Kirjaudu sisään

View Full Version : So Hilarius


ässäarpa
08.11.2015, 12:37
Tarina kertoo vannoutuneesta volvofanaatikosta joka hairahtuu väärälle polulle käyttöauton osalta.

Oli joulukuu 2014 ja käyttöautona jo useamman vuoden palvellut 945 -97 turbo alkoi tympimään mm. maavaran ja vajaavetoisuuden takia.
Töiden puolesta tuli kärriäkin vedeltyä niin ei tuollainen läpykkä toimittanut käyttöauton virkaa täysin, täytyy saada siis neliveto.

Kaverin tallista löytyikin sitten täysin orkkis kuntoinen vw taro jota lähdin vain koeajamaan ja tuumimaan olisiko sellainen hyvä laite itsellekkin.
Pienen koeajolenkin jälkeen olin ihan myytyä kamaa ja mun oli pakko ostaa ko. laite kaverilta heti pois.


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11024763_1071823696161685_1038968008825128669_n.jp g?oh=ce1040f52ec85c1ee247ae95f85753ad&oe=56B408CA

Kuvassa ei nyt ole ihmeitä tehty, vähän korotusta ja isompaa pyörää. kalvoja laseihin ja valoja.

10x15ET-44 vanteet 33x12.5 renkailla tuo ulkonäköä ihan jonkun verran.:)


Tässäpä kuvia satunnaisessa järjestyksessä.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11015750_1027170790626976_3457617778698749396_n.jp g?oh=846ad94b8b9f68fb7cd5f2e45631be1c&oe=56ADB584



https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/1891266_1018247511519304_7452179575491008302_n.jpg ?oh=6cd809e3d5c3a9a675b041ded130d744&oe=56BFB4E1

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/988948_956894497654606_4982054806746168945_n.jpg?o h=8643aa64920d28dadf0068322d7b4ce8&oe=56F7D92D
käyttis ja harrasteauto
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12033172_577338772407211_4872674703142243005_n.jpg ?oh=1c45da6bc3ad8ab992831f1bd1b6ae0d&oe=56B01706

Todella luotettavaksi ja erittäin monikäyttöiseksi autoksi osoittautunut.
Tykkään kovasti

ässäarpa
08.11.2015, 12:50
Nyt kuitenkin alkanut painamaan 2.4Deen nuhaisuus. Turpo pittää saaha tähänkin. (Diiselitekniikka on itselle uusi aihealue, joten vinkkejä ja vihjeitä saa antaa. )

Nettiautosta halvin dsl vento väliaikaisratkaisuksi ja taro seisomaan talliin.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/12226979_1078196355524419_7476137880353311903_n.jp g?oh=cd7916ca008b6ad7c413f398c7f03bd7&oe=56B526CA


https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/12187926_1078678448809543_3582705780264320922_n.jp g?oh=23b59b31d8a1b7fa70000ada84107f6f&oe=56C10D6F
Hyllystä löytyy volvoon pieneksi jääneitä hiluja.

Eli ahtimeksi kaavailin hx40 holsettia. pakopesiä ko. ahtimeen löytyy montakin erisorttia.#8-22. :)

Ainakin volvon 2.3 vinokoneissa ollaan päästy todella mielyttäviin tuloksiin tälläisellä ahtimella.

Voisiko se sopia myös tähän vai kattelenko hyllystä jotain muuta?

Kytkimeksi pitäisi keksiä jotain.

Nyt tallille nappaamaan motti ylös. :)

Häänrik
08.11.2015, 12:57
Eli ahtimeksi kaavailin hx40 holsettia. pakopesiä ko. ahtimeen löytyy montakin erisorttia.#8-22. :)

Ainakin volvon 2.3 vinokoneissa ollaan päästy todella mielyttäviin tuloksiin tälläisellä ahtimella.

Voisiko se sopia myös tähän vai kattelenko hyllystä jotain muuta?


Mistään mitään en tiiä mutta mikäs siinä jos tuo maamoottori kestää niin paljo kierroksia että alkaa tuon kokoinen fööni jotain tekemään :D

Komian näkönen härveli kyllä :)

Hailux
08.11.2015, 14:51
hiukan pienempää fööniä suosittelisin ;)

perkei
08.11.2015, 16:07
Ihastuin heti tuohon TOM-70. :)
Mua ei haittais jos kirjoittaisit siitäkin pienen tarinan.

jv
08.11.2015, 19:58
Hiluksiin on hx30 vielä iso. Jos vakio syöttöpumpulla meinaat toteuttaa niin suosittelen puolta pienempää ahdinta kuin hx40 :D

Mulla on kkk26 joka on peräisin man 4.9L 160hv bussin moottorista. Siinä on about 47mm ahtosiipi ja oliko 54mm turbiini. Pakopesä on pieni ja portilla. Sillä pelaa hienosti toi hilun 2L2 motti, vakio kytkin vaan loppuu kesken kun syötöt vääntää tappiin.

ässäarpa
08.11.2015, 21:48
Kiitos vastauksista.

Kyllä se niin taitaa olla että joutuu tyytymään pienempään. katotaan mitä hyllyissä pyörii. Tohon hx40ppiin ois löytynyt vain laajaskaala eri pakopesiä naurettavan pienestä naurettavan suureen.


Mottia en tänään lähtenyt ylös nostelemaan, mutta jotain aikaansaannosta tuli.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12191447_1079013428776045_2434025865514517422_n.jp g?oh=8cde2ead396eec6aa649d7c4935e3b50&oe=56F8A8C5


Ahdasta tosiaan oli eikä oikeestaan kennoa isompaa voisi laittaakkaan. sinneppähän sujahti. maski ja puskuri mahtuu nyt olemaan nätisti, tosin maskia piti vähän modifoida. Orkkis konepellin lukkosydeemin hylkäsin ja tilalle laittelen semmoiset siistit ja hillityt upotettavat lukot, niistä kuvaa kunhan saapuu.



