View Full Version : Transit Custom
Onkos porukalla kokemuksia nyt pari-kolme vuotta markkinoilla olleesta Transit Customista? Pitäisi uusia kalustoa ja tällainen lyhyt tonnisarjan etuveto olisi aika soppeli.
Onko ollut ikäviä piirteitä tai ongelmia? Kehuakin saa jos on aihetta ;)
Meillä on töissä muutama tollanen ja hyvin näyttää pelittävän, ajoltaan muistuttaa enempi henkilöautoo kun edellinen normi Transit.
Flugfiske
08.10.2015, 16:53
Duunissa noita jonkun verran on. Ekan softapäivityksen jälkeen olleet ihan ok. Ei nuo sen ihmeellisempiä ole kuin transportterit, tilavampia kyllä.
45 tkm customilla ajaneena, voin suositella. Hyvät varusteet vakiona ja hyvä ajaa. Uutena sammui satasen vauhdista kun oli tarkoitus rullata vapaalla risteykseen. Ohjelmisto päivityksen jälkeen ei ole sammunut vauhdista.
petroman
09.10.2015, 07:47
Kaverilla meni eturenkaat uusiksi. Pyöränkulmat vtuillaan. Säätivät kulmat ja vaihtoivat renkaat takuun voimin.
...ja jos en väärin muista, niin jotakin ohjelmistopäivitystä oli myös liittyen johonkin, mitä en harmikseni muista..
KoniJeep
09.10.2015, 10:11
itsekin tuota kokoluokkaa arvoin ja päädyin thyi tojotaan. Siinä oli paras takuu ja sattu esittelyauto hyvillä varusteilla ja sopivalla hinnalla kohille. Tuli siis 163 heppanen automaatti Proaasi. Nyt 50tkm mittarissa. Takuuseen meni rattiakselin nivel, muuta ei ole vielä hajonnut.. sähkötkin on toimineet vaikka Ranskalaiset ovatkin :eek:
Ja tojo tuntui paremmalta ajaa kuin tuo foorti.
Itsellä on huikea n.400km kokemus uudesta Transitista. Se oli tuollainen pitkä ja korkea malli. Käväsin sellaisella Tampereella. Mittarissa oli n. 5000km kun sain sen ajoon. Ohjaamo oli ihan täynnä kaikenmoisia nappeja. Puolistakaan tiennyt mitä kaikkea ne tekee. Radiosta tuli huomattua että se on todella onneton esitys tai sitten antenni ei vaan ole kiinni? Se vaan rätisi koko ajan, eikä tahtonut mitään kanavia löytää. Motarilla oli kyllä todella hyvä peli ajella. 100 vauhtia ajelin cruise päällä. Ajotietokoneen mukaan kulutus oli Tampereelle päästyä 6.8l/100km. Eli menee myös melko pienellä, koska tuo ei ole mikään ihan pieni auto. Tuulikaan ei tuntunut ottavan siihen. 100 vauhdista se kiihtyi vielä ihan hyvin kun rekkoja ohitteli. Hieman kyllä itseä ihmetytti, että kummallakin puolella peileissä sijaitsevat vilkut oli kerännyt kosteutta sisään. Apparin puolella tais olla melkein koko vilkku veden alla..
Veikkaan ettei Ford edelleenkään hirveästi sijoita tuohon ruostesuojaukseen. Se kannattaa teettää jos meinaa vähänkin pidempään Fordia pitää.
Euro NCAP-testejä:
Transit Custom (2012):
https://www.youtube.com/watch?v=67TIikRQR9o
Citroën Jumpy/Fiat Scudo/Peugeot Expert/Toyota Proace (2012):
https://www.youtube.com/watch?v=GYvONLPNr3k
Just tuli 50k rullattua omaan työautoon.
On kyllä jees, 125hv, lyhyt/matala.
Isoll kirkoll rullatessa peilien taitto napista säästää hermoja, ja peilejä.
