View Full Version : w460 Gee käyttis projekti
Uusi foorumilainen ja ensimmäisen maasturin omistaja ilmoittautuu palstalle!
Olen kova kulkemaan syksyisin metsällä ja lapissa, joka reissulla olen haaveillut kunnon maasturista kun w124 mersu jää märälle nurmikollekkin jumiin. Aloin tuttuun tapaan syksyn lähestyessä taas etsimään sopivaa maasturia, lähinnä vain G mersuja mutta muutamia jeepppejäkin katselin. Kuinka ollakkaan satuin huomaamaan juuri myyntiin tulleen hienon näköisen ja hyvältä kuullostavan -81 300d Geen jota lähdettiin heti katsomaan. Reilun 300km päästä löytyikin mersu joka oli jopa hienompi mitä osasin odottaa.
Kerrotaan tässä topicissa siis hieman tarkemmin autosta, historiasta ja tulevaisuudesta.
Ostin auton ensimmäiseltä omistajaltaan Oulun korkeudelta. Ollut kaivinkoneurakoitsijan työautona. Mittariin kertynyt huimat 290tkm, eli hädintuskin sisäänajettu. Säästynyt kaikilta räpellyksiltä, huollettu todella hyvin ja on kauttaaltaan suhteellisen hienossa kunnossa. Löytyy lukot sekä taka että etuakselilta, voimanulosotto ja...siihen ne varustelut taisivat jäädäkkin. Etulukko on jumissa, mutta tähän tuli alkuperäiset uudet osat mukaan. Takalukko tuntuu toimivan hyvin.
Tätähän ei ole 2009 vuoden jälkeen katsastettu, vaan on seisonut kontissa. Omistaja oli vaihtanut polttoainesuodattimet ja löpöt tankkiin niin alkoi käydä nätisti. Mikä ihmeellisintä, edes jarrut eivät ole jumissa ja menee soralla nätisti lukkoon. Edes käsijarru ei jää laahaamaan ja pitää hyvin! Nyt olisi tarkoitus käydä hakemassa tähän vikalista, jotta tietää tarvitseeko jotain suuremppaa alkaa tilailemaan ulkomailta. Äkkisältään en keksi muuta vikaa kuin pakoputki joka on äänenvaimentimen jälkeen mennyt poikki, mutta katsastan tällä, tilaan sitten uuden virosta jos joutuu jotain muutakin uusimaan. Jos ei mitään uusittavaa tule, voisi putkiston kyllä alkaa väsäämään itse. Katselin vain että virosta saa koko putkiston n.200e, tosin hieman halvemmalla sen saisi itse tehtyä. Joudun myös katsastamaan talvirenkailla, rengas/vanne asiat kun ovat viel mietinnässä.
Yhdet alkuperäiset 15x7 alumiinivanteet olisi tarjolla tähän, hinta vain on mikä jarruttaa hieman ostoa. Ja kun toisaalta kannattaako tähän kuitenkin laittaa uudet renkaat alkuperäisille 16" vanteille vaan... Tämä siis vielä mietinnässä. Mitä te ehdottiasitte renkaiksi, tyytyykö 16" kapeisiin renkaisiin vai onko järkevää hankkia 15" vanteet joille esim 31x10.5 renkaat?
Tarkoituksena tästä on kuitenkin tehdä toinen käyttis ja pitää auto mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Toki tätä parannellaan hieman, esim hytti on tarkoitus äänieristää ja pikkuhiljaa hommailla turbo hilppeitä. Hieman meinaan on laiska jokapäiväiseksi käyttöautoksi. Kun saisi pellinalle sen n.120hp niin tämä riittäisi vallanmainiosti itselle.
Yksi listalla oleva parannus on kaariin levikkeet ja lokasuojat. Mistä tähän saisi pienet alkuperäiset levikkeet ja onko näissä mahdollisesti jonkinlaiset kiinteät sisälokarit? Jos jollain on ylimääräisenä, olisin niistä kiinnostunut!
Tässä muutamia kuvia pirssistä
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsmibzpdbt.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsmibzpdbt.jpg.html)
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsu6somgcc.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsu6somgcc.jpg.html)
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsa8ubntv9.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsa8ubntv9.jpg.html)
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsyf3rf4lz.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsyf3rf4lz.jpg.html)
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsujlnmu6r.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsujlnmu6r.jpg.html)
Bäkström
06.09.2015, 17:11
Onpa mahtavassa kunnossa!
31x10.5r15 voisi tosiaan olla hyvä valinta, etenkin jos laitat levikkeet niin ei näytä niin ujolta.
Reilusti vaan kuvia ja juttua, nämä kiinnostaa aina!
Hieno wanhus. En oo museoautofriikki, mutta tuohon sais kyllä museoleiman varmaan kehtuu helpolla.
Korissa sen verran alkavaa kukkaa että kyllä tämä vaatisi koko korin puhalluksen ja sitämyötä kaikkien paikkojen entisöinnin. Sisustassakin verhoilussa sanomista niin menisi sekin uusiks. En tiedä kuinka nykyään tunnetaan sana "käyttöentisöinti/restaurointi", että olisiko tätä mahdollista saada sitä kautta museorekisteriin. Tähän kun takapuskurit on ainakin tehty uusiksi, pitäisi ne löytää alkuperäiset jne.
