PDA

View Full Version : Toyota D4D ohjelmallinenviritys Denson ECUlla on nyt mahdollista.


Matti Karala
17.10.2015, 08:00
Vihdoin koitti aika että saadaan Toyotan D4D Denson ECUt uudelleenohjelmoitua. 4WD 2010 Hiace menee rullille lähiaikoina ja saan käppyrät vakio/viritetty. Luultavasti samalla protokollalla toimivat Mitsut saa myös viritettyä. Asia on sikäli mukava myös muille että ohjelmointi tapahtuu portista useimmissa tapauksissa jolloin custom ohjelmat on helpompi tehdä. Jos jotakuta asia kiinnostaa niin sähköpostia saa laittaa matti.karala@gmail.com tai mk.ohjelmat@gmail.com

Vakio käppyrä on albumissa, viritetty tulee maanantaina.

Nostokurki
17.10.2015, 08:06
Hemmetin hieno homma! Kyllä työkaveria mahtaa kohta keljuttaa, kun myi cruiserin pois juuri sen takia ettei sitä saanut lastutettua... :D

suddendeath
17.10.2015, 19:43
Laitahan Matti käppyrät sitten tännekin nähtäville!

Tämä kiinnostaa.

Marcus78
20.10.2015, 18:46
Hiluksi menossa loppuviikoksi ohjelma ja penkkitestiin. =)

HAILUXI-07
26.10.2015, 20:09
Laitetaampa tännekkin tiedoksi että Hiluxin optimointi/lastutus onnistuu.
Tänään kävi sercapilta rovaniemeltä JP optimoimassa hiluxin moottorin ohjainyksikön. Ei sentään pelkästään muavarten tullu käymään vaan oli täälläpäin useiden autoja optimointeja.
Rengas tehojen mittauksen perusteella tuli n.16kw22hv lisää ja arvioi että vääntö olisi 400-hujakoilla.

Tuossa kun kävi pikaseen kokeileen niin nyt vetoja riittää koko kierrosalueen läpi, kun ennen veto/vääntö loppuin kuin seinään 3000:n kohdalla.

Vähän reilussa tonnissa rupeaa vääntämään jo mukavasti.

Pitää nyt testailla ja heittää kommenttia tänne lisää myöhemmin ja tietysti katsoa kulutusta seuraava tankillinen että tuleeko tippumaan.

EGR:ää ei ohjelmoitu pois käytöstä. Eipähän tule lämpenemisen kanssa ainakaan ongelmia.

Matti Karala
30.10.2015, 08:50
Omassa Hiacessa on nyt neljäs ohjelma menossa joka varmaankin jää ylimmäksi tasoksi ettei ala savuttamaan ja ettei kytkin eikä vauhtipyörä täristä. Laskennallinen 40% viritys eli noin 165hv ja +400nm. EGR on ohjelmallisesti myös poistettu. Turbotec Jyväskylässä tekee ohjelmat. Ensi maanantaina menee rullille niin sitten selviää totuus. Helevetin hyvin se kulkee jokatapauksessa, hienoimpia moottoreita mitä on eteen tullut ohjelmoinnin jälkeen, 1600rpm alkaa vetämään jo puhtaasti. Ensi viikolla on 2015 mallin Hiluxi vuorossa..

PaJeRo
31.10.2015, 10:56
Omassa Hiacessa on nyt neljäs ohjelma menossa joka varmaankin jää ylimmäksi tasoksi ettei ala savuttamaan ja ettei kytkin eikä vauhtipyörä täristä. Laskennallinen 40% viritys eli noin 165hv ja +400nm. EGR on ohjelmallisesti myös poistettu. Turbotec Jyväskylässä tekee ohjelmat. Ensi maanantaina menee rullille niin sitten selviää totuus. Helevetin hyvin se kulkee jokatapauksessa, hienoimpia moottoreita mitä on eteen tullut ohjelmoinnin jälkeen, 1600rpm alkaa vetämään jo puhtaasti. Ensi viikolla on 2015 mallin Hiluxi vuorossa..

Laitahan käyrät näkyviin tännekkin penkin jälkeen. Itsellä olisi vm. 2010 nelikko hiace josta voisi piilossa olevat voimat kaivella esiin..

