Kirjaudu sisään

View Full Version : Mistä ihmeestä saa kardaaniin uusia liukuja?


Catrik
28.10.2015, 13:35
Luulis että näitä saa kun vaan ostaa. Mutta ei tahdo löytyä mistään, jenkeistäkin tosi heikosti.

Ko-Met Oy Espoossa tekee mutta ei myy pelkkää liukua.

Täältä Oulusta laitoin viestiä Oulun Moottorikoneistamolle ja Raskoneelle, ei mitään vastausta. Ei vissiin kiinnosta myydä.

Jamantilta löytyy yhtä kokoa joka ei ole itselle sopiva ja hintaa on yli puolet kokonaan uuden kardaanin hinnasta. http://www.jamant.fi/liuku-jam80411851-p-2835.html

http://www.dennysdriveshaft.com/index.html Denny's Driveshaft ainoa paikka josta olen löytänyt kohtuullisen valikoiman. Saa tilata erikseen sopivan booriosan ja liu'un. Tuolta oon aikasemminkin osia kyselly mutta postikulut on $200-300.

Itse tarvisin 86 K10 Chevyn etukardaaniin uuden vähän pitemmän liu'un mutta ei vaan löydy :mad:

Timo_L
28.10.2015, 13:40
Eipä niitä liukuja monessa paikkaa ole, tuolta Denny's Driveshaftilta tilasin itselleni ja vein sen jälkeen Ko-Met:iin teetettäväksi. Hintaa kaikkinensa tuli lähes saman verran (~100€ erolla), kuin jos olisin tilannut kokonaan uuden kardaanin jenkeistä..

Tuo Jamantin liuku + spooripaketti muuten on erittäin kilpailukykyinen hinnaltaan. Ei paljon kannata lähteä tilaamaan ulkomailta, jos Jamantin liuku käy mitoiltaan..

Catrik
28.10.2015, 16:20
Ainiin, en tajunnut laskea spline+slip yoke yhteen kun vertasin Jamantin hintaan :o Tuohon ristikon koko on oikea mutta tuo sopii putkeen jonka ID 59.5, Chevyn etusessa on OD 51mm. Kaipa sen sovitettua saisi kun joutunee putkea muutenkin pidentämään.

Millon ja mitä kaikkea tilasit Denny'siltä? Paljonko oli postit?

Pajares
28.10.2015, 18:24
Tuolta saa,Hinnasta en osaa sanoa?

Tolta sivulta klikkaa esitteet ja sieltä se alin "cardan nivelakselit ja - osat"


http://www.snoy.fi/fi/tuotteet/nivelakselit/68-nivelakselit

HeikkiH
28.10.2015, 19:15
Tuolta saa,Hinnasta en osaa sanoa?

Tolta sivulta klikkaa esitteet ja sieltä se alin "cardan nivelakselit ja - osat"


http://www.snoy.fi/fi/tuotteet/nivelakselit/68-nivelakselit

Tossa liukujen hintoja verollisena ku kyselin taannoin:

3126-1417* * * * * * * *37,57/kpl
3103-3658* * * * * * * *176,08/kpl
4142-3081* * * * * * * *75,76/kpl
4103-118* * * * * * * * 113,34/kpl

Catrik
28.10.2015, 20:21
Jees laitampa Snoylle viestiä!

Onko noi jenkit vielä niinki pölijiä että WALL THICKNESS ei tarkota sitä itteään vaan seinämä*2? Denny'sissä ilmoitettu putken koko 2" x 0.120" eli 50.8mm x 3.048mm ja ihmettelin ku Snoyn esitteessä on vaan 50.8x1.6 joka kuulostaa paljon järkevämmältä koolta :D

Nikuzai
29.10.2015, 07:15
Jossei muualta löydy niin maataloustarvikkeesta
muistaakseni 32sproorista V.O.A akselin spoori osaa löytyy ainakin voi olla jopa tiheempi spooristakin ja niitä saa holkkina ja akselia tankona

Timo_L
29.10.2015, 08:26
Jees laitampa Snoylle viestiä!

