PDA

View Full Version : stihl ms 261c-m


f250
01.09.2015, 17:24
Onko kellä muulla ongelmia kyseisen sahan kanssa ongelmia ketjuöljy pumpun kanssa kaksi kertaa on nyt ketju jumittunut laippaan kiinni ja tänään huollossa putsaus käynnin jälkeen jumittu kolmannen kerran
Stihlin oma 15 tuuman laippa oregonin ketju ja öljypumppu on täysin auki

AlluK
01.09.2015, 17:33
Onko kellä muulla ongelmia kyseisen sahan kanssa ongelmia ketjuöljy pumpun kanssa kaksi kertaa on nyt ketju jumittunut laippaan kiinni ja tänään huollossa putsaus käynnin jälkeen jumittu kolmannen kerran
Stihlin oma 15 tuuman laippa oregonin ketju ja öljypumppu on täysin auki

Noistakaan vehkeistä en mitään tiedä mutta eihän laippa ole loppu?

f250
01.09.2015, 17:42
Varmaa 5-6 tuntii sahattu uus saha

Uazmies
01.09.2015, 18:13
Kannattaa ihmeessä viedä takuuremppaan ja käskeä myös korjaamaan.

Ei ammattisahan pidä noin oireilla.

Onhan ketjuöljy ketjuöljyä eikä vanhaa moottoriöljyä?

Ja puhtaasta kannusta?

Itse sahaan elääkseni Stihlillä eikä ole kyllä mitään tuohon viittaavaa ollut.

f250
01.09.2015, 18:31
Oikeeta ketjuöljyy on ja puhas kannu

jyrden
01.09.2015, 18:44
Stihleissähän on teräketjuöljyllekkin suodatin säiliössä. Ainakin Ms260:ssä tuo oli, kun levitin pöydälle laakeri vaihdon ajaks. Tuo voi olla tukossa myös, tai sit ei ole oikeen asentunut säiliöön (metallinen ainakin omissa ollut).

Takuun alaisen sahan kysees ollessa veisin aina niin usein huoltoon, kunnes korjaantuis vika. Tai sit ottasin uuden sahan tilalle. Omalla kohdalla kyl vois jo merkkikin vaihtua, kun yksikään uusi saha oo ollut tuollainen mitä ollut.

f250
01.09.2015, 18:57
Tankilliseen bensaa öljyä kuluu noin puolitankkia eikös se ole liijan vähän ?

Lerssinen
01.09.2015, 19:09
Äläkä käytä mitään eko-puhdistettuja öljyjä..

bj45lava
01.09.2015, 19:09
Ihan normi kulutukselta kuulostaa, mullahan aikanaan uuteen stihliin sain oikean laipan, mut väärän ketjun, suli heti kiinni laippaan kun alko sahaus.

Tais olla niin, et laippa oli 1,3 ketjulle ja ketju sit 1,5 paksu tai jotain sen suuntaista.

jyrden
01.09.2015, 19:10
Jos pumpust virtaust isonnettu, niin kuullostaa vähälle. Omassa suht tasaan menee öljykin, vaikka tehtaan arvost napsu lisää.

petroman
01.09.2015, 19:25
Kun lopetin ketjuöljyn käytön ja aloin käyttää sitä moottoriöljyä, mitä mukana sattuu olemaa , niin eipä ole laipan väri vaihtunut...

Danlig
01.09.2015, 19:57
Kaikkee sitä, täällä vanha stihli jauhaa munkkirasvoilla puol tankkii per bensatankki :D se on tää nykyaika ko uuet stihlitki on paskoja ja varmaa kiinasta tulleita

Porvoon Hilma
01.09.2015, 20:26
Onko kellä muulla ongelmia kyseisen sahan kanssa ongelmia ketjuöljy pumpun kanssa kaksi kertaa on nyt ketju jumittunut laippaan kiinni ja tänään huollossa putsaus käynnin jälkeen jumittu kolmannen kerran
Stihlin oma 15 tuuman laippa oregonin ketju ja öljypumppu on täysin auki

Mielenkiintoinen tilanne.

Mulla on -261 ja siinä 15" Stihlin laippa ja Stihlin ketjut. Sahattukin on jonkin verran.

Metsuri tk-öljyä menee puolikas kun hukkaa tankillisen bensaa savuna ilmaan.

En ole kyllä moisesta kuullut.
Öljyä menee laipalle? Oletko kokeillut käyttä tyhjänä kierroksilla pölkyn päällä? Onko öljy kunnollista eikä jäteöljyä?
Onko ketju sopivan kireällä? Saatko nostettua terää n. 5mm urasta?