Nyt hyvittaa kokeilla kuinka tämä toimii käyttiksenä. Mukava tällä oli ajaa, äänet tosin oli aika pirun kovat kun useammasta kohin paistoin päivä hyttiin, ei mitään äänieristeitä, pakoputki poikki vaimentimen jälkeen joka toi möreen "huminan" hyttiin jne. Tässä juuri äänieristeitä katsoin ja aijon kokeilla silent coat mattoa.
Onneks olkoon vain,multa meni tämä herkku sivu suun,vaik täs jo parin kolmen vuoden ajan tän urakoitsijan ent.kuskille tilkutin et kysys ny joko hää siit luopuisii..kysy kyl moneen kertaan,muttei just sillo ollu myyntihaluja ja kun niitä ilmaantu,ei sit vissiin muistanu.
Ja minä kun kuvittelin sen olevan kaikilta muilta piilos siel kontissa.
Eipä mittään,tuli varmasti tarpeeseen.
Tällaset orkkikset alkaa olla aika vähissä ja noil kilometreil viel...
Siitä se lähtee...mieluisaa projektia sinne:)
Isäukko tuollaisella taivalsi 300 tkm kuuden vuoden aikana, eikä valittanut yhtään. Tosin hänellä kuulo oli tainnut jäädä jo -60 luvun metsätyömaille :D Itsekin melko paljon GD:n kyydissä istuneena/ajaneena olen sitä mieltä että harvempi laatikko/korkeammat pyörät tekisivät terää etenkin maantieajossa. Onkos Sprinttereissä ylivaihdelootia? Sellaisen 5-mukinen turbokone sopisi hyvin myös Geländewageniin, kuten niitä on jo tehtaalla laitettukin.
Mutta siisti löytö väriä myöten, onnittelut!
Onneks olkoon vain,multa meni tämä herkku sivu suun,vaik täs jo parin kolmen vuoden ajan tän urakoitsijan ent.kuskille tilkutin et kysys ny joko hää siit luopuisii..kysy kyl moneen kertaan,muttei just sillo ollu myyntihaluja ja kun niitä ilmaantu,ei sit vissiin muistanu.
Ja minä kun kuvittelin sen olevan kaikilta muilta piilos siel kontissa.
Eipä mittään,tuli varmasti tarpeeseen.
Tällaset orkkikset alkaa olla aika vähissä ja noil kilometreil viel...
Siitä se lähtee...mieluisaa projektia sinne:)
Katos vaan, omistaja taisi olla jonkinverran kiintynyt autoon ja ymmärtäähän sen kun on uutena sen ostanut. Lähellä se oli etten itsekkään tätä saanut. Joku mobilisti pohjoisesta tätä oli jo tulossa ostamaan, mutta onnekseni hän ei kiireiltään kerennytkään.
Isäukko tuollaisella taivalsi 300 tkm kuuden vuoden aikana, eikä valittanut yhtään. Tosin hänellä kuulo oli tainnut jäädä jo -60 luvun metsätyömaille :D Itsekin melko paljon GD:n kyydissä istuneena/ajaneena olen sitä mieltä että harvempi laatikko/korkeammat pyörät tekisivät terää etenkin maantieajossa. Onkos Sprinttereissä ylivaihdelootia? Sellaisen 5-mukinen turbokone sopisi hyvin myös Geländewageniin, kuten niitä on jo tehtaalla laitettukin.
Mutta siisti löytö väriä myöten, onnittelut!
Kovasti on kuudessa vuodessa ajanut, ajatellen että tällä ei vielä 34-vuoden aikana ole niin paljoa tullut :) Tottahan se on että kyllä tällaisenaankin ajelis, ja onhan se jopa tunnelmallista, tuntuu kuin panssarivaunulla ajelis.
Tänään rupesin kattomaan nykyisen 230e käyttiksen katsastusta, ja ei helvetti sehän on mennyt jo viimekuussa umpeen. Äkkiä soitto konttorille ja suoraan leimalle. Eikä tietenkään läpi. Noh, tiedossa olikin että etupallonivel on paskana ja jotain muutakin outoa keulassa. Lopputuomiona alapallopaskana, raidetangonpää paskana ja jousi poikki. Juuri kun ajattelin että laitan tämän vaan seisomaan talliin ja otan Geen käyttöön, joutuu vielä tuonkin parsimaan kasaan ja taas ylimääräistä rahan menoa! PRKL!
Geehen tein tänään "väliaikaisen" pakoputken paikkauksen, nyt putki on suunnilleen ehyt alusta loppuun ja voisi käyttää leimalla. Jos työkiireiltä ennätän niin leimaahan voisi kokeilla jo huomenna! Nappasin vielä konehuoneesta kuvan, kun sitä ei vielä ollut esitelty. Sitä ei ole pesty, ainoastaan pölyt pyyhitty. Kovasti alumiineissa hapettumaa vielä, täytyy tuokin joskus hinkata kuntoon.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsrcunvmah.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsrcunvmah.jpg.html)
Katos vaan, omistaja taisi olla jonkinverran kiintynyt autoon ja ymmärtäähän sen kun on uutena sen ostanut. Lähellä se oli etten itsekkään tätä saanut. Joku mobilisti pohjoisesta tätä oli jo tulossa ostamaan, mutta onnekseni hän ei kiireiltään kerennytkään.
