View Full Version : HDJ 80 x 2 presented by Kekkula
_kekkula_
12.11.2015, 10:56
On pitänyt jo pitkään laittaa tälläistä "projekti" kertomusta esille mutta aina vaan jäänyt tekemättä.
Tämä touhu alkoi kun appi ukko kyllästyi Koppi Hj:n jatkuvaan hitsaamiseen yms. korjailu hommiin. Sitten vielä sattui niin että Ulvilan suunnalta tuli kuvalla viestiä että olis henkilömallin HDJ 80 myynnissä. Hetken tuumailtiin ja katseltiin kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184287
Se taisi olla lokakuuta 2012 kun kaupat sovittiin.
Ihan vakio autoa ei appi ukko halunnut eikä sitten sellaista ostanutkaan.
Tähän oli tehy jo muutamia parannuksia ja korjauksia:
-kk laakerit vaihdettu
-Kytkin vaihdettu
-Emu alusta +50mm
-Korinkorotus +50mm
-Etuperä remontoitu + Long Field 30 booriset vetarit plus tikut
-33/12,5 Uudehkot Mud terrainit
Ja oli kait tässä jotain muita pikku juttuja valmiina.
HDJ tuli hoitamaan appi ukolle käyttöauton virkaa ja hyvin on hoitanutkin.
Polttoainetta on vienyt kaasu jalasta 9,4-18,5L/100km
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184359
Meidän naisilla on hiukan tuollaista hevos toimintaakin niin HDJ on siihen touhuun oivallinen kopin veturi, tosin on tällä vedelty vaikka mitä trailreita aika paljonkin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184325
Ensimmäisen talven liukastelun jälkeen alle tuli Hakkapeliitta LT2 ja oliskohan koko 265/70R16. Ja saa ajaa kun kesällä.
Mun Portto HJ:ta on vedelty kanssa, aika vähän kuitenkin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184350
Heinä hommiinkin käytetty paremman puutteessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184324
Vinssiä ei syystä tai toisesta otettu mukaan auton hankinta hetkellä. Myöhemmin sitten hankittiin toyotan oma alumiininen mekaaninen vinssi ja kardaani. Nämä olivat palasina laatikossa. Vinssille perusteellinen huolto ja kardaaniin vaihdettiin kaikki laakerit ja ristikot.
Taisi talven vinssi hommat odotella aikaa kunnes keksittiin lähteä HDJ:llä tutkimus retkelle Lapland Trophyyn. Vinssin asennus muuttui siten kiire hommaksi,peti keulalle, yllätys että näyttää itse tehdyltä. Taidettiin tehdä myös pohja panssari 3-4mm hardox:sta samaan aikaan. Takalukon rikkinäinen moottori korvattiin paineilma sylinterillä ja Viar laitettiin taka tilaan.
Ennen lähtöä soviteltiin 35" boggereitakin huonolla menestyksellä, väärä et vanteissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184346
Reissussa saavutettiin tavoitteet, eli kuljettajalle maasto ajo kokemusta. Puoli vakio auton rajat löytyivät helposti. Kuljettaja ylitti rajansa useaan kertaan ja reissu opetti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184373
Viimeisenä päivänä saatiin tehdä vähän maasto remonttiakin, auto ei startannut enää. Salamarauta ei toimi=> vika löytyi takavalon johtosarjasta, tarkemmin pakkivalon johdot rikki ja mittariston sulake palanut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184374
Kotimatkalla sitten mietittiin miten autoa jatko jalostetaan.
Ideoita olivat mm. :
-isommat renkaat, vähintään 37"
-jakolaatikon välitys
-vinssi sähköiseksi ja naru
-kuljettajalle enemmän harjoittelua
Aika kului taas muissa projekteissa ja tämä hoiti sitä käyttöauton/koppi veturin virkaa, hyllyyn ilmestyi Marks4wd välitys rattaat odottamaan,puolasta saapui ala-plast isot levikkeet,
vara akselit hankittiin, purettiin,hiekkapuhallettiin ja maalattiin valmiiksi.
Taka jarrukilvethän ovat tämän auto mallin murheellisin paikka, vara akseleiden kilpiä on yritetty korjailla mutta paremmat on hankinta listalla.
Jossain vaiheessa kyllästyttiin hieman huojuvaan maantie käytökseen, amerikasta casterin korjaus palikat tilaten ja auto pukille.