Onko noi jenkit vielä niinki pölijiä että WALL THICKNESS ei tarkota sitä itteään vaan seinämä*2? Denny'sissä ilmoitettu putken koko 2" x 0.120" eli 50.8mm x 3.048mm ja ihmettelin ku Snoyn esitteessä on vaan 50.8x1.6 joka kuulostaa paljon järkevämmältä koolta :D

Kyllä se putken seinämä tarkoittaa sitä mitä siellä lukee. Jenkkivehkeissä käsittääkseni yleensä on .080" seinämä kardaanissa, isommissa autoissa (tai ohuemmilla putkilla olevissa kardaaneissa) saattaa olla tuo vähän paksumpi .120". Ainakin oma 1330- ristikolle oleva liukuhaarukka & spooritappi mitkä tilasin oli ihan oikeat ja suoraan käypäiset ZJ- Grand Cherokeen takakardaaniin; 2.5" putki ja .080" seinämä.

Lähetyskuluja tuli omalle paketille muistaakseni 70$, siihen vielä tullit & alv:t päälle. Jos olisin tajunnut että Jamantilta löytyy sama paketti niin olisin ostanut sieltä.. halvempi, ja olisi ollut suoraan hyllystä nopealla toimituksella/ noudolla. 1310- ristikoille on vähän vähemmän rajontaa, joskin jotain tuolta Snoy:ltä näyttäisi saavan.

Catrik
29.10.2015, 11:06
Jossei muualta löydy niin maataloustarvikkeesta
muistaakseni 32sproorista V.O.A akselin spoori osaa löytyy ainakin voi olla jopa tiheempi spooristakin ja niitä saa holkkina ja akselia tankona

Millä nimellä noita löytää?

Kyllä se putken seinämä tarkoittaa sitä mitä siellä lukee. Jenkkivehkeissä käsittääkseni yleensä on .080" seinämä kardaanissa, isommissa autoissa (tai ohuemmilla putkilla olevissa kardaaneissa) saattaa olla tuo vähän paksumpi .120". Ainakin oma 1330- ristikolle oleva liukuhaarukka & spooritappi mitkä tilasin oli ihan oikeat ja suoraan käypäiset ZJ- Grand Cherokeen takakardaaniin; 2.5" putki ja .080" seinämä.

Lähetyskuluja tuli omalle paketille muistaakseni 70$, siihen vielä tullit & alv:t päälle. Jos olisin tajunnut että Jamantilta löytyy sama paketti niin olisin ostanut sieltä.. halvempi, ja olisi ollut suoraan hyllystä nopealla toimituksella/ noudolla. 1310- ristikoille on vähän vähemmän rajontaa, joskin jotain tuolta Snoy:ltä näyttäisi saavan.

Ootpa saanu halvalla, mulle sanoivat postikuluiksi $170 :o

terrier
29.10.2015, 12:20
mm.tuolla on noita liukuja...
http://www.ikh.fi/Nivelakselit_ja_osat#!218

Catrik
29.10.2015, 16:51
Minkähänlaiset välykset noissa voimanottoliu'uissa on? Periaatteessa tommosista voiskin askarrella, eipä tolla kovalla nelivedolla paljon yli taajamanopeutta ajella ja sekin talvella.

Snoyn 1310-sarjalaisissa on liian lyhyet liukupituudet. Kokonaan eri sarjasta löytyisi riittävän pitkä liuku mutta ristikot on erit ja taas joutus sovitteleen.

Ebaysta löytyis remanufactureddina koko kardaani, ebayn mukaan hinta kuluineen olis 350e. Onkai tuo 38e postikulut joku virhe :D Mutta tuotaki joutuis kuitenki pidentään. http://www.ebay.com/itm/Drive-Shaft-Driveshaft-Prop-Shaft-Front-Cardone-65-9333-Reman-/400646068408?hash=item5d485dd8b8:g:BK8AAOSwLVZVlXD p&vxp=mtr

Nikuzai
29.10.2015, 19:40
Minkähänlaiset välykset noissa voimanottoliu'uissa on? Periaatteessa tommosista voiskin askarrella, eipä tolla kovalla nelivedolla paljon yli taajamanopeutta ajella ja sekin talvella.

