PDA

View Full Version : Rj70 lelusta maasturiksi.


A.I
17.09.2015, 20:37
Tullut vuosien varrella alotettua monia projekteja mutta tuntuu että tämä on ainoa joka on edennyt mukavasti niin laitetaanpa pientä kertomusta tästä.

auto tuli ostettua syksyllä 2013 (kuva1)
autossa oli trailmasterin alusta sekä 33" mutikat + vinssi, palkkihelmat sekä kasa valoja. näillä mentiin puoli vuotta kunnes alkoi RJ:n ajo-ominaisuudet maantiellä häiritsemään niin paljon että auto meni myyntiin ja tilalle tuli king cap.

Offi-innostus alkoi kunnolla vasta king capilla ja pian tajusinkin että RJ olisi pikkasen etevämpi peli kuin king cap.
meni n. 6kk RJ:n myymisen jälkeen kun king capilla offailu sai riittää.
ei muuta kuin takaisin nettiautoon ja kas. oma vanha tuttu RJ:hän se siellä myynnissä ja ei kun kaupoille.
-Ostin auton takaisin samalta hepulta jolle sen myin.

Tästä alkoi harrastaminen. ensimmäiseksi autoon tehtiin kunnon astinlaudat RHS:stä (kuva 2)

Syksyllä 2014 huomasin että maasturissahan pitää olla kunnon snorkkeli ja ei muuta kuin hakemaan imuriletkua ja rasiapora.
Imuriletku katolle ja RS clion ilmanputsari letkun päähän ja kovaa ajoa.
(kuva3)
Seuraavaksi ruvettiin vääntämään nojailukaaria ja samalla auto vaihtoi väriä maastoon sopivammaksi ja asennettiin kemppilukko taakse. (kuva4)

Tällä ajeltiin jouluun asti, ainoa mikä menoa tuntui haittaavan oli RJ:n peräylitys, tankki ja natokoukku. (kuva5)

-Asia päätettiin ratkaista siten että vaihdetiin 35" kumit beadlockeilla ja autosta leikattiin 19cm takapäästä pois, tankki vaihtui ensin veneen tankkiin (sittemmin turvatankkiin) ja natokoukulle ei tehty mitään. (kuvat 6,7) (lyhennyksestä lisää juttua ja kuvia täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125036)

Nyt auto oli oleva hyvä.
-tosin menopuoli vielä oli hieman heikonlainen avoimen etuperän takia joten tähän päätettiin hankkia arppi.
näillä mentiinkin kevääseen 2015.

keväällä 2015 päätettiin heivata kemppilukko takaata pois ja vaihtaa arppi tilalle. samalla päätettiin tehdä onnettomalle kulkupuolelle jotain.
pakosarja vaihtui peltisarjaan, Imusarja portattiin kanteen ja imusarjan vesikierto hitsattiin umpeen.
Alkuperäinen mehumaija nakattiin mäelle ja asennettiin weberi. Tehoa tuli selvästi lisää nyt jaksaa mennä ylämäkeenkin, tosin kulutuskin kasvoi samalla.
Samalla reissulla tehtiin liuta muita pikkuparannuksia.
(kuva8)

kesän aikana ulkoisia muutoksia ei ole tullut pientä parantelua sitäkin enemmän. (kuva9)
nyt suunnitelmissa on joko koko tekniikan vaihto tai sitten pelkkä välityksien muutos sekä rankka dietti jotta saadaan paino pois.

A.I
29.09.2015, 18:59
Autonkuljetus traileri tuli ostettua ja dietti alkoi.
ensimmäisenä takaata lähti n. 50kg työkalulaatikosto ja konepelliltä lifti -70kg

seuraavaksi edestä napattiin akku ja siirrettiin konttiin. nyt takapää -20kg ja keula -50kg
Tämän jälkeen alotettiin varsinainen kevennys, autosta lähti sisälokasuojat edestä (kuva1)

Samalla napattiin konepellistä pintapelti pois. (kuva2)
(pintapelti painaa muuten ihan pirusti arviolta puolet koko konepellin painosta.)
pintapellin tilalle tulee ohuenohut lasikuitukerros
konepellin rungosta on vielä tarkoitus karsia rasiaporalla ylimääräiset pois.
lopputulos arviolta 10-12kg kevyempi

kuvia tulee lisää kun homma etenee.
samalla avarretaan myös etulokasuojia kun ei nuo oikein mahdu pyörimään.:)