Jos on uusi saha, niin vie huoltoon koska takuun alaiselta hommalta kuulostaa. Ja jatkossa käytä Stihlin ketjuja.

f250
01.09.2015, 20:47
Öljy on metsu ketjuöljyä ja ketju ei oo liija tiukala mutta eikös stihlin laipassa pitäs toimia myös muun merkkiset ketjut ?
Ketju jumittuu laipan ylä puolelle ennen öljyreikää normikokoisen puun pätkinnässä ja tänään verrokkina olin
Stihl ms 192 8vuotta vanha ja paljon sahattu stihl laipalla ja oregon ketjulla eikä laippa savunnut tai ketju juminut vaikka isoa runkoa sahasin

tth
01.09.2015, 20:58
Vähä OT:tä. Veljen pojalla meni keväällä Stihlistä moottori, tilasi Kiinasta uuden....36 e kotiin toimitettuna.....Eli lohko ilman sähköjä. En nyt varma Stihlin tyypistä, olikohan 025 tai jotain sinnepäin.On ainakin vielä toiminut harraste käytössä.

sisua45
01.09.2015, 21:07
Ihan normi kulutukselta kuulostaa, mullahan aikanaan uuteen stihliin sain oikean laipan, mut väärän ketjun, suli heti kiinni laippaan kun alko sahaus.

Tais olla niin, et laippa oli 1,3 ketjulle ja ketju sit 1,5 paksu tai jotain sen suuntaista.

Minäkin ajattelin samaa, että onko varmasti oikea ketju?

Mulla on laippa ihan loppu, öljyt välillä ollet vähän mitä sattuu, mutta tilhi pelaa kuin ihmisen mieli.

Edit: Ja ketjut on ostettu milloin mistäkin, halpiksia ja stiilin omia.

f250
01.09.2015, 21:24
Laippa ja ketju 1.5 urala molemmat

Porvoon Hilma
01.09.2015, 21:31
Laippa ja ketju 1.5 urala molemmat

Liikkuuko se ketju vapaasti urassa ( tai liikkuiko ennen jumia) ?

Kyllä siinä muunmetkkiset ketjutkin toimii. Laippa on Stihlillä paras, kestää kulutusta ihan eri lailla kuin muut.

Borg
01.09.2015, 21:35
Ostat uuden laipan ja uuden ketjun, jos vielä tekee samat temput ja takuuta jäljellä, niin saha takuuhuoltoon ja kuntoon, tai uus saha tilalle.

Eli oli takuuta, kun luki uudestaan huolella :-)

f250
01.09.2015, 21:43
Kyllä ketju liikku niinku pitää ja nyt on pikkuse enne öljy reikää ketju tehny montun minkä sormella tuntee ja siihen jumii kun kun sahaa puoli runkoa

RIPAX
01.09.2015, 22:14
Mulla on (tai työnantajan saha se on) kans Stihlin 261 olikohan joku wvh tai joku,kumminki kahvalämppärit ja sähkökaasari ja mitä lie tietokone rihkamaa ja hyvin on toiminu,on vajaa kaks vuotta vanha. Ja ensimmäiseks jos tommosta tekee ni TAKUU huoltoon ni laittavat kuntoon,ite jos teet mitä tahansa ni ne väittää et se koko vika on sun syy ja tarjoovat laskua. Ainoa mitä voi tehdä on huudattaa vähä aikaa paperin päällä ja todeta tuleeko öljyä vai ei,ja jos ei ni viet huoltoon ja kokeilet uudestaan. Tää on ny kolmas Stihli ja oon ollu tyytyväinen,edellisessä oli öljytankin korkkien kanssa hiukka ongelmaa mut nykysessä ei,kalvoja kans meni edellisessä kahteenkin kertaan,ja joo kaasari on Walbro niinku kait kaikissa muissakin sahoissa ja kiinalainenhan se on Walbro nykyään.

Porvoon Hilma
02.09.2015, 07:06
Kyllä ketju liikku niinku pitää ja nyt on pikkuse enne öljy reikää ketju tehny montun minkä sormella tuntee ja siihen jumii kun kun sahaa puoli runkoa

No, edelleen melko ihmeellistä jos kerran ketjut on kunnosss ja öljyä tulee. Ei myöskään liene kysymys sahaustekniikasta eli siitä, että katkaisussa saha jää jumiin jos pölkky on niin jännityksessä, että painaa sahauraa kiinnipäin...