Snoyn 1310-sarjalaisissa on liian lyhyet liukupituudet. Kokonaan eri sarjasta löytyisi riittävän pitkä liuku mutta ristikot on erit ja taas joutus sovitteleen.



Mulla on käsitys, et noi useempi spooriset on näihin +1000rpm akseleihin tarkoitettuja

Melko tiukka se välys oli kun joskus niitä yhdistelin

http://www.ikh.fi/Nivelakselit_ja_osat#!167

Tossa ois tarkemmin kuvaa ja näkyy olevan 21 hampainen muutos holkki, mut niitä on myös 32 hampaisena ainakin mun muistin mukaan

Ja näkyys olevan ura akseli nimellä myös 46 hampaisena
http://www.artve.fi/fi/verkkokauppa/tuote/tarvikkeet/nivelakselit-ja-osat/ura-akselit-muuntoholkit/ura-akselit/KH0279/ura-akseli-100mm-1-346ura ja ikh toimittaa eikä maksa kuin 33e, ainoo et saattaa olla ohutta 44mm;senä, vaan tota saa kait myös metrikankena

Siihen sit sopiva holkki ja pikkasen sorvia ja hitsausta, mut ne tarttee kuitenkin kun sen liu'n vaihtaa

Punanenä
29.10.2015, 19:58
Miksi ei voi ostaa kuusiotankoa ja siihen kaveriksi voimahylsyn pala?

Catrik
29.10.2015, 21:30
Oisko kuitenkin 1 3/4", 6 uraa ;) Pitää käydä huomenna IKH:lla katsomassa noita. Jos ne myy vaan metrin pätkissä niin ei paljon kannata, +100e/m. Jostain puoli-ilmasista hukkapaloista vois kokeillakki tehä.

Miksi ei voi ostaa kuusiotankoa ja siihen kaveriksi voimahylsyn pala?
Tottakai voi. Mutta ei ainakaan mun korvaan kuulosta kovin välyksettomältä. Tuossa vakioliu'un ulkoputkessa on ehkä 180mm liukualaa-, pitkässä hylsyssä ehkä 50mm? Ja mitenhän mahtaa kestää kun koneelta tulee 500Nm+alennukset perään.

BJ-40/76
29.10.2015, 22:27
Aikanaan mietin noita vaihtoehtoja aika monelta kantilta...
Ja nuo "Farmi sarjalaiset" siis esim. nuo IKH:n oli aika vahvoilla, mutta kun mennään noista putkesta prässätyistä noihin 6- poorisiin, niin noiden putkien hinta "pomsahti".
Ja vasta noissa 6-kanttisissa "alkaa olla ainesta maasturin" kardaaniin, siis niissä (verrattuna putkesta mankeloituun 2-3 kanttisiin) alkaa olla materian vahvuutta, ja voimaa välittävä liukupinta alkaa olla semmoisessa kulmassa, että vois kestää Liukua suurella vääntömömentilla.... Ja nuo Maasturin kardaanithan joutuu toimimaan sikamaisilla kierroksilla ja vääntömomenteilla.

Esim. tuossa nimimerkin mukaisessa bj-40:ssä n. 90 hv turbottomalla dieselillä kardaani "sopeutua" noin 4000 r/min ja 3500 Nm vääntöön, toki varsinkin vääntö on hetkellinen, mutta piikki vois olla vielä suurempi... aika moisia lukuja...
(Ja pikaisesti laskettuna tuo "vakio" HDJ-80 antaa kardaanille paljon paljon suurempia teoreettisia lukemia...)

