PDA

View Full Version : Suikkaan laturi heittämällä


Kirppu410
21.11.2015, 19:19
Tässä koittanu katella palstalta suikkaan laturia, joka menis suht heittämällä ja tehot piisais muuhunkin kuin myrskylyhtyjen tuikkujen ylläpitämiseen. Onko kokemuksia mikä olis tehokas laturi ja passais kiinnikkeisiin pienellä työllä?

Heguli
21.11.2015, 20:06
http://www.hata-autosahko.fi/?cat=196

Tuolta malli 3200-4599, tehokas ja menee pienellä kiinnikkeiden modaamisella paikalleen.

bluevan
21.11.2015, 20:10
1.3 kylkeen sopi suoraan 323F:n konehuoneesta riuhtaistu 65A virrankehitin. En tiedä missä muissa malleissa sama.

Kirppu410
22.11.2015, 16:48
Onkos tuossa 3200-4599 yleismallin raktorin laturissa säädintä ollenkaan? Pitääkös siinä muutella johdotuksia mitenkään erikoisesti? 410 on kyseessä.

Ahonlaita
22.11.2015, 16:48
Hata-autosähköstä tai jopa jostain paikallisesta autotarvikeliikkeestä(tilaamalla) 3200-5123 exc 70a.On uudemman samurain laturi.Heittämällä paikalleen.Aika tyyris kylläkin,Hatasähkössä 335e,Rajamäen autotarvikkeesta 330e.Vanhahan ei käy vaihdossa joten siitä tuskin saa hyvitystä.

Heguli
22.11.2015, 17:29
Onkos tuossa 3200-4599 yleismallin raktorin laturissa säädintä ollenkaan? Pitääkös siinä muutella johdotuksia mitenkään erikoisesti? 410 on kyseessä.

Edellinen omistaja oli sellasen pellin alle laittanut eli ihan kartalla en ole sähköjen kytkennöistä. Samat johdot sinne laturille menee kuin vakiossakin, eli pitäisi olla helppo nakki. Ja eikös siellä jännitteen säädin ole.....

Kirppu410
25.11.2015, 21:24
Joo tuli laitettua hatasta se yleismallin traktorin laturi tilluuseen. Seuraavaksi tutkitaan savun hälvettyä vahingot..

matti.v
25.11.2015, 22:20
Joo tuli laitettua hatasta se yleismallin traktorin laturi tilluuseen. Seuraavaksi tutkitaan savun hälvettyä vahingot..

eihän sen kytkentä nyt kovinvaikea pitäs olla.

luultavasti laturin B+ navasta johto akun +napaan ja d+ merkkivalolle.
alkuperäinen latauksenmerkkivalon johto löytynee sieltä suzzukin säätimen luota jostain ja sitä voi käyttää.
mutta tuon b+ johdon laittaisin itse uuden jotain 6-10mm2 johdolla, tai ainakin sen alkuperäisen lisäksi. monessa vanhemmassa autossa just tuossa välissä häviää aikapaljon latausjännitettä.:rolleyes:

edit: pidä sit kuitti talessa, jos toi on se samanlainen bluelinen "uusi" laturi mitä willeissä ja valmetissa käytetään niin ei välttämättä kestä pitkään..

*make*
27.11.2015, 10:37
itselle pistin bokserin laturin, amppeereja taisi olla 130a sopi todella helposti, laitoinkohan tyyliin yhden prikan. virta ei ole loppunut vielä.

Kirppu410
30.11.2015, 16:48
Täsä soon pöyrällä yleismalli laturi. Maadoitus tapahtuu ilmeisesti rungon kautta. Liittimiä on W ja B+. Eiköhä tästä selvitä. On tuos keskellä 3 jotain lattapää liitintä mutta niis ei oo mitää väriä eikä merkintöjä, joten jätän ne oman onnesa nojaan. Lähtis tallille repimään vanhan irti ja sovittamaa uutta.

matti.v
30.11.2015, 18:36
Täsä soon pöyrällä yleismalli laturi. Maadoitus tapahtuu ilmeisesti rungon kautta. Liittimiä on W ja B+. Eiköhä tästä selvitä. On tuos keskellä 3 jotain lattapää liitintä mutta niis ei oo mitää väriä eikä merkintöjä, joten jätän ne oman onnesa nojaan. Lähtis tallille repimään vanhan irti ja sovittamaa uutta.


W napa on dieselissä kiekkamittarille,sitä sun ei tarvii kytkeä.
B+ akun + napaan kuten edellisessä viestissä neuvoin..
jos kolme lattaliitintä vierekkäin samassa pistokkeessa joista 2 n8mm leveetä ja yksi n6mm niin tuo pieni on se merkkivalon johto ja ne leveemmän on b+ molemmat..

edit: otas kuva siitä laturipäästä niin että näkyy ne kaikki liittimet

Kirppu410
30.11.2015, 19:52
Nyt se ois paikallaa ja johdot kiinni. Merkivalon johdon töyttäsin tuohon W liittimeen.

