PDA

View Full Version : Vw transporter t4 2.5tdi käynti ongelma?


tapsa4x4
29.10.2015, 18:26
Pelaa ja toimii hyvin vedot tallessa,jakohihna huoltokirjan mukaan vaihdettu ja kilsoja jäljellä.

Mutta välillä käy tyhjä käyntiä ontuvasti rykien,pikkusen kun näpäyttää kaasua niin loppu ja välillä jää pois ja välillä tulee heti takaisin.

Polttoaine suodatin vaihdettu ja ei löpö vuotoja oo löytynyt.

Onko kellään kokemusta viasta?

Slazha
29.10.2015, 18:42
Pumpun ajoitus? Ei pyöri jakohihnalla vaan moottorin toisessa päässä on pumpulle oma hihnansa

Aku
29.10.2015, 21:13
Mulla oli semmonen 2,4D ja siinä jos oli moottorissa liian vähän öljyä niin pumppu ei saanut voitelua kunnolla ja alkoi runksuttamaan. En tiedä onko tämä 2,5-litranen sukua tuolle moottorille.

Menin runksuttavan moottorin kanssa dieseltietäjälle pumpun säätö mielessä ja hän sanoi samantien, että lisää öljyä moottoriin. Runksutus loppui kuin taikaiskusta. Eikä öljyn pinta ollut edes alarajalla.

Autosta olen onneksi päässyt eroon jo kauan sitten.

Syncro
30.10.2015, 07:36
Mulla oli semmonen 2,4D ja siinä jos oli moottorissa liian vähän öljyä niin pumppu ei saanut voitelua kunnolla ja alkoi runksuttamaan. En tiedä onko tämä 2,5-litranen sukua tuolle moottorille.

Menin runksuttavan moottorin kanssa dieseltietäjälle pumpun säätö mielessä ja hän sanoi samantien, että lisää öljyä moottoriin. Runksutus loppui kuin taikaiskusta. Eikä öljyn pinta ollut edes alarajalla.

Kuulostaapa varsin hauskalta, sillä pumpun voitelu tai toiminta ei ole noissa missään tekemisissä moottoriöljyn kanssa... Korkeintaan öljypumppu ei ole tuossa tapauksessa saanut voitelua kunnolla...





Mutta välillä käy tyhjä käyntiä ontuvasti rykien,pikkusen kun näpäyttää kaasua niin loppu ja välillä jää pois ja välillä tulee heti takaisin.



Kokemusta kyseisestä viasta löytyy todellakin. Oma T4 2.5 TDI ( vm.-99, kone ACV ) on nyt tehnyt samaa jo noin 100 tkm ja neljän vuoden ajan. Eli ajosta tyhjäkäynnille jätettäessä rynkyttää ja pätkii niin, että heilunnan näkee kierroslukumittarin viisarissakin. Kun hetkeksi antaa kierroksia hieman lisää, käynti tasaantuu. Satunnaisilla kerroilla jää käymään nätisti hetikin. Samoin kun pätkivän koneen sammuttaa ja vaikka käynnistää saman tien uudelleen, kone jää käymään tasaisesti ja nätisti.

Meillä kone teki tätä ennen ja jälkeen jakopään osien vaihdon, joten syy ei ole siellä.

Netistä tuosta löytyy lukuisia keskusteluja, ja kaikissa niissä on syyksi löytynyt ECU, jossa on joko maadoituksessa vikaa tai sitten kylmäjuotos jossain. Alla yksi keskustelu, jossa vika oli korjaantunut ECUn liittimien puhdistuksella.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=917309

Monien keskustelujen mukaan tuo vika on kulkenut auton mukana useamman sata tuhattakin kilometriä aiheuttamatta mitään muuta murhetta.

Mielenkiinnolla jään kuulolle, mistä vika löytyy.

PH75
30.10.2015, 08:01
Tuossa mallissa lämpötila-anturi aiheuttaa ainakin tuollaisia ongelmia.(käyneekö liian laihalla sitten kylmänä, jos se anturi ilmoittaakin tirtokoneelle, että moottori normaali lämpöinen, vaikka kone olisi velä kylmä?) Eräälle autolle korjaamolla suunnittelivat jo kallista jopa tuhansien remonttia.(naisasiakas oli kyseessä) mutta onneksi googlesta löytyi tähän ongelmaan muutaman kympin vastaus :lämpötila anturi. Auto pelaa kuulemma nykyään, niin kuin pitääkin.