Mutta jos palataan tuohon alkuperäiseen kysymykseen, niin nuo "farmi-linjan" liuvut toimii, mutta pitää valita riittävän ylimitoitettu koko, ja ennen kaikkea liuvun pituus pitää olla "riittävä" siis kahdesta metrin kipaleesta ei kannata tehdä montaa kardaania...
Ja jotenkin ehkäistä/rajoittaa turpeen yms pääsyä liukuun, samoin kun että sinne täytys saada vaseliiniä....

Ja vanhat kardaanithan voi tukea ulkopuolelta...

Nikuzai
29.10.2015, 23:02
Oisko kuitenkin 1 3/4", 6 uraa ;) Pitää käydä huomenna IKH:lla katsomassa noita. Jos ne myy vaan metrin pätkissä niin ei paljon kannata, +100e/m. Jostain puoli-ilmasista hukkapaloista vois kokeillakki tehä.
.


Eiku ostat sellaisen spoori holkin ja siihen sit spoori akselia. Eli sitä mitä on tumppi traktorin persiissä ja siinä lingon vaihteessa joitten väliin se akseli sit tulee


Et ees kattele niitä akseli putkia, ne kuluu hyvin pian jos voimaa tarjoillaan liukumisen kanssa ja maksaa hunajaa ja mirhamia

Catrik
29.10.2015, 23:25
Ne on mun mielestä ihan liian lyhyitä. Millä perusteella ne kestää paremmin voimaa liukumisen kanssa? Eihän ne ole edes tarkoitettu liukumaan.

E: eiku niin, tarkoitit noita akseleita etkä tumppeja
E2: äh mä tilaan ton ebay kardaanin. Tuli pahoja flashbackkeja ku olin viime talvena mm. liikenneympyrässä jumissa ja parkkiruudustä lähteminen kesti 10min ku oli kardaani irti ristikoiden vaihtoa varten :D Ei huvittas uudestaan.
E3: katoin väärän vuosimallin kardaania, oikea 500e kuluineen.. voi v%# ei voi olla näin vaikeeta :mad:

Timo_L
30.10.2015, 09:18
Jos sinulla kerran on vakiokardaanissa 180mm liukua, niin mihin ihmeeseen tarttet Blazerissa enemmän? :eek: Vai onko spooritappi ja/ tai liukuhaarukka niin kuluneet, että ei voi käyttää?


Mulla oli Jeepissä edessä pitkät tukivarret ja reilut tynnyrijoustot, eikä Jeepin vakioetukardaanin liuku (~150mm spooria, ts. n.75-100mm liukua käytettävissä) loppunut lähimainkaan. Takapääkin jousti enemmän kuin hyvin lehtijousilla & pidemmillä riipuilla, ja Jeepin etukardaanin liuku taakse asennettuna ei loppunut kesken.
Nykyisessä vieterialustaisessa Jeepissä kun olen katsonut paljonko kardaanit joustaa sisään-ulos äärijoustoissa, niin puhutaan muutamasta sentistä. En jaksa uskoa että yli 100mm tarttisi liukua lehtialustaisessa Blazerissa?

edit: Itse ottaisin ehdottomasti nuo oikeat Spicerin tjsp. kardaaniliu'ut, niissä on tarkoitukseen tehdyt pinnoitteet ja suunniteltu toimimaan kuten kardaani toimii ja riittäävän välyksettömänä. Ne kuitenkin kestää yleensä 20-30 vuotta käyttöä, niin ei ne voi huonoja olla..

JAMANT
30.10.2015, 09:46
No ei oikeasti voi toi mun myymä liuku olla liian kallis!!?? Kun sitä liukuasiaa pitää voivotella ja käännellä näin pitkään... Pidän liukuni ;-)

Täytyykin tarkistaa hintaa uuteen nettikauppasoftaan, joka julkaistaan piakkoin (yritettiin alun perin jos vaikka nyt eka päivä marraskuuta, mutta liikaa puuhaa vielä kuvien siirron kanssa). Kun näköjään ihan sama mitä maksaa, kun ei kelpaa millään hinnalla...