Vie se ammattilaiselle ihmeteltäväksi tai laita kuva tänne niin sahatohtorit antaa lausunnon :)

f250
02.09.2015, 15:48
Ei oo saha puussa jumissa :D tänää huollossa purettiin ja puhisteltiin öljyn korvausilma silmä ja nyt tuntus öljyvä tuleva eikä ennää ketju jumita kiini eli ei saanu korvausilmaa öljysäiliöön

Uazmies
07.09.2015, 17:33
Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä.

Pidin tätä itsestäänselvyytenä.

En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti:

-kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla)

-tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista

-joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua)

-viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä

-käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura

-vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu

-vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus

-terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa

-tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia

-muistakaa viilata myös puruhampaat alas

-Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole.

-Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.

Porvoon Hilma
07.09.2015, 19:44
Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä.

Pidin tätä itsestäänselvyytenä.

En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti:

-kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla)

-tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista

-joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua)

-viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä

-käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura

-vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu

-vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus

-terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa

-tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia

-muistakaa viilata myös puruhampaat alas

-Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole.

-Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.

Hyvät ohjeet. Pysyy sahat koko ajan käyttökunnossa ja voi aina lähteä hommiin vaikka sekunnin varoajalla.

Minulla hiukan samankaltainen proseduuri:

-Tankkaus vain pienkonebensalla, ei 98 tai 95 bensalla. Nykyään mittarista saatavalla 4T pienkonebensalla, johon itse sekoitettu öljy
-öljynä synteettinen 2T öljy
-teräketjuöljynä varsinaista öljyä, ei jäteöljyä
-sahaus normaalisti saha tankattuna ja terävällä ketjulla
-teräketjun teroitus heti, jos tylsyy. Laippa kiinni Hilman ruuvipenkkiin ja viilalla rauhallisesti. Purupiikin lyhennys. Terotuksen jälkeen ketju kireälle.
-hommien päätyttyä kotelo auki ja ilmanputsari ja saha muutenkin puhtaaksi
-terän terotus
-tankkaus
-toisinaan myös tulpan tarkastus
-silloin tällöin ketju irti ja kotelosta öljyiset purut pois ja samalla laipan uran puhdistus ja kärkipyörän pyörivyyden tarkistus.

Joskus jää tarkistamatta ketjujarru, mutta sekin testautuu startatessa.

Periaate on siis se, että saha huolletaan ennakolta jotta ei koskaan tarttis raahata toimimatonta sahaa metsään. Se harmittaisi ja siksi kaikki hommat tehdään huolella. Minulla on metsäpalstalle 2 tunnin ajomatka enkä ihan vain eväitä viitsi mennä noin kauas syömään:)

Uazmies
11.09.2015, 06:44
Niin juu ja poltto- sekä voiteluaineet ehdottomasti "automaatti"korkillisessa kannussa johon ei purupaska pääse vaikka sitä vetäisi perässään.

Ja vielä oikeaoppinen kaataminen, saha pois sahauksesta heti kun alkaa kaatumaan tai ennen vänkäämistä/tunkkaamista, laippa kestää vuosia jos pysyy suorana ennenkuin kuluu loppuun.

Tappokirves
17.09.2015, 09:53
Hieman yllätyin kun näin ohjeet kokeilla tuleeko öljyä.

Pidin tätä itsestäänselvyytenä.

En minä mistään mitään tiedä enkä ketään neuvo, mutta itse käytän ja huollan sahani (päivittäin käytössä 192TC, 260C ja 660) seuraavasti:

-kylmäkäynnistyksen jälkeen n.1min puolikaasu päällä (Juu, ihan eri tavalla kuin ahdettu diesel, 2-t kone saa kaiken voitelunsa polttoaineesta ja nykyaikaiset sahankoneet käyvät tyhjää todella laihalla)

-tankkaus joko pi-pistoolin tai harjan kanssa, korkin ympärys puhtaaksi ennen avaamista

-joka tankkauksen yhteydessä tarkistan että käy tyhjää kunnolla, kiertää kunnolla, öljyää ketjunsa ja teräjarru toimii (ei kannata pysäyttää kaasu pohjassa vaan jarru päälle ja kaasua)

-viilaus tarvittaessa vaikka monesti päivässä

-käytön jälkeen (päivän päätteeksi) AINA ketjun puolen poski pois, laipan kääntö ja kaiken puhdistus paineilmalla, erityisesti juuri öljykanavat ja laipan ketju-ura

-vähintään joka kolmas työpäivä ilmanputsarin koppa auki, puhdistus paineilmalla ja putsarin purku / pesu

-vähintään kerran viikossa käynnistimen (ja PUHALTIMEN) puolen poski irti ja puhdistus / tarkastus

-terän irroituksen yhteydessä tarkastakaa vetohampaat, jos "levinneet" sivuille niin ei juokse laipassa

-tarkkailkaa käynnistinnarun kuntoa, itse vaihdan vuosittain ettei jää päivä kesken 4€ maksavan osan takia

-muistakaa viilata myös puruhampaat alas

-Älkää kukaan vaan ottako tätä vittuiluna, sitä se ei ole.

