View Full Version : Lapin likan lantikka
Joo, tässä itekkin uskaltauduin aloittelemaan kertomaan omasta surkuhupaisasta lantikka rojektista. Taisi ola marraskuuta 2014, kun tuli ostettua Land Rover Discovery ykkönen. Halavalla sai ihan hyvän. Lokareita oli avarrettu ja korotusjouset oli, siinäpä mitä oli tehty valmiiksi maastoominaisuuksia parantaakseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181492
Otteessa on 255/85/16 renkulat ja saman kokoiset mudterrainit oli alla. Auto oli katsastamaton, oli pientä hitsausta vailla, vilkku särki ja pakkivalo ei pelittäny. Vitonen ei toimi ja kakkonen on kulunu. Semmosta se on kun ilman öljyjä ajelee ja kakkosta rassaa... Eli vaiheloota pitäs vaihtaa jossain välin.. Onneksi sellainen ilmestyi ilmaiseksi liiteriimme.
Omista taustoista sen verran, että sujuvasti olen katsellut ja kuunnellut auton korjaushommia ja nyt tuli pakottava tarve itsellä kokeilla, miten ämmälle käy. Toki renkaat olen osannu vaihtaa ja jotaki pikku hommia touhuta. Mutta tosiaan termistö varmaankin menee suurelta osin päin hanuria ja rojekti on oletettavasti täynnä onnistumisen ja epäonnistumisen riemua. Ja autosta olisi tarkoitus saada mukava safaripeli..
Viime keväänä toimin tosiaan kokopäiväsienä kotiorjana, niin auton katsastus kuntoon laittoon en kerennyt osallistumaan. Vilkun vaihoin, huraa! Ja laitoin mie alustansuojamassaa auton pohjan täyteen, eipä uskois, kun nyt autoa katselee.. Mutta auto sai leiman.
Ostin keväällä viksuna likkana T-Maksin 9500lb vinssin. Ja siihen sain johot ite laitettua, mutta vinssipetin laitto jäi taitavimmille. Hitsaustaitoja en nimittäin omaa... vaikka kuinka haluaisin. Mutta olin kotiorjana, nyttemmin olen päässyt ulkonakin käymään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181493
Onneksi oli ohjekirja matkassa!
Leiman saatua uskaltauduin parille pikku safarillekin. Auto kulki suht hyvin ja emäntä innostu entisestään. En ole ikinä ollut viehättynyt mud terraineista ja arvelin aluksi ostavani rahan puutteessa tilalle kaimanit. Sitten tupsahti eteeni käytetyt mielestäni edulliset 33x12,5-15 boggerit. Juurikin sen kokoiset, jotka minulle riittää tässä vaiheessa harrastusta oikein hyvin. Ja ne ostaa täräytin ja olin onnellinen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181494
Ja ennen kuin boggersböitä pääsin kokeilemaan. Kerkesin aloittaa ensimmäisen isomman remppani. Discon vakiovälitykset oli vaihettava 4,7 välityksiin. Neuvoa kysäisin, vastaus oli en tiiä. Ja siitä se onnistumisen riemu alkoi. Eka purin takapään. Sujui ongelmitta hymyssä suin. Etupäässä mutterit oli hieman vähän tiukemmalla ja parin vittuperkeleen jälkeen myös etuperä oli pöydällä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181496
Ja kusetin taas, oikiasti se oli terassin lattialla..
Keväällä olin ostanu serieksen perän etelästä, näkemättä perää ostaessani. Noh, kun vihdoin perää alettiin tutkimaan, sinne oli katkennut vetari ja se laita oli sen näköinen, että vetaria oli yritetty räjäyttää pois. Onneksi lautaspyörä ja pinjoniakseli oli ehjiä vaikkakin kuluneita. Ne integroitiin eriin vanhaan serieksen murikkaan. Että semmosta perän viilausta tällä kertaa..
No tosiaan apuja sain lautaspyötän ja pinjoniakselin vaihtoon. Minusta ei kuulema ole siihen. Yllättäen olenhan nainen.
Kasatut perät sain laitettua takaisin kivuttomasti. Kääpiönaiset on kuin tehty istumaan maasturin alle. Uudet perän mutterit ja kardaaninpultit ostin, että jos joku vielä joskus haluaa en auki. Ohjausvarren pään särjin typeryyttäni ja vaihtoon pyysin suutuspäissäni alistuneena apua. Eli onnistunut remppa, ei vuoja ees öljyä.
Ihanat kumiset konepellin kiinnikkeet sain vaihettua välissä, kun menivät poikki. Liinan pätkillä sai väliaikasesti kannen kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181497
Ja sitten vihdoin pääsin kokeilemaan boggereita ja sekö se lystiä oli. Ilmeisesti lantikka arveli, että nyt vinssiä ei enää tarvita, kun parin kostean reissun jälkeen kiinanihme sanoi sopimuksen irti. Kerran alko vasaralla toimimaan kotipihassa, mutta kun mettään päästiin pukkas vain sujuvasti vaijeria ulos.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181498
Siinä se ihme pukkas vaijeria pihalle, kun typeryyksissäni kiinni ajoin.
Aukasin relepoksin ja taivastelin, että ei näy mittään ihmeellistä, liittimet käytin auki ja työnsin kontaktispreytä ja ei pelannu. Sitten aukastiin se pienempi musta poksi ja sieltä löyty mutaa ja paskaa ja hapettumia. Ei muutako vanupuikot käyttöön ja rasiaa rassaamaan. Ja litra spreytä. No ei se toiminu vieläkään. Ei muutako halkoja hakkaamaan vitutukseen.
Sitten seuraavana päivänä arvelin aukasta vinssin moottorin ja sieltä löyty litra kuravettä ja hapettumia. Tilalle litra kontaktispreytä. Kansi kiinni ja kokkeilemaan. Ja niin se vain alko pellaamaan! Keula kasaan ja viikonloppuna kovaan ajoon. Ei pijä ennää kokkeilla ennenkö reissuun lähtee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=169887
Kaitsu67
10.09.2015, 20:18
No sehän näyttää ihan hyvältä! Hyvin oot saanu aikaseks. Mulla on kans omassa 300TDi Discossa noi 4,7 Serieksen perät, takana on vielä DetroitLocker 100% automaattilukko.
Rover-palstalla on sit kans paljon tietoa/tietämystä jos tarvii, sinne rekisteröityminen vaatii .fi päätteisen s-postin.
Joo pittäpä sinneki yrittää vääntäytyä. Jospa tässä oppis pikku hiljaa rakentelelemaan. Mukava haastaa itteään ja kokeilla uusia juttuja. Ja kun se on niin mahtava fiilis, kun onnistuu.
Niin arvokasta tuo lukkojen hankkiminen, suunnitella sitä sitte eläkkeellä. :D yrittäs perus jutut saaha kuntoon. Kytkin pitäs vaihtaa ja se vaihelaatikko. Ne ei taida ilman neuvonantajaa vielä onnistua. :D
Hienoa rojektia. Olikos tämä 200 vai 300 Tdi...vai joku muu?
Teillä siellä -ylhäällä- hyviä autoja, kun piti omakin samannäköinen 3-ovinen Disco ykkönen hakea Sirkasta :)
Hyvä, tää menee seurantaan. Terveisin etelän likka. :)
200tdi. Joo näissä tuppaa ruostetta olemaan enempi ja vähempi. Mulla oli aikasemmin samalainen mutta takaovilla, se oli melko läpi mätä. Katsastus emäntäki nauro vaan että pitäs ihmiset ja tavarat pysyä auton sisäpuolella vaikka kuin rungollinen auto ois. Se oli etelästä se. Nykysen historiaa en sen kummemmin tiiä, muutako, että lapista ite ostin ja on onneks vähän vähempi ruosteessa.
Mahtavako muitaki emäntiä täälä yrittämässä olla jonaki, saa vertaistukea rojektiin. :D
Kaitsu67
10.09.2015, 21:58
Niin arvokasta tuo lukkojen hankkiminen, suunnitella sitä sitte eläkkeellä. :D yrittäs perus jutut saaha kuntoon. Kytkin pitäs vaihtaa ja se vaihelaatikko. Ne ei taida ilman neuvonantajaa vielä onnistua. :D
Joo, ei se lukko mikään välttämättömyys ole, paremmin oppii hakemaan ajolinjoja. :rolleyes:
Jos saat auton johonkin ylös nosturiin, monttu tai korkea ramppi, niin kytkin/vaihteistoremppa on vähän helpompaa, ja sit tietysti tarvii jonkun nosturin millä laskee paketin alas, muutenhan se on melkeen pulttien ja muttereiden aukomista ja kiinniveivaamista.
Itse tollasilla matalilla rampeilla ja tunkeilla muutaman kerran tehny, se on sit vähän kettumaisempaa ja hitaampaa...muutamia kuvia noista ponnistuksista on tuolla profiilin albumeissa (Range & Disco).
Olen samaa mieltä, että eka opetellaan ajamaan ja sitten, kun osataan, hommataan lukot. Eikä toistepäin.
Ei oikeen ole sitä paikkaa eli luultavasti mennään hitaan ja kettumaisen kautta. Mutta mie en lannistu vielä, pitkä talvi aikaa. Ja onneksi on muutaki pienempää hommaa, tukivarret ja ohjausvarsi jne pitäs vahvistaa, jonkulaiset levikkeet saaha, vaikken haluais ja autoon sisälle pitäs jonkunlaiset työkalupakit laittaa ja ajorampeille joku näppärä teline..jostain syystä en halua niitä katolle. Ja vararenkaalle paikka ja muuta mukavata..
Kaitsu67
11.09.2015, 09:06
Ja vararenkaalle paikka ja muuta mukavata..
Eikös siinä takaovessa ole teline, vai muuallekko meinasit sijoittaa?
Hieno landhrover ei muuhtako tsemppiä valitsemallenne tielle....
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181517
Ei ole takaovessa lainkaan paikkaa. Jostain syystä ovelle teht moinen ratkaisu.
Hyvä meininki!!
Rover palstalla kaikennäköistä narinaa LR-ongelmista: http://roverfriends.fi/
Kaitsu siitä jo vissiin mainitsi.
TEMÄHIK
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=181517
Ei ole takaovessa lainkaan paikkaa. Jostain syystä ovelle teht moinen ratkaisu.
No tuossa ratkaisussa ei pääse syyttämään keskuslukkoa, jos ei takaovi aukea :D.
Mukavan yksinkertainen.
Mitäs pidikkeitä ovat nuo tuossa oven yläreunassa?
Kaitsu67
11.09.2015, 21:07
Mitäs pidikkeitä ovat nuo tuossa oven yläreunassa?
Veikkaus: Maastotunkille pitimet :rolleyes:
Ei ole takaovessa lainkaan paikkaa. Jostain syystä ovelle teht moinen ratkaisu.
Siihen on vaan rykästy turkkilevy päälle. Kyllä siellä varmaan sisäpuolelta näkee orggis reiät telineelle jos haluaa sellaisen siihen laittaa.
Tohon solkeen ei varmaan mettä hommassa olisi pahakaan idea laittaa vaijeri sisälle ja muistaa sen munalukon sit poistaa mettään mennessä
Ei sillaan minkään vaarallisemman takia vaan jos upottaa keulan suohon niin voi olla aavistuksen mukavempaa poistua takaa kun haaruksiin syvään velliin ovesta päästäen sen samalla sisälle
No tuossa ratkaisussa ei pääse syyttämään keskuslukkoa, jos ei takaovi aukea :D.
Mukavan yksinkertainen.
Mitäs pidikkeitä ovat nuo tuossa oven yläreunassa?
Joo ei tosiaan. :D Ei taida mennä mikään muukaan ovi lukkoon, että tervetuloa varastamaan vaan kaikki mikä irti lähtee! :D Olishan se lysti, kun kahvasta aukiais ovi ja lyömällä kiinni. Tympii, kun ei voi suutus päissäään ovea paiskoa. Lantikoissa ja rangeissaki kyllä sammaa vikkaa, että nuo ovet ei enää aukia parin vuojen tai parin kymmenen jälkeen.. Hanttarin oviki aukiaa vaan sisältä. :D
Mie kyllä veikkaisin, että ne pidikkeet on ollu koristetyövaloille. Aika hempulin oloset tunkille oli. Tai mistä sitä tietää jos vaikka joku neronleimaus laittanu sähötki niihin..