JiiPee
30.10.2015, 09:52
(käyneekö liian laihalla sitten kylmänä, jos se anturi ilmoittaakin tirtokoneelle, että moottori normaali lämpöinen, vaikka kone olisi velä kylmä?)

Laihalla :confused:?

Tuomo
30.10.2015, 11:30
Tapsan puolesta voin senverran sanoa että käy "ontuvasti" sekä kylmänä että kuumana.
Hipaisu kaasua saa käynnin heti tasoittumaan, mitään muuta ongelmaa ei ole.
Vetää hyvin ja käynnistyykin eleettömästi.

Syncro
30.10.2015, 11:59
käy "ontuvasti" sekä kylmänä että kuumana.
Hipaisu kaasua saa käynnin heti tasoittumaan, mitään muuta ongelmaa ei ole.
Vetää hyvin ja käynnistyykin eleettömästi.

Samoin oman tapauksen kohdalla, eli ei savuta, käynnistyy heti, kulutus ok ja kulkee moitteettomasti. Oli sitten ulkolämpötila +20 tai -20 ºC.

Täysin kylmällä koneella se ei tuota tee, mutta heti vähänkin lämmettyään.

Alussa itselläkin hipaisu kaasuun riitti, nyttemmin vaatii kierrosten pitämistä 1000 - 1500 rpm muutaman sekunnin ajan ja silloin tällöin pariin otteeseenkin ennen tyhjäkäynnin jäämistä tasaiseksi.

smgt
30.10.2015, 13:06
Tuossa mallissa lämpötila-anturi aiheuttaa ainakin tuollaisia ongelmia.(käyneekö liian laihalla sitten kylmänä, jos se anturi ilmoittaakin tirtokoneelle, että moottori normaali lämpöinen, vaikka kone olisi velä kylmä?) Eräälle autolle korjaamolla suunnittelivat jo kallista jopa tuhansien remonttia.(naisasiakas oli kyseessä) mutta onneksi googlesta löytyi tähän ongelmaan muutaman kympin vastaus :lämpötila anturi. Auto pelaa kuulemma nykyään, niin kuin pitääkin.


Nyt ei ole puhe pensa konneesta

JaakkoM
30.10.2015, 14:19
itsellä on samaa vikaa -08 T5 2.5tdissä sattuman varaisesti jää ryskyttään ja kaasuun koskeminen hellittää tilanteen

marmorilla kovastikkin puhuivat suuttimien vaihosta mutta eipä oo tullu (raahtinut) vielä vaihtaa kun siittäkin oon melko karmeita tarinoita kuullut :eek:

ecu puolen vikaa se ei ole ja kone teki samaa vakiona sekä ohjelmoituna(egr sekä dpf pois) ja vielä viritettynäkin tekee (reiluhko ohjelmointi ja isompi ahdin)

joskus miettinyt että voiko kaksoismassa tehdä ton oudon käynnin mutta kun hiihdättää kytkimellä parkissa niin rynkyttää kans siihen pisteeseen että rupeaa "säädin" antaan soppaa lisää ja kierrokset vähä nousee niin loppuu eli onko nyt sama kuin näppää kaasuun pikkasen

tilanne on ehkä hiukka parantunut naftansekaan laitettavan lisäaineen käytön aloittamisen jälkeen mutta liekko tämä uskon asia??:D

tapsa4x4
30.10.2015, 15:12
Ecun liitosta meinasin tarkistaa mut miten ihmees se piuha irtoo siitä ? Liittimen lukko menee noin 10mm taakse päin mutta liitin ei tunnu irtoavan eikä voimalla uskalla sitä kiskoa?

pee
30.10.2015, 16:16
Kökkönen immu ?

PH75
30.10.2015, 16:18
Nyt ei ole puhe pensa konneesta

Onkos wv:n tdi koneessa "kaasuläppää"? Jos on, niin eikös se sitten seos voi olla rikkaampaa/laihempaa kuten bensavehkeessä? Läpästä en todellakaan tiedä onko sitä tässä tdi moottorissa. Jotain kai se viallinen lämpötila-anturin ainakin vaikuttaa. Säätääkö sitten kylmänä/kuumana lämpötilan perusteella ennakkoa erikohtaan? Näin ainakin se yksi tdi volkkari alkoi käymään hyvin anturin vaihdon jälkeen.