Late_
29.09.2015, 19:45
Miks ihmeessä sisälokasuojat pois?

jesse89
29.09.2015, 19:50
veikkaan et ottaa renkaat kiinni niin rajusti ettei sisä loksuista jää mitään jäljelle että saisi sellaisen ettei ottais kiinni :D toisaalta kannattaa sinne silti tehdä itse jostain muovista tms muotoilla jonkunlaiset loksut ettei ole kone huone ihan savessa :p

A.I
30.09.2015, 17:20
Miks ihmeessä sisälokasuojat pois?

because race car.
Paino on suht ylhäällä joten keventämällä kaatumaherkkyys pienenee ja kevyempänä akselit kestävät paremmin. Sisälle tulee joko ohut kuitu tai kumi.
-Helpottaahan tuo huoltoakin.

Kiinni ottamisen suhteen Jesse oli melkein oikeassa, jää pari milliä. Autossa on 2" korottavat jouset joiden päällä vielä 1" alumiinilätyt. Tarkoitus olisi avartaa lokareita lisää ja mahdollisesti madaltaa autoa tuon alumiinilätyn verran.

jesse89
30.09.2015, 17:50
mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin :)

A.I
30.09.2015, 18:10
mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin :)

koska:
-korinkorotuksella painopiste nousee (kaatuu herkemmin) ja maavara ei kasva milliäkään
lisäksi joustoja ole tarve rajoittaa. päinvastoin.

Lokareiden avartamisessa kun ei ole yhtään negatiivista puolta. ja saattaa olla että nekin tulevat lasikuidusta jos on ns "motii" (suom. motivaatiota).

lepa77
30.09.2015, 18:32
miks pitää kaaria suurentaa kun on noin pienet renkaatki:D:Dei saa suuttua

A.I
31.10.2015, 19:30
miks pitää kaaria suurentaa kun on noin pienet renkaatki:D:Dei saa suuttua

Kai ne suuret joustot siellä ajatuksen tasolla pyörii.. alotetaan nyt siitä helpoimmasta eli kaarien avarruksesta. (sisään joustossa jää tällähetkellä kaaren väliin 3mm tilaa)

Homma jatkuu ensiviikolla jolloin ruuvataan 5.29 perävälityksen alle ja katsotaan miten pirssi muuttuu.

Mitäs ihmiset on mieltä ajatuksesta jos heivaisi ton kaasarikoneen askeineen päivineen verkonpainoksi ja laittaisi tilalle jonkun fiksumman ruisku-automaatti yhdistelmän..
ja mistä kannattaisi hommata kardaanillinen jakoloota vai kannattaako lyödä valmis kone + aski + jakis paketti suoraan kiinni.

Diskokaveri
31.10.2015, 20:00
Mersun turbokutonen kuulosti aika miehekkäältä, jotain sensuuntaista? Ehkä HJ:n kone mahtuis tai joku tuoreempi vois olla vähän köykäsempikin?

kun kattelin se G:n menoa tänään niin ei ne joustovarat, vaan voima, pito ja ajotaito... Oli se aika kyrv***s peli!

dynamics1
31.10.2015, 20:06
1.8t vag kone vois olla hyvä.. Kevyt ja viriosat suhkot halpoja ja paljon saatavilla kone on edullinen hankkia ja kestävyys on hyvä yli300hp tehoille helppo virittää sinne 300-400hp tehoille.. :)
Mietittiin meidän turbo rj jo tuota 1.8t vag konetta.

A.I
31.10.2015, 23:10
1.8t vag kone vois olla hyvä.. Kevyt ja viriosat suhkot halpoja ja paljon saatavilla kone on edullinen hankkia ja kestävyys on hyvä yli300hp tehoille helppo virittää sinne 300-400hp tehoille.. :)
Mietittiin meidän turbo rj jo tuota 1.8t vag konetta.

Tuo voisi olla mutta miten meinasit naittaa auton voimalinjaan? moottori on poikittaiskone kaikissa muissa paitsi passatissa ja siinä on niin ihmeellinen vaihdeloota että sitä ei ainakaan saa sovellettua.

dynamics1
01.11.2015, 10:01
Eiköhän siihen saa sovite laipan tehtyä.. Niinkuin mekin teimme 1.9td ja volvon laatikon väliin.. Tai sitten saa tehtyä a4 vanhoista 95-00 quatrosta laatikko se on oikein päin. Jättää vaan etuvetarin lähdöt pois. Ja laatikko on kestävä. Kerholla juuri kyseinen moottorilla varustettu audi 450hv tehoilla.