Niinhän se oli kuulemma tulos,kuusamolainen mersuharrastaja.
Herralla on jokunen mersu museokilvissä kotonaan ja olis halunnu laittaa varausrahan tilille,mut peli päättyi 1-0 jyväskylän hyväksi,oulu/kemi tippu jo karsinnoissa;)
Sanoinkin eilen aamul het ku nähtii,et ny se lähti sit ainu AUTO muhokselta jykylään:Dsinähän tulitkin auton hakemaan,et katsomaan,ku oli siirtokilvetki jo valmiina mukanas:Dnäin niitä kauppoja tehdään;)
Alkuperäne tunkkiki viel paikoillaan..Son sit makia käyntinen toi vanha vitonen omaan korvaan!solmu putkeen ja itse laittaisin 35Tuumaset alle,ni olis kohtuukiva menopeli,tosin pieniä muutoksia vaatis tehtäväksi..
Ne korkeat kierrokset maantienopeuksissa hetken haittaa korvaa,mut siihen kyl tottuu hyvin nopeasti,vaikk jättäisit pienemmillekkin pyörille
Seuraillaan kehitystä:)
Hahah :D 31" renkaat meinasin laittaa jos ne vanteet saisi jostakin. Yhdet tosissaan jo tiedossa mutta hinta vähän ongelma. Jos ne saisi etelä-karjalasta jonkun kyytiin ja Jyväskylään niin sitten ne kärsis ostaa.
Hahah :D 31" renkaat meinasin laittaa jos ne vanteet saisi jostakin. Yhdet tosissaan jo tiedossa mutta hinta vähän ongelma. Jos ne saisi etelä-karjalasta jonkun kyytiin ja Jyväskylään niin sitten ne kärsis ostaa.
Tuol chit chat osastolla on "offipalsta.com logistiikka" thread.kysys sieltä josko jollakin ohimenoajoa sielpäin..
Kiitos vinkistä!
Tänään taas vittuperkeleet lens pajalla. Enkä tehnyt muuta kuin irrotin kalvot laseista, oli melko hienoa hommaa! 4h siinä tais mennä, mutta kyllä kannatti, näyttää huomattavasti fiksummalta ilman violetteja kalvoja :cool:
Katsastamaan ei tänäänkään ennättänyt, mutta toivottavasti huomenna!
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsyzllvcxg.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsyzllvcxg.jpg.html)
Kerkesin käyttää tätäkin leimalla ja tällä kertaa katsastusmies piti autosta oikealla tavalla, eli ei halunnut nähdä uudestaan. Kovasti ihmetellessään ja kummastellessaan kaveri vain totesi "Erinomainen". Kyllä sitä hymyillytti kun ei ollut koskaan ennen ajanut tuollaista eikä tarkemmin tutkinut :D Ei tosissaan keksitty mitään vikaa. Jarrut näky olevan ihan uudet jonka huomasi myös testissä, pomppas aika ärhäkästi pois rullilta. Niveliä ei ollut väljiä, päästöt hyvät jne. Nyt voi todeta että tämä tosissaan oli kannattava ostos!
Nyt vain ne 15" renkaat äkkiä. Hyviä kokemuksia mikä rengas olisi sekalaiseen käyttöön hyvä? Sais myös olla sellanen että saa ajaa tarvittaessa talvellakin ja toimiskin edes jotenkuten silloinkin.
No näin,hieno juttu!
tuol vois olla paremmin tärppiä vastauksille,tuol tekniikkaosion "G-miehet huomio" pätkällä.kaikki ei käy joka päivä tääl projekteissa ja siel on hyvin tietäviä Geemeleistä.omasta Gee ajankaudest sen verran aikaa,ett jalkoihin on tullu jäätyä komiasti(peli ei ole viel pelattu,all be back;).
Oma kokemus hyvistä keskiarvo renkaista on BF Goodrich All Terrain,mut paljon on muillakin merkeillä hyviä AT renkaita.
ni ja tuol hakutoiminnol on foorumilla just ko asiasta paljon jo kerrottua asiaa..itse olen vähän tumpelo käyttään sitä:/
Bäkström
09.09.2015, 18:05
Itse ostin viime talveksi uudet 33" bfg allterrainit, ei moitittavaa, hyvin toimi lumella, asfaltilla ja hiekkatiellä, pahaan maastoon ei kannata lähteä niitä rikkomaan, mutta eihän myöskään tuota sun geetä :)
Onnittelut leimasta! Mikäs siinä ehjää autoa katsastaessa..
vuorimies
14.09.2015, 08:25
Magee Gee! Hienossa kunnossa näkyis olevan. Kiinnostais tietää paljonko on tarvinnut raottaa kukkaroa..
Sain työkaverilta vinkin mistä vois löytyä vanteet ja renkaat. Päädyinkin nyt tällaiseen ratkaisuun ja on mielestäni juuri oikeanlaiset renkaat! Eli 255/85 r16, mitalla mitattuna 33". Huomenna pääsee suuremmin ajoon, täytyy ohjausta pikkasen rajottaa ettei ota kiinni.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsjrv30ybu.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsjrv30ybu.jpg.html)
Tässä vielä ero vanhoihin renkaisiin
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsalpungez.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsalpungez.jpg.html)
Ompas fiksun näköset renkaat. noilla pysyy ajo-ominaisuudetki vielä ja ei hypi autoo kattoes silmille
Oikein hyvä muutos. Välitys piteni ja kohta voiman puute vaivaa ??
