View Full Version : Automaatin jäähdyttimen sijoittelusta, NYT kysymys öljytasosta???
Punanenä
02.12.2015, 19:18
Elikkä nämä automaatit ovat minulle vieraita enkä juurikaan tiedä niistä mitään:o.
Ajattelin asentaa öljyn jäähdyttimen Uazin "lavalle"..Tuleeko jotakin ongelmia kun jäähdytin on huomattavasti ylempänä kuin vaihdelaatikko? Oikean öljymäärän kanssa taitaa tulla jotakin ihmettelyä,Voiko öljyä yleensä olla laatikossa liikaa?
Entä jäähdyttäjän putkistot,paljonko pitää kestää painetta?? laatikko on volvosta BW55....
Topi1982
02.12.2015, 20:29
Mulla on ko. laite Mayriksen katolla.
Punanenä
02.12.2015, 21:10
Mulla on ko. laite Mayriksen katolla.
no entä se oikea öljymäärä, onko se jotenkin tarkka?
ja se putkituksen paineenkesto?
Onhan se suositeltavaa pitää oikea öljymäärä, ei varsinkaan mitään ylitäyttöä. Laatikon sisäinen linjapaine on suurimmillaan jotain 9bar, mutta jäähdyttimen putkissa se on pienempi, joskus jostain jenkkilaatikosta mitattu n. 5bar.
http://www.scribd.com/doc/21651943/Volvo-Aw71-Manual#scribd
no entä se oikea öljymäärä, onko se jotenkin tarkka?
ja se putkituksen paineenkesto?
Öljyä ei saa olla liikaa. Pyörivät planeetat ja kitkapakat kauhovat öljyn vaahdoksi jos sitä on paljon yli ylärajan. Se öljymäärä mikä korkealla olevasta lauhduttimesta valuu sammutettuna vaihteistoon ei haittaa mitään, sinne se kiipeää takaisin heti kun moottori käynnistetään.
Painetta tärkeämpää on että kumiletkut kestävät kuumaa atf:ää, öljyn kestävä polttoaineletku ei sitä välttämättä kestä! Paineet max 10bar.
Topi1982
02.12.2015, 23:29
Öljyä ei saa olla liikaa. Pyörivät planeetat ja kitkapakat kauhovat öljyn vaahdoksi jos sitä on paljon yli ylärajan. Se öljymäärä mikä korkealla olevasta lauhduttimesta valuu sammutettuna vaihteistoon ei haittaa mitään, sinne se kiipeää takaisin heti kun moottori käynnistetään.
Painetta tärkeämpää on että kumiletkut kestävät kuumaa atf:ää, öljyn kestävä polttoaineletku ei sitä välttämättä kestä! Paineet max 10bar.
Tätä tietoo oon kaivannut, kiitos luulojen todentamisesta!
Ja öljynmäärähän mitataan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin silloin toi alas valuminen ei häiritse.
Topi1982
03.12.2015, 00:53
Ja vaihdekeppiä pittää liikutella käyttö ohjekirjan mukaan ennen tarkasteluja mittatikussa.:)
veijon-esso
03.12.2015, 07:57
ja mittaus N päällä :)
Riippuen laatikosta. Osassa mitataan P asennossa. Edelleen kantsii tsekata sitä ohjekirjaa niinkuin jyty neuvoo.
Juu.. ei tosiaan kaikissa laatikoissa pidä olla vaihde vapaalla öljyjä tarkistellessa. Yleensä homma selviää myös mittatikusta, kun ei meidän vanhoissa romuissa kuitenkaan ole enää ohjekirjoja ollut vuosikausiin :D
Kuten jo mainittiin, jäähdyttimelle menevät letkut pitäisi olla ATF:ää ja riittävän korkeaa lämpöä kestävät. ~150°C pitäisi riittää varmasti, jos noin kuumat liemet on lootassa niin on jo isompiakin ongelmia. Paineet ei jäähdytinlinjassa yleensä ole kovin kummoiset, sanoisin että max. 4-5bar. luokkaa.
Ja öljynmäärähän mitataan auton käydessä tyhjäkäyntiä niin silloin toi alas valuminen ei häiritse.
