View Full Version : T4 Transporter hehku ongelma
Moro. Nyt rupes portteri teloittamaan. Hehkutti satunnaisesti ja hehkun valo paloi ihan normaalisti. Vihdoin releen uuteen ja samalla huomasin että toinen iso nasta oli ottanut vähän räpsyä itseensä. Vihdoin kanssa uuden sulakkeen konehuoneeseen. Ei auttanut releen vaihto ja otin koko sulakerasian pois paikoiltaan jotta olisin päässyt näkemään liitokset. Mutta se onkin hyvin koteloitu myös takaa. Sillä oli muutamia irtonaista johtoja mutta en niitä kytkenyt mihinkään kun aikaisemmin kaikki toiminut. Sen jälkeen hävisi merkkivalo toimimasta et jokin joko irtosi tai jotain muuta. Onko kellään kokemusta samanlaisista ongelmista? Uskaltaako sulakerasian pohjaa avata ilman että se menee lopullisesti rikki?
Ettei olis lämpöanturissa vika? Termostaattikotelon lähellä on kaksi anturia, toinen mittarille ja toinen hehkuille/moottorinohjaukselle. 1,9 vai 2,4 vai 2,5? 2,5 TDi ei hehkuta plussakeleillä kuin sekunnin-pari, aina ei sitäkään.
Ei nyt suoranaisesti hehkuun liittyen mutta pieleen mennyt pumpun ajoitus aiheuttaa huonoa käyntiin lähtöä
2.4 voimakone kyseessä. Yksi iso punainen johto sulakeboxin takaa on ainakin irti ja sopii yhteen liittimeen. Mutta liittimessä on 3 paikkaa. Täytyy mitata mitä siihen johtoon tulee uskaltaako alkaa kokeileen paikoilleen. Täytyy tarkistaa lämpöanturi samalla.
farmforest
08.09.2015, 19:00
Mulla oli aikoinaan sama vika 2.4 portterissa. Siitäkin vaihdettiin ensin hehkurele millä ei ollu asiaan vaikutusta. Vasta kun vaihdettiin koko sulakeboxi niin vika katosi, vanhassa oli myös jotain oikkarin jälkiä.
Tänään kolmisen tuntia ongelmaa tutkittu. Käytin sulakeboxin irti ja auki ja putsasin liittimet ja kiristelin ne samalla. Satunnaisesti alkoi hehkuttamaan jota juhlittiin muutamalla oluella. Sit piti auto siirtää tallista pois niin eipä hehkuttanut enään. Tarpeeksi kun virta-avainta väänsi niin alkoi hehkuttamaan. Huomenna siis virtalukonpohja irti ja putsaukseen ja kokeiluun. Jos ei auta niin uutta tilalle jos ei maltaita maksa.
Muistelisin että jokin (ehkä huohottimen lämmityksen) johtosarja hinkkaantuu ajan myötä puhki ja vaikuttaa käyntiin lähtöön ja hehkuun.Moottorin oikealla puolen venakopan takana siis edestäpäin katsottuna.
Huohottimen lämmitys ja sammutin solenoidi (ja TDi:ssä moottorin ohjaus) on saman sulakkeen takana, eli ei lähde käyntiin ollenkaan jos lämmitysvastus oikosessa.
Virtulokon pohjan putsaus saattaa auttaa hetken, mutta luultaasti se on kulunut tai rikki ja ei korjaannu kuin vaihtamalla uuteen.
Tänään tutkittua. Virtalukonpohja avattu ja putsattu ja todettu vaihdetuksi kun näyttää ihan uudenveroiselta. Tutkimukset siirtyi moottorin lämpötila anturiin. Sen kun irrotti niin hehku alkoi toimiin ilman viivettä. Mitattiin ohmeja sieltä ja ne näytti lämpimällä moottorilla olevan on mutta kun muutama tunti odotettiin niin ei laskenut kauheasti alaspäin. Joten ensviikolla vaihdan uuden anturin ja toivon että sillä korjaantuu.
Tänään tutkittua. Virtalukonpohja avattu ja putsattu ja todettu vaihdetuksi kun näyttää ihan uudenveroiselta. Tutkimukset siirtyi moottorin lämpötila anturiin. Sen kun irrotti niin hehku alkoi toimiin ilman viivettä. Mitattiin ohmeja sieltä ja ne näytti lämpimällä moottorilla olevan on mutta kun muutama tunti odotettiin niin ei laskenut kauheasti alaspäin. Joten ensviikolla vaihdan uuden anturin ja toivon että sillä korjaantuu.
No hö, oisit kysyny multa niin oisin neuvonu tän! :cool: