Kirjaudu sisään

View Full Version : Palstan kelkkailijat/mk kalusto


tokko
20.11.2015, 23:43
Lunta alkoi tulla niin heitetään tänne että kuka kelkkailee ja millä.

Itellä arctic catti F6 2007vm, varustettu läpivirtaavalla vaimentimella ja rumat alkuperäis muovit otettu perästä pois ja korvattu turkki peltillä. Ja tietysti paskat vakio sukset vaihdettu m8000 13mallin suksiin, myös tankoon 4.tuumaa korotusta. Seuraavaksi tarkoitus laittaa iskarit kiertoon telastosta, suksissa toimii hyvin noi fox ilma iskarit.

toki voi ehottaa kaiken moisia parannus ja muutos variaatioita kyseiseen kelkkaan.

Jappi
21.11.2015, 03:25
Ohan noita pari romua, puhkurevi ja kuussatku R-EVO. Iskarit pitäs leipoa kuntoon, tämmösen läskin kanssa pari tonnia ja huoltoon tuntuu olevan maksimi... Rev on kyllä enempi mieleen itelle mutta ajokaverin vauhdissa pysyy lynssillä paremmin.

Late
21.11.2015, 03:55
Sairaaaan nopeella -91 Pollella kelkkaillaan

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=774&pictureid=184764

Toimii myös pilkkijakkarana.

jampeli
21.11.2015, 12:20
Viime talvena tuli eka kelkka hommattua. Tuollainen vanha raato , Skidoo Safari vm90 377rotaxilla

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1292&pictureid=184775

ZeiZei
21.11.2015, 14:25
Tuollainen pöristin

https://lh3.googleusercontent.com/-Q63FhYAgPUU/U6RxaKA-T7I/AAAAAAAAI70/dL-RXcwwOTU/s800-Ic42/WP_003006.jpg

Ockelbo 600

_Metal_
21.11.2015, 21:21
Arctic Cat xf8000 high country löytyy

jaasu
22.11.2015, 12:23
Lynx racing 454 löytyy. Mukava peli ja kevyt. Ja pakki auttaa paljon.

tokko
22.11.2015, 13:57
Lynx racing 454 löytyy. Mukava peli ja kevyt. Ja pakki auttaa paljon.
Mulla oli joskus aikoinaan myös 440 racinki. Oli ihan kiva peli ajella kun oli tarpeeksi varatulppia mukana, mulla ainakin söi noita tulppia paljon.

timppat
22.11.2015, 14:38
Kunnon kotimainen TRAPPER 6000 vähän samaa luukkia kun tossa aikasemmin oleva okkeli.

artsi777
22.11.2015, 15:07
Onhan noita ollut ja mennyt montaa eri sorttia, kaikkenlaista on tullut kokeiltua :)
Tällä hetkellä 550 puhallin summitti vuodelta -08, vähän modattuna, mm pidempi runko ja 151" telasto, itelle tämä on riittävän rauhallinen, pysyy paremmin olkanivelet kuopissaan ;)
En mikkään merkkifanaatikko oo, linkin takaa vaan löytyy syy Brp:n tuoteperheeseen :D:D (ei herneitä)
https://www.facebook.com/originalsledworld/photos/a.496981130358735.1073741825.486257218097793/801112599945585/?type=3&theater

Joske
22.11.2015, 18:32
Kotimaisia kaikki ;) , lynksit Yeti V-800 -06, 5900 GLX -85, ja -87 Ski-doo Nordik 300

axu87
22.11.2015, 23:40
Skipaduu -07 800xrs.
Tässä vielä hyvässä kunnossa, nyt miljoonana nippelinä tallissa, kiire meinaa tulla mutta toivotaan että kaikki osat löytyy, huomena mäntämetsälle..
Edittiä: Jos joltakulta löytyy kytkimen osia, edes rikkinäisiä kyseiseen malliin, tai halpa vanha toimiva työkelkka niin
-0456785740 axu

toyopet
23.11.2015, 13:14
No onhan se tuommoinen Ski-Doo ollut muutaman vuoden.
Penkki pitäisi korjailla, kun se pohjavaneri on lahonnut ja pehmusteet ei pysy paikallaan. Onhan siinä kaikkea muutakin pientä mutta tähän asti vielä toiminut.
Tundra II ja 277cm³ koneella se kai on.