HeikkiH
30.10.2015, 09:51
ÕSpicerin tjsp. kardaaniliu'ut, niissä on tarkoitukseen tehdyt pinnoitteet

Pystyykö noita pinnoiteita korjaamaan mitenkään? Dodgen etusesta oli jämät enää jälellä ja takanakin alkaa olla väljän tuntua.

Catrik
30.10.2015, 10:05
Jos sinulla kerran on vakiokardaanissa 180mm liukua, niin mihin ihmeeseen tarttet Blazerissa enemmän? :eek: Vai onko spooritappi ja/ tai liukuhaarukka niin kuluneet, että ei voi käyttää?

Ai onko kulunu, klappia ainaki 25mm pystysuunnassa :D Sekin oli ennen korotusta. Tuota on jo kerran koitettu hitsailla timmimmäksi. 4" korotuksella vakiopituus toimii mutta ei se hyvä oo, putkea oon siis pidentämässä.

No ei oikeasti voi toi mun myymä liuku olla liian kallis!!?? Kun sitä liukuasiaa pitää voivotella ja käännellä näin pitkään... Pidän liukuni ;-)

Niimpä!! Onneksi en tee tuntipalkalla :eek:

Pystyykö noita pinnoiteta korjaamaan mitenkään? Dodgen etusesta oli jämät enää jälellä ja takanakin alkaa olla väljän tuntua.

Tätäkin asiaa aikani googlanneena sanoisin että ei pysty. Tai siis tietenkin pystyy, onhan ne sinne alunperinkin jotenki laitettuki mutta en yhtään tapausta löytänyt missä olis korjattu/uudelleenpinnoitettu. Jotain teflonia se kaiketi on.
Pistetäänkö kimppatilaus Denny'sille? :)

Timo_L
30.10.2015, 10:09
No ei oikeasti voi toi mun myymä liuku olla liian kallis!!?? Kun sitä liukuasiaa pitää voivotella ja käännellä näin pitkään... Pidän liukuni ;-)

Täytyykin tarkistaa hintaa uuteen nettikauppasoftaan, joka julkaistaan piakkoin (yritettiin alun perin jos vaikka nyt eka päivä marraskuuta, mutta liikaa puuhaa vielä kuvien siirron kanssa). Kun näköjään ihan sama mitä maksaa, kun ei kelpaa millään hinnalla...

Hintahan on nykyisellään erittäin hyvä ja kilpailukykyinen :) tässä topikin tapauksessa kyse taisi olla siitä että on 1330- ristikolle ja liian isolle putkelle.

Minulle tuo olisi ollut takakardaaniin juuri oikea, mutten edes tajunnut spooritappia ja liukuhaarukkaa etsiessä katsoa sinulta, kun ei ollut tullut 1330- sarjan varaosia ristikoita lukuunottamatta oikein ikinä vastaan kotomaassa :o

JAMANT
30.10.2015, 10:21
Hintahan on nykyisellään erittäin hyvä ja kilpailukykyinen :) tässä topikin tapauksessa kyse taisi olla siitä että on 1330- ristikolle ja liian isolle putkelle.

Minulle tuo olisi ollut takakardaaniin juuri oikea, mutten edes tajunnut spooritappia ja liukuhaarukkaa etsiessä katsoa sinulta, kun ei ollut tullut 1330- sarjan varaosia ristikoita lukuunottamatta oikein ikinä vastaan kotomaassa :oJaa, mutta eihän se nyt sovi, että myisin mitään kilpailukykyisellä hinnalla, täytyy korjata tilanne, menee muuten liian halvalla (tai eihän noi kelpaa halvallakaan, menkööt sitten sillä kalliilla, ei mene maine) ;) ;) ;) ;) (onko tarpeeksi hymiöitä, että ymmärtää vitsin?)