A.I
01.11.2015, 14:26
Eiköhän siihen saa sovite laipan tehtyä.. Niinkuin mekin teimme 1.9td ja volvon laatikon väliin.. Tai sitten saa tehtyä a4 vanhoista 95-00 quatrosta laatikko se on oikein päin. Jättää vaan etuvetarin lähdöt pois. Ja laatikko on kestävä. Kerholla juuri kyseinen moottorilla varustettu audi 450hv tehoilla.

jep kardaanillisen jakolootan vaatii ainakin tossa sun viimesessä versiossa.
tosin laitan mielummin bemarin tekniikan kun on tutumpi. =)

A.I
03.11.2015, 16:53
Pirssistä lähti konepellistä -18kg ja sisälokasuojista toisesta -9kg ja toisesta -14kg
akku takaluukkuun edestä -20kg
alusyyläri sähköflektillä (sunnusta eikä ylläripyläri riitä jäähyteho vaidhetaan isompaan) -10kg

Tähän mennessä keulasta laihdutettu -71kg

vielä poistetaan turhia sähkökikkuloita ja siivotaan johtosarjaa painoa noista ei juuri lähde mutta selkeyttää huoltoa mutarännissä.

tepa78
04.11.2015, 13:08
Mites se paino vähenee jos siirtää akun taakse?
sehän vaan siirtyy eripaikkaan...
jos akun siirtäis tallin lattialle ni sittenhä se vähenis :)

niinku artsi sanoki et jos painoo oikeesti haluu pois niin katto ja sivukyljet+ovet helevettiin... vaiks joku rätti pään päälle jos on sokerista tehty :D
ja siltikin se vehje painaa aikast paljon...

Diskokaveri
04.11.2015, 15:24
Kui sää vlit olla ilman sähköpenkkejä ja peilejä? Neet sähköherkut on ihan must!

Pajares
04.11.2015, 16:00
Mites se paino vähenee jos siirtää akun taakse?
sehän vaan siirtyy eripaikkaan...
jos akun siirtäis tallin lattialle ni sittenhä se vähenis :)

niinku artsi sanoki et jos painoo oikeesti haluu pois niin katto ja sivukyljet+ovet helevettiin... vaiks joku rätti pään päälle jos on sokerista tehty :D
ja siltikin se vehje painaa aikast paljon...

RAtkaisu:Painon pudotukseen:D:D:D.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5840&pictureid=183965

Diskokaveri
04.11.2015, 16:42
Ongelma ei ole liika paino, vaan väärä teho/ maakosketussuhde ;)

Jos tuntuu ettei eteneminen tavan gummeilla riitä:
https://www.mattracks.com

A.I
04.11.2015, 19:14
Mites se paino vähenee jos siirtää akun taakse?
sehän vaan siirtyy eripaikkaan...
jos akun siirtäis tallin lattialle ni sittenhä se vähenis :)

niinku artsi sanoki et jos painoo oikeesti haluu pois niin katto ja sivukyljet+ovet helevettiin... vaiks joku rätti pään päälle jos on sokerista tehty :D
ja siltikin se vehje painaa aikast paljon...

En sanonutkaan että koko autoa on kevennetty 71kg sanoin että keulaa on kevennetty :D
Olet 100% oikeassa siinä että isot painot on katossa, ovissa ja kyljissä. mutta kuten Diskokaverilla on minullakin jotkut mukavuusvaatimukset ja lämmin koppi on yksi niistä.


RAtkaisu:Painon pudotukseen:D:D:D.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5840&pictureid=183965


Mulla on tollanen sillipurkki jo katotaa jos innostuis joskus uudestaa..

tepa78
05.11.2015, 11:35
because race car.

Nii... kilpa-autothan on yleisesti tooosi mukavia ;)
ei kyllä vaikuta vielä yhtään mihinkään joku lasikuitunen konepelli jos sitä painoa ei ota pois sieltä mistä tartteis...
köykästähän siitä vehkeestä ei saa vaikka mitä tekis... pelkkä runko ja tekniikka painaa jo kahden suzukin verran :)
joku tollanen vähän jo näyttää kilpurilta:http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4381&pictureid=184004

ugly_hj
05.11.2015, 12:23
Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.

Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa.

ika
05.11.2015, 14:30
Meidän tiimin G-Mersuun taidettiin tuolla aiemmin viitata kun moottoreita ehdoteltiin. Mersun 6-pyttyinen turbodiiseli + automaatti on _painava_ setti, jota ei ainakaan vakavissaan kannata ehdottaa tällaiseen kevennysprojektiin.

Meillä jotain vastaavaa kevennysprojektia tulossa talven mittaan. Kaikki mahdollinen paino kannattaa tietty siirtää pois etupäästä. Jos ei voi jotain heittää kokonaan mäelle, niin mieluummin sitten sinne kevyempään takapäähän. Juu - ei olla luopumassa moottorista. Mukavuusvaatimukset siis meilläkin. :D

PS. Mikä mahtoi olla RJ:n lähtöpaino?

tepa78
05.11.2015, 14:41
Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.

Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa.

Eihän se painonpudotus koskaan pahasta ole ;)
mutta jos oikeesti tuollasesta malmikasasta haluaa painoa pois niin eihän sinne silloin voi paljon mukavuusvarusteita jättää... subbarikoteloki painaa jo kymmeniä kiloja... :) saati ne sähkösäätöiset nahkapenkit :)
aika paljon lähtee painoo kun riisuu sisustan ja kojelaudan pois... lattiamatotkin painaa varmaan toistakymmentä kiloa...
köykänen pitäis olla, ajettavuus ja mukavuudet kuin rollsroycessa ja sitten sillä pitäis vielä ajaa paris-dakar ralli... helppo yhtälö, eikö :D
tietysti jos ajetaan vaan kilpaa lepa77:n kanssa makkaranpaistolaavulle niin siihen ehkä riittää vähempikin ;)

mites katsastusmies suhtautuu tuollaseen supran myllyyn?

t.haapala
05.11.2015, 14:56
mites katsastusmies suhtautuu tuollaseen supran myllyyn?

Tottahan se siitä tykkää :D:D

Olihan se juur myynnis tarokin mis ol se 1JZ leimattuna, huimat 90 heppaako(vai kW) siin oli papereis :rolleyes:,
kai se riippuu ihan mimmosen katsurin sattuu löytämään tai tuntemaan

Sithää tää ois peli kun semmosen sinne "pellin" alle nakkaat :)

Rak
05.11.2015, 14:58
Ennenkuin alkaa siirtää painoa taakse, kannattaa selvittää todellinen painojakauma.

Täälläpäin lj:t on liian takapainoisia ja kuvittelisin että rj ei ainakaan parempi ole.
Tiivistetysti voisin sanoa että pätkämalleissa painojakaumaan pitää kiinnittää huomiota, pitkissä se on luonnostaa parempi eikä vaikuta etenemiseen niin herkästi.

Itsekkin Suzukia rakentaessani kuvittelin että etupäästä pitää siirtää painoa taakse ja nyt punnituksen jälkeen koitan keksiä keinoja saada se takaisin eteen.

Jos parasta etenemistä haluaa niin imo ajokunnossa ja kuormassa painoa pitäis olla etuakselilla enemmän jotta nousutilanteessa painonsiirtymä taka-akselille ei ole ihan niin paha.

toyopet
05.11.2015, 15:29
Mitäs ihmiset on mieltä ajatuksesta jos heivaisi ton kaasarikoneen askeineen päivineen verkonpainoksi ja laittaisi tilalle jonkun fiksumman ruisku-automaatti yhdistelmän..

No mitenkäs toyotan omasta valikoimista vaikka S-sarjan moottoria, 3S-F/GE tai 5S-pohjaksi ja siitä soveltaen. Näkyy olevan niistäkin ihan tehoja kiskottu. Ja onhan se beams versio valmiinakin pitkittäisenä.
Ei kyllä taida keventyä kuin korkeintaan parikymmentä kiloa.

A.I
05.11.2015, 23:20
Meidän tiimin G-Mersuun taidettiin tuolla aiemmin viitata kun moottoreita ehdoteltiin. Mersun 6-pyttyinen turbodiiseli + automaatti on _painava_ setti, jota ei ainakaan vakavissaan kannata ehdottaa tällaiseen kevennysprojektiin.