matti.v
23.11.2015, 18:27
tommonen vanha jamppu tuli hommattua viimetalvena, oli aika remontitäyteinen kevättalvi.. oliskohan jokun 600km ehkä kerenny ajaa. kulkee riittävästi tuolle alustalle.. paremmalla kelkalla täällä nousis nopeesti vauhti kun on niin hyvät reitit.
edit: kuva otettu 22.11-2015 joten kelkkakausi tuli jo aloitettua.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6418&pictureid=184985

macro
23.11.2015, 20:37
Ei vakio vanhanliiton MXZ. Isäukon nimissä ko puolet halvemmat vakuutukset (yli 65v).

http://matkajoki.com/muut/kelkkailu/mxz2.jpg

http://matkajoki.com/muut/kelkkailu/mxz1.jpg

Vm.98 jollen väärin muista, ostettu kolmannelta, pitkäaikaiselta omistajalta joka tehnyt rakentelut pääasiassa. Muutoskatsastettu.

Suunnanvaihtaja. Tiheämmät pehmeästi kytkevät välitykset, lähinnä työkelkkamainen. Taaemmas siirretty ja alemmas laskettu Renegaden telasto, pidemmät etuiskarit. Jotku muovisukset (pitäs melkein PP:t laittaa). 365 pitkä tela 44 lapulla (ollut ed.omistajalla vissiin pidempikin, otteessa tunnelin jatko ja telastosta merkintä jatkettu). 583cc vakio kiertoluistitekniikka. Jämerä tunnelinjatko kiinnikelenkeillä, vetokoukku.Revin penkki.

Vilkutin
23.11.2015, 20:43
Nyt on vm.12 F8, eli 800cc arctic cat, 2900km mittaris.
Tota ennen oli vm.06 F6 sii oli joku 5000km ku myin kaverille.

Täääl eteläs ois liki 10cm lunta... ikävä kyllä näyttäis siltä että ens vkl ne melkeeen häviiki taas.

wuntzikka
23.11.2015, 21:49
-09 catti, kisakiree :D no, on sillä uutena joku päristelly pari kolme sprinttikisaa... Tai näin huhu kertoo.
600cc snopro country cross löytyy, 1800km/80h ajettuna.



Mitäs jousi/iskari telastossa olis mahdollisesti hieman ottanu itteesä, ku tekee seuraavasti: Nostaa telaston ilmaan, laskee maahan ja painaa sitä alas ni siin kohtaa menee arviolta muutaman sentin alaspäin. Niin sitten ku nostaa, niin taas huomaa sen muutaman sentin "löysän" kohdan. Vaikea selittää, mutta ihan yläpäässä jousitusta olisi semmonen pien löysä kohta... Mahtaisko olla jous kuoleentunu hiukan, iskari loppu...?

tokko
23.11.2015, 22:40
-09 catti, kisakiree :D no, on sillä uutena joku päristelly pari kolme sprinttikisaa... Tai näin huhu kertoo.
600cc snopro country cross löytyy, 1800km/80h ajettuna.



Mitäs jousi/iskari telastossa olis mahdollisesti hieman ottanu itteesä, ku tekee seuraavasti: Nostaa telaston ilmaan, laskee maahan ja painaa sitä alas ni siin kohtaa menee arviolta muutaman sentin alaspäin. Niin sitten ku nostaa, niin taas huomaa sen muutaman sentin "löysän" kohdan. Vaikea selittää, mutta ihan yläpäässä jousitusta olisi semmonen pien löysä kohta... Mahtaisko olla jous kuoleentunu hiukan, iskari loppu...?
Epäilisin kyllä lyöpyneitä hakajousia ne yleensä takee sen löysyyden siihen alkuun, ja jouset pitää sen perän ryhdissään ja iskarit vaan pehmentää ja estää sitä edes takas pomputusta siis vakio alustoilla. Sitten kun aletaan oikein simmityksillä iskareissa pelaan niin ne on meikäläiselle jo hepreaa. Laita vaikka millin vahvemmat hakaset ja sitte iskareiden huolto niin luulis olevan jo paljo mukavampi ajaa, toki toiset tykkää ajaa löysällä alustalla ja toiset taas kovalla. Täytyy vaan kokeilemalla hakee mieleinen.

luppakorva
24.11.2015, 12:24
Viikonloppuna vetelin Polariksen käyntiin.
https://www.youtube.com/watch?v=hvIAAruLeGQ

Broadspeed
25.11.2015, 10:22
3 x kiilakoppa :D

600 XLT -95
650 Ultra -96
800 Storm -95

Mökillä 250 Syncro -91 ja Jammu 351SL Europa -69

Ranee
25.11.2015, 13:18
Ei vakio vanhanliiton MXZ. Isäukon nimissä ko puolet halvemmat vakuutukset (yli 65v).