offroadjouni
30.10.2015, 10:39
En lähtisi traktorin osilla tekemään kardaania, ehkä vähän ennakkoluuloista johtuen. Jos pitäis saada satasen metsäritsaan kardaani ilmaisista osista ja ilmaisella työvoimalla, niin sitten ehkä tekisin neliöputkesta niin kuin takavuosina jenkeissä harrastettiin, esim. http://www.pirate4x4.com/forum/toyota-truck-4runner/90517-square-driveshaft-even-after-doing-search.html ja http://board.marlincrawler.com/index.php?topic=14915.0. Tätäkin asiaa aikani googlanneena sanoisin että ei pysty. Tai siis tietenkin pystyy, onhan ne sinne alunperinkin jotenki laitettuki mutta en yhtään tapausta löytänyt missä olis korjattu/uudelleenpinnoitettu. Jotain teflonia se kaiketi on.
Pistetäänkö kimppatilaus Denny'sille? :)Tuolla kyselin aikanaan samasta aiheesta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90822&highlight=kardaanin+liuku+pinnoite . Nykyisellä kokemuksella en lähtisi yrittämään pinnoitetta.

HeikkiH
30.10.2015, 16:17
Tuolla kyselin aikanaan samasta aiheesta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90822&highlight=kardaanin+liuku+pinnoite . Nykyisellä kokemuksella en lähtisi yrittämään pinnoitetta.

Välys on sitä luokkaa ilman pinnoitetta että liuku menee aikalailla tönkkiin. Katsuri heiluttelin kardaania ja kysyi että voiko tälle välykselle tehdä jotain, tuumasin että kyllä sen kuntoon saa ilman koko kartaanin vaihtoa. Seuraavana viikonloppuna käytin nelikkoa hetken, ja maanantaina duunissa aloin tutkia kardaania niin ei ollut välystä yhtään! Oli viikonloppuna mennyt poorit sen verran päälekkäin että jumissa oli. Olis siinä saattanu jakistakin vituttaa ku ois käyny möyrimässä ja jumiutunut kartaani painaa jakista...

Ton verran oli jäjellä pinnoitetta:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4241&pictureid=170180

Tossa muutes rinnakkain Suburbanin takakardaanin liuku alkujaan ilman pinnoitetta (ylempi) ja Dodgen etukardaanin liuku ilman pinnoitetta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4241&pictureid=170182

Timo_L
30.10.2015, 22:06
Tossa muutes rinnakkain Suburbanin takakardaanin liuku alkujaan ilman pinnoitetta (ylempi) ja Dodgen etukardaanin liuku ilman pinnoitetta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4241&pictureid=170182



Eikös useimmissa jenkkihärpäkkeissä vaiona takakardaani ole ns. "slip yoke"- tyyppisiä, jolloin spooreja on enemmän - eikä niissä itse asiassa edes ole pinnoitetta koska jakiksen/ vaihdelaatikon öljy voitelee liu'un.
Tuo alempi näyttää ihan normaalilta Spicerin 16- spooriselta, niitä toki on eri halkaisijalla.

HeikkiH
31.10.2015, 12:23
Eikös useimmissa jenkkihärpäkkeissä vaiona takakardaani ole ns. "slip yoke"- tyyppisiä, jolloin spooreja on enemmän - eikä niissä itse asiassa edes ole pinnoitetta koska jakiksen/ vaihdelaatikon öljy voitelee.

Onhan niissä, niin Dodgessa, kuin Suburbanissa. Tuo Subun liuku on tukilaakeri jälkeinen. Sattumalta löysin kun kolusin osakasaa. Ei mene heittämällä Dodgen etukartaaniin, mut pienellä sovittamisella kyllä.

Catrik
04.11.2015, 20:52
Jos oottais tilipäivää.. :D:D:D;):rolleyes::eek::o.. tilais Jamantilta liu'un, sorvais vanhalle hitsattavalle haarukalle sovitepalan jotta sinnekki päähän sopii 63.5x59.5mm putki.. Mutta mistä sitä kardaaniputkea sit saa? Muutan kohta jenkkeihin ku nää asiat on näin vaikeita täällä :D

HeikkiH
04.11.2015, 20:56
Ko-Met, Snoy, Koneosapalvelu... onhan noit paikkoja mistä putkea saa.