Nimimerkki perkei, en nyt tänne foorumille siitä mitään ihmeellistä kirjoittele, kun on aika kaukana offiautosta. :D:D

Mutta käys lukasee. täällä sillä on ihan oma kertomus.

http://volvolandia.fi/index.php/topic,15.new.html#new

Ps. jos siellä on muitakin volvo ukkoja tätä lukemassa niin saa ja kannattaa rekisteröityä tuonne foorumille.

Jutustelua ja rakentamista rennoin rantein. :):)

perkei
09.11.2015, 17:27
Kiitos linkistä! :)

sami73
10.11.2015, 18:14
Pitää tulla seinän toiselle puolle joku päivä ihmettelemään tai tuu koputtelee ovee jos päivällä pyörähät pajalla.

Nuhapumppu
11.11.2015, 18:17
Tokihan pienellä pakopesällä tuon saa heräämään hyvin,ja eipähän ihan ensimmäiseksi pullon kaulaksi muodostuis turbo. Vähän joutuu ehkä menemään yritys/erehdys taktiikalla ennekuin toimiva pesä löytyy.

ässäarpa
12.04.2016, 18:44
Päivää, eipä ole tullut kirjoteltua tänne mitään hetkeen kun on ollut vähän kaikenlaista muuta.

No joka tapauksessa tämä on saatu tekniikan osalta valmiiksi jo aikapäiviä sitten.

Koeajo lenkkiä tullut jo useita tuhansia ympäri suomen

Talvella mm. käytiin kelkkailemassa tuola pohjoisessa.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12715650_1133416916669029_7168778508975849578_n.jp g?oh=08073dd9d1eb4bccc383fa39a94e6ceb&oe=57742B5F

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12744093_1130412236969497_4153019139007531350_n.jp g?oh=912b9c19a3973f446ef09e54b0384014&oe=57B38BC4


Vetua tosiaan vapariin nähden on aika törkeästi.

Isohko borgwarner, tosi hyvin virtaava homemade peltipakosarja, iso laatu kuuleri ja 3,5" rosteri putkisto.

33x12.5 10x15 vanteella sauhuaa hyvin vielä kolmos vaihteellakin.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12920450_1160522790625108_390240699730268628_n.jpg ?oh=f578dd009df370f0bc627074acc15214&oe=57C0BB01

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/12523884_1160533860624001_1523975607132880460_n.jp g?oh=94c8d6af740b3dcca2476bbb03b6bda4&oe=5786802D

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1917892_1160534037290650_5331024796804135333_n.jpg ?oh=124f114062bc45ae26fdd141ed5fa033&oe=57B13FDF

Kertakaikkiaan miellyttävä peli.

Ausseista tuli 3" bodyliftkit, ajatuksena saada jotain isompaa mahtumaan alle.

Maastoautotarvikkeen myymä HD kytkin käy tosiaan bolton paikoilleen näihin ja ei tunnu luistavan isoillakaan paineilla/väännöillä

Seuraavaksi otetaan kansi pöydälle hiposteluun, vaikkei vielä millään lailla oireilekkaan. Pumpulle pitäisi jotain keksiä.

ässäarpa
26.12.2018, 01:33
Jaahas täältä on kaikki kovalla työllä lisätyt kuvat häipyneet. :D

Ohessa pari kuvaa kuitenkin lähimenneisyydestä.

Tekniikka paikallaan on edelleen jälkiahdettu 2l + rikkonainen g52

Tekniikan vaihdos jämäkämpään on ollut tapetilla.

Variaatio1:
Pukissa on 1KZ-TE moottori johon pitäisi kansi laitattaa ja koska koneen perässä on ollut automaattiaski tarvitsen moottorin perään myös vauhtipyörän, kytkimen ja vaihdelaatikon.
Jos jollain on em. Osia ylimääräsenä niin saa tarjota

Variaatio2:
esim r150 laatikon kytkinkopan hitsauttaa toiselle kaaviolle ja pellin alle piilottaa esim Volvon bensiinikoneen. :confused:

Kala92
29.12.2018, 12:17
Volvon T5 tai T6 moottori ei varmaan ois yhtään huono vaihtoehto. Lensulle loota hitsaukseen ja moottoriin inan vakiota isompi hyrrä kiinni ja 400hp pihalle ihan ok vääntökäyrällä. :D
Toki välitykset saakin olla sitten tosiaan kunnossa tai rupee olee pikkuykköselläkin jo melkosta ravia :rolleyes:

lepoantti
29.12.2018, 14:25
Tai vaikka t4 tai hinta/helppous periaatteella vinokas. Minulla oli joskus suzuki hiluxin 4.88 välitteisllä akseleilla ja ahdetulla b23 ja myöhemmin b19 koneella, ei tosin siviililiikenteessä. Tämä tosin volvon m45 askilla ja gazin jakiksella. Toimiva paketti näinkin.

Muistelen että eikö joku sepitellyt johonkin toyotaan klånkswaagenin aazivai mikä lie moottoria tai jotakin muuta omituista. Mitä vaan voi tehdä jos sepitysvietti on ankara ja tilat asialliset.

Helpoin taitais olla toyota oma r22 kone josta valtavasti eri variantteja. Löytyy potentiaalia, viriosia ja toyotan tapaan oikeasti toimivia bolt-on juttuja askiin ja runkoon kiini. Diesel koneissa järjettömät käyttömaksut, jos ajosuorite suht pieni niin bensakoneet harkinnan arvoisia juttuja.