View Full Version : Mukava oikea nelikko käyttöautoksi
Road Dog
19.09.2015, 12:09
Netti on käännetty ympäri useammalla kielellä ja joitain vaihtoehtoja karsittu, mutta päätöstä ei synny ja iso mukava neliveto pitää saada alle ennen lumien tuloa. Käyttö pääasiassa arkiajoa, mutta esteitä edetä hankalammassakaan maastossa / hinaamiselle ei saa olla ja vetokykyä pitää olla +3000kg.
Speksit:
Dieseli
Automaatti
Ilmastointi yms.
Turvavyölliset penkit seitsemälle.
Vaihtoehdot joihin olen näillä spekseillä päätynyt on:
Toyota HDJ100 (Vanhoja ja paljon ajettuja)
Jeep Commander (Laatu?)
Land Rover Discovery 3 (Britti...)
Mitsubishi Pajero (Mikä malli?)
Hintaluokka max. 20-25.000€
Hylättyjä:
Nissan Pathfinder (Ei pysty)
MB ML (Laatu)
Volvot, Audit, Kiiat yms. citymaasturit. (Ei aja asiaansa)
Nyt haluaisin kuulla täysin subjektiivisia mielipiteitä ja kokemuksia näistä yllä mainituista ehdokkaista tai muistakin, jos olen missannut jonkun. Missä menee vuosimalleja tms. joissa joku merkittävä asia, mottori, vetotapa tms. muuttuu. Ykkösehdokkaana ehkä tällä hetkellä Discovery, mutta ilma-alustat yms. Brittiläisyys kyllä huolettaa. Haetussa hintaluokassa ollaan joka tapauksessa +200tkm mittarilukemissa. Pajeroon on vahva vastustava tunneside liittyen aikaisempiin moottori/turbo-ongelmiin. Uskaltaako tuollaisen 20.000€ Pajeron ostaa, mihin olisi hyvä kiinnittää huomiota?
Pihassa on oman yrityksen puolesta 15 autoa ja talossa oma asentaja, eli se ei pelota, mutta tienpäälle jääminen kyllä.
Kehukaa omianne ja kokemuksia, kaljat tarjoan ympäripuhujalle. =)
No tuohon hintaluokkaan menis 120 landcruiseriki joka ainakin minun korvaan särähtää luotettavimmalta tuossa seurassa. Kokemusta 08 mallista joka oli kyllä oikeinkin huoleton peli ja vetokyky ja mukavuus kohdillaan.
Road Dog
19.09.2015, 12:29
No tuohon hintaluokkaan menis 120 landcruiseriki joka ainakin minun korvaan särähtää luotettavimmalta tuossa seurassa. Kokemusta 08 mallista joka oli kyllä oikeinkin huoleton peli ja vetokyky ja mukavuus kohdillaan.
On tuo J120:kin käynyt mielessä, mutta vähän heiluu hintahaitarin ylälaidalla. Etenkin kun ne 25.000 maksavatkin ovat sen 200-300.000 ajettuja...
Osaatko sanoa suoraan mitkä ovat suurimmat tekniset erot samanikäisessä HDJ100 ja J120 mallissa?