Tuomo
10.02.2016, 10:33
Kysytäänpä nyt tässä niin ei tartte uutta topikkia tehdä..


Eli kyseessä -99 mallinen 2.5tdi syncro Transporter.
Vika seuraavanlainen: Käy ja kulkee hyvin kylmänä, lämmettyään alkaa "ontuilu" tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla ajaessa lievää nykimistä isommilla vaihteilla. Tyhjäkäynnillä kierrokset vähän pomppii ja kone vatkaa reilusti. Kaasua kun runttaa reilummin niin mustaa tulee reilusti ja vetoja on hyvin (ehkä jopa paremmin mitä kunnossa ollessaan).
Autossa on joku viriboxi edellisen omistajan toimesta, mikä näyttäis olevan syöttöpumpun johtojen välissä. EGR:n tulppasin 2viikkoa sitten. Vikakoodeja en oo lukenu kun ei oo sopivaa laitetta, auto itsestään ei hehkuvaloa vilkuttele vian merkiksi.

Normaalisti toimiessaan käy niin siististi kuin tollainen 390tkm ajettu vaan voi käydä, kulutus on maltillinen ja vetoja ihan hyvin. Aloitti temppuilun yhtäkkiä, eilen töistä tullessa motarilla huomasin ohittaessa että tuleepa muutes vitusti mustaa kun painaa jalan lattiaan, rampilta alas tullessa huomasin ontuvan tyhjäkäynnin.

Eilen nopeesti tutkin pa-suodattimen jalkaa ja kiristelin/taivuttelin letkuja, jotain pientä tihkumista niissä on (on ollut kokoajan kun auto ollut mulla eli 4kk/7000km). Auto oli yön 10 asteisessa tallissa, lähin töihin niin reilu kymmenen kilsaa meni ennenkuin vittuilu alkoi.

Jotenkin mun mielestä vaikuttais ilmavialta, ontuvalta tyhjäkäynniltä kun painaa kaasua pikkuhiljaa vapaalla niin välillä hieman pätkäseen. ?

Edit: Jakohihna+vesipumppu on vaihdettu 365tkm, ja luulis että samalla on vaihdettu pumpun hihna ja ajoitettu...

estate
10.02.2016, 13:03
Noilla oireilla vika on aika hankala paikantaa.

Se "viriboksi" on ns. evry mod, joka antaa lisää kakkua koneelle ja voi siksi rynkyttää pienillä ahdoilla. Vaihtoehtona joka sen boksin poistaminen, avaaminen ja vastuksen vaihto, pumpulle ns. antihammermod tai tietokoneeseen kiinni ja iq-arvoa isommaksi. Joissakin bokseissa tuo rynkytys on ominaisuutena.

Tai sitten vitosen suuttimesta mennyt neulanliiketunnistin, jos liittimen irrottamalla ei rynkytä niin vika löytyi.

Tai moottorinohjauksen lämpöanturi viallinen (luulee moottorin olevan kylmä), ilmamäärämittari viallinen, tai ahtopainesoleinoidi viallinen. Ilmamäärämittaivikaa voi kokeilla irrottamalla sen töpselin ja käymällä testiajolla, jos pelaa paremmin töpseli irti mittari viallinen. Joissakin tapauksissa on auttanut kun on käyttänyt moottorinohjausboksin liittimen irti ja putsannut.

Rankka musta savu kertoo, että kone saa liian vähän ilmaa suhteessa löpön määrään.

Ja ne naftavuodot on hyvä korjata. Mulla entisessä T4:ssa suuttimien paluuletkujen vuoto aiheutti pientä ravistusta tyhjäkäynnillä, mutta ne kyllä haistoikin, että vuotivat.

Tuomo
10.02.2016, 15:42
Ilmamäärämittarin otin irti päivällä kun kävin syömässä, ei oikeastaan mitään vaikutusta. Kulkee ihan samallalailla kuin "kunnossa" ollessaan eikä savuta. Tyhjäkäynnillä rynkytystä edelleen, välillä loppuu kokonaan ja käy tasaisesti.

Äsken kävin vetämässä trukin irti loskapaskasta, auto oli seisonut n. 3h joten ehtinyt jo jäähtyä... käynnistyy ja käy normaalisti kylmänä/haaleana.

Täytyy käyttää jollain vikakooodien luvussa jos siitä selviäis enemmän. "viriboxin" irrotan illalla josko sillä olis vaikutusta. Vika alkoi tosiaan eilen, sitä ennen pelannut useamman kuukauden ilman mitään ongelmia. Ja se tehoboxi on ollut autossa kiinni useamman vuoden.