Vm.98 jollen väärin muista, ostettu kolmannelta, pitkäaikaiselta omistajalta joka tehnyt rakentelut pääasiassa. Muutoskatsastettu.

Suunnanvaihtaja. Tiheämmät pehmeästi kytkevät välitykset, lähinnä työkelkkamainen. Taaemmas siirretty ja alemmas laskettu Renegaden telasto, pidemmät etuiskarit. Jotku muovisukset (pitäs melkein PP:t laittaa). 365 pitkä tela 44 lapulla (ollut ed.omistajalla vissiin pidempikin, otteessa tunnelin jatko ja telastosta merkintä jatkettu). 583cc vakio kiertoluistitekniikka. Jämerä tunnelinjatko kiinnikelenkeillä, vetokoukku.Revin penkki.

Tämä on jotain sellaista mitä itsekkin tulee haaveiltua.
Noh haaveisiin taitaa jäädäkkin, koitetaan nyt pitää edes auto ja mopo kilpien välissä.

tdi
25.11.2015, 16:41
Viimekaudelle tuli rakenneltua tuollasta zx koppasta, eli alunperin formula. Ihan hauska vekotin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1507&pictureid=185179
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1507&pictureid=185180


Tällekaudelle vähän tuoreempaa. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1507&pictureid=185178

wuntzikka
27.11.2015, 15:43
Epäilisin kyllä lyöpyneitä hakajousia ne yleensä takee sen löysyyden siihen alkuun, ja jouset pitää sen perän ryhdissään ja iskarit vaan pehmentää ja estää sitä edes takas pomputusta siis vakio alustoilla. Sitten kun aletaan oikein simmityksillä iskareissa pelaan niin ne on meikäläiselle jo hepreaa. Laita vaikka millin vahvemmat hakaset ja sitte iskareiden huolto niin luulis olevan jo paljo mukavampi ajaa, toki toiset tykkää ajaa löysällä alustalla ja toiset taas kovalla. Täytyy vaan kokeilemalla hakee mieleinen.

alusta on mun painolla ihan ok ajettava, ihmetyttää vain se löysä siel ylä-ääriasennossa. Koko kesä on pitäny ne hakajouset uusia, mutta vielä on vaiheessa...

tdi
28.11.2015, 23:21
Tuo on aika monessa ongelma. En tiedä saako catissa niitä hakajousia tiukattua se vähä auttaa. Se takapukin iskarihan on yleensä sellanen palauttava, tekee vanhemmiten saman ku takakonteissa, ettei jaksa pitää aiva ylhäällä. Sit joskus jos joku paikka on saanu kipeetä, tai väljistyny ni se jousitus rupee takertelee. Ja toki etupukin säätöki vaikuttaa, mänttiremmin kireys ja kummalla päällä se kantaa enemmän. Rasvailla kannattaa aikaajoin, ite tulee telaston rullatki rasvattua niihi saa aikapaljo lisää ikää. :)

Nostokurki
29.11.2015, 22:18
-03 Yamaha RX-1 mountain tuli tänään haettua. Pitkään puntaroin minkä kelkan haluan, ja tuo nyt valikoitui sellaiseksi mikä piti saada.