Veikkaus: Maastotunkille pitimet :rolleyes:
Siihen on vaan rykästy turkkilevy päälle. Kyllä siellä varmaan sisäpuolelta näkee orggis reiät telineelle jos haluaa sellaisen siihen laittaa.
Ovi on sisäpuoleltaki vuorattu samalaisella levyllä, mutta enköhän mie jotaki keksi. Liekkö ollu niin laho ovi, että tippunu joskus teline vararenkaan matkassa mettään. :D
Ja jos jollaki on yhtä kappaletta joutilasta 33" maastorenkulaa täälä soppelin hakumatkan päässä niin voisin olla kiinnostunut ostamaan.
Tohon solkeen ei varmaan mettä hommassa olisi pahakaan idea laittaa vaijeri sisälle ja muistaa sen munalukon sit poistaa mettään mennessä
Ei sillaan minkään vaarallisemman takia vaan jos upottaa keulan suohon niin voi olla aavistuksen mukavempaa poistua takaa kun haaruksiin syvään velliin ovesta päästäen sen samalla sisälle
Eipä ole käyny mielessäkään, että varauloskäyntiä ei ole. Onneksi lantikassa on nuita ikkunoita katto täynnä, niin kerkiää nähä vielä kerran auringonpaisteen ennen lopullista uppoamista :D pitää kyllä ottaa työlistalle vaihtoehtoinen ratkaisu tuolle lukolle. Ostaa ainaki se lasinsärkemisvasara :D
Hanttarin oviki aukiaa vaan sisältä. :D
Tuossa on kuva lukkomekanismista sisäpuolelta. Ongelma on että tuo valkea muovitappi ei työnnä riittävästi tuota viistoa metalliliparetta ja oven lukko ei aukea. Tappi on joko kulunut liian lyhyeksi tai taipuu vanhuuttaan.
Korjauksena toimii (ainakin) kaksi asiaa ilman että tarvii lähteä kahvakauppaan. Tekee täytteen tapin ja tuon viiston osan väliin, esim. mailaerkasta ja roiskeläppäkumista (tuo toinen kuva), ei luista (pysyy paikallaan) ja hieman joustaa. Työnä luokkaa 5 min, tai sen mitä nyt ovipahvin irrotus vie. Tilaa ei paljoa ole, mutta näppäräsorminen henkilö pärjää kyllä.
Se toinen konsti on säätää oven sisältä avausvivustoja, niissä on kierteet. Siinä ei kannata kerralla montaa kierrosta kääntää ettei käy niin ettei ovi joko mene ollenkaan lukkoon tai menee niin lukkoon ettei aukea sisältä eikä ulkoa.
Sitten jos haluaa enemmän paskarrella niin tekee tuon muovitapin tilalle metallisen, jossa olisi vielä kierteillä pituussäätö.
Siellä takaovessa voi olla vielä sisäavauskahvan tangot jäljellä, ja vaikkei olisikaan, siihen on helppo askaroida avaus sisältä, kun siellä kuitenkin sisäavausmahdollisuus on ollut.
Ja vielä, jos oven saranat ovat kypsät (kuten noissa usein on), niin ovi ei halua aueta, vaikka avauskahva toimisikin. Ovi roikkuu karmin lukkotappia vasten. Tällöin ei kannata -homona- kiskoa avauskahvaa, se vaan katkeaa, vaan avittaa aukaisua oven reunasta vetämällä.
Vararengas takaoveen takaisin, miksei. Siinä on saranat taas kummissaan. Tuo on hyvä ettei ole turhaa painoa ovessa (mukavampi paiskoa kiinni) eli rengas vaan johonkin muualle. Tämähän taitaa olla paku/huoltoauto? Ei ole takapenkki turhaan tiellä :).
Mitkä nuo reiät ovat takavalojen vieressä?
Se on lokki paskantanna lassiin. Eiku se olikin Tapparan tarra. Sorry OT näin liigakauden alkuun :D
Joo kiitos taas. :) Sama se on ne ovipahvitki ottaa kokonaan pois, kun on purettu sisusta jo jokapuolelta muualtaki, sittenkö alkaa ovia korjaamaan. Nyt on vain kauhia inspis pistää peräloosterissä pyörivät tavarat aloilleen. :D
En tiiä kyllä reikien tarinaa eikä mitään viksua ajatustakaan tule. Olisko ollu jollaki mustekalalla takaovi kiinni joskus, en kyllä sitäkään ihmettelis. :D
Tuota joo huoltoauto onpi. Joo tarrat tuli kaupantekiäisenä, pitäs neki irrotella. Yks lasi on jotaki piskin kuvia täynnä.
Onko muuten ideoita minne muualle sen vararenkaan sijottas.? Ei oikeen muuta tule mieleen kö se takaovi missä se ei olis tiellä..
Kaitsu67
12.09.2015, 15:41
Onko muuten ideoita minne muualle sen vararenkaan sijottas.? Ei oikeen muuta tule mieleen kö se takaovi missä se ei olis tiellä..
Onhan niitä laitettu katollekin jos on safariteline, mutta tollasen isomman renkaan jumppaaminen sinne ja alas on aina vähän hankalampi homma...ainakin yksin suoritettuna :(
Jos laittaisi varapyörän vasemmalle takakulmaan pystyyn sisälle sillä lailla kuin esim. Rangessa on. Aina mukana, vähän tiellä...eikä tarvi jumpata katolta.
En katolle kyllä halua. Tuo takavasen vois olla vaihtoehto. Toki se ei tämän hetkiseen sisustukseen passaa, mutta pittääpä kattoa sitäki sitten, kun vararenkula on hommattu. Mutta nytten reissun päälle. Vinssikin pelaa vieläkin, niin kuin pitääkin. Jeah.
Mullakin on sisustusongelmia varapyörän kanssa. :D
Edit: niin joo, mistä muuten ostit vinssin? Mulla on samanlainen ja tarttis varaosia siihen...
Ne reiät takavalojen vieressä saattaisi olla valojen "suojusritilän" kiinnitykseen ? Varakumi suosiolla takatilaan, ei katolle. Mulla oli joskus (tosin Suzukissa) varakumi katolla safaritelineen päällä ja auton painopiste nousi aika kiitettävästi :D
Jos säädät niitä ovenkahvojen avaustankoja niin malttia, kuten jo todettu aikasemmin niin liiallisella säädöllä saa oven pysyvästi kiinni. Terveisin nimimerkki oven lukitustapin puukkosahalla ulkopuolelta katkaissut foliohattusetä.
Mutta komia peli, intoa rakenteluun !
Mullakin on sisustusongelmia varapyörän kanssa. :D
Edit: niin joo, mistä muuten ostit vinssin? Mulla on samanlainen ja tarttis varaosia siihen...
:D joo kyllä mie nyt päätin että sisälle se vararengs tullee. Pittää laittaa rampit toiseen laitaan. Laitan kuvia kunhan saan tehtyä jonkunnäkösiä merkittävämpiä sisustusratkaisuja. Tavoite olis, että kääpiö sopis nukkumaanki peräkontissa tarpeen vaatiessa.
Vinssi on paddockilta tilattu, siihen aikaan ko rahalla oli vielä arvoa ja hinta tuntu halvalta.. Mutta näin äkkiseltään muistelisin, ettei sieltä saa ko kauko-ohjaimia, mutta kannattaa kattoa vielä. Mie ainaki pyrin ostamaan jonku laadukkaamman jo sittenkö tuo heittää pellaamasta. Taitaa niille varaosille jos jostain saa, niin tulla kohta jo enempi hintaa ku että ostas uuden samalaisen. Tietenki jos saa käytetystä joltaki. Toki tuon vois takavinssiksi koittaa korjata.. mutta onneksi vinssi pelas tämän mukavan 8 tunnin rupeaman. Toki sitä tarttettuko kahesti. Pittää siitäki lyyä kuvia jos löytyy mitään julkaisukelpoista.
Ne reiät takavalojen vieressä saattaisi olla valojen "suojusritilän" kiinnitykseen ? Varakumi suosiolla takatilaan, ei katolle. Mulla oli joskus (tosin Suzukissa) varakumi katolla safaritelineen päällä ja auton painopiste nousi aika kiitettävästi :D
Jos säädät niitä ovenkahvojen avaustankoja niin malttia, kuten jo todettu aikasemmin niin liiallisella säädöllä saa oven pysyvästi kiinni. Terveisin nimimerkki oven lukitustapin puukkosahalla ulkopuolelta katkaissut foliohattusetä.
Mutta komia peli, intoa rakenteluun !
Niinpä vain tais löytyä reiälle tarkoitus!:D mie tarttisin etteen jokku suojaritilät. Tai vaikka viirit molempiin etukulmiin, että hahmottaisin ne. tuppaavat aina kolisemaan ja kun tuo muovi tuola keulassa on jo auringon haprastamaa, niin särkyy joka pikku kolhusta.
Pittää ens viikolla purkaa tuo ovi.
Kiitos! Tyytyväinen olen autoon ja intoa piisaa. :)
Älä laita ritilöitä (vaikka halvalla saisitkin :) ). Ritilä kun osuu johonkin niin tulee enemmän romua. Rikkoo valot mennessään ja kulmapaneelit on lommolla.
Kaitsu67
13.09.2015, 17:57
Älä laita ritilöitä (vaikka halvalla saisitkin :) ). Ritilä kun osuu johonkin niin tulee enemmän romua. Rikkoo valot mennessään ja kulmapaneelit on lommolla.
Näinpä, omasta otin just pois edestä, kun pari kertaa oiottu niitä itse rautoja, vaihdettu uutta vilkkua ja väännelty lokasuojaa ja maskia takas kohilleen....voin kylllä harkita niitten myymistä ;)
Rampit sijoittaisin mahdollisuuksien mukaan ulos, kuten tunkinkin.
Todella paljon mukavampi kaivella esiin syvällä suossa, takaovet puuta vasten tms tilanteissa.
Tukee myös turvallisuutta ohjaamossa, mitä vähempi raskasta rautaa siellä sinGahtelee.
Ok eli ei ritilöitä vaan viirit :D
Olen päättänyt kuitenkin sijoittaa rampit sisälle. Katolta niitä tuskin viitin ottaa ja muualle niitä ei saa. Tokihan kiinnitän ne myös sisälle autoon, jopa se riittää syyksi, että vituttaa kuunnella sitä rälinää. Ja rampit ei onneksi ole rautaa. Ja toivon, että ei tarvi koskaan ajaa tuota katon kautta ympäri.
Rampit sijoittaisin mahdollisuuksien mukaan ulos, kuten tunkinkin.
Todella paljon mukavampi kaivella esiin syvällä suossa, takaovet puuta vasten tms tilanteissa.
Tukee myös turvallisuutta ohjaamossa, mitä vähempi raskasta rautaa siellä sinGahtelee.
x2
Rampit voi ripustella vaikka kylkiin takasivuikkunoiden kohdalle. Ei tarvi katolle loikkia...
Ja maastotunkin asentaa pystyyn takaoveen.
Ok eli ei ritilöitä vaan viirit :D
Olen päättänyt kuitenkin sijoittaa rampit sisälle. Katolta niitä tuskin viitin ottaa ja muualle niitä ei saa. Tokihan kiinnitän ne myös sisälle autoon, jopa se riittää syyksi, että vituttaa kuunnella sitä rälinää. Ja rampit ei onneksi ole rautaa. Ja toivon, että ei tarvi koskaan ajaa tuota katon kautta ympäri.