Onko minkä hintaista Hiacen ohjelmointi? Kuuluuko penkityshintaan ja saako palautettua alkuperäiseksi?

Matti Karala
31.10.2015, 11:18
Laitahan käyrät näkyviin tännekkin penkin jälkeen. Itsellä olisi vm. 2010 nelikko hiace josta voisi piilossa olevat voimat kaivella esiin..

Onko minkä hintaista Hiacen ohjelmointi? Kuuluuko penkityshintaan ja saako palautettua alkuperäiseksi?
Ei ole itsellä jarrua autoille. Mutta viritystason pystyn aika tarkasti sanomaan ruiskutusmääristä joka tavallisesti on tuossa 30% nurkalla. Itsellä ei kyllä ole ongelmaa tuossa kierrosluvun leikkaantumisessa, karvan alle 4000rpm ennen kuin alkaa veto hyytymään. Hinta määräytyy oikeastaan siitä mitä halutaan, ERG off ja viritys on 450€. Vakioksi palautus on 50€.

Matti Karala
02.11.2015, 12:59
Elikkäs nyt on rulliteltu ja ei oikeen vakuuta paperilla, käytännön kulku on tosin ihan mainio. No ensi viikolla lähtee tarkempaan tutkimukseen mistä pullonkaula johtuu..

fintroll
02.11.2015, 14:24
Elikkäs nyt on rulliteltu ja ei oikeen vakuuta paperilla, käytännön kulku on tosin ihan mainio. No ensi viikolla lähtee tarkempaan tutkimukseen mistä pullonkaula johtuu..

On kuitenkin 10% enneman hevoset ja vääntoä.. ei paha mun mielesta..

Matti Karala
02.11.2015, 14:53
Kyllä se tosta paranee, huipputeho on aikas hyvällä varvilla.

HV
02.11.2015, 16:01
Eikse katota aina onnistuneeksi viritykseksi kun tehot ei laske 30% enempää... :D
Mitä tuossa muutetaan ?

Matti Karala
03.11.2015, 07:36
Ruiskutusmääriä pääasiassa, tarkkaan en kaikkea tiedä mitä kaikkea ohjelmoija muuttaa kartalta. Lisäksi kerätään muutenkin tietopankkia 2.0, 2.2 ja 2.5 moottoreista koska teemme ohjelmat itse eikä tilata niitä ulkomailta jotta tuo asiakasvalintainen viritys onnistuu prosentuaalisesti. No sinänsä ollaan vielä hyvällä alueella että savuttamaan sitä ei olla saatu, lähinnä että tulisi rajat vastaan. Ensi viikolla on paljon viisaampi.

nissand22
03.11.2015, 21:47
Kuinka 03vm mallin hiacen lastutus?

GKC
04.11.2015, 13:02
Onnistuuko 3,0l D4D kanssa?

Matti Karala
11.11.2015, 21:45
Pystyy tekemään. Toyota / Lexus D4D moottorinen 1.4, 1.6, 2.0, 2.2, 2.5 ja 3.0 + mikäli on isompia on suomessa ja bensamoottorit myös, vm 2003 - 2014 on testattu yleisimmät. Ohjelmoinnin osalta systeemit on nyt selvillä eli nykyinen oma Hiace n.160hv/400+nm, penkityksen huonoon tulokseen johti DST testeri näyttäen höpöjä. Ensi vuoden alussa taas rullille koska nyt on jo talvirenkaat alla.

Jani E
19.11.2015, 13:18
Eilen ohjelmoitiin käyttis peliä. Avensis 2,2 D4D. Joku 20% lisää. Ihan kivasti potkii perhefarkuks :D vähä sais vie alempaa alkaa vääntämään... (toki laatikkoo säästää)

Marcus78
19.11.2015, 21:28
Tänään oli 3.0 d4d ohjelmoitavana. 200hp ja 450nm rullilta. Huomenna toivottavasti tietää tuon oman 2.5 d4d lukemat.

Matti Karala
01.12.2015, 17:08
Tänään oli 3.0 d4d ohjelmoitavana. 200hp ja 450nm rullilta. Huomenna toivottavasti tietää tuon oman 2.5 d4d lukemat.
Minkä ikänen auto oli kyseessä? Automaattilaatikolla?

