View Full Version : Kiinalaiset crossipyörät?
No niin, poika meni ja vaihtoi vanhan YZ:n sitten melko tuoreeseen kiinalaiseen crossiin, eihän sille järkipuhe auttanut, vissiin äitiinsä tullut. :D
Tämä "uusi" on sitten BSE Bosuer ja 150cc koneella. Pientä kunnostusta tarvitsi kaasuvaijerin ja ketjujen muodossa, että saatiin käyntiin. Mielestäni ei käy oikein vieläkään mutta kyllä siellä alakierroksilla vääntöä ainakin on.
Kone siis honda-tyyppinen vaakakone, öljyjäähy ja vaihteet vapaa alhaalla ja siitä neljä ylöspäin.
Tämän hetkinen ongelma on lähinnä se, että kolmoselle vaihtaessa menee koko vaihteensiirto jumiin eikä se oikein tykkää mennä eteenpäin.
Itselläni oli mopoaikana samantyylinen ongelma monkeyssä mutta se meni lopullisesti jumiin eikä kääntynyt mihinkään.
Poika valitteli, että se junttaa koko koneen kiinni, kun vaihtaa kolmoselle mutta itse eilen testasin ja kyllä se eteenpäin menee mutta ei oikein kunnolla, aivan kuin ei olisi vaihde kunnolla päällä, nykii ja rutisee.
Kuuleman mukaan kytkin pohjassa kolmosen ohi neloselle taas toimii.
Onko kenelläkään kokemusta, että mikä saattaisi olla vikana ja pystyykö pelkän kytkimen puoleisen kopan irrotuksella tekemään mitään? Ei omat muistikuvat hondan koneen purkamisesta kovin vahvoja ole.
dodge ram pystyputket
24.11.2015, 11:27
No niin, poika meni ja vaihtoi vanhan YZ:n sitten melko tuoreeseen kiinalaiseen crossiin, eihän sille järkipuhe auttanut, vissiin äitiinsä tullut. :D
Tämä "uusi" on sitten BSE Bosuer ja 150cc koneella. Pientä kunnostusta tarvitsi kaasuvaijerin ja ketjujen muodossa, että saatiin käyntiin. Mielestäni ei käy oikein vieläkään mutta kyllä siellä alakierroksilla vääntöä ainakin on.
Kone siis honda-tyyppinen vaakakone, öljyjäähy ja vaihteet vapaa alhaalla ja siitä neljä ylöspäin.
Tämän hetkinen ongelma on lähinnä se, että kolmoselle vaihtaessa menee koko vaihteensiirto jumiin eikä se oikein tykkää mennä eteenpäin.
Itselläni oli mopoaikana samantyylinen ongelma monkeyssä mutta se meni lopullisesti jumiin eikä kääntynyt mihinkään.
Poika valitteli, että se junttaa koko koneen kiinni, kun vaihtaa kolmoselle mutta itse eilen testasin ja kyllä se eteenpäin menee mutta ei oikein kunnolla, aivan kuin ei olisi vaihde kunnolla päällä, nykii ja rutisee.
Kuuleman mukaan kytkin pohjassa kolmosen ohi neloselle taas toimii.
Onko kenelläkään kokemusta, että mikä saattaisi olla vikana ja pystyykö pelkän kytkimen puoleisen kopan irrotuksella tekemään mitään? Ei omat muistikuvat hondan koneen purkamisesta kovin vahvoja ole.
Kone on halkaistava. Sieltä on 3 vaihderattaasta pitopinnat pyöristynyt. Siinä ei auta muu kuin rattaiden vaihto.
Kone on halkaistava. Sieltä on 3 vaihderattaasta pitopinnat pyöristynyt. Siinä ei auta muu kuin rattaiden vaihto.
Ja mulla vääntyi vaihteensiirtäjä ja lopulta hävis 3:nen kokonaan. Motti auki, uudet rattaat ja siirtäjä oli tuomio.
Mulle tuli 150cc BSE minikrossi, kun siitä Lifanin moottorista oli vaihteet tehny tenkkapoon, lohko halki ja vaihderattaat pihalle.
Tilasin vaan tilalle minimotoracingista 125cc YX moottorin.