Mustekala nurkassa olevaan reikään ei sit ole riittävä sidonta niille rampeille sisällä
Joku elämäänsä kyllästynyt itsemurhaterroristi tempasee keulaan ja vaikka muuten ois homma hyvä ja auto kestäisi tarpeeksi, niin se vararengas takaraivossa ja ramppi hartian kohdalta keulaan tulleen takapenkillä ei ole mitenkään kivaa tai suotavaa
Eikä se tartte olla itsemurhaterroristikaan porotkin voi kehnoimassa tapauksessa kipata tai kääntää auton ojaan ja sama heti seis pysähdys siinäkin tulee
Eli kunnolla kamat sisällä kiinni
Enköhän tuota pistä kiinni ne kunnolla. Ei taitas mustekalalla saaha sitä vertaa kiinni ettei kolisis.. minusta ne olis ikävästi tiellä kyljissä jos ahtaita välejä tulee ja koko kylki auki kun johonki tökkäisivät..
Toyonder
14.09.2015, 08:43
Auton sisällä ei tosiaan kannata kuljetella raskaita puolihuolimattomasti kiinniteltyjä kappaleita. Kaikki kuormien kiinnitykset on syytä olla lujat ja varmat.
Vaimo sai viime syksyn ensimmäisillä aamukuurilla LJ:n takapään irti. Piruettien jälkeen auto törmäsi etupää edellä penkkaan ja siitä kierroksen jälkeen takapää penkkaan ja jäi lopulta kuskin puolen kyljelleen. Etupuskuri oli kuin pommin jäljiltä mutta muita pahoja ulkoisia vaurioita ei juuri tullut. Sisällä sen sijaan oli varsinainen sotku, huoltoauton laatikot oli irronneet ja tavarat + työkalut pitkin autoa.
Onneksi vararengas ei ollut sisällä, niin kuin se oli auton tullessa meille. Olen kokolailla varma, että jos tuossa törmäyksessä olisi ollut hihnoilla kiinnitetty raskas rengas takatilassa, niin se olisi sieltä singahtanut ja tehnyt pahaa jälkeä.
Kotikulmilla liikkuessa en nykyään pidä vararengasta enkä muitakaan turhia tavaroita mukana. Jos tulee ongelmia, niin apu löytyy puhelimella.
Onneksi vaimollesi ei ilmeisesti käynyt kuinkaan.
Edelleen aion kiinnittää tavarat kunnolla. Uskoisin, että useimmilla miehillä turvallisuus puoli herkästi unohtuu, onhan ne yleensä niin kovia jätkiä, että mikään heitä ei satuta. Itse olen kyllä tottunut huolehtimaan kaikesta ja osaan maalata piruja seinille, joten toimin siten, ettei niistä tule todellisia.
Toyonder
14.09.2015, 14:55
No tekihän tuo kipeää niskaan, rintalastaan ja polviin, kun tökkäsi viittä kymppiä penkkaan. Parin viikon sairaslomalla hän vaivoista toipui. Ilman turvavöitä olisi varmasti tullut vakavampia vammoja.
Turvakaaret on meillä seuraavana hankintalistalla. Samalla hitsaillaan kunnollisia kiinnityskohtia työkalulaatikolle ja muille varusteille.
Hyi kauhia, kyllä turvallisuuteen ei koskaan voi panostaa liikaa.
Joo, mutta nyt on hanttarin ovi korjattu. Meinas blondilla iskeä paniikki kun löin oven kiinni korjauksen jälkeen ja ei auennut sisältä eikä ulkoa. Onneksi jopa parissa sekunnissa huomasin, että se on lukossa. Eli ovi toimii, niin kuin pitääkin.
Sitten seuraavaan murheeseen. Onneksi joku minua fiksumpi kattoi kunnolla konepellin alle ja sieltä selvisi, että joku nerokas on jättänyt ilmansuodattimen kokonaan pois. Kaikki hiekka ja paska päässyt siis suorinta tietä sissään. Uus suodatin tilattu ja tänään vuorossa siis letkujen jne. putsaista.
Kivako, en silti vielä monia satoja kilometrejä ole ajanu, mutta pääasiassa vain hiekkateitä. Saa nähä koska alkaa sitten ekat moottorirempat.. no parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Kaitsu67
15.09.2015, 08:48
Sitten seuraavaan murheeseen. Onneksi joku minua fiksumpi kattoi kunnolla konepellin alle ja sieltä selvisi, että joku nerokas on jättänyt ilmansuodattimen kokonaan pois. Kaikki hiekka ja paska päässyt siis suorinta tietä sissään. Uus suodatin tilattu ja tänään vuorossa siis letkujen jne. putsaista.
Kivako, en silti vielä monia satoja kilometrejä ole ajanu, mutta pääasiassa vain hiekkateitä. Saa nähä koska alkaa sitten ekat moottorirempat.. no parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
No turbokin on sit saanu osansa :(
Putsaa se intercoolerikin samalla.
Niin on :( joo sitä tässä yritänki irrotella. Eipä sitä ymmärrä kattoa tuommosia, kun luulis ettei kukaan torvelo jätä pois..
Tänään saatu aikaseksi kiinnittää rampit takatilaan. Ei ainakaan vielä heilu eikä kolise. Päädyin laittamaan kulmaraudat lattiaan kahteen kohti ja rampit niiden väliin. Ja kierretangolla ja siipimuttereilla kiinni kulmaraudasta kulmarautaan. Ja vielä sitasin rampit toisiinsa kiinni hiljaisuuden varmistamiseksi. Mielestäni on suht kätevä ratkaisu ja näppärään saa rampit käyttöön. Ja uskoakseni on myös turvallinen vaihtoehto.. ja lattia ei tosiaan ole vielä läpimatä.
Lisäksi ahersin puhdistetun välijäähyttimen ja letkut paikalleen. Melko tiukka rako tehty tuolle jäähyttimelle jos ei halua mielettömästi alkaa purkamaan. Mutta paikallaan se on. Tuli sieltä kaikenmoista moskaa pihalle, mutta kuitenki yllättävän vähän. Nyt odotellaan suodatinta...
Kaitsu67
16.09.2015, 21:25
Niin on :( joo sitä tässä yritänki irrotella. Eipä sitä ymmärrä kattoa tuommosia, kun luulis ettei kukaan torvelo jätä pois..
Kyllä niitä näköjään on, kun itellekkin sattunu eteen. Sen takia kun ostan auton, suodattimien zekkaus ja menee yleensä vaihtoon + ölpät jne, jollei ole varmistettua merkintää huoltokirjassa, että on tehty eikä siitä ole liian kauan.
Onpa sitä lähetty koeajamaan autoa, jonka öljytikku ei edes kastunut. Sanoin, että pitäisköhän lisätä ennen ajelua. Omistaja katteli ihmeissään ja totesi että "jaa, kai sitä vois, saattaa olla öljyä tallissa" ja lähti vasta sitten hakemaan kun kehoitin että laitetaan nyt. Arvaappa tuliko kaupat :rolleyes:
Hahaa :D luulis että joka kaveri autoa myydessään edes vaivaantuis öljyä lisäämään, vaikkei muuten olis koskaan lisäillykkään.
Opinpahan tarkistamaan jatkossa. Ja toivottavasti nyt ei ihan heti särki menis mikkään. Eilen sain suodattimen vielä paikalleen. Jännä miten tuossa matkahuollossa ja postissa on niin älytön ero siinä, kuinka nopiasti tavara saapuu. Ja ulkomailta tilatessa tavara on suomessa jo seuraavana päivänä ja viikko menee vielä ennenkö tänne asti saapuu. Noh, pääasia kai että joskus perille saapuvat..
Kaitsu67
17.09.2015, 14:35
Hahaa :D luulis että joka kaveri autoa myydessään edes vaivaantuis öljyä lisäämään, vaikkei muuten olis koskaan lisäillykkään.
Opinpahan tarkistamaan jatkossa. Ja toivottavasti nyt ei ihan heti särki menis mikkään. Eilen sain suodattimen vielä paikalleen. Jännä miten tuossa matkahuollossa ja postissa on niin älytön ero siinä, kuinka nopiasti tavara saapuu. Ja ulkomailta tilatessa tavara on suomessa jo seuraavana päivänä ja viikko menee vielä ennenkö tänne asti saapuu. Noh, pääasia kai että joskus perille saapuvat..
Muisti kyllä vähän väliä mainita, että auto on hyvässä kunnossa, kun sen veli on insinööri :D en kyllä päässy jyvälle miten ne liittyivät toisiinsa, kun se ei ollut edes veljen auto, mutta oli vissiin käyny sitä ainakin joskus katsomassa.:rolleyes:
Ei muuta kun kovaa ajoa vaan kun putsattu, uudet suodattimet ja öljyt, sit korjailet jos jotain hajoaa.
:D sehän korjaa kaiken jo kun mainitsee sanan insinööri tilanteessa kuin tilanteessa.
Oikiaakin asiaa, se turbon siipi systeemi on kulunut, voiko sitä vaihtaa onnistuneesti itse.? Vetää sen välijäähyttimeltä lähtevän letkun lommolle, kun ei puhalla tarpeeksi. Vai mitä pitäisi tai kannattaisi tehdä.? Tänään olis tarkoitus vaihtaa se letku johonki putkeen, ettei pääse painumaan kasaan. Lisäksi vetokoukku pitäs irrotella..
Kaitsu67
18.09.2015, 08:59
Oikiaakin asiaa, se turbon siipi systeemi on kulunut, voiko sitä vaihtaa onnistuneesti itse.?
Mun mielestä pystyy, en kyllä oo koskaan itse (vielä) vaihtanut, mutta mulla on moinen osa noihin omiin 200TDi koneisiin, et sellaisen homman meinaan jossain kohtaa varmaan ainakin yrittää tehdä. Meni sitten syteen tai saveen...
Turbot ei hirmusti näihin maksa, ite uusisin samalla koko paketin. Taitavat olla made in China mutta kestää minkä kestää :cool:
Aika herkkiä vehkeitä ne turbot. Muistaakseni ne kiertää jotain 200 000rpm ja siinä nopeudessa epätasapaino on tuhoisa. Siipien vaihdon jälkeen ne pitää tasapainottaa.. Kannattaa varmaan kysellä mitä huolto maksais kunnse ei vielä ole rikki eli se ei päästä sivu ääniä. sitten kun se on rikki niin kannattaa vaihtaansuoraan kun huoltaminen on kallis siinävaiheessa.
Hyvän rojekti kertomuksen olet kirjoitellu, jatkahan samaan malliin auton laittoa ja kirjoittamista...
Ja onnea uudelle projektille...
Joo, lueskelin hiukan ja pelkästä tasapainotuksesta saattas selvitä satasella..toki joku oli vaihtanu itte ja ymmärsin, että ilman sen kummempia tasapainotuksia ja hyvin pelitti. Pitää tässä alkaa selvittämään merkit sun muut niin voi tosissaan alkaa toimintasuunnitelmaa tekemään. :)
Tekis kyllä mieli tehä tässä kirjottelun ohessa jonkin näköstä laskelmaa paljonko tuohon koslaan on saanu upotettua ja vielä saa upotettua rahaa.
Ja kiitos glutton. Kyllä tässä vielä intoa piisaa ja kun alkaa enempi ymmärtämään, niin koko aika vaan kiinnostavampaa. :) omalla autolla on hyvä harjotella sekä korjausta että ajamista.
Vinssi on paddockilta tilattu, siihen aikaan ko rahalla oli vielä arvoa ja hinta tuntu halvalta.. Mutta näin äkkiseltään muistelisin, ettei sieltä saa ko kauko-ohjaimia, mutta kannattaa kattoa vielä. Mie ainaki pyrin ostamaan jonku laadukkaamman jo sittenkö tuo heittää pellaamasta. Taitaa niille varaosille jos jostain saa, niin tulla kohta jo enempi hintaa ku että ostas uuden samalaisen. Tietenki jos saa käytetystä joltaki. Toki tuon vois takavinssiksi koittaa korjata.. mutta onneksi vinssi pelas tämän mukavan 8 tunnin rupeaman. Toki sitä tarttettuko kahesti. Pittää siitäki lyyä kuvia jos löytyy mitään julkaisukelpoista.
Offroadtarvikkeelta löytyi vinssiin kokonaan uusi moottori hintaan 120€. Tykkäsin ettei ollut paha hinta ja ostin pois. :)
Tämä olikin 200tdi eikä 300tdi ja jostain syystä ensin mainittuun turbot maksaa paljon enempi kuin jälkimmäiseen. Eli sitä korjausvaihtoehtoa kannattaa tutkiskella.