Lähtötilanne oli tälläinen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184328
Perä nenällään, jousi myös hiukan mutkalla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184330
Caster setti asennettu, samalla maalattin jouset, akseli putkeen uudet jousi pedit, tukivarsiin maali ja uudet puslat. Jarru satulat vaihdettin huollettuihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184329
Ajo käytös muuttuis tällä korjauksella todella hyväksi, mukava päästellä 100km/h vauhdissa uraisellakin teillä. Trailerin veto rauhoittui myös.
Tämä oli mielestämme melko ruoste vapaa yksilö, mutta pikku hiljaa alkoi 25v ja 500tkm näkyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184331
Auto käytiin katsastamassa, läpi pienten huomautuksien kanssa. Siinä sattui sitten meikällä olemaan talvi lomaa niin päätettiin tehdä se 500tkm pelti remontti heti.
Auto purettiin tunti hyväksytyn katsastus päätöksen jälkeen :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184332
Ruostetta löytyi eniten etusiivestä, sisältä ja ulkoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184333
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184334
Hiekkapuhallusta yritettiin ite tehdä = turhaa kun ilma ei vaan riitä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184335
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184337
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184348
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184336
Levikkeet saatiin sovitettua pienellä hieromisella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7114&pictureid=175438
Kun ruosteet saatiin korjattua kiikutettiin auto paikalliseen maalaamoon jossa suoritettiin ylimaalaus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184394
Maalin kuivuttua alkoi levypuskurien valmistus:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184341
Pahvi mallit muuttumassa levyksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184339
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184342
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184343
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184344
Samalla syssyyn tehtiin uusi taka puskurikin, nurkkaan istutettiin swing away tolppa tulevaisuutta varten.
Puskurit käytettiin pulveri maalauksessa.
Ikkunat saivat miedon tummeskalvon. Päivä ajovalot asennettiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184351
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184395
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184396
Tämän vuoden Lapland Trophyyn HDJ lähti siihen missä se parhaimmillaan on eli veturiksi Hiluxille. Pikkuisen avasin syöttöruuvia ja reissun n.1500km traileri perässä meni n.14litran kulutuksella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184345
Nyt HDJ on pysynyt hetken ilman suuria muutoksia, vaijeri vaihtunut naruun ja lisävalot pultattu keulaan. Tallin pöydällä odottaa "uusi" vaihdelaatikko, jakikseen nyt ne välitys rattaat. Paikallaan oleva laatikko jumittaa jo välillä 1-:n ja 2.-:n Kytkin saattaa vaihtua samalla suurempaan.
Nyt auto on niin hienossa kunnossa että appi ukko alkoi tuntea hieman sääliä tätä kohtaan.
Esitin sitten kysymyksen "Mutta milläs sitten sinne maastoon mennään? "
Tätä asiaa jäimme pohtimaan noin kuukausi sitten.
_kekkula_
12.11.2015, 11:17
Niin se milläs sinne maastoon sitten mennään?
-Toyota maasto autolla tietenkin.
Millä?
-Täytyy ostaa joku valmiiksi rakennettu,iso toyota.
Selvä.
Muutama viikko pohdittiin, sitten viime lauantaina klo 04.30 lähti HDJ traileri perässä itä suomea kohti.
Perille päästiin ja siellä oli vastassa valkoinen iso toyota, paljon maastoa nähnyt HDJ volvo akseleilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184352
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184353
Hetken verran tuumailtiin jonka jälkeen pakattiin iso veli kyytiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184354
Kotiin päästiin takaisin ilman ongelmia, jyväskylän kautta kun tultiin polttoainetta paloi 17l/100km. Ehkä litran-pari olisi pienemmällä tullut jos olisi vedättänyt 5.-vaihteella enemmän. Nyt tultiin ainoastaan 4.-vaihteella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184357
Pakollinen kiipeä kivelle tehtävä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184356
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=184355
Tämäkin on vm-90, 9-henkilöauto, ajettu maastossa paljon, mittarissa 570tkm. Yllättävän hyvässä kunnossa. Suunnitelmana on vain hieman tehdä siistimis hommaa, etsiä ja korjata ruoste kohtia, ylimaalaus toyota valkoisella,yms hommia.
Takaveto maasto uralla jo pikkuisen käytiin kokeilemassa, tuntuu hyvältä, ehkä tuo tehtaan tekemä vakio kierre alusta sen tunteen aiheuttaa.
Päivitellään tätäkin kun jotain tehdään.
BJ-45 on edelleen etu sijalla, porttoHDJ:n katsastus ikkuna aukeaa vasta keväällä niin sen aikaa saadaan sitä nysväillä rauhasa kuntoon.
