Kirjaudu sisään

View Full Version : Millainen turbo 12H-T:seen? Kinugawa?


Radis
28.10.2015, 21:41
Onko kellään kokemusta tällaiseta:

http://www.ebay.com/itm/Kinugawa-Upgrade-Turbocharger-TOYOTA-12HT-Land-Cruiser-4L-CT26-w-Garrett-60-1-/281834646272?hash=item419ea76b00:g:RhEAAOSw37tV-oPg&vxp=mtr

Tällähän mennään kuuhun asti:

1985~1990 TOYOTA 12HT / 12H-T 4.0L HJ61 Diesel Turbocharger - 60-1 wheel will offer extra 50% airflow than stock CT26 compressor wheel.
- This upgrade turbo will get extra 50% torque and hp than stock CT26 turbocharger.
- Compressor wheel: 60 / 76 mm (Garrett 60-1 Wheel)
- Turbine Wheel: 51.9 / 67.9 mm ( Stock Turbine Wheel)

Kannattaakohan tällaisesta haaveilla....

Ja mitähän eroa on HDJ:n HJ61:n CT26 turbojen välillä??

lepoantti
28.10.2015, 22:19
joillakin voorumeilla tullut useasti vastaan että kinkkukavat on ihan ok ahtimia. mutta tuleehan tuollaiselle karusti hintaa kun lisää rahtia, tullit ja alvin. uskaltaisin väittää että toimivan ahdistimen löytää järkevämmälläkin hintaa...en kerenny vastata puhelimeen tänänään(kään)........

Vilbo
29.10.2015, 11:33
Aussien foorumeilla on paljon jauhettu nimenomaan 12H-T:n turbon päivittämisestä. Järjestään pitävät tuota Garretin 60-1 kompressoria turhan suurena ahtimena jos ei hae tehoa vain yläkierroksilta ja silloinkin melko kehnosti toimivana pitävät 12H-T:n puhaltimeksi.

Suosituin/helpoin/halvin päivitys on vaihtaa 7MGTE supran kompressorikotelo ja itse kompressorisiivet tai se keskiyksikkö tuon HJ61:n pienempään turbiinikoteloon (merkitty 58020 tai 58040) . Isomman kompressorin yhteydessä suositellaan 360 asteisen liukulaakerin asentamista.

Turbiinin siivet kun on näissä CT26-ahtimissa saman kokoisia mallista riippumatta ja turbiinin kuoret käyvät ristiin.

Tämä lanka kannattaa lukea jos vain englanninmaan kieli taittuu.
http://forum.ih8mud.com/threads/the-2h-12h-t-1hz-1hd-t-1hd-ft-gturbo-alternative-tech-thread.802797/

t.haapala
29.10.2015, 12:20
Jos helpon/halvan/käyttöalueelta mukavan turbon haluu ni suosittelen kans tota 7mgte koneen vakioo.
Maksoin omastani 80€ ja bolt on :D.
Tol turbol ja cooleril +30hp ja +150nm :)
Ja 1500-3000rpm alueel yli 400nm käytös

Radis
29.10.2015, 21:25
Mitenkähän kiven alla nuo 7mgte:n turbot mahtaa olla....?

PH75
29.10.2015, 22:43
Mitenkähän kiven alla nuo 7mgte:n turbot mahtaa olla....? Tuossa olis käytettyä alkuperästa tai uutta kiinalaista.
http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-SUPRA-MK3-MA70-3-0-TURBO-TURBOLADER-TURBO-CT26-R79-/161870171847?hash=item25b036cec7:g:obMAAOSw9mFWLfO w http://www.ebay.com/itm/ct26-17201-42020-30-Toyota-Supra-3-0-7MG-TE-6Zyl-MA70-turbo-turbocharger-/190748756322?hash=item2c69830962:g:UKoAAOSwLVZVuuG C&vxp=mtr

Hessu888
29.10.2015, 22:46
Mitenkähän kiven alla nuo 7mgte:n turbot mahtaa olla....?

Saksan ebayssä ainakin pari myytävänä 200€/kpl esim. http://www.ebay.de/itm/Turbolader-komplett-CT26-Toyota-SUPRA-86-92-3-0-Turbo-7M-GTE-MKIII-/221921979268?fits=Model%3ASupra&hash=item33ab94ab84:g:wZQAAOSwd0BV20Bm

Radis
29.10.2015, 23:11
Kellään kokemuksia noista kiinalaisista?

Noista käytetyistäkään ei tiedä miten kauan kestää...

Kala92
30.10.2015, 08:35
Suosittelen kyllä tota kinugawaa. Ostan pääsäännöllisesti kaikki turbojen osat kinugawalta. Hyvä valikoima eri siipiä, pesiä ym. Laatu hyvä ja toimitus nopea.

Radis
30.10.2015, 14:55
Supran keskiosa tulossa. Nyt mestästetään sitten tuota kompurakoteloa....

Jani E
30.10.2015, 16:08
Sen kompurakotelon taitava sorvaa siitä pienemmästä.

141
30.10.2015, 16:24
Alkas olla pikkuhiljaa ajankohtas täälläki tuon orkkisturbon vaihto, tai korjaus kun näyttää puskevan jo öljyä läpi huomattavasti.
Korjaus varmaan maksaa saman mitä uus turbo Ebaystä mutta näkkyy sakastakkii oleva 100-200e toimitus?? Ja onko nuo kiinalaiset ahtimet sitte mistää kotosi.