Eiku turbo auki ja ite vaihtaen. Ite olen hiukan harrastellu nyt näitä turbojen modaamisia ym. Tasapainotuksesta en repisi näissä vehkeissä hirveetä ressiä. Jos sinne vaihtaa vain imusiiven, niin se on aivan yks hailee sen painotuksen kanssa. Imusiipi ei ensinkään paina mitään ja harvemmin niihin es tasapainotuksessa kosketaan pirralla. Pakosiipi on niin tiukasti akselissa, että sitä siitä es kotikonstein saa irti ja miks pitäskään. Se että kun tilaa vaan oikeat tiivisteet, niin ei se niiden asennus mitään tähtitiedettä ole. Sitten jos aletaan laakerityyppiä ja tiivistystyyppejä sekoittamaan, niin alkaa olla melko mielenkiintoista.
Letkun kurttuun meneminen ko. kohdassa ei johdu ahtimesta, jos se edes vähän pyörii ja on kaukaisesti sopivan kokoinen moottorin nähden.
Vaikuttaa tukokselta ennen kurttuun menevää kohtaa
Edit: Oletuksena tietty se että se on oikeaa ahtoletkua eikä mummon vanhasta imurista.
:D sehän korjaa kaiken jo kun mainitsee sanan insinööri tilanteessa kuin tilanteessa.
Oikiaakin asiaa, se turbon siipi systeemi on kulunut, voiko sitä vaihtaa onnistuneesti itse.? Vetää sen välijäähyttimeltä lähtevän letkun lommolle, kun ei puhalla tarpeeksi. Vai mitä pitäisi tai kannattaisi tehdä.? Tänään olis tarkoitus vaihtaa se letku johonki putkeen, ettei pääse painumaan kasaan. Lisäksi vetokoukku pitäs irrotella..
Offroadtarvikkeelta löytyi vinssiin kokonaan uusi moottori hintaan 120€. Tykkäsin ettei ollut paha hinta ja ostin pois. :)
No eipä ollukaan pahan hintanen. Toivottavasti alkaa vinssi pelittään. :)
Tämä olikin 200tdi eikä 300tdi ja jostain syystä ensin mainittuun turbot maksaa paljon enempi kuin jälkimmäiseen. Eli sitä korjausvaihtoehtoa kannattaa tutkiskella.
Mie jo mietinki, että rikasta porukkaa, kun pelkästään kunnostetusta saa maksaa 600e ja mitä lie uudesta, että vielä edullinen :D
Letkun kurttuun meneminen ko. kohdassa ei johdu ahtimesta, jos se edes vähän pyörii ja on kaukaisesti sopivan kokoinen moottorin nähden.
Vaikuttaa tukokselta ennen kurttuun menevää kohtaa
Edit: Oletuksena tietty se että se on oikeaa ahtoletkua eikä mummon vanhasta imurista.
Hmm. Mie kyllä putsailin letkut ja välijäähyttimen. Ja minun järkeni mukaan oikiaa letkua on kun muissakin autoissa samaa samassa paikassa. Ja kyllä se ainakin sen vähän pyörii. Joku tässä mättää. Toki ne imusiivet on sama joka tapauksessa vaihtaa, pittää sitte kattoa mikä vaikutus puhallustehoon..
Eilen yöllä mietin pienissä päissäni herkkää turboa ja koin älynväläyksen. Tajusin, että niinkin yksinkertaisella keinolla selvitän ongelman sijaintia, että kokeilen puhallustehoa ennen ja jälkeen välijäähyttimen! Aikaisemmin kokeiltiin vain jälkeen. Aamusella tuossa taas irrotin jäähyttimen jälkeisen letkun ja totesin että heikosti puhaltaa. Sitten irrotin jäähyttimelle tulevan putkikötöstyksen ja kaasuttelin, niin minusta puhalsi huomattavasti tehokkaammin. Tai sitten mielikuvittelin asian olevan niin, että ei tulisi kallista osanostoa. Joka tapauksessa uskottelen itselleni vian olevan muualla kuin turbossa. Jäähytin edelleen joko tukossa tai särki tai tulo putkikötöstys vuotaa. Miksi tuotakaan ei voinut heti tajuta :D
Ajatustani tukee, että vertasin suht vasta huolletun turbon siipiä omiini ja mielestäni olivat jopa paremmassa kunnossa omassani. No nyt odotellaan, että joku fiksumpi tulis todistamaan mielikuvitukseni joko todeksi tai epätodeksi.
Odotellessani hoitelin ramppikuumetta. Aloitin ehjäämään toiselta laidalta katkenneen ajorampin.Pultti ja mutteri kaupassa käynti ja sekin alkas olemaan valmis.
HJ60_Jussi
23.09.2015, 16:46
Voisko se välijäähy vuotaa. Ohita se putkella ja testaa auttaako kulkemiseen
Kyllä se silti turbossa on vika. Verrattiin terveeseen turboon ja olihan siinä eroa. Nyt on yhtä pirullista mutteria vaille turbo irti, piti kesken kaiken tulla sisähommiin.. mutta huomenna jatketaan.
Kaitsu67
24.09.2015, 08:29
Kyllä se silti turbossa on vika. Verrattiin terveeseen turboon ja olihan siinä eroa. Nyt on yhtä pirullista mutteria vaille turbo irti, piti kesken kaiken tulla sisähommiin.. mutta huomenna jatketaan.
Pistähän siitä turbon purkamisesta kuvia :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182050
Joo, eli melkeen irti, kireimmät mutterit on aina hankalimmassa paikassa. Oli kulemma helpoin irrottaa pakosarjan kans..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182051
Siinäpä se sitten irti oliki..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182052
Onhan nuissa rosoa nuissa siivissä, mutta ei kuiten isompia paloja puutu. Voiko nuo rosot aiheuttaa selkeästi imun puutetta ja siten puhallustehon puutetta?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182053
Löyty se mallilätkäki kaiken öljyn seasta. Oli löysällä se moottorille menevä voiteluputki, sieltä valunu hiukka.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182054
Vaihoin joutessani tuon aiemmin näkyvän letkukötöstyksen lyhempään. Onko ajatuksia miksi tuommonen sulkija ollut välissä? Ja aivan turha hommahan tuo tieten oli jos koko roska menee vaihtoon.
Ja nyt homma on jäissä, kun kolme neljästä pultista katkesi ja neljäs on niin pehmiä ettei aukia.. ja tällähetkellä melua ei tässä pihapiirissä saa aiheuttaa..
Köyhän miehen bleed venttiili. Lisää ahtoja, kun ei aukea hukkis niin nopeasti. Tuo kyseinen viritys on varmaan just tappanu tuon turbon. Lie tuolta jotain hiekan tapasta läpikin menny kun on siivet tuossa kunnossa. Kai tuosta viel toimivan saa leivottua, mutta jos noi siivet on osunu pesään asti, niin voi olla, että ainut mitä jää on laakerikeskiö ja pakopesä. Eikun isompaa mutkaa sisään? :D
Kaitsu67
24.09.2015, 19:06
Pari rusettia on näköjään palstallakin myynnissä, miten ne saa mallattua onkin jo toinen juttu....
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137759
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=136934
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137728
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137736
EDIT: tossa kuva mun 200 TDi Defen lavoista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7272&pictureid=182062
Mie en oo saanu mittään aikaseksi, kunhan vain taivastellu mimmonen turbo pitäs olla.. olen kuitenkin jo päättänyt, että ostan koko roskan uuden/toimivan, enkä ala siipiä jne. erikseen yrittämään vaihtamaan. Haluaisin päästä vielä ajamaan ennen kuin maa on jäässä.
Onhan joo kaitsulla hieman vähän paremmassa kunnossa toi. Ja omaani on tosiaan päässyt enempi ja vähempi hiekkaa sisään.
Olen jotaki muuten saanut aikaseksi! Kytkin paketti saapuu oletettavasti tällä viikolla kylään! Saa nähä kuinka laadukasta kuraa tulee. Paddockilta tilattu, ei ollu britpartti sentäs, niistä ei ole oikeen kehuja sadellu. Edes niistä vähän kalliimmista. Ostamani merkkiä en muista, mutta ei ihme kyllä ollut edullisin. :D Joo ja vararengas hommattu myös, sitähän telinettähän sitä voiski seuraavaksi askarrella!
No niin, nyt olis uusi ehjä käytetty turbo! Se onkin seuraava haaste, miten se sovitellaan tuohon kotteroon, on nimittäin sprintteristä alunperin. Äkkiseltään ulkoisesti nuo keskiöt (?!?) on samalaiset, että se olisi ensmäinen epävarma vaihtoehto vaihtaa net ja seuraava on se, että nöyränä häntä koipien välissä pyydän hitsausapua. Tällä hetkellä olen jälkimmäisen kannalla.
Lisäksi tajusin, että vanhassa turbossa on jumalaton välys. Siipiä vetelemällä liikkuu varmaan puoli senttiä ees taas, eli kaiketi osuskennellu sinne koteloon. Aion kyllä aukoa huvikseni sen kunhan kerkeän pihahommien ja talon sisäremonttikauden alottelun jälkeen..
Tässä nopeasti muisteltuna kotteroon menneet rahat:
Auto 800e
Vinssi, liina, sakkeli, vilkku jne. 600e (alkuhuumassa tilasin rompetta jotakuinkin tuommosella summalla)
Renkaat 550e
Ajorampit 90e
Konepellinkiinnikkeet 10e
Ilmanputsari 25e
Kytkin 120e
Välityssetti n. 200e
Serieksen perä 70e
Vanteet 70e
Turbo 150e
Yht. 1885 e iliman autoa..ja kovasti yritän harrastaa edullisesti..
Yht. 1885 e iliman autoa..ja kovasti yritän harrastaa edullisesti..
Kyl sitä summaa kummasti vaan kertyy... :o
Aina on jotain nippeliä ja nappelia ja joskus on vaan heräteostoksia. Mie kun ajattelin tehdä vaan peltihommat ja sitten ajella kovasti, niin ostinkin yllättäen kompuran kun kohdalle sattui. Nyt sit pitäis sekin saada majoitettua tuonne autoon ja siihen pitäis vielä ostaa letkua ja sitten tietty rengaspaineittari...ääh... :D
Lisäksi haaveilen lukkoperästä. Kyl tää on ihan hulluutta.
Tsemppiä Kumpula! :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182493
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182492
Tuossapa pari huonoa kuvaa uudesta vanhasta turbosta. On siinä askartelemista, ehkä..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182494
Tuossa inspiraation tulos. Tarkoitus oli saada kevyt ja tilaa säästävä ratkaisu kevyiden tavaroiden säilytykseen. Sitten kävin varastossa ja löytyi vanha kaupan hylly. Siitä se ajatus sitten lähti. Tuossa sai mielestäni hyvin käyttöön muuten niin epämääräisen alueen autosta. Ajorampit ovat nykyisin tuota säilytys lokeroa ja lokaria vasten kiinnitettynä.
Joo ja ennenkuin kukaan kerkeää mainita, niin naulakossa olevat tavarat eivät ole naulakossa. Kottero ollut vissin jonkun herrasmiehen sunnuntai ajelu auto, kun tuollainen naulakko löytyi valmiina pukua varten..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=182495
Ja vihdoin sain jotain konkreettista aikaiseksi.. Minulla on vararengas autossa kiinni!!
Hommaa helpotti helkutisti, että sain tuon telineen kaupan päälisiksi. Pukkasin ensin renkaan autoon ja totesin, että aivan turhan iso sisätiloihin. Sitten purkasin sen ovessa sisäpuolella olevan levyn ja kuinka ollakkaan sieltä löytyi vielä reiät vararengastelineelle. Ei tarttenu kuin puhkoa reiät läpi ulos asti. :)
Kyl sitä summaa kummasti vaan kertyy... :o
Aina on jotain nippeliä ja nappelia ja joskus on vaan heräteostoksia. Mie kun ajattelin tehdä vaan peltihommat ja sitten ajella kovasti, niin ostinkin yllättäen kompuran kun kohdalle sattui. Nyt sit pitäis sekin saada majoitettua tuonne autoon ja siihen pitäis vielä ostaa letkua ja sitten tietty rengaspaineittari...ääh... :D
Lisäksi haaveilen lukkoperästä. Kyl tää on ihan hulluutta.