Kekkeruusi
12.11.2015, 14:13
jaahas, tota laitetta tosiaan tarvii tulla kans tarkastelemaan kuhan tästä lj ehostamiselta kerkiän :)
Työ ootta kyl iha kajahtaneita :D ...mut lelut on komeita
Samaa mieltä bluevanin kanssa:-):-)teillä rupee olemaan melko hieno kokoelma:-):-)
Toi ite tehty etupuskuri on jotain ihan käsittämättömän hienoa! :eek:
hunter hdj
12.11.2015, 22:14
IHK -xxx olen ohi mennen seuraillut. Ollut muistin mukaan palstalaisilla jo vuosia. Olikos tämä muutama vuosi sitten Oulun suunnilla?
tapsa4x4
13.11.2015, 08:35
IHK -xxx olen ohi mennen seuraillut. Ollut muistin mukaan palstalaisilla jo vuosia. Olikos tämä muutama vuosi sitten Oulun suunnilla?
Ainakin jostain sieltä suunnalta tää tuli simpalle volvolaiset alla mutta kesken. Simppa teki tän volvolaisilla kulkevaksi ja ajeli jokusen vuoden ja myi jonnekiin keskisuomeen?
_kekkula_
14.11.2015, 21:01
Tee uusi kysely Avaa PDF Avaa Kuitti Tulosta
Kyselyn tiedotAikajana
Ajoneuvon IHK-528 kaikki tiedot
Huom. Määräaikaiskatsastus suorittamatta
Huom. Liikenteestä poisto (alkaen 23.07.2014)
Huom. Viretieto (alkaen 10.11.2015)
Tietoja ajoneuvosta
Ajoneuvo: Toyota 5D LAND CRUISER GX-HDJ80L-GNMNXW-4X4/285
Ajoneuvolaji: Henkilöauto
Väri: Valkoinen
Istumapaikkojen lkm: 8
Valmistenumero: JT111TJ8007000144
Valmistenumeron sijainti: -
Meistoksen varmennus: Ei
Rakennettu ajoneuvo: Ei
Yksittäin Suomessa valmistettu: Ei
Käyttöönotettu: 12.09.1990
Ensirekisteröity: 12.09.1990
Käyttö: Yksityinen
Vakuutusyhtiö: LähiTapiola, alkaen: 14.05.2014
Maahantuonti
Yksittäin maahantuotu: Ei
Tietoja katsastuksista
Seuraava katsastus: 12.05.2014 - 12.09.2014
Määräaikaiskatsastettu: 16.09.2013
Rekisteröintitodistus
Rekisteriotteen 1. osan tulostus pvm: 10.11.2015 Rekisteriotteen 1. osan järjestys nro: 26
Rekisteriotteen 2. osan tulostus pvm: 10.11.2015 Rekisteriotteen 2. osan järjestys nro: 22
Omistushistoria
1.omistaja 08.05.2014 alkaen: Eskelinen, Ville-Veikko Ahdintie 2 A 8, 74200 VIEREMÄ
1.omistaja
01.12.2012 - 08.05.2014: Vitikainen, Tuomas Petteri Sydänmaantie 93, 52520 SYVÄSMÄKI
1.omistaja
14.11.2006 - 01.12.2012: Yksityishenkilö.
Entinen omistaja
19.08.2006 - 14.11.2006: Yksityishenkilö.
Entinen omistaja
02.02.2006 - 19.08.2006: Yksityishenkilö.
Entinen omistaja
02.10.2003 - 02.02.2006: Yksityishenkilö.
Entinen omistaja
24.06.2003 - 02.10.2003: KÄYTTÖAUTO OY, Telekuja 3, 63300 ALAVUS
Entinen omistaja
23.06.2003 - 24.06.2003: AUTOMYYNTI TIMO YLÄ-KAARRE, Ahvenkuja 6, 63300 ALAVUS
Entinen omistaja
16.06.2003 - 23.06.2003: OY MAAKUNNAN AUTO AB, PL 13, 60101 SEINÄJOKI
Entinen haltija 29.03.1994 alkaen: Yksityishenkilö.