Voimanpuutehan vaivaa, oli alla peli kun peli. Ei vaan, kyllä tällä ajelee mutta turbo konetta aletaan rakentaan heti kun talous sallii. Rahaahan saisi kun möisi henkilöauton pois, mutta en tässävaiheesas uskalla jäädä pelkän geen varaan.
Töiden jälkeen menin pajalle ja tottahan oli takarengas tyhjä. Huomenna menee vaihtoon. Tänään tuli myös 12-neliötä äänieristyskamaa, katotaan jos huomenna jaksasi sitäkin hommaa alotella...
Rengas asiat saatu kuntoon ja mese ajossa. Vitunmoinen ujellus alko työmatkalla, hihna luisti ihan miehekkäästi. Töiden jälkeen sitten heti hihnat vaihtoon, varalle ostin vesipumpunkin kun epäilin jo hetken että sekin ääntää.
Auto merkkaa myös vähän reviiriään. Toinen nyt oli vain öljyproppu mutta toinen tuli jostain taaempaa, täytyy viikonloppuna tutkia. Muita vikoja mitä ilmennyt, etupyörän laakerit taitaa olla menossa, ainakin toisessa tuntuu klappia.
Pääs nyt vähän paremmin testaamaan isommalla rengastuksella. Yllätykseksi ei sen laiskemmaksi ole muuttunut, mukavempi vaan ajaa. Satasta voi vetää eikä huuda hulluna. Kaikki valittaa kuinka laiskoja nämä on ja hyytyy mäkiin jne. Tässä taitaa olla kone vielä tikissä kun ei tämä hyydy ylämäkiin ja mun mielestä kyyhtyvyyskin on yllättävän hyvä.
vuorimies
18.09.2015, 11:19
Hyvännäköiset renkaat. Itse olen tykännyt jostain syystä geestä ilman levikkeitä ja tässäkin sen näkee että hyvältä näyttää!
Hyvännäköiset renkaat. Itse olen tykännyt jostain syystä geestä ilman levikkeitä ja tässäkin sen näkee että hyvältä näyttää!
Totesin itse saman, etenkin tämä virhreä näyttää enemmän sota mallilta ilman levikkeitä ja tällä 16" rengastuksella.
Vaihdoin tänään termostaatin, oli heikon näköinen ja tiivisteen sai murustella pikkupalasina pois. Lämpö-ongelmakin ratkesi, vika oli kuin olikin mittarissa. Soitin varmistukseksi edelliselle omistajalle ja hän sanoi että se on kauan ollut viallinen, kuulemma maadotusongelma jota on koitettu korjatakkin. Pitää lämmöt punaisen rajamailla ja voi olla paljon punaisen puolellakin. Mun mitta tuli jo täyteen näitten vakiomittareiden kanssa. Asennan kaveriks lisämittareita joihin uskaltaa luottaakkin, toki asennus niin ettei kojelautaan tule uusia reikiä ja mittariston toteutus kliinisti.
Renkaatkin tasapainotin, ei mennytkään kuin 300g per vanne :D Etupää vaan välillä täristää kun etupyörän laakeri on väljä. Vaikea sanoa näistä renkaista kun tämä välillä ravistaa, mutta kun ei ravista niin on kyllä ihan suht siedettävät ajaa. Mutta ehkä kuitenkin liian karkeet kun maantieajoa tulee niin paljon...
Muistin muuten kysyä mitä mersu maksoi vuonna 1981, 125 000!
vuorimies
23.09.2015, 11:46
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsrcunvmah.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsrcunvmah.jpg.html)
Mikäs tunkki viritys kytkimenpääsylinterin kohdalla?
w460 alkuperäinen tunkkihan se.
Kävi viikonloppuna Jyväskylän nistit antamassa joululahjan:
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/mb_zpsuib5ut8f.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/mb_zpsuib5ut8f.jpg.html)
Molemmat takaoven lasit lyöty sisään ja käännetty sisältä tavarat. Ymmärtäähän sen kun sisällä oli neljä pussia tyhjiä pulloja. Tosissaan pari pussillista pulloja olivat vieneet, muuta en ole keksinyt mitä siellä olisi voinut olla. Olihan siellä kyllä 300e arvosta äänieristeitä paketissa yms mutta ei nistit niistä tajua. Vaikuttas myös penskojen tekosilta, mutta toisesta pakettiautosta pöllitty kasa uusia crossipyörän renkaita joten autolla on tultu.. Kyllä pistää vituttamaan.
Saa nähä mitä vakuutusyhtiö on asiasta mieltä, itse en ainakaan löytänyt mitään hintoja geen takalaseille.