Tsemppiä Kumpula! :)
Niinpä ja aina pitää ostaa joku työkalu, että pääsee vähänkään etiäpäin! Mie onneks en vielä lukkoperästä haaveile :D Mutta senkin aika tulee vielä. :) Suurin haave tällä hetkellä on vaihtaa kytkytin ja vaihelaatikko. Kytkimen matkassa tuli onneks ohjekirja kuinka homma tapahtuu :D
Yht. 1885 e iliman autoa..ja kovasti yritän harrastaa edullisesti..
Heh, tuosta uusimmasta projektista (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=127760) (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=127760)pidin alussa
excel-taulukkoa projektiin uponneista rahoista mutta jonkun aikaa kun meni totesin että mielen- ja kotirauhan
takia on parempi kun tuhoaa tuon excelin :D Rahaa uppoaa ihan niiin paljon kun sitä riittää vain laittaa eikä tuokaan ole edes
vielä ajokunnossa joten rahaa palaa edelleen muutaman touhutonnin verran ennen kuin tuo on kilvissä ja voimansiirto
päivitetty hitaille välityksille ja porttaaleille :D
Hyvän harrastuksen tuntomerkit:
- menee kaikki aika
- menee kaikki raha
- tulee välillä hiki
Niinpä ja aina pitää ostaa joku työkalu, että pääsee vähänkään etiäpäin!
Joo siis mullahan on sellainen kampanja meneillään, että joka kerta kun käyn Motonetissa, ostan myös jonkun työkalun. Joskus niitä sitten on kotitarpeiksi kun hiljalleen ostelee. Viimeksi ostin ristikkoavaimen. Se olikin hyvä hankinta, koska hoksasin just että sillähän mie ehkä (en ole vielä sovittanut) saan vaihdettua ratin Lälliin, eikä mun tartte matkustaa hylsyn ja räikän/pulttikoneen takia 20-70km. :)
Heh, tuosta uusimmasta projektista (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=127760) (http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=127760)pidin alussa
excel-taulukkoa projektiin uponneista rahoista mutta jonkun aikaa kun meni totesin että mielen- ja kotirauhan
takia on parempi kun tuhoaa tuon excelin :D Rahaa uppoaa ihan niiin paljon kun sitä riittää vain laittaa eikä tuokaan ole edes
vielä ajokunnossa joten rahaa palaa edelleen muutaman touhutonnin verran ennen kuin tuo on kilvissä ja voimansiirto
päivitetty hitaille välityksille ja porttaaleille :D
:D onneks mulla ei akat valita :D tuossa miettiny, että tämän auton myyntivaltti ei taida olla, että ollut naisen omistuksessa :D Hieno rojekti sulla! :)
Hyvän harrastuksen tuntomerkit:
- menee kaikki aika
- menee kaikki raha
- tulee välillä hiki
Kaikki on suhteellista. Vähistä rahoista menee vähät rahat ja paljosta menee paljot :D Onneksi on vielä järki päässä, että pitää ostaa joskus ruokaaki ja keretä syömään sitä. Onneks autossa voi asua, on vain pirun kylmä tuo lantikka talvella. :D
Joo siis mullahan on sellainen kampanja meneillään, että joka kerta kun käyn Motonetissa, ostan myös jonkun työkalun. Joskus niitä sitten on kotitarpeiksi kun hiljalleen ostelee. Viimeksi ostin ristikkoavaimen. Se olikin hyvä hankinta, koska hoksasin just että sillähän mie ehkä (en ole vielä sovittanut) saan vaihdettua ratin Lälliin, eikä mun tartte matkustaa hylsyn ja räikän/pulttikoneen takia 20-70km. :)
Siis selvää säästöä jokainen ostos! :D
Kaitsu67
04.10.2015, 09:16
Ja vihdoin sain jotain konkreettista aikaiseksi.. Minulla on vararengas autossa kiinni!!
Hommaa helpotti helkutisti, että sain tuon telineen kaupan päälisiksi. Pukkasin ensin renkaan autoon ja totesin, että aivan turhan iso sisätiloihin. Sitten purkasin sen ovessa sisäpuolella olevan levyn ja kuinka ollakkaan sieltä löytyi vielä reiät vararengastelineelle. Ei tarttenu kuin puhkoa reiät läpi ulos asti. :)
No sitähän mä sanoin! :D
Kyllä siellä varmaan sisäpuolelta näkee orggis reiät telineelle jos haluaa sellaisen siihen laittaa.
No sitähän mä sanoin! :D
Sitähän sie sanoit! Onneksi olit oikiassa :D
Vissin jonkinasteinen paniikki astui taloon, kun kahdesta ei toimivasta kasaantui yksi toimiva. Paniikin aiheutti ilmeisesti lauhan ilman jatkuminen, joka tarkoittaa tietenkin offikelien jatkumista. Eli autossani on turbo, joka ei ole mikään aiemmin mainitsemistani turboista. Kaiken hyvän lisäksi omassa alkuperäisessä turbossa oli ainut vika ilmeisesti hukkaportissa, joka ei sulkeutunut kokonaan missään vaiheessa. Sammaan syssyyn ilmesty lisävalot keulille, että näkkee edes vähän jotain täälä kurjassa pimiässä maalimassa.
Kaitsu67
07.11.2015, 16:01
Eli autossani on turbo, joka ei ole mikään aiemmin mainitsemistani turboista.
Oisko tästä kansalle kuvia miten sait sen mallailtua paikoilleen?
Ei ole kuvia, kun turbo vaihettiin toisesta samalaisesta discoverystä. Eli paikalleen laiton kanssa ei ollut mitään poikkeavaa. :/ tai onneksi ei ollut. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=189112
No niiin! Pitkän hiljaiselon jälkeen on vihdoin tapahtunut jotain merkittävää! Asenteessa lähinnä siis, mutta pääasia, että boggereitten jälet johtavat autotalliin! Ja se tietää sitä, että projekti; Oho, hupsista saateri, mitä kuiten tästäkin tulee! saa vihdoin alkaa. Eli vaihelaatikon ja kytkimen vaihto operaatio. Ehkä minä vielä onnistun siinäkin, mutta apuja tarvitaan ja vinkkejä! Ja tietoa, että mistä edes alottaisin :D
Raukkaparassa leimakin meni viime kuussa umpeen, leimalle pitäs pakkivalo saaha pelittämään taas ja vissin jotaki vikkaavikkaa ohjaustehostimessa, kun kehnosti kiäntyy. Ja varmasti joku korinkiinnike taas kurjassa kunnossa... >:( Vahvemmat tukivarretki olisivat odottelemassa paikalleen laittajaansa.
Eli jospa huomena alkas tapahtumaan jottain..
Kaitsu67
02.03.2016, 13:58
Vaihdelaatikon irroituksesta, jos ulkomuistista tosta 300 TDi:n rempasta, mikä varmaan osimoilleen sama kuin tossa 200TDi:ssä:
Jos ei ole nostinta, niin autoon mahdollisimman isot renkaat ja rampeille tai jotain korottavaa tukevaa renkaiden alle, jotta tulee tilaa.
Vähän makuasia missä järjestyksessä tekee, mutta näitä pitää ainakin irroitella:
- keskikonsoli ja kepit/nupit kässärin vaijeri sisältä ja muistaakseni jakiksen vivusto
- kardaanit irti (näitä ei ole pakko irroittaa kokonaan, jakiksen päästä riittää ja sitoo ne jollain sivulle pois tieltä vaikka runkopalkkia vasten) merkkaa kuitenkin laipat ennen irroitusta.
- pakoputken alkupää (pakosarjan ja ekan pöntön välistä, ainakin 300TDI:ssä)
- konetta pitää irroituksessa vähän tiltata, eli jos viskoflekti on paikoillaan, sen voi varmuudeksi kanssa irroittaa, ettei osu syylariin.
- kaavelin pultit (belhousing) niitä on about 8-10 tai sinnepäin, millä laatikko on kiinni koneessa. Osa alakautta ja sisältä yläreunan pultit pitäisi onnistua jatkoilla/nivelillä kardaanitunnelin reiän kautta kun konsoli ja matot ym. luukut on pois tieltä. (nää on aika kettumaiset, kannattaa varata voimasanoja :D)
- difflock/pakkivalon liittimet irti, nopeusmittarin vaijeri irti jakiksesta
- kytkimen työsylinteri irti (ainakin 300 TDI:ssä pitää irroittaa)
Sitten yksi tunkki tarvitaan tukemaan moottoria takapäästä (öljypohja, jotain puupalikkaa väliin) ja riippuen millasia tunkkeja/nostimia on käytössä, 1-2 tarvitaan lootan ja jakiksen alle. Balanssiin tarvii jotain kakkosnelosen palasia tms. Itellä oli moottoripyöränostin, se oli ihan kätevä. Yksi vaihtoehto on roikuttaa norsulla eli moottorinostimella sisäpuolelta.
- crossmember eli poikkipalkki pois runkoaisojen välistä
Sitten irroittelee ne laatikon/jakiksen kannatinpultit runkopalkista ja laskee tunkeilla/nostimella hissukseen sen verran, että pääsee irrottamaan johtoja ja huohottimia, jos niihin ei ole aikasemmin mistään puolelta ylettänyt. Kun kulmaa on tarpeeksi, että lodjupaketin saa vapaasti taaksepäin, lähinnä että käsijarrurumpu mahtuu tulemaan korin alta, (muista säätää se moottoria tukeva tunkki sopivaksi) niin sitten vaan rynkyttämään sitä irtipäin. Siinä saattaa tarvita pikkasen voimaa / jotain vipuvartta, että se lähtee. Ja kun irti, niin sitten laskee tunkeilla kokonaan alas ja koittaa raahata sen pois sieltä auton alta jollain konstilla :D
Esim. vanerilevyt siinä alla auttaa siirtelyssä.
Jakiksen voi myös koittaa irroittaa erikseen, keventää vähän pakettia. Samoin on hyvä laskea öljyt vamiiksi pois molemmista askeista ennen irroitusta.
Tuossa nyt jotain listaa ainakin alkuun ;)
EDIT: Niin ja pieni turvallisuusmuistutus vielä tähän, että jos/kun auto on rampeilla tms, niin kässärihän on ns. kardaanissa, elikkä muista kiilat kun autoa ei pidä sitten mikään paikallaan kun kardaanit on irti! :eek:
Jarrupolkimen voi tietty kiilata pohjaan jollain, mutta sekin voi sieltä irrota, eli kiilat renkaiden eteen/taakse. :)
Oooh, kiitosta, olen onnellinen. Mie jopa ymmärsin valta osan lukemastani. :) Joo katoin just ikh:n mainosta ja huomasin mp nostimen ja haaveilin siitä. Huomena mie alotan ja nyt otan kuviaki.
Ohjaustehostimen pumppu on varmaan tullut tiensä päähän. On helppo (ja halpa) vaihtaa, samalla tietty uudet nesteet systeemiin. Niin ja osta laadukas pumppu, ite vaihdoin Shitpartin halpiksen niin vuoden päästä oli jo sökö.
Ok, pittää sitä ohjaustehostinta miettiä joskus myöhemmin, pari kuukautta vielä aikaa. :D
Mutta tänään sain alotettua jotaki. Irrottelin nupit ja kässärivaijerin ja sen pakkivalon liittimet molikkoineen päivineennä, luultavasti turhaan :'D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189142 Keskikonsoli oli siis valmiiksi sökö en raivopäissäni rikkonu.
Sitten irrottelin kardaanit eestä ja takkaa, irrotin molemmat kaikista päistä. Tuntu olevan melko tiukassa pultit aluksi, totta mie väänsin väärään suuntaan. :D Mutta välissä irrotti pakoputken, niin olivat löystyneet iteksiään luojan kiitos tai sitten voimaa tuli mahoton lissää. Sitten sain sen rungon välissä olevan palkin irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189143 kuvassa irtonaisia osia.