Nykysin on näköjään 150cc moottoreitakin.
http://www.minimotoracing.fi/index.php?main_page=index&cPath=8_38
eiks noihin ole saatavilla vaihvistettuja vaihteistoja tai niin ainakin lukee joskus vuosia sit omistin kans minirossin niin silloin tuli katsottua mitä kaiken tilpehööriä niihin saa. Mulla meni aina pinnat taka vanteesta paskaksi ja lopulta niemitalosta orimattilast jossain 80cc crossis oli samanlaiset pinnat mut hieman paksummat niin rupes kestää :)
eiks noihin ole saatavilla vaihvistettuja vaihteistoja tai niin ainakin lukee joskus vuosia sit omistin kans minirossin niin silloin tuli katsottua mitä kaiken tilpehööriä niihin saa.
En oo tutustunu tarkemmin, mut kuulemma uudemmissa YCF:n ja YX:n moottoreissa pitäs olla vahvistetut lohkot.
BSE:n Lifanit on kai kaikinpuolin heikoimmasta päästä, ja vanhemmissa MRF:n moottoreissa menee kans kolmosen rattaat ja keskilohko halkeaa.
Luulis, jotta tuolta jostain minikrossifoorumeilta löytyy tarkempaa tietoa asiasta.
Mikael73
25.11.2015, 08:01
YX140cc mulla löytys vaihteiston rattaat akseleineen uudet paketissa
jos tarvetta :)
Tuo kone on vissiin yx150. EDIT: kylläpä se taitaa olla 150cc lifan, aina paljon taitaa olla yx:n kanssa kuitenkin yhteistä.
Sen alkuperäinen käyttäjä on pojan kanssa samalla luokalla, kävi välissä muulla. Alkuperäinen kone on vissiin ollut 140cc ja siitä on mennyt myös se 3. vaihde. Sitten on vaihdettu koko kone.
Pyöriteltiin sitä ilman kuormaa eli takapyörä ilmassa ja kyllä se siinä pyörii ilman rutinoita mutta ei kai siinä auta kuin pistää kappaleiksi. 399€ näkyy olevan uusi vastaava kone.
Osaakos kukaan noista johdotuksista sanoa? Johtosarjasta tulee yksi piuha,joka on siellä magneettokopan/rattaan puolella. Päässä alunperin vissiin joku mokkula, nyt se johto on vain irrallaan siellä eturattaan kotelossa. Mikähän piuha se on? Jotain vihreää ja muuta väriä siinä muistaakseni oli.
Sitten se koko johtonippu kulkee runkoputkea ylös ja siinä koneen yläpuolella näkyy kaksi johtoa, mitkä on vedetty poikki. Värejä en muista, ne täytyy katsoa.
Kone ei mielestäni ota täysiä kierroksia vaan alkaa jo puolikaasulla haukkomaan henkeä eli humppaa, se voi olla säätöjuttuja mutta tuossa mikunin kaasarissa säätöruuvi on alapuolella, mihin on pikkaisen hankala päästä käsiksi kaasarin ollessa paikallaan...
Gary Grand
25.11.2015, 12:26
Osaakos kukaan noista johdotuksista sanoa? Johtosarjasta tulee yksi piuha,joka on siellä magneettokopan/rattaan puolella. Päässä alunperin vissiin joku mokkula, nyt se johto on vain irrallaan siellä eturattaan kotelossa. Mikähän piuha se on? Jotain vihreää ja muuta väriä siinä muistaakseni oli.
Sitten se koko johtonippu kulkee runkoputkea ylös ja siinä koneen yläpuolella näkyy kaksi johtoa, mitkä on vedetty poikki. Värejä en muista, ne täytyy katsoa.
Kuulostaa vapaan merkkivalon piuhalta.
Tuossa yks kytkykaavio:
http://www.mopo.fi/kasikirjat/ST50PBR_manual.pdf
Värit tais olla mun BiG 150:ssä ihan samalla lailla..
Onkos tuo muuten pysty, vai vaakapyttyinen kone?
Kuulostaa vapaan merkkivalon piuhalta.
Tuossa yks kytkykaavio:
http://www.mopo.fi/kasikirjat/ST50PBR_manual.pdf
Värit tais olla mun BiG 150:ssä ihan samalla lailla..
Onkos tuo muuten pysty, vai vaakapyttyinen kone?
Vaakapyttyinen kone se on.