Tuo 7M-GTE:n turbo ois kyllä houkutteleva isomman kompuran puolesta.
Mutta taaskin, saako sitä hyvvää ja halpaa Ebaystä, tai mistään muualtakkaa?

Hessu888
30.10.2015, 17:07
Alkas olla pikkuhiljaa ajankohtas täälläki tuon orkkisturbon vaihto, tai korjaus kun näyttää puskevan jo öljyä läpi huomattavasti.
Korjaus varmaan maksaa saman mitä uus turbo Ebaystä mutta näkkyy sakastakkii oleva 100-200e toimitus?? Ja onko nuo kiinalaiset ahtimet sitte mistää kotosi.

Tuo 7M-GTE:n turbo ois kyllä houkutteleva isomman kompuran puolesta.
Mutta taaskin, saako sitä hyvvää ja halpaa Ebaystä, tai mistään muualtakkaa?

Ei se toimitus Saksasta Suomeen yleensä enempää ole mitä Suomen sisäinen posti. MIstä tuollaisen hinnan löysit? Veikkaan, että postit Saksasta oikeesti n. 16€-30€

141
30.10.2015, 17:28
Ei se toimitus Saksasta Suomeen yleensä enempää ole mitä Suomen sisäinen posti. MIstä tuollaisen hinnan löysit? Veikkaan, että postit Saksasta oikeesti n. 16€-30€

Nyt kun tarkemmin kahtoo niin näkkyy lukevan "Aus Vereinigte Staaten von Amerika" ja +150€ toimitus.. ja fyysisesti saksassa olevat sitte sen +15€ :o

Vilbo
30.10.2015, 18:25
Mitenkäs tuo tiivisteiden ja laakereiden vaihtaminenkin onnistuu kotikonstein tasapainotuksen merkittävästi kärsimättä? Noiden korjaussarjojen hinnat kun pyörii muutaman kympin tienoolla.

Jani E
30.10.2015, 18:44
siipiin merkintä että saa samaan linjaan toisiinsa nähden takaisin laittaessa. eikä se tasapainotus ole ku muutamia kymppejä, jos joku suostuu vaan tekeen :D

Radis
30.10.2015, 19:04
Sen kompurakotelon taitava sorvaa siitä pienemmästä.

Tarviiko sen niin taitavakaan olla?? Olisko speksejä mihin mittaan se reikä pitäis avartaa? Työkaverilla olis sorvi jolla tuota vois yrittää.

Kala92
30.10.2015, 19:12
Ihmettelen suuresti tätä tasapainotushöpinää. Imusiipi on tehtaalla valmiiksi painotettu ja se muutenkaan mitään paina verrattuna akseliin ja pakosiipeen. Pakosiipeen et akselista irti kuitenkaan saa. Eli akselin toinen pää anyway paljon painavampi ja rasittaa laakeristoa aivan saman verran oli tasapainotettu eli ei. Sitten kun dieselissä ole es mitään hide speed turboja vaan pyörivät melkosen vähän verrattuna kisavehkeisiin jossa mennään siihen 150000rpm. Noilla kierroksilla alkaa se painotus olla jo todellakin tarpeen.

PH75
30.10.2015, 19:19
siipiin merkintä että saa samaan linjaan toisiinsa nähden takaisin laittaessa. eikä se tasapainotus ole ku muutamia kymppejä, jos joku suostuu vaan tekeen :D

Hyvin ainakin pelannu sen 15-20tkm, minkä paikallan ollut tuommonen 35euron hintanen (kotiin tuotuna)kiinalainen korjausarja. Merkitsin vaan samaan linjaan ennen keskimutterin irrotusta. Osien puhdistus suurin homma koko operaatiossa. Jos osaa koneremontin autoon tehdä, niin osaa varmasti turboonkin korjausarjan paikalleen laittaa Että ei siis ole mitään rakettitiedettä.

Radis
30.10.2015, 19:47
Hyvin ainakin pelannu sen 15-20tkm, minkä paikallan ollut tuommonen 35euron hintanen (kotiin tuotuna)kiinalainen korjausarja. Merkitsin vaan samaan linjaan ennen keskimutterin irrotusta. Osien puhdistus suurin homma koko operaatiossa. Jos osaa koneremontin autoon tehdä, niin osaa varmasti turboonkin korjausarjan paikalleen laittaa Että ei siis ole mitään rakettitiedettä.

Jos on ollu turbo irti, korjausmanuaalin mukaan on turbon öljypumpulta tulevaan sisäänmenoon lisättävä öljyä (0likohan se 20ml) ja pyöräytettävä siipiä voitelun varmistamiseksi. Näin ei laakerit mee heti ensikäynnistyksellä piloille.

Jappi
31.10.2015, 01:04
Ihmettelen suuresti tätä tasapainotushöpinää. Imusiipi on tehtaalla valmiiksi painotettu ja se muutenkaan mitään paina verrattuna akseliin ja pakosiipeen. Pakosiipeen et akselista irti kuitenkaan saa. Eli akselin toinen pää anyway paljon painavampi ja rasittaa laakeristoa aivan saman verran oli tasapainotettu eli ei. Sitten kun dieselissä ole es mitään hide speed turboja vaan pyörivät melkosen vähän verrattuna kisavehkeisiin jossa mennään siihen 150000rpm. Noilla kierroksilla alkaa se painotus olla jo todellakin tarpeen.