Sukulaismiehellä on tuommone uudempi pajero, osti muistaakseni noin 100tkm ajettuna ja ite rullannu ainaki 200tkm.Niistä omista ajoistaanki ainaki 100tkm on tullu iso raskas traileri tai asuntovaunu perässä. Pirun hyvä auto ollu. Heti ostamisen jälkeen egr tukki imusarjan, sen se tukki ja imusarjan putsas. Käsittääkseni suositeltava toimenpide näihin. Nyt oli "joutunu" vaihtaan eteen jarrulevyt ja palat ja ylä tai alapallonivelet. Siinnäpä remontit tuommoselta aikaväliltä. Eli ei voi ku kehua. Jos itellä ois samat kriteerit ja tarpeet, en miettis ees muita :)
Road Dog
19.09.2015, 12:57
Sukulaismiehellä on tuommone uudempi pajero, osti muistaakseni noin 100tkm ajettuna ja ite rullannu ainaki 200tkm.Niistä omista ajoistaanki ainaki 100tkm on tullu iso raskas traileri tai asuntovaunu perässä. Pirun hyvä auto ollu. Heti ostamisen jälkeen egr tukki imusarjan, sen se tukki ja imusarjan putsas. Käsittääkseni suositeltava toimenpide näihin. Nyt oli "joutunu" vaihtaan eteen jarrulevyt ja palat ja ylä tai alapallonivelet. Siinnäpä remontit tuommoselta aikaväliltä. Eli ei voi ku kehua. Jos itellä ois samat kriteerit ja tarpeet, en miettis ees muita :)
Osaatko sanoa onko kyseessä 3. vai 4. sukupolvi? Eli ennen vai jälkeen 2006? Entä osaako joku sanoa mitkä ovat näiden kahden ratkaisevimmat erot?
J120 Land Cruiseria voin suositella varauksetta.
200-300tkm ei näy näissä kuin mittarissa ja on huoletonta ajoa. Dobinsonit vaan alle niin tulee tosi hyvä alustastakin! (Orkkis on meinaan aika lulla ja nokka alempana.) Koukku ei muuten ole kuin 2800kg jos on merkitystä...
J100 ei ole kokemuksia muttei taida tarjontaa ainakaan olla niin paljoa kuin J120...
Road Dog
19.09.2015, 14:54
J120 Land Cruiseria voin suositella varauksetta.
200-300tkm ei näy näissä kuin mittarissa ja on huoletonta ajoa. Dobinsonit vaan alle niin tulee tosi hyvä alustastakin! (Orkkis on meinaan aika lulla ja nokka alempana.) Koukku ei muuten ole kuin 2800kg jos on merkitystä...
J100 ei ole kokemuksia muttei taida tarjontaa ainakaan olla niin paljoa kuin J120...
Aika hyvä tarjonta noita J120:siä Saksassakin tuntuu olevan. Hintaluokka veroineen sama kuin täällä, mutta olisi mistä valita. Toi koukku on tosi sääli. Mulla on yks 3500kg kärry jota säännöllisesti siirtelen. Nyt olen tehnyt sitä isolla Sprintterillä, vaikka siinäkään ei ole riittänyt koukku, mutta olin toivonut sen muuttuvan uuden auton myötä lailliseksi...
On tuo J120:kin käynyt mielessä, mutta vähän heiluu hintahaitarin ylälaidalla. Etenkin kun ne 25.000 maksavatkin ovat sen 200-300.000 ajettuja...
Osaatko sanoa suoraan mitkä ovat suurimmat tekniset erot samanikäisessä HDJ100 ja J120 mallissa?
Hdj100 on maasturi verrattuna j120.
Eroa mm: jäykkä etuakseli, suora 6(4.2td), isompi vetomassa jne...
Road Dog
19.09.2015, 17:46
Hdj100 on maasturi verrattuna j120.
Eroa mm: jäykkä etuakseli, suora 6(4.2td), isompi vetomassa jne...
Toi vetomassa tuli kieltämättä yllätyksenä, että noin alhainen. Muuten luulisi kolmenkin litran riittävän ja erillisjousituksen olevan mukavampi arkikäytössä...
Noista valkkaisin tuon Commanderin. Varmaan, kun sellainen oli 4 vuotta ja 125 tkm.:D Yksi egt-anturi siihen piti vaihtaa. Plussaa on lukot joka tasauspyörästössä ja voimaa on liikuttamaan sitä 3500 kg kärryäkin. Limited mallissa oli riittävästi varusteitakin.
Hdj100 on maasturi verrattuna j120.
Eroa mm: jäykkä etuakseli, suora 6(4.2td), isompi vetomassa jne...