Meillä jotain vastaavaa kevennysprojektia tulossa talven mittaan. Kaikki mahdollinen paino kannattaa tietty siirtää pois etupäästä. Jos ei voi jotain heittää kokonaan mäelle, niin mieluummin sitten sinne kevyempään takapäähän. Juu - ei olla luopumassa moottorista. Mukavuusvaatimukset siis meilläkin. :D

PS. Mikä mahtoi olla RJ:n lähtöpaino?


Vakiopaino on hieman yli 1600kg
Keväällä katsastuksessa auto painoi hieman yli 1600kg.
Autossa oli silloin jo alusta, vinssi, turvakaaret turvatankki (puolillaan) ja autoa takaata 20cm lyhennettynä + vakio renkaat alla.
Painojakauma oli aika lähellä 50/50 muistaakseni etupää painoi 80-100kg enempi. nyt kun edestä on painoa lähtenyt se 70kg ja taakse lisääntynyt 20kg on painojakauma aika liki 50/50
Autoon tuli myös kuppipenkit ja pudotus oli vakioihin n.20kg eli auto on nyt vakiorenkailla kevyempi kuin tehtaalta tullessa.
Tavoite olisi että auton kokonaispaino 35" mutikoilla ja beadlockeilla olisi tuo 1600kg. :)

Etupään kevennyksessä tärkein idea on akseleiden kestävyyden lisäys (en meinaa longfieldejä katkoa)
peräpään kevennystä jatketaan seuraavaksi mm. plexi sivulaseilla.
Takapään lisätypistyskin on käynyt mielessä. katsotaan nyt. :D

Tänään tuli ruuvattua etuperään arpin kaveriksi 5.29 nitrot. samalla tuunattiin jarrusatulat punaiseksi. satuloiden vaikutusta ei vielä penkitetty mutta oletettavasti +50hv.:p

pee
05.11.2015, 23:43
Moniventtiiliviitosesta syntyy ihan pätevä teho/painosuhde.

Tai suoraan nykyaikaan ja cdi hiukan optimoituna.

Nyt siis tarkoitan MB koneita.

jesse89
06.11.2015, 00:33
perkules jos sie kevyttä tekniikkaa sinne tahdot niin miten ois tuollainen 1.3 wankel luulis vakionakin olevan tarpeeksi tehokas :D

Japa
06.11.2015, 21:00
Ootsä melkonen epeli jos tolla kokoonpanolla saat lonkkarin rikki.:eek: Meinaa hyvin ne näyttää kestävän painavemmissakin autoissa, esimerkiks nyt vaikka eräs Lapissa sijaitseva hoozetajii oli lonkkareilla ja 38,5 renkailla varustettu ja se on takuuvarmasti painavampi ku rj ja sai tennaria melko rumasti :D:D
Ja eiks niissä oo joku takuukin vielä. Ainaki ollu...

Micco
06.11.2015, 21:56
Liian suuri kääntyvyys taitaa kans rikkoa paremmatkin nivelet, eli kannattanee sekin asia tarkistaa ellei ole katsottu jo.

A.I
06.11.2015, 22:34
Ootsä melkonen epeli jos tolla kokoonpanolla saat lonkkarin rikki.:eek: Meinaa hyvin ne näyttää kestävän painavemmissakin autoissa, esimerkiks nyt vaikka eräs Lapissa sijaitseva hoozetajii oli lonkkareilla ja 38,5 renkailla varustettu ja se on takuuvarmasti painavampi ku rj ja sai tennaria melko rumasti :D:D
Ja eiks niissä oo joku takuukin vielä. Ainaki ollu...

Onkos hzjiissä 8" perät myös? veikkaan että on rajumpi akseli ja myös rajumpi vetari + murros.
Uskon että kestää mutta pelataan mielummin varman päälle ei rikota murroksia eikä tikkuja..

Liian suuri kääntyvyys taitaa kans rikkoa paremmatkin nivelet, eli kannattanee sekin asia tarkistaa ellei ole katsottu jo.

Kääntyvyys on karvan huonompi kuin vakio eli pitäisi kestää.
-jos homma jää parista asteesta kiinni niin sitten otetaan pikku pakki.