Sitten irrottelin vielä siitä mikälie kytkinkupusta alhaalta kivuttomasti irtoavat pultit ja mutterit. http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189144
Nyt sit mistä kannattaa jatkaa? Voimasanoja ei vielä tarvittu, ne ovat hyvässä säilössä toistaiseksi. Ahdas näky olevan moottorin edusta eli sen flektin kai joutuu irrottaan.
Ja en tajua, miksi kuvat ei näy, onne ennen näkyny saateri, kun samalla lailla laittanu...
Ja en tajua, miksi kuvat ei näy, onne ennen näkyny saateri, kun samalla lailla laittanu...
Korjaa noihin kuvien osoitteisiin 'album' sanan tilalle 'picture' ni sit näkyy.
Korjaa noihin kuvien osoitteisiin 'album' sanan tilalle 'picture' ni sit näkyy.
Jihuuuuuuuu, kiitos!
Kaitsu67
03.03.2016, 15:32
Nyt sit mistä kannattaa jatkaa? Voimasanoja ei vielä tarvittu, ne ovat hyvässä säilössä toistaiseksi. Ahdas näky olevan moottorin edusta eli sen flektin kai joutuu irrottaan.
Se viskotuuletin on sitten "vasemmankäden" kierteellä, eli aukeaa päinvastaiseen suuntaan kuin normaali mutteri/pultti, eli myötäpäivään.
Se on aika vinkee ottaa normityökaluilla, mutta saattaa sinne jotain väliin mahtua, jos ei ole sitä ohutta mutka-avainta millä sen saa helpommin.
Ja nythän sulla on vielä ne loput kaavelin pultit avaamaatta, vai? Ne yläpään "kivat" :D
Jokos laskit ne ölpät pois? Ja irroitit kytkimen työsylinterin? Niitä kait seuraavaks...;)
Öljyt vielä sisässä, hyväkö sanoit niistä kierteistä, olis saattanu muuten tulla mielenkiintoista. Tai sitten vatipäänä oisin vahingossa oikeen irrotellu :D
Ja nyt sitten esitän kansalle tyhmyyteni onko alla olevassa kuvassa oleva juttunen se työsylinteri? http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189148
Kaitsu67
03.03.2016, 15:47
Kyllä se siltä näyttää, on kaavelin kyljessä ja sinne menee nesteputket :)
Ei siinä mitään hävettävää ole jos kysyy.
Jos se olis startti, niin sitten siinä olis johdot. Startti näissä on kuskin puolella ja toi sylkkä apparin puolella.
Mahtavaa! Käytin aukotonta päättelykykyäni ja tunnistin kaikki joten kuten tuntemani osat, niin tuo jäi jälelle ja oli vielä suht oikiassa paikassakin ollakseen oikia osa. :D noh lysti jatkuu taas pari tuntia huomena
:)
Ja sitten laatikko kannatukseen niin saat ne ylemmät kytkinkopan kehäpulterot ehjinä pois, ettei ala retkottaa laatikon paino kiusana.
Joo meinasinki, että huomena eka köyttää sen yläpuolelta ainaki. Ja meinasin kokkeilla eka, että jos sais ne yläpulen pultit ja mutterit iliman moottorin siirtelyä. Pienistä näpeistä saattaa onneksi kerrankin olla hyötyä, mutta huomena taas viisaampi :)
Huomasikkos muuten sen editin ohjeessa, et kun sulla on
kardaanit irti niin mikään EI pidä autoa paikallaan itsestään
eli kiiloja renkaisiin, ettei ole auto ulkona ja pahimmassa tapauksessa asentaja alla :eek:
Pajakameli
03.03.2016, 22:03
Hieno on Disko! Sullon hyvä draivi päällä...:) Pitäis saaha ittellekki tuommonen into jostaki ja aijaa Range talliin moottoriremonttiin:rolleyes:
Kuvat on kivoja, kuvaa jatkossaki yhtä ahkerasti:D
Kiitos, minustakin se on hieno :D pitäs vähän korottaa jq levikkeet laittaa niin olis aika jees.
Mutta asiaan. Auto pönkätty öljypohjan alta ja väliaikaisesti myös alta tuettu vaihelaatikosta, työsylinteri irrotettu ja ilmeisesti myös kaikki kaavelin mutterit, en ainakaan käsikopelolla löytäny lisää, jotenkin vain tuntuu että sielä täydellisen keskellä ylhäällä täytyy olla vielä joku pirulainen. Ei oikeen tuo kaaveli ole katuuskottava auto termi tulee joku keittiövenpain mieleen.. Mutta mutta nyt ootan orjaa joka tulee avustamaan irroitusta.
Olihan sielä! Mutta vain reikä jeah! Eli onko tosi että nyt vään hinkuttaa irti se??!
Niin ja tietty irrottaa se palkki missä se on kiinni.
Kaitsu67
04.03.2016, 12:34
Niin, eikös se ole vielä takapäästä kiinni siellä rukopalkeissa, ellet niitä pultteja jo ole ottanut pois?
Sitten vaan koittaa renkuttaa sitä irti mahdollisimman suorassa linjassa, elikkä niillä tunkeilla säätelee. En muista ulkoa onko siellä yläreunassa monta pulttia :rolleyes:
EDIT: ja se laatikkosetti painaa sit aika paljon, et kato ne sun tunkit ja tuennat on tukevasti, ettei tipu päälle/syliin....eli varovaisuutta :)
On joo sieltä vielä kiinni, niinkö sanoin tuossa.
Tällasella kötöstyksellä nostettiin ja laskettiin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189208
Sitten viännettiin vivulla ua oli ravollansa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189209
Ketju taljalla vedin takas päin että lähti kokonaan irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189210
Ja lopussa oli iloisesti rullilla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189211
Sitten varmaan huomaattekin, ettei sovi alta pois
Syy miksi en ole autoa minnekään nostanut vielä on se, että yksin touhutessa pelkäänkö hullu että auto tippuu päälle. :D nyt sit liftillä auto ylös ja rullallailla pois se tuolta. Olen ihan helekutin tyytyväinen itteeni. Jeah!
Kaitsu67
04.03.2016, 17:00
Hienoa! Sehän oli ihan nappisuoritus :)
EDIT: niin, varmaan jo hoksasit itekin, mutta kun liftillä nostat sitä et saat askin pois, niin tue se moottori sit jollain vaikka räikkäliinalla kun se tunkkihan ei sitten tue siellä enää, siis jos sivusta oli tarkoitus nostaa ja ottaa pois alta.
Joo, aika loppu kesken niin nosto jää huomiselle.
Ja tuhannet kiitokset Kaitsu neuvoista, enpä tuota ois muuten onnistunu. :)
Mutta vielä sittenkö sais onnistuneesti kasattua. Eipä kai sekään enää mahdotonta ole. :)
Kaitsu67
04.03.2016, 17:28
Haynesin korjausoppaissa tässä kohtaa sanotaan yleensä, että kasaus päinvastaisessa järjestyksessä :D
Näin tehen, saattaapi tuottaa hankaluuksia paikoilleen tälläys, murehtia sitä sitten.
Ne ei onneksi ollu kovin tiukassa ne yläpuolen mutterit ja alakautta sain aukastua ne jatkoilla suht näppärästi. En tiiä oisko se ylhäällä keskeltä ollu kuin hankala sitte, mutta sielä ei tosiaan pulttia ollu. Toivottavasti saan kaverin nuihin kasaamis hommiin; kytkimen vaihtoon jne. Ja varsinki siihen tälläykseen. Loppu varmaan onnistuu taas yksinki.
Kaitsu67
04.03.2016, 18:29
Engelsmannien säätöä, niillä ihan oma menetelmä askin pudotukseen ja niihin pultteihin käsiksi pääsemiseksi :p - en kyllä suosittele.
https://www.youtube.com/watch?v=-Od2MnXKQFk
Engelsmannien säätöä, niillä ihan oma menetelmä askin pudotukseen ja niihin pultteihin käsiksi pääsemiseksi :p - en kyllä suosittele.
https://www.youtube.com/watch?v=-Od2MnXKQFk
No ni, sehän oli oikein loistava vaihtoehto, sanan loistava kaikissa merkityksissä :D onneksi laitoit linkin vasta jälkikäteen :'D
lavanelikko
05.03.2016, 03:07
Onnitelut hyvästä yrityksestä... Toivottavasti projekti päättyy sinne minne pitää... Rohkeesti kohti tuntematonta...
Joopa, joo..
Pari tuntisessa kerkes taas jotaki. Paketti saatiin nykästyä alta ja moottori liinalla tuettu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189234
Sitten kuvun irrottamisen jälkeen neuvonantaja keksi katkasta sen akselin, että saan tällättyä kytkimen paikalleen. Sen kanssa homma onnistui näppärästi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189235
sitten onneksi hoksasin kuvan oton jälkeen valkoisen muovin, jossa oli öljyä. Ei onneksi jääny tuonne, olishan se vituttanu.
Kerkesin vielä melkeen irrottaa vanhan vaihelaatikon jakolaatikosta. Alla kuvassa tuleva vaihelaatikko. http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189236
Kaitsu67
05.03.2016, 17:12
Oliko se kytkimen koppa suht kuiva, ettei kampuran takastefa ollu vuotanu pahasti öljyä?
Nythän se olis ollu aika helppo vaihtaa samalla, kun aski irti (tosin vaatii vauhtipyörän irroituksen). Vai oliko jo työlistalla samalla?
Joo, vanhasta akselinpätkästä saa näppärän keskitintyökalun ;)
Oliko se kytkimen koppa suht kuiva, ettei kampuran takastefa ollu vuotanu pahasti öljyä?
Nythän se olis ollu aika helppo vaihtaa samalla, kun aski irti (tosin vaatii vauhtipyörän irroituksen). Vai oliko jo työlistalla samalla?
Oli kyllä täysin kuiva, mutta suht paskanen. Ja ei ollut työlistalla :D
Mitä vikaa vanhassa lootassa oli?
Mitä vikaa vanhassa lootassa oli?
Siitä uupu vitonen kokonaan.
Tänään sain vaihelaatikon virallisesti irti. Alla kuvassa tiivisteliimallinen siis vanha ja liimaton tuleva. Eikös molemmissa kuiten nuo boorit nyt ihan käyttökelposet ole?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189324
Sitten nippeleleitä ja nappeleita tuli vaiheltua vanhasta tulevaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189325
Tähän jäi kun joku tiiviste jakiksen päähän pitää kokeilla huomenna saaha paikallisesta liikkeestä tai jos ei, niin sitten tympii olan takkaa ja ootetaan pari viikkoa..
Kaitsu67
07.03.2016, 00:36
Tänään sain vaihelaatikon virallisesti irti. Alla kuvassa tiivisteliimallinen siis vanha ja liimaton tuleva. Eikös molemmissa kuiten nuo boorit nyt ihan käyttökelposet ole?
Kyllä mun mielestä vasemmassa on kuluneet ja oikeanpuolimmaisessa on hyvässä kunnossa. Zekkasitko jakiksen päästä missä kunnossa se input gear on, et onko se kulunut ja onko siellä mahdollisesti se ristiinporattu rataspaketti?
Kyllä mun mielestä vasemmassa on kuluneet ja oikeanpuolimmaisessa on hyvässä kunnossa. Zekkasitko jakiksen päästä missä kunnossa se input gear on, et onko se kulunut ja onko siellä mahdollisesti se ristiinporattu rataspaketti?
Miehän unohin ne reijät. Tänään ois tarkotus kattoa muutenki sitä jakolaatikkoa tarkemmin. Tuo kuva oli vähän huono. Ei se oikiasti ihan tuolta näytä tuo vanha kun tuossa oli vielå tappi märkänä :D no mut pääasia, että parempi tilalle.
Tänään meni akselintiivisteet paikalleen, onneksi löytyi tästä kylästä.. Jakolaatikon boorit näytti olevan kunnossa. Ei mielestäni ole sitä ristiinporattua pakettia. Sitten naama punasena ähersin tulevan vaihelaatikon kiinni jakolaatikkoon. Oli niin tiukan olonen menemään paikalleenkin, että ei sielä välystä juuri sovi enään olemaan. Kohta paketti siis paikalleen laittoa varten valmis. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189468
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189469
Kaunista katsella. Tällä mallilla nytten, huomena loput kiinni. Onneks oli kaveri nostossakin. Suhteellisen kivuton projekti, siis sikäli mikäli vielä kaikki pellaa niinkö pittää. :) taas kokemusta rikkaampi.