Catrik
04.11.2015, 21:19
Ko-Met ei myy osia, näin mulle vastasivat mailissa ja mainittu aloitusviestissä.

Snoyllä ei oo tätä edellämainittua kokoa eikä orkkiskokoa.

Enkä usko että metsäkonekorjaamollakaan on??

Pakko kai noita jossain Oulun seudullaki on olla. Ape-Importilta kysyin, vastattiin että ei oo varastossa.

Raskoneelta eivät vastanneet ollenkaan.

HeikkiH
05.11.2015, 09:53
Okei, jos Snoylla ei ole niin eipä niitä sitten saa Koneosapalvelustakaan, tilaavat kartaaninsa Snoylta.

Vaan oli mullakin aikoinaan ongelma kardaaniputken kanssa kun sopivaa ei ollut käsillä. En tosin edes suuremmin kysellyt mistään, eka lähes sopiva pätkä mittaan ja sorvasin soviterenkaat joilla sai paketin nippuun.

Rak
05.11.2015, 10:38
Hytikkasylintereiden putkista on pojat sorvanneet jordaaneita.

Sahkoltahan vois kysyä millaisia matskuja niillä on(Jos on heikot hermot niin istuu alas ennenkuin soittaa ;) )

Nikuzai
05.11.2015, 17:29
Ko-Met ei myy osia, näin mulle vastasivat mailissa ja mainittu aloitusviestissä.

Snoyllä ei oo tätä edellämainittua kokoa eikä orkkiskokoa.

Enkä usko että metsäkonekorjaamollakaan on??

Pakko kai noita jossain Oulun seudullaki on olla. Ape-Importilta kysyin, vastattiin että ei oo varastossa.

Raskoneelta eivät vastanneet ollenkaan.


Käy ny ees hypistelemässä jossain IKH;lla niitä holkkeja ja akseleita

Catrik
05.11.2015, 17:37
Ei mulla oo nyt oikein aikaa alkaa kikkaileen mitään omia. Ne holkit oli jotain huonosti hitsattavaa materiaalia. Eikä siltikään tuu juurikaan halvemmaksi :D
70mm sylinteriputki 60mm reiällä 70e/m Sah-Kolla. Pitää varmaan tommosesta taikinoida

Nikuzai
07.11.2015, 11:22
Ne holkit oli jotain huonosti hitsattavaa materiaalia.


No sitten ei olekkaan niin helppoa

Jos ois ollu hitsattavaa materiaalia ois vaan pätkässy sen naaras osan poikki ja siihen se holkki sorvissa, et on keskellä

Ja uros osa poikki ja spoori tangosta sopiva pätkä tilalle sorvissa

tdi
09.11.2015, 22:15
Kai tälläset edessä menee jos ei käyttöautosta ole kyse ?

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/general-4x4-discussion/67043d1054173687-home-made-long-slip-d-line-d-shaft-slippage.jpg

http://tigger.tmcom.com/~marka/PhotoAlbums/shaft/P0000015.sized.jpg

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/general-4x4-discussion/67034d1054170158-home-made-long-slip-d-line-mvc-001f.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v238/muddevils/driveshafttwist001.jpg

Nikuzai
10.11.2015, 19:00
Kai tälläset edessä menee jos ei käyttöautosta ole kyse ?

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/general-4x4-discussion/67043d1054173687-home-made-long-slip-d-line-d-shaft-slippage.jpg

http://tigger.tmcom.com/~marka/PhotoAlbums/shaft/P0000015.sized.jpg





Tuollainen oli mun ajatuksena, tosin lie lyhyemmällä liu´lla

Catrik
17.12.2015, 17:13
Tuli nyt tässäkin hommassa edettyä sen verran että tilasin Jamantilta liu'un, postikuluineen 192,80e. Tälle kaveriksi Snoyltä 63,5x2,4 putki, 600mm pätkälle tulee hintaa vajaa 60e. Eli putken ID 58,7mm ja liu'un OD 59,5mm, siittä joutuu sorvaan pikku siivun että sopii. Putken toiseen päähän joutuu tekeen sovitteen, kardaanissahan on siis alunperin 50,8mm putki.