Halki vuan ja rattaat vaihtoon, päivän homma tehä.
Mikael73
27.11.2015, 16:17
Tuommonen setti löytyy jos 140cc samat rattaat ku 150
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6244&pictureid=185281
Tuommonen setti löytyy jos 140cc samat rattaat ku 150
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6244&pictureid=185281
Täytyy tutkia, otettiin nyt aluksi harjoituskappaleeksi tuo vanha 110cc kone. :)
Öljyrengas on kuoleentunut ja söi öljyä hirveästi. Näkyy kyllä imuventtiilikin painuneen koloonsa aika hyvin.
jos 140cc samat rattaat ku 150
]
Periaatteessa pitäs olla. Ainakin kaveri risteytti sitten siitä risasta 150cc Lifanista ehjiä vaihderattaita MRF:n 140cc moottoriin (vanhempi YCF, yhtenevä YX:n kanssa) Eroja sitten Lifanissa on mm. ihan erilainen magneetto, sekä käynnistyspuoli. Jotkin akselit on erileisia, mut ainakin toi kolmonen käy ristiin.
Niin, se ero 140cc ja 150cc pitäs olla iskun pituudessa. 125cc koneesta saa isommalla sylinterillä 140cc koneen, sitten 150cc koneessa on sama pytty, mut pidempi isku.
[QUOTE=toyopet;1265714][I]
Osaakos kukaan noista johdotuksista sanoa? Johtosarjasta tulee yksi piuha,joka on siellä magneettokopan/rattaan puolella. Päässä alunperin vissiin joku mokkula, nyt se johto on vain irrallaan siellä eturattaan kotelossa. Mikähän piuha se on? Jotain vihreää ja muuta väriä siinä muistaakseni oli.
Sitten se koko johtonippu kulkee runkoputkea ylös ja siinä koneen yläpuolella näkyy kaksi johtoa, mitkä on vedetty poikki. Värejä en muista, ne täytyy katsoa.
ettei vaan kyseinen mötikkä sattuis olemaan impulssikäämi joka saa voimansa magneetossa olevasta magneetin palasta kun magneettopyöriin niin niillä pitää olla yhteys ja hyvä muuten se saattaa pätkiä tms ja jos mötikkä hajoo eli ketjut hyppää vauhdista pois vaikkapa ja tämä osa irtoo niin niin käyntiin ei lähde :D
[I]
Osaakos kukaan noista johdotuksista sanoa? Johtosarjasta tulee yksi piuha,joka on siellä magneettokopan/rattaan puolella. Päässä alunperin vissiin joku mokkula, nyt se johto on vain irrallaan siellä eturattaan kotelossa. Mikähän piuha se on? Jotain vihreää ja muuta väriä siinä muistaakseni oli.
Sitten se koko johtonippu kulkee runkoputkea ylös ja siinä koneen yläpuolella näkyy kaksi johtoa, mitkä on vedetty poikki. Värejä en muista, ne täytyy katsoa.
ettei vaan kyseinen mötikkä sattuis olemaan impulssikäämi joka saa voimansa magneetossa olevasta magneetin palasta kun magneettopyöriin niin niillä pitää olla yhteys ja hyvä muuten se saattaa pätkiä tms ja jos mötikkä hajoo eli ketjut hyppää vauhdista pois vaikkapa ja tämä osa irtoo niin niin käyntiin ei lähde :D
Tuossa toisessa kiinan vehkeessä on samanlainen johto.
Tässä se on nyt ihan irtipoikki, vedettiin vähän eristettä päälle ettei kipinöi.
Pitäisi ottaa vissiin niitä kuvia, niin näkisi värikoodit ja mistä on kyse.
EDIT: niin ei se impulssikäämi ole. Toisessa se vaikuttaisi menevän vaihteistoakselin päähän mutta ei se mitenkään kontaktissa ole ja ei siinä ole mitään valojakaan. Magneeton sivussa oleva impulssikäämi on magneeton kanssa omassa osastossaan ja tämä piuha tulee sitten siihen rattaan osastolle, siinä kopassa on väliseinä välissä.