Kyllä molemmissa on ihan erillisjousitettu etuakseli. Hzj105 on päälle päin saman näköinen kuin hdj100. Hzj 105:ssä on se jäykkä etuakseli ja turboton kone vakiona. 105hzj tarkoitettu lähinnä lämpimien maiden markkinoille. Jonkun verran esim. Yk:n käytössä näitä muuallakin on. Saaneeko edes Suomessa laillisesti kilpiin? https://www.youtube.com/watch?v=9pvB4A3X3Fs
TeuvoSlam
19.09.2015, 19:51
Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€
Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..
haussa pelkästään B kortilla ajettavat?
Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€
Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..
Ei taida löytyä 7 paikkaisena.
Q7 Audia löytyy, mutta ei tuolla mopomoottorilla vissiin.
Kyllä molemmissa on ihan erillisjousitettu etuakseli. Hzj105 on päälle päin saman näköinen kuin hdj100. Hzj 105:ssä on se jäykkä etuakseli ja turboton kone vakiona. 105hzj tarkoitettu lähinnä lämpimien maiden markkinoille. Jonkun verran esim. Yk:n käytössä näitä muuallakin on. Saaneeko edes Suomessa laillisesti kilpiin?
Katoha, anteeksi erheeni... On ollu joku mielikuva et 100 olis niinku 80:nenki jäykil akseleil, päivitetty versio vaa. Sama kone, tehokkaampi versio jne... :o
Sitten "uudemmat" käykkäakseliset alkaa käymää vähiin... No tää menee ot...
LR D3!
On se britti osannut hieman toimintaansa kehittää, kun kakkossarjalaisessa oli vielä haeskelua ilmajousituksen kestävyyden kanssa.
Tuossa merkissä vain korostuu erityisesti yksilöllisyys. Jos löytää maanantaiauton, kukkaro tuulettuu, mutta jos löytyy hyvistä linjoista oleva auto, ei tarvitse kuin perushuollot tehdä ja ajella vihellellen mutkaista tietä näkymättömiin.
Tarkkuutta tässä merkissä kaupantekoon, riittävän pitkä koeajo että ehtii näyttää metkunsa ja perusteellinen huoltohistorian selvitys.
Tässä myös varaosat halpoja, riippuen osasta ja ongelmana on myös harva huoltoverkosto. Asiansa oikeasti osaavia LR-huoltoja on vähän turhan harvakseltaan tässä tasavallassa.
Diskokaveri
20.09.2015, 09:37
+1 Disko 3:lle. Sellaisella tullut ajeltua aika paljon. Porukkaa ja tavaraa mahtuu.
3500kg kärry tulee niin kevyesti perässä, että riskinä on että unohtaa vetävänsä jotain.
Yksin tai kaksin ajaessa kohtuullisen suorituskykyinen!
Johnson rodilla korotukset 100 dölläriä (nostaa ilmajouset pysyvästi "offroad asentoon" jolla ei muuten pysty ajamaan yli 50km/h nopeudessa.
Menee maastossa, jos perse kestää ajaa... Jousitusvaroja riittää ilmajousituksella.
Miinuksena huoltojen ja käytön kohtuullisen kovat hinnat.
Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€
Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..
Transportteria ei kovasti kehua voi, työnantajalla uusi, takuuhuollon jälkeen pari päivää porsi tielle 40 000km mittarissa jakoKETJU poikki....
Kuulemma paljon murheita ollut muillakin portterikuskeilla.
hiluvitkutin
20.09.2015, 12:03
haussa pelkästään B kortilla ajettavat?
Kuormuri rajottaa aika monen 3000kg lastin vetoa.
Pitäs sitte jo E olla pelissä
Edit. Nii paitsi rajottaako ko. tapauksen kortti. Ei tainnunkaa olla mainintaa.
Komppaan aikasempaa pajero suositusta noista, mutta noissa kolmos koppasissa on hyvä tarkastaa tankin täyttöputkien kunto ja vaihtaa tarvittaessa.
Suuresta osasta mätänevät ja hajoavat ja sitten menee romua pumpun läpi ja se pumppu on kallis. Ne täyttöputket on oikeessa takakaaressa oikeen otollisella paikalla kerätä paskaa...
Heikki L
20.09.2015, 15:13
Alkaako 3 koppanen pajero 02>?
itellä sama etsintä alemmassa hintaluokassa 245tkm ajettu pajero vai 590tkm ajettu 100 cruiseri molemmat 13t€ pajerossa mahat ja kaikki mitä tarvii.
Onko VW touareg, vai mikä se olikaan, harkinnassa.
Kaverilla, joka siis vw huollossa töissä osti tollasen itelleen. Tosin pitää kuulemma olla rautajousilla, 2.5l rivivitosella ja manuaali askilla. Kone sama ku transportterissa, vakiona 170hv. Koukulla 3500kg ja hinta alle 20k€
Ja alennusvaihteet löytyy, maasto-ominaisuuksista ei tietoa..
Transportteria ei kovasti kehua voi, työnantajalla uusi, takuuhuollon jälkeen pari päivää porsi tielle 40 000km mittarissa jakoKETJU poikki....
Kuulemma paljon murheita ollut muillakin portterikuskeilla.
Tuossa uusimmassa viitosessa taitaapi olla nokan veto hammaspyörillä, jos oikein muistan? Eli ei hihnaa eikä ketjua.
Alkaako 3 koppanen pajero 02>?
itellä sama etsintä alemmassa hintaluokassa 245tkm ajettu pajero vai 590tkm ajettu 100 cruiseri molemmat 13t€ pajerossa mahat ja kaikki mitä tarvii.
Eikös se siinä vuosituhannen taitteessa vaihdu.
offroadjouni
20.09.2015, 20:45
Joo, Gen 3 -pajero on alkaen vuosimallista 2000. Itse olen ajanut tuollaisella 3.2 DiD + automaatti melkein 10 vuotta, ja melko huoletonta on ollut. Molemmat pyöränlaakerit edestä, jarrulevyjä, pyyhkijän vivuston tanko ja EGR-venttiili on vaihdettu tuona aikana. Kyllä noilla sen verran on jo ikää, että ainakin omassa on ruostekukkasta ja kuskin helmaan pääsin vähän hitsailemaankin viime leimalle. Itse arvoin aikanaan HDJ100-Pajero-Grand Cherokee -akselilla kun tätä olin ostamassa, ja jälkikäteen katsottuna olen ihan tyytyväinen ollut valintaan.
Edit: Minun Pajerolla on ajettu vasta reilut 200 tkm, joka selittää ainakin osan vähäisestä huoltotarpeesta.
Tuossa uusimmassa viitosessa taitaapi olla nokan veto hammaspyörillä, jos oikein muistan? Eli ei hihnaa eikä ketjua.
Saattaa olla, noista tiedä sen enempää 40 000km ajettu uusi portteri, juuri ollut vko aiemmin määräaikaishuollossa.
Jakopää korjaamon puheiden mukaan levinnyt, kansi ja jotakin muuta tuohon oli uusittu.
Asiaa kun on päivitelty työmaalla niin oli noista joku kuullut jostakin muualtakin että ollut kipuja.
+1 Ääni Discolle.
Plussat:
Jos on tarvetta lisäpenkeille niin Discossa oikeasti pystyy matkustamaan myös takimmaisilla penkeillä.
Ilmajousitus todella mukava.
Vetokyky riittävä.
Ylipäänsä kaikki ne ominaisuudet joita halusit autolta.
Voisin harkita jopa luopumista omastani (-08 SE, ajettu 163t) kun työsuhdeauto vaihtuu marraskuussa sellaiseen, joka täyttää nykyiset vetotarpeet. Disco menee joka tapauksessa vaihtoon vuoden sisällä kun automaatti ei oikein sovellu opetuslupa-autoksi.
Asut näköjään Hgissä niin poikkea katsomaan. Vaikka et tähän päätyisikään niin ainakin sulla on jotain mihin vertailla muita. Veikkaan, että kun olet kerran koeajanut D3:sta, niin muita et enää kelpuuta.
PS: Vaihtotarjous autosta oli 28t€ eli menee hinnassa vähän yli sun haarukan.
Diskokaveri
21.09.2015, 09:38
Mulla olis nurkissa Diskoon orkkismallia olevat offload-look "puskuri" ja lamppujen suojaritilät.
Noi et jos tarvii ;)
Mulla olis nurkissa Diskoon orkkismallia olevat offload-look "puskuri" ja lamppujen suojaritilät.
Noi et jos tarvii ;)
Siis puskuri vai karjarauta? Sellainen bull-bar -tyyppinen?
Road Dog
25.09.2015, 12:37
Kuormuri rajottaa aika monen 3000kg lastin vetoa.
Pitäs sitte jo E olla pelissä
Edit. Nii paitsi rajottaako ko. tapauksen kortti. Ei tainnunkaa olla mainintaa.
Kortti ei rajoita ja kuormuri kävisi verojen ja kirjanpidonkin kannalta oikein mainiosti, mutta järkevät ja laadukkaat vaihtoehdot tällä saralla ovat aika harvassa. Suburbanit auttamatta vanhaa tekniikka, Fordin ja Dodgen hirviömoottorit tuntuu kuin ampuisi tykillä kärpästä. Tarkoitus on kuitenkin päästä Kehä Ykköstä paikasta A paikkaan B, ei vetää puolipervaunua aamusta iltaan. =)
Road Dog
25.09.2015, 12:42
+1 Disko 3:lle. Sellaisella tullut ajeltua aika paljon. Porukkaa ja tavaraa mahtuu.
3500kg kärry tulee niin kevyesti perässä, että riskinä on että unohtaa vetävänsä jotain.
Yksin tai kaksin ajaessa kohtuullisen suorituskykyinen!
Johnson rodilla korotukset 100 dölläriä (nostaa ilmajouset pysyvästi "offroad asentoon" jolla ei muuten pysty ajamaan yli 50km/h nopeudessa.
Menee maastossa, jos perse kestää ajaa... Jousitusvaroja riittää ilmajousituksella.
Miinuksena huoltojen ja käytön kohtuullisen kovat hinnat.
Onko tämä 2,7 PSA moottori millainen kestävyydeltään. Ongelma tässä hintaluokassa on tietenkin se, että mittarissa on väkisin valmiiksi paljon kilsoja. Tämä on se missä oletuksena luotan Japanialaisiin enemmän.
Onhan Disco3 näistä tietenkin edustavin ja varmasti mukavin, jos vertaa Tojoon tai Mitsuun. Sääli että suurin osa vaalealla sisustalla, jos nyt ruvetaan pilkkuja viilaamaan. =)
Road Dog
25.09.2015, 12:45
+1 Ääni Discolle.
Plussat:
Jos on tarvetta lisäpenkeille niin Discossa oikeasti pystyy matkustamaan myös takimmaisilla penkeillä.
Ilmajousitus todella mukava.
Vetokyky riittävä.
Ylipäänsä kaikki ne ominaisuudet joita halusit autolta.
Voisin harkita jopa luopumista omastani (-08 SE, ajettu 163t) kun työsuhdeauto vaihtuu marraskuussa sellaiseen, joka täyttää nykyiset vetotarpeet. Disco menee joka tapauksessa vaihtoon vuoden sisällä kun automaatti ei oikein sovellu opetuslupa-autoksi.
Asut näköjään Hgissä niin poikkea katsomaan. Vaikka et tähän päätyisikään niin ainakin sulla on jotain mihin vertailla muita. Veikkaan, että kun olet kerran koeajanut D3:sta, niin muita et enää kelpuuta.
PS: Vaihtotarjous autosta oli 28t€ eli menee hinnassa vähän yli sun haarukan.
Kiitos tarjouksesta, tämä kyllä kiinnostaa. Hintaluokka on muutaman tonnin yli ajatellun budjetin, mutta kuten täällä joku sanoi; hyvän yksilön kun löytää, niin tämän rahan säästää vuodessa takaisin...
Kaitsu67
25.09.2015, 12:49
+1 Ääni Discolle.
Plussat:
Jos on tarvetta lisäpenkeille niin Discossa oikeasti pystyy matkustamaan myös takimmaisilla penkeillä.
Ilmajousitus todella mukava.
Vetokyky riittävä.
Ylipäänsä kaikki ne ominaisuudet joita halusit autolta.
Voisin harkita jopa luopumista omastani (-08 SE, ajettu 163t) kun työsuhdeauto vaihtuu marraskuussa sellaiseen, joka täyttää nykyiset vetotarpeet. Disco menee joka tapauksessa vaihtoon vuoden sisällä kun automaatti ei oikein sovellu opetuslupa-autoksi.
Asut näköjään Hgissä niin poikkea katsomaan. Vaikka et tähän päätyisikään niin ainakin sulla on jotain mihin vertailla muita. Veikkaan, että kun olet kerran koeajanut D3:sta, niin muita et enää kelpuuta.
PS: Vaihtotarjous autosta oli 28t€ eli menee hinnassa vähän yli sun haarukan.
Täältä kanssa ääni Discolle.
Road Dog
25.09.2015, 13:10
Jos kuitenkin lähdetään siitä, että autoa pitäisi vähän päästä ropaamaan, pientä korotusta ja isompaa rengasta, niin nopealla Googletuksella J120 olisi ehkä helpoin kohde. Myönnän että Disco on ehkä vähän tälläsen tuunaamisen 'yläpuolella', mutta olisihan se kiva ettei ihan huku massaan...
Kortti ei rajoita ja kuormuri kävisi verojen ja kirjanpidonkin kannalta oikein mainiosti, mutta järkevät ja laadukkaat vaihtoehdot tällä saralla ovat aika harvassa. Suburbanit auttamatta vanhaa tekniikka, Fordin ja Dodgen hirviömoottorit tuntuu kuin ampuisi tykillä kärpästä. Tarkoitus on kuitenkin päästä Kehä Ykköstä paikasta A paikkaan B, ei vetää puolipervaunua aamusta iltaan. =)
Mitä tarkotat että ampuisi tykillä kärpästä?
Diskokaveri
25.09.2015, 20:05
Siis puskuri vai karjarauta? Sellainen bull-bar -tyyppinen?
http://www.kfz-kleinanzeigen.com/export/56754559.jpg
Tollanen ja lampun "suojat" samaa sarjaa eteen ja taa.
Edelleenkin sitä Commanderia suosittelisin, jos nuo pienemmät vaihtoehtona. Ainakin oma mieli oli rauhallisempi sen OM642:n kanssa kuin olisi ollut sen PSA:n vaihtoehdon kanssa. Sekin oli vaihtoehtona...
Eikä noissa isommissakaan mitään vikaa. Kulutuskaan ei paljon juurikaan isompi, kun kuorkkiudesta johtuen maantienopeudet hiukan pienemmät. 3,0 Commanderissa oli keskimäärin 11,5 l / 100 km ja nyt 6,7 l F250:ssä noin litran enemmän.
Osaatko sanoa onko kyseessä 3. vai 4. sukupolvi? Eli ennen vai jälkeen 2006? Entä osaako joku sanoa mitkä ovat näiden kahden ratkaisevimmat erot?
Varmaan ennen 2006