Kaitsu67
08.03.2016, 17:27
No nii! Hieno homma. :)
Tossa vielä 200 TDi Discoon noi lodjujen ölpät ja tilavuudet:
Land Rover Discovery S1 nestesuositukset:
Kohde Vaatimus Tilavuus Huomautus
Vaihteisto LT77 Automaattivaihteistoöljy Dexron IID 2.7 ltr. 89-94, pakki ykkösen vieressä
Jakovaihteisto LT230 Vetopyörästö-öljy API GL-4/5 2.3 ltr.
Löytyy tuolta:
http://www.offroadpaja.fi/index.php/tekniikkaa/78-eikategoriaa/86-land-rover-tekniikkaa.html
No nii! Hieno homma. :)
Tossa vielä 200 TDi Discoon noi lodjujen ölpät ja tilavuudet:
Land Rover Discovery S1 nestesuositukset:
Kohde Vaatimus Tilavuus Huomautus
Vaihteisto LT77 Automaattivaihteistoöljy Dexron IID 2.7 ltr. 89-94, pakki ykkösen vieressä
Jakovaihteisto LT230 Vetopyörästö-öljy API GL-4/5 2.3 ltr.
Löytyy tuolta:
http://www.offroadpaja.fi/index.php/tekniikkaa/78-eikategoriaa/86-land-rover-tekniikkaa.html
Tack så mycket! :)
Mä oon tavannu kokeilla vaihteet ja kytkimen toiminnan melko pikaisesti laatikon löydettyä paikkansa, jottei tarvii moneen kertaan kaikkea kasata ja purkaa. Eli työsylkkä kiinni kun laatikko on pultattu koneeseen, ja kepistä vaihteita ja kardaanista pyörittelyä. Ihan vaan ettei oo mitään perusteellisen pielessä.
Mä oon tavannu kokeilla vaihteet ja kytkimen toiminnan melko pikaisesti laatikon löydettyä paikkansa, jottei tarvii moneen kertaan kaikkea kasata ja purkaa. Eli työsylkkä kiinni kun laatikko on pultattu koneeseen, ja kepistä vaihteita ja kardaanista pyörittelyä. Ihan vaan ettei oo mitään perusteellisen pielessä.
Joo pittää kyllä kokkeilla, ei silti ihan vielä haluta alkaa uudestaan purkamaan :D
BJ-40/76
08.03.2016, 21:33
Nyt kun paketti on vielä? näkösällä, niin testaa pakkivalon kytkin,
p.s Peukku.
Nyt kun paketti on vielä? näkösällä, niin testaa pakkivalon kytkin,
p.s Peukku.
Joo, pakkivalon kytkimen pitäs pelata nyt. Pittää vielä testata huomena ennenkö laittaa keskikonsolin kiinni. :)
Kaitsu67
10.03.2016, 22:45
Jokos Discolla on päästy koeajolle? :)
Jokos Discolla on päästy koeajolle? :)
Ei vielä, eilisen laiskottelin ja toissa päivänä ilmeisesti työsylinteri sanoi sopimuksen irti. Pitäs käyä irrottelemassa vaihtovärkki tänään. Vaihteisto pelaa, vieläkö kytkimen sais. Ilmaus ei auttanut. Ekat kunnon vittuperkeleet pääs, kun yritti sen runkoaisojen välisen palkin saaha kiinni, siis sen jossa vaiheloota kiinni. Onneksi sain kunnon tunkin niin sekään ollu hankalaa enää.. Enää kasaamisesta etukardaani, pakoputken pätkä ja se runkoaisojen väliin tuleva toinen palkki ja sisusta. Mutta yrittäs saaha sen kytkimen eka pelittään..
Ei vielä, eilisen laiskottelin ja toissa päivänä ilmeisesti työsylinteri sanoi sopimuksen irti. Pitäs käyä irrottelemassa vaihtovärkki tänään. Vaihteisto pelaa, vieläkö kytkimen sais. Ilmaus ei auttanut. Ekat kunnon vittuperkeleet pääs, kun yritti sen runkoaisojen välisen palkin saaha kiinni, siis sen jossa vaiheloota kiinni. Onneksi sain kunnon tunkin niin sekään ollu hankalaa enää.. Enää kasaamisesta etukardaani, pakoputken pätkä ja se runkoaisojen väliin tuleva toinen palkki ja sisusta. Mutta yrittäs saaha sen kytkimen eka pelittään..
Saitko sen ilmattua? Itse joskus myös taistellut ton kanssa. En saanut ilmattua yläkautta enkä alakautta, en alipaineella enkä paineilmalla. Lopulta rupes toimimaan kun rivakasti lipsuttelin poljinta eestakas.:)
Saitko sen ilmattua? Itse joskus myös taistellut ton kanssa. En saanut ilmattua yläkautta enkä alakautta, en alipaineella enkä paineilmalla. Lopulta rupes toimimaan kun rivakasti lipsuttelin poljinta eestakas.:)
Vitut, jäin näköjään kotiorjaksi jälleen, fiksummat meni kytkintä kattoon. Kaipa se käy näinki sitten, kun ei muuten.. Kerkesin mie pakoputken kiinnittää ja kardaanin toisesta päästä ja naputella sitä toista palkkia paikallee..
No ni, kytkin pelaa, oli kuulema tosiaan työsylinterissä vika.. Jospa huomenna sitte koeajolle, hirvittää. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7847&pictureid=189523
Auto pihalla! Ei suinkaan kylellään niinkö kuva. Tuntuu toimivan vaikkakin kytkin on kumma. Pelaa jotenki, mutta ei painu pohjaan. Vaihteisto toimii. Aamulla sain kasattua loput ja ölpät sissään, kyllä jännitti käynnistää ja kokkeilla. Pitäs pienen luovan tauon ja alkas muut hommat laittaan kuntoon. :)
Kaitsu67
13.03.2016, 09:16
Hyvä et homma tuli tehtyä, oisko sulla kuitenki vielä ilmaa siellä sylkyssä?
Jos se jotenkin toimii kerta. Kuuluuko sieltä mitään erikoista ääntä tms. ettei mikään mekaanisesti ole pielessä? Eihän siellä mekaanisesti oikeastaan ole ku se tappi mikä osuu siihen haarukkaan, mikä vois olla pielessä, jos se siirtohaarukkakin oli ihan ehjä.
Hyvä et homma tuli tehtyä, oisko sulla kuitenki vielä ilmaa siellä sylkyssä?
Jos se jotenkin toimii kerta. Kuuluuko sieltä mitään erikoista ääntä tms. ettei mikään mekaanisesti ole pielessä? Eihän siellä mekaanisesti oikeastaan ole ku se tappi mikä osuu siihen haarukkaan, mikä vois olla pielessä, jos se siirtohaarukkakin oli ihan ehjä.
Selkeästi kuuluu se tapin liike ainaki kytkintä polkiessa. Haarukka oli ehjä ainakin kasatessa. Fiksummat sanoivat, ettei sielä ilmaa enää voi olla.. Merkillinen tapaus.
Kaitsu67
13.03.2016, 09:26
Selkeästi kuuluu se tapin liike ainaki kytkintä polkiessa. Haarukka oli ehjä ainakin kasatessa. Fiksummat sanoivat, ettei sielä ilmaa enää voi olla.. Merkillinen tapaus.
Tuntuu toimivan vaikkakin kytkin on kumma. Pelaa jotenki, mutta ei painu pohjaan.
Tuolla edellä oli et ei painu pohjaan, eli tarkoitatko, että et saa poljinta pohjaan asti painettua?
Tuolla edellä oli et ei painu pohjaan, eli tarkoitatko, että et saa poljinta pohjaan asti painettua?
Joo siis poljin ei painu lähellekään pohjaan. Ja välillä pittää vempata poljinta et saa pykälän päälle.
Vaihtuko työsylinteri?
Jotainhan siellä on mekaanisesti vialla jos ei irroita kunnolla ja polkimen liikevara ei ole normaali
Vaihtuko työsylinteri?
Jotainhan siellä on mekaanisesti vialla jos ei irroita kunnolla ja polkimen liikevara ei ole normaali
Vaihtu joo, mutta se kuiten oli samalaisesta discosta.
Vaihtu joo, mutta se kuiten oli samalaisesta discosta.
Jos poljin ei painu pohjaan, mutta kytkin ei silti irroita, vika ei kait ole polkimessa tai työsylinterissä ellei sieltä ole jotain rikki
Jos poljin olisi painunut pohjaan eikä kytkin irroita oisin väittänyt viaksi liian suurta työsylinteriä
Onko mahdollista, et ois mekaaninen säätö polkimen liikeelle ja kun vastus on kadonnut on säätö kääntynyt?
Auto alkaa olla pikkuhiljaa katsastuskunnossa. Pakkivalolta oli johto poikki ja nopeusmittarinvaijeri vaihettu (edellinen tuhoutui tapaturmaisesti vaihelaatikon vaihossa).
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=190656 Ohjaustehostimessa ei ollut onneksi vikkaa vaan vika on kuvassa.
Ja tietenkin surkean pienet renkaat kerkesin etteen laittaa ennenkö oli taas mentävä. Raidetangon pää oli sökö ja sekin vaihdettin. Lähtis loppuviikosta kokeilemaan onnea.. Kytkintä ei ole kiinnostanu kattoa vielä..
Kottero sai leiman eka yrittämällä! Korjauskehotus tuli ajovaloista, jokka sojotti toinen maahan ja toinen taivaalle. Sekä rekkarikilpi unohtu siirtää edessä näkyvälle paikalle, tällä hetkellä jää ikävästi lisävalon taakse. Kytkimestä ei sanonu sanaakaan. O.o
Parkkivalot oli simahtanu (toinen räjähtäny ja toisesta johto poikki) ja käsijarru jumurissa ja jarrukilpi irrottaa, kun oli sutturalla. Nuot tuli korjattua vielä ennen leimalle vientiä. Jos huomenna pääsis kokkeilemaan pääseekö tuola lumessa mihinkään. :)
Kaitsu67
19.04.2016, 20:52
Hienoa! :cool:
Iskarit tuli vaihettua pidempiin ja pehmiämpiin. Ero oli kyllä huomattava. Jos jollaki tarvetta vanhoille niin ovat joutilaat ja ehjät. Eli keltaiset ovat entiset.http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=191413
Eilisellä ilta ajelulla tuli vähän hommiaki, kun erehty jäleltä syrjään. Harjoittelua, harjoittelua.. Vinssin kita lähti litomaan, sai lapioija parin kuntosalireenin eestä. No mutta positiivista kuiten vinssi toimii vielä näin puolen vuojen käyttämättömyyden jälkeen, jeah!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=191414
Mitähän sitä sitte keksis.. Työlistalla olis seuraavana varmaan vahvemmat takatukivarret.
Kytkin pitäis kokeilla vielä ilmata. Alkanut tuntumaan suht ajettavalta. Isommalle vaihtaessa menee helposti pykälä päälle, mutta pienempien kanssa vähän takertelee ajoittain. Poljinkin painuu huomattavasti alemmas kuin aiemmin.. Mystistä.
Hiljaiselon jälkeen on jälleen alkanut tapahtua. Tai jotain tässä on tapahtunut välissäkin. Vaihelaatikkopaketin käytin irti uudelleen, kun varmistui, että sielä oli jotain mikä sinne ei kuulunut. Jokin oli iskenyt reiän kytkinkoppaan sisältäpäin. Aikaa kului viis kertaa vähempi ja pienen tallikaverini jättämä yllätyspaljastui.. Pari pulttia sieltä löytyi ja vahinkoa ne olivat tehneet onneksi vain haarukalle. Haarukka vaihdettiin ja kaikki pitäisi siltä osin olla kunnossa. Offia ajelemaan ei ole oikeen päässyt kunnolla vieläkään, pari rapasta tienpätkään retkeilemään mennessä.