Riippuu aivan miten turbo on mitoitettu moottoriin, Joku kasarivuosien TD:n turbo on todella hidaskierroksinen, ns. "idioottivarma", kun taas 2000 luvun moottoria viritellessä turbo on todella tiukilla vaikka dieselkoneessa olisikin. Ahtopaineet on vähintäänkin tuplautuneet ja herääminen pitää olla nopeaa.

Kala92
31.10.2015, 10:33
Sori OT, mutta niinhän ne joo pyörii alussa ainakin nopeampaa kuin tavan ahdin, mutta en tiedä miten lujaa tuo vnt ahdin siellä 1.6bar ahdoilla rullaa. Miettiny vaan aina sillein, että jos joutuu vnt ahtimen vaihtamaan toiseen, niin pistää samontein isomman, niin sen tarvihe niin pirusti pyöriä kuin sen tehtaan alimitoitetun hyrrän.

Jani E
31.10.2015, 12:19
Se akseli voi sit vääntyä aika helposti mutteria avatessa. Jollain pulttimopolla olis hyvä päräyttää auki, ei tuu sitä sivulle vääntö voimaa. Itellä oli yks akseli kiero... Vaati oikasua...
Mut ei se mitään raketti tiedettä ole.

PH75
31.10.2015, 13:31
Se akseli voi sit vääntyä aika helposti mutteria avatessa. Jollain pulttimopolla olis hyvä päräyttää auki, ei tuu sitä sivulle vääntö voimaa. Itellä oli yks akseli kiero... Vaati oikasua...
Mut ei se mitään raketti tiedettä ole.

Ja kun muistaa vielä, että siinä mutterissa on VÄÄRÄKÄTINEN kierre. Ettei romuraudaksi koko höskä muutu :)

2,4TD
01.11.2015, 09:08
Ct 26B turbonkin pitäisi olla suurempi kun toi normi, taisi olla 2.lla hukkaportillakin. Joskus noita silloin kyselin ja selvittelin kun Hiluxiin vaihtelin turboa.

Radis
02.11.2015, 12:16
Tarviiko sen niin taitavakaan olla?? Olisko speksejä mihin mittaan se reikä pitäis avartaa? Työkaverilla olis sorvi jolla tuota vois yrittää.

Työkaveri nosti kädet pystyyn kun näki millaisesta hommasta oli kyse. Ei tuo ihan niin triviaalisorvaus ollutkaan.

Kellään tietoa pääkaupunkiseudullta koneistamoa joka ton vois tehdä??

Edit: K&K Konetehdas vois tuon tehdä 60€/h +ALV kunhan toimitan ensin 3D-mallin minkä mukaan sorvaus pitäis tehdä. Ei se tämäkään vaihtoehto kovin halvaksi ja ennen kaikkea vaivattomaksi näemmä tule kun ei noita kopurakoteloita tunnu puussa kasvavan...

Radis
03.11.2015, 21:09
Kompurakotelon yksinkertaistettu 3D-malli alkuperiäisillä mitoilla rupee oleen valmis. Pitää vielä mittailla ja mallintaa tuo turbiinin siven sivuprofiili, ja kattoo leikkauprojektiosta millainen välys sinne omien mittausten mukaan jää.

Kunhan tuo keskipatruuna saapuu niin sitten teen sen siivestä mallin ja mallailen vastaavaa välystä siiven ja kotelon väliin. Saapa nähdä miten onnistuu...

141
03.11.2015, 21:23
Mitenhä tämmöne? (http://www.aliexpress.com/item/CT26-CT26S2-17201-42020-Toyota-Supra-3-0-7MG-TE-6Zyl-MA70-turbo-turbocharger/956700046.html?ws_ab_test=searchweb201556_9_71_72_ 73_74_75,searchweb201644_5,searchweb201560_9)

Ei ois pahan hintane ja väittäs toimitustakin ilmaseks DHL:llä ja Fedexillä, 3-8 päivän sissään?? :eek:

Radis
04.11.2015, 00:40
No miltei onnistu mttaus. Vähän menee materiaalit ristikkäin. Mitähän tästäkin tulee...

Aliexpressissä kaikki on varmasti Kiinalaista kopiota... Vaan niinpä ne taitaa olla kiinassa tehytjä suuri osa Toytankin osista. Kopioissa voi vain olla mitä sattuu materiaaleja jotka ei kestä käytössä. Näyttää hyvätlä mutta hajoo kohta?

kh65
04.11.2015, 04:22
Jos ei meinaa onnistua siellä niin soita 0400 411 393

Radis
04.11.2015, 18:25
Joo ei tuosta mittaamisesta tuu mitään nällä vehkeillä yhtään mitään. Tää ajatus oli kuolleena syntynyt.

Keskimöntti saapui postissa tänään.

Huomenna olis pyrkimys saada tuo sorvimiehen käsittelyyn.

Radis
05.11.2015, 20:21
No niin nyt on uusi kompuran siipi sovitettu alkuperäiseen koteloon. Suuret kiitokset kh65:lle!

Kaveri osoittautuikin kansainvälisesti arvostetuksi N-ryhmän kilpaturbojen rakentajaksi! Suosittelen kyllä vilpitömästi kääntymään turboasioissa hänen puoleensa.

141
14.04.2016, 19:04
Jatketaas tänne, en viitti uutta topiikkiakaan alottaa pienen asian takia.