Eihän kellekään ole jäänyt ehjää 110-150cc konetta ylimääräiseksi, edullisesti? :)
Tuossa on nyt noita johtokuvia ja toisesta ei kyllä varmaan mitään selvää saa mutta siis tarkoitus oli vain havainnollistaa sitä yhtä piuhaa, joka menee tuohon rattaan etupuolelle. Tämä on toisesta koneesta mutta samanlainen piuha siinäkin tosin oli eristeet rikki.
Mitähän ne nämä oikein ovat?
Edit: Tietenkään toisesta ei voi ottaa mallia, kun siinä on erilainen piuhoitus, jonkin verran vanhempi laite ilmeisesti ja magneettokin erilainen.
No, ei välttämättä monia kiinnosta mutta päivitetään asioita, kun taas jotain on saanut aikaiseksi.
Tosiaan savuava skyteam 110cc kunnostettiin ensin, että ei tule ajosta vierotusoireita, pääsee edes jollain eteenpäin.
Imuvena olisi pitänyt vaihtaa ja ehkä tehdä jotain koneistustöitä, uusi venttiili ~20€ (+tk tai nouto) uusi kansi 48€, joten uusi kansi tuli. Ja uusi mäntä renkaineen. Pytty vain hoonattiin.
Ei savua ja toimii ihan hienosti.
Tämä BSE Lifan saatiin kanssa viimein halkaistua. Kolmosen rattaan kyljessä (tuossa ylläolevassa kuvassa alemman akselin 17 hampainen) olevat kolot, joihin siirtäjän tapit lukitsevat vedon, ovat kuluneet. Ja siirtäjän tapitkin melko varmasti ovat kuluneet. Akselit kiinni vielä oikeassa lohkon puolikkaassa ja kun pyörittelin niitä, niin yli hyppii justiin noiden kolojen kohdalta.
Tietysti kun toinen puoli lohkosta puuttuu, niin akselit ovat melko notkeasti paikallaan mutta tuota siirtäjää ihmettelin, kun se on siellä kytkimen puolella todella heikosti kiinni. Sehän notkuu miten sattuu. Toisesta päästä se tulee yhdellä pienellä pultilla kiinni mutta tuo kytkimen pää jää silti aika heiluvaiseksi. Jos nyt ihan oikein tuota ajattelin ja vähän tulleita vaurioita katselin, niin se siirtäjärumpu taitaa olla liian liikkuvainen ja väljä, mistä johtuen kytkentäholkki pääsee vähän vinoon ja syö rattaan kyljen uralle ja sitten se alkaa hyppimään yli tai sopivassa kohdassa kiilautuu jumiin kannaksen päälle toista ratasta vasten.
Pitää vielä purkaa, että näkee onko lohko vaurioitunut, vähän siltä vaikuttaisi tuon liikevaran takia.
Joka tapauksessa pitäisi nuo vaihderattaat uusia ja vaihderumpu. Uudet tiivisteet tietysti. Vielä kun vaikuttaa siltä, että uusi puolakin pitäisi hommata, niin ollaan siinä rajalla, että korjaako tuon vai ostaako kokonaan uuden moottorin. On nimittäin hinnoittelu semmoinen, että ollaan kyllä melko lähellä kustannuksissa toisiaan.
Näkyi olevan pytyn alahelmastakin murtunut pieni palanen, ei kyllä selkeää syytä löytynyt, miksi. Saattaa olla tietysti jo kokoamisvaiheessa olla tullut pieni kolaus. Sen ei pitäisi kyllä mihinkään vaikuttaa.
Männässäkin on jonkin verran naarmuja, varmaan kokonaisarviointia on tarkasteltava vielä.
EDIT:ai niin, ne johdot. Jossain sivulla oli juuri tuon mallin moottori myynnissä (uusi) ja siellä sanottiin olevan valomahdollisuus, joten ne pätkäistyt piuhat saattaa tosiaan olla valoja varten.
Mikael73
09.01.2016, 08:54
Löytyy yksi 110cc kone joka tuli halkaistua,kun olis ollut vaihteiston rattaille tarvetta.Ne ei kuitenkaan olleet passelit niin jäi paikalleen.Koneesta oli mäntä leikannu kiinni.Jos siinä ois käypiä osia vaihteistoon niin lähtee kyllä halvalla.Tiivisteitä,mäntiä ja pyttyjäkin löytyy.
Maaliskuun alussa tulee vielä erä 110 ja 125cc koneita.