Riittävästi löylyä, tasainen vetoalue, hiljainen nelitahtikone ja ennen kaikkea kestävä. Raskashan tuo on, mutta eipä ole kuskikaan ihan pienimmästä päästä ja kuntoilua varten minä sen ostinkin :)

Vielä kun tulisi lumet takaisin niin pääsisi kunnolla ajelemaan...

wuntzikka
02.12.2015, 21:09
Tuo on aika monessa ongelma. En tiedä saako catissa niitä hakajousia tiukattua se vähä auttaa. Se takapukin iskarihan on yleensä sellanen palauttava, tekee vanhemmiten saman ku takakonteissa, ettei jaksa pitää aiva ylhäällä. Sit joskus jos joku paikka on saanu kipeetä, tai väljistyny ni se jousitus rupee takertelee. Ja toki etupukin säätöki vaikuttaa, mänttiremmin kireys ja kummalla päällä se kantaa enemmän. Rasvailla kannattaa aikaajoin, ite tulee telaston rullatki rasvattua niihi saa aikapaljo lisää ikää. :)

ei taida olla muuta säätöä, kuin se muovipulikka jossa on eri kulmia ja saa jousitusta säädettyä.

Lohre
02.12.2015, 21:16
Retro peli piti viime lumilla hommata jo pelkästään äänien takia ja pilkkikelkaksi, eli tripla koneella ja putkilla oleva 650 sks kaasari polle, vm -90 :)

Masai
04.12.2015, 21:21
Mimmosta hommaa se tuo kelkkailu on? Ois joskus kiva koittaa.

Yölento
04.12.2015, 21:25
Isoilta pojilta kuultujen juttujen mukaan kallista. :D
Ja aika pitkälti samaa kuin offaaminen, 95% remonttia ja 5% ajoa.

tdi
04.12.2015, 21:31
Ei siinä ainakaa kylymä tule! Vieläku unohtaa lapion pihaa... ;)
Ite en nii reitti kelkkailusta tykkää, sellanen freeraidi makkaranpaisto sähellys on se minunjuttu.

Nostokurki
04.12.2015, 21:45
Maanantaina otettu kuva, eli tuollaisella kelkalla päästellään

http://nostokurki.1g.fi/kuvat/Uudempia+sekalaisia/20151130_095319.jpg/small


Tänään tullut reilu 5cm lunta, pitihän se käydä vähän kelkkaa ulkoiluttamassa vaikkakin vaan pihatiellä... Mutta ensipuraisu tuon kelkan voimiin, ai hitto että tuo repii ranteita kohtuuttoman kivasti :D ja ne äänet, litrainen 20v kone laulaa kyllä TODELLA nätisti.

Ne jotka tuollaista väittää kömpelöksi, on väärässä. Tuohan kääntyy ihan normaali pihatien leveydellä ilman peruuttelua :)

Masai
04.12.2015, 21:50
Täytyy youtubesta kattoa oisko siellä mitään videoita tarjolla niin pääsis vähän lajiin sisään.

tdi
05.12.2015, 10:19
https://youtu.be/Fd-YwIh9ekU

axu87
11.12.2015, 13:14
Kertokaas viisaat, kuinka toimia? Kaveri osti viimeisen päälle remontoidun kelkan, kaikki tehty myynti ilmoituksen puheissa, kaveri oli käynyt katsomassa ja siisti peli, äijä hehkuttaa sitä perinteistä että edellinen omistaja tehnyt täydellisen alakertaremontin ja männittänyt juuri. 3km ajon jälkeen kone jumiin, kone osiksi, sisällä alkuperäiset alakerran laakerit ja aivan paskana, männät varmaan vaihdettu 6000km sitten.. No nyt myy nettimotossa eri nimellä sama äijä taas uutta kelkkaa ja vielä paremmat myyntipuheet, vain 250km ajettu ja remontoitu kaikki... olishan se mukava jos ei saisi ketään muita kusetettua, kaveri koitti seuraavana päivänä soittaa jantterille ja sitä seuraavana kysyäkseen remonteista muttei vastattu enää puhelimeen. Itse soitin jantterille ja lupasi lähettää kuitit mitkä edellinen omistaja antoi mukaan ja yllättäin kun en saanut sähköpostia niin uudelleen soitettaessa ei vastattu enään. Voinko siis kirjoittaa kyseisen kaverin oikean nimen mitä käyttää toisinaan ja tuon tekaistun millä nyt myy, kertoa vielä puhelinnumeron ja että on huijari, vai olenko taas itse rikollinen?