Muutenhan mersu on toiminut hyvin, ainut vain että syyläri rupesi vuotamaan jonka takia se pajan pihassa odottikin syylärin vaihtoa. Pakkolomalapun kun sain niin ennättää nyt vaihtaa pyörän laakerit yms.
vuorimies
22.12.2015, 08:13
:eek: ! Kalliiks tuli pullot. Ja ite menin laittamaan romikselle pitkän mallin takaoven kaikkine laseineen, itselle kun ei ollut tarvetta ja muille ei kelvannut.. kaikki pitäisi säilyttää mutta kun ymmärrys riitä.
Harmi homma kyllä:(
Päivitellään tännekkin kuulumisia kun Gee on otettu talviteloilta työnalle!
Työnalla olis nyt etupyörän laakerien vaihto ja korin kaikki vähäiset ruosteet pois. Samalla pistetään verhoilujen alle silentcoat äänieristysmatot ja tulipeltiin sitten vielä vähän rajumpaa tavaraa. Takaovet tulikin jo äänieristettyä kun joutuin nuo rikotut lasit vaihtamaan. Tänään tuli sisusta kojelautaa lukuunottamatta jo purettua, eipä löytyny muuta ruostepaikkaa kuin jo tiedossa olleet.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsn7nqo53d.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsn7nqo53d.jpg.html)
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsrbxcv8qm.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsrbxcv8qm.jpg.html)
On kyllä harvinaisen mukavaa pajottaa kun saa kaverin hallissa tehä ja on nosturi käytössä!
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsjahmyjsh.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsjahmyjsh.jpg.html)
Ainakin mukavaa tavaraa laittaa tää silentcoat! Mielenkiinnolla odotan minkälaista vaikutusta on...
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsmdf83tx1.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsmdf83tx1.jpg.html)
Muut mersun romut on taas vieny vähän liikaa aikaa, mutta kerkesin tänään pajottaa geetäkin. Etupyöränlaakeritkin tuli niin pääsee ensviikolla niitä vaihtamaan, heti kun ruostehommat on tehty.
Tuulilasin kehyksen korjaaminen osottaituikin tavallista vittumaisemmaks hommaks. Kaverin kanttikoneella kantattiin pellit, mutta ei ole särmäriä niin joutu tekeen kahesta palasta. Tiesinkin jo miten tossa tulee käymään kun sitä alkaa heppaileen kasaan. Eli väänty niin perkeleen kieroks ja toi kun ei sais montaa milliä heittää.. No pari tuntia ku naputteli ja teki viiltoja nii kyl se aika suora on. Vielä pientä naputtelua ja pääsee hitsailemaan kasaan. Nuo pellit on myös tinalla tiivistetty.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpshhpbfcgk.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpshhpbfcgk.jpg.html)
Tämmönen tuli pelastettua roskalavalle joutumiselta, tuollaista olen omaan talliin kaivannutkin.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpsvwjbwsro.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpsvwjbwsro.jpg.html)
Alkaa olla ruosteet aikalailla korjailtu veke. Eteen täytyy kyllä värkkäillä kunnolliset sisälokarit, nii ei jää noin pahoja mädätyskoloja!
Konettakin on kalasteltu, om603 turboa siis. Yks auto olis jo, mutta taitaa mennä kokonaisena eteenpäin. Etitään nyt sit rauhassa kunnon aihio..
Eipä tässä mitään ihmeellistä. Hiekkapuhallettu, ruosteet veke, uutta tilalle ja epoksimaalia. Helmoihin ym palkkeihin sisälle sinkkimaalit ja kotelosuojat päälle.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/temporary_zpst6frfbsg.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/temporary_zpst6frfbsg.jpg.html)
Kirjotellaas pitkästäaikaa tännekkin jotain. Ollut melkolailla työntäyteinen kesä joka ei ole vieläkään helpottanut. Tarkotus olis kohta jäädä kesälomalle ja gee täytys olla sillon valmiina, koska tämä loma käytetään metsästykseen.
Hitsaukset on tehty ja auto sutastu maaliin. Tuli vaan "kiireessä" turattua pintavärin kanssa melkolailla pahasti joka nyt päällimmäisenä vituttaa. Nyt ei kuitenkaan ennätä asiaa korjata, taidan lähitulevaisuudessa kuitenkin ylimaalauttaa koko korin.
