View Full Version : Vetoakselin nivel
cherokee 2.5td
28.09.2015, 17:08
Pitäis saada Cherokee XJ vetoakselin nivel vaihdettua. Ristikon laikalla paloiksi panin mut ne laakerikupit ei lähde ruuvipenkissäkään mihinkään. Tuleeko se kuppi molempiin suuntiin läpi ja onko prässi ainoa keino irrottaa ja uusi nivel paikalleen saada?
Tulee molempiin suuntiin, kunhan sisäpuolinen sokka on poissa!! Prässillä lähtee, ruuvipenkki ei välttämättä riitä/kestä... Ensimmäiset viisi vuotta yrittäjänä itse käytin pelkkää ruuvipenkkiä, se tosin on varmaan nähnyt WWII:n, oli se senverran vanha jo kun se Postin Konalan romulavalta aikoinaan dyykattiin (on tallessa vieläkin), sitten ostin prässin...
Porvoon Hilma
28.09.2015, 18:13
Pitäis saada Cherokee XJ vetoakselin nivel vaihdettua. Ristikon laikalla paloiksi panin mut ne laakerikupit ei lähde ruuvipenkissäkään mihinkään. Tuleeko se kuppi molempiin suuntiin läpi ja onko prässi ainoa keino irrottaa ja uusi nivel paikalleen saada?
Lähtee ne. Sopivan kokoinen hylsy ja sopivankokoinen moska sekä alle kakkosnelonen pehmikkeeksi. Irrotusöljyä hiukka saumaan ja pauketta. Irtoaa, mutta toki prässi olisi sivistyneempi...:)
..ja sitten vielä muistaa sillä lekalla mätkiessä, että noi vetarin korvat voi ihan oikeasti saada vääntymään jos ristikko on jumissa. Jos on pilkkonut ristikon osiin, niin paras tapa olisi riittävän tukeva vastinkappale mihin vetarin korva nojaa, ja sopivalla hylsyllä (useimmat 18mm/ 19mm hylsyt ok) sitten haluamallaan metodilla puskee kupin ulos toiselta puolelta.
Se sopiva metodi voi olla järeä ruuvipenkki (itseltä joskus halkaisin yhden Motonet/ Biltema/ Bauhaus- laatuisen kiinanpaskan :D ), prässi tai ~5kg moska/ leka. Vasara tahtoo olla huono, ei oikein saa riittävää iskuvoimaa että lähtisi kupit liikkeelle..
Saa vasaralla voimaa, se on vaan liian hetkellistä, prässillä saa tasaisen paineen...
Saa vasaralla voimaa, se on vaan liian hetkellistä, prässillä saa tasaisen paineen...
...mutta isommalla vasaralla (moska/ leka) saa enemmän hetkellistä voimaa :D Prässi toki on paras ja nopein. Viimeksi turasin autotallin lattialla reilusti yli tunnin kahden vetarin ristikon vaihdossa, prässillä olisi ollut vartin homma :o
PunisherFIN
30.09.2015, 00:19
..ja sitten vielä muistaa sillä lekalla mätkiessä, että noi vetarin korvat voi ihan oikeasti saada vääntymään jos ristikko on jumissa. Jos on pilkkonut ristikon osiin, niin paras tapa olisi riittävän tukeva vastinkappale mihin vetarin korva nojaa, ja sopivalla hylsyllä (useimmat 18mm/ 19mm hylsyt ok) sitten haluamallaan metodilla puskee kupin ulos toiselta puolelta.
Se sopiva metodi voi olla järeä ruuvipenkki (itseltä joskus halkaisin yhden Motonet/ Biltema/ Bauhaus- laatuisen kiinanpaskan :D ), prässi tai ~5kg moska/ leka. Vasara tahtoo olla huono, ei oikein saa riittävää iskuvoimaa että lähtisi kupit liikkeelle..