Eli tuli sitte tuokin Supran CT26 hankittua mutta siihen pitäs kaveriks jostain saaha vielä vesi- ja öljylähdön tiivisteet.
Ebay nuita on täynnä mutta toimitus voi olla mitä vaan, ja laatu?
Englannissa olis eräässä turbo puljussa mutta toimituskulut on monen kertaiset tiivisteisiin nähden.

Kysymys kuuluukin, kestääkö perus tiivistepaperi jos siitä leikkelis?
Laittaisko jotain tiivistemassaa lisäks? Kuumuudenkestävyys?

RIPAX
14.04.2016, 23:02
No niin nyt on uusi kompuran siipi sovitettu alkuperäiseen koteloon. Suuret kiitokset kh65:lle!

Kaveri osoittautuikin kansainvälisesti arvostetuksi N-ryhmän kilpaturbojen rakentajaksi! Suosittelen kyllä vilpitömästi kääntymään turboasioissa hänen puoleensa.
Juu,on kai se jotain veivejä joskus kierrellyt. Itsekin ostin kokeeksi föönin kh kuusvitoselta ja TODELLAKIN alko lyyti kirjottamaan,kestänyt normi ajoa nyt 50tkm ja ahdot 2.0bar ja voimaa on. Tosin se lyttäs mun kuningas ideat ja suunnitelmat meni hiukka uusiks ja hyvä niin.

Vilbo
21.12.2017, 21:05
Paljon on pitänyt lukea ja sisäistää foorumeita, ja jopa väärää merkkiä edustavia.

https://forum.ih8mud.com/threads/12h-t-performance-build.269939/

https://forum.ih8mud.com/threads/the-2h-12h-t-1hz-1hd-t-1hd-ft-gturbo-alternative-tech-thread.802797/

http://www.patrol4x4.com/forum/engine-drivetrain-55/hmmm-td05h-16g-ebay-td42-80484/

Konsensus näissä ketjuissa on se että Toyotan CT26 ahtimen turbiinissa on kaksi ongelmaa optimaalisen suorituskyvyn kannalta, se on liian iso jotta ahdin heräisi hyvin ennen 2000rpm ja siipien muoto edustaa 80 luvun suunnittelua. Tosin turbiinikotelot ovat yhteensopivia ja kompressoriksi löytyy hyvin vaihtoehtoja jolloin voidaan rakentaa tuo aiemmin mainittu 7MGTE hybridi, jolloin saavutetaan vakiota parempi suorituskyky.

Lyhyesti: Mitsun TD05H sarjan ahtimet ovat suunnittelultaan paljon modernimpia ja kooltaan varsin ihanteellisia näille noin neljän litran diesel moottoreille ja sopivasti eri osia yhdistelemällä voi rakentaa hyvin toimivan ahtimen eri käyttötarkoituksiin.

Pidemmin: TD05H sarjan ahtimet ovat ilmeisesti sen verran yleisiä tuolla Aussien puolella että niitä on useat päässeet kokeilemaan ja testailemaan erilaisia kombinaatioita. Rivien välistä tulkattuna, ja melko suoraan spekuloitunakin vaikuttaa siltä että tuo Aussien ihmeahdin GTurbo olisi juurikin TD05H pohjalle suunniteltu joskin suunnittelijan omasuunnittelemilla turbiineilla ja kompressoreilla. Myös Hollantilaisen Wink 4x4 pajan turbo olisi ilmeisesti samalle pohjalle rakennettu, mutta siitä ei ole juurikaan löytynyt käyttäjäkokemuksia. Muutaman sanan tosin vaihdoin tuon pajan edustajan kanssa ja suorituskyky vaikutti olevan samoissa lukemissa kuin patrol keskustelulangan perusteella voi päätellä.

Oleellisia mitoitusperusteita on turbiinikotelon AR-luku ja kompressorin koko. Eli turbiini itsessään on kaikissa TD05H ahtimissa saman kokoinen. Kompressorivaihtoehtoina on 16G, 18G ja 20G joka määrittää imukanavan koon kompressorisiipien ulkohalkaisijan pysyessä samana. Isompi virtaa paremmin ja mahdollistaa suuremmat ahtopaineet, mutta herää huonommin. Tarvitsee siis määrittää tavoiteltava ahtopaine ja sen että haluaako suorituskykyä kierroslukujen ylä- vai alarekisteriin.

Mamba ja Kinugawa ovat saaneet pääosin kiitosta hyvästä ja tasaisesta laadusta suhteessa hintaansa. Vaikka jokusella on ollut ongelmia niin asiakaspalvelu on toiminut. Mamban perustaja Eiji on sama kaveri joka oli perustamassa Kinugawaa, mutta myi omistuksensa ja perusti oman firman.

Siispä tämänlainen ahdin meni allekirjoittaneella tilaukseen sillä erotuksella että pyysin turbiinin 12 siipisenä 9 siipisen sijaan ja kompressoriksi 6+6 siipinen billet 11 siipisen GTX mallin sijaan:

http://shop.mambatek.com/product.sc?productId=1600&categoryId=-1

141
21.12.2017, 23:23
Ausseista saa myös tälläsiä puhaltimia: http://www.munroracingturbochargers.com.au/Landcruiser.CT26.html

Tosin tuolla 7MGTE hyrrällä saahaan HJ61 pumpun ja suuttimien kapasiteetti käytettyä jo täysin, paremmin virtaaville turboille tarttis varmaan vähintään suuttimet vaihtaa paremmin virtaaviin jos tehoja alkaa hakemaan.