Tuomo
10.02.2016, 17:55
Viriboxi pois niin nyt toimi 10km normaalisti...toki ei vedä ihan yhtä terhakasti. täytyy nyt ajella muutama päivä niin selviää oli vika siinä...

Starck
14.02.2016, 09:39
joo ja sit noissa 2.5 tdi koneissa on sähköinen määräsäädin eli sähköinen kaasu poljin ja semmosta havaittu että kun vanhemmite tulee ikää ja rupee pakkasilla juurikin toillain tyhjäkäynnillä ryskyttää ni on se pumpun iq arvo hiukan pielessä jonka voi korvata lyömällä kantta pumpun jakopäähän päin jolloin menee ns. laihemmalle. tai sitten tietokoneella säätäen usein mennyt vähän pieleen kun pumpuun tiiviste sarja vaihdettu että saatu vuodot loppumaan. säätö tosi tarkka silmällä ei näe että kansi liikkunut mutta silti on jo iq arvo säätynyt. itselle tullut noin 3 ko autoa vastaan mitkä kesällä pelittää hienosti sitten pakkasilla alkaa ko ongelmat eli tyhäkäynnillä ryntäys/ravistus ja kaasun käytön kautta hellittää ja aina mennyt iq arvon korjauksella kuntoon.

Tuomo
14.02.2016, 10:35
Pari päivää ajelin ilman viriboxia->ei ongelmia. Eilen tökkäsin sen takasin kiinni niin ontuva tyhjäkäynti ja mustan pöllytys alko melkein samantien. Säädin boxia pienemmällekin mutta ei vaikutusta. Boxi taas irti niin ei mitään ongelmia.

Eli eiköhän se siinä vika ole...

Starck
14.02.2016, 12:02
juu kyllä Yleensähän nämä boxit säätää tätä samaa iq arvoa ;)

Akizone
12.06.2017, 00:53
Tuli ohjelmoitua 102hp--130hp
On kuin eri auto millä päästelee mutta yksi ongelma tuli.
Kun reilusti kiihdyttää niin meno tyssää (kuin sammuttaisi auton vauhdista)....aika tyssäys ja rykiminen...kun päästät kaasun niin taas mennään normaalisti.
Sanoivat että aine loppuu kun sitä tarvitaan enemmän ja että ilmoittaa vikaa mikä viittaisi hihnan venymiseen pumpulla (ajoitus hieman pielessä kierroksilla).
Syksyllä 2016 remmit juuri vaihdettu.

Pitääkö ottaa nyt siis riski että vaihdattaa uuden pumpunremmin ja toivoo parasta muutaman satasen köyhempänä win or lose 🤔 vai olisko kellään muuta tietoa/veikkausta asiaan?

Autohan on siis vw t4 2.5tdi -01

poiu
12.06.2017, 06:31
Itellä samanikäinen etuveto portteri acv-moottorilla, josta penkissä jarrutettu 182 hp ja 405 nm vääntöä. Nyt ajettu 230 tkm ton jälkeen, eikä ikinä oo kyllä polttoaineesta ollu puutetta... tietty jos suodatin tai linjasto on tukossa jostain...mutta silloinkin hiipuminen pitäs olla rauhallista, ei rajua nykimistä.... tämä malli ei oo kuitenkaan vielä commonrail-koneita...

Akizone
12.06.2017, 20:31
Joo huomenna vielä ohjelmoija tutkii tarkemmin ajoituksen yms.. ennenkuin aletaan miettimään mitä pitää rempata.
Vakiona toimi ihan normaalisti ilman mitään kakisteluja.
Uuden suodattimen vois tietenkin testiksi heittää kiinni jos ei muuta huomenna selviä.
Vuotoja ei ainakaan ole ja käyntiin on aina lähtenyt kuin palmun alta kun vähän avainta näyttää.
Onko pumpussa sitten jotain....noh toivottavasti selviää.

poiu
13.06.2017, 06:55
Ite oon ajanu tolla muistaakseni 6 asteen ennakolla. Sillä saatiin rullilla paras käyrä...