Löytyy sit vielä yks 125cc josta kans mäntä oli leikannut kiinni.Voin ottaa
kuvia näistä jos niistä irtoaisi projektiin passeleita osia
lifanissahan, käytetään taiwanialaisia osia, voisi myös olla että vaihteen siirjätä jotenkit päässyt hahlostaa, kaverin 125cc bse jumiteli kolmosta ja kerran kaatu sillä se löi koneen jumii ja aikansa sitö nytkyteltiin niin kuulu pamaus, sen jälkeen myös kolmonen toiminu:D
Löytyy yksi 110cc kone joka tuli halkaistua,kun olis ollut vaihteiston rattaille tarvetta.Ne ei kuitenkaan olleet passelit niin jäi paikalleen.Koneesta oli mäntä leikannu kiinni.Jos siinä ois käypiä osia vaihteistoon niin lähtee kyllä halvalla.Tiivisteitä,mäntiä ja pyttyjäkin löytyy.
Maaliskuun alussa tulee vielä erä 110 ja 125cc koneita.
Löytyy sit vielä yks 125cc josta kans mäntä oli leikannut kiinni.Voin ottaa
kuvia näistä jos niistä irtoaisi projektiin passeleita osia
110cc osat ei passaa tähän 150cc vaikka näennäisesti samanlaisia ovatkin.
Ja noin äkkiseltään nuo aiemmat kuvat vaikuttaisi vähän siltä, että ei nuo 140cc akselit ole samanlaiset. Varmaan vaikuttaa myös se vaihdejärjestys.
Tässä on vapaa alhaalla ja kaikki loput ylös.
Mitä tuossa jotain katselin, niin osin lifan ja yx150 näyttäisi olevan samaa mutta on niissä myös eroja.
Ei satu yhtään ehjää 125cc tai isompaa olemaan tiedossa?
Nyt tuo 110 taas vähän pätkii. Joku ongelma on kipinäpuolella, pojat eilen vaihtoivat puolaa mutta tänään taas pätki. CDI nyt varmaan olisi katsottava mutta toki myös venttiilinvälyksetkin, sekin aiheuttaa samankaltaista röpötystä. Uusi kansi ja kokoonlaittaessa kyllä säätelin välykset mutta ne tuntuu näissä menevän aika nopeasti.
Oman kokemuksen perusteella nuo kiinan moottorit on ranttuja sytytystulpalle, pikkuisenkin huono, niin käymisen kanssa ongelmia. Ja tahtovat näköjään tietyt yksilöt kuluttaa nuita tulppia loppuun jo muutamalla tankillisella.
Kannattaa kopasta uudella tulpalla.
Oman kokemuksen perusteella nuo kiinan moottorit on ranttuja sytytystulpalle, pikkuisenkin huono, niin käymisen kanssa ongelmia. Ja tahtovat näköjään tietyt yksilöt kuluttaa nuita tulppia loppuun jo muutamalla tankillisella.
Kannattaa kopasta uudella tulpalla.
Joo, tämä tulppien syöntikin on tullut huomattua.
Kai sillekin joku selitys on, vai onko se vaan se, että nämä ei tahdo käydä muuten hyvin kuin hiukan rikkaalla?
Mikael73
11.01.2016, 14:22
110cc osat ei passaa tähän 150cc vaikka näennäisesti samanlaisia ovatkin.
Ja noin äkkiseltään nuo aiemmat kuvat vaikuttaisi vähän siltä, että ei nuo 140cc akselit ole samanlaiset. Varmaan vaikuttaa myös se vaihdejärjestys.
Tässä on vapaa alhaalla ja kaikki loput ylös.
Mitä tuossa jotain katselin, niin osin lifan ja yx150 näyttäisi olevan samaa mutta on niissä myös eroja.
Ei satu yhtään ehjää 125cc tai isompaa olemaan tiedossa?
Nyt tuo 110 taas vähän pätkii. Joku ongelma on kipinäpuolella, pojat eilen vaihtoivat puolaa mutta tänään taas pätki. CDI nyt varmaan olisi katsottava mutta toki myös venttiilinvälyksetkin, sekin aiheuttaa samankaltaista röpötystä. Uusi kansi ja kokoonlaittaessa kyllä säätelin välykset mutta ne tuntuu näissä menevän aika nopeasti.