Epokisimaalia pohjalle:
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0156_zpsk7vl6ngb.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0156_zpsk7vl6ngb.jpg.html)
Hiontaväriä:
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0175_zps6uigcx00.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0175_zps6uigcx00.jpg.html)
Ja vituiks menny pintaväri:
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/IMG_20160918_214412_zpsibb9iwpq.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/IMG_20160918_214412_zpsibb9iwpq.jpg.html)
Kesällä mulla oli tähän homattuna jo uus tekniikkakin. Ostin yhen 4matic superturbon josta piti nykästä kone ja laatikko tähän. Oli om603 mynän 7mm viistopää pumpulla, hx40 superilla, raptecin sarjalla ja jollain ulkosella hukkaportilla, välijäähyllä, "vahvistetulla" 722.3 lootalla yms. Siitä irtos maltillisilla paineilla 330hp ja yli 600nm, ihan mukavasti se lähtikin! Kauaa se ei kuitenkaa kerenny mulla olla ku työkaveri sen halus väkisin ostaa ja pakkohan se sitte oli myydä kun sai niin hyvän voiton :D
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/WP_20160616_008_zpsvves8iib.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/WP_20160616_008_zpsvves8iib.jpg.html)
Vielä on hommaa ainaki pariks viikonlopuks. Ensiviikonloppuna joutaakin ehkä paremmin laitella, kun ei tarvi mennä metälle ku koiralla alkokin sopivasti kiima, prkl :D
Gee taas etenee, hieman hitaasti mutta etenee kuitenkin! Piti hoitaa yhen mersun takakelkan kiinnityskorvakon hitsaus kun oli "revenny", no oikeestihan se olikin mädäntyny kokonaan pois ja oliki pitempi ku tunnin homma :D Sentään kerkesin laittaa etulasin paikoilleen ja alottelin äänieristyshommia. Näyttääpä ihan joltain hifihörhön touhulta, mutta kyllä noi vaan laitetaan lisäämään arkiauton käyttömukavuutta. Mielenkiinnolla odotan onko tuolla minkälaista vaikutusta. Rintapellin eristys tällähetkellä se tärkein olis, onhan toi vanha om617 sellanen sepelimylly.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0185_zpsqfvxtdqe.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0185_zpsqfvxtdqe.jpg.html)
Tuli sit tän topikin innoittamana ostettua tota 2mm silent coatia. Onko mitään kummempaa vinkkiä liimailuun? Kuumailman kanssa varmaan saa taipumaan noin kivasti?
Otin pari siivua 10mm Isolator-levyä testiksi jos sitä laittaisin tohon päälle..multa kun puuttuu kaikki paneloinnit sisältä..
Tuli sit tän topikin innoittamana ostettua tota 2mm silent coatia. Onko mitään kummempaa vinkkiä liimailuun? Kuumailman kanssa varmaan saa taipumaan noin kivasti?
Otin pari siivua 10mm Isolator-levyä testiksi jos sitä laittaisin tohon päälle..multa kun puuttuu kaikki paneloinnit sisältä..
Ei tarvitse edes lämmittää, laittaa vaan pokkausten suuntaisesti ja painelee jollain sopivanmallisella pyöreäkulmaisella esineellä. Liimakin tuntuu olevan aika hyvää, putsaa vaan cleanerilla pinnat hyvin. Edessä en laita kyllä lattiaan tuota ollenkaan, sinne tulee kuitenkin aina niin paljon vettä, että ei varmaan tykkää kun menee kosteus eristeen ja pellin väliin muhimaan.
Tota Isolator levyähän mäkin tilaan! Mietinkin että mitähän mä laittan tulipeltiin ja pyöränkoteloiden kohalle lisäksi.
Taas olis geetä pajotettu etiäpäin. Pyöränlaakerit ja olkatapinlaakerit vaihdettu. Harvinaisen kivuttomasti hoitui, mitä nyt aikaa meni kun piti sorvailla ja rakennella sopivia työkaluja.
Ja vielä piti kemppiinkin tarttua ja paikata vänkärinpuolen lattia, vieläkin jäi pari reikää laitettavaks. Alkaa jo pikkuhiljaa ottaa päähän noi hitsaushommat. Tykkään kyllä tehä peltitöitä, mutta ne pitäis tehä niin että kori on kokonaan "puhdas" ja ei olis kiire.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0211_zpsdf78tuxw.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0211_zpsdf78tuxw.jpg.html)
Kun nyt geen saa takaisin tienpäälle, pitäis pikkuhiljaa siirtyy vähän mielekkäämpiin peltitöihin, tämän pariin
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0124_zps9ychdgqz.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0124_zps9ychdgqz.jpg.html)
Tota Isolator levyähän mäkin tilaan! Mietinkin että mitähän mä laittan tulipeltiin ja pyöränkoteloiden kohalle lisäksi.
Toi vaikuttaa muuten erittäin pätevältä tavaralta mutta aika herkkää repeämään. Ei tarvitse kuin sormien välissä nipistää ja venyttää. Tosin ei yhtä heppoista kuin STP:n vastaava mitä hypistelin motonetissä. Jos menee piiloon niin ei väliä mutta hankausta ei oikein kestä.
Kun nyt geen saa takaisin tienpäälle, pitäis pikkuhiljaa siirtyy vähän mielekkäämpiin peltitöihin, tämän pariin
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0124_zps9ychdgqz.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0124_zps9ychdgqz.jpg.html)
Onko tuo nyt -37 Plymouth vai -37 Chrysler Royal?
Tuleeko johonkin projekti juttua?
Vilkutin
04.10.2016, 08:13
Ehdotan että jatkat vaikka tähän tuon laitosta.
-37 Plymohan se on. Voisin mä tänne jotain päivitellä tuosta, jos se ei ylläpitoa haittaa. Maasturia tuosta ei tule, vaan piekemminkin matalalla lipuva rodi. Hyvin pitkälti alkuperäistä kunnioittaen kuitenkin, eli ei mitään choppauksia yms. Eikä mikään viimisenpäälle kiiltävä, vaan elämän jäljet jää näkyviin ja muistuttamaan historiasta.
Tuommosen tosiaan ostin kesällä. Oon kolunnu metsiä ja etsiny sopivaa aihiota, mutta kyllä ne aika hyvin on hävinny. Ei ole mikään helpoin aihio, mutta tällä mennään. Tää on selvinny jotenkuten sodasta, ja vielä viimetingassa romu-ukon kynsistä, niin kyllä tää pitää vielä tienpäällekkin saada! Romu-ukko tosiaan ennätti katonkin rutata ja tiputtaa kolmesatasen bemarin keulan päälle.
