View Full Version : Huollettua autoa ei ehkä tarvitse jatkossa katsastaa
http://www.iltalehti.fi/autot/2015110320605402_au.shtml
Ylen haastatteleman Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpään mukaan huolto-ohjelman piirissä olevat autot ovat aina katastuksessa vaadittavassa kunnossa.
- Jos auton huollot tehdään hyväksytyn huolto-ohjelman mukaisesti, silloin ikään kuin katsastus kuittaantuisi automaattisesti ja vältyttäisiin erillisiltä katsastuskäynneiltä, hän sanoo.
http://www.r2rc.eu/
http://www.righttorepair.org
http://ifixit.org/right
http://www.autoblog.com/2015/04/20/automakers-gearheads-car-repairs/
Ei taida riittää sanoa että itse olen huoltanut?
Eriarvoistuminen vähän tässä ongelmana...
Pieni askel siihen että ei saa ilman lupia tehdä mitään?
Ja taustasyistä, miksi niitä katsastuksia pitäisi karsi, pienimpiä autokuluja mitä on per vuosi
Kaitsu67
04.11.2015, 09:36
[Pieni askel siihen että ei saa ilman lupia tehdä mitään?
No sehän nyt varsin olisi, jos omaa autoa ei sais enää itse huoltaa/korjata :eek:
Ei tollanen kyllä voi mennä mitenkään läpi.....
Haastattelua kuuntelin ja ideana oli, että katsastus jäisi rinnalle vaihtoehtona tee-itse miehille ja ilnan sertifikaattia toimiville pikkupajoille.
Kaitsu67
04.11.2015, 10:53
Haastattelua kuuntelin ja ideana oli, että katsastus jäisi rinnalle vaihtoehtona tee-itse miehille ja ilnan sertifikaattia toimiville pikkupajoille.
Toivottavasti tässä ei käy sitten niin, että kun konttorit menettää osan nykyisistä asiakkaistaan, niin hylkäysprosentit kasvaa > saadaan lisärahoitusta ja voluumia paikkaamaan vajetta uusintakatsastusmaksuista.... :rolleyes: ja/tai että katsastuksen hinnat lähtee rajuun nousuun....
Toivottavasti tässä ei käy sitten niin, että kun konttorit menettää osan nykyisistä asiakkaistaan, niin hylkäysprosentit kasvaa > saadaan lisärahoitusta ja voluumia paikkaamaan vajetta uusintakatsastusmaksuista.... :rolleyes: ja/tai että katsastuksen hinnat lähtee rajuun nousuun....
Siitä vain pukki kaalimaan vartijaksi ja käy molemmat, nostetaan hintoja ja katsastushinnat nousee
Cruiseristi
04.11.2015, 14:03
Saavat autohuoltoihin ehkä hieman turhan vahvan varaosien pakkomyyntikammen:(
... jos et nyt osta näitä 99 euron hintaisia ja alkuperäistarralla varustettuja pyyhkijänsulkia , voit joutua katsastamaan autosi konttorilla...
Alkaa tässäkin näkyä kenen lauluja trafi eli virkamiehet laulaa...kukaan ei ole lobannu asiaa eihän?eikä ketään ole lahjottu?ei EI e-e-eiii...
Joku italian korruptio alkaa olla aika naurettavaa meitin touhuihin nähden.
Mua ei haittaa vaikka näin menisikin......
Mä olen sitä mieltä että aina parempi mitä vähempi Valtion puolesta suojeltuja
toimia/aloja.......Kaikki pitäisi vapauttaa.....oikealle kilpailulle.....
Perseestä....perämoottoriin.....
Hinnat kansalle ostettavalle tasolle......
Ja multa rahaa saa vaikeammin kuin VR:ltä veturin lainaan.....:D :D :D
Saataisiin palvelua oikeilla hinnoilla eikä ylihinnoitellulla palvelumaksuilla ym....
Taxit, katsatukset....ym. Kaikki samaan ryhmään kuuluvia......
Sorry Pee.....tai Matti ym... keneen osuu.....
Valtion toimesta suojeltua tietyn ryhmän businesta......
Kaikki nämä pitäsi vapauttaa tai lakkauttaa.....