Menee hyvin tavaraa konttiin ja etupenkin alle, lastaustilan muovikaukalo lattialla pikkasen petollinen talvella. Mutta erittäin hyvä jos joutuu raskaita paketteja tai kuormalavoja kiskoa ees taas, liukuu hyvin.
Tosi hyvin lokeroita ja säilytystilaa hytissä. Ei lopu muki/pullotelineet kesken.
Sähkölämmitteinen tuulilasi ihan paras keksintö. Ei oo talvella enää tarttenu skrabaa, poistaa mahdollisen huurun myös todella äkkiä tuulilasilta.
Kerran jätti tielle, tankkivarusteen väitettyä että menovesi loppu(puoli tankkia jäljellä, computer says no!). Tämä hoidettiin takuuna nätisti ja äkkiä.
Kyllä jäänyt erittäin hyvä fiilis, mukava ajaa ja tosiaan hyvin varusteita.
Varsinkin hintaan nähden.
Nelivetoisena kun saisi....
E:radiokin kuuluu kuin unelma! Enkä mä nyt tiedä onko tuolla kojelaudassa enemmän nappeja kun missään muussakaan 2000 luvun autossa.
Kyllä jäänyt erittäin hyvä fiilis, mukava ajaa ja tosiaan hyvin varusteita.
Varsinkin hintaan nähden.
Nelivetoisena kun saisi. Konalassa autoliikkeen kohdalla ainakin Transitin kyljessä on isot mainostekstit 4x4. Näkyy hyvin tielle. Kaippa sitä nykyään nelivetona saa? Sitä en tiedä saako kaikkia malleja. Tuo mainospeli on pitkä ja korkea malli.
Isompaa Transittia saa etuvetona, takavetona tai nelivetona, tonniluokan Transit Customia vain etuvetoisena.
Kävin kokeilemassa ransettia moottoritiellä ja taajamassa. Hyvältä tuntui ajaa.
Kutosvaihde ei taida olla Suomen nopeusrajoituksiin tarkoitettu? Mittarinopeutta 105-110 ja kone kiertää noin 1600. Tyhjä auto, mutta alkaa olla väännön ja koneen äänien perusteella sellaisella rajalla, ollaanko jo alikierroksilla siinä tuulenvastuksessa. Kun nosti mittarinopeuden 120 paikkeille, veti mukavammin ja vastasi kaasuun selkeästi puhdikkaammin.
Tiedä sitten sen mittarivirheestä, kun ei tullut gps:ää mukaan. Silti tuntuu olevan turhan pitkä perävälitys täkäläisiin rajoituksiin, jos on tarkoitus ne kaikki kuusi pykälää hyödyntää. Kun jätti kutosen käyttämättä, meni oikein mukavasti ja tomeran tuntuisesti kaikissa tilanteissa.
Näkyvyys oli käytännön tilanteissa hyvä. A-pilarit ei pahasti tehneet katveita. Koeajoautossa oli oikean liukuoven ikkuna. Se ikkuna auttaa juuri silloin, kun kääntyy risteyksessä oikealle. Hytin takaikkunan ja sen sivuikkunan läpi näkee, mitä takaviistosta on tulossa. Ilman sitä sivuikkunaa jää kevyt liikenne aika katveeseen oikealle kääntyessä. Laajakulmaisempi oikean puolen sivupeili auttaisi samassa asiassa.
Prooeissi pitää käydä seuraavaksi kokeilemassa.
Prooeissi pitää käydä seuraavaksi kokeilemassa.
Älä käy :mad:
Tai jos kuitenkin käyt, niin uskoisin sun pettyvän :eek:
Älä käy :mad:
Tai jos kuitenkin käyt, niin uskoisin sun pettyvän :eek:
Ahaa, vaikuttaa siis jo testatulta tapaukselta ;):D
Taidan kumminkin käydä tutustumassa, kun Toyo-kauppa on ruokareissulla ihan matkan varrella.
bj45lava
16.10.2015, 10:05
Customiin verrattuna ei kannata, toi PSA/Toyota tuote on jo ikivanha, myyty jo -07 lähtien.