Marcus78
02.12.2015, 20:08
Minkä ikänen auto oli kyseessä? Automaattilaatikolla?

08 tai 09 ja tomaatilla. Omasta 2.5ltr -08 ina vajaa 140 ja 380nm. Kaveri näitä laittelee ja rullittelee. Mä olen vaan huonona asiakkaana. :)

Käyny ilmi, että viimenen pönttö vissiin rajoittaa reilusti. Oli joltai pönttöki kuulemma haljennu:D

JSJ
03.12.2015, 07:01
Tänään oli 3.0 d4d ohjelmoitavana. 200hp ja 450nm rullilta. Huomenna toivottavasti tietää tuon oman 2.5 d4d lukemat.

Aika vaisuja lukemia eikö tuommonen 200hp pitäisi olla kolmen litran commonrail turbo koneessa jo vakiona.

Jani E
03.12.2015, 07:04
Sitä mä oon kans ihmetelly miks 2,5 ja 3,0 on vähempi tehoo ja vääntöä ku 2,0 ja 2,2 henkilöbiilien koneissa :D ei mee järkeen...

veijon-esso
03.12.2015, 08:06
Diisel power!!!! ainaki sata heppaa ja törkee vääntö! Jopa enemmän kuin vakiona!! Ei savuta paljoo!! :D:D

No joo... kait noi henkilö kiisselit pääsee niin paljon vähemmällä kuormituksella, niin niistä voidaan ottaa hetkellisiä vääntöjä ja tehoja suhteessa paljonkin enemmän. Kyl varmaan toi maasturin kone kestää pidempään, varsinkin jos molemmilla vedettäis jotain överii trailerii.

smgt
03.12.2015, 11:19
Aika vaisuja lukemia eikö tuommonen 200hp pitäisi olla kolmen litran commonrail turbo koneessa jo vakiona.

yli10 vuotta vanha commonrail bemari 194hp ja 410nm vakiona.
lastulla ilmeisesti melkee 600nm sais.


tämähän on ilmotettu teho. rullilla voi olla asia erillainen.

Marcus78
03.12.2015, 12:39
Aika vaisuja lukemia eikö tuommonen 200hp pitäisi olla kolmen litran commonrail turbo koneessa jo vakiona.

Kai huomasit että puhutaan Toyotasta.. :)

Marcus78
03.12.2015, 12:50
Diisel power!!!! ainaki sata heppaa ja törkee vääntö! Jopa enemmän kuin vakiona!! Ei savuta paljoo!! :D:D

No joo... kait noi henkilö kiisselit pääsee niin paljon vähemmällä kuormituksella, niin niistä voidaan ottaa hetkellisiä vääntöjä ja tehoja suhteessa paljonkin enemmän. Kyl varmaan toi maasturin kone kestää pidempään, varsinkin jos molemmilla vedettäis jotain överii trailerii.

Esim. Hiluxin voimansiirron häviö on 30% luokkaa.
Josaain uudemmassa pikku etuvetoisessa se voi olla 15% ja uusisaa bemmeissä vaikka takavetoinen, niin 17% luokkaa.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Matti Karala
09.12.2015, 07:15
Luulen että verraten bmw ja hiasea niin erot tehoille löytyy jo voimansiirrosta ja sylinterien lukumäärästä. En näe mitään syytä miks ei esim 3.0l saisi 300hv..

Matti Karala
31.12.2015, 16:09
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA JA KIITOS KAIKESTA!!!

SunFire Red
16.01.2016, 17:01
Onko porukalla jo minkälaista kokemusta ohjelmoinnista, miten on vaikuttanut polttoaineen kulutukseen.

Hailuks
17.01.2016, 20:06
Kyllähän tuo kulutus laski...kulutus mittari näyttäny jopa 7,3L kulutusta..todellinen n. 1L lisää..vetoa huomattavasti enempi, ja liikkuu ja kulkee aivan pinta kaasulla.
Näin siis land cruiserilla, 5v automaatti..

Marcus78
20.01.2016, 19:14
Onko porukalla jo minkälaista kokemusta ohjelmoinnista, miten on vaikuttanut polttoaineen kulutukseen.

