View Full Version : Pätkäpajeron elvytys! Vaihtoi omistajaa!
noonakki
20.09.2015, 17:29
Kiitos avuista ja neuvoista, saatiin yks vanha maasturi taas liikenteeseen.
Kiva oli prokkis, ehdin viikon ajella ennenkö se jo vietiin käsistä :)
Hitsaamista oli ja on vieläkin. 2.3TD koneella ja tekniikka toimii kuin ajatus paitsi automaatti napalukot jotka on hitsattu. Välijäähdytin asennettu ja hiukan syöttöruuvilla käyty. Kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. 2 viikkoa on hitsattu koppia, pian pääsee rungon pikkuvikojen kimppuun. Uudet luuktu hain kun vanhat olivat aika toivottomassa kunnossa. Apukuskin oven pintapelti oli puoleen väliin asti irti ja alareunasta ei tietoakaan. Uusissa ovissa tuli boonuksena sähkölasit :D
Linkin takaa löytyy kuvia, lisään uudet kuvat suoraa tähän topikkiin.. :)
http://s1368.photobucket.com/user/Noonakki/library/
noonakki
21.09.2015, 20:33
Taas tuli vähän turattua. Pari pientä paikkaa tein. Tässä toinen niistä.
Enempi tuli sotkettua vihreää pelastajaa edellisiin korjauksiin. Vielä 2 paikkaa koriin niin se alkas oleen kondiksessa.
Seuraavaksi pitäs alkaa sit takapäätä rungosta parsimaan ja laittaa polttoainetankki paikalleen.
Tuli haettua tuossa aiemmin tuollaset vanteet ja renkaat hintaan 50€. Ei nyt mitään ihmeellistä mutta ompahan kumminkin paremman näköset ja tuuman leviämmät kun alkuperäset.
Täytyy hiakkapuhaltaa ja maalata ennen allelaittoa. Ja mahdollisesti enskuussa 31" mutikat tulossa..
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20150921_191559_zpshyi7sabj.jpg
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20150912_1924571_zpsfj6rqbch.jpg
noonakki
27.09.2015, 17:51
tuli taas turattua.. jokohan peräosa rungosta pysyis nipussa ja tankki paikallaan..
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20150922_201254_zpsdzvdvqt7.jpg
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20150923_195816_zpsdl8u7ueh.jpg
Hiukan kesken vielä tässä kuvas..
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20150923_195827_zpsxudzhf2u.jpg
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20150924_192518_zpsfynlv0mz.jpg
noonakki
01.10.2015, 17:39
Taas saatu jotain aikaiseksi! Yhtäkkisesti maalattiin ja kasattiin auto ja nyt se odottaa ensimmäistä pitempää ajoa punalapuilla montun päälle että saa hitsata rungon loppuun. Maali on Bilteman värikartasta rakennuspuolelta puolihimmeä peltikattomaali. Perus röpöpinta tuli, aina vaan parempi. Oikee sysiruma lähempää tarkastellessa :D
Mun mielestä näyttää ihan asialliselta. :D Serkkupoika väsäili tuon skuupin konepeltiin ja samalla tehtiin teline orkkis välijäähylle alkuperäisestä telineestä joka on ilmeisesti peräisin 2.5td:stä..
Vielä pitäisi nuo "mangelssit" maalata valkoseksi ja vaihtaa kumeksia päälle.
Ostaa voisin takapuskurin jos jollain olisi etuisasti sellanen myydä. Myös nuo etupuskurin kulmapalat rautoineen kelpaa!
Yksinpuhelu jatkuu jahka pääsen montun päältä pois. Kiinnostaako tälläset tavan rojektit edes ketään? :D Kattelin nuota muita topikkeja niin ei saatana, vehkeet on mutta taitoa ei kyllä nuon paljoa. :rolleyes:
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20151001_180048_zpssfirqm7v.jpg
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20151001_180057_zpsqbk8h8z6.jpg
Ittele ku tekköö niin hyvä tulee aina. Kyllä tolla kehtaa kohta ajella. Oma pajero on siirtynä jo ajat sit mettä ajoon raiskattavaksi.
ruitti99
01.10.2015, 19:58
Kyllä kiinnostaa, ei vaan tule kommentoitua.
noonakki
02.10.2015, 08:14
Hyvä tietää etten aivan ittekseni höpise :D mutta kuvasaaste jatkuu jahka pääsen hitsaamaan.
