View Full Version : Talvirengaskokemuksia käyttikseen (Nokian Hakka LT2 vs Nokian Nordman 5 SUV)
Eli käyttiksenä HDJ-80 Cruiseri. Auton pääasiallinen käyttäjä on rouva, noin 90 % ajosta on maantietä, aurattua tietä ja paikoin jäistä tietä eteläsuomessa. Mieltymysten mukaan tarkoitus olisi hankkia nastakumit.
Renkaan profiili saisi olla korkeahko, LT:ssa löytyy 265/75r16 ja Nordman SUV:ssä 275/70/16. Molemmat pyörii siinä 31'' hujakoilla, ymmärtääkseni..
Autolla saatetaan silloin tällöin eksyä auraamattomalla tielle / ihan metsäänkin, mutta mitään hc offia ei ole tarkoitus vielä ajaa.
Miten on, arvon raati, kumpaa rengasta suosittelisitte, ja miksi? Hinta-eroa on noin 200 euroa / sarja, siten, että LT on kalliimpi. Onko LT aidosti, normiajossa tuon 200 e arvosta parempi? Tarkoitus olisi pitää perhe turvallisesti tiellä, ja auton tassut tietä kohti. :)
KoniJeep
27.11.2015, 22:37
Eli käyttiksenä HDJ-80 Cruiseri. Auton pääasiallinen käyttäjä on rouva, noin 90 % ajosta on maantietä, aurattua tietä ja paikoin jäistä tietä eteläsuomessa. Mieltymysten mukaan tarkoitus olisi hankkia nastakumit.
Renkaan profiili saisi olla korkeahko, LT:ssa löytyy 265/75r16 ja Nordman SUV:ssä 275/70/16. Molemmat pyörii siinä 31'' hujakoilla, ymmärtääkseni..
Autolla saatetaan silloin tällöin eksyä auraamattomalla tielle / ihan metsäänkin, mutta mitään hc offia ei ole tarkoitus vielä ajaa.
Miten on, arvon raati, kumpaa rengasta suosittelisitte, ja miksi? Hinta-eroa on noin 200 euroa / sarja, siten, että LT on kalliimpi. Onko LT aidosti, normiajossa tuon 200 e arvosta parempi? Tarkoitus olisi pitää perhe turvallisesti tiellä, ja auton tassut tietä kohti. :)
muijan GC jeepiin ostin 245/75r17 kokoiset LT:t ja hyvin menee loskasellakin tiellä kun kapee on. Nordmaanista ei kokemuksia. Suosittelisin kapeeta talveks..
[QUOTE=Ambula;1266275
Renkaan profiili saisi olla korkeahko, LT:ssa löytyy 265/75r16 ja Nordman SUV:ssä 275/70/16. Molemmat pyörii siinä 31'' hujakoilla, ymmärtääkseni..
Miten on, arvon raati, kumpaa rengasta suosittelisitte, ja miksi? Hinta-eroa on noin 200 euroa / sarja, siten, että LT on kalliimpi. Onko LT aidosti, normiajossa tuon 200 e arvosta parempi? Tarkoitus olisi pitää perhe turvallisesti tiellä, ja auton tassut tietä kohti. :)[/QUOTE]
mulla on patrollissa nyt alla 235/85-16 lt2 nokiat. entiset ympärivuotiset oli 31/10.5 bfg:n allterrainit.
lt on kevytkuormaautoihinkin käypänen ja keskellä tuossa ei lamellointi mene ihan niin syvään kuin reunoissa. vissiin vakautta tjs haettu.
luulin oikeesti etää tuo oli noilla allterraineilla hyvä ajaa.. nyt voi hyvin ajella takavedolla liukkaallakin.
sinun molemmat vaihtoehdot on varmaan tosi hyvät johonkin nastattomaan verrattuna.
edit: kokovertailua;vasemmalta alkaen: 35/12,5-15 bfg mt 8" vanteella. 33-12,5-15 gt radial tm 9" vanteella. 235-85-16 nokia hklp LT2 7" vanteella. 31/10,5-15 bfg allterrain 7" vanteella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6418&pictureid=185323
Diskokaveri
28.11.2015, 10:41
Amarokissa (rouvan maatila-auto) R2 noksut 265/70*17. On kyl hiljaset, suuntavakaat ja pidoltaan erinnomaiset.
Toisessa hakkap Suv8:t (245/65*17) ja meteli on kyllä hirveä tuollasissa nastarenkaissa! Huonommat ajaa ja pitoa ole kyl mitenkään enempää.
tapsa4x4
28.11.2015, 15:06
Mä oo käyttänyt noita lt2 suburbaneissa koossa 285 70 r16.pitää hiron hyvin ja hyvät ajaa.ei moitittavaa.
nokipumppu
29.11.2015, 16:17
Ainakin henkilöautoissa tuo nordmanin kuvio on rasittavan äänekäs, miten lie maasturin alla.
Mulla kans R2:set ja on kyllä hiljaiset. Kulutus tippui noin litralla allterraineihin verrattuna.
Olikos Nordmanit tehty Venäjällä? :(
245/75R16 LT:t oli hyväpitoiset ja kestävät, mutta nokialaiseen tapaan ei olleet ihan pyöreät. Vaihdoin osin sattumasta johtuen saman koon Kumhoon ja johan pyörii tasaisesti pompottamatta. Kumhon pito ei ole yhtä hyvä kuin nokialaisessa.
mulla on patrollissa nyt alla 235/85-16 lt2 nokiat. entiset ympärivuotiset oli 31/10.5 bfg:n allterrainit.
lt on kevytkuormaautoihinkin käypänen ja keskellä tuossa ei lamellointi mene ihan niin syvään kuin reunoissa. vissiin vakautta tjs haettu.
luulin oikeesti etää tuo oli noilla allterraineilla hyvä ajaa.. nyt voi hyvin ajella takavedolla liukkaallakin.
sinun molemmat vaihtoehdot on varmaan tosi hyvät johonkin nastattomaan verrattuna.
edit: kokovertailua;vasemmalta alkaen: 35/12,5-15 bfg mt 8" vanteella. 33-12,5-15 gt radial tm 9" vanteella. 235-85-16 nokia hklp LT2 7" vanteella. 31/10,5-15 bfg allterrain 7" vanteella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6418&pictureid=185323
Kiitos havainnollistavasta kuvasta. Toi LT2 onkin ainoa, josta löysin ton korkean, mutta kapean 235/85/16 renkaan. Oli kans yksi mitä mietin, ja samalla pähkäilin, että onko kovin kapea HDJ:n alle, (enemmän pintapainetta, hyvä asia, mutta lähinnä, että miten tuon melun laita)
Nyt alla 285/70/16 allterrainit.. Täytyykin ottaa vielä tuo 235 leveä rengas mietintään..
Kiitos havainnollistavasta kuvasta. Toi LT2 onkin ainoa, josta löysin ton korkean, mutta kapean 235/85/16 renkaan. Oli kans yksi mitä mietin, ja samalla pähkäilin, että onko kovin kapea HDJ:n alle, (enemmän pintapainetta, hyvä asia, mutta lähinnä, että miten tuon melun laita)
Nyt alla 285/70/16 allterrainit.. Täytyykin ottaa vielä tuo 235 leveä rengas mietintään..
Omassa hj:ssa nuo 235/85r16 nokian lt2:set. Jos vaan ego antaa myöden ulkonäön, (että hiukan kapeat on) niin liukkaalla ja metsäautoteillä sen kestää hyvän pidon ansiosta. :) Jos vaan nokia tekis 255/85r16, niin siinä olis passeli koko moneen maasturiin talvirenkaaksi.
Jos vaan ego antaa myöden ulkonäön, (että hiukan kapeat on)
Kyllä ego antaa myöden, ei se tällä naamalla ole ulkonäkö enää renkaista kii.. :D Kyllähän se turvallisuus ja ajotuntuma / mukavuus on etusijalla.. Turvallisuus ennenkaikkea, kun rouva tosiaan tuolla enemmän ajelee ipana kyydissä..