Ja onhan Valtiossakin vikaa....Jos nousua halutaa niin raha pitää saada kiertämään eikä Suomalian Valtion pidä rokottaa/verottaa niin ettei kukaan uskalla laittaa mitään kiertoon.......
Metodit hukassa päättäjillä.......
Ja vaikeammaksi vain ajansaatossa tullee.....:D :D :D
Ja hyvin menee.....:D :D :D mutta menköön.....:D :D :D
ps.
Mä opiskelen joka päivä 4h venäjää ja viroo.........ei sanaakaan Suomaliaa......:D :D :D
Että pääsee karkuun kun tarve vaatii........
Että pääsee karkuun kun tarve vaatii........
sun isänmaallisuutes on ihailtavaa. Mitä jos lähtisit heti jonnekin kauas.
sun isänmaallisuutes on ihailtavaa. Mitä jos lähtisit heti jonnekin kauas.
Vastaas rehellisesti mitä puolustettavaa suomessa on jos vaikka venäjä huomenna hyökkäisi?
Hunningolle vaan koko autot, parin viikon päästähän saa otteenkin heittää roskiin. Mitä sillä leimallakaan sit enää väliä.:rolleyes: Öljynvaihdossahan se tulee samalla kokeiltua että ajamalla saa halliin sisään ja ulos, eli täysin ajokunnossa. :eek: Turvallista matkaa. ;)
Huolto ei taida sisältää mm. ruostesuojausta...kun nykyäänkin jää katsureilta asioita huomaamatta. Juuri työn alla Toyota jossa oli 4 reikää pohjassa. Mattoa purkaessa selvisi että lattia on 70cm matkalta irti helmasta...oli sellasessa paikassa ettei ollu inssi eikä paikallisen huoltamon asentaja huomannu.
Vastaas rehellisesti mitä puolustettavaa suomessa on jos vaikka venäjä huomenna hyökkäisi?
Jossittelua tietty koko ajatus mutta karkuun en lähtis, entä sinä ? Jaa että mitäkö puolustettavaa, isänmaa, ei sen kummempaa.
kauha-apina
05.11.2015, 19:54
Vastaas rehellisesti mitä puolustettavaa suomessa on jos vaikka venäjä huomenna hyökkäisi?
Onhan se venäjä hyökänny ennenkin ja periks ei oo annettu,mitä nyt vähän maita hävitty.
Enempää ei kyllä passaa antaa.
Jos yhtään on seurannut esim. TM:n tekemiä huoltovertailuja niin ei tuo merkkihuolto kyllä ole mikään takuu onnistuneesta huollosta. Paskaa jälkeä ja siitä kehdataan vielä nyhtää rahaa helvetisti. Kyllä itse ainakin pitäisin katsastuksen edelleen voimassa. Toki sitä aikaa voisi pidentään. Nythän se kait menee 3v, leima, 2v ja taas leima. Sitten vuoden välein. Niin oisko tuossa että merkkihuollettu auto kävisi vaikka 2v välein siellä? Toisaalta. Tuohon kun laitetaan jotkun amerikan ihmeet.. Esim. joku Dodge Caliber. Edes italialaiset ei taida tehdä niin surkeita autoja. Sitten tietenkin italian ihmeet ja ei nuo ranskalaisetkaan kaukana ole.. Ehkä nykyinen systeemi on ihan ok :D
Jos yhtään on seurannut esim. TM:n tekemiä huoltovertailuja niin ei tuo merkkihuolto kyllä ole mikään takuu onnistuneesta huollosta. Paskaa jälkeä ja siitä kehdataan vielä nyhtää rahaa helvetisti. Kyllä itse ainakin pitäisin katsastuksen edelleen voimassa. Toki sitä aikaa voisi pidentään. Nythän se kait menee 3v, leima, 2v ja taas leima. Sitten vuoden välein. Niin oisko tuossa että merkkihuollettu auto kävisi vaikka 2v välein siellä? Toisaalta. Tuohon kun laitetaan jotkun amerikan ihmeet.. Esim. joku Dodge Caliber. Edes italialaiset ei taida tehdä niin surkeita autoja. Sitten tietenkin italian ihmeet ja ei nuo ranskalaisetkaan kaukana ole.. Ehkä nykyinen systeemi on ihan ok :D
Tuosta Dodge Caliberistä CRD,nä kokemusta 180tkm verran ja yhdet raidetangonpäät vaihdettu ja jarrupalat eteen ja taakse samalla vaikka ei olisi tarvinnut niin alatukivarret ja koiranluut eteen kun olivat "halvalla" ebay.de,stä koko osaläjä alle 250€ eli se siitä paskuuudesta ja samalla lailla ne hihnat uudistetaan jakopäähän VW,ssäkin joka on pakko tehdä kun ei viitsi täystuhoa odotella tulevaksi.