Nostokurki
02.10.2015, 08:35
Mukavahan näitä on lueskella :)
Muista kun hitsaat, että runkonumero löytyy oikealta taka-akselin takapuolelta, siis jos meinaat tieliikenteeseen ettet tuhoa runkonumeroa.
noonakki
02.10.2015, 19:50
Muista kun hitsaat, että runkonumero löytyy oikealta taka-akselin takapuolelta, siis jos meinaat tieliikenteeseen ettet tuhoa runkonumeroa.
Mulla lukee rekisteriotteessa että oikeassa runkopalkissa etuakselin takapuolella. Ei ainakaan alkuperäisessä palkissa taka akselin takapuolella ollu minkäänlaista tekstiä.
Mulla on onneksi myös tuttu katsastusmies niin tuonkin voi hoitaa vaikka numero puuttuukin
Elikkä runkonumero on siirretty edellisten omistajien toimesta, sittenhän ei ole mitää ongelmaa.
jukkaj79
03.10.2015, 08:05
Samallalailla myös omassa siirretty.
noonakki
04.10.2015, 19:03
Tuli haettua renkulat!
2kpl bf mud terrain ja 2kpl hankook dynapro
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/IMG-20151004-WA0007_zpsawkrgkua.jpg
noonakki
19.10.2015, 19:31
Nyt alkais olemaan katsastuskunnossa. Tai siis vikalistan nouto kunnossa :D
Jotain pientä eroa kyllä tuohon vanhaan havaittavissa... On kyllä saanu töitäkin tehdä :D
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/FB_IMG_1444577861529_zpsbz9kqk2h.jpg
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20150825_213246_zps8eznumnq.jpg
Komia on. Viälkö tekkee ite viellä asialliset puskurit tohon niin sit on täydellinen.
noonakki
20.10.2015, 18:43
Joo tarkoitus olis jotain keksiä ainakin taakse. Kattoo nyt kuinka innostuu
noonakki
30.10.2015, 18:03
Tuli vähän lisäkorjattavaa kun käytin leimalla. Osaisko joku arvuutella mikä jarrutehostajassa vikana? Alipainepumppu? Letku? Tehostaja?
Muuten aika simppeliä vikaa, eiköhän siihen ensviikon aikana leima saada :D
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20151030_174942_zpsiwno3i6g.jpg
Tehostajalta pumpullemenevä letku/putki tai tehostajan kalvo tai alipainepumppu . Otatehostajalta letkuirti ja pistä autokäyntiin kokkeile tekeekö pumppu alipainetta. Jos tekköö niin sit on vika siinä tehostajassa
Puljulainen
31.10.2015, 10:04
Mulla kans pajerossa (pätkä vm83) aina tuota sammaa takajarrun tehostimen vikkaa ja jarruvoimien ero liian suuri. Syypää näihin oli vas.puolen takapyörän vuotava stefa, joka vuosi aina pikkusen takajarrukengille ja sen takia jarruhommista pomppas.
Kerran meni leimalsta läpi jarrujen ilmauksella ja kunnon poljetuksilla, ko ajo jarrut kuumiksi leimalle.
Nyt tievossa ollu, niin ei ole ennää ollu propleemia, eikä ole tarttenu pumppuja ym. vaihella.
Muuten hieno projekti, jatkakaa! :)
noonakki
10.11.2015, 19:53
Tehostajalta pumpullemenevä letku/putki tai tehostajan kalvo tai alipainepumppu . Otatehostajalta letkuirti ja pistä autokäyntiin kokkeile tekeekö pumppu alipainetta. Jos tekköö niin sit on vika siinä tehostajassa
Otin letkun irti ja kokeilin sormella, tyhjäkäynnillä tekee jonkinmoista alipainetta. Pitääkö sen imeä niin että sormeen sattuu vai niin että sen vaan tuntee?
Sitten tehostajaa koitin imutella ihan suun kautta. Sain sinne tehtyä alipaineen ja se sielä pysyykin, mitä nyt hiukan se pieni takaiskuventtiili päästää. Todella vähän siis päästää.
Olisko se nyt sittenkin se laturin pääs oleva pumppa paskana.. Perkele kun kuun viimenen päivä pitää olla auto konttorilla :mad:
noonakki
16.11.2015, 19:57
Eikö kukaan osaa arvuutella tai kertoa minkälaista alipainetta sieltä pitäs tulla..
Sellasen vajaan 1 bar sen pumpun pitäisi tehdä painetta. Ei se nyt sormee sinne letkuun imase mutta kuitenkin sellanen selkee imu pitää sormessa tuntua. Mieti silleen, että 10 m vesipatsasta vastaa 1 bar painetta.
