niitä reikiä autoon kairailin, vielä en oo huomannut että niistä mitään haittaa ois ollut.
Topi1982
02.12.2015, 22:32
Lukutaitoiset huomio!
Kysyin otsikossa jotakin ja tarkoitin painon pudotusta REIKÄSAHALLA.
Siis kiloja, en ulkonäköä, tekotapaa (reikä sahaa lukuun ottamatta), enkä lujuusoppeja tai mitään muutakaan maahan muuton aiheuttammaa vitutusta, joka mulla päällä!
Ihan oon selevin päin.
Arvostan suuresti kaikkia reikä miehiä, no en ihan kaikkia!:rolleyes:
Lukutaitoiset huomio!
Kysyin otsikossa jotakin ja tarkoitin painon pudotusta REIKÄSAHALLA.
Siis kiloja, en ulkonäköä, tekotapaa (reikä sahaa lukuun ottamatta), enkä lujuusoppeja tai mitään muutakaan maahan muuton aiheuttammaa vitutusta, joka mulla päällä!
Ihan oon selevin päin.
Arvostan suuresti kaikkia reikä miehiä, no en ihan kaikkia!:rolleyes:
Maahanmuuton aiheuttama vitutus täs on varmaan päällä kaikilla, mullakin. Yritän pitää tämän harrastuksen kuitenkin sellaisena, että tämä olis sellanen että on jotain muutakin ajateltavaa kuin se että murehtii kaikki päivät pääseekö morsian turvallisesti yövuorosta kotiin.
kaikilla ei ole laaserleikkuria kotona, esim mulla.
Topi1982
02.12.2015, 22:56
Häänrik, sulla on upea rakennus projekti menossa. Tsemppiä.
Mie en ossaa nuita juttuja tehä.
Jonniin verran ajelen hupia metissä.
young n dum
03.12.2015, 09:49
Nuo race-miehethän sanoo että helpoin tapa keventää autoa kilo on ottaa 10 grammaa sadasta eri paikasta. Pitänee paikkansa. :rolleyes:
tai lopettaa olemasta perus keskivartalonkasvattaja läski pallero. koskee myös apparia. jo keveni kilpuri hetkessa :)
:D
Häänrik, sulla on upea rakennus projekti menossa. Tsemppiä.
Mie en ossaa nuita juttuja tehä.
Jonniin verran ajelen hupia metissä.
Ihan perus toyota, kaikki mätää mikä on alkuperäistä rautaa
Lävistys koneella ainoo nopee tehdä niitä reikiä, jollei polttomalliin suoraa ole värkänny..
Eipäs porukalla vieläkään ole järkevää tekemistä kun pitää kritisoida jos joku tekee jotain oman mielen mukaan ja vielä mainitsee että hauskempaa on rakentaa kun ajaa. En ihmettele lainkaan jos vähenee niitä jotka vaivautuvat laittamaan kuvin ja tekstin projektit muiden nähtäviksi kun kerran aina on niitä jotka löytävät vikoja menettely tai ulkonäkö tai muuten vaan. Hyvä esimerkki oli se nuori kaveri joka oli jonkun kaivinkone maansirtoyrityksen jotain ja rakensi 80 luvun hiluxia ja oli hankkinut kaiken maailman osat ja viritykset siihen ja ei ollut mitään väliä mitä hän osti tai teki niin aina oli väärin ja kun hän kysyi neuvoja niin tuli sivukaupalla haukkuja. Ymmärtääkseni hän kyllästyi koko touhuun sillä kaikki uudet osa sekä auto oli myytävänä. Taas onnistuiotte poistamaan yhden uuden harrastajan. Miten olisi jos kaikii kaikkea tietävät laittaisivat omat projektit muiden ihailtaviksi. ennen kun vastaatte monella on mutta enemmistöllä ei.
TÄHÄN EI TARVII VASTATA SIVUKAUPALLA.
Byrocrat
03.12.2015, 18:34
tai lopettaa olemasta perus keskivartalonkasvattaja läski pallero. koskee myös apparia. jo keveni kilpuri hetkessa :) :D
Ei se keventäminen ihan hetkessä tapahdu jollei käy rasvaimussa :rolleyes::D
Ei se keventäminen ihan hetkessä tapahdu jollei käy rasvaimussa :rolleyes::D
KYLLÄPÄS!! Rasva kelluu, aja järveen! Sitä paitti se läski on semmosta iskua absorboivaa materiaalia joka on kätevää monessa hommassa,ei tartte hiekkapusseja.