PunisherFIN
29.11.2015, 20:38
nordman5 on vanha kuvio jo, eli aika on ajanu ohite siitä, ihan hyvä rengas, melusa kyllä, mutta työkäytössä ajeli pari talvea ihan täysiään, periaatteella vuosi alla ja hylkyyn. tuosta LT hakasta katoo pito sitten aivan yhtäkkiä kun se alkaa olla lopun edellä, puolitoista talvea kesti patrollin alla ja kaputt. hintaansa nähden paska rengas tuosta syystä, jotenkin ei ollut yhtä ennalta-arvattava kun vanhemmat noksut mitä olluna alla vuosikausia eri malleina. kasia varmaan kokeillaan seuraavana rangerin alle, katotaan sitten millanen se oikeen on :o nyt siinä on ensiasennusrenkaana tulleet höpö höpö nokian kitkat millä ei tee jäällä mitään :D
Hodariin vois olla hyvät Nokia LT285/75R16 122/119 Q
Olikos Nordmanit tehty Venäjällä? :(
Nordmanista en tiedä, mutta LT2:en kyljessä lukee Made in Russia.
tapsa4x4
29.11.2015, 23:13
nordman5 on vanha kuvio jo, eli aika on ajanu ohite siitä, ihan hyvä rengas, melusa kyllä, mutta työkäytössä ajeli pari talvea ihan täysiään, periaatteella vuosi alla ja hylkyyn. tuosta LT hakasta katoo pito sitten aivan yhtäkkiä kun se alkaa olla lopun edellä, puolitoista talvea kesti patrollin alla ja kaputt. hintaansa nähden paska rengas tuosta syystä, jotenkin ei ollut yhtä ennalta-arvattava kun vanhemmat noksut mitä olluna alla vuosikausia eri malleina. kasia varmaan kokeillaan seuraavana rangerin alle, katotaan sitten millanen se oikeen on :o nyt siinä on ensiasennusrenkaana tulleet höpö höpö nokian kitkat millä ei tee jäällä mitään :D
Mulla ollut suburbanien alla 285 koossa lt2 ja ajettu aika sileäksi eikä pito oo hävinnyt enenkun nastat on lähteneet ja sanoitte pienemässäkään koossa ei ollut mitään ongelmia vaikka oli max puolikuntoiset.
PunisherFIN
29.11.2015, 23:25
mie ny oon rengasnatsi ihan täysin ja kilsoja tulee niin paljon et hylkään heti kun se pito alkaa mennä paskaksi, talvinakit siis. samallai voin haukkua continentalin kesärenkaat vesiaroiksi paskoiksi, koska sentti tiellä ja alkaa rangerikin pyrkiä patjan päälle jo niinkin alhasessa nopeudessa kuin 120kmh :D mut ei ollu hintansa veroset miusta, jos 200-300€ halvempi pystyy samaan.. joskus joku nakki ei vaan sovi tietyn auton alle, nuo LT2 oli Y61 koppasen patun alla. voi ne monessa muussa vaikka toimiakin, rengaskulmista jne se on myös kiinni, että millä saa parhaan pidon. :)
pahamaja
30.11.2015, 21:14
King Cab / Navara -linjan vehkeissä muistaakseni neljättä "talvea" nuo Noksun LT2 235/85-16 ja samassa pysyn jatkossakin kun tarvitsen nastarengasta. Profiili mielestäni todella hyvä niin renkaaseen saa korkeuttakin. Joku 235/70 ei ole minulle vaihtoehto.
kasia varmaan kokeillaan seuraavana rangerin alle, katotaan sitten millanen se oikeen on :o :D
öö. pitääkö rangerissa olla c renkaat? 8;a ei mu mielestä c renkaana oo.. C3 on pakuun uusinmalli,eli käytännössä sama kuin tuo lt2 paitsi keskeltäkin syvään lamelloitu.. ihan 100% varma tosta en oo vaikka palkan maksaja onkin käytännössä nokia..;)
nii ja kesäkumeina on contit:D
KoniJeep
01.12.2015, 23:06
öö. käytännössä sama kuin tuo lt2 paitsi keskeltäkin syvään lamelloitu.. ihan 100% varma tosta en oo vaikka palkan maksaja onkin käytännössä nokia..;)
nii ja kesäkumeina on contit:D
Siis ainakin noissa eukon Nokian LT2:ssa on keskellä syvemmät urat kuin reunoilla.:confused:
http://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/nokian/nokian_hakkapeliittalt2/#item=60308
Nordmanista en tiedä, mutta LT2:en kyljessä lukee Made in Russia.
Tuota ei kannata pelätä, joskus ostin Russia renkaat Volvoon Nokian kuviolla ja taisi olla Nokian vanhalla konella tehty nastarenkaat, 300 eur oli kierros alle laitettuna.
