PDA

View Full Version : ongelmia mogin lukkojen kanssa


26.09.2005, 19:55
Elikkä mullanon tollanen U900 406 moggi ja nyt on ilmennyt pieniä ongelmia etuakselin lukon kanssa. Eli toisinaan tasauspyörästön lukko pelaa ja toisinaan ei, mikä neuvoksi? Mitään ylimäärästä ääniä en ole kuullut akselista tulevan ja paineet ilmajärjestelmässäkin ovat kohdallaan (8.5 bar). Voisko ongelma olla kenties lukkojen paineilmaventtiilissä kun molemmat lukot (etu ja taka) pelaavat saman venttiilin kautta?

Note! This message was posted anonymously!

Artzi
26.09.2005, 19:59
tais tulla ongelmat vuodatettua anonyymimä Perskeles!

JiiPee
26.09.2005, 21:49
Jos sama venttiili laskee ilman kumpaankin akseliin ja olet varma, että toisen akselin lukko toimii aina, niin kyllä se venttiili varmaan kunnossa on. Jos lukot päällä ei missään suhise vuodon merkiksi, löysää hiukkapikkusen ilmaputken liitintä siitä akselin päällä olevasta nipasta (kun avaat, pidä nippaa paikallaan ohutleukaisella kiintoavaimella, muistaakseni 19mm) ja heiluta hieman putkea, että helmi löystyy nipasta. Joko suhisee? Jos jäi osat korroosion vuoksi käteen, oli ne jo muutenkin vaihtoiässä.

Se lukoille menevä ilma on pienemmässä paineessa kuin paineilmajärjestelmän säiliö. Siinä on välissä paineenalennin, joka on todennäköisesti jossakin säiliöltä jarrutehostimelle menevän putken varrella haarassa. Löydät sen kun seuraat nelivedon kytkimen takaa siitä paineilmaventtiilistä lähteviä putkia. Omassani alennin on heti hytin jälkeen vasemman runkoaisan vieressä. Alentimessa on pohjastaan neliskanttinen mutta varrestaan pyöreän kartiokas kevytmetallikuori ja päästä tulee säätöruuvi ulos. Jos se pitää paineen liian alhaisena, saattaa lukot toimia välillä, välillä ei. En muista kirjasta katsomatta mitä sen lukkopiirin paineen pitäisi olla, mutta ei se kovin paljon ole.

Jos lukot päällä kuuluu akseliputkesta suhinaa joko akselien huohotinputken kautta (erilaisia toteutuksia) tai portaalin puolelta, vuotaa lukon männän tiiviste. Vuotava lukko ei välttämättä aina kytkeydy ja vuodon lisääntyessä alkaa peräöljy puskemaan stefan läpi ulkoilmaan (edessä) tai portaaliin (takana) tai huohotinlinjojen kautta joka puolelle. Sitten kun on öljy-geysir, on vuoto jo aika reipasta.

Akselithan huohottaa portaalista akseliputkeen (edessä pätkällä letkua), akseliputkesta perän kautta pienellä yhdysputkella kardaaniputkeen ja kardaaniputkesta vähän mogin iästä riippuen (ja tee-se-itse säätämisestä) joko letkulla jonnekin ylös tai pienen porauksen kautta vaihdeaskin sisälle. Vanhemmissa 406-yksilöissä on akselien huohotukset koottu laatikkoon, uudemmissa lähtee letkut kardaaniputkien yläpäistä. Vuotava lukon männän tiiviste saa siis ilmaa tulemaan huohotinlinjan kautta, eli jos on laatikkoon päättyvä huohotus, kannattaa kuullostella myös laatikon öljyn mittatikun putkesta ja laatikon päällä vaihdekepin alapään vieressä olevasta, muovitulpalla peitetystä putkesta. Sinne laatikon kanteen ylös ne huohotukset muistaakseni virallisesti päättyy vanhemmissa malleissa.

No, tässä joitakin arvauksia, jos niistä olisi jotakin hyötyä.

Ai niin, muisti palaa pätkittäin: jos paineilmajärjestelmässä on ollut paljon kondenssivettä tai murikassa reilummin perävettä, voi siellä männän liikeratojen esteenä olla ruostettakin. Tätä on aika paha todeta akseliputkea irrottamatta, jolloin lukon osiin pääsee tutustumaan päivänvalossa. Isompi urakkka, jos joutuu avaamaan.


Edited by - JiiPee on 27/09/2005 09:55:40

JiiPee
27.09.2005, 08:48
Löysin piirroksen siitä lukosta. Merkkasin kuvaan M=mäntä, H=kytkentähaarukka, T1=akseliputken tiiviste ja T2=männän tiiviste. Ilma tulee tiivisteiden väliseen tilaan niiden välissä yläpuolella näkyvästä nipasta.

http://kuvat.ktweb.fi/jukka/offi/mogpics/moglockdrv.jpg

Lukkopiirin painearvoa en löytänyt datakirjasta, pitäisi katsoa korjauskäsikirjasta jos muistaa/ehtii/jne.