Kirppu410
30.11.2015, 19:55
Vaihan sen ny kuitenki siihe kapeaan latta liittimeen ennen ku lyön virtaa päälle ja akkua kii.

Kirppu410
30.11.2015, 20:06
Hehee pitäis vaan pysyä ratin takana. Ei saanukkaa sammumaan virta avaimesta suikkaa. Ja latausvalo palaa komiasti. Pitikös tässä kytkeä jotenki komiasti ne säätimen johdot kiinni toisiinsa?

matti.v
30.11.2015, 23:10
Hehee pitäis vaan pysyä ratin takana. Ei saanukkaa sammumaan virta avaimesta suikkaa. Ja latausvalo palaa komiasti. Pitikös tässä kytkeä jotenki komiasti ne säätimen johdot kiinni toisiinsa?

onko se varmasti merkkivalonjohto minkä kytkin tuohon pieneen lattaan?
se mikä tulee suoraan mittaristolta?

mut laturille edelleen se b+ navasta isojohto akun+napaan ja tohon pienen lattaan latauksenmerkkivalon johto. merkkivalon pitää sammua kun irroitat sen johdon laturista auto sammuksissa virran ollessa päällä.
laturi maadoittaa rungon kautta itsensä,toki jos kumipuslien varassa niin sit tarvii maajohdon.

ota se suzukin oma säädin pois, voi jopa sotea sen merkkivalon toiminnan jotenkin.
mun suzukissa on ooppelin koneessa omatekoiset sähköt joten en edes tiedä millainen tuo säädin alkujaan on..

Kirppu410
01.12.2015, 17:10
Ok. Täytyy lähteä kokeilemaan sitä säädintä veke ja kattoa sammuuko se valo kun ottaa sen herätejohdon irti laturista. Se voi sekoittaa pian se säädin. Se vissiin löytyy kuskin jalkatilasta. Sen näkönen loota siellä oli missä mitsun logo.

Kirppu410
01.12.2015, 18:48
Nonniin nyt se skulaa. Heräte johto on se VAlko-vihreä. Säätimen liitin irti ja 2 apico liittimellä ja 5cm johdon pätkällä ohitus niin rupes valot ja laturi soimaan. Säätimeltä valko-puna ja valko-vihreä yhteen. Laturi postikuluineen 107 euroa. Vanha hihna kävi. Ihan heittämällä ei menny mutta pienellä työstöllä sai paikoilleen. Alapään kiinnikkeisiin meni 7 tai 8 rikkaa että sai muiden hihna pyörien kanssa linjaan. Yläpäähän tein tuommoisen lisä kiinnikkeen. Virtaa tuli laturin päästä ilman kuormitusta 14.4 ja kuormitettuna täysillä 11.98. Akusta mitattuna ilman kuormaa 14.0 ja kuormitettuna 11. 7 v. Nämä lukemat tyhjä käynnillä. Kuormittaa nuo katto valot 436w yhteensä :) pitäis vaihtaa nyt 140w h3 polttimot katto valoihin ni rupeaa näkemään. Makkaratkin voi paistaa lamppujen edessä sit. Toivottavasti jollekin apua tästä rojektista. Kiitti matti.v ohjeista. Vähenti öljyisen sormen makua suusta :)

matti.v
01.12.2015, 21:55
Virtaa tuli laturin päästä ilman kuormitusta 14.4 ja kuormitettuna täysillä 11.98. Akusta mitattuna ilman kuormaa 14.0 ja kuormitettuna 11. 7 v. Kiitti matti.v ohjeista. Vähenti öljyisen sormen makua suusta :)

hyvä vaan että toimii. ihan perusjuttuja tuollaiset kytkennät joissa on laturissa itessään se säädin sisällä.
noita kytkentöjä onkin mielenkiintoinen selittää puhelimessa liki sokeille vanhoille ukoille jotka vaihtaa latureita traktoreihin:rolleyes: mut vielä ei vissiin oo yhtää palanu:D

mut jännitehäviötä tuossa vielä mittailujenmukaan on jonkinverran. todennäköisesti vielä enemmän jos kuormitettuna kierroksilla mittaat. laitoitko sen lisäjohdon tuon b+ ja akun + väliin ?
kun siinä nyt on tehokkaampi laturikin niin suosittelen sen laittoa. mittaa myös maapuolen häviö kierroksilla kuormitetttuna,sieltäkin voi löytyä lisää ja nuo plus ja miinus yhteen laskettuna onkin jo latausjännitettä paljon hukassa..;)