Aika moni kirjoittaa tietävänsä miten paska mikäkin auto on mutta moniko niitä on oikeasti omistanut ja ajanut pidempää bensana en tiedä millainen laitos on mutta dieselinä täysin soiva peli.
Eiköhän tämä nykyinenkin katsastus toiminta ole aika riittävä ei aukotonta järjestelmää milloinkaan saada tehtyä.
Dodge Caliber oli jossain katsastustilastossa siellä ihan häntäpäässä. Mistä tämä mielikuva, että melko paska esitys se on. Samassa tilastossa oli myös Renault Laguna. Hämärä muistikuva että relluissa 50% sai hylyn katsastuksessa. Sitä en yhtään muista minä vuonna tuo oli ja oliko siinä muutaman vuoden vanhoja pelejä vai 10v vanhoja. Caliberia ei hetkeen ole myyty, joten varmaan melko vanha katsastusraportti se oli.
Tämän päivän Kalevasta.
Lauantain lehdessä Kalevan Lauantaikäräjät-raati ottaa kantaa Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ehdotukseen, että hyvin huollettujen autojen katsastuksesta voitaisiin luopua. Nykyisiä tiheitä katsastusvälejä perustellaan turvallisuudella. Hyvin huolletut autot ovat kuitenkin yleensä turvallisessa kunnossa, joten jatkuva katsastuksessa käynti ei ole perusteltua Trafin mielestä. Suomen katsastuslainsäädäntö on myös tällä hetkellä EU-direktiivin vaatimuksia tiukempi.
Ratkaisu: äänin 3-2 ei voida luopua.
- Säännöllisen huolto-ohjelman tarkoituksena on pitää auto jatkuvasti hyvässä kunnossa. Nykyisinkin sama yritys voi tehdä sekä katsastuksia että huoltoja. Asiakasnäkökulmasta katsottuna erillisestä katsastustoimenpiteestä voitaisiin luopua ja ajoneuvon kunto tarkastettaisiin huollon yhteydessä, liikennejohtaja Marko Sillanpää Trafista toteaa.
- Katsastusalalla töissä olevana näen asian niin, että lainsäätäjän pitää ennen muuta miettiä yleistä liikenneturvallisuutta. Ihan yleisesti on tiedossa, että kun ihmisillä on taloudellisesti tiukkaa, myös auton huolloista tingitään. Ainahan kuluttaja voi jättää tekemättä jonkin huollossa suositellun korjauksen. Eihän Suomessa kukaan valvo onko ne tehty, Autokatsastajat AK ry:n hallituksen jäsen ja A-Katsastus Oy:n palveluneuvoja Katri Polojärvi Oulusta sanoo.
- Trafin ehdotus johtaisi korjaamoiden tarkastus- ja lupaviidakkoon, jolloin lopullisena häviäjänä ja maksajana on auton omistaja. Liikenneturvallisuutta parantavaa katsastuskäytäntöä ei pidä tuhota, autoalan osastonjohtaja Kari Määttä OSAO:n Haukiputaan yksiköstä mainitsee.
