View Full Version : Kaasuläppäkotelon suurentaminen
Tietääkö kukaan onko suomessa joku viripaja moista tehny ?
Tietääkö kukaan onko suomessa joku viripaja moista tehny ?
Ei kai pelkkään läpän suurentamiseen tarvi ku sorvin tai sopivan poran.
Keksii ensin minkä kokoisen siitä haluaa, purkaa vanhan läpän ja akselin pois, sorvaa läppäkotelon kokoon, isontaa hahlon akselissa, tekee uuden läpän pellinpalasta ja kokoaa viritelmän.
Jos työstövara ei riitä niin sittenhän se menee vaihtoon.
Elikkäs sorvilla sellainen pieni avartaminen onnistuis...
Noin 5-6mm olis varaa isontaa, pitää yrittää kaikki mahdolliset ja vähän mahdottomatkin keinot koittaa kun täytyy tyytyä alipaineiseen ilmaan... :o
Elikkäs sorvilla sellainen pieni avartaminen onnistuis...
Noin 5-6mm olis varaa isontaa, pitää yrittää kaikki mahdolliset ja vähän mahdottomatkin keinot koittaa kun täytyy tyytyä alipaineiseen ilmaan... :o
Kerro miten tää onnistui, emännän mantaan miettiny samaa hommaa
Elikkäs sorvilla sellainen pieni avartaminen onnistuis...
Noin 5-6mm olis varaa isontaa, pitää yrittää kaikki mahdolliset ja vähän mahdottomatkin keinot koittaa kun täytyy tyytyä alipaineiseen ilmaan... :o
Isonsin sorvissa onnistuneesti yhden läppä kotelon kerran,kaasuläpän saaminen tiiviksi olikin sitten paljon vaikeampi savotta.Mutta onnistui lopulta(se läppähän on vähän ovaalin muotoinen,kun asettuu pyöreään kanavaan vähän vinosti).
Samoiten kannattaa huomioida akselin laakeripesien syvyys,ettei vahingossa mee puhki(vaikka kotelossa onkin seinämäpaksuutta hyvin).
lepoantti
03.11.2015, 16:01
vauhtikaupat myy ja ebaystakin löytää kaasuläppärunkoja varsin edullisesti vaikka minkä kokoisia. väittäisin että helpomalla sovittaa uuden isomman paikalleen kuin alkaa vanhaa sorvata ja tekee läpän uudelleen.
james_III
03.11.2015, 16:49
Ei ole suurennettu mutta pienennetty kyllä, eihän se ole viritys eikä mikään jos tehot ei laske. Siinä oli tosiaan vähän jännän äärellä kun oli tuplaläpät ja ne saisi olla mieluusti hyvinkin identtiset, mutta kerrankos sitä ny vähä soikeeta sorvissa valmistaa :)
No jaa... Eipä muuten näytä kovin kalliita olevan uudet billetti läppärungot myöskään. Sellasestahan vois helpommin soveltaa.
Mites jos ajaa runkoa soikeeksi jyrsimällä ja alkuperäisen läpän päälle juottaa lisäreunat ellei sit ole riittävän kokoinen toimimaan ihan vaan sulkeuman liikevaraa lisäämällä
Ei tartteisi huolia akselin laakereista eikä tiiveydestä
Missä halkaisijaluokassa liikutaan? Romiksilta löytynee läppäkoteloita kohtuu helpolla.
Kaasuläppäpotikan saattaa sitten joutua soveltamaan mutta ehkä sen helpommin tekee kuin työstää.
Tuossa nyt on esimerkki 100mm:n täydellisestä läppärungosta.
Hitsattava laippa sisältyy hintaan. Hintaa muutama kymppi... :D
http://www.aliexpress.com/store/product/100MM-universal-THROTTLE-BODY-PERFORMANCE-INTAKE-MANIFOLD-BILLET-FOR-100mm-Nissan-Skyline-VQ35-TPS-Throttle-Body/133177_1856762453.html
Tuossa nyt on esimerkki 100mm:n täydellisestä läppärungosta.
Hitsattava laippa sisältyy hintaan. Hintaa muutama kymppi... :D
http://www.aliexpress.com/store/product/100MM-universal-THROTTLE-BODY-PERFORMANCE-INTAKE-MANIFOLD-BILLET-FOR-100mm-Nissan-Skyline-VQ35-TPS-Throttle-Body/133177_1856762453.html
Muutama euro vajaa satanen ;)
Mikael73
04.11.2015, 12:43
Ei paljon säästöä tule kun noita reilulla satasella saa Suomaliastakin ja hitsattava laippa mukaan..
Mulla olis ylimääräinen läppärunko