Punanenä
03.12.2015, 22:39
Eipäs porukalla vieläkään ole järkevää tekemistä kun pitää kritisoida jos joku tekee jotain oman mielen mukaan ja vielä mainitsee että hauskempaa on rakentaa kun ajaa. En ihmettele lainkaan jos vähenee niitä jotka vaivautuvat laittamaan kuvin ja tekstin projektit muiden nähtäviksi kun kerran aina on niitä jotka löytävät vikoja menettely tai ulkonäkö tai muuten vaan. Hyvä esimerkki oli se nuori kaveri joka oli jonkun kaivinkone maansirtoyrityksen jotain ja rakensi 80 luvun hiluxia ja oli hankkinut kaiken maailman osat ja viritykset siihen ja ei ollut mitään väliä mitä hän osti tai teki niin aina oli väärin ja kun hän kysyi neuvoja niin tuli sivukaupalla haukkuja. Ymmärtääkseni hän kyllästyi koko touhuun sillä kaikki uudet osa sekä auto oli myytävänä. Taas onnistuiotte poistamaan yhden uuden harrastajan. Miten olisi jos kaikii kaikkea tietävät laittaisivat omat projektit muiden ihailtaviksi. ennen kun vastaatte monella on mutta enemmistöllä ei.
TÄHÄN EI TARVII VASTATA SIVUKAUPALLA.
Monella offroad tuntuu olevan tekosyy rakennella rautaisilla legoilla leluja:o:eek: minä itse olen yksi sellainen:D
eihän se oikeasti tarvitse kun hyvän kuskin ja välttävän vakiomaasturin tuo metsässä ajelu:)
young n dum
04.12.2015, 05:56
Ei se keventäminen ihan hetkessä tapahdu jollei käy rasvaimussa :rolleyes::D
riippuu vähä kaikest kyl... esim jos pyöräyttää enne ajeluja 3 kilon pökäleen ja litran keltasta ni jo keveni hetkessä. no nih...
alkuperäseen aiheeseen.
reikä sahalla ei tuu ite jyrskytettyä kyl yhen yhtä reikää. kauhee homma.. eli menee liikaa aikaa vaik harrase laitteista onkii kyse :D eri asia jos työksee tekis :D
muutekii koittanu välttää tuota kevennystä reikä hommeleilla. mielummi materiaali vahvuuksilla pelaa. tai kappaleen muodolla. kanttausta yms.
JOS tulee tehtyä kevennys reikiä nii sitte lävistimellä ja painaa dimplet samalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5386&pictureid=185533
niiku noin. tuli aivan perkeleen hyvä.. tietysti :D on jäpäkkä verrattuna alkuperäseen lerppa runkoon. jälki viisaana ois tietyst voinu painaa paaaaljo isommat holet mut meni jo :rolleyes::D
Reisrdok
04.12.2015, 09:14
4mm rautaan, jos teet dia 30mm reikia 100 kpl niin kevennysta tulee n. 2kg.
No kannattaa, jos ei oo muuta tekemista. :)
100 reikää eli 10 x 10 reikää.
Levyn koko esimerkiksi 30mm x 10kpl + välit 5mm x 11, 355mm x 355mm.
355mm x 355mm x 4mm = 504100 mm3 rautaa.
Levyn paino:
0,00785kg/cm3 * 504,1cm3 = 3,96 Kg.
Reikien paino:
2.82743 * 0,00785 * 100 = 2,22 Kg.
Levyn painosta lähtee pois 56% :D
Topi1982
05.12.2015, 08:05
Levyn prosenttuaalisen kevenemisen laskemiseksi riittää pelkkien pinta-alojen vertailu, tiheys ja paksuus voi olla mikä hyvänsä.:rolleyes:
Jos kampe painaa 2000kg ja kevenee sadalla reijällä 2kg on kevennys 1promille.
Ylittää törkeän rattijuopumuksen rajan just ja just.:)
Otsikko oli "reikäsahalla kevennys"
Onhan se hienon näköistä, kun sieltä sun täältä porraillaan aineita pois.
Off Road vehkeissä näillä toimilla ei oo vitunkaan merkitystä ominaisuuksien parantamiseksi!
Harrastus = asia, jota tehdään omaksi ilokseen ja jolla ei ole vitunkaan merkitystä.
Olispa aika paska elämä, jos kaikella mitä tekee ja sanoo, pitäisi olla joku vitun merkitys.
Porvoon Hilma
05.12.2015, 08:56
Mä tuo reikäilyyn tieteellisen näkökulman.
Ihminen tarttee onnistumisia ja kun onnistuu niin kehossa erittyy dopamiinia. Hormonia, joka saa ihmisen tavoittelemaan aina vaan uusia onnistumisia.
Reikien porailun onnistuttua tulee annos dopamiinia eli vähän niinkuin se fiilis kun joku kehuu sua kun oot onnistunut jossain. Sisäinen olalletaputus.
Tästä johtuu, että me halutaan puuhata sellaista jossa onnistutaan. Olipa se sitten mitä vaan.
Lastenkasvatukseen voitte tästä ehkä saada jotain vinkkejä.
Seuraavassa osassa käsittelemme Endorfiinejä.
Topi1982
05.12.2015, 09:28
No niin, oikeasti ne kevennykset on tosi hyvän näköisiä oikein tehtynä.
Jäykistävät rakenteita, kun on pokkausta mukana.