Eikä muutenkaan kovinkaan vakuuttava laite ole Fordiin verrattuna, pieni, matala, Toyotaa tosin tais saada vain pitkänä versiona, mut ei paljoa auta.
Tässä meillä kun näitä molempia huolletaan, niin tulleet tutuiksi ja Customin alkuvaivat jo hiottu poiskin muutaman vuoden aikana.
Ahaa, vaikuttaa siis jo testatulta tapaukselta ;):D
Jep, proo-aasia en huoli, ja koska en oo saanu customia vielä, niin "joudun" ajelemaan sillä "isommalla" v.2010 mallin heikkotehoisimmalla (85hv), lyhyellä, mutta korkealla tavaransiirtimellä.
Kävin frouvan kanssa koeajolla. Siis ProAcea koeajamassa :D
Kyllähän prooeissi ihan hyvin ja vakaasti kulki. Ei mitään ihme kiemurtelua urissa eikä muutenkaan mitään selkeästi heikkoa ominaisuutta. Sivutuulta ei moottoritiellä ikävä kyllä tänään juuri ollut, eli se tuuliherkkyys jäi testaamatta. Rengasmelu tunki kabinettiin voimakkaammin kuin ransetissa.
Matalammalla istutaan ja tietä katsellaan kuin ransetissa. Puhtia löytyi riittävän tuntuisesti, mutta kaasun liikerata on sen verran pitkä, että pitää muistaa painaa lappu lattiaan asti, eikä jäädä ihmettelemään. Ransetissa oli polkimien liikeradat lyhyemmän tuntuiset. Vääntöä tuntuu kuitenkin proeississä olevan vähemmän.
Mittaristossa hieman häiritsi se, että oli merkitty nopeus 90 ja 110km/h ja ne käytetymmät 80 ja 100 piti sihdata siitä välistä. Tai sitten mittarivirhettä on sen verran, että antaa mennä niillä 90/110 nopeuksilla. Eipä muistanut taaskaan ottaa gepsiä mukaan :(
Prooeississä kun on kuutonen laatikossa ja mittarinopeutta 100-105, niin kone kiertää noin 2000. Vitonen nostaa samassa vauhdissa kierroksia n. 500. Kutonen on käyttökelpoisemman tuntuinen vaihde kuin ransetissa.
Pelkääjän paikan penkit oli ihan inasen leveämmän tuntuiset kuin ransetissa. Prooeissin käsijarrukahva on vasemmalla, kun ransetissa oikealla, kuskin kyynärnojan alla. Pron penkkiväli kuskin ja keskipaikan välillä on kapea. Ehkä apparien penkit siksi on saatu vähän leveämmäksi.
Tavaratilan puolella ei isoja eroja ollut muuten, mutta ohjaamon takaseinän muodostama "pahka" sikaosaston puolelle tuntui olevan prooeississä isompi kuin ransetissa. Jos sivuovesta pitää lastata trukillla lava sisään, rajoittaa se pahka täysleveän lavan korkeutta.
Byrocrat
16.10.2015, 18:58
Ääni Transit Customille:) Pärjää kelissä kuin kelissä varmasti yhtä hyvin jollei paremminkin kuin Toyotalla ja tilat ovat paremmin muotoillut ja käyttökelposemmat niin kuskille kuin tavaroillekin. :) Äänimaailmakin siedettävämpi:cool:
Prooeissi ja ransetti suht samoilla tehoilla ja varusteilla, samaan vaihdokkiin tarjottuina olisi hinnan eroa n. 2 tonttua, tojo halvempi.
Näillä näkymin olisin silti vielä Transit-mies, mutta pitää kuunnella ensin muitakin kuljettajia. Saas nährä...