Periaatteessa ton liu'un pystyis sorvaan alkuperäiskokoiselle putkelle, seinämävahvuutta ei jäis ku milli mutta eihän se putken sisälle menevä osa oo ku kohdistusta varten? Säästyis sovitteen teolta toiseen päähän mutta se ei poista sitä ongelmaa että kardaani näyttäis edelleen hammastikulta :D

Laatikon kyljestä löytyy New Star ja osanumero S-8645. Tällä ei löytyny googlesta ku yksi hinta, n. $50. http://www.premiumtruckpartsusa.com/Newstar_Splined_Stub_Ends_and_Yoke_Shaft_for_Truck s_S-8645.html

Catrik
16.02.2016, 21:30
Noniiin tulihan se valmiiksi :D Olihan tuo projekti mutta on ite tehtyä, sehän se pääasia on! Kuvissa näkyy tarkkuuspenkki jossa haarukat säädettiin vaiheeseen kumivasaralla, ettei tuu naarmuja. Uratapin hitsasin ensin putkeen kiinni, putki vaikka kulmaraudan päälle että pyörii suoraan ja mittakellolla kattoo tapin suoraksi ja hitsiin. Toisen pään hitsausta varten kardaani autoon kiinni ja mittakello vaihteiston kylkeen. Kellosepän vasaralla naputellen suoraan, heppaus ja kardaani irti hitsausta varten. Oli jotenki hemmetin vaikea hahmottaa mihin suuntaan piti laittaa ennakkoa että heppi vetäis liitoksen suoraan, en jaksanut viidettä kertaa alkaa ottaan heppejä irti niin jätin n. millin heitolle. Eipä tuo normaalisti pyöri kuin maastossa ja maantielläkin max 1500rpm, samalla tuli laitettua lukko taakse niin nyt tuolla pystyy takavedollakin ajaan talvella :)

Nii ja sehän tuossa oli vielä että tuo Jamantin haarukka kyllä sopii Chevyn etuperään, jos siinä on D44. Eli vaihtuiko se jo joskus -70 vai mitä se oli. Eli muutosristikko piti tilata, D44 on 1330 ja 10bolt 1310 ristikolla.

HeikkiH
17.02.2016, 08:40
Nii ja sehän tuossa oli vielä että tuo Jamantin haarukka kyllä sopii Chevyn etuperään, jos siinä on D44. Eli vaihtuiko se jo joskus -70 vai mitä se oli. Eli muutosristikko piti tilata, D44 on 1330 ja 10bolt 1310 ristikolla.

Dana 44 löytyi -78 asti keulan alta, mutta 10-bolt otettiin tuotantoon jo -77, joten noina vuosina oli molempia tarjolla.
Mutta sitähän ei tiedä mitä sinne on vuosien aikana laitettu, omassa -80 Blazerissakin oli D44.

Gary Grand
17.02.2016, 10:17
Dana 44 löytyi -78 asti keulan alta, mutta 10-bolt otettiin tuotantoon jo -77, joten noina vuosina oli molempia tarjolla.
Mutta sitähän ei tiedä mitä sinne on vuosien aikana laitettu, omassa -80 Blazerissakin oli D44.
Mulla oli K10:ssä Dana 44 edessä ja 12-bolt takana. Ja oli -79 VIN-koodinkin mukaan. Siirtyikö GM samaan aikaan NP208:in, kun akseli vaihtui? Ainakin kardaanien perusteella vaikuttais siltä..

Mulle ei ole osunut vielä Dana/Spicerin etukardaania kohdalle, joka kävis NP208:n isoon laippaan. Voi olla vaan sattumaa..:confused:

JanneBlomgren
17.02.2016, 11:07
1981 tuli NP208 ja silloin ei Dana44 enää käytetty.