- Suomen katsastusjärjestealmä on yksi Euroopan pitkäikäisimmistä ja Suomen autokanta on Euroopan vanhinta. Katsastustoiminnan alasajo tuntuu kovin kaukaa haetulta. Liikennevahingot ovat olleet pitkällä aikavälillä laskussa, vaikka autokantamme on niinkin iäkästä. Se on paljolti hyvän katsastustoiminnan ansiota, autokauppias Matti Pörhö sanoo.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/puheenaihe-voiko-huolletun-auton-katsastuksesta-luopua/711554/
Erityishuomio kiinnitty tuohon Pörhön Matin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_P%C3%B6rh%C3%B6) kommenttiin. Mieshän on toiminut aiemmin Autolan Keskusliiton puheenjohtajana.
Dodge Caliber oli jossain katsastustilastossa siellä ihan häntäpäässä. Mistä tämä mielikuva, että melko paska esitys se on. Samassa tilastossa oli myös Renault Laguna. Hämärä muistikuva että relluissa 50% sai hylyn katsastuksessa. Sitä en yhtään muista minä vuonna tuo oli ja oliko siinä muutaman vuoden vanhoja pelejä vai 10v vanhoja. Caliberia ei hetkeen ole myyty, joten varmaan melko vanha katsastusraportti se oli.
Caliggaa oli 2006-2007 eteenpäin ja viimeiset ehkä isossa maailmassa 2009-10
"Sulan alueelta " löytyy varmaankin 2017 rekistöröityneitä kuten maahantuojien armollisella varastoinnilla monia muitakin merkkejä.
Raidetangot pääthän noissa ne ongelmat oli kun heppoisia alkuperäisinä ja samaa kuraa työntivät merkkikorjaamoilla tilalle, tarvikepäät tuplat isommat ja halvemmat rasvanipoillakin vielä.
Maavaran takiahan tuo meille aikoinaan hankittiin kun mökkitie vaati veronsa matalammista autoistamme.
Tilastojahan kannattaa lukea "totuutena" niin maailma pelastuu.
Porukalla ei ole rahaa niin miksi korjata sitä autoa, kunnei tiedä onko seuraavaan leima remppaan rahaa
Sit on näitä tuoreella leimalla tongit jarruputkessa, kun alko vuotaa viikko leiman jälkeen
Ei vaan kannata korjata kunnei tiedä maksaako seuraava leima remontti enemmän kuin ehjempi auto
Tämän päivän Kalevasta.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/puheenaihe-voiko-huolletun-auton-katsastuksesta-luopua/711554/
Erityishuomio kiinnitty tuohon Pörhön Matin (https://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_P%C3%B6rh%C3%B6) kommenttiin. Mieshän on toiminut aiemmin Autolan Keskusliiton puheenjohtajana.
Jos kannattais vaikka uskoa että sitä aika hyvin toimivaa järjestelmää ei kannata romuttaa merkkihuoltojen rahastusmahdollisuuksien takia...
Jos kannattais vaikka uskoa että sitä aika hyvin toimivaa järjestelmää ei kannata romuttaa merkkihuoltojen rahastusmahdollisuuksien takia...
Koskee montaa muutakin alaa tuo uudistamisintoilu, kukaan, siis ei kukaan ole esittänyt mitään faktapohjisia todistettuja argumentteja siitä että aiottu uudistus toisi mukanaan jotain maata mullistavan hienoa ja ihanaa.
Se mitä puhutaan on ihan se ja sama, mutta se mitä tehdään ja mitkä sen vaikutukset ovat todellisuudessa kuluttajille eivät ole se ja sama.
Ja tämä _on_ fakta.
Jossittelua tietty koko ajatus mutta karkuun en lähtis, entä sinä ? Jaa että mitäkö puolustettavaa, isänmaa, ei sen kummempaa.
Mutta kun itsenäistä Suomea ei enää ole. Ja tämä Euvostoliitto alkaa jo muistuttaa pahempaa kommunismia kuin Neuvostoliitto konsanaan.
Mutta kun itsenäistä Suomea ei enää ole. Ja tämä Euvostoliitto alkaa jo muistuttaa pahempaa kommunismia kuin Neuvostoliitto konsanaan.
Jaahas, samaa tuubaa tähänkin topiciin.....:confused:
Eiköhän lopeteta tähän, kiitosta.
Jaahas, samaa tuubaa tähänkin topiciin.....:confused:
Eiköhän lopeteta tähän, kiitosta.