Entinen omistaja
29.03.1994 - 16.06.2003: MATTI TAMSI OY, Komulantie 72, 64770 ÄYSTÖ
Entinen omistaja
11.03.1994 - 29.03.1994: OY SCAN-AUTO AB, PL 13, 60101 SEINÄJOKI
Entinen omistaja
31.01.1994 - 11.03.1994: HEMMINGIN AUTOKESKUS OY, Pajantie 10, 60510 HYLLYKALLIO
Entinen haltija 12.09.1990 alkaen: MARKKINOINTI MATTI LAITINEN KY, PL 13, 40321 JYVÄSKYLÄ
Entinen omistaja
12.09.1990 - 31.01.1994: KANSALLISRAHOITUS OY, Eteläesplanadi 20, 00130 HELSINKI
Katsastushistoria
Päivämäärä Katsastuslaji Tila
16.09.2013 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
04.02.2013 Teknisten tietojen korjaus hyväksytty
01.02.2013 Muutoskatsastus hyväksytty
01.02.2013 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
24.04.2008 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
12.10.2006 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
11.09.2006 Määräaikaiskatsastus hylätty
13.12.2005 Määräaikaiskatsastus hyväksytty
Tunnushistoria
Tunnus
FY-9612, alkaen: 26.12.2012
CZ-5320, alkaen: 07.12.2008
IHK-528, alkaen: 12.09.1990
Poistettu liikenteestä/rekisteristä
Aika Poiston syy
23.07.2014 - Tavallinen poisto
17.03.2014 - 16.04.2014 Tavallinen poisto
25.05.2009 - 06.12.2012 Tavallinen poisto
Moottori
Moottorin tunnus: - Moottorin numero: -
Moottorin iskutilavuus: 4160 cm3 Käyttövoima: Dieselöljy
Suurin nettoteho: 123.0 kW Ahdin: Kyllä
Sylinterien lukumäärä: 6 Huippunopeus: -
Melu paikallaan - Melu ohiajossa: -
Joutokäyntinopeus: - Suurin pyörintänopeus: -
Päästötaso -
Pakokaasunpuhdistuslaitteet
Ei saatavilla.
Päästöt
Ei saatavilla.
Kulutus
Ei saatavilla.
Rakenne
Vaihteisto: - Vaihteiden lukumäärä: -
Valmistajan ilmoittama kilven sijainti: - Kilven malli EU-kilpi auton matala
Ovien lukumäärä: 5 Ovien sijainti: 2 V, 2 O, takaovi
Tehostettu ohjaus: Ei Ajovakauden hallinta: Ei
Polttoainesäiliön tilavuus: 95.0 l Polttoainesäiliön materiaali: -
Lisäsäiliö: Ei
Kori ja jarrut
Korityyppi: - Istumapaikkojen lukumäärä: 8
Ohjaamotyyppi: Umpiohjaamo Istuimia kuljettajan vieressä: 2
Jarrujen tehostamistapa Nestetoim. alipaineteh.j + ALB
Massa ja mitat
Kattokuorma: 200 kg Oma massa: 2370 kg
Tekninen suurin sallittu massa: 2960 kg Liikenteessä suurin sallittu massa: 2960 kg
Modulin kokonaismassa: - Takaylitys: 1120 mm
Leveys: 1830 cm Korkeus: 2040 cm
Kokonaispituus: 4780 cm Kokonaisleveys: -
Akselit ja renkaat
Akseli #1 Edessä Ohjaava: Kyllä Vetävä: Kyllä
Paripyörät: Ei Liikenteessä suurin sallittu massa: 1290 kg Tekninen suurin sallittu massa: 1500 kg
Rengas Offset: Kuormitus- ja nopeusluokka: 93
Rengaskoko: 31X10.5R15 Vannekoko:
Rengas Offset: Kuormitus- ja nopeusluokka: 93
Rengaskoko: 295/45R20 Vannekoko:
Akseli #2 Takana Ohjaava: Ei Vetävä: Kyllä
Paripyörät: Ei Liikenteessä suurin sallittu massa: 1670 kg Tekninen suurin sallittu massa: 1850 kg
Rengas Offset: Kuormitus- ja nopeusluokka: 102
Rengaskoko: 31X10.5R15 Vannekoko:
Rengas Offset: Kuormitus- ja nopeusluokka: 102
Rengaskoko: 295/45R20 Vannekoko:
Akselivälit
1 - 2 2850 cm
Turvavarusteet
Ei saatavilla.
Yhdistelmä
Suurin massa yhdistelmälle: - Kevyen massa: -
Massa jarruitta: 750 kg Massa jarruin: 3360 kg
Valmistajan sallima massa jarruitta: 750 kg Valmistajan sallima massa jarruin: 3500 kg
Tietojen puuttuminen tai vajavaisuus johtuu tietojen tarjoajan Trafin tietokannasta, ei Autorekisteri.fi palvelusta.