Ois kiva nähä faktaa (teholappu) miten paljon vaikuttaa tehoihin pelkkä turbon vaihtaminen modernimpaa, ilman pumpun ruuvausta.

Vilbo
22.12.2017, 07:19
Tuon Patrol foorumikeskustelun perusteella voisi karkeasti yleistää että TD05H kompurat tarjoavat seuraavia huipputehoja td42 moottorissa:

16G 150 kW
18G 200 kW
20G 250 kW

Suoraan ei toki voi verrata 4,2l esikammiodatsunia ja 4l suoraruiskutoyotaa

Kuitenkin foorumeilla olevien käyttäjäkokemuksien perusteella voisi olettaa että 12HT:n kyljessä 16G sopivalla pakopesällä tarjoaisi 0,2 bar ahtopainetta 1200rpm paikkeilla ja kilo saavutettaisi 1600 rpm paikkeilla. Maksimipaineena ei tuolla 16G kompuralla kannata ylittää 1,6 baria mutta taitaa ahtopaineen kompensaattorikaran liikeratakin loppua vakiosyöttöpumpussa jossain 1,4 bar paikkeilla?

Ja back to back vertailu ilman pumpun ruuvausta olisi kyllä kiinnostavaa, mutta tietenkin pumppua säätäen siten että saavutetaan samat pakolämmöt eri ahdin kombinaatioilla olisi varmasti se käytännönläheisempi. Eihän se lisäilma varsinaisesti mitään hyödytä jossei tarjoa lisää soppaa.. Jos haluaisi kovaa dataa asiasta niin mittaisi vielä pakopaineet ennen ahdinta niin näkisi kompuran/turbiinin painesuhteet. Yhtälaillahan se pakopaine jarruttaa moottoria.

Ongelmahan ei siis ole se etteikö 7MGTE hybridillä saisi tehoja irti moottorista, vaan se että tuo ahdin herää vasta myöhemmillä kierrosalueilla jolloin konetta joutuu kierrättämään turhan korkealle ennenkuin saavutetaan huippuvääntö. Ja näissä 12HT:n pumpuissa myös kyllä loppuu soppa kesken maksimitehoja tavoitellessa. Toisaalta ilman MLS kannentiivistettä ei varmastikaan kannata tavoitella usean barin ahtopaineita.

Tuon tilaamani ahtimen speksailin sillä ajatuksella että saisi hyrrän heräämään niin alhaalta kuin mahdollista ilman että ahdin alkaa (liikaa) ahdistamaan maksimikierroksilla. Toki voidaan sitten väitellä että kuinka hyvin on viritys onnistunut kun saa koko laitoksen nippuun asti.. :D

141
22.12.2017, 11:14
Just näin.

Itellä on just tuo 7MGTE turbo HJn pakopesällä ja alasyöttö säädetty siten ettei mitään järkyttävää mustaa pilvee työnnä, mutta näkyvää huntua joka häviää sitten kierroksilla lähes kokonaan. Ahdonalainen onkin sitten avattu kokonaan. Ahtopaine alkaa nousta vasta noin 1500-1600 välillä sinne 0.2-0.4 tienoille. Huomaa kyllä miten suorituskyvytön tuommonen "paddlewheel turbo" on. Maksimi ahtopaine n. 1.4bar imusarjalta mitattuna, varmaan hieman enemmän jos turbolta mittaisi.

Mieli tekisi tuommosta nykyaikaisempaa ja tuottavampaa turboa, mutta sen myötä varmaan karkaa sitten se kuuluisa mopo jo käsistä. Munro Racing lupailee lähes 3barin tuottoo nuille billetti CT26:lle mikä vaatiikin jo suuttimien ja pumpun päivitystä, männätkin varmaan tarvihtis jo vahvistetut, MLS kannentiiviste... miten lie laatikkokaan enää niitä tehoja kestää sitten. Näillä virityksillä kun puhutaan jo 300hv ja +800nm tehoista.
Ja sitä rahaa, ei oo ilmasta lystiä tuonkaan toisen HoJon entraaminen. ;)

Aiotko käyttää penkissä tuolla uudella turbolla? Olisi varsin mielenkiintosta nähä miten toimii. Omakin pitäs käyttää kun vaan sais aikaseks.

Vilbo
22.12.2017, 22:34
Toki tuo "vasta" 1600 rpm on suhteellista, absoluuttisen huonosta ei voida puhua koska kyllä, konetta kierrättämällä, on tarjolla suorituskykyä. Noin 30 vuotta vanhalta dieseliltä sekin voidaan aidosti saavutukseksi laskea. Vaan on aika tehnyt tehtävänsä ja paljon parempaakin suorituskykyä on tarjolla tänä päivänä.

Kompressorikarttojen perusteella jo tuolla 18G kompressorilla (varsinkin yhdistettynä paremmin virtaavaan turbiiniin) pysyttäisiin hyvillä hyötysuhdelukemilla vaikka puhaltaisi enemmän kuin 2 bar ahtopainetta. Toinen etu olisi myös yläkierroksilla pikkaisen alhaisempi pakopaineiden tarve suhteessa ahtopaineisiin. Kompromissihan se sekin toki olisi, ainakin maastossa ryömimistä ajatellen kun vääntöä tarvisi alakierroksillakin, tai suorastaan erityisesti alakierroksilla. Mutta jos maksimitehoja tavoittelisi niin se olisi ollut minun valinta.