Joo. Jotenkin tämä ketju on näyttänyt kääntyvän off-topiciksi jo tuolla #9 paikkeilla.
Tuleeko huoltofirmoille sitten joku vastuu, että auto on huollon jälkeen kaikin puolin kunnossa? Nykyiselläänhän sellaista ei taida olla.
Vaikka olisi juuri käyttänyt auton isossa huollossa, ei kai huoltamo anna takuuta että se menee katsastuksesta läpi?
Erikseen on sitten ne ns. katsastushuollot, mutta nehän ei kuulu auton normaaliin huolto-ohjelmaan.
ImacInnes
10.11.2015, 14:12
Palataankos sitten katsastuskonttoreiden määrässä 70 luvulle kun ei enään tarvita näin paljon kun huolto riittää. ;)
Mä jo aluksi ilahdui että enään ei tarvi katsastaa kun vaan huoltaa säänöllisesti? Rakenteluhan olis vaapaata kuin Ameriikassa???
t. Ismo Ämmä
Palataankos sitten katsastuskonttoreiden määrässä 70 luvulle kun ei enään tarvita näin paljon kun huoto riittää. ;)
Mä jo aluksi ilahdui että enään ei tarvi katsastaa kun vaan huoltaa säänöllisesti? Rakenteluhan olis vaapaata kuin Ameriikassa???
t. Ismo Ämmä
Turha tuudittautua että hommat menisivät yksinkertaisemmaksi kyllä siihen joku välitysvirasto/valvojaryhmittymä rakennetaan katsomaan kokonaisuutta kuten kaikkeen muuhunkin valtiolliseen toimintaa.
1. konttori + katsastaja jossa auto katsastetaan
2. valvoja joka toteaa auton katsastuksen täyttävän vaatimukset.
3 toinen valvoja joka valvoo katsastuksen ja sen valvonnan ja kertoo
viranomaiselle auton tulleen katsastetuksi.
4 viranomainen epävarmuuttaan palkkaa jälkivalvojan että kaikki asiat menee kohdalleen ja ovat lainmukaisesti hoidettu.
Herää kysymys mihin tätä valtion ylläpitämää toimintaa tarvitaan kun kaikki toiminta ulkoistetaan.
p,s vieläkö Trafi arpoo rekisteriotteitaan kun se hieno järjestelmän käyttöönotto meni hiukan pitkäksi ja hintakin taisi pompsahtaa ja nythän ei tarvitse mitään papereita kohta autoon kun saa vain päästellä surutta , eläköön vapaus! :)taisin ymmärtää väärin :(
nythän ei tarvitse mitään papereita kohta autoon kun saa vain päästellä surutta , eläköön vapaus! :)taisin ymmärtää väärin :(
Rekisteriote jää pois, mutta katsastuskortti (käsittääkseni se nykyinen vikalista) pitää olla vastaisuudessa mukana.
MOT- onko katsastus arpapeliä...
Olipas mielenkiintoinen ohjelma, näyttää noiden trafin testien keskiarvojen mukaan että kyllä se melkoista arpaa taitaa olla.
Noh, jäi tuosta mot ohjelmasta maku, että joku uusia autoja myyvä tai niitten myynnistä hyötyvä taho maksanut ohjelman teon.
Se takaripustuksen vika olisi ollut helppo huomattava, mutta etupuslan "repeämä" ei oikein vakuuttanut vikana. Kertaakaan en revennyttä sen mallista puslaa ole tavannut, pehmenneitä ja pykineitä lukuisia vaihtanutkin, joten sen toteaminen vaatii mielestäni poikkeavan testaustavan normaaliin. Muutoinkin nuin suppea otanta (automalli ja -määrä) ei paljon kerro kokonaisuudesta.
Eikös joku kotimainen lehti ole tehnyt aiemmin samanlaisia katsastustestejä?
Eipä niistä juuri ole meteliä pidetty?
Noh, jäi tuosta mot ohjelmasta maku, että joku uusia autoja myyvä tai niitten myynnistä hyötyvä taho maksanut ohjelman teon.