Mutta nyt iski hillitön reissu into ja tuli ajatus lähteä Tsarmitunturin erämaahan. Varsinainen offireissu se ei tule olemaan, mutta maasturilla mukavampi mennä. Sitä varten pitäisi ääntämään alkanut flekti vaihtaa eli sitä alan huomena yrittämään.. Lisäksi olisi sähköjohtohommia, jotka taidan suosiolla luovuttaa osaavemmille, ettei syty koko roska palamaan.
Erämaareissun lisäksi olisi tarkoitus lähteä myös Ivalon lupareitit kattelemaan. Varmaankin ihan soppelia maastoa alottelijalle.
No vesipumpunhan soli särkeny.. Onneksi on ehjä tilalle.
Vesipunppu vaihettu ja ensimmäinen sähköjohtokötöstys tehty onnistuneesti. Jiihaa! Tosiaan tuli sähköflekti tilalle. Mutta eipä näillä ohjeilla voinukko onnistua. :D http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=193987
Vesipunppu vaihettu ja ensimmäinen sähköjohtokötöstys tehty onnistuneesti. Jiihaa! Tosiaan tuli sähköflekti tilalle. Mutta eipä näillä ohjeilla voinukko onnistua. :D
Tulihan -85 releen negatiiviön navaksi
Jotkut releet kestää, jotkut kestää hetken ja jotkut kestää sen testi käynnistyksen (nimim. eipähän pelannut lisärit kuin kerran)
Tulihan -85 releen negatiiviön navaksi
Jotkut releet kestää, jotkut kestää hetken ja jotkut kestää sen testi käynnistyksen (nimim. eipähän pelannut lisärit kuin kerran)
Tuohon en kyllä osaa mennä vastaamaan :D Mutta kyllä se kesti jo 150km maantietä ja 50km hiekkatietä ja maastoajoa. Toki ei kyllä tarttenu maantiellä käyttää. Mukava pikku harjoitusyöreissu kävästiin eilis päivänä. http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=194160
Ivalon reissu meni paremminkö hyvin! Toki jos raietankoa ja ohjausvartta ei olis vahvistettu, niin saattasivat olla melko serpenttiiniä. :D kovasti oli kivikkoakin, mutta mukavan vaihtelevaa maastoa. Etukardaani alko jo sen verta ääntämään, että siitä pittää ristikko vaihtaa ja jarruputki meni särki. Onko porukalla kokemuksia niistä parin kympin jarruputkentekoseteistä? Sitten vihdoin sai tilattua jotain pientä kivaa lisää, mm. murikan suojat, kaikki uudet suodattimet ja jotain kuluvia varaosia.
Ivalon reissu meni paremminkö hyvin! Toki jos raietankoa ja ohjausvartta ei olis vahvistettu, niin saattasivat olla melko serpenttiiniä. :D kovasti oli kivikkoakin, mutta mukavan vaihtelevaa maastoa. Etukardaani alko jo sen verta ääntämään, että siitä pittää ristikko vaihtaa ja jarruputki meni särki. Onko porukalla kokemuksia niistä parin kympin jarruputkentekoseteistä? Sitten vihdoin sai tilattua jotain pientä kivaa lisää, mm. murikan suojat, kaikki uudet suodattimet ja jotain kuluvia varaosia.
Kyllä mä oon niillä Biltema/Motonet halpiksilla jarruputkia väsannyt. Enemmän vaatii tarkkuutta ja aikaa kun kunnon värkeillä tekeminen. Itse oon sen putken kiinnipitojutskan laittanu ruuvipenkkiin kiinni niin ei oo jarruputkiaihio liukunu ja on tukevammin paikallaan kun vääntää nipalle kartioo :)
Voi tätä ilon ja onnen päivää! Kytkimen pääsylinterin vaihdon jälkeen kytkytin pelaa kuin unelma!! Vihdoinkin..
Joo ostin sen jarruputkityökalusetin, vielä ei ole tullu testattua mutta eikhän sillä tiukan paikan tullen jotaki tehe. :)
Eilis päivänä pääsi oppimaan pyöränlaakerin vaihonkin. Takkaa oli päässy särkymään. Eestä pitäs vielä kokkeilla kunto.
Takakontin sisustuskin meni uusiksi. Siitä kuvija kunhan saan loppuun asti valamiiksi. Eli sinne tuli koko tilan täyttävä levy, jonka etuosassa luukku takajalkatilaan. Sinne voi jemmailla vähemmän tarvittavat kamppeet ja sitten jonkunlaiset laatikot tulee levyn alle taakse. Kylmälaukkukin sai oman paikan nurkasta. Nyt kelpaa reissussa tirsat ottaa autossa. :)
No ni, alakas olla valmis peräkonttiki. Vielä jokku topparit nuille laatikoille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=194885
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=194886
Sitten iloinen pieni ylläri löyty kuskin lattian alta. Edelleenkään en hitsaustaitoa ole päässyt oppimaan, niin paikkaus meni tällä tapaa. Mutta ihan tyytyväinen olen, ei tule vettä sateella kovin mahoton sisää ja rengas näkyy vain auton siltä puolen, miltä pitääkin..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=194887
Mukavan siistin näköinen takaosasto.
Nyt sitten virkkaamaan jotain kukallisia näkösuojaverhoja, jos aikoo enemmänkin tirsailla takaosassa :D.
Kait auto tuolla varustuksella vielä noudattaa huolto-automääritelmän, on siis vielä nekin rojut matkassa, joita huoltoautossa kaivataan? Ettei tule tien päällä turhia parran pärinöitä...
Menikös se varapyörä aikoinaan takaisin siihen takaoveen vai onko jossain muissa kätköissä?
Mukavan siistin näköinen takaosasto.
Nyt sitten virkkaamaan jotain kukallisia näkösuojaverhoja, jos aikoo enemmänkin tirsailla takaosassa :D.
Kait auto tuolla varustuksella vielä noudattaa huolto-automääritelmän, on siis vielä nekin rojut matkassa, joita huoltoautossa kaivataan? Ettei tule tien päällä turhia parran pärinöitä...
Menikös se varapyörä aikoinaan takaisin siihen takaoveen vai onko jossain muissa kätköissä?
Joo melkonen kasvihuonehan tuo nytten on. :D meinasin jotaki rullalle menevää ja tarvittaessa alas vedettävää suojaa laseihin.
Eikös otteessa pitäis lukea kaikki tarvittava, mikäli on huoltoauto? Ja otteessa ei ole yhen mittään mainintaa mistään työkalupakeista tai ruuvipenkeistä. Niitä ei myöskään ole ollut missään katsastuksessa, eikä niitä ole kukkaan kysellykkään. Eli kaipa tuo huoltoautosta menee edelleen. Ja kyllä sielä silti pari pakillista työkalujakin löytyy. :)
Joo vararengas on takaovessa. Tai kaverilla tällä hetkellä lainassa, mutta siis paikka on takaovessa.
[QUOTE=kumpula;1308594] meinasin jotaki rullalle menevää ja tarvittaessa alas vedettävää suojaa laseihin.[QUOTE]
Jos siellä päin on lähettyvillä linja-autopurkaamoja nii vois löytyy kerralla kokosivuille peittävät niistä. ;)
Haha, no se oiski :D kyllä nuita näkkyy leveitäkin rullaverhoja autoon löytyvän.
Pieni, mutta sitäkin enemmän hermoja lepuuttava parannus autoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7609&pictureid=195027
Järki on jo lähteä kö joka reissulla takajouset lähtee ylhäältä paikaltaan. Jospa se nyt olis ohi.
Pajakameli
26.07.2016, 13:45
Pieni, mutta sitäkin enemmän hermoja lepuuttava parannus autoon.
Järki on jo lähteä kö joka reissulla takajouset lähtee ylhäältä paikaltaan. Jospa se nyt olis ohi.
Siinä menee kyllä hermo ku jousi lähtee jatkuvasti sijoiltaan. Eikä tarvi edes kummallista pattia.
Tuohon voi helposti tehdä ohjurinkin jouselle, pääsee silloin pois mutta ohjautuu myös takaisin. Ei rajoita ulosjoustoissa kun jousi ei ole ylhäältä kiinni.. voin laittaa kuvia jos kiinnostaa..:)
Siinä menee kyllä hermo ku jousi lähtee jatkuvasti sijoiltaan. Eikä tarvi edes kummallista pattia.
Tuohon voi helposti tehdä ohjurinkin jouselle, pääsee silloin pois mutta ohjautuu myös takaisin. Ei rajoita ulosjoustoissa kun jousi ei ole ylhäältä kiinni.. voin laittaa kuvia jos kiinnostaa..:)
Niin mennee, jako ei ole ees ommaa tunkkia vaan joutuu aina lainailemaan. Laita vaan kuvia. :) pakko oli jotaki tehä, kun viikonlopun reissu taas eessä ja ei jaksa enää yhtään kertaa jousien kanssa värkätä. Ja viikonlopussa ne kerkiää lähteä sen sata kertaa. :D
Itsellä oli Rangessa takana tämmöiset: http://www.paddockspares.com/pm648-rear-disclocation-cones-pair-to-fit-defender-110.html
Siinä oli korotusjouset ja 4" pidemmät iskarit joten jouset lähti yläpäästä irti aina vähänkin enemmän joustaessa. Kyllästyin siihen jatkuvaan paukkeeseen, mitä jouset pitivät, kun menivät takas paikalleen joten sidoin takajouset kummastakin päästä kiinni. Ehkä hieman myös rauhotti ajoa kun auto ei enää niin helposti 'keikahtanut' kun jousi ei päässy enää irti.
Pajakameli
26.07.2016, 17:21
Niin mennee, jako ei ole ees ommaa tunkkia vaan joutuu aina lainailemaan. Laita vaan kuvia. :) pakko oli jotaki tehä, kun viikonlopun reissu taas eessä ja ei jaksa enää yhtään kertaa jousien kanssa värkätä. Ja viikonlopussa ne kerkiää lähteä sen sata kertaa. :D
72334
Se on tuollainen jossa kolmesta suuntaa lattaraudat ja sisälle päin näyttävän päähän on väännetty koukku joka ei päästä jousta ulos ohjurista. Huono kuva mutta toivottavasti saa jotain selvää...
Pajakameli
26.07.2016, 17:27
72334
Se on tuollainen jossa kolmesta suuntaa lattaraudat ja sisälle päin näyttävän päähän on väännetty koukku joka ei päästä jousta ulos ohjurista. Huono kuva mutta toivottavasti saa jotain selvää...
Laitetaan vielä toinenkin kuva72335
Kiitoksia esimerkeistä! Pittääpä miettiä, että jos jonkinlaiset ohjurit itelleki laittas jossain vaiheessa. :)
Korotusjousethan mullaki on ja ongelmaksihan tuo tuli vasta, kun vaihoin pidemmät iskarit.
Pikkasen kaikenlaista kerinny tapahtua. Eräällä reissulla mysteeri vaihelaatikko sano sopimuksen irti. Välillä meni usiampi vaihe päälle yhtä aikaa ja lopussa ei toiminu ennään kaikki ja vaikka sun mitä.. Mutta onneksi tilalle löyty vähän päälle kakssattaatuhatta ajettu tuttu loota, niin johan alko homma toimiin. Kolmas kerta toden sannoo, melko sutjakkaan jo laatikkopaketti tullee alas. :D samalla hommasin uuen kytkimen työsylinterin että sekkään enää tippase.
Ölpätki sain vaihettua ja suodattimen siinä sivussa. Rapakaaria tuli paikkailtua kun tympi roinalla täyttyvä konepellin alus.. Sitä enempi tympii tuo ilmanotonpaikka, aina rööri täynnä rapaa. Pitäisi jonkin sortin snorkkelin tynkää alkaa miettimään..
Uuet ajovalojen umpiotki oottelis innokasta asentajaa.. Disco sai muuten vihdoin levikkeekki, niitten asennukseen muölei kyllä ole ossaa eikä arpaa.
Ja pyöränlaakerinvaihtoakin pääsin opettelemaan yks kaunis päivä. Onneksi varaosat tuohon kotteroon on melko sopivan hintasia minun rahapussille. :D