Etenee varmaan aluks vähän hitaasti, mulla ei kuitenkaan ole Jyväskylässä mitään tiloja joten joudun rakentelemaan kotipaikkakunnalla. Ja näin aluks saa valmistaa melkosen määrän työkalujakin, täytyy tehä englanninpyörästä lähtien kaikki ite. Projekti kuitenkin pitäisi alottaa rungosta. Repiä kori irti ja tehdä kunnon runkojigi jossa lähtee oikomaan ja paikkailemaan, keksiä hyvät akselit yms...
Kaikenlaista pientä ja vähän isompaa on tullut tehtyä ja nyt on auto siinä vaiheessa, että konttorilla käynti odottaa. Sisustassa on vielä vähän rakentelemista ja puuttuuhan rokkivehkeetkin vielä kokonaan.
Kaverilta sain webastonkin ja masenneltiin se paikalleen. Harvinaisen helppo homma kun tilaa on näin hyvin. Voi olla että uuden tekniikan kanssa joutuu vähän paikkaa kattooon uusiks.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0323_zpscvznquoq.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0323_zpscvznquoq.jpg.html)
Ja pitkästä aikaa päästiin nauttimaan ulkoilmasta! Pihassa sen verran pyörittelin että sain koneen lämpöseks ja vaihdoin öljyt. Kaikkialle muualle onkin jo öljyt vaihhettu, mutta tuli kyllä kaikkialta niin paskaset öljyt että saa kk sisällä vaihtaa kaikki uusiks.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0330_zps9miauvzi.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0330_zps9miauvzi.jpg.html)
Ostin tähän edullisesti vanhat Nokian LT 235/85-16 talvirenkaat ja oikein pulverimaalautin niille peltivanteet. Täytyy vaan laitattaa vianorilla ne, kun eihän paikallisella virmalla ollu isoja venttiileitä edes!
Nyt pitäis alkaa tilaileen kiinasta kokeeks ledejä katolle ja rakentaa roof rack. Mä nykysin vihaan niin paljo piemeellä ajamista, oon nii paljo ajanu autoilla jossa on umpisurkeet valot.
Laitetaas nyt tästäkin kuva, sen verran erikoisen homman sain kaverilta. Eli 30-luvun pienöishöyrykoneeseen piti tehä burneri, kun ei valmista löytynyt enään uutena. Tein tota töissä ruokatunnilla, ja putkimiehen hommissa käytin vähän mielikuvitusta ja tein koko paskan kupariputkenpätkästä.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/IMG_20161123_223427_zpsuxa88pxu.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/IMG_20161123_223427_zpsuxa88pxu.jpg.html)
Tänään Gee käytetty leimalla, ja leimahan tuli kehujen kera. Mitään moitittavaa ei tietenkään löytyny. Samalla vaihhatin renkaat ja kävin uuden akun. En tiedä oliko toi akku kovinkaan fiksu ostos, mutta paikallinen akkuliike sano että se oli tehokkain mitä hänellä tohon oli myydä. Halvemmalla ois voinu saada vähän parempiakin, mutta mä tuen mielummin paikallisia pikkuliikkeitä kun ostan isoilta lafkoilta.
Autoon voi törmätä taas Jyväskylässä, on päivittäisessä ajossa. Toivotaan vaan ettei nistit taas heti pistä laseja paskaks!
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0333_zpsl8ymdoxy.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0333_zpsl8ymdoxy.jpg.html)
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0332_zpszws8kxui.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0332_zpszws8kxui.jpg.html)
On asiallisen tyylikäs mersu!
On asiallisen tyylikäs mersu!
Kiitos, mustat vanteet oli iso parannus, nyt näyttää siltä miltä pitääkin! Helmoihin kaipais vielä kumilistoja, täytys jostain löytää ne.
Sisustassa onkin vielä puuhasteltavaa, ja jonkunlaiset rokkivehkeetkin pitäs rakentaa..
Ostin itselleni just joululahjan josta olen aina haaveillut, kuningasmoottori om606 turbo!!! Talvenaikana alkaakin suunnittelu ja osien rakentelu, keväällä sitten toivonmukaan konetta paikalleen. Kuvia myöhemmin, kun saan motin omaan halliin, samalla lisätietoa...
Tuosta tän auton äänieristämisestä, jos joku miettii toimiiko tuo silentcoat. Hyttihän on nyt muuten varmaan aika hiljainen, mutta minkästeet kun tuo sepelimylly huutaa kuin hullu, tulipeltiin kun ei mitään kunnon eristystä edes ole saanut. Kunhan om606 on pellinalla on tää laitos varmaan kaikinpuolin sellainen käyttis niin kuin pitääkin. Ja samalla kun koneen vaihtaa, saa tulipeltiinkin lyötyä kunnon eristeet.
Juu, kyllä sivistyy W460 äänimaailma, kun koneen sukupolvi muuttuu pykälällä. Tai oikeastaa kahdella.
vuorimies
01.12.2016, 16:25
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/DSC_0333_zpsl8ymdoxy.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/DSC_0333_zpsl8ymdoxy.jpg.html)
On se kyllä komee! Taitaa omastakin lähteä levikkeet pois ja pelteihin uutta maalia!