ne korvakot kantsii olla aina pöytää tai penkkiä vasten jos menee moskapelissä irrottelemaan, noissa japsimaastureissa kestää hakata vaikka lattiaa vasten, mut nuo alulelut ei moista kestä. tai emt onko jeepin korvakot alumiinia tai mitä ovat, mut sillon kun avarsin niitä niin ihan puukolla ois voinu vuolla lastua pois.. eli kantsii tukee ne korvat, otti sit ihan millä tahansa, se prässi meinaan ruttaa viellä herkemmin ne, jos ei ala irtoilemaan. eka irrotinta reilusti, sit venailee rauhassa, oikee hylsy kohalleen ja napauttaa pajavasaralla, jos ei tapahu liikettä ni lisää straippia ja oottelua, ajastaan ne likoo irti, voi ne laittaa vaik löpöön yöksi virumaan jos ei ole kiire. kieroilu ei oo väärin, jos ei tartte käyttää voimaa, jeepin remppaaminen on vähä niiku neitsyttä vonkailis :D
PunisherFIN
30.09.2015, 00:22
...mutta isommalla vasaralla (moska/ leka) saa enemmän hetkellistä voimaa :D Prässi toki on paras ja nopein. Viimeksi turasin autotallin lattialla reilusti yli tunnin kahden vetarin ristikon vaihdossa, prässillä olisi ollut vartin homma :o
nopein tapa irrottaa jotain on terävä napautus, nopeus= voima. eli tyyliin timpurin vasara joka on suunniteltu et rennolla liikkeellä tulee ÄLYTÖN paukku osumapäähän on kaikkein paras jos jotain on oikeesti kiinni. prässillä toki, mut 10t tarviaa samaan, mitä timpurin vasaralla saa hoidettua kertanapsulla :) toki sillä vasaralla kun napsauttaa vika paikkaan, ni tasan hankaloitu hommat, tosin prässikin ku lipsahtaa, ni osat on entisiä, et miten kukaki tykkää tehä :D
young n dum
30.09.2015, 05:11
prässikin löytyy tallist mut koskaa ei oo sitä tullu käytettyy nivelen vaihossa :D
viimeeks ku kaivoin pihalta vara akselista vetarit ja vaihoin ristikot oli vanhat totaali jumissa. hyvä et sai sisä puolen sokat ees kohtuuvvella esille ku nii ruosteessa. no eniveis. laikalla vanha puolikas veks ja kupeista tapin jäänteet + laakeri tikut ja ylim rasvat veks. sit puikolla hitsaten pikku nöölit kupin pohjalle sellai et rasvat tirisee ja savuaa nii perkeleesti. hetken odotus ja kupit melkeestä tippuu pois.
vanhois vetareis noi korvat kyl nii väsähtäneit muutekii et ei paljoo prässiä tarvia ku takaspäi kasailee.. safari vehkeeski toisee tikkuu meni sormel työntämäl uuvet kupit paikallee :D
ja en totellakaa luota muutekaa noihi pelkkii sokkiin. kaik on tullu heftattua puikol kiinni. esim mol 309
ja jyrkkä EI kesto voidelluille nivelille :p
ja jyrkkä EI kesto voidelluille nivelille :p
Spicerin rasvanipattomat 760x- ristikot on ylivoimaisesti kestävimmät ja parhaat ns. vakionivelistä :) rasvanipalliset toki siinä hyviä että jos paljon käyttää moskassa ajaessa niin saa kuppeihin pusertuneen veden/ moskan ehkä pois. Toisaalta ovat heikompia, eikä välttämättä toimi yhtään sen paremmin.
Ei minulla ainakaan ole ollut Spicerin nipattomien ristikoiden kanssa oikein mitään ongelmia, sen sijaan ainakin muutama tarvikeristikko (olevinaan laatumerkkejä) niin vetareissa kuin kardaaneissa on kulahtanut hämmästyttävän nopeasti, vaikka niitä välillä rasvailee. Viimeksi takakardaanista molempien ristikoiden neulat oli hioutuneet tasaisiksi, ja sisällä oli ihan puhdasta ja kunnollista vaseliinia.
En itse osta enää mitään muuta kuin Spicereita.. :)
hitsaa siihen ristikon kuppiin sellanen ympyrä isoilla virroilla, sit heti maski ylös ja vasara käteen, samalla sekunnilla kun punahehku saumasta katoaa nii vasaralla napakka isku. Tällä tyylillä oon aina irrotellu kaikki jumineet jutut, lähtee mukavasti.