Kestivät ajaa ja pitoa löytyi, en moitittavaa noista löytänyt. Kuluneet kun olivat niin nastat nypein pois ja ajoin kesällä loppuun mutta sadekelillä olivat sitten liukkaat eli lienee ihan perus Hakkapelitta.
Tuota ei kannata pelätä, joskus ostin Russia renkaat Volvoon Nokian kuviolla ja taisi olla Nokian vanhalla konella tehty nastarenkaat, 300 eur oli kierros alle laitettuna.
Kestivät ajaa ja pitoa löytyi, en moitittavaa noista löytänyt. Kuluneet kun olivat niin nastat nypein pois ja ajoin kesällä loppuun mutta sadekelillä olivat sitten liukkaat eli lienee ihan perus Hakkapelitta.
Eipä tuo valmistusmaa nykyään niin paljoa merkkaa jos laadunvalvonta on kunnossa. Eilen ruuvasin toisenkin auton alle venäläisvalmisteiset renkaat :cool:
265/75r16 lt2 pyörii dodge ramin alla pitää uutena heleveti hyvi ja kuluu aika nopeesti maantie ajossa mut 60-70% ku on vielä pintaa jälelä ni pito heikkenee rajusti ja ite oon ajellu kaikkia mahdollisia jäätä,lunta ja auraamaton tietä pitkin ja aina on perile päässy kun seuraavat talvinakit ostan ni varmasti lt2 on harkinnassa
tekniikkamies
02.12.2015, 11:20
265/75r16 lt2 pyörii dodge ramin alla pitää uutena heleveti hyvi ja kuluu aika nopeesti maantie ajossa mut 60-70% ku on vielä pintaa jälelä ni pito heikkenee rajusti ja ite oon ajellu kaikkia mahdollisia jäätä,lunta ja auraamaton tietä pitkin ja aina on perile päässy kun seuraavat talvinakit ostan ni varmasti lt2 on harkinnassa
Vanhempi 235/85/16 LT ei kulunut talvikäytössä Hiluxissa paljookaan, mutta vanhetessaan pito hävisi. Siitä tuli kuitenkin nastat poistamalla ihan jees "all terrain". Nyt ne vanhemmat on vielki alla vaikka toisilla vanteilla vartoo LT2:set.
Mulle näitä LT renkaita on tullut lähinnä kun koko on tuntunut omiin tarpeisiin fiksulta.
Eipä tuo valmistusmaa nykyään niin paljoa merkkaa jos laadunvalvonta on kunnossa. Eilen ruuvasin toisenkin auton alle venäläisvalmisteiset renkaat :cool:
Noissa Kiinan yms renkaissa joidenkin väittämän mukaan huono kulutuskesto ja talvipito.
Noita Jenkkikumejakin on ollut ja pirun liukkaita Cooperin Discovery tms oli joskus itsellä ja parilla kaverillakin nastallisena mutta ihan olematon sivupito uudesta asti.
Nokia nimi taisi mennä Nokian muotoon jos Russia renkaat, nyky brändiä en tiedä.
Kesärenkaita Nokia ei kuitenkaan vieläkään osaa tehdä 80 luvulla oli viimeksi ja nyt kokeilussa kun myyjä kehui. Lienee reilu 10tkm ajettu ja yksi alkaa olemaan sipuli, toinen liki, tuolla kestolla 2 saattaa vielä takana kestää kesän.
Noissa Kiinan yms renkaissa joidenkin väittämän mukaan huono kulutuskesto ja talvipito.
Noita Jenkkikumejakin on ollut ja pirun liukkaita Cooperin Discovery tms oli joskus itsellä ja parilla kaverillakin nastallisena mutta ihan olematon sivupito uudesta asti.
Nokia nimi taisi mennä Nokian muotoon jos Russia renkaat, nyky brändiä en tiedä.
Kesärenkaita Nokia ei kuitenkaan vieläkään osaa tehdä 80 luvulla oli viimeksi ja nyt kokeilussa kun myyjä kehui. Lienee reilu 10tkm ajettu ja yksi alkaa olemaan sipuli, toinen liki, tuolla kestolla 2 saattaa vielä takana kestää kesän.