N. 0,7-1ltr laski Hiluxissa -08.

opelman
22.01.2016, 15:00
EGR pois ja imusarjan puhistus, vaikuttaa kyllä ohjelman jälkeen jo aika paljon. Kun katsoo esim 300-500tkm ajettuja koneita imusarjaan niin ei tiedä, itkeekö vai nauraako.. No mutta pysytään aiheessa.. Paljon maksaa ohjelmointi d4d hiluxiin? Jos sitä äipän autoa käyttäs piuhassa...

Matti Karala
25.02.2016, 18:32
Eli Outlanderit, ASX, Pajerot, L200 yms japanin pelit <-2015 saa tehtyä. Pajeron 3.2 DID saa myös portista tehtyä. Viime mainittu kiinnostaisi testiautona ja miksei L200 myös.

Matti Karala
25.02.2016, 19:05
Aika vaisuja lukemia eikö tuommonen 200hp pitäisi olla kolmen litran commonrail turbo koneessa jo vakiona. Pitkäiskunen moottori lienee suurin syy vaisuuteen, 190hv land cruiserista saa kyllä 240hv/520nm noin normi virityksellä. Tokiha tuo teho ei ole se ainoa argumentti näissä hommissa vaan moottorin luonne. 2.5L kiertää nyt 4000rpm ihan kepeästi joten vaihteet osuu mukavammin kohdilleen ja veto jatkuu vaikkei tehoa lisättäisi kuin 20hv, omassa Hiacessa on nyt 160hv mikä on ihan ok mielestäni vakioon verraten. D4D rasittavin piirre on ollut juuri tuo onneton vetoalue.

Matti Karala
29.06.2016, 19:11
Eli oli tuossa aiemmin keskustelua voimansiirtohävikistä niin tässä on dokumenttia. Jarru on mallia MaHa. Turbotec Laukaa. Eli vedän rehellisesti kaiken tehotiedon pois mitä olen olettanut, tähän asti luulin että MGR (ruiskutusmäärä) pitää paikkansa testereillä mutta totuus on että 2.5 d4d loppuu soppa 155hv/380nm ja 3.0 205hv kuten ohessa olevasta pöytäkirjasta näkyy. 2011> ei olla vedetty vielä 2.5 ja 3.0 tehoja. Elokuussa sitten. Eli ensimmäinen on viri ja toinen liite vakio. Tojon AT laatikko on harvinaisen paskamainen mitata.

HV
29.06.2016, 19:18
Onpas siinä iso häviöteho... Onko maastureissa yleensä minkälaiset erot moottori ja pyörätehoissa ?

Matti Karala
29.06.2016, 19:20
Liki samaa, esim 2016 4x4 RS Octavia 30-35% luokkaa

Uazmies
30.06.2016, 07:38
Kyllä tuo ohjelmointi merkistä riippumatta on ihan hauskaa, rouvalla on arkiajokkina tuollainen lestadiolais-juustokupu, vw caddy maxi 4-motion ja kyllä siinä monella taksikuskilla on ilme ollut näkemisen arvoinen kun ei dee5 volvolla pääse motarilla karkuun...

Vaparidiesel on kuin veltto kulli, kyllähän sillä hädän helpottaa mut kaikki hauska jää pois.

Matti Karala
01.07.2016, 06:43
Kyllä tuo ohjelmointi merkistä riippumatta on ihan hauskaa, rouvalla on arkiajokkina tuollainen lestadiolais-juustokupu, vw caddy maxi 4-motion ja kyllä siinä monella taksikuskilla on ilme ollut näkemisen arvoinen kun ei dee5 volvolla pääse motarilla karkuun...

Vaparidiesel on kuin veltto kulli, kyllähän sillä hädän helpottaa mut kaikki hauska jää pois.
Olen kuullut saman muutaman muunkin suusta. :D
Tuli nyt uusi Hiluxi ulos Suomeenkin, tässä sitten odotellaan ensimmäistä "uhria".. Vehkeet on valmiina...

Tuossa vielä Hiacen 4WD tehohäviöt, manuaalina :D

Mud-Terrano
09.01.2017, 19:44
saakohan miten paljon kutiteltua 2.5 d4d 2004vm joka on tulossa puhtaasti offikäyttöön? ja mistä kohtaa alkaa nämä moottorit kuristamaan turbo,suuttimet vai ihan ecu?