Uus tekniikka roudattu pajalle. Moottoripukki kaipas pientä parannusta että tän koneen kesti. Tähänhätään en muuta tehnyt kun karsinut ylimääräsiä roippeita pois, kompurat yms. Vanhemmasta om603 turbokoneesta siirsin öljysuodattimen jalan, pikkasen isompi ja valmiina öljykello mitä tässä uudessa ei ole ollenkaan. Harmi vaan kun tuossa koneessa on ollut rikkinäinen venakoppa säilytyksen ajan, ja sekin vain "hepissä". Talli missä tuo oli varmaan vuodenpäivät säilössä, on välillä kylmä ja välillä lämmin, niin tottahan nokat on jo keränny osittain ruskeeta pintaansa. Liottelin ja messinkiharjalla kokeilin että lähti kyllä puhtaaks, mutta käytetaan ne kuitenki pajalla hiottavana ja pinnotettavana.
Turbokin on tilattu, budjettisyistä uusi hx35. Kompura 52mm, turbiini 60mm ja portiton #12 pakopesä. Tulevaisuudessa vois rakennella jonku vähän erilaisen..
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/IMG_20161210_164713_zpsdecie8w7.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/IMG_20161210_164713_zpsdecie8w7.jpg.html)
vuorimies
11.12.2016, 20:25
Tarviitko enää vanhaa vaihdelaatikkoa tai moottorin kannakkeita? Ajattelin jos ottais coupesta 617A koneen geehen..
Tarviitko enää vanhaa vaihdelaatikkoa tai moottorin kannakkeita? Ajattelin jos ottais coupesta 617A koneen geehen..
Joo, tarkotus säilyttää orkkistekniikka kokonaisuudessaan niin voin tulevaisuudessa palauttaa alkuperäiseks.
Itse itselleni ostama joululahja tuli eilen :D Enään ei tarvis löytää kuin se mekaaninen rivipumppu aihio niin sais sen lähetettyä mynälle tai herleville, mutta kun ei kellään just nyt satu muka oleen sellasta myydä.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/IMG_20161215_172420_zpsdxbziax6.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/IMG_20161215_172420_zpsdxbziax6.jpg.html)
Itse itselleni ostama joululahja tuli eilen :D Enään ei tarvis löytää kuin se mekaaninen rivipumppu aihio niin sais sen lähetettyä mynälle tai herleville, mutta kun ei kellään just nyt satu muka oleen sellasta myydä.
http://i303.photobucket.com/albums/nn126/stoned_112/IMG_20161215_172420_zpsdxbziax6.jpg (http://s303.photobucket.com/user/stoned_112/media/IMG_20161215_172420_zpsdxbziax6.jpg.html)
Muutaman putken kun vielä viskaa noiden laippojen väliin niin herää paljon paremmin :D
vuorimies
11.08.2017, 13:08
Mitäs tälle kuuluu?
Mitäs tälle kuuluu?
Geelle kuuluu aina vaan hyvää :cool: Sai talven ajan levätä kun jääratatouhuissa tarvin pakettiautoa. Nyt vasta olis tarkotus ottaa taas käyttöön.
Ajattelin vaihtaa allterrain tyyliset kumit nyt alle. Ajan niin paljon pitkää matkaa kun kuljen kaupunkiasunnon ja kotipaikan väliä. Just posti kiikutti uudet renkaat pihaan, ja heti kyllä kaduttaa. On tuo 265/75-16 koko ihan naurettava. En oikein keksiny halpoja ja sopivan kokosia, otin gt radialin adventuro a/t renkaat kokeeks, 380e sarja.
Haluisin vaihtaa rengaskoon 15", olisi paljon enemmän valinnanvaraa renkaissa ja muutenkin sopii mielestäni paremmin... Hyviä vanteita / rengassarjoja saa tarjota ;)
Tarvisin myös taakse rekistelikilven valon sen suojuksen, mikä lienee oikeelta nimeltään.
Joko tuo tekniikka on paikallaan? Löysitkö pumpun?
vuorimies
25.06.2018, 16:16
On tuo 265/75-16 koko ihan naurettava. En oikein keksiny halpoja ja sopivan kokosia, otin gt radialin adventuro a/t renkaat kokeeks, 380e sarja:cool:.
Itellähän on Gt Radialin Adventuro M/T:eet 235/85r16 ja ne on kyllä käyttiksessä ihan passelit.:)
Joko tuo tekniikka on paikallaan? Löysitkö pumpun?
On varmaan paikallaan, mutta ei valitettavasti tässä autossa. Oli pumput ja kaikki tarvittava hommattuna, mutta tuli pitkä sairasloma ja kova rahantarve, koneesta tarjottiin niin iso nippu seteleitä että oli pakko myydä.
Tälläkin hetkellä pitkällä sairaslomalla, onneks nyt on leikkaukset tehty ja jatkossa saa painaa tauotta duunia, vois jossainvaiheessa taas 606 olla ajankohtainen
Ja olihan nuo renkaat just täydellisen kokoset, olin varmaan lääketokkurassa kun ne näytti aluks niin pieniltä :D