Prooeissi ja ransetti suht samoilla tehoilla ja varusteilla, samaan vaihdokkiin tarjottuina olisi hinnan eroa n. 2 tonttua, tojo halvempi.
Näillä näkymin olisin silti vielä Transit-mies, mutta pitää kuunnella ensin muitakin kuljettajia. Saas nährä...
https://www.youtube.com/watch?v=qr8FVHBGMQ4
Pikaisesti kattelin nettiauton ilmoituksia molemmista, niin vaikuttais näin "Transit-lasien" läpi katsottuna voorti säilyttävän paremmin jälleenmyyntiarvonsa.
tojo halvempi.
Sano sitikka vaan, tai pösö. Tojoo nähnykkään mokoma.
Sorry, ei ole kahta tonttua, laskin muutamat varusteet vertailussa väärin :o. On siinä selvästi enemmän hintaeroa, eli Proacea myydään aika agressiivisella hinnoittelulla. Ehkä markkina-aseman menetys, ehkä tulossa oleva uusi malli tms. syynä. Toyotan pakumyynti putosi, kun nämä tonniluokan Acet vaihtui Hi --> Pro.
Kyllä Transit olisi silti enemmän omaan makuun, mutta katsotaan nyt miten käy.
Sorry, ei ole kahta tonttua, laskin muutamat varusteet vertailussa väärin :o. On siinä selvästi enemmän hintaeroa, eli Proacea myydään aika agressiivisella hinnoittelulla. Ehkä markkina-aseman menetys, ehkä tulossa oleva uusi malli tms. syynä. Toyotan pakumyynti putosi, kun nämä tonniluokan Acet vaihtui Hi --> Pro.
Kyllä Transit olisi silti enemmän omaan makuun, mutta katsotaan nyt miten käy.
Käyt uudestaan siellä foordilla vaan.
Jos nuo tulee rahoituksen kautta niin paljonko ranskanjapsi pyytää korkoa 3v ajalle...
Samoin se käsittelymaksu on lähinnä keskustelukysymys....
Hinnaneroa tulee aika paljon autoverosta, joka on nykyisin CO2-perusteinen. Voortin päästöt on 191g/km, Tojo 168g/km ja VW 153 tai 159g/km.
Perusvarustein hinnat on maahantuojien hinnastojen mukaan (veroton hinta + autovero = yhteensä):
Transit 125hv: 31850+5226=37076
Proace 128hv: 27630+3560=31190
Transporter 75kW (102hv): 32000+2822=34822
Transporter 110kW (149hv): 34190+3444=37634
Transportterista puuttuu 130hv luokassa oleva versio, mutta vähän tehokkaampi 110kW malli on samalla lähtöhinnan tasolla Transitin kanssa.
Tarjoukset on toimistolla, pitää varmistaa F & T hinnat niistä. W:n tarjousta ei ole vielä.
Hinnaneroa tulee aika paljon autoverosta, joka on nykyisin CO2-perusteinen. Voortin päästöt on 191g/km, Tojo 168g/km ja VW 159g/km.
Perusvarustein hinnat on maahantuojien hinnastojen mukaan (veroton hinta + autovero = yhteensä):
Transit 125hv: 31850+5226=37076
Proace 128hv: 27630+3560=31190
Transporter 110kW: 34190+3444=37634
Tarjoukset on toimistolla, pitää varmistaa F & T hinnat niistä. W:n tarjousta ei ole vielä.
PAljos noissa on sitten ylläpitokulut (pl. polttoaine ja renkaat) laskettuna vaikka 3 v pitoajalle.
Kuinka paljon tulee kilometrejä vuodessa ja miten hyvin huotoon auton saa vaikka kesken työpäivän.