Se takaripustuksen vika olisi ollut helppo huomattava, mutta etupuslan "repeämä" ei oikein vakuuttanut vikana. Kertaakaan en revennyttä sen mallista puslaa ole tavannut, pehmenneitä ja pykineitä lukuisia vaihtanutkin, joten sen toteaminen vaatii mielestäni poikkeavan testaustavan normaaliin. Muutoinkin nuin suppea otanta (automalli ja -määrä) ei paljon kerro kokonaisuudesta.
Eikös joku kotimainen lehti ole tehnyt aiemmin samanlaisia katsastustestejä?
Eipä niistä juuri ole meteliä pidetty?
Ei taida ylen ohjelmiin ulkopuoliset rahoitukset vaikuttaa. Ja tuohan perustui täysin trafin omaan laadunvalvontaan jonka menestys oli keskivertoa tulokseltaan, eli ei poikennut muistakaan trafin testeistä.
Topi1982
08.12.2015, 16:31
Mä opiskelen joka päivä 4h venäjää ja viroo.........ei sanaakaan Suomaliaa......:D :D :D
Että pääsee karkuun kun tarve vaatii........[/QUOTE]
Ai pääset karkuun, kun Ruotsi meidät valloittaa, vai kuka?:D:D:D:D:D:o:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:rolleyes:
Vaikea sitä suomaliaa on puhua, kun koko kieltä saatikka maata ei ole olemassakaan!
Hessu888
08.12.2015, 22:22
Mä opiskelen joka päivä 4h venäjää ja viroo.........ei sanaakaan Suomaliaa......:D :D :D
Että pääsee karkuun kun tarve vaatii........
Ai pääset karkuun, kun Ruotsi meidät valloittaa, vai kuka?:D:D:D:D:D:o:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:rolleyes:
Vaikea sitä suomaliaa on puhua, kun koko kieltä saatikka maata ei ole olemassakaan![/QUOTE]
Nyt on muutkin kuin Nietu syönyt sieniä...
Mutta tuohon MOT:n ohjelmaan, niin oli kyllä surullista katottavaa sekä katsarien että Trafin laatujohtajan tms. osalta. Se takatukivarsi oli niin väljä, että hyvä kun rengas pysy paikallaan. Jos sitä vikaa ei huomaa, niin sitten ei huomaa kyllä mitään. Sama oli sen puuttuvan peruutusvalon osalta, että eipä paljoa ole katsari tsekannut.
Trafin johtajan mielestä 38:n samalla autolla eri konttorilla tehdyn katsastuksen keskiarvo 3 huomattua vikaa 9:stä oli yhtä hyvä tulos kuin aiemmissa testeissä, eli katsastuksen laatu ei ole laskenut!!! Ehkä ois parempi vaihtaa sellanen johtaja tilalle, joka ymmärtäisi että laadun pitäisi myös parantua.
Ei taida ylen ohjelmiin ulkopuoliset rahoitukset vaikuttaa. Ja tuohan perustui täysin trafin omaan laadunvalvontaan jonka menestys oli keskivertoa tulokseltaan, eli ei poikennut muistakaan trafin testeistä.
Ei autotehtaatkaan huijaa päästöjä...
Se ettei rahaa liiku, ei tarkoita etteikö jonkun tekijä osapuolen "kaveri" saattaisi olla tuolla hyötyjien osastolla uusien autojen myynnin lisäännyttyä / vanhoja romutettaessa.
Testi itsessään ei minua liikuta, hyvä vaan että kontrolloivat nuita asemia. Enemmänkin saisivat kontrolloida jos asiaa miettii vastakatsastettuja autoja tutkiessa, ainakin mitä sattunut myynnissä olemaan ja itse ostatellut niitä.
Ainoastaan tuo mot ohjelman asiaan tarttuminen ja uusien autojen katsastus hylkäysmäärien veto ohjelmaan sai miettimään tuota. Tietysti ohjelma on aina ollut, kun sattunut katsomaan, sensaatio hakuinen ja koittanut saada asiat näyttämään yhdeltä kantilta katsottaviksi.
Testin tuloshan on oikeasti ikävä katsastuksen luotettavuuden kannalta. Toisaalta johtuuko uusien hylkäysprosentti oikeasti paremmuudesta vai olisikko jopa pääteltävissä tuosta tuloksesta?
