View Full Version : Kromin poisto alumiinivanteista
Mikäs olisi kustannustehokkain konsti poistaa irtoileva kromi alumiinivanteiden pinnasta?
Kuuklessa puhuvat suolahappokylvyn toimivan, mutta sitäkin menee kohtuullinen määrä ennenkuin 18" vanteet on upoksissa. Joku oli antanut virtaa akkulaturilla jossain keitoksessa niin oli kromit kuoriutuneet irti.
Hiekkapuhallusta en pitäisi vaihtoehtona, koska pinnasta tulee luultavasti melko kuoppainen kun osa kromista on jo irti ja hiekka syö alumiinia paljon enemmän kun kovaa kromipintaa.
Lueskelin FFP:llä jonkin aikaa sitten tästä.
Siellä oli joku kokeillu tällein.
Kromin poisto sähköllä... hmm..
Ämpäri puolilleen vettä ja ruokasuolaa puolikupillista. Laitoin lämmintä vettä, että suola vähän liukenisi.
Osat kuparijohdon päähän killumaan veteen ja toinen pää akun plussaan kiinni.
Akun miinuksesta laitoin kupari johtoa paksuksi letitettynä veteen myös.
Suhina alkoi käydä ja parin tunnin jälkeen suhina oli kadonnut ja lähes kaikki kromi irti.
Alustus ainetta oli vielä kiinni mutta sitäkin oli hyvin irtoillut.
Huuhtelin osat ja tein pienemmän vesi/suola setin ja pistin vielä uudelleen.
Tuo prosessi tuottaa kaasuja joten hyvin ilmastoidussa tilassa suositellaan tehtäväksi.
Myös homman nopeus mukautuu virrasta ja aineista riippuen.
Joku väittää saaneensa kromit irti ihan silmissä ja jotkin sanovat vievän tunnin pari.
Suolaa on erilaisia ja virtamäärät vaikuttavat myös. Kuten johtimet vaikuttavat kanssa.
Itsellä oli käytössä jodioitua ruokasuolaa, kun ei muuta kaapista löytynyt isommassa määrin.
ImacInnes
08.11.2015, 11:13
Itse olen lasikuulapuhalluttanut pahastikkin hapettuneita alumminvanteita ja sen jälkeen pulverimaaluttanut.
Tosin eivät olleet kromi vanteita vaan alumiininväriseksi maalattuja.
Ei syö alumiiniä.
Vois ehkä kysyä ko. liikkestä. Heillä varmaan jotain kokemusta asiasta?
t. Ismo Ämmä
Nostokurki
08.11.2015, 11:25
Tuo sähköä johtava liuos+virtalähde toimii melko huonosti, on ihan omakohtaista kokemusta. Ja hapettaa alumiinin aika pahaksi, joutuu melkoisiin pohjatöihin ennen kuin saa siedettävän maalipinnan.
Sitruunahappo syö alumiinia, sitä en suosittelisi.
Oksaalihappo syö tietääkseni muuta kuin alumiinia, sitä voisi koittaa mikäli haluaa happojen kanssa läträtä :)
Hankalaa se on joka tapauksessa kun ei tiedä mitä tekee ja intternetissä ihmiset puhuu läpi päähänsä asioista mistä niillä ei ole mitään kokemusta :D
Sanoisin että ainoa järkevä tapa on viedä vanteet lasikuulapuhallettavaksi. Saa suoraan puhtaan ja sileän pinnan ilman oksidikerrosta, ja kun vie siitä äkkiä pulverimaalaukseen tai pinnoittaa itse (esim. alumiinille sopiva happopohjamaali + pintamaali + lakka), niin pysyy maalit todella hyvin kiinni. Pinta on juuri sopivan karhea maalin tarttumiselle, mutta riittävän sielä että jäljestä tulee hyvä. Tosin jos on tarkoitus kiillottaa vanteet, niin sitten ei kannata puhalluttaa :D
Minulla on nyt useampiakin alumiinikappaleita muutaman vuoden ajalta puhallettuna, ja ihan kotimaalauksella maalattu. Erittäin hyvin on maalit pysyneet. Joskus puhallutin maastofillarin alumiinirungon lasikuulilla, siihen pulverimaalit päälle ja maali pysyi kiinni erittäin hyvin :)
Kaveri muistaakseni päästeli bemarin vanteista lohkeilevat kromit pois soodapuhaltamalla. sooda tehos kromiin ku se on kovaa, ja alumiiniinhan se ei tee pehmeyden takia oikeen mitään.
Tämän tarjoamani muistikuvan varmuuskerroin on kuitenkin vain ~60% joten saattaa olla väärä muistikuva
:D:D:D