Tietojen lähde: ajoneuvoliikennerekisteri, Trafi
_kekkula_
09.05.2016, 13:58
Päivitellääs tännekin hiukan vaikkei vielä hirveästi ole tehtykään vaikka pitkä Bj poistettiinkin tallista Hodareitten tieltä, osia on tilailtu ja ne on tulossa.
Kuten joku saattoikin huomata hommasimme vihdoin viimein oman trailerin kun maasturi määrä on kasvanut ja siten trailerilla siirrotkin.
Veturi HDJ kaipaa täten huoltoa ja korjausta enemmän tekniikan puolelle jotta veto hommiin voitaisiin lähteä huolettomammin.
Ainakin seuraavat korjaukset/huollot tehdään ennen kesän Lappland Trophyä:
- Taka akseli putken vaihto ja korjaus(Uudet jarrut,laakerit,hitsaus)
- Jarrupaineen säätimen uusinta/taakse jarru putket
- Taka tukivarsien ja panhard puslat
- Vaihteiston vaihto (Jakis jo välitetty ja laakeroitu)
- Kytkimen tarkastus
- Kolmas akku jonnekin auton takaosaan (Hupi ja trailerin vinssille)
- Paineilma vehkeet myös jonnekin taka osastolle
- 13-napainen kärry pistorasia (valojen kytkentä muutos/lisäys)
- Öljyt nyt melkein joka paikkaan jo vaihtuu korjauksissa mut loput tarvii kanssa vaihtaa
Nämä kun ensin tekee niin voidaan tehdä Porttaali HDJ:lle kanssa huoltoa ja korjausta jotta se olisi myös valmis kesän ajohin. Sen lista onkin sen verran lyhyempi ettei tarvitse muistiin kirjoittaakaan, ehkä.
Joitain kuvia on tullut räpsittyä jo tehdyistä puuhasteluista:
Hyvinkäällä oli tyhjä J80 hytti tarjolla nouto hintaan niin se haettiin sen "pahan päivän" varalle. Runkoakin oli pätkä tallella.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192305
Lumien lähdettyä testailtiin trailerin vinssin sekä HDJ:n vetokykyjä kone vammaisen vanin kanssa. Ihmeissään oli mini Runva 4500 mutta voittaa se silti käsi vinssin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192306
Sitten viime viikolla hain hiekkapuhalletun ja pohjamaalatun taka akselin putken varastosta tallin puolelle ja aloittelin korjaus hommia.
Päälle päin näyttää hyvältä mutta tarkempi tutkiskelu paljastai panhardin kiinnikkeen olevan tiensä päässä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192300
Ei paljon vanhaa jäänyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192301
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192302
Taka jarrukilvethän on näitten akseleiden se se arka paikka, uusia saa mutta ei oikein huvittanut ostaa, käytettyjä ulkomailta mutta tahtovat olla tiukassa nekin. Jóten puhalletaan vanhat ja korjataan mikäli mahdollista.
Tässä jo muutamat palat hitsailtu kiinni, muutaman pala tuli vielä lisää ja maalia päälle.
Täytyy vielä jotain kotelo suoja mössöä sutia ja suihkia riittävästi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192303
Pienen kypärän hitsailin myös suojaamaan lautaspyörää, sitten mustaa normaduria päälle ja kovaa osien odottelua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192304
Tällä hetkellä alla oleva putki on jo aika happamassa kunnossa, varsinkin panhardin kiinni arvelluttaa, varsinkin kun vara akselissa se paljastui sisä puolelta syöpyneeksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192299
Porttaali HDJ:llä on satunnaisesti huristeltu täsä pihapiirissä ettei vallan jumiudu. Ainoastaan parilla ajopäivällä on ehditty pyörähtämään tässä lähellä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=192308
Päivitellään taas kun tapahtuu.
_kekkula_
13.06.2016, 21:51
No juu, pikkuisen siinä puuhasteltiin porukalla veturi HDJ:n kanssa.
Hirveitä yllätyksiä ei löytynyt, no ehkä rungon pehmeys yllätti, vaikka tiedän että neljännes vuosisata suolan seassa on liikaa.