Ei autotehtaatkaan huijaa päästöjä...
Se ettei rahaa liiku, ei tarkoita etteikö jonkun tekijä osapuolen "kaveri" saattaisi olla tuolla hyötyjien osastolla uusien autojen myynnin lisäännyttyä / vanhoja romutettaessa.
Testi itsessään ei minua liikuta, hyvä vaan että kontrolloivat nuita asemia. Enemmänkin saisivat kontrolloida jos asiaa miettii vastakatsastettuja autoja tutkiessa, ainakin mitä sattunut myynnissä olemaan ja itse ostatellut niitä.
Ainoastaan tuo mot ohjelman asiaan tarttuminen ja uusien autojen katsastus hylkäysmäärien veto ohjelmaan sai miettimään tuota. Tietysti ohjelma on aina ollut, kun sattunut katsomaan, sensaatio hakuinen ja koittanut saada asiat näyttämään yhdeltä kantilta katsottaviksi.
Testin tuloshan on oikeasti ikävä katsastuksen luotettavuuden kannalta. Toisaalta johtuuko uusien hylkäysprosentti oikeasti paremmuudesta vai olisikko jopa pääteltävissä tuosta tuloksesta?
Ei kyllä nyt aukee toi sun logiikkas yhtään, mutta käy tekemäs rikosilmoitus poliisille ylen toimittajien lahjuksista jos kerran noin varma asiasta olet.... Tai vedä vähän sitä foliopipaa löysemmälle :D
Joo, tainnu foliopipo minulla kutistua. :D
Joo, tainnu foliopipo minulla kutistua. :D
Älä huoli osalla kiehuu sappi heti kun tuleekin pienikin viite salaliittoteoriaan
Esim. katsurin kaverien autot saa helpommalla leiman ja jotkut tästä ajatelmasta tempoo palkokasvia nokkaan
Tai jos ehdottaa, et virkoihin valitaan omia kavereita, niin sen palkokasvin mukana tulee multaakin sieraimeen :rolleyes:
Alkuperäinen ehdotus oli siis sellainen että huolto-ohjelman mukaan huollettua autoa ei tarvitse katsastaa.
Miten se on pois joltain sellaiselta joka huoltaa itte autonsa miten haluaa?
Oletan että tuohon sisältyy se että havaitut viat(tätä varmaan tarkennetaan mutta ei varmasti koske sellaisisa vikoja jotka ei katsuriakaan kiinnosta) pitää korjata ennenkuin merkintä huollosta tehdään.
Ja jos epäilyttää että ilkeä korjaamonsetä on turhaan tuominnut jonkin osan, niin edelleen voi mennä hakemaan se leiman sieltä konttorilta, taaskaan ei hävitty euroakaan nykytilaan verrattuna.
Sama toisinpäin, jos epäilee korjaamoa valohoidosta,ajaa taas sinne konttorille ja "saa" viat tietoonsa, kustannuspolitiikka edelleen sama.
Tuo on kyllä totta että katsastus ei kerro kovin paljoa auton kunnosta, päästömittaus nyt kertoo sen että onko katalysaattori suurinpiirtein elossa.
Paria autoa olen korjaamolla korjannut enkä kyllä ole osia vaihdattamisen vuoksi vaihdattanut, tuomioita tulee mietittyä suhteessa auton kuntoon ja ikään. Jos on tuotu tonnin kippo öljynvaihtoon niin ei siinä tule jokaiseen repsotukseen huomiota kiinnitettyä.
Takuunalaisia tulee katseltua tarkemmin vaikkei huoltoon olisi tuonutkaan, ei haitanne asiakkaita?
Ja tärkeimpänä, jos unohdetaan yksittäiset autot ja ajatellaan massaa: jos haluaa niin turhia tuomioita huollon yhteydessä voi jakaa tälläkin hetkellä, pääsääntöisesti autonsa oikeassa huollossa käyttävät asiakkaat tekee sen siksi että haluavat pitää huolta kalustosta ja siksi myös korjauttavat viat, vaikka katsastus olisikin joskus myöhemin.