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut:)
Gary Grand
03.12.2015, 13:46
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut:)
Ja taas palataan ohjekirjaan/mittatikun ohjeeseen/valmistajan ohjeistukseen..:D:cool:
veijon-esso
03.12.2015, 14:49
Eipäs yleistetä... On automaatteja joissa öljymäärä tarkastetaan moottori sammuksissa. Esim. Jotkut Hondan lodjut:)
Automaattilaatikoinen OFFROAD honda...? no olihan täällä jo bemarikin mainittu, että menkööt..! :D:D
edit. se bemari tais olla toyotan tehohäviöissä eikä täällä, mut silti! :-)
Vanha Bemari oli siellä vaan vertailuna ku toyoo saa lastuttaa kaikenmailman opeilla että on samat tehot ku muilla merkeillä vakiona :D
Kuinka iso se jäähdyttimen pitäis olla jotta siitä olis tosissaan hyötyä.
Keulalla tietty savirännissä helposti tukkeutuu mut kait silti jotain vielä auttaa.
veijon-esso
03.12.2015, 19:25
Kuinka iso se jäähdyttimen pitäis olla jotta siitä olis tosissaan hyötyä.
Keulalla tietty savirännissä helposti tukkeutuu mut kait silti jotain vielä auttaa.
Riippuu nyt ainakin laatikosta, momentinmuuntimesta, jakiksen ja perien välityksistä, auton painosta, kuskin kaasujalan painosta, ajomaastoista, ulkoilman lämpötilasta ja flektistä.. :D
Mitä isompi, sen parempi. Lämpömittaristahan sen näkee riittääkö se jäähy. Mulla on semmonen kylmäkoneen kenno mikä on ollu sikahyvä, varsinkin koska se oli ilmainen. Mut kyl sitä jäähdytintä kannattaa katsoa valikoiman yläpäästä eikä pienintä ja halvinta.
^- juuri näin.
Ja jos oikein alkaa hifistelemään, niin lyö siihen jäähdyttimen meno- ja paluuputkien väliin "by-pass" termostaatin, jolloin laatikon ollessa riittävän viileä öljy ei turhaan kierrä jäähdyttimen kautta. Esim. talvipakkasilla katukilpisessä offipelissä voi isolla lisäjäähdyttimellä tulla eteen tilanne, että laatikko ei vain lämpene tarpeeksi. Se kuitenkin olisi hyvä olla sen 50-70 asteinen mieluummin, kuin lähempänä nollaa.
Automaattilaatikoinen OFFROAD honda...? no olihan täällä jo bemarikin mainittu, että menkööt..! :D:D
edit. se bemari tais olla toyotan tehohäviöissä eikä täällä, mut silti! :-)
No siis nehän on mainosten mukaan valmiita vaikka mihin, siis todellisia offroad autoja, vai mitä tähän sanoo Honda-mies :eek:
PunisherFIN
03.12.2015, 19:57
kyllä hondastakin offroadauto tulee, jos siihen vaihtaa jäykät akselit alle :P
kyllä hondastakin offroadauto tulee, jos siihen vaihtaa jäykät akselit alle :P
Ehkä myös (jako)vaihteisto olis hyvä vaihtaa, ku eihän se muuten vetäis ku etupyörillä.
Punanenä
03.12.2015, 22:46
Noniin kiitoksia vastauksista.laitan sen jäähdyttäjän lavalle niinkuin meinasinkin, etupäässäkin olisi tilaa mutta kun keula monesti on täynnä suo möhnöä niin kaikki syylärintapaiset asiat tulee taakse...:)
PunisherFIN
04.12.2015, 02:42
siinä on sitten ihan hytin takana "tyhjiö" eli kunnon flektit, että kiertää ilma syylärissä/vaihteiston jäähdyttimiessä, näin niinkun maantiella ajettaessa, mettässähän se ei merkkaa hittojakaan missä kohin lavalla makoilee :) ja samanmoinen tais olla lavan takareunankin kohalla..
Punanenä
12.12.2015, 19:40
Nyt on niin että hankkimassani volvon laatikossa ei ole öljytikkua ( BW-55) eli en tiedä sopivaa öljymäärää???
Mikä sen tulee olla jos vaikka mitataan akselin keskilinjalta -50 vai +50 vai mikä????
Tässä pari kuvaa tilanteesta ihan muuten vaan koska kuvat on kivoja :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3714&pictureid=185911
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3714&pictureid=185127
Kannattaa se öljytikku siihen hankkia, saa öljymäärät jatkossa helpommin tarkisteltua. Karkeasti max öljymäärä kuumana on suurinpiirtein öljypohjan tiivisteen tietämillä.