Ainakin seuraavat korjaukset/huollot tehdään ennen kesän Lappland Trophyä:
- Taka akseli putken vaihto ja korjaus(Uudet jarrut,laakerit,hitsaus) OK
- Jarrupaineen säätimen uusinta/taakse jarru putket OK
- Taka tukivarsien ja panhard puslat OK
- Vaihteiston vaihto (Jakis jo välitetty ja laakeroitu) OK
- Kytkimen tarkastus UUSITTU
- Kolmas akku jonnekin auton takaosaan (Hupi ja trailerin vinssille) Kesken
- Paineilma vehkeet myös jonnekin taka osastolle Kesken
- 13-napainen kärry pistorasia (valojen kytkentä muutos/lisäys) Kesken
- Öljyt nyt melkein joka paikkaan jo vaihtuu korjauksissa mut loput tarvii kanssa vaihtaa MOOTTORI öljyt vaihtamatta
Räspyjä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193800
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193798
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193796
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193794
Olihan toinen taka jousikin poikki. Laitettiin uudet samanlaiset +50mm omet
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193795
Kytkin oli luisuteltu jo aika loppuun, ehkä huonot ykkösen synkrot kulutti levyn viä normaalia nopeammin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193793
Tän kertainen remontti meni nyt lappu korjauksilla, pitää nyt aktivoitua ja viedä "varaosa runko" hiekka kylpyyn ja korjailla valmiiksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193801
Vanha säädin oli aika paha jo, nyt luulis jarruja löytyvän ihan erilailla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193802
Rungosta nysvättiin vähä ruosteita pois ja maalia päälle,
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193803
Tänään saatiin jarrut ilmattua ja ajeltua koe ajoja, liikkuu ja pysähtyy, laatikko toimii. Välityksen huomaa selkeästi.
Ajoin heti portto HDJ:n talliin odottamaan remonttia sekä huoltoa. Kiire tulee vielä ennen lappland trophyä.
_kekkula_
17.06.2016, 21:42
Jaa niin, veturi HDJ käytettiin katsastuksessa, siellä ei ollut huomautettavaa joten onnistunut remontti.
Uusia jakiksen välityksiä ei sen kummemmin o maastossa kokeiltu, mutta nyt mennään jo pienellä puolellakin hiljaa. Kaikkia videoitakin kuvasin ennen ja jälkeen jakisksen vaihdon, oliskohan ny suurin piirtein niin että vakiona kymmeneen renkaan kierrokseen kuluis n.33sek ja nyt noilla Marks4wd rattailla samaan matkaan kuluu n.50sek.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193880
Talli tuntuu väliin vähä pieneltä tai sit nää autot on vaan isoja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193886
Ruoste korjausta oli ensimmäiseksi, taka helmaan pelliä. Samalla vilkuiltiin miten saadaan takavalot suojattua.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193884
Viimen kun oltiin ajamassa, seurattiin metsässä KatiskaBj:tä niin oli sen verran ahdasta reittiä että ajatus jonkinlaisista helmapalkeista. Jonkun verran jo menneet kasaan samoin kuin ovetkin.
Helmaa auki ja suunnittelemaan:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193883
80x80x3 oli sopiva koko, sovitettuna.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193882
Puoli valmis, palkin päähän tuollaiset kiilat joista saa putken kivasti. Pääty laput teen siten että niistä voi lähteä putkella kiertämään pyörän kaaria. Sitten kun huvittaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=193881
tuollako tulette lappiin?
_kekkula_
18.06.2016, 08:17
tuollako tulette lappiin?
Juu ja ei. Ollaan suunniteltu että tuo porttaali HDJ lähtis reissuun, sitten Valkoinen Hilux ja vielä Musta Hilux
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5715&pictureid=193895
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5715&pictureid=193896
_kekkula_
07.07.2016, 08:55
Pikkusen tulee viiveellä päivitystä mutta mutta pääasia että tulee.
Palkki helmat sain tehtyä molemmin puolin, taka kulmiin yritin tekaista takavaloille hiukan suojaa.
Aika hassun näköiset putket väänneltiin, ehkei nyt joka risu revi valoa kappaleiksi.
Runkoon ekaks pieni pätkä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194413
Tuumailun jälkeen kaarta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194414
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194416
Takakaariin suunniteltiin ja jopa taivutettiin levike/suojaus putket. Mutta ne ei nyt vielä miellyttänyt silmää joten lattialle jäivät.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194415
Helmat, pyörän kaaret,puskurit ja vähä runkoa maalattiin mustalla Normadurilla uudestaan.
Mustat osat rajattiin teipillä ja loppu osa ylimaalattiin valkoisella normadurilla, perus ulkona tuulessa maali pinnnasta olisi tullut hyvä mutta sade kuuro yllätti maalaajat :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194420
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194421
Jossain välissä maalikin kuivui ja pitä lähteä katsastus konttorille, no onneksi löytyin jo pihassa tuo puhki kulunut jarru putki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194419
Katsastuksesta selvittiin yllättävän vähällä. Nyt voi sitten tämänkin pakata Lapland trophy reissuun matkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194418
Siitä uudesta kirkkaasta maalista ei näköjään ollut vielä kuvia, no eiköhän niitäkin tule otettua.