Ei sen tarvitse pölynimurilta tuntua. Onko tuossa alipainesäiliötä? Kokeile vaikka oikaista linja pumpulta tehostimelle vahvaseinäisellä letkulla tai jollain letku-putkiviritelmällä. Voipi ainakin haarukoida sen lenkin kunnon.
noonakki
17.11.2015, 21:10
Otettiin pumppu tänään käteen ja purettiin. siellä oli joku jota sanon nyt roottoriksi ja siinä kolme irrallista elementtiä. niissä oli jälkiä. putsasin kunnolla ja huomasin että elementit sopii toisinpäinkin ja käänsin ne. nyt tulee alipainetta ahtopainemittarilla mitattuna tyhjäkäynnillä n. -0.3 bar ja kierroksilla nousee maksimissaan -0.7 bar.
Onko liian vähän? jos ei niin seuraavana on sitten tehostaja.. Ongelma on että tyhjäkäynnillä kun painaa jarrua 2 kertaa niin valo syttyy ja poljin on kova.
JOS jollain on myydä se pumppu mulle edukkaasti niin viestiä tänneppäin.
noonakki
23.11.2015, 18:59
Jees no nyt on varmaa että alipainepumppu kaipaa vaihtoa. Tehostin vaihdettu ei vaikutusta. Viikko aikaa uusintanäyttöön.. perkele!
noonakki
26.11.2015, 17:36
Pikku kysymys hehkuista. Mikä vaivaa kun ei tahdo läheskään aina hehkuttaa? Ja jos hehkuttaa niin sekunnin kaksi maksimissaan? Kuinka vois väsäillä pakkohehkun napin taakke?
Hehkureleille heräte mielellään 0-aentoon palautuvalta kytkimeltä. Emännän pajeroon laitoin 3-asentoisen kytkimen, niin sai jälkihehkunkin käyttöön. Voi olla et herätettä pystyy jostain kojelaudan altakin boksista syöttämään releille, mut ite vedin kytkimeltä suoraan releille johdot niin on kaikista varmin kytkentä. Ja alkuperäiset herätejohdot irroitin releiltä.
noonakki
26.11.2015, 21:28
Hehkureleille heräte mielellään 0-aentoon palautuvalta kytkimeltä. Emännän pajeroon laitoin 3-asentoisen kytkimen, niin sai jälkihehkunkin käyttöön. Voi olla et herätettä pystyy jostain kojelaudan altakin boksista syöttämään releille, mut ite vedin kytkimeltä suoraan releille johdot niin on kaikista varmin kytkentä. Ja alkuperäiset herätejohdot irroitin releiltä.
Onko ne ne kaksi isoa relettä siinä kuskin lokasuojassa? Pitääkö molemmat saada kytkemään kun nappia painaa?
Ja mitä tarkoitat 0-asentoon palautuvalla kytkimellä? Ajattelin ihan painonappia? onko se ok?
Painonappi käy hyvin, sellainen nappi vaan ettei jää pohjaan eli ei unohdu hehku päälle. Ite laitoin jonkun vastaavan kuin tämä sen takia et sai samaan kykimeen molemmat hehkut http://www.motonet.fi/fi/tuote/482082/Vipukatkaisin-1-0-1-3-napa-aso12 .
Ylös päin alkuhehku ja alaspäin jälkihehku. Siin lokasuojan tuntumassa ne releet on. Kaveri kääntää avaimesta ja toinen tunnustelee releitä niin saa ainakin varmuuden et on oikeat kikkareet. Sitä en enää muista et kumpi on alku ja kumpi jälkihehku. Mut kokeilemalla se selviää, kun irroittaa herätteen.
noonakki
26.11.2015, 22:14
asia selvä. kiitän!
noonakki
29.11.2015, 00:38
Pajeroon tuli leima perjantaina! 31.1.2017 asti leimaa nyt. :D Fiilikset on taivaissa :D
noonakki
05.12.2015, 12:19
Jaanhans ja sit sais alkaa ruuvaileen uutta jakopäänhilua paikalleen. Täytyypä laittaa siitäkin kuvasaastetta :D
noonakki
07.12.2015, 21:08
Nyt oisi jakopää tehtynä. Melko simppeli homma. Jäi odottelemaan uutta termostaattia talliin. Ja on reissukin tiedossa, pitäs ajella perjantaina seinäjoelta nurmijärvelle. Eikai tuo paha reissu ole kun tuli se patrollillaki ajeltua viime talvena :D
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/IMG-20151207-WA0032_zps4fg6ns5d.jpg
noonakki
09.12.2015, 06:37
Nyt on rottelo kunnossa. Jakopää valmis, rokkivehkeet asennettu. Tänään liikennekäyttöönotto ja kilvet konttorilta ja pikku hipistelyä, kuten lisävalot jne jne
noonakki
09.12.2015, 19:30
Noniin nyt on kilvet kiinni ja ajeltu ensimmäinen pätkä tietä. Paikallaan on 88 asteinen termari. Onko tässä normaalilämmöt? Vähän epäilyttää ja peliättää..