Vaikea varmaankin verrata tuota omaa moottoria muihin vakio 12HT myllyihin kun tulee nyt remontoitua hieman reilummala kädellä ja miedosti virtaustakin tulee lisättyä kanteen venttiilejä ja kanavia hieman parannellen. Syöttöpumpulle on pari temppua mietteissä ja noiden suuttimien kärkien vaihto hieman isompiin on mahdollisuuksien listalla. Pitäisi nyt joulun alla ryhtyä siis kantta vinguttamaan dremelillä ja lohkoa kasailemaan. Koneistamolla jo tekivät venttiileihin back cutit ja venttiilien seeteihin tuli lisää kulmia.

Varmaankin tulee käytettyä dynossa, mutta en aikataulua pysty lupaamaan tai hyvä jos arvioimaan tässä vaiheessa. Niinkuin puhuit mopon karkaamisesta, niin edelleen se mopo keulii kun omaan autoon piti vain ruosteita paikkailla aikanaan... :rolleyes:

patroltd
22.12.2017, 23:06
Siispä tämänlainen ahdin meni allekirjoittaneella tilaukseen sillä erotuksella että pyysin turbiinin 12 siipisenä 9 siipisen sijaan ja kompressoriksi 6+6 siipinen billet 11 siipisen GTX mallin sijaan

Miksi otit turbiinin 12 siipisenä? Tuon 9 siipisen pitäisi herätäkin paremmin, ja ainakin se virtaa paremmin...

Vilbo
22.12.2017, 23:49
Taitavat markkinoida nopeampana, ei aikaisempana, heräämisenä. Eli siis vastaa kaasuun nopeammin, mutta ylemmillä kierroksilla. Ja virtaa paremmin kyllä joo, mutta toisaalta karkaa pakopaineet pyörittämästä turbiinia. Alaalla huono kun ei ole juurikaan pakokaasua pyörittämään hyrrää. Yläällä hyvä kun pakopaineita ei kerry yhtä paljoa. (Myönnän myös vakoilleeni kuvista että aussien ja hollantilaisten ahtimissa on myös 12 siipinen turbiini) Luulisin että hukkaportin kautta yhtälailla häviää ylimääräiset pakopaineet vaikkakin hieman huonommin.. Loppuviimein vaikutus lienee samankaltainen kuin pakopesän koon muuttaminen.

Patrol ukot vaikuttaa tykkäävän 6cm pakopesästä, joten tämän nelilitraisen koneen kyljessä tuo 7cm turbiinikotelo mitä luultavimmin toimii kummalla vain turbiinilla.

patroltd
23.12.2017, 16:00
Taitavat markkinoida nopeampana, ei aikaisempana, heräämisenä. Eli siis vastaa kaasuun nopeammin, mutta ylemmillä kierroksilla.

Voi olla näinkin... tuo 49,2mm turbiini vaan tuntuu väkisinkin pieneltä, varsinkin yhdistettynä todella tehokkaaseen kompuraan. Noinkohan jaksaa pyörittää tehokasta kompurapyörää kovemmilla ahdoilla, ilman järjetöntä pakopainetta? Tilanne ei toki parane 9 lapaisen myötä muuten kuin paremman virtaavuuden ansiosta...
Mun mielestä tuollaisella kompuralla pitäisi olla 55-58 mm turbiinin jättö, se nyt on toki vain rajalliseen kokemukseen perustuva vanhanaikaisen miehen mielipide :)

[/QUOTE]
Ja virtaa paremmin kyllä joo, mutta toisaalta karkaa pakopaineet pyörittämästä turbiinia. Alaalla huono kun ei ole juurikaan pakokaasua pyörittämään hyrrää. [/QUOTE]

12H-T on niin herkkä vehje että ei kai se ahtoa edes tarvitse ihan tyhjäkäynnille, ja laittaa alasyöttöä sen verran että vähän pölähtää, niin eiköhän siellä hyrrä ala pyörimään :D

Vilbo
23.12.2017, 22:20
Last edited by patroltd; 23.12.2017 at 16:01. Reason: toinen lainaus ei näemmä tältä hakkerilta onnistu :D

Ottaa ekan hakasulkeen sisältä kenoviivan pois niin menee lainaukseksi.

Tosiaan turbiinin optimaalinen koko riippuu itse turbiinipyörän muodosta, eli kuinka hyvin se virtaa ja hyödyntää pakokaasujen energiaa voimantuotossa. Modernimpi suunnitteluhan mahdollistaa pienemmän turbiinin ilman pakopaineen nousua samassa suhteessa kuin pelkkä koko antaa ymmärtää.

Kompressorin parempi suunnittelu ja mitoitus taasen mahdollistaa sen että liikutaan kompressorikartalla paremman hyötysuhteen alueella. Eli ei tarvita yhtä suurta voimaa vaaditun ahtopaineen tuottamiseen jolloin hukkaportti voidaan avata aiemmin.

Ainahan nämä ahtimet on kompromisseja suuntaan tai toiseen. Vissiin pitäisi olla kompoundi että saisi loistavasti tehoa koko kierroslukualueelle. Vaan menee melko mystiseksi mitoituksen kannalta ilman kunnon karttoja joilla mitoittaa molemmat täydentämään toisiaan. Ja varmaan pitäisi jo oikeasti tietääkin jotain eikä elää internetkeskustelujen spekulaation valossa.. :D

Jos tuo tilattu ahdin tarjoaa ahtopainetta heti tyhjäkäynnin pintaan ilman että yläkierrokset menee aivan tukkoon niin lasken tämän erävoitoksi. :rolleyes:

helmapelti
04.01.2018, 01:03
Olen erikoistunut "yritä ja erehdy" rakenteluun ja turbopuolelle tuli hankittua gt23v sarjan vihellin. Nyt auton alusta on työnalla enkä tiedä minä päivänä tuo paikalleen pääsee jos milloinkaan. Mielestäni kuitenkin mielenkiintoinen nykyaikaisempi vaihtoehto.