tokko
12.12.2015, 01:22
Kyllähän noi huijarit pitäis kiinni saaja mutta miten todistaa se syyllisyys lain voimaisena, jos sillä on kuitit vaikka jostain 69 elanin huollosta jossa ei ole tarkempaa erittelyä ja osa numeroita niin aika vaikee todistaa. Ja männästä ei kyllä voi sanoo näön perusteella paljonko ajettu, esim jos joku poraa sylinterin ylikokoon tai hoonaa isoksi ja laittaa vakio männän niin kone kyllä käy mutta äkkiä on käytetyn näkönen mäntä, yleensä silloin männän heltat rispaantuu ja saattaa irrota palasia jotka vahingoittaa sylinterin ja saa sekä männän että sylinterin joka on 200km ajettu näyttään 6000km ajetulta. Yleensä hyvä konsti kelkkaa ostaessa on ottaa mukaan puristus mittari ja mitata puristukset, myös kannattaa katsoa ketjukotelon öljyt jossa yleensä on mittatikku jonka päässä on magneetti ettei siellä ole hirveästi metallimuhua tai palasia, toki siellä aina vähän on tosi hienoa metalli muhua. Vaan jos oikeen paljon sitä löytyy niin se kertoo että edellinen omistaja ei ole ainakaan usein huoltanut kelkkaansa, tai jos on isoja paloja niin sitten on ketju tai hammasrattaat kärsineet. Nämä ainakin juttuja joita itse katon silloin tällöin omasta kelkasta. Tuohon kenenkään nimeämiseen täällä tai muualla en ota kantaa mutta olisihan huijarit hyvä tietää:-P toivottavasti ei kuitenkaan tämä harrastus lopu kyseisellä henkilöllä tähän vastoin käymiseen. Parempia hetkiä kelkkailun parissa toivottaa tokko pienessä sievässä pöhnässä.

HartSan
12.12.2015, 07:49
Maanantaina otettu kuva, eli tuollaisella kelkalla päästellään



Tänään tullut reilu 5cm lunta, pitihän se käydä vähän kelkkaa ulkoiluttamassa vaikkakin vaan pihatiellä... Mutta ensipuraisu tuon kelkan voimiin, ai hitto että tuo repii ranteita kohtuuttoman kivasti :D ja ne äänet, litrainen 20v kone laulaa kyllä TODELLA nätisti.

Ne jotka tuollaista väittää kömpelöksi, on väärässä. Tuohan kääntyy ihan normaali pihatien leveydellä ilman peruuttelua :)


Joko on paljon ajettu tuolla?
Aikoinaan oli itsellä samanmoinen, vieläkin harmittaa kun joutu rahapulassa hävittämään. Reitillä oli raskas ajettava, mutta jos sattu pehmeää olemaan alla, ilo ajella, kunhan ei tartuuttanu mihinkään.

Vaiha kuitenkin nuo alkuperäset sukset johonkin muihin. Eivät taho kääntää kelkkaa mihinkään millään kelillä. Powderit kääntää, mutta raskaat ja onnettomat kantamaan tuon keulaa nuihin alkuperäsiin verrattuna.

Nostokurki
12.12.2015, 12:01
Joko on paljon ajettu tuolla?
Aikoinaan oli itsellä samanmoinen, vieläkin harmittaa kun joutu rahapulassa hävittämään. Reitillä oli raskas ajettava, mutta jos sattu pehmeää olemaan alla, ilo ajella, kunhan ei tartuuttanu mihinkään.

Vaiha kuitenkin nuo alkuperäset sukset johonkin muihin. Eivät taho kääntää kelkkaa mihinkään millään kelillä. Powderit kääntää, mutta raskaat ja onnettomat kantamaan tuon keulaa nuihin alkuperäsiin verrattuna.

Mittarissa 11500, joista omia ei vielä yhtään kokonaista. Käsittääkseni nuo eivät ole alkuperäiset sukset, vaan kantavammat versiot?

HartSan
12.12.2015, 16:25
Tarkkaan katottuna taitaa olla vuotsolaiset muovit laitettu orkkis suksiin. Itsellä oli orkkislevikemuovit nuissa suksissa, jotka nuissa mountaineissa kait ollu alkujaan. Kuitenkin nuilla se sarvien kääntäminen tulee olemaan sellainen ns. toive minne haluaisi kelkan kääntyvän.
Vähän on sitten ajettu jos kaikki mittarissa. Kuvasta päätellen voisi pitää paikkansa.

paavojaelvis
12.12.2015, 19:14
Vintagevehkeillä mennään, mäntähuoltoa...