Ei ole ehjää konetta tähän hätään.Siinä 110cc taisi olla jotenkin kytkinakseli jumissa,125cc taasen mäntä leiponut kiinni ja tehnyt pyttyyn jälkeä.Siinä olis kyllä ehjä vaihteisto.Lataan niitä kuvia tänään koneelle ja pistän privaa
Joo, tämä tulppien syöntikin on tullut huomattua.
Kai sillekin joku selitys on, vai onko se vaan se, että nämä ei tahdo käydä muuten hyvin kuin hiukan rikkaalla?
Kait se tuo seos on se miksi menee niitä tulppia. Jotenkin perstuntuma sanoo, että suuttimia muuttamalla saisi virkeämpiä nuista koneista. Toinen voisi olla nuo pakoputket, saisi olla avarampia.
Ei ole jaksanut enää paneutua nuihin "penskojen" vehkeisiin, niin ei ole varmaa tietoa.
No niin, eihän siinä mennyt kuin vajaa pari kuukautta, että saatiin voimanpatti takaisin kasaan. Mikael73:n avustuksella uudet osat.
Ei jäänyt kuin yksi osa ylimääräiseksi... Sellainen ohjuriholkki kannen ja sylinterin pinnapulttien väliin, ei onneksi kriittistä :D
Ja jostain syystä vähän vuotaa öljyä jostain mutta täytyy syyttää poikaa siitä, kuin se teki kytkinkopalle loppukiristyksen, sieltä tiivisteen välistä se vähän tihkuu mutta sen saattaa muutenkin joutua vielä avaamaan.
Joo, vikaa oli siis kolmosen rattaissa ja siinä lukitusholkissa, oli päässyt päällekkäin ja kulahtaneet ne lukitusholkin tapit kuten rattaan sivukannakset, hyppi siis yli. Lisäksi nyt tarkemmin katsoessa vaihderummun toinen haarukka, se joka on siis tuossa kolmosvaihteen lukitusholkissa, on vääntynyt. Mutta uusi vaihderumpu ja uudet rattaat akseleineen tuli siis paikoilleen. Jonkun nettikeskustelun perusteella vastaavassa päällekkäin hyppäämistilanteessa on lohkojakin halennut mutta tässä on vaan siirtäjä taipunut.
Kun lyötiin kone kasaan ja käsin pyörittelin, niin edelleen oli vähän sitä ongelmaa, että vaihteet ei siirry kuunnolla. Vapaalta neloselle menee ihan nätisti niinkuin pitää mutta pienemmälle päin tökki.
Poika sitten kävin lyhyen lenkin heittämässä ja siinä sanoi vaihteiden pelaavan, joten enemmän pyörivää liikettä auttanee vaihteensiirrossa mutta epäilys on, että vaihdevivun haarukka on liian leveä, joko kulunut tai antanut jälkeen tai sitten tehtaalla on tullut koneistusvirhe ja osat ei istu ihan niillä kohdilla millä pitäisi.
Kunhan nyt päästään kunnolla testaamaan niin sitten selviää pelaako se kunnolla vai ei.
Nyt on poika kuumeessa ja ei tuo mopokaan oikein hyvin käy, kun pitäisi ryyppy olla puoliasennossa mutta se ei pysy siinä. Näiden ilmanputsaritkin onn niin horoja, että se vaan saa liikaa ilmaa.
Viikonloppuna poika oli kaverinsa synttäreillä ja tämä härveli on uutena ollut siinä perheessä (tässä on ollut väliomistaja). Alunperin 140cc koneella, josta on vaihteisto hajonnut ja tilalle sitten vaihdettu tämä 150cc lifan ja poika oli kysellyt siitä kaverinsa isoveljeltä. Tämäkin moottoriyksilö on ollut noiden vaihdeongelmien takia pari kertaa aiemminkin levällään. Samaten tuo Mikunin kaasari ei ole alkuperäinen. On kuulemma vaihdettu kaasari isompaan, kun ei ole käynyt alkuperäisellä tyhjäkäyntiä. :rolleyes:
No, eipä se käy nytkään eikä täydellä kaasullakaan näin talvikeleillä, kun taitaa olla vähän isohko tuolle koneelle.:D
Ehkäpä tällekin jotain keksitään.
Kiitoksia osanotosta :)
No ihan pakko jatkaa.