Vilbo
19.01.2018, 19:22
Postimies sai tämmöisen vihdoin toimitettua Taiwanin maalta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6906&pictureid=210050

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6906&pictureid=210052

Asennuksen ajankohta ei vielä ole selvillä. Jos jollakulla olisi irrallaan tarjolla 12HT:n pakosarjaa, niin hieman edesauttaisi kyseiseen myllyyn sovittamista.. :rolleyes:

Vilbo
08.10.2018, 13:24
Aivan pöljä idea, mutta pakko kysyä. Onko kukaan kokeillut rakentaa compound turbo -järjestelmää? Tulee varmasti monta sulaketta vastaan jos meinaa kaksi turboa virittää 2:1 painesuhteelle peräkkäin. Mutta kiinnostaa tietää että auttaako se isompi turbo nostamaan ahtopaineita aiemmin/nopeammin kuin se pieni turbo itsessään? Siis olettaen että pienempi turbo on sama yksistään tai compoundissa..

HeikkiH
08.10.2018, 13:47
Compoundista juttua:

https://youtu.be/Ssh47oyOSXM

141
09.10.2018, 21:02
Aivan pöljä idea, mutta pakko kysyä. Onko kukaan kokeillut rakentaa compound turbo -järjestelmää? Tulee varmasti monta sulaketta vastaan jos meinaa kaksi turboa virittää 2:1 painesuhteelle peräkkäin. Mutta kiinnostaa tietää että auttaako se isompi turbo nostamaan ahtopaineita aiemmin/nopeammin kuin se pieni turbo itsessään? Siis olettaen että pienempi turbo on sama yksistään tai compoundissa..

Ei oo ollenkaa pöljä idea kyllä ainakaan omasta mielestä, varmaan siks kun olen itekkin aatellu rakentaa kyseisen systeemin. :)
Alkujaan oli tarkotus rakentaa 12H-T moottoriin, mutta tuli hankittua Hodari, johon se on varmaan "järkevämpi" tehä.

Turbojen mitotus on melkonen ähvääri jo itessää, unohtamatta niitten sijottelua konehuoneeseen sekä putkitukset ynnä muut.

Pienempi, korkeapaine turbo pitäs mitottaa siten, että se alkaa ahtaa sopivan alhaalta (käyttö/katuauto) eikä mene tukkoon isomman, eli matalapaine turbon lähdettäessä peliin mukaan. Toki ulkosella hukkaportilla tässä pystyy, ja varmasti täytyy pelata pakopaineita pikkuturpolta alemmas ettei räjäytä moottoria.

Koska aiheesta löytyy helkkaristi juttua googlesta pelkästään Cummins harrastajien sovelluksista, en nyt viitti rueta selventämään Compound turbotusta sen kummemmin tähän, niin kannattaa oikeesti ajatuksella kahlata googlesta projekti kertomuksia ja aihetta ylipäätään mikäli Compound turbotus kiinnostaa.

Vielä vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, se iso turbo (matalapaine) ei vaikuta pienemmän (korkeapaine) heräämiseen, se pienempi potkii isommalle vauhtia tiettyyn pisteeseen asti, kunnes se rupeaa tekemään painetta pienemmän läpi.

Vilbo
09.10.2018, 21:22
Pienemmän ahtimen kompura tosiaan pitää mitoittaa siten että se pysyy kartalla koko koneen kierroslukualueella. Pikkuturbon turbiini toki voi olla pienempi kuin yhdellä turbolla olisi järkevää kun käytetään ulkoista hukkaporttia. Tällä tavoin ymmärtääkseni saisi rakennettua kokonaisuuden jossa ahtopaineita on tarjolla heti tyhjäkäyntikierroksilta ylöspäin. Liian pieni kompressori siis tekee sen että se putoaa virtauksiensa puolesta kartalta vaikka isompi ahdin tarjoaisi kuinka pikkukompuran imupuolelle painetta. Oikein pahasti pieleen menneellä mitoituksella olisi kuulemma riskinä että isompi ahdin tuuppaa pikkukompuran läpi niin paljon ilmaa että äänennopeus ylittyy lopputulemana syntyy pahaa jälkeä.

Pikkuturbiinin koolla ei periaatteessa ole paljoa merkitystä jos käyttää riittävän suurta hukkaporttia ja pakosarja+putkisto on järkevän mallinen tämänlaiselle kokonaisuudelle. Toki suurempi kysymys on että minkälaiset paineet tarvitaan kummankin turbiinin pyörittämiseen. Kompoundin parhaita puolia olisikin juuri mahdollisuus mitoittaa ahtimet siten että ne toimivat optimaalisella hyötysuhteella jolloin vastapaineen pystyisi minimoimaan. Tässäkin tiettävästi pätee sama kaava että liian pieni turbiini vaatii enemmän vastapainetta pyörittääkseen kompuraa, mutta herää aikaisemmin. Eli liian pieni turbiini ei pysty ahdistamaan, mutta se ei myöskään kykene itsessään tekemään niin paljoa painetta.