Tässä autossa on ollut pientä murhetta akkujen kanssa, tai oikeastaan niiden tyhjenimisen kanssa. Ostaessa paikallaan oollet euroglobet kuolivat totaalisesti ja nyt kun hankittiin uudet akut aloin tutkimaan mihin sähkö hukkuu.
Eipä siinä kauaa mennyt kun vika paikallistettiin laturiin.
Diodit rikki? Ei, vaan johtasarja tai ainakin laturin liitin joskus katkennut ja se korvattu abiko liittimillä jotka tietty menneet väärään järjestykseen. S ja IG ristissä joten laturi on magnetoinut 24/7 jos akun kengät jääneet kiinni.
No niin tehtiinhän tähän perus öljyjen vaihdot periin, pokseihin ja laatikoihin.
-Akut uusittiin
-Repsikan ikkaunan sähkömoottori purettu/puhditettu/rasvattu/korjattu.
-Repsikan ovea oiottu
-Pari reikää lattiassa
Meinasin unohtaa, takavinssistä puuttuu moottori. Ugly jo yhden antoi mutta siinä on liian lyhyt moottorin akseli.
Tämän näköinen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194422
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194423
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194424
Tietääkö joku mitkä vinssi tämä on? Moottoria kellään?
Illalla mittailen akselin pituuden yms.
Väli hommina huollettiin porukalla valkoinen Hilux LT kuntoon ja katsastettiin.
Perus jarru palat,yks jarru letku,öljyt,valot, vinssin huolto ja joitain muita hommia.
TSL alkoi viime kesänä vuotamaan ja se korjautetiin heti seuraavana kesänä, vanha paikka oli irronnut ja kumikorjaamo liimasi uuden paikan. Saa nähdä kuinka taas pysyy. Tuntuu olevan nihkeää täälläpäin tuo paistamalla paikkaaminen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5715&pictureid=194427
Kasassa ja katsastus malatestat alla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5715&pictureid=194425
Pakollinen vinssin jarrun testaus-> Ei pidä jarru. Apuja/hyvät neuvot tarpeen?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5715&pictureid=194426
_kekkula_
08.07.2016, 09:10
Eilen saatiin valmistelut hyvään malliin. On Laa puhelin, alipaine mittaria yms höpö juttuja. Silestone Thompsonit ruuvattiin alle ja heitettiin parin kympin maantie testi. Tiivistettynä OK fiilis jäi. Mitä nyt voimaton ohjaus, pompottavat renkaat.
Pari kuvatusta nyt kun on vielä suht kiva maalipinta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194464
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194465
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=194466
_kekkula_
10.01.2017, 11:13
Pertkeles kun on unohtunut tämä kirjoittelu.
Tiivistetään melkolailla paljon.
Lapland trophyssä ajeltiin,mahtava reissu mutta ongelmiakin oli. Kaks tai kolme kertaa vetotanko poikki, etu panhard puslat lähti => ohjaus huono(pitkä sektori varsi), taka panhard puslat hajosi,välitykset liika pitkät kumminkin, vinssi liian pieni, naru huonokuntoinen, renkaat jo aika loppu, moottorin yli kulkevassa johtosarjassa jotain poikki, salamarauta hajosi myös, ja jotain muuta pieniä juttui.
Reissun jälkeen pesut ja hallin päähän odottolemaan. Joku ajopäivä/lenkki on ajeltu heinäkuun ja tämän hetken välillä.
Jossain loppu kesän aikana vaihtelin panhardien puslat ja lyhyemmän sektori varren.
Enkä saanut vanhaa ehjänä irti, no se oli Hj:n varsi joita lyötyy.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199988
Taas kului joitakin kuukausia kunnes jollain "käydään äkkiä kokeilemassa" maasto tumpulointi lenkillä toinen akku meni oikosulkuun vinssaus tilanteessa ja samalla lähti lataus, narukin taisi mennä poikki. Onneksi(?) tähän oli vaihdettu Belaruksen(?) salamarauta jossa on sulakkeet akkujen välillä joten mahdolliselta sähköpalolta vältyttiin.
No remonttia tuli kerrasta sen verran että taas sai auto odotella hallin päässä.
Talvella oli keikkaa helsingin suunnilla ja paluu matkalla muistin tämän auton vinssi asian. Nopea lenkki Hämeen Autosähköön ja DV-15000 Come Up radio ohjaimella mukaan.