Onhan se tuolla ajellut tässä pitkin talvea nyt.
Toissapäivänä oli kaverinsa kylässä ja ottivat mittaa, kumpi se kulkee paremmin Honda CRF150 vai tuo 150cc idän ihme. Honda-kuski myönsi, että ei siitä oikein selvyyteen päässyt, aika tasavertaisesti kulki.
Voimaa siis on kiinanpojat saaneet koneeseen, mikä sitten ilmeni kakkosvaihteen hajoamisena.
Tähän mennessä se ajo on ollut varovaista mutta ilmeisesti tuo kisailu pisti vääntämään kahvan pohjaan asti.
Muistaakseni kakkonen on vähän erityyppisesti tehty kuin kolmonen eikä se pääse samalla tavalla osittain päälle vaan todennäköisesti siellä on nyt rattaa siloisena. Tuossa tilanteessa siitä vanhasta akselista saa ehjät rattaat mutta kyllä se ajatuskin taas tuon purkamisesta rasittaa... :D
Mä värkkäilin tän noin 1.5v sitten......Kiinalaiseen Solifer merkkiseen skodeen jossa 4t4v (Baotian xyz jotain) moottori....
Eli kiinalaisten 4t moposkodejen virittelijät.......joilla on elektroninen kierrosrajoitin sytytyksenohjausyksikossä sisäänrakennettuna......
Boxi rajoittaa yläkierrokset vaikka kuinka olis voimaa.......ja variaattotin tunnistin irti.
Ja tolla snadilla 6-pin pistokkeella......
Eli tällasen kiinan crossin cdi boxi 4t mopo skodeen......Ei mee suoraan....vaikka liitin sopii.....
Sähkökuvat crossin ja skoden cdi boxin johdotuksista ja selvitys missä pinnissä on mitäkin.... Ja sen jälkeen hihan ravistelu ja pinnit oikeeseen järjestykseen......niin "pienillä" moottori ja variaattori muutoksilla kiinalainen 4t skodekin keulii...ja boxin hinta tais olla 29,90€....Halpaa voimaa..:D :D :D
Ja jaksaa pitää kyydit vaikka millaseen ylämäkeen normi kaupunkinopeuksilla
autojen joukossa.......:D :D :D
Ja huomaamaton rajoitin on sit ihan toinen tarina.....:D :D :D
Ja on muuten kesäaikaan nopeempi työmatkaliikenteessa pks. kuin auto kun voi käyttää sekaisin mopoille tarkoitteuja pyöräteitä ja yleisiäkatuja sekaisin....
Ja pääsee piikkiin jokaisissa valoissa.....:D :D :D
Ja nyt vasta Helsinki on julistettu pohjoismaiden 3. ruuhkaisimmaksi.......Silti tää on tiedetty jo useita vuosia aikaisemmin.....:D :D :D
Nyt iski mysteeri.
Tuosta koneesta siis hävisi ensin kakkonen ja sitten rusauksen saattelemana ykkönen.
Öljyt pois ja metal flake sinertävän mustaa öljyä tuli pihalle.
No eilen sitten otin itseäni niskasta kiinni ja kaiken tärkeän sivussa pistin koneen kappaleiksi, sehän kokemuksella kävin jo vartissa.
:eek:
Missään osassa, sylinteriä lukuunottamatta, ei näy mitään ylimääräisiä kulumajälkiä, kaikki rattaat on ehjiä, laakerit pyörii nätisti ja vaikuttaa ehjiltä.
Ei siis mitään merkkejä mistään viasta.
:confused:
Jatketaanpa aiheella vähän osatiedustelun merkeissä:
onko kenelläkään jäänyt tuommoisen honda-kopiokoneen 110 eli 107ml sylinteriä ehjää, hyvää mitoissaan olevaa?
Tilattiin nimittäin kotimaisesta liikkeestä pytty-mäntäsarja, ihan uusi, mutta eipä se käykään. Mäntä on kyllä ihan sopiva ja oikean kokoinen mutta pytty onkin sitten vissiin 125cc pytty, puristukset tippuu vähän turhan alas, kun mäntä jää ~7mm alle kansitason... :D
Pitäisi jostain nyt löytää merkinnällä 107ml oleva sylinteri, skyteam tuo alkujaan on ollut.