Mud-Terrano
15.01.2017, 19:19
ja vielä yks lisäkysymys. en tiiä liittyykö tähän muuten ku että 2.5 d4d kyseessä. kuullostaako ihan mahottomalle että tuohon koneeseen tulis vnt turbo joka ois mulukattu ahtopaineella toimivaksi? ja turbo ois tohon 2,5 d4d:hen tulossa vw 2,5 t5 transportterista. jospa joku etes voisi antaa mielipiteensä koko asiaan :D

petroman
15.01.2017, 22:49
ja vielä yks lisäkysymys. en tiiä liittyykö tähän muuten ku että 2.5 d4d kyseessä. kuullostaako ihan mahottomalle että tuohon koneeseen tulis vnt turbo joka ois mulukattu ahtopaineella toimivaksi? ja turbo ois tohon 2,5 d4d:hen tulossa vw 2,5 t5 transportterista. jospa joku etes voisi antaa mielipiteensä koko asiaan :D
n...
Jännä konstruktio. Kerro sitten, kuinka potkii..

Mud-Terrano
16.01.2017, 15:47
mersu foorumilla olivat kokeillu tuota ainaki 200cdi:hin. eli olivat ottaneet tavan hukkaportin kellon ja asettaneet vnt alipaine kellon tilalle. tasakaasulla ajettaessa oli ollu hämminkinä että ahtopaine oli seilannu 0,5-1bar välillä. tuleekohan noissa vnt virityksissä sitten mahollisesti mitään muuta? :confused:
jos ja kun vielä jos ohjelmallisesti tuon meinaa virittää ja jotaki joutuu muuttelemaan ja vieläpä tuo ahtopaine seilaa niin pysyykö ruiskutus kartta samalla hehtaarilla alkuunkaa :eek:

jmk
01.04.2018, 14:19
Onkos tällä rintamalla mitään uutta? Tuossa kaveri kertoi että joku läppäriheppu oli käynyt koodaamassa Truckmasterin 3l koneen 170hv=250hv kuulemma 400hv pääsee kovimmalla ohjelmalla. Eikä ollut aprillipäivän juttuja vaan talvella tehtyjä...

Kuljukka
01.04.2018, 18:13
Onkos tällä rintamalla mitään uutta? Tuossa kaveri kertoi että joku läppäriheppu oli käynyt koodaamassa Truckmasterin 3l koneen 170hv=250hv kuulemma 400hv pääsee kovimmalla ohjelmalla. Eikä ollut aprillipäivän juttuja vaan talvella tehtyjä...

170->400 heppaan pelkällä ohjelmalla?

wikke
01.04.2018, 18:17
1.4.

jmk
01.04.2018, 18:17
Joo näin kuulemma. Ne on ilmeisesti näitä tietokoneella luotuja hevosvoimia. Kaverin vitoonkin piti tulla reilut 50 lisää niin todellusuus oli muutama lisää kun kävi rullilla

Kuljukka
01.04.2018, 19:23
Mummoni käytti renault kangoonsa töpselinnokassa ja tullessa kertoi autonsa kulkevan täysiä joten ihmeiden aika ei ole ohi :)

jmk
01.04.2018, 20:07
En tiedä tarkemmin mun en ollut paikalla, mutta kuulemma läppärillä oli jonkun aikaa ohjelmoinut jotain ja eko ohjelmalla kuulemma tuon 250hv saa. Ja oli lähtiessä maininnut että jos tuo ei riitä niin saa ohjelmoitua 400hv asti. En tajunnut ihmetyksissäni kysyä että mikä ohjelma.
kait se Renaulttikin kaasu pohjassa kulkee täysiä:):)

-MaTTi-
01.04.2018, 20:31
Mummoni käytti renault kangoonsa töpselinnokassa ja tullessa kertoi autonsa kulkevan täysiä joten ihmeiden aika ei ole ohi :)
Eikä kule, sano mummolles että ostaa tän multa: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=124503 niin alkaa Kankoo vasta sykkiä niiku pitää. :D

Ippe69
01.04.2018, 22:42
Eikä kule, sano mummolles että ostaa tän multa: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=124503 niin alkaa Kankoo vasta sykkiä niiku pitää. :D