Maahantuojien hinnastoista kerättyjä tietoja peruspakusta ja varusteista. Joitakin piti arvioida, kun hinnastossa lukee vain "kysy tarjous" tai ei löydy selkeää kuvausta. Jotakin on varmaan jäänyt pois, mutta antaa jo vähän suuntaa hntojen muodostumisesta.
Toyotassa sisältyy perushintaan muista poiketen talvirengassarja, vetokoukku ja vanerointi.
VW pitää ostaa apparin penkinlämmitin erikseen. Transportteri tulee takaluukulla, eli pitää ostaa takaovet, jotta saa trukilla lastattavan perän. Oikean sivuoven ikkunaa ei löytynyt VW:n hinnastosta tilattavisa olevana, joten kai se sitten on vakiona.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2416&pictureid=183327
KoniJeep
20.10.2015, 22:39
31.650,- https://www.toyota.fi/ajankohtaista/tarjoukset-kampanjat/proace-active-edition-automaatilla.json ei pahan hintainen? Ei tarvii jäädä jalkoihin...
Takuu 3 vuotta/100.000 km, paljonko kilpailijoilla?
oon ajanut n85tkm. reilut kaks vuotta.ei vikoja.
Citikkana jää vielä halvemmaksi, Pösönä taitaa olla kallein. Ranskalaisissa esim. sivuoven ikkuna vakiona ja muutenkin parempi varustelu kuin köyhäilymalli proassissa. Jos Ranskalaisen merkit häiritsee niin vaihtaa jojottimen maskin ja ratin :D
KoniJeep
21.10.2015, 09:14
Citikkana jää vielä halvemmaksi, Pösönä taitaa olla kallein. Ranskalaisissa esim. sivuoven ikkuna vakiona ja muutenkin parempi varustelu kuin köyhäilymalli proassissa. Jos Ranskalaisen merkit häiritsee niin vaihtaa jojottimen maskin ja ratin :D
Eikös noissa ranskiksissa ole huonompi takuu?
Eikös noissa ranskiksissa ole huonompi takuu?
Parempi, 3 vuotta ja 100 tkm :D
Fiatissa on kaiketi 4 vuotta.
Voortissa näkyy takuu olevan 3v / 100000km tai 2v ilman km-rajaa. Huoltoväli on 50tkm. Ketjukone. Öljynsutari näkyi roikkuvan alaspäin öljypohjan edessä, eli helppo vaihtaa.
KoniJeep
21.10.2015, 12:47
Parempi, 3 vuotta ja 100 tkm :D
Fiatissa on kaiketi 4 vuotta.
katos ne on kirinä tojon kiinni. Viime vuonna oli tojossa paras takuu.
koska en oo saanu customia vielä, niin "joudun" ajelemaan sillä "isommalla" v.2010 mallin heikkotehoisimmalla (85hv), lyhyellä, mutta korkealla tavaransiirtimellä.
No nyt on mulle töihin uusi Transu tilattu; Ford Transit Custom Trend, 125hv M6 (L2H1, eli pitkämatala).
No nyt on mulle töihin uusi Transu tilattu; Ford Transit Custom Trend, 125hv M6 (L2H1, eli pitkämatala).
Minkä verran voortilla on toimitusaikaa?
Minkä verran voortilla on toimitusaikaa?
Muutama viikko ja firma otti leasing-auton, kun se on niin paljon huolettomampi ja kalliimmaksihan se tietysti tulee, mutta eipä oo mun pussista pois.
Me päädyttiin sitten 125hv L1H1 Limitediin. Tulee kuulemma joskus vuoden vaihteen tienoilla.
Nyt saatiin ransu (https://www.youtube.com/watch?v=qr8FVHBGMQ4) ajoon.
Nyt saatiin ransu (https://www.youtube.com/watch?v=qr8FVHBGMQ4) ajoon.
Perhana mulla jäi toi cd-levy kuvassa nälyvään vanhaan transuun, nyt oon joutunu tyytymään radio-mölyyn :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=477&pictureid=187949