Dectane
13.06.2017, 09:00
Tuli ohjelmoitua 102hp--130hp
On kuin eri auto millä päästelee mutta yksi ongelma tuli.
Kun reilusti kiihdyttää niin meno tyssää (kuin sammuttaisi auton vauhdista)....aika tyssäys ja rykiminen...kun päästät kaasun niin taas mennään normaalisti.
Sanoivat että aine loppuu kun sitä tarvitaan enemmän ja että ilmoittaa vikaa mikä viittaisi hihnan venymiseen pumpulla (ajoitus hieman pielessä kierroksilla).
Syksyllä 2016 remmit juuri vaihdettu.

Pitääkö ottaa nyt siis riski että vaihdattaa uuden pumpunremmin ja toivoo parasta muutaman satasen köyhempänä win or lose 🤔 vai olisko kellään muuta tietoa/veikkausta asiaan?

Autohan on siis vw t4 2.5tdi -01

Vahva veikkaus neulaliiketunnistimelle, suutin arvokas mutta yhdestä portterista korjattu sama vika sillä.

Mika_T
22.08.2019, 15:24
Soppeli aihe kun tässä on vähän sivuttu T4 transportterin ajonestoa...

Onnistuisikohan vaihtaa 2001 mallin 2.5tdi portteriin samanlaisesta ja samanikäisestä portterista moottoriohjainpoksi?

Kohde ois laiska 88hv malli johon olisi ajatelmissa vaihtaa samanikäisen tehokkaamman version poksi.
Riittääkö ajonestolle jos vaihtaa tuon sirun avaimen sisään???

https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/t%C3%B6rky%C3%A4/IMG_20190822_161844.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/t%C3%B6rky%C3%A4/IMG_20190822_161844.jpg)

MetAxi
23.08.2019, 05:56
Ajonesto on noissa "Golf-mittarillisissa" muistaakseni mittaristossa, ainakin 4-Golfissa näin on. Eli sirun ja ecun vaihtaminen ei riitä.

Toinen juttu, AJT (88 hv) ja ACV (102 hv) tärkein ero on välijäähdytin. Hommaa ACV:n välijäähdytinpaketti, on suorastaan helppo asentaa moottorin päälle.

Mika_T
23.08.2019, 08:57
Mulla on nyt purettuna luovuttajasta tuo moottoriohjain, mittariston vierestä ajoneston poksi ja virtalukon tunnistinrengas ja tietysti se siru avaimesta

(tuota lukurengasta ei ilmeisesti tarvi vaihtaa kun se on vain ns. Tyhmä tunnistin)

Välijäähdytin on myös purettu irti.

Moottorikoodi on muuten tuossa 88heppasessakin sama ACV.
Ainakin moottorin päällä olevassa muovisuojassa.

estate
23.08.2019, 12:36
Sen laiskemman mallin vaihdetoosa ei sitten kauaa katsele sitä 102 heppaa kajahtamatta. Niissä tehokkaammissa 102 heppaisissa on kestävempi laatikko. Tunnistaa siitä, että kestävemmässä pakki vitosen alla, heikommassa henkilöauton askissa ykkösen vieressä.
88 heppaisen ja 102 heppaisen erot ovat ohjelmassa ja kesymmästä puuttuu välijäährytin. Ja se vaihdetoosa.

Juoni
26.01.2022, 16:50
Tuli ohjelmoitua 102hp--130hp
On kuin eri auto millä päästelee mutta yksi ongelma tuli.
Kun reilusti kiihdyttää niin meno tyssää (kuin sammuttaisi auton vauhdista)....aika tyssäys ja rykiminen...kun päästät kaasun niin taas mennään normaalisti.
Sanoivat että aine loppuu kun sitä tarvitaan enemmän ja että ilmoittaa vikaa mikä viittaisi hihnan venymiseen pumpulla (ajoitus hieman pielessä kierroksilla).
Syksyllä 2016 remmit juuri vaihdettu.

Pitääkö ottaa nyt siis riski että vaihdattaa uuden pumpunremmin ja toivoo parasta muutaman satasen köyhempänä win or lose 🤔 vai olisko kellään muuta tietoa/veikkausta asiaan?

Autohan on siis vw t4 2.5tdi -01

Tere. Löytyikö ongelmaan syytä? Mulla 2.5 Tdi Axl ei ota paikallaan kierroksia, vaan hyytyy ja tuntuu kuin yksi pytty olisi hetken pois pelistä.. kaasupoljinta kun vähän painaa, kone käy tasaisesti. Joskus jopa sammuu, kun yrittää kierroksia saada koneeseen. Ilmeni katsastuksessa..