Tuossa mallia kangoon viritykseen https://www.youtube.com/watch?v=3PLEK3z8qK8
Eikä tarvi ohjelmien kanssa värkätä.

karppinen
16.04.2018, 15:35
Käytin hilutsin ohjelmoinnissa ja nyt luistaa kytkin. Onko muilla ollut ongelmia kytkimen kanssa ohjelmoinnin jälkeen? Ei tosin tietoo onko autossa vielä alkuperänen kytkin ja kilsoja takana 350tkm, että saattaahan se jo siksikin ruveta antautumaan. Mietin vain pitääkö tähän nyt ruveta kattomaan lujempaa kytkintä vaiko uusi vakio vain paikoilleen? Pitäskö sen vakio kytkimenkin kestää ohjelmoinnin tuomat lisäpotkut kunnossa ollessaan

idiot
04.01.2019, 15:33
Tuli hommattua 150 sarjan lantikka 170hp versio ja lisää potkua pitäisi saada.
Onko kenelläkään kokemuksia isommista suuttimista?
Australiasta ainakin näyttäisi saavan, lähinnä loppuuko
vakioista tuotta kesken vai mikä näissä kuristaa?

Ohjelmoinnilla päästään noin 220hv ja 470Nm lukemiin,
turbiini ilmeisesti alkaa antautumaan n. 700Nm kohdilla automaateissa.

Tehokkain moinen tehtaalta on 188hp ja 420Nm niin tuo
+32hp ja 50Nm ei ole mielestäni kovin paljoa :confused:

HJ60_Jussi
04.01.2019, 17:38
Onko se lantikka vastaava kuin tuo linkissä?
https://www.autotalli.com/uusi-auto/127109/Land%20Rover/Range%20Rover%20Evoque/2.0%20TD4%20150%20SE?gclid=Cj0KCQiApbzhBRDKARIsAIv Zue-YUvWYYlmWvY1Bp2AupGhq-PfiiGswogQkeZwfibWlI-oAL2YrkgQaAnLpEALw_wcB

dodge3500
04.01.2019, 19:32
Taitaa olla:D

Topi1982
04.01.2019, 19:40
Shitthillin Idiot:rolleyes:

BJ-40/76
04.01.2019, 23:10
Taitaa olla:D

Onko se lantikka vastaava kuin tuo linkissä?
https://www.autotalli.com/uusi-auto/127109/Land%20Rover/Range%20Rover%20Evoque/2.0%20TD4%20150%20SE?gclid=Cj0KCQiApbzhBRDKARIsAIv Zue-YUvWYYlmWvY1Bp2AupGhq-PfiiGswogQkeZwfibWlI-oAL2YrkgQaAnLpEALw_wcB

No olipa nätisti ohjeistettu.

Jappi
06.01.2019, 03:27
Tuli hommattua 150 sarjan lantikka 170hp versio ja lisää potkua pitäisi saada.
Onko kenelläkään kokemuksia isommista suuttimista?
Australiasta ainakin näyttäisi saavan, lähinnä loppuuko
vakioista tuotta kesken vai mikä näissä kuristaa?

Ohjelmoinnilla päästään noin 220hv ja 470Nm lukemiin,
turbiini ilmeisesti alkaa antautumaan n. 700Nm kohdilla automaateissa.

Tehokkain moinen tehtaalta on 188hp ja 420Nm niin tuo
+32hp ja 50Nm ei ole mielestäni kovin paljoa :confused:

Ihan tietämättä koneesta, alkaa pumppu loppua kesken kun aletaan soppaa syöttämään kovin paljon vakiota enemmän. Ei suuttimissa /pumpussa ole liikaa pelivaraa virittää kun koneet suunnitellaan energiatehokkaiksi. Ja LANDCRUISER EI OLE LANTIKKA, kvg :D

Pasi.M
15.07.2019, 22:48
Onkos kukaan tätä uutta korimallia olevaa 2016> hiluxia vielä ohjelmoinut? Kiinnostaisi kun itsellä tuo 2018 malli automaattilootalla.

Törsäke
18.09.2021, 11:13
Nostellaan vanhaa sen verran että onnistuuko vm 2003 3.0 d4d ohjelmointi ollenkaan vai oliko se niin että vasta 2005--> pääsee sisälle purkkiin?