Hukkaportin viritys on vielä oma taiteenlajinsa. Käsittääkseni yleinen käytäntö on virittää pienemmän turbon hukkaportti aukeamaan ilmakehän painetta vasten. Tällöin kun isompi turbo alkaa kertaamaan ahtopainetta niin pikkuturbon hukkaportti aukeaa huomattavasti enemmän kuin yhden turbon järjestelmässä. Eli pikkuturbon turbiini voisi olla ns. turhan pieni jos se suurimmaksi osaksi ohitetaan isommilla ahtopaineilla. Tämä viritys mahdollistaa sen että pikkuturbon työkuorma jää suhteessa pienemmäksi kuin isomman joka muutenkin usein pysyy kartalla paremmin korkeammille painesuhteille.

Onkohan järkevää rakentaa kompoundin hukkaportitus siten että pikkuturbo pyrkisi tuottamaan tasaisen 2:1 painesuhteen riippumatta isomman ahtimen tuottamasta paineesta..? Eli hukkaporttia ohjattaisiin pikkuturbon molemmin puolisten ahtopaineiden erotuksella. Työkuorma jakautuisi tasaisemmin molemmille turboille ja ainakin teoriassa sopivasti mitoitetut turbot saisivat hyödynnettyä pakokaasujen jäännösenergian mahdollisimman tehokkaasti.

Loppuviimeinhän pakosarjasta mitattu ahtopaine kertoo varmasti oleellisimmin milloin pakokaasujen virtaus on ohjattu turboille hyvin.

Vilbo
10.11.2018, 13:07
Näemmä ilman kompoundiakin saa ns. riittävästi ahtopainetta aikaiseksi. Toisinsanoen kansiremontin sain työlistalle ihan vain yhdelläkin turbolla.

No myönnettäköön että hukkaportin paineletkun kytkemättä jääminen saattoi nostaa ahtopaineet reilusti yli kahden barin. Rupesi paisari kuplimaan ja ymmärrettävästi käyntiäänikään ollut enää aivan kosher.. :rolleyes:

Siitä ei vielä ole tietoa pettikö kansi vai kuparinen kansipahvi (ilman o-renkaita/liekkirenkaita).

Radis
11.11.2018, 21:03
Näemmä ilman kompoundiakin saa ns. riittävästi ahtopainetta aikaiseksi. Toisinsanoen kansiremontin sain työlistalle ihan vain yhdelläkin turbolla.

No milläs turbolla tuo aikaansaannos luotiin? Mamballako?

Rak
11.11.2018, 21:35
Sellaistakin turboviritelmää voinee harkita mitä käyttävät normiautoissa eli, pikkuturbo on pelkkä rusina joka tuhisee alakierroksilla ja putoaa pelistä pois kun siirrytään korkeammille kierroksille.

Pikkuturbon kompura on kokonaan ison painepuolella, rinnalla takaiskuventtiili joka estää pienen tuottaman ahtopaineen kiertämisen takaisin.

Turbiinipuolella läppä jolla ohjataan virtaus isolle tai pienelle.
Läpän ohjauksen toteuttaminen lienee se haastepaikka ilman sähköistä moottorinohjausta.

smgt
12.11.2018, 08:14
Miks sinne täytyy jotain läppiä tehä. Tekee ihan perus compound turbo setupin.

Vilbo
12.11.2018, 18:37
No milläs turbolla tuo aikaansaannos luotiin? Mamballako?

Joo sillä Mamban turbolla. Iso 16G kompressori pysyy kartalla tuonne hieman yli kahden barin ahtopaineille. Ja TD05H turbiini 7 cm pakopesällä kyllä tarjoaa pakopainetta vähintäänkin riittävästi 2k rpm jälkeen joten sinänsä ei mitään ongelmaa ole saavuttaa tuota ahtopainetta kun hukkaportti ei ole "turhaan" rajoittamassa.. :D

Jull
27.05.2019, 10:14
Onkos tähän testailuun uutta kokemusta tullut? Oisko Mamba varteenotettava vaihtoehto, tai joku muu yhdistelmä..

Vilbo
06.06.2019, 16:14
Pikkasen tuo kansiremontti mennyt laajennetun remontin puolelle kun lähdettiin serkkupojan kanssa jyrsimään o-rengastus uraa kanteen ja venttiilien penkkoja profiloitiin 3D mallinnussoftaa käyttäen. Nyt on moottorin osien keraaminen pinnoitus karkaamassa lapasesta. Mutta kai tuo nyt kasaan päin on menossa..

Kuitenkin jos isompia (yli 1,5bar) ahtopaineita asettaa tavoitteeksi ja ruuvailee pumpun kompensaattoriin lisää liikerataa isommille ahtopaineille niin tuo Mamban CT26/TD05H hybriditurbo 7cm pakopesällä ja 18G kompuralla tarjoaisi varmasti enemmän löylyä yläkierroksille. 18G kompuralle väittäisin hyväksi komboksi 11 siipinen "GTX" pyörä ja anti-surge kotelo.

Vaikea vielä mitään varmaksi sanoa, vaan alkaa tuossa omassa moottorissa olla sen verran räpeltämistä takana että ihan 100% vertailukelpoinen enää ole korkkaamattomaan moottoriin. Sitten kun sen kasaan saa.

tdi
18.06.2019, 00:18
Tästä mamba turboille kaveriksi. ;)

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=159953