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/20151209_185155_zpslcm1twof.jpg
Ei nuo minusta viellä huolestuttavat ole. Ei muutaku kovaa ajoa ja huoletonta huoltoa :-)
Vähän näyttäs et ois lämmöt liian korkeella..pitäs olla normiajossa reilusti alle puolenvälin. Mutta kaikki ok kuhan ei ala kiehua. Omassa 88 vm pajerossa 2,5 td niin lämmöt pysyy koko ajan allle puolenvälin, kärry perässä nousee sitte noin puolen välin tietämille.
noonakki
09.12.2015, 19:46
Jees hyvä tietää. Onkos tuos muuten jotain kikkoja ilmaukseen kun oli jakopäärempassa syyläri irti. Mietin ettei oo ilmaa vielä järjestelmässä. Täytyy melkein lisätä varuuksi sähköpuhallin niin ei käy hassusti..
Mitenkäs tuota simpukkaa sais kirittyä? On vähä turhan paljo klappia ohjauksessa.
Kyl toi lämpömittari näyttää mitä sattuu. Itellä ei noussut koskaan ton alemman viivan yli. Termarinkin uusin alkuperäiseen eikä eroa. Laiton jälkiasenteisen mittarin ja jatkoin tyytyväisenä ajoa tietäen koneen oikean lämpötilan.
Tuo järjestelmä ilmaantuu melkein itsekseen.
Kannattaa se visko vaihtaa sähköiseen kokonaan. Niin itsekkin tein. On vaan pirun ahdas väli että sinne ei kummonen puhallin mahdu.
Simpukan päällä on talttakantainen pultti minkä ympärillä mutteri. Avaat mutterin käännät pulttia myötäpäivään(?) vähän ja kiristät mutterin.
Koitat kalpin ja kiristät tarvittaessa lisää.
Melkein menee kerrasta oikein kun käännät tyhjät vaan pois ja sillä hyvä.
noonakki
10.12.2015, 17:33
Ei ollu normilämmöt. Hienosti kuuluu keittoääniä kun sammuttaa. Toivottavasti kansi handlaa.. nykäsen termarin vittuun jos tästä reissusta joskus selviän. Alavuden betonin kohdas menos seinäjoelle. Täyty pysähtyä jäähdyttelemään. Vitun vittu perkele
Jos sulla mittari näyttää ton mitä toi kuva on ja jo keittää niin silloin se todellakin valehtelee ja paljon. Ittellä mettä ajossa mittari näyttää jotakuinkin ton saman eikä mitään ongelmaa lämpöjen suhteen. Toivotaan parasta että ei oo kansi tai pahvi mennyt.
jukkaj79
10.12.2015, 22:01
Muista et se termarin irroitus auta lämpöihin, vaan päinvastoin.
Silloin vesi kiertää jatkuvasti ja ei ehdi jäähtyy syylärissä.
Joten kiehuu jossain vaiheessa.
No oma pajero kans puskee vedet ulos tuossa vaiheessa mittaria.
Siinä kans joku vika kun kestää normiajoa mut metässä kun antaa
happea kunnolla vähän aikaa niin lämmöt nousee.
Kaveri epäili et olis kansi halki taikka pahvi vika...
noonakki
11.12.2015, 08:44
Joo olin epähuomiossa laittanu termarin väärinpäin. Nyt pelaa eikä ainakaan vielä oireillut kannen suunnalta. Nyt on alle puolivälin lämmöt eikä nouse millään. Täytyy vielä laittaa lisäksi sähköflekti kytkimen taakse niin on hätävara.
noonakki
11.12.2015, 17:29
Noniin meinasin viedä kesämersun talvisäilöön niin pajero vähän nyki ja alko kalkattamaan. Tyhjäkäynnillä pientä satunnaista kalkatusta. Mikähän sille nyt tuli.. otetaanko suoraa hattu pois vai mitä tehään. Onko ehdotuksia..
Tuli haettua renkulat!