On se n-kirjain sinne nokia-nimen perään tullut jo n.20v sittten, oli sitten tehty missä vaan. Raskaankaluston ja työkone renkaisiin taisi tulla n-kirjain perään hiukka myöhemmin...
Joskus vuonna peruna, oiskoo -89 päätin ettenkuunaanikinäkoskaanenää laita edes nelivetoon nastattomia renksuja. Oli nimittäin tie niin jäässä, että Suzuki sj liukui aina tien kallistusten mukaisesti reunasta toiseen. Onneksi ei ollut juurikaan penkkoja, niin osan matkaa pääs silleen, että apparin renkaat kulki ihan ojareunaa.
Mut sitten vimme syssynä ajattelin kokeillaa oiskos kehitystä tapahtunut? Ja ostin Jeeppiin (-90 Chero) Nokian Hakka r2 SUV rengaat koossa 235/75 15. Jumalauta miten hyvät kumekset. Ei uskois Nokialaisiks ensinkään. Hiljaiset, pieni vierintävastus ilmiselvästikin, koska kulutus tipahti (hyvin vähän) ja kylläpä noilla huristelin koko kesänkin, vaikka rengasliikkeen mies joka Iltasanomissa vakuutti että se on hengenvaarallista. Kulumisesta en osaa vielä sanoa mitään, ajan niin vähän Jeepushkalla, et voi olla et ne kovettuu nopeemmin kuin kuluu loppuun muuten.
Eli ainakin Urbancityshoppingmall- SportUtilityVechileen ne käy todella hyvin.
Nehän väittää leiponeensa tuohon kumiin jotain überhienoja hiilikuitutitaaniturboboost- hiukkasia jotka toimiivat kuin miljardi pikkuista nastaa:eek: En tiä. Mut hyvät on.
Eipä tuo valmistusmaa nykyään niin paljoa merkkaa jos laadunvalvonta on kunnossa. Eilen ruuvasin toisenkin auton alle venäläisvalmisteiset renkaat :cool:Näin se menee, ite oon rengasliikkeessä hommissa ja tässä syksyn aikana on tullut vastaan Nokian lisäksi Micheliniä ja Bridgestonea missä lukee kyljessä made in Russia (ja kyse ihan henkilöauton renkaista)
Unohtui jo tämä asia, mutta loppuratkaisuna:
Alle tulivat Nokian Hakka LT 2:set. Kokona 235/85/16. On vähän hassun näköinen, varsinkin kun vanteen et on siten, että rengas jää ihan reilusti levikkeen sisäpuolelle. Noh, ehkä nyt ei sitten lennä paska niin paljoa..
Hintaa netissä halvimmillaan oli toimitettuna 760 e, ja meidän kylän rengasliike lupasi hinnaksi 860 e vanteille asennettuna, tasapainoitettuna ja alle heitettyinä. Päätin ostaa omalta kylältä, ja tukea paikallista.
Hyvät on kumit olleet, pito on jäällä mahtava, eikä melukaan ole puoliksikaan niin paha mitä pelkäsin.
tekniikkamies
30.12.2015, 22:06
Unohtui jo tämä asia, mutta loppuratkaisuna:
Alle tulivat Nokian Hakka LT 2:set. Kokona 235/85/16. On vähän hassun näköinen, varsinkin kun vanteen et on siten, että rengas jää ihan reilusti levikkeen sisäpuolelle. Noh, ehkä nyt ei sitten lennä paska niin paljoa..
Hintaa netissä halvimmillaan oli toimitettuna 760 e, ja meidän kylän rengasliike lupasi hinnaksi 860 e vanteille asennettuna, tasapainoitettuna ja alle heitettyinä. Päätin ostaa omalta kylältä, ja tukea paikallista.
Hyvät on kumit olleet, pito on jäällä mahtava, eikä melukaan ole puoliksikaan niin paha mitä pelkäsin.
Olikos täällä palstalla joku totesi viisaasti, ettei rengasta kuitenkaan ohjaamosta nää... Eli tärkeempää on toimivuus.
Mielestäni sen enempää LT2 malli kuin LT:kään eivät pitäneet Hiluxissa paljoakaan ääntä. 120 kantavuusindeksillä ne ovat olleet kuitenkin jäykähköjä ei niin kauhean mukavia kaikessa olosuhteissa, mutta hyvät ajaa.