Hyvää mieltä saapi tullakkiin rakentelusta ja varsinkiin ajelusta.
Itelle ei vaan nuo kauneusarvot omissa romuissa paljon merkitse.
Etenemiskyky yms. maasto ominaisuudet kyllä!
3 ja puoli 6x6 projektia rumia autoja on enemmän tai vähemmän tekkeillä.
Mä tuo reikäilyyn tieteellisen näkökulman.
Ihminen tarttee onnistumisia ja kun onnistuu niin kehossa erittyy dopamiinia. Hormonia, joka saa ihmisen tavoittelemaan aina vaan uusia onnistumisia.
Reikien porailun onnistuttua tulee annos dopamiinia eli vähän niinkuin se fiilis kun joku kehuu sua kun oot onnistunut jossain. Sisäinen olalletaputus.
Tästä johtuu, että me halutaan puuhata sellaista jossa onnistutaan. Olipa se sitten mitä vaan.
Lastenkasvatukseen voitte tästä ehkä saada jotain vinkkejä.
Seuraavassa osassa käsittelemme Endorfiinejä.
Oiskohan vaikka apteekissa dopamiinilaastareita,vähän niiku nikotiinilaastareitakin?:D
Cruiseristi
05.12.2015, 10:33
Entäpä reikäsahauksen tekniikat ja asennot ?
Itselle ehkä nautinnollisin on korkeassa polviasennossa vaakasuuntaan tapahtuva reikäsahaus, koneen tehdessä hieman kartiomaista liikettä :D
Topi1982
05.12.2015, 10:44
Entäpä reikäsahauksen tekniikat ja asennot ?
Itselle ehkä nautinnollisin on korkeassa polviasennossa vaakasuuntaan tapahtuva reikäsahaus, koneen tehdessä hieman kartiomaista liikettä :D
Kuulostaa enemmän nytkyltä ku poralta!:)
Entäpä reikäsahauksen tekniikat ja asennot ?
Itselle ehkä nautinnollisin on korkeassa polviasennossa vaakasuuntaan tapahtuva reikäsahaus, koneen tehdessä hieman kartiomaista liikettä :D
Itse taltioin sahauksen videolle, ja katson sitä hidastettuna adelen soidessa taustalla ennen nukkumaanmenoa
veijon-esso
05.12.2015, 15:32
Itse taltioin sahauksen videolle, ja katson sitä hidastettuna adelen soidessa taustalla ennen nukkumaanmenoa
:D :D :D
niin sori keräsin noi reijät talteen, »
RepsKops! :D Hyvä että otit ne talteen, jos joku ei osaa tehä omia tai saa umpeen niin voit myydä ne eteenpäin :D väsyneenä ei pitäs selata näitä ollenkaan..
PunisherFIN
06.12.2015, 22:12
Itse taltioin sahauksen videolle, ja katson sitä hidastettuna adelen soidessa taustalla ennen nukkumaanmenoa
ihme perwerssi sinäkii..
mie taltioin välillä emäntää ja kattelen sitä sitten reissussa ollessa.. eiku.. :D :D :D
Reisrdok
07.12.2015, 07:53
Levyn prosenttuaalisen kevenemisen laskemiseksi riittää pelkkien pinta-alojen vertailu, tiheys ja paksuus voi olla mikä hyvänsä.:rolleyes:
Nojuu riittää riittää, mutta jätäpä ne pois niin joku kommentoi sitten siitä :D
Esimerkki minkä heitin oli huono, levyn jäykkyys saattaa "hieman" kärsiä jos siitä tekee reikäjuustoa. Mielummin plasmalla leikkaa kolmiorakenteita, niin äkkiä voi kolmanneksenkin silpaista pois rakenteellisen lujuuden hirveästi kärsimättä. Riippuu tietty mistä roikkuu.
Pointti oli lähinnä, että 35cm x 35cm kokoluokan levynkappaleita voi äkkiä hitsata autoon toista kymmentä jos tekee isompia modifikaatioita. Pienistä puroista tulee äkkiä apukuskin painon verran kevennystä, mikä alkaa jo tuntua tehovääntöpainosuhteessa. Toisaalta jos nokalla on tuhat newtonia niin vaikutus on vähäinen :D
Allekirjoittanut ei osaisi ilman lujuuslaskentasoftaa lähteä edes arvaamaan miten paljon uskaltaa ottaa ja mistä. CNC jyrsin meni parin tusinan kertaa uusiksi ennen kuin vein ensimmäistäkään piirustusta edes tallin puolelle. Ja silti värinöitä on enemmän kuin riittävästi. Solidworks on hyvä työkalu, mutta kokemusta se ei voita.
mie kairailin runkoon reikiä kun uudesta rhs palkista tein puolesta välin rungon uudestaan koska edellienen omistaja oli kans korjannut eikä yhtään reikää niin kyllähän sen tietää kun ei pääse runko hengittää yhtään niin tuli tehtyä isoja reikiä sivuun reilusti ja hieman pienempiä myös rungon alle :)