Vinssin vaihtoon siis, helppoa, vanha pois ja uusi tilalle. No ei. Koko ero on kohtuullinen ns. pieni ja iso runkoisen välillä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199989
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199990
Onneksi puskurin tekijällä (Simppa) oli käynyt varmaankin mitta virhe ja melko pienellä lumpsahti puskurin sisään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199991
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199992
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199995
Painaa muuten tuollainen iso Come up 40kg
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199998
Noo joo, välijäähdytintä joutu pikkuisen nostamaan, sekin onnistui ilman putkien muokkaamista, klemmareita ja letkuja pyörittelemällä pääsi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199994
Mukavasti meni, ei oikeastaan mikään muu kuin vetoteho muuttui ja narun pituus sekä sen väri :D Cf-line toimitti 3kpl uusia 11mm naruja sopivasti. Vanha etuvinssi muutti takavinssiksi, uusi naru laitettiin siihenkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=199996
Keulasta tuli uudella vinssillä noin 20kg painavampi ja releboksi radioineen asettui repsikan puoleiseen akkukoteloon, uusi salamarauta taas kuskin puolen akkukoteloon, saivat uudet akut siirron kolmannelle penkki riville. Sinne tehtiin alumiinistä kotelo ja kaapelit vedettiin ohjaamon poikki konehuoneeseen. Akuiksi tarjouksessa olleet Exide EK1050 AGM 105AH/950A.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200000
Kaapelointi on vähintäänkin mielenkiintoinen tälläisessä 12V autossa jossa 24V startti. Tai no 50mm2 kaapelia menee vaan enemmän kuin normaalisti:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200001
Pieniä valo päityksiä tuli myös sekäs sisälle että ulos.
Nyt tämä on taas peli kunnossa,loppukuusta olisi ajoja.
_kekkula_
10.01.2017, 12:01
Näitä valkoisia HDJ autojahan on kaksi tässä topikissa. On kärryn veto autollekin jotain nysväilty. Jonkun ajan takaa ne nämäkin muistelot tulee.
Muistaakseni marjastus aikaan anoppi se oli marjassa metsässä ja kotio kun ilta hämärissä kun starttaili kotio kohti jymästi virtalukko jumiin. Seuraavaksi aamuksi auto oli varattu hevoskoppi veturiksi joten ei auttanut kuin remontin teko maastossa. Onneksi pihassa oli tuo porttoHDJ josta sai varaosa lukon, yllätävän helposti sain "murrettua" jumineen lukon pois.
Meillähän on autotrailerissa pieni sähkövinssi ja en halunnut kärryyn omaa akkua. Siispä veturin alustaan asennettiin kolmas akku erotus releen kautta, samaan syssyyn alustaan tarttui paineilmasäiliö, Viar meni repsikan takakyljen sisään painekatkaisioineen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200024
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200023
Perävaunuja kun aikas paljon vetelee tämä auto niin olin jo täysin kyllästynyt vanhan mallin 7-napaiseen valopistokkeeseen joten rakentelin vetokoukku sähköt uusiksi. Nyt on sitten molemmat :D Ja olihan traileriin tarkoitus peruutus/lastaus valoja laittaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200032
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200034
Heikko tehoiset ajovalot häiritsivät taas syksyn pimeydessä, uudet täytyisi ostaa mutta ensi avuksi asensin biilteemaasta löytyneet valmiin "rele johtosarjan" ja uudet polttimot. Sarja parantava vaikutus on selvä ja todettavissa silmällä sekä jännitteen mittauksella.
Ennen ja jälkeen:
Lyhyet: 13,3v -> 14,2v
Pitkät: 12,6v -> 14,0v
Laturi kaipaisi uutta säädin/hiilipakettia koska lataus jännite nyt vain 14,2-14,4v
Lj autoon asensin samaisen "relejohto sarjan" ja tulokset jopa paremmat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200036
Snorkkelikin saatiin asennettua ilman ylimääräisiä reikiä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200025
Kärryllä 2. varaosa HDJ
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7698&pictureid=200027
On tässä tullut huomattua melko rajua polttoaineen kulutuksen vaihtelua, varsinkin trailerin vedossa. 12-17l/100km. Aika paljon vaikkutaa onko laidat vai ei.
Seuraavaksi tästä autosta aloitetaan etsimään vikaa keskitasauspyörästön lukon toimimattomuudesta. Sieltä on joko moottori jumissa tai kasasin siirtohaarukan väärään päähän koska mittaritaulussa jännitemittari laskee nappia painaessa.
Olihan tätä tekstiä taas tässäkin.