2kpl bf mud terrain ja 2kpl hankook dynapro
http://i1368.photobucket.com/albums/ag183/Noonakki/IMG-20151004-WA0007_zpsawkrgkua.jpg
Mites noissa oikeat fyysiset mitat passaa keskenään? Ite en nelikkoa oikein sekarengastaisi.
noonakki
12.12.2015, 11:53
Olleet tuollalailla kaverilla. Saman kokoiset ovat..
jukkaj79
12.12.2015, 15:02
Ei varmaan ongelmaa jos ajaa maantiellä vaan AINA ilman nelikkoa ja napalukot auki
noonakki
13.12.2015, 01:21
Onko kenelläkään arvauksia tohon kalkatushommaan. Tänään käynnistin kylmästä niin hetken kalkatti mutta loppui pienen tyhjäkäynnin jälkeen. Olisko suutin jumis vai jotain alakerran laakeria menny? Ite oon melkein suuttimen kannalla kun kalkatus ei ole jatkuvaa..
Ei varmaan ongelmaa jos ajaa maantiellä vaan AINA ilman nelikkoa ja napalukot auki
On sitä bj75;dellä ajettu talvi ja sen jälkeen kesä edessä 16" ja takana 15" vanteilla
Monet tuli neuvomaan, et hajoaa auto jos moisella rengastuksella ajaa, mutta kun katto, et halkaisija/ympärys mitta on sama ja navasta sama matka asfalttiin maasturi renkaillaan niin mitään ongelmaa ollut
Villin näkönen se tosin oli kun takana 235 ja edessä 185 leveet "matala" profiiliset :D :D :D
Unohtamatta et edessä oli vielä valkosivut :cool:
Onko kenelläkään arvauksia tohon kalkatushommaan. Tänään käynnistin kylmästä niin hetken kalkatti mutta loppui pienen tyhjäkäynnin jälkeen. Olisko suutin jumis vai jotain alakerran laakeria menny? Ite oon melkein suuttimen kannalla kun kalkatus ei ole jatkuvaa..
Ite kokeilisin kalkatuksen aikana kiertää suutin putkia auki ja jos lopettaa suuttimen putken aukiollessa kalkatuksen ja jatkaa kun suuttimen putken kiristää, niin tietää, et se suutin jää auki tai ei sumuta kunnolla
Jos metässä ryvetty ei sano, ettei ole kosteutta tai roskaa tankkiin mennyt ja se jumii suuttimessa
Eli ensin vaikka 2T öljyä ja jossei sillä lopeta kun suutin vika todettu niin puhdistus ainetta vaikka erillisestä diesel kanisterista
Tai sit suutin kouraan ja ihmettelemään et mitä se on syönyt
noonakki
13.12.2015, 23:40
Ite kokeilisin kalkatuksen aikana kiertää suutin putkia auki ja jos lopettaa suuttimen putken aukiollessa kalkatuksen ja jatkaa kun suuttimen putken kiristää, niin tietää, et se suutin jää auki tai ei sumuta kunnolla
Jos metässä ryvetty ei sano, ettei ole kosteutta tai roskaa tankkiin mennyt ja se jumii suuttimessa
Eli ensin vaikka 2T öljyä ja jossei sillä lopeta kun suutin vika todettu niin puhdistus ainetta vaikka erillisestä diesel kanisterista
Tai sit suutin kouraan ja ihmettelemään et mitä se on syönyt
Jeps tuossa pari päivää seisseenä aloin tutkimaan. Mitään kalkatusta ei tullut. Säädin varuuksi venttiilit ja tarkastin jaon eikä ollut mitään sanomista. Enää ei ole kalkatellut. Laitoin varuilta vielä puoli litraa 2t öljyä tankkiin jossa oli reipas 15litraa diisseliä..
Tämän päivän ainakin toiminut ongelmitta. Ihme kun kansi kesti tuon keittopäivän.
jukkaj79
14.12.2015, 20:25
No nää on mystisiä. Viimeksi keitti kans oma pätkä metässä kun huuatti mut lauantai punkalla sai lapikasta niin ei mitään hätää.
Olikos kalkatus varmasti koneen sisältä? Oma isolohko kalkatteli hassusti käynnistyksen jälkeen, ennen kuin hihnapyörä irtosi lopullisesti vulkanoinnistaan..
noonakki
15.12.2015, 11:25
Kyllä se suutin oli, ei oo kuulunu nyt enää ollenkaan.
noonakki
17.12.2015, 21:35
Noniin tämä vaihtoi omistajaa ikään kuin vahingossa. Kaipa se hyvä tavara menee hyvällä hinnalla kaupaksi vaikkei yritäkkään myydä. Tämä pyörii tampereen lähistöllä tästä päivästä eteenpäin. :)