-Toivon lisäyksiä ja kommentteja, tiedon- ja opinjano on kova.

Hyviä vinkkejä, lisään vähän kommentteja.

-Viilaus joka tankillisella. Jos ketju on terävä niin kevyt "kiilloitus" viilalla. Eli kaksi - kolme todella kevyttä pyyhkäisyä per hammas. Joskus olen kokeillut joka toisella tankillisella viilata mutta se ottaa kupoliin ja rankasti kun toisen tankin lopussa on tylsä ketju.

-Laipan kääntö joka päivä ei ole tarpeen. Kerran viikossa riittää kun tekee perusteellisen huollon. Laipan käännön yhteydessä aina pärmeitten poisto laipasta lattaviilalla. Ja lattaviilalla pyyhkäistään hieman kulmassa laipan pituussuunnassa. Sormituntumalla huomaa milloin ne on poissa.

-Kerran viikossa on myös hyvä rasvata kytkimen neulalaakeri ja laipan kärkipyörä. Stihlin laipoissa ei ole kärkipyörän rasvaustarvetta, voitelu tapahtuu teräketjuöljyllä. Stihlin sahoissa myöskään ei ole kytkimen puolen kampiakselin päässä rasvakanavaa neulalaakerille joten kytkinrummun irroittaminen on tarpeen. Husokeissa ja jonsseissa on kampiakselin päässä reikä jostai kynäprässillä ruutataan laakerille vaseliinia. Samalla rässillä myös laippojen kärkipyörä.

-Samalla vetorissan kunnon tarkistaminen.

T. Pienkonekorjaaja-ammattimetsuri :D

Uazmies
17.09.2015, 19:30
Hyviä vinkkejä, lisään vähän kommentteja.

-Viilaus joka tankillisella. Jos ketju on terävä niin kevyt "kiilloitus" viilalla. Eli kaksi - kolme todella kevyttä pyyhkäisyä per hammas. Joskus olen kokeillut joka toisella tankillisella viilata mutta se ottaa kupoliin ja rankasti kun toisen tankin lopussa on tylsä ketju.

-Totta varmasti tämäkin, mutta korostuu maatasossa sahatessa, ylhäältä kun alkaa pätkimään niin on puu paljon puhtaampaa ja yleensä tulee jätettyä parin metrin tumpit mitkä kaataa sitten viimeiseksi.

-Laipan kääntö joka päivä ei ole tarpeen. Kerran viikossa riittää kun tekee perusteellisen huollon. Laipan käännön yhteydessä aina pärmeitten poisto laipasta lattaviilalla. Ja lattaviilalla pyyhkäistään hieman kulmassa laipan pituussuunnassa. Sormituntumalla huomaa milloin ne on poissa.

-tullut tavaksi kääntää aina kun putsaa niin ei tarvi muistella koska on kääntänyt.

-Kerran viikossa on myös hyvä rasvata kytkimen neulalaakeri ja laipan kärkipyörä. Stihlin laipoissa ei ole kärkipyörän rasvaustarvetta, voitelu tapahtuu teräketjuöljyllä. Stihlin sahoissa myöskään ei ole kytkimen puolen kampiakselin päässä rasvakanavaa neulalaakerille joten kytkinrummun irroittaminen on tarpeen.

-tätä en tiennyt, onneksi tulee aika ajoin käytettyä huollossa noita ihan ammattilaisella kun ei oma aika tahdo riittää. Iso kiitos ohjeesta.

Uazmies
23.01.2017, 02:50
...pääsi yllättämään, eikä ole edes huollon puutteesta kiinni.

Viikonloppu sahattu ja nyt huollon yhteydessä löytyi kuvissa näkyvää jälkeä...

Onneksi on talvi.

Vormula77
23.01.2017, 06:40
Menee vähän OT:n puolelle mutta duunissa tuli sahattua aikoinaan paljon ilman teräketju öljyä. Yllättävän pitkään laippa kestää ilman öljyä. Tämä siis syystä että muoviputkea hitsatessa teräketju öljy on todella hankala putsata pois putken pinnasta ennen hitsausta. Paineilma-ketjusahoja voidellaan vain terän vaihdon yhteydessä, kun leikataan sujutusputkea (sukka) ja laippa kestää kyllä kymmeniä tunteja. Ketju ehkä minuutin.