_kekkula_
06.11.2015, 22:56
Hoozjiis on varmaan ollu siihen aikaan ne "oikeat pitkä pellot"? Nehän kestää ajaa rumasti. Me kun hypättiin Long field murroksiin oli tuote huonontunut jo aikas paljon. Murroksessa lukee Trail Gear, hinta puolittunut ja jotenkin tuntuu että kestävyyskin on samassa suhteessa kun hintakin. Harmittavan helposti hajosi TG Lonkkari Hiluxin alla. Se siinä vois nykyään olla että pikku akselissa pysyy välitys vielä ehjänä vaikka TG Lonkkari hajoaa. TG Lonkkari takuu 12kk. Se olis kai siirryttävä RCV:n tuotteisiin, siinä samalla tulee sitten uudet keihäät yms.

Japa
07.11.2015, 08:51
Onkos tollasessa hzjiissä 8" perät myös? veikkaan että on rajumpi akseli ja myös rajumpi vetari + murros.
Uskon että kestää mutta pelataan mielummin varman päälle ei rikota murroksia eikä tikkuja..

Hj:n akseleilla se oli mutta eikös noissa sama toi murros ole, oli akseli sitten Hj tai lj rj
Ja kyllä ne 8" perät kestää ihan hyvin kunhan ovat vaan oikein säädetyt,olihan mullakin lj:ssä orkkis akselit 5,29 perillä ja 38,5 renkailla eikä siitä yhtään välitystä menny vaikka välillä sai monoa ihan huolella.
Kaikkihan toki saa paskaks ku tarpeeks yrittää.

A.I
10.11.2015, 21:13
Taitaa dietti venyä vielä pari viikkoa työkiireiden takia. nyt hallilla odottelee pari sopivaa levyä polycarbonaattia jolla korvataan takasivulasit.. fotoa tulee kun kerkee.:D

hiluvitkutin
10.11.2015, 21:55
Taitaa dietti venyä vielä pari viikkoa työkiireiden takia. nyt hallilla odottelee pari sopivaa levyä polycarbonaattia jolla korvataan takasivulasit.. fotoa tulee kun kerkee.:D

Saako henkilöautoon laittaa muovista lasit?
Vai onko tää leimapeli?

A.I
11.11.2015, 20:27
Saako henkilöautoon laittaa muovista lasit?
Vai onko tää leimapeli?

On tää leimassa ja toistaiseksi tarkoitus pitää leimattavissa.
Käsittääkseni plexilasit saa olla sivuikkunoissa kunhan on tarpeeksi vanha pirssi.
Tuulilasi pitää olla aina lasia. muista ei faktatietoa.

A.I
25.11.2015, 17:01
Sivulasit uudistuivat polycarbonaattiin. alkuperäiset painoi karmeineen n.10kg per puoli. näistä lähti yhteensä -15kg
Samalla vaihdettiin takalasi -4kg
yhteensä kevennetty taas -19kg

Koitan ehtiä tällä tai ensiviikolla käymään puntarilla niin saadaan todellinen paino tietää.:)

jesse89
25.11.2015, 18:00
Kaaret kun tekisit lentokone alumiinisistä lähtis varmaan 100kg pois kestävyys kärsimättä :)

A.I
25.11.2015, 18:22
Kaaret kun tekisit lentokone alumiinisistä lähtis varmaan 100kg pois kestävyys kärsimättä :)

Turvavarusteista ei tingitä ja lentsikka älymiini on pikkasen kallista..
kaariputkea on n. 15m joten tuskin sataa kiloa tuosta saa..

Katon korvaamista kuidulla olen myös miettinyt.
paljonkohan kojelauta mahtaa painaa? on kuitenkin peltiä..:D

A.I
10.01.2016, 12:31
jasso, näyttääpä siltä että jos kilvissä haluaa pitää niin paljoa ei enää voi laihduttaa.

Kuten jo todettiin niin suurin painohan on ovissa ja katossa.
uutena visiona olikin että tehdään autosta pick up flat bedillä.
-selvitin jo trafilta että autoa ei saa muutoskatsastettua kun ei ole tehty samaa mallisarjaa pick uppina, eli ei ole vertailukohtaa.

Tehdään nyt sitten vielä mitä voi eli avarretaan takapyörän kaaret, välitetään jakoloota ja vaihdetaan isommat pyörät alle.

Samalla siivotaan sisältä johtosarjat siten että jäljelle jää vain pakolliset, näin auton mahdollisten sähkövikojen etsiminen helpottuu huomattavasti.
kuvia tulee kun jotain tapahtuu.:)

artsi777
11.01.